Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Evropská unie rozhodla. Od roku 2035 nekoupíme žádné auto se spalovacím motorem

Evropská unie rozhodla. Od roku 2035 nekoupíme žádné auto se spalovacím motorem

Tak už jim je*lo úplně. Jako by nestačila zkušenost s "poručíme větru, dešti". Ne, fakt si lidstvo musí projít sebezkázou, jinak asi rozum nedostane.

Přechod komplet na elektroauta má tolik potíží, technických, finančních, sociálních, společenských..., že jeden neví, kde začít.

loading...
Předmět Autor Datum
Podle agentury Bloomberg totiž Evropská unie rozhodla, že od roku 2035 nebude možné na jejím území k…
L-Core 13.07.2021 10:03
L-Core
I kdyby to byla pravda, tak to odloží. Patnáct let je běžná doba pro výstavbu jaderné elektrárny. A…
Moas 13.07.2021 10:18
Moas
Když už teda pominu fakt, že firmy schopné postavit jaderku lze spočítat na prstech jedné ruky a tol…
HPET 13.07.2021 10:48
HPET
Jenže rozvoj prvních aut přišel samovolně, nikoliv povinným nařízením, že za 15 let už nikdo nesmí k…
Prasak 13.07.2021 11:21
Prasak
Pravda, koně ("chlupatý benzín") byly u nás k vidění ještě na počátku devadesátých let. Sice už to n…
ml1 13.07.2021 13:41
ml1
ITER vyprodukuje tak akorát hovno. Furt má několikanásobně větší vstup, než výstup. Tudy cesta neved…
mif 13.07.2021 12:42
mif
Naopak priteli. ITER (puvodni Tokamak) dokaze vyprodukovat 10x vice energie v plazme nez vlozene ene…
HPET 13.07.2021 13:02
HPET
Ale jo, fúze by mohla fungovat. Zatím ale nefunguje. A dlouho /udržitelná/ fungovat nebude. Máme to…
mif 13.07.2021 13:10
mif
Takže je to vlastně takové perpetum mobile ? A z těch vyprodukovaných 500 MW, které do něj znovu poš…
Araneus84 13.07.2021 13:26
Araneus84
Kdyby to napajeli 1MW plasmy a dostaly 10MW plasmy tak jo, ale tak to asi nefunguje :) Je to spis, j…
HPET 13.07.2021 13:32
HPET
Takže Slnko je perpertum mobile? Do toho sme energiu nevlozili....alebo ty len nerozumieš tomu pojmu…
Ale 23.04.2022 22:14
Ale
Slunce spaluje materiál, který do něj byl na začátku "vložený". Nevytváří energii z ničeho ani to ne…
Jan Fiala 23.04.2022 22:34
Jan Fiala
No veď práve... jedná sa o vnútornú energiu, ktorú z hmoty môžeme "vytiahnuť" pri fúzy, kedy teda vl…
Ale 24.04.2022 17:00
Ale
Klasicke jaderne elektrarny spotrebuji z palivovych tyci snad jen 5% energie. "Vyhorele" tyce se pak…
Jan Fiala 24.04.2022 17:39
Jan Fiala
ITER by už měl být energeticky v plusu. Sice nebude mít turbínu, aby tu energii zužitkoval, ale ales…
bahno 20.08.2021 21:31
bahno
Že to v roce 2025 spustí vypadá dobře na papíře, v reálu to bude minimálně o pět let víc. A že by z…
Moas 13.07.2021 14:30
Moas
Zdroj uveden není. Ty sis nevšiml, že mainstream už několik let zdroje neuvádí?
Jan Fiala 13.07.2021 10:43
Jan Fiala
Já myslel nějakou vyhlášku EU, zákon, co někdo (evropsky parlament?) schválil. Nebo to nějaký komisa…
L-Core 13.07.2021 11:13
L-Core
A krávy budou muset prdět do hlíny. Jinak E komise o ničem nerozhodla, jde jen o návrh. https://pub…
HPET 13.07.2021 10:18
HPET
I návrh je šílenost. Zkušenost je taková, že čím větší kravina a nesmysl, tím snadněji projde.
Pavel 13.07.2021 10:32
Pavel
Asi to bude chtít pořizovat nafťáky. Náklaďáky plánují odstavit o něco později a dá se jezdit i na r…
Jan Fiala 13.07.2021 10:46
Jan Fiala
Vůbec se neorientuju v naftových motorech ale mám za to, že poslední motor, do kterého šlo v klidu l…
Moas 13.07.2021 14:12
Moas
Rotačku má ještě stejně nesmrtelná varianta 81kW ;-)
ApoCalypse 14.07.2021 09:43
ApoCalypse
Přesně tak. Když jsem poprvé slyšel o možném zákazu žárovek, bral jsem to spíš jako aprílový vtípek;…
ml1 13.07.2021 13:58
ml1
A přitom to na pohled dopadlo vlastně pozitivně... Na trhu je nepřeberné množství náhradních svítide…
Moas 13.07.2021 14:19
Moas
Ale LED by se prosadily samovolně, když se výrazně snížila jejich cena a zvedla svítivost. Díky tomu…
Prasak 13.07.2021 19:18
Prasak
U těch LED je otázka, jestli by jejich boom právě nastal tak rychle. Co si matně vybavuju tak zákaz…
Moas 14.07.2021 06:16
Moas
Musíš si uvědomit, že přes zimu musíš auto, které parkuješ venku mít připojené, jinak ráno daleko ne…
Jan Fiala 14.07.2021 07:42
Jan Fiala
No, myslím že jsem někde četl že vyhřívání baterie přes noc v zimě vezme max pár procent. Ale nevím,…
Moas 14.07.2021 10:44
Moas
Vývoj aut je jedna věc, to nepopírám. Jsou tu však dva zásadní problémy a ty nejsou na patnáct let.…
Prasak 14.07.2021 16:07
Prasak
Tohle je matroš z roku 2015, to je ono? To ten auto-moto server zareagoval po šesti letech? Není něc…
L-Core 13.07.2021 11:18
L-Core
Tak si tro nerozmysleli. Já jsem o tom poprvé slyšel v roce 2010. Tehdy se plánovalo, pokud si vzpo…
ml1 13.07.2021 13:56
ml1
A co když "ounije" vymyslí zákon, který by tě donutil vykastrovat (abys nebyl nic, jen bezpohlavní c…
mif 13.07.2021 14:07
mif
Nebyli by příliš originální, toto už tady bylo několikrát. A nejhorší je, že je to taková pitomost,…
ml1 13.07.2021 14:13
ml1
Máme společnou nenávist. I to se cení.
mif 13.07.2021 14:15
mif
No, je tu společný, bezcelní trh. To rozhodně nepovažuju za zanedbatelnou prkotinu. To je velká přek…
Prasak 13.07.2021 19:21
Prasak
Ano, ano, konecne, presne na tento zakon cekam a tesim se. Treba mistniho uzivatele Yardu, ktery tak…
RedMaX 13.07.2021 19:49
RedMaX
A dál zakážeme co? Mýt si hubu pastou (fluor)? Smrkat do kapensíků (bavlna - hrůza pomyslet, co na t…
mif 13.07.2021 21:12
mif
Kdepak, musi se na to jit chytre: vsechno zakazat, pak to povolit a pak zase zakazat. :-D
RedMaX 13.07.2021 21:24
RedMaX
Ten pisoár je najmä diskriminačný voči ženám. Určite si si už všimol tie rady pred babskými hajzlami…
Hastrman 14.07.2021 17:04
Hastrman
Smutná pravda. Já sa vychčím aj za křák, baba ne (nebo jo, ale bude mrmlať). Zakažme keře!
mif 14.07.2021 17:12
mif
Já bych zakázal chcaní v sedě. Chcát jedině ve stoje.
Prasak 14.07.2021 17:27
Prasak
Ja bych zakazal chcat.
Jan Fiala 14.07.2021 17:59
Jan Fiala
Tak. Kdo nechčí s náma, chčí proti nám.
mif 14.07.2021 18:11
mif
A do xichtu.
Prasak 14.07.2021 18:16
Prasak
Proč myslíš, že nemám rád cyklisty? A řidiče kamionů, a motorkáře, a řidiče dodávek? Nemám rád obecn…
Yarda 15.01.2022 17:22
Yarda
A jak vypadá trh s auty ve státě, který se jako první vrhnul na elektromobily: https://www.autoforum…
Jan Fiala 14.07.2021 21:23
Jan Fiala
Před chvíli jsem někde četl, že Francii a Německu se to moc nelíbí a budou se snažit to oddálit. A v…
L-Core 14.07.2021 22:28
L-Core
Já si právě říkal, že jestli si pamatuju dobře, tak pro vás je elektrické vozítko vlastně ideální už…
Moas unreg 14.07.2021 22:36
Moas unreg
Třeba jo. Ale dát oproti necelým 300k částku fest přes mega… při nájezdu 2000km ročně se mi opravdu…
L-Core 14.07.2021 22:49
L-Core
A v Německu už dnes připravují zákon, který umožní dálkově vypnout odběr, pokud v noci překročí mez,…
Moas 15.07.2021 05:49
Moas
To znamená, že elektromobil připojený po celou noc se nemusí dobíjet kontinuálně (např. 6 hodin mezi…
Jan Fiala 15.07.2021 06:31
Jan Fiala
Z třífázové by to šlo, akorát to popírá ten smysl "vyhladit špičky"... člověk by řekl, že nízký odbě…
Moas 15.07.2021 07:53
Moas
No jo, kdyz ono vecer zajde slunko (takze vypnou elektrarny), lidi dojedou z prace domu, pusti telku…
gilhad 15.07.2021 09:20
gilhad
Davno vyreseno, staci svitit koncentrovanym proudem svetla v noci na solarni panely a pojedou ostose…
RedMaX 15.07.2021 10:15
RedMaX
To bys ale musel mít ty panely doma nějak ve formě "ostrovního systému", možná něco jako provozuje J…
L-Core 15.07.2021 11:08
L-Core
Pokud pojede stat na solary a nebude mit energii na nocni dobijeni, zacne to delat taky, pak na to n…
RedMaX 15.07.2021 11:17
RedMaX
Ano, to bude ideál :) A můžeme vynechat i ten tvůj dieselagregát. Přes den budeme cpát elektřinu do…
L-Core 15.07.2021 11:26
L-Core
Technicky to fungovat bude, finančně ne a perpetum mobile to nebude, protože tam budou takové ztráty…
Jan Fiala 15.07.2021 11:42
Jan Fiala
To je záporná sazba, pokud se elektřina vyrobí např. v noci.
L-Core 15.07.2021 11:54
L-Core
JaFi nemá ostrovní systém, ale mám systém s baterkami a přebytky vracím do sítě a jsou "vykoupeny".…
Jan Fiala 15.07.2021 12:15
Jan Fiala
Mám lepší a i jednodušší nápad. Zakážeme Evropskou Unii. A bude skrámováno. :-D:-D:-D:beer:
Yarda 15.07.2021 09:43
Yarda
Asi by stačil návrat k EHS. Ty výdobytky, jako bezbřehé a nekontrolované trajdání mezi státy hore-dů…
L-Core 15.07.2021 11:10
L-Core
Kdo je vlastně EU? Němci a Francouzi odmítají snahy Bruselu nařídit elektromobily Musíme se tedy pt…
Pavel 15.07.2021 12:28
Pavel
Že to neprojde je jasné. :) Ale je potřeba občas udělat bububu, aby mezi lidma kolovala obava, že "t…
Moas 16.07.2021 06:01
Moas
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijeni-elektromobil-nemecko-usa.A210707_145715_automoto_fd…
Yarda 15.07.2021 14:23
Yarda
Tie ťažkosti prechodu na elektromobilitu sú robené naschvál. Po roku 2035 totiž už nikto nebude nič…
Kilo.Viktor 17.08.2021 12:47
Kilo.Viktor
Eurosoudruzi rozhodnou, co je pro nás dobré a co ne/potřebujeme.
Prasak 17.08.2021 16:57
Prasak
Ak sa podarí vysušiť bažinu, tak soudruzi si môžu akurát tak pískať, mnohí v teplákoch.
Kilo.Viktor 17.08.2021 19:40
Kilo.Viktor
Jak to vypadá v Nizozemsku, kde už nejsou žádné velké dotace na elektromobily, zato "postihy" pro ři…
Jan Fiala 11.01.2022 16:43
Jan Fiala
Dopadneme jako Kuba (možná hůř). Jen se obávám, že soudobá auta nevydrží 50 let, jako ty veterány, c…
ml1 11.01.2022 18:08
ml1
Tady máš příspěvek z léta 2021. Praha - Výzvou v oblasti recyklace je zvýšení opětovného využití lit…
nerady 11.01.2022 20:04
nerady
Zrovna u lithiových baterií bych čekal větší účinnost sběru než u normálních. Když nepočítám lithiov…
ml1 12.01.2022 12:19
ml1
U lithiovych baterek z elektromobilů bych čekal rozebrání na bloky, proměření a následné použití jak…
Jan Fiala 12.01.2022 13:34
Jan Fiala
Mercedes opět předběhl dobu 235iqr5ngRg
jirka44 12.01.2022 12:36
jirka44
:-D
Zdenál 12.01.2022 13:25
Zdenál
SKVĚLÉ!!!!!!! :-D:-D:-D
RedMaX 12.01.2022 20:55
RedMaX
V tom roce (pokud tu ještě budu) už asi nebudu mít zájem o nákup dalšího auta. Leda že by nějaký ned…
Yarda 12.01.2022 13:31
Yarda
Já tolik nenajedu, ale je to tím, že jezdím skoro výhradně jen krátké pojížďky, pár kilometrů. Popří…
L-Core 12.01.2022 17:48
L-Core
Uznávám, že na takovéhle použití by se elektromobil hodil. Proč ho ještě nemáš? :-D
Yarda 12.01.2022 18:14
Yarda
Nové auto máme od 9/2019,ještě pořád nemáme na tachometru 5000. Stálo 300k (lepší lak, zadní kamera,…
L-Core 12.01.2022 18:25
L-Core
"Zajímavý" koncept od Audi teď jede na Dakaru - Tohle je speciální Audi pro Dakar. Je to elektromobi…
Zdenál 12.01.2022 14:10
Zdenál
Oni moc dobře ví, že elektromobilita se stávajícím stavem baterií je slepá ulička, ale musí dokázat,…
Jan Fiala 12.01.2022 17:40
Jan Fiala
Možná to může mít za specifických podmínek smysl: pokud ten spalovací motor bude pracovat vždy v opt…
Pavel 12.01.2022 18:15
Pavel
Já tomu taky nerozumím a zkušenosti s tím nemám, ale neřeší tohle Hybrid?
Yarda 12.01.2022 19:26
Yarda
Jde o závod, takže se neřeší spotřeba, cena, efektivita, trvanlivost (stačí, když dojede do cíle a v…
gilhad 12.01.2022 20:48
gilhad
To rozhodně smysl má, na železnici se to používá dávno, tam teda bez baterky (aspoň prozatím, jsou t…
ml1 14.01.2022 13:35
ml1
Co se pamatuju, tak fosilní paliva dojdou asi tak do 20 let. Už asi 40 let. A zatím se těží stále ví…
gilhad 14.01.2022 13:47
gilhad
Nejde o to, že by došlo (pořád dochází, co pamatuju, mluví se o vyčerpatelném zdroji na nějakých 20…
ml1 28.02.2022 17:40
ml1
Letadla se budou vystřelovat z praku natahovaného větrným mlýnem přece !!! Když to jde i u blbých k…
gilhad 28.02.2022 19:29
gilhad
Není jednodušší rovnou střílet pasažéry na místo určení?
Jan Fiala 28.02.2022 19:47
Jan Fiala
To až ve druhé fázi, kdy to půjde do sériové produkce a bude to muset být finančně dostupné i pro ch…
gilhad 28.02.2022 20:05
gilhad
Nebo rovnou střílet pasažéry na místě, sníží to uhlíkovou stopu ještě víc.
Prasak 28.02.2022 20:19
Prasak
Zajímavý článek: https://www.novinky.cz/auto/clanek/jak-dlouho-vydrzi-baterie-vytapet-elektromobil-v…
Yarda 15.01.2022 17:53
Yarda
1kg beznínu = asi 11kWh energie. To znamená, že 9l beznínu = jeden špičkový plně nabitý elektromobil…
Jan Fiala 15.01.2022 18:57
Jan Fiala
Já jsem ten test pochopil, možná špatně, že to auto v koloně stojí a auto se spalovacím motorem, pok…
Yarda 15.01.2022 20:19
Yarda
Pochopil si ho dobre, v tomto teste (bohuzial) vysli lepsie elektromobily. Ak uviaznes v kolone s pl…
fleg 16.01.2022 09:59
fleg
Oni tam uvádí spotřebu 1-2 litry na dodinu (me to na volnoběh ukazuje 0.8l/hod). Kdybych bral 90% pl…
Jan Fiala 16.01.2022 12:04
Jan Fiala
V tych uvahach v clanku je samozrejme niekolko chyb. Napriklad kazdy vie, ze akakovek baterka, respe…
fleg 16.01.2022 12:36
fleg
https://neviditelnypes.lidovky.cz/veda/elektromobil-magie-s-nabijenim-pro-zacatecniky.A220114_220527…
Yarda 17.01.2022 08:30
Yarda
Pokud budou chtít elektromobilitu prosadit, přijdou dotace (už se navrhují pro podnikatele). Jde jen…
Jan Fiala 17.01.2022 09:12
Jan Fiala
Dalsi test Enyaq (mozno vzit na elektroauta obecne) Ty vysledky fakt nejsou potesitelne https://www…
Jan Fiala 12.02.2022 09:59
Jan Fiala
Já to vidím tak že si po roce 2035 nekoupíme žádné auto se spalovacím motorem, proto že se nebudou p…
nerady 13.02.2022 16:26
nerady
Vy to nechapete, auta vcetne tech se spalovacim motorem, jsou uz dneska prezitek. Bude se lítat!!! U…
RedMaX 13.02.2022 20:57
RedMaX
Už před rokem 1990 byla k mání letenka do p...le a zpátky a v neděli aby tě lidi viděli. A tam postu…
nerady 13.02.2022 22:22
nerady
Vypadá to, že se diky ideologum ani neohrejeme. Prostě NS 2 je treba zastavit za kazdou cenu, jen ab…
Jan Fiala 23.02.2022 21:36
Jan Fiala
Všechno je to jen o pěnězích a o USA už v tomto ohledu nemám žádný iluze. Oni nemají zájem o nějaký…
Prasak 23.02.2022 21:44
Prasak
Německo oznámilo EU, že zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035 nebude Jít o jakoukoli jinou z…
Pavel 24.02.2022 19:11
Pavel
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/green-deal-je-mrtev-shoduji-se-analytici-po-ruskem-utoku-na-…
L-Core 24.02.2022 19:13
L-Core
Bez ruskeho plynu se green deal delat nedá. Takže se zeleny ouděl na chvíli odloží a uspisi se (vyta…
Jan Fiala 24.02.2022 19:25
Jan Fiala
Tohle jsem považoval za všeobecně známé. Tyče jsou sice momentálně uskladněné u elektrárny (v tzv. m…
Zdenál 24.02.2022 19:37
Zdenál
Doublethink v praxi: Politická facka elektromobilitě: Ministři své elektromobily dobíjeli naftovou c…
Pavel 28.02.2022 15:01
Pavel
Jsou hloupí, do Lyonu měli jet vlakem (určitě se tam dá jet, z prahy tipuju přes mnichov nebo linz p…
ml1 28.02.2022 17:21
ml1
Zbytocna panika, nemci to z oodmietaju, ze to stihnu a je uz jasne (mne to bolo od zaciatku), ze tie…
fleg 28.02.2022 20:15
fleg
Vzbledem k vysledku voleb v Německu tk zase az tak úsměvné beni., Zelene mozky jsou schopné jít přes…
Jan Fiala 28.02.2022 20:26
Jan Fiala
JaFi je to nerealne, to nedaju ani zelene mozgy. Navyse je to jedno, kedze batuska teraz spi s kufri…
fleg 28.02.2022 20:36
fleg
Senzační zvrat v zákazu dieselových a benzínových motorů. EU bude konečně naslouchat kompetentním od…
Pavel 03.03.2022 12:24
Pavel
Na CT byl rozhovor s nemeckym velvyslancem, hlavne o Ukrajine, ale redaktor zabrousil i do "greendea…
RedMaX 04.03.2022 20:01
RedMaX
Nemci ešte stále žijú v tej svojej zelenej realite. Ale neboj, už fungujú iba na zotrvačnosť a keď t…
Hastrman 04.03.2022 20:49
Hastrman
Vzpomněl jsem si na jeden vtip "O Zlatou Mříž": Budujeme komunismus. Svou prací. Pro naše děti. Ti…
Yarda 05.03.2022 10:29
Yarda
Pekny, neznal jsem. Kdyz to ale vezmeme vazne, tak vetsina dnesnich deti si proste auto (elektromob…
RedMaX 05.03.2022 11:23
RedMaX
A co když slavná unie rozhodne, že zlikviduje lidi pod stosedmdesát výšky. Já bych byl vysmátý. Ty a…
mif 05.03.2022 13:21
mif
Něco k tématu: Největší automobilka světa právě nalila 8,5 miliardy do spalovacích motorů, s jejich…
Pavel 22.04.2022 13:45
Pavel
Oni klidně mohou spalovací motory vyrábět, ale jestli je budou v EU prodavat je druhá věc.
Jan Fiala 22.04.2022 13:53
Jan Fiala
Asi jako plynové kotle. V EU už jen kondenzační, mimo EU i klasické.
Prasak 22.04.2022 15:44
Prasak
Elektromotor je spolehlivý, levný, dlouho vydrží, prostě má všechny přednosti před spalovacím motore…
RedMaX 23.04.2022 13:54
RedMaX
Podivej se na statistiky poruchovosti aut a u elektromobilu pak na zavady. Pripady Tesly, kdy nekval…
Jan Fiala 23.04.2022 13:59
Jan Fiala
Srovnavej srovnatelne, teda vyrobce, ktery vyrabi spalovaci i elektricke motory. Tvuj priklad je na…
RedMaX 23.04.2022 14:28
RedMaX
Tusim na autoforu byly informace z nemecka, kde byly uvadeny jak klasicke, tak elektromobily, co se…
Jan Fiala 23.04.2022 14:58
Jan Fiala
Nevim, jestli to bylo primo tohle, ale obsah byl podobny https://auto-mania.cz/ackoliv-jsou-jednodu…
Jan Fiala 23.04.2022 15:07
Jan Fiala
No a co ze tam pisou? Magazín Which? upozorňuje na to, že důvody, proč elektromobily selžou při sta…
RedMaX 23.04.2022 23:11
RedMaX
Skoda, že jsi tam nepridal i srovmani nepojizdnosti elektro vs nafta a benzin. A do toho pridej i pr…
Jan Fiala 24.04.2022 04:51
Jan Fiala
Vzdyt ja to ale nerozporuju. Jen rikam, ze to neni vina elektromotoru, chyby jsou predevsim v tune e…
RedMaX 24.04.2022 08:20
RedMaX
že bez pevného spojení s elektrickou Tak tohle by vyřešil systém autodrom. Už to vidím. Nad dálni…
čumil old 23.04.2022 19:09
čumil old
Jestli by nebylo moudrejsi stavet koleje a jezdit vlakem. ;-)
RedMaX 24.04.2022 08:23
RedMaX
Ta představa autodromu mě taky vždy napadne. Ale trolejbus je přecejenom trochu realističtější, naví…
ml1 26.04.2022 14:48
ml1
Souhlas. Třeba v ČR je problém u vlaků jasně pojmenovaný. Veškeré peníze na opravu železnice se vždy…
RedMaX 26.04.2022 18:22
RedMaX
Konečně nastane komunismus a auta se spalovacím motorem budou zdarma a na elektřinu za peníze.:-)
nerady 24.04.2022 14:27
nerady
Zatim, když čtu zkušenosti po pár letech, tak jsem skeptický a opatrný https://www.autoforum.cz/zaj…
Jan Fiala 24.04.2022 14:52
Jan Fiala
Evropská unie nyní řeší u spotřebního zboží jeho opravitelnost a prodloužení životnosti. Auto se spa…
nerady 24.04.2022 19:57
nerady
Nový typ spalovacího motoru: Dieselové a benzínové motory mají revolučního nástupce. Elektroauta se…
Pavel 27.04.2022 21:38
Pavel
Cena? :-)
RedMaX 27.04.2022 21:56
RedMaX
Roste i cena paliva pro elektromobily https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cez-vyrazne-zd…
Jan Fiala 04.06.2022 16:53
Jan Fiala
To stejně byla jen otázka času. Snad si elektromobilisti nemysleli, že to budou mít za hubičku na vě…
Prasak 04.06.2022 19:52
Prasak
Trocha informací na dané téma: Česko se brání zákazu spalovacích motorů Nové auto se spalovacím mot…
Pavel 20.06.2022 10:28
Pavel
Neboj, vzhladom na to, aku mame situaciu vo svete sa tento zakon ked nie zrusi, tak sa aspon bude na…
Michal2 20.06.2022 12:22
Michal2
Máme naději, že zákaz prodeje aut se spalovákem od roku 2035 nebude: Německo nebude souhlasit se zá…
Pavel 21.06.2022 18:58
Pavel
Jenže: většina automobilek hodlá se spalovákama končit a vyrábět jen elektromobily. Pokud bude exis…
RedMaX 21.06.2022 19:24
RedMaX
Co takhle zákaz Evropské Unie po roce 2035? 3-[:x::beer:
Yarda 22.06.2022 06:39
Yarda
Jako že ti potrati zakážou sami sebe? Ani bych se tomu nedivil. Co z nich padá za šity soudný tvor n…
mif 22.06.2022 06:42
mif
Elektromobil v Dyníně pohltily plameny během nabíjení, šlo o Peugeot Elektromobily proste nejsou re…
RedMaX 27.06.2022 23:15
RedMaX
Z diskuse pod tímhle článkem: https://neviditelnypes.lidovky.cz/politika/energetika-odmitnuti-jadra-…
Yarda 30.06.2022 08:28
Yarda
Tady je zajímavý článek. I články co jsou na ně v tom článku odkazy. https://www.seznamzpravy.cz/cla…
Yarda 08.07.2022 07:51
Yarda
Test elektromobilu, kolik ujedou pri rychlosti 130km/h https://www.autobild.de/artikel/e-auto-autob…
Jan Fiala 08.08.2022 12:06
Jan Fiala
Ten článek v odkazu jsem si nechal přeložit. U těch aut, které kolik zvládne na dálnici mne v tom př… poslední
Yarda 09.08.2022 08:25
Yarda

I kdyby to byla pravda, tak to odloží.

Patnáct let je běžná doba pro výstavbu jaderné elektrárny. A to nepočítám tendr, který se leckdy táhne roky.
Nějak jsem si nevšiml, že by byly v Evropě rozestavěné desítky nových jaderných elektráren (s účelem růstu spotřeby a nikoliv s účelem nahrazení dosluhujících uhelných). Když už teda pominu fakt, že firmy schopné postavit jaderku lze spočítat na prstech jedné ruky a tolik kšeftů najednou nezvládnou.

Solární plantáže, větrné turbíny, vodní elektrárny... to je v takovém měřítku už úplné scifi. Bude jich potřeba mrtě a ochránci přírody se budou přivazovat ke každému mravencovi.

Když už teda pominu fakt, že firmy schopné postavit jaderku lze spočítat na prstech jedné ruky a tolik kšeftů najednou nezvládnou.

Protože se na místo jadernych staví termojaderné.
ITER dokáže vyprodukovat v průměru 10x více energie, už ted FR zásobují elektřinou i jiné země, takže s tím že "tolik kšeftů najednou nezvládnou" bych si tak jistý nebyl :)
A FR nejsou sami kdo tento nový termojaderný typ elektráren uvádí do porovozu, už byly i testovány a v provozu i když né na 100% chod, bych to tak až na takové SCI-FI neviděl.

PS:

Přechod komplet na elektroauta má tolik potíží, technických, finančních, sociálních, společenských..., že jeden neví, kde začít.

Takle nejak vypadal první komercní automobil na spalovací motor, a hadej čím lidé protestovli : "má tolik technických, finančních, sociálních a společenských bariér"
[220px-Patent-Motorwagen_Nr.1_Benz_2.jpg]

Pravda, koně ("chlupatý benzín") byly u nás k vidění ještě na počátku devadesátých let. Sice už to nebylo ani zdaleka běžné, to netvrdím, ale pořád jezdili v normálním provozu (typu zásobování sámošky); potom přešli do provozu pro turisty a zanikly (dneska je na místě statku, kde bylo na dálku cítit koňský hnůj, hypermarket). A pro zprivatizované firmy bylo předpokládám daleko jednodušší pořídit si vozy hodné dvacátého století než si vydržovat stáje.
První auta byla na páru a na elektriku. Spalovací motor přišel později, tehdy obě tyto technologie porazil (předpokládám páru pohotovostí a elektriku dojezdem).

Naopak priteli.
ITER (puvodni Tokamak) dokaze vyprodukovat 10x vice energie v plazme nez vlozene energie (Q=10) viz :

ITER je navržen tak, aby produkoval desetinásobnou návratnost investované energie: 500 MW energie z fúze z 50 MW vstupního topného výkonu Q = 10.
Je to první ze všech fúzních experimentů v historii, který vyprodukuje čistou energii.

I kdyz v praxi dosahnou dlohodobe desetinasobku asi chvili potrva, v plazme vytvori vic energie nez vlozi.
Takze spise nekolika nasobny vystup jak vstup.

No veď práve... jedná sa o vnútornú energiu, ktorú z hmoty môžeme "vytiahnuť" pri fúzy, kedy teda vložíme málo energie a dostaneme späť viac... ale to nieje perpertum mobile keďže tú čo získavame je práve vnútorná energia z hmoty. Podobne ako u nukleárnej reakcii.

Že to v roce 2025 spustí vypadá dobře na papíře, v reálu to bude minimálně o pět let víc. A že by z ITERu v dohledných dvaceti letech lezlo statisticky významné množství energie, o tom si můžem rovnou nechat zdát.

Já myslel nějakou vyhlášku EU, zákon, co někdo (evropsky parlament?) schválil. Nebo to nějaký komisař může takto prohlásit a basta fidli, finito?

Já s tím každopádně srozuměn jsem a budu se tím řídit. Od roku 2035 opravdu nemíním auto se spalovacím motorem kupovat, jestli to zakážou nebo ne :puff:

Asi to bude chtít pořizovat nafťáky. Náklaďáky plánují odstavit o něco později a dá se jezdit i na rostlinný olej, pokud by začali zvedat ceny paliv. On ten olej vyjde v akci v supermarketu mnohem levněji než nafta na benzince. A navíc používáš ekologické palivo a ne žádné zkapalněné fosílie ]:)

Vůbec se neorientuju v naftových motorech ale mám za to, že poslední motor, do kterého šlo v klidu lít rostliný olej, byla nesmrtelná 1,9 TDi 66kW s rotačním čerpadlem. Od té doby (bez větší nebo menší přestavby motoru) by si člověk pěkně koledoval.

Přesně tak. Když jsem poprvé slyšel o možném zákazu žárovek, bral jsem to spíš jako aprílový vtípek; a uplynulo pár let a bylo to zde. Teda podle stranického tisku (euroskop) to nebyl zákaz, ale už nevím co to bylo, jen si pamatuju, že zákaz tomu říkáme my špatně uvědomnělí.
A mohl bych vzpomínat na další věci, které vypadaly jako vtip a uskutečnily se.

A přitom to na pohled dopadlo vlastně pozitivně... Na trhu je nepřeberné množství náhradních svítidel s kvalitním světlem, zlomkovou spotřebou a jako bonus stále není problém kupovat staré dobré žárovky, stále se vyrábějí a prodávají.
Pravda, efekt to moc nemá, snížená spotřeba byla vykompenzována vyšší cenou elektřiny, ale aspoň jsme ušetřili nějaké to uhlí, resp. uranovou tyču. Ale zase o to víc jsme přírodě ublížili těžbou vzácných kovů na všechny ty LED žárovky. Ekologie musí být, i kdyby to měla příroda odskákat!

Ale LED by se prosadily samovolně, když se výrazně snížila jejich cena a zvedla svítivost. Díky tomu jsem neupotřebil ty zásoby žárovek, který jsem si tedy udělal.
Jenže zákaz žárovek měl alternativu, sice dražší, ale s vyšší životností a úspornějším provozem. U elektroaut máme jen tu vyšší cenu, životností si nejsem jist, dojezd nižší, dobíjení dlouhý a při ceně elektriky to až tak levný není.

U těch LED je otázka, jestli by jejich boom právě nastal tak rychle. Co si matně vybavuju tak zákaz klasických žárovek se opíral hlavně o dostupnost všelijakých těch kompaktních zářivek ale LED byly tehdy ještě v plenkách, frčely kukuřice vyskládané z LEDek a to nebylo nic extra. Ale nechcu kecat.

U elektroaut je teď hodně nevýhod ale patnáct let je pro e-auta sakra dlouho. Vlastně před patnácti lety se objevil první prototyp první Tesly a ostatní automobilky se jim pošklebovaly. A teď po patnácti letech jsou nabíjecí stojany v každém nákupáku, rostou na ulicích, objevujou se u rozvodných míst, u fabrik, prostě všude. A na trhu e-aut už jsou zavedené značky, je z čeho vybírat. Co bude za dalších 15 let?

Nejsem v této době příznivcem e-aut, ale za patnáct let si umím představit, že nějaká regulace ani nebude potřeba a e-auta budou nevýhodná jen pro obchodní cestující nebo lidi, kteří nemají problém teď jet do Chorvatska na jeden zátah. Pořizovací cena aut nebude problém, když vidím, co před panelákama stojí dneska. Horší bude to všechno nějak přes noc nabíjet, tam si to neumím představit, že by - byť třeba jen 30 procent parkovacích ploch u paneláků - bylo opatřeno nějakým nezneužitelným, odolným, zpoplatněným nabíjecím systémem, byť pomalým přes 230V.

Musíš si uvědomit, že přes zimu musíš auto, které parkuješ venku mít připojené, jinak ráno daleko nedojedeš - potřebuješ vyhřívat baterky. Takže třeba tohle si na sídlišti nedovedu dost dobře představit. Ale třeba se tam udělají rozvodné skříně, aby kazždé parkovací místo mělo své připojení.

No, myslím že jsem někde četl že vyhřívání baterie přes noc v zimě vezme max pár procent. Ale nevím, už se mi to nechce hledat.

Každopádně i bez toho ta infrastruktura bude zajímavá. Nejde jen o rozvodnou skíň, ale musí to být voděodolné, musí tam být možnost nastavit, komu účtovat spotřebovanou elektřinu (zadarmo se nabíjet nebude), musí to být odolné zlodějům elektřiny ("v noci vytáhnu kabel ze sousedova Leafu a brzo ráno při odjezdu mu ho tam zase vrátim a mám nabito zadarmo"), musí to zvládnout intuitivně obsloužit blbé blondýny, všechno musí jít lehce, aby to čtyřicetikilové anorektičky dokázaly odpojit a zapojit... a hlavně toho musí být hrozně moc.

Těžký to úkol.

Vývoj aut je jedna věc, to nepopírám. Jsou tu však dva zásadní problémy a ty nejsou na patnáct let.
První - baterie. Zatím umíme dělat baterie ze vzácných kovů a ne zrovna ekologicky (když ekologie je mantrou pro prosazení e-aut). Navíc jejich kapacita taky nic moc, nabíjení dlouhý, životnost sporná.
Druhý - elektrická soustava pro nabíjení. Rozvodná soustava není dělaná na masový nabíjení a elektrárny taky asi nemají dostatek (proč asi rozšiřujeme Dukovany?). Posílení celé energetické soustavy je na dlouho, 15 let je utopie. Ještě k tomu patří dobíječky - na každý parkovací místo je třeba jedna. Kdo jezdí denně do práce, potřebuje dobíjet. Dnes není problém si koupit auto a tankovat na centrálním místě (tj. čerpací stanice), s elektrovehiklem je třeba počítat s tím, že potřebuji nabíječku. Takže na sídlišti budu řešit dva problémy - kde večer zaparkuji a můžu tam nabít? A to pohodlí. Přijedu utahanej z práce, najít flek a ještě tahat kabel. Když k tomu bude liják, to bude paráda.

Elektroauta vidím jako alternativu, ale rozhodně ne jako povinnost. Lidi s barákem a garáží, ať si to klidně koupí. Nový bytový domy, ke kterým je už pár let povinnost dělat parkovací místa, tak ke každýmu místu i dobíjecí stanici. Tím se to rozšíří. Ale rozhodně ne tak, že od tehdy a tehdy zakážeme prodej spalováků. Když se napřed vytvoří podmínky, tak to lidi budou chtít sami. Jenže mám pocit, že se to děje naopak.
Já myslím, že jakmile začne ekonomika kvůli povinným elektroautům padat na hubu, tak to možná zeleným EU mozkům dojde.

Tak si tro nerozmysleli.

Já jsem o tom poprvé slyšel v roce 2010. Tehdy se plánovalo, pokud si vzpomínám, rozmezí 20-40 (možná 15-30) let (tedy mezi roky 30 a 50) do úplného zrušení fosilních paliv. Nejde teda ani tak o konec spalovacích motorů, ale spíš o to, že ekonomicky ani ekologicky není možné spalovat něco jiného (nemám na mysli teď pár dobrodruhů s rostlinným olejem, benzin a naftu celého světa prostě biopalivy nenahradíme). Přičemž to datum mělo být stanovené vypuštěným množstvím CO2 (číslo si nepamatuju, kilotuny CO2 jsou pro mě příliš abstraktním pojmem, podobně jako tvrzení že jsem použitím vlaku planetě ušetřil například 450 gramů CO2), nejbližší termín měl být pokud by se nic nezměnilo (tedy mírný setrvalý nárůst a tedy nejbližší vyčerpání kvóty), nejpozdější by byl pokud by vypouštění CO2 postupně rovnoměrně klesalo a v tom roce 50 by vlastně už nikomu fosilní paliva ani nechyběla a nebylo by co zakazovat.

Nešlo tehdy o auta, tam panoval optimizmus v elektřině a dalších alternativách (nevím zda pořád vypadá vodík tak nadějně, mě přijde, že je s ním ještě víc problémů). Alespoň mě osobně přišlo jako větší problém palivo pro elektrárny. Uhlí stále tvoří páteř energetiky (u nás ve spojení s atomem), ostatní jsou jen doplňky. A to vůbec nemlvíme o navázaném průmyslu (z ropy neni jen benzín a nafta, je spousta vedlejších produktů). Mimochodem na stejné konferenci jsem byl šokovaný, že zemní plyn se řadí mezi obnovitelné zdroje energie (později se místo OZE začlo psát AZE jako alternativní zdroje energie).

O dimenzování rozvodné sítě se toho napsalo už dost, až si myslím že se to přeceňuje. Ale je dobré o tom vědět. Teď nám už druhým rokem kopou město kvůli internetu, až to skoncují, třeba začnou kopat pro změnu pro lepší konektivitu k elektrické síti. (Předtím to byl plyn a telefon, pak voda a kanalizace, tak jsem zvědavý co to bude příště. Vypadá to, že co 5 let se něco kope.)

Nebyli by příliš originální, toto už tady bylo několikrát. A nejhorší je, že je to taková pitomost, že by toho EU pod nějakou bohulibou záminkou (typu arizace společnosti) byla schopná. Takže by nebylo dobré takové věci říkat nahlas, co když tyhle diskuze sleduje někdo z Bruselu.
Po zrušení volného pohybu marně přemýšlím nad nějakými dalšími výdobytky EU. Společnou měnu stále nemáme (a při zavřených hranicích by nám stejně k ničemu nebyla) a o moc víc toho neni.

Ano, ano, konecne, presne na tento zakon cekam a tesim se. Treba mistniho uzivatele Yardu, ktery tak moc nema rad cyklisty bych jednou rad videl na silnici v tomhle:

https://im9.cz/iR/importprodukt-orig/8a3/8a31cc85a533c8150a541ce8ab01adbf--mmf1000x1000.jpg

Za me jednoznacne podpora EU, uplne nejvic ze vseho se tesim na slapaci kamiony. :-D

A pevne verim, ze se EU vzpamatuje a od 2035 zakaze i letadla na letecky benzin, ty jsou pro zivotni prostredi mnohem nebezpecnejsi nez auta!

Ten pisoár je najmä diskriminačný voči ženám. Určite si si už všimol tie rady pred babskými hajzlami hocikde na pumpe pri ceste k moru, kdežto ten chlap sa vďaka pisoáru otočí za 3 minúty. Okamžite zakázať! A tie hajzle bez pisoárov by mali byť tiež spoločné, aby sa čakanie na vyčúranie zdvojnásobilo. Len takto zabezpečíme pokrok a spravodlivú budúcnosť!

Proč myslíš, že nemám rád cyklisty? A řidiče kamionů, a motorkáře, a řidiče dodávek? Nemám rád obecně všechny (ani chodce) jejichž IQ je menší než dnešní datum a chovají se na ulicích a silnicích podle toho.

BTW: Pod pojmem "letecký benzín" myslíš kerosin?
:beer:

Před chvíli jsem někde četl, že Francii a Německu se to moc nelíbí a budou se snažit to oddálit. A v TV někde říkali, že to stejně musí schválit všechny státy, bla bla. Fon Lájen se usmívala, ale za 15 roků ten nefunkční moloch bude kdoví kde. Třeba zpět v EHS (IHHO ideální stav)
.
Ale je mi to vlastně jedno, přinejhorším, pokud budeme naživu a v EU, a pokud by nám benzínové jundé zakázali, si nějaké to e-vozítko koupíme, neseberou-li nám jako gerontům mezitím řidičáky.

Třeba jo. Ale dát oproti necelým 300k částku fest přes mega… při nájezdu 2000km ročně se mi opravdu nechtělo (ix20 už máme pomalu dva roky).
Počítám, že za 15 let bude cena elektromobilu (v kontextu současných cen) možná poloviční či třetinová.

Kamarád má jakousi super-Teslu pomalu za tři melouny (kupováno v Holandsku), je to krása, pohodlí, vymoženost… ale k čemu by nám to při popojíždění kolem komína bylo? Za tu cenu je menší domeček na okraji Pittsburghu :-p

To znamená, že elektromobil připojený po celou noc se nemusí dobíjet kontinuálně (např. 6 hodin mezi 18:00, kdy ho do zásuvky zapojím, až do 24:00), ale podle potřeby energetické sítě kdykoli v průběhu noci tak, aby byl naplno dobitý ráno, kdy to zákazník potřebuje.“

Jistě. Natlacit za zasuvky 40kWh se dá přece během chvilky, není třeba to mít pripojeno 10h a vic.

Z třífázové by to šlo, akorát to popírá ten smysl "vyhladit špičky"... člověk by řekl, že nízký odběr celou noc z běžné 230V zásuvky je "značka ideál" a dobře se dá plánovat infrastruktura... ve srovnání s hodinovým odběrem na plný kotel....

No jo, kdyz ono vecer zajde slunko (takze vypnou elektrarny), lidi dojedou z prace domu, pusti telku, varnou konvici, pracku, mycku nadobi a elektrickou troubu, tak jim holt vypnes auta a zacnes je pomalu zapinat az nekdy po pulnoci, kdy z postele tu telku vypnou, jenze to naskoci boilery a akumulacky a vsechny dalsi bazmeky na levny proud, takze na auta dojde tak po te druhe az treti a budes je zapinat pomalu, aby sis tam neudelal spicku, takze kolem pate rano, kdy zacnou lidi vstavat, varit kafe, nekteri i snidani, se uz pomalu zacnou pomalu nabijet i ta posledni auta, nez to vypnes kvuli ranni spicce, jak nabehnou vsechny super-hyper a tovarnam zacne ranni smena, takze odber jako hrom.

Ale kdyby se nahodou v noci necekane poradne rozsvitilo slunko, tak budes mit kam tu elektrinu nacpat, to zase jo, nebo kdyby prisel uragan a prutrz mracen a hromy a blesky - to budes nabijet, ze ta auta samou radosti odskotaci do vedlejsi vesnice ... i s pripojkama :-D

To bys ale musel mít ty panely doma nějak ve formě "ostrovního systému", možná něco jako provozuje JaFi(?). Protože pokud jedeš v režimu, že prodáváš přebytečnou elektřinu (třeba do e-on), nezaplatí ti za ni, naopak ti napálí "pokutu". Mám tu fakturu a na ni položku "dodávka v hodinách se zápornou tržní cenou - za 1MWh -263 Kč".

Ano, to bude ideál :)

A můžeme vynechat i ten tvůj dieselagregát. Přes den budeme cpát elektřinu do lithiových baterií, v noci budeme tytéž panely z baterek osvětlovat. Jen jestli takové perpetuum mobile bude fungovat. Myslím technicky - politicky určitě ano, dotační programy jsou dobrou a veskrze rozumnou pojistkou.

Technicky to fungovat bude, finančně ne a perpetum mobile to nebude, protože tam budou takové ztráty...

EON ti platí "tržní cenu" 263/MWh? Tržní cena je teď kolem 70 EUR/MWh
Co se koukám na vyúčtování za 06/2021, kde mi to dodavatel účtuje po hodinách podle tržních cen, tak jsem ve výsledku prodal za 1733/MWh. Pokud by někoho zajímalo kolik, tak navíc jsem za červen vyprodukoval 527kWh

JaFi nemá ostrovní systém, ale mám systém s baterkami a přebytky vracím do sítě a jsou "vykoupeny".
Teď přes léto to docela funguje. Podzim - jaro už soběstačný nejsem a to je období, kdy jsou krátké dny, kdy spousta lidí topí elektřinou, kdy musíš ohřívat větrníky, aby nezamrzly i když nevyrábí, kdy musíš vyhřívat elektromobilům baterky, aby se nezničili.

V EU si to představují jako Hurvínek válku. Už teď není po odstavení uhelných elektráren na západě dost elektřiny a musí je zachraňovat východ se svými fuj jadernými elektrárnami před blackouty. Takže buď jsou nesvéprávní, nebo moc dobře ví, co dělají, to znamená vrátit EU do středověku. Večery při svíčkách, technologicky zaostalý kontinent, protože kvůli zeleným restrikcím a byrokracii žádný technologický pokrok nebude.

Pořád to říkám, Kulhánek (ne ten americký) měl ve své trilogii pravdu.

Kdo je vlastně EU? Němci a Francouzi odmítají snahy Bruselu nařídit elektromobily

Musíme se tedy ptát, kdo ke vlastně EU, která má dnes oznámit nové emisní cíle týkající se automobilismu pro roky 2030 a 2035. Brusel by byl rád, kdyby k prvnímu termínu došlo na redukci emisí o 65 procent ve srovnání s letoškem, zatímco s druhým termínem by byla spojená absolutní nula. To by v podstatě znamenalo, že za devět let skončí spalovací motory jako samostatné jednotky a o dalších pět let později i jako hybridní ústrojí.

Pokud by EU tyto záměry prosadila, Evropu by to nasměrovalo k velkým ekonomickým problémům. Řada lidí totiž zůstane u svých starých spalovacích vozů do té doby, než bude zakázán i jejich provoz. Velké množství zaměstnanců by pak zamířilo na pracovní úřady, neboť jen francouzské odbory předpokládají, že s přechodem na elektrická auta kvůli menším prodejům a menší složitosti přijde o práci skoro polovina lidí, kteří dnes v tomto průmyslu pracují. Rázem bychom tu tak měli vyšší státní výdaje, než jaké by korespondovaly s oněmi dotacemi. Pokrýt by je ale bylo složitější, neboť veškeré příjmy spojené s automobilovým průmyslem poklesnou rovněž.

Tak snad je rozumná šance, že ten nápad neprojde.

Že to neprojde je jasné. :)
Ale je potřeba občas udělat bububu, aby mezi lidma kolovala obava, že "to jednou přijde" a začnou sami zvažovat příští auto v elektrice. "Protože Máňo EU to říkala."
Takový dobrovolně nedobrovolný přechod.

Dopadneme jako Kuba (možná hůř). Jen se obávám, že soudobá auta nevydrží 50 let, jako ty veterány, co se prohání po "fidelově" ostrově. Teda možná hůř, možná nebude ta auta čím krmit, problém neni s auty ale s palivem, které má být uhlíkově neutrální, tedy nějaké syntetické biopalivo namísto stávajícího fosilního.

Teda možná se z nizozemského vzoru poučíme a zavedou se nějaká jiná opatření, která zase budou mít nějaké jiné vedlejší efekty, ale dokud nebude elektrické auto výhodné (což znamená hlavně levnější a to ne tak, že se zdraží klasická auta, aby jen levnější vypadalo), tak se do něj nikdo nepožene.

Pořád si myslím, že osobní auta jsou na té uhlíkově neutrální politice to nejmenší, za ty existuje náhrada, byť je zatím drahá a má některé podstatné nevýhody. Ale co třeba letadla, nákladní auta, lodě, autobusy. A to vůbec nemluvím o lokálních železnicích (a nejen tam, máme i u nás několik neelektrifikovaných hlavních tratí), kde se taky jezdí na naftu (když čd zdražovaly před cca 10 lety jízdné s výmluvou na zdražování ropy a tím nafty, tvrdil jejich mluvčí na údiv redaktora (zdražuje nafta ne elektrika), že 60% trakčních výkonů je naftových). To všechno jsou investice na desítky let (takový vlak se kupuje na 35 let, letadlo a loď na tom budou podobně, to se taky nekupuje na 10 let). A biobenzín ani bionafta to prostě nespasí, ta spotřeba je prostě šílená. Tady uhlíkově neutrální (použitelná) alternativa prostě neexistuje (že by se dnešní uspěchaný svět vrátil k plachetnicím nepřichází do úvahy, solární letadlo, které uveze jednoho člověka je taky na nic).

Rok 35 není tak daleko, to mám celkem dobrou šanci, že se ho dožiju, a že se dožiju i let následujících.

Tady máš příspěvek z léta 2021. Praha - Výzvou v oblasti recyklace je zvýšení opětovného využití lithia z baterií, což se nyní téměř neděje. ČTK to sdělil Petr Kratochvíl, jednatel společnosti Ecobat, která se zabývá zpětným odběrem baterií. Vzhledem k nárůstu využití lithiových baterií bude podle Kratochvíla třeba výstavba také nových recyklačních zařízení. V Česku dosud kapacity pro recyklaci baterií do elektromobilů chybí úplně. Podle ministerstva životního prostředí (MŽP) se očekává, že zájem o zpracování tohoto odpadu stoupne s rostoucím množství lithiových baterií.

Zrovna u lithiových baterií bych čekal větší účinnost sběru než u normálních. Když nepočítám lithiové knoflíky (CR2032 a jim podobné) tak jsou lithiové baterky součástí zařízení (mobily, notebooky, foťáky), která se snad už dávno vrací k recyklaci. Do normálního koše by to hodil snad jen barbar.
No ale na druhou stranu zrovna tohle bude daleko jednodušší než sbírat baterky z kapesních svítilen. A rozebrat a materiálově využít takto sebrané baterie už nevidím jako problém (pořád mi to přijde jednodušší, než nakládat s tou směsí z červených kontejnerů a sběrných nádob, která se musí nejdřív roztřídit na kyselé a alkalické a kdo ví co ještě).
Ty elektromobily jsou horší tím, že tam je těch baterek hodně a už jsem několikrát viděl články o tom, jaký je dnes problém (nebo chcete-li "výzva" no ale pracuju v oboru, kde slovo problém ještě neni sprosté, tak ho nemusím takto obcházet) zbavit se takové vysloužilé baterie. Přitom existují programy na jejich využití i po dosloužení ve vozidle (baterie ještě není vadná, jen má nižší kapacitu (při nezměněné váze), proto není ekonomické ji vozit) v různých zařízeních na podporu sítě (kde nevadí jejich nižší kapacita, kompenzovaná vyšším počtem). Účastním se čas od času energetických konferencí a vždy se mezi příspěvky nějaký na toto téma najde (ona elektromobilita je už řadu let významným tématem z různých pohledů), a už to nejsou jen teorie a případové studie, ale i nějaké pilotní realizace.
Je asi jasné, že teď když máme elektromobilů pár a většinou nových, že to zatím problém takový neni, ale až budou všechna auta na baterky a akupack bude potřeba refrešnout co 5 let... No ale to je přesně to, co by měl vyřešit Ecobat (a podobné společnosti), dostává za to zaplaceno.

V tom roce (pokud tu ještě budu) už asi nebudu mít zájem o nákup dalšího auta. Leda že by nějaký nedouk, který neví, že něco takového je nemožné, vymyslel tabletku na prodloužení aktivního života.
Takže to už nechám k řešení potomkům nebo potomkům potomků co se do té situace narodí a budou ji pokládat za normální.
Taky je možné, že do té doby výzkumníci dovyvinou elektromobily co se svými vlastnostmi, cenou a možností dobíjení vyrovnají současným autům se spalovacími motory.

BTW: Nedávno jsem dotankoval plnou nádrž a ťuknul jsem na palubní počítač, jak daleko s tím dojedu, ukázal mi něco přes 700km, Auto mne jako nové stálo něco kolem 240kKč. Kdo se současným elektromobilem na to má?
:-D:beer::beer::beer:

Já tolik nenajedu, ale je to tím, že jezdím skoro výhradně jen krátké pojížďky, pár kilometrů. Popřípadě do okresního města, pojížďky po něm a domů - což je dohromady kolem 25km. Velmi sporadicky (2-3x do roka) jedeme někam nad 50-100km. Průměrná spotřeba kolem 8l/100km, 1600ccm, benzín, 92kW, Hyundai ix-20.

Nové auto máme od 9/2019,ještě pořád nemáme na tachometru 5000. Stálo 300k (lepší lak, zadní kamera, dvoje kompletní kola - bylo to v akci). Dát za auto mega (spíše více) by se mi s takovým nájezdem opravdu nechtělo. Navíc auto a mobil považuji za nutné zlo, nepotřebuji si tím zvyšovat ego. Vlastně… kdyby nebylo manželky, já bych klidně pořád jezdil ve Favoritu :-)

"Zajímavý" koncept od Audi teď jede na Dakaru - Tohle je speciální Audi pro Dakar. Je to elektromobil, co baterky nabíjí spalovákem:

Terénní závodní speciál ... dostal na přední i zadní nápravu elektromotor z Audi e-tron FE07, tedy monopostu, který se účastnil závodů Formule E. Kromě toho je ale vůz osazen také benzínovým spalovacím motorem převzatým ze speciálu DTM. Jde o 2,0litrový turbem přeplňovaný čtyřválec TSI, který bude pracovat v rozmezí 4500 až 6000 otáček. Podle automobilky tak motor bude pracovat v maximálně efektivním pásmu s nízkými emisemi...

Takže je to něco jako dýzl-elektro lokomotiva nebo tenhle elegantní přívěs s benzínovým agregátem...

Oni moc dobře ví, že elektromobilita se stávajícím stavem baterií je slepá ulička, ale musí dokázat, že může jet i Dakar. A protože normálně by to auto nedojelo, je třeba je cestou dobíjet.
Takže nebudeme spalovacím motorem rovnou pohánět nápravy, ale vložíme tam dynamo, které bude vyrábět elektřinu pro elektromotory, které budou hnát kola. Ekologie zelených mozků v praxi.

Jde o závod, takže se neřeší spotřeba, cena, efektivita, trvanlivost (stačí, když dojede do cíle a v depu se rozpadne), zato se řeší každý ždibek výkonu, takže tady ten elektromotor, co má největší točák (a spotřebu) v nule a může být v každém kole jeden řízený zvlášť, může mít smysl. A protože na baterky to nedojede, tak jako zdroj klasický motor a nějakou vyrovnávací baterku? Jako Formule 1 taky není vhodné auto na normální silnice (a asi by neprošla STK) a v normálním provozu nemá žádný rozumný smysl ...

To rozhodně smysl má, na železnici se to používá dávno, tam teda bez baterky (aspoň prozatím, jsou takové koncepce hybridů, které by na širé trati jeli na spalovák a ve městě na baterky, no ale spíš než to dovedou do provozu, tak bude konec fosilních paliv). No i když také ne, minimálně poslední dýzláky z devadesátých let měly nějakou možnost jízdy na baterky (třeba pro výjezd z depa nebo nějaké takové přejezdy). Spalovací motor, pokud nepracuje v okolí optimálního pracovního bodu, má účinnost mizernou (elektromotor ji má proti tomu vysokou a víceméně stejnou v širokém rozsahu otáček a momentů). Mám-li věřit tomu, co nám říkali ve škole, tak u aut tohle (tj. spalovací motor-generátor-dráty(+řízení)-elektromotor) nevycházelo výhodně kvůli značné váze, ale to bylo před možná 20 lety, dnes to může být jinak. Proto se možná u hybridů přenáší část výkonu (a pokud se trefí do optimálního bodu, třeba při jízdě po dálnici, tak všechen) mechanicky (přitom by bylo konstrukčně jednodušší to tahat drátama, než vymýšlet nějaká soustrojí s mezirotory).
Vyvíjel se i spalovací motor, který by se netočil - on převod toho posunu pístů na otáčení taky nějakou energii sebere, a elektrika by se generovala přímo z toho posuvného pohybu. Nevím co se s tím stalo, dávno jsem o tom neslyšel, přitom to vypadalo nadějně a logicky (cívce je jedno, jestli se kolem ní magnet pohybuje dokola nebo jen tam a zpátky, motor je prý složitější řídit, tím jak nemá setrvačník), možná to ale byla jen slepá ulička.
V závodu půjde samozřejmě o jiné parametry než o spotřebu, ale jinak by mělo vyjít, že spotřeba (i přes veškeré ztráty během přeměn energie) proti přímému pohonu kol bude menší, a aby se to vyplatilo, mělo by to být výrazně. Jestli to opravdu tak vychází, to je věc jiná, některá zelená opatření mi prostě přijdou nejen zbytečně složitá, ale i kontraproduktivní.
Elektrický pohon je auta (a vozidla vůbec) ideální, na jeho nasazení zaostává jsou baterky. Pamatuju si ze školy, jak jeden učitel se snažil vymýtit představu, že stejnosměrný sériový motor je pro trakci to nejlepší (dodnes to uvádí učebnice i wikipedie, aniž by psali proč tomu tak je, nebo spíš už neni) a že ve skutečnosti tím ideálem je asynchronní motor. Že se používají spíš synchronní motory má řadu důvodů (za mě třeba protože jeho řízení je pochopitelnější, ale to platí pro lajky (představit si něco jako kompas a elektromagnety zvládne i malé dítě, pochopit otáčení asynchroňáku, to chce už větší bednu), a ne ty, co navrhujou regulace pohonů), ale on nedostatek neodymu to k těm asynchroňákům stejně dožene.
Každopádně do nějakých inovací hybridů při výhledu na konec fosilních paliv někdy mezi lety 40 a 50 se nikdo hrnout nebude. A že je nahradí biopaliva, to si můžou myslet jen ti největší optimisté (nahradit celou spotřebu ropy, plynu a uhlí biopalivy je prostě nesmysl) a jak jsem už několikrát napsal, myslím že (osobní) auta jsou opravdu to nejmenší.

Nejde o to, že by došlo (pořád dochází, co pamatuju, mluví se o vyčerpatelném zdroji na nějakých 20 let). Jde o to, že se EU (a pár dalších států) chce fosilních paliv vzdát, což považuju za absolutní nesmysl. A nejde o auta, tam mi přijde, že je to řešitelné (i když to neni úplně jednoduché, ostatně kdyby bylo, tak už všichni na elektriku jezdíme). Jde o všechno ostatní. Lodě se zbožím z číny sem budou plout 330 dlouhých dní jako ve středověku (nevím jak dlouhou pluje plachetnice z Číny, tohle snad mělo být do Austrálie), no ale to je ještě představitelné. Méně představitelná jsou nákladní auta, asi se bodou muset natáhnout nad silnicema troleje (nákladní trolejbus neni zase taková novinka). Co si neumím představit jsou letadla, tam použitelné elektrické řešení prostě neexistuje, letadlo prostě za sebou nemůže tahat 1000 kilometrů dlouhou prodlužku. Asi se nebude létat a budeme se přesouvat jen po povrchu.

Letadla se budou vystřelovat z praku natahovaného větrným mlýnem přece !!!

Když to jde i u blbých kluzáků s obyčejným motorem, nebo dokonce jen navijákem na traktoru, tak co by to nešlo s pořádným letadlem ... a termika je zdarma a eco-bio-fair-trade-genderless !!

Zajímavý článek:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/jak-dlouho-vydrzi-baterie-vytapet-elektromobil-v-kolone-40384022#
Ale když už někdo dělá takový test, bylo by zajímavější vedle elektromobilu postavit podobné auto za podobnou cenu se spalovacím motorem.
Pokud bych se v současné době na základě takového testu rozhodl, že mé příští nové aut bude elektromobil, tak moje šrajtofle bude ostře proti.
Ale už mne taky napadlo, že pro popojíždění v dlouhé koloně (když zrovna venku nebude krut nebo čtyřicetistupňové vedro) bude asi elektromobil výhodnější.

1kg beznínu = asi 11kWh energie. To znamená, že 9l beznínu = jeden špičkový plně nabitý elektromobil.
K tomu si přidej to, že elektromobil při stejném výkonu váží asi o 500kg (díky bateriím) víc než obdobný automobil se spalovacím motorem, což se projeví taky negativně na dojezdu.

Spalovací auto produkuje odpadní teplo, takže v zimě nepotřebuje pro vytápění dělat nic speciálního. Elektromobil naopak v zimě spotřebovává další energii na topení.

Já jsem ten test pochopil, možná špatně, že to auto v koloně stojí a auto se spalovacím motorem, pokud auto nemá nějaké extra topení, musí nechat běžet motor naprázdno a spotřebovávat benzín jen proto, aby bylo v autě teplo.

BTW: Mne jednou napadlo, jestli by bylo možné auto se spalovacím motorem použít (v případě, že by došlo k dlouhodobému výpadku elektrického proudu) k tomu nechat ho běžet na volnoběh, připojit k němu měnič 12V=/230V~ k napájení nezbytných spotřebičů (v zimě oběhového čerpadla u plynového kotle, v létě třeba ledničky), poptával jsem se na to na internetu, ale asi to ještě nikoho nenapadlo. IMHO by to bylo lepší než mít elektrocentrálu nebo nabité akumulátory co by se třeba k tomuto účelu nikdy nemusely použít.
:beer:

Pochopil si ho dobre, v tomto teste (bohuzial) vysli lepsie elektromobily.
Ak uviaznes v kolone s plne nabitym elektromobilom budes si kurpit dlhsie ako s autom s plnou nadrzou.
Problemom je, ze tvoje normalne auto pojde dalej po doliati par litrov benzinu, tvoje elektroauto budu musiet odtiahnut;o).

Oni tam uvádí spotřebu 1-2 litry na dodinu (me to na volnoběh ukazuje 0.8l/hod).
Kdybych bral 90% plnou nádrž, tak mám 40l a to při 1l/hod je 40 hodin - 3 dny topení s tím, že se 4 zbývajícími litry ujedu ještě přes 60 km. Kolik ujede elektromobil se zbývající kapacitou baterky 10%, když kromě pohybu bude muset ještě topit?

V tych uvahach v clanku je samozrejme niekolko chyb.
Napriklad kazdy vie, ze akakovek baterka, respektive jej spotreba sa neda rovnomerne rozlozit. Prvych 33% sa spotrebuje pomalsie ako poslednych 33%. Je to jedno, ci ide o e-bike, kolobezku alebo telefon.
Takze ak prvych XY hodin mi klesne kapacita o 33% urcite nemozem cas nasobit 3...takto to u baterii nefunguje.
Takisto uvadzat o spalovacich motorov spotrebu 1-2l/h je uplne mimo, pretoze pri 50l nadrzi nam vyjde rozptyl 25-50h, co je samozrejme obrovsky rozdiel.
Clanok je klasicky o nicom.

Pokud budou chtít elektromobilitu prosadit, přijdou dotace (už se navrhují pro podnikatele). Jde jen o to, zda na to stát bude mít, protože v zemích, kde dotace byly od nich ustupují.
S tím samozřejme půjdou ruku v ruce i daňové úlevy, ale roční úspora na dálniční známce ti za 8 let cenu nesrovná. Pak musíš vyměnit baterky (pokud se ti výměna vyplatí a nehodíš auto rovnou do šrotu)

Všechno je to jen o pěnězích a o USA už v tomto ohledu nemám žádný iluze. Oni nemají zájem o nějaký světový dobro, ale mají jen svoje zájmy. Do obou světových válek vstoupili taky jen proto, že to bylo dobré pro jejich byznys (WW1), nebo jim to naopak kazilo byznys (WW2). Jinak by Evropu nechali koupat v krvi. A pokud se chtějí udržet jakkoliv na špici, je třeba, aby Evropský prachy šly k nim, ne k Putinovi. Že to Evropu vysaje, to je pro ně jen další pozitivní efekt.

Německo oznámilo EU, že zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035 nebude

Jít o jakoukoli jinou zemi, mohlo by to být považováno za postoj, který Evropská unie nemusí brát až tak vážně, bez německého souhlasu se ale v EU nic podstatného nestane. A německý ministr dopravy jasně řekl, že je nutné zachovat technologickou neutralitu.

Článek není úplně krátký, ale subjektivně mi přijde, že v něm moc info není.

Bez ruskeho plynu se green deal delat nedá. Takže se zeleny ouděl na chvíli odloží a uspisi se (vytahne ze supliku) vyvoj malych reaktorů, aby se nahradil plyn za elektrinu.

Mimochodem na virtualni prohlidce Dukovan jsem se dozvedel, ze vyhorele palivove tyce nejsou az tak uplne vyhorele, ze se spotrebovaly pri stepeni jen as 3% a ze jsou uskladnene a ceka se na reaktory, ktere budou schopne je dale vyuzit.

Tohle jsem považoval za všeobecně známé. Tyče jsou sice momentálně uskladněné u elektrárny (v tzv. meziskladu vyhořelého paliva), ale docela dost se tlačí na pilu s výstavbou hlubinného úložiště radioaktivních odpadů (bohužel, bydlím v jedné ze 4 vybraných lokalit), kam by se toto palivo nevratně zabetonovalo do skalního masivu někde v hloubce 500 metrů pod povrchem - což mě (a řadu dalších lidi) docela rozčiluje.

Dnes dokážeme i toto "vyhořelé" palivo znovu zpracovat (viz tady nebo tady), ale ve srovnání s těžbou uranu a výrobou nových palivových tyčí je to mnohonásobně dražší, proto je to stále spíš výzkumná záležitost...

Doublethink v praxi: Politická facka elektromobilitě: Ministři své elektromobily dobíjeli naftovou centrálou

Událost, která znevážila všechna dosavadní tvrzení EU o připravenosti unie na příchod plošné elektromobility, proletěla médii jako ohnivá koule. Situace, kdy elektrické auto dobíjíte pomocí elektrocentrály na fosilní palivo samozřejmě není nijak výjimečná a často se tento způsob používá jako nouzové řešení při záchraně auta bez „šťávy“. V tomto případě však šlo o frašku a ukázku nepřipravenosti unie na plošnou elektromobilitu v přímém přenosu. Jejími hlavními aktéry přitom byli ti, kteří povinnou elektromobilitu pro všechny občany prosazují nejhlasitějším boucháním do svých úřednických stolů. Nešlo o žádné nouzové řešení s nečekaným vybitím aut, ale o předem připravené politické setkání v Lyonu. Stačilo přitom pár elektrických aut s prominentními hosty a ani město jako Lyon si se situací nedokázalo poradit.

Poručíme nejen větru a dešti, ale i fyzikálním limitům. Na naší cestě k budoucnosti nám nebudou stát překážky z minulosti! Kupředu...

Jsou hloupí, do Lyonu měli jet vlakem (určitě se tam dá jet, z prahy tipuju přes mnichov nebo linz pak možná štrasburk), ukázali by, jak dokáží používat veřejnou dopravu a nebyla by to taková blamáž. A že vlak stojí víc jak letadlo by je trápit nemuselo (to trápí nás běžné občany), nedávají to ze svého, navíc maji peněz dost i kdyby to měli platit sami. A určitě by nejeli mezi normálními kaštany ve druhé třídě, na to jsou ve vlaku vyšší třídy. Neni to přece výprava do nějaké pustiny, aby museli používat individuální dopravu. A železnice se furt prezentuje jako dobrý nápad, vloni byl dokonce rok železnice, při té příležitosti byla u nás zrušena řada vlakových spojů a nahrazená autobusy (teda zatím, dokonce se stejnou intenzitou, nedávno jsem nějakým takovým jel a už tam byl sčítací komisař, tak asi vytipovávají, které prošktraji).

Jestli Lyon nedokáže pokrýt několik aut politiků, jak by asi pokryl spotřebu aut svých občanů. Nebo má Lyon horší konektivitu, než třeba Praha. Vždyť to taky bylo průmyslové město.

Senzační zvrat v zákazu dieselových a benzínových motorů. EU bude konečně naslouchat kompetentním odborníkům

Zákaz dieselových a benzinových aut v Evropě možná nebude tak rychlý, jak se zdálo. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyzvalo Evropskou unii, aby upustila od plánů na zpřísnění norem pro emise výfukových plynů v nadcházejících letech. Jednu z klíčových iniciativ Zelené dohody vydala unijní komise loni. Balíček Fit for 55 obsahuje 13 legislativních návrhů, jejichž cílem je přispět ke snížení čistých emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 procent oproti úrovni z roku 1990.

Článek sice vyznívá optimisticky, ale je tam mezi řádky cítit "snad, možná, doufejme". Držím nám palce.

Vzpomněl jsem si na jeden vtip "O Zlatou Mříž":

Budujeme komunismus.
Svou prací.
Pro naše děti.
Ti haranti si nic lepšího nezaslouží.

IMHO pokud nahradíme slovo "komunismus" výrazem "Green Deal", tak to bude žhavě aktuální.

Co se týká topení v elektromobilu a jak to ovlivní dojezd, vzpomněl jsem si, jak jsem kdysi stopoval, zastavil mi Trabant, na podlaze u spolujezdce tam byla PB s infrazářičem. To by taky mohlo být řešení.
:beer:

A co když slavná unie rozhodne, že zlikviduje lidi pod stosedmdesát výšky. Já bych byl vysmátý. Ty asi ne (nevím, ale tuším v tobě napoleonský komplex). Co takhle uzákonit spermie se dvěmi ocásky (vyhledej si, hnus). A co třeba nezákonnost potratru, když má dítě tři hhavičky? Nebo kočky a psi žijící na jedné peřince? Nebo blbec nadávající blbovi?

Něco k tématu: Největší automobilka světa právě nalila 8,5 miliardy do spalovacích motorů, s jejich koncem nepočítejte

Toyota je nicméně automobilkou, která nechce nechávat svou budoucnost v rukou lidí, kteří nejen nemají potřebné znalosti a přesto strkají do všeho nos. Japonci tak již několik let soustavně naznačují, že nebudou vše sázet na jednu kartu. A jakkoliv loni přišli se svým prvním elektromobilem bZ4X, který brzy dostane sourozence, nebrání se ani hybridům či vodíkovému ústrojí. A co je podstatné, k ledu nehodlají strčit ani spalovací motory.

Značka místo toho oznámila, že do budoucna počítá hlavně se čtyřválcovými jednotkami, která bude stěžejním agregátem nových modelů Toyoty i Lexusu. A i když to nejsou zrovna motory ohromující nadšence, vnímat to lze jako velmi dobrou zprávu. Toyota totiž evidentně s pohřbem spalovacích jednotek nepočítá. Místo toho jen do rozšíření jejich výroby nasype nemalých 383 milionů dolarů (cca 8,57 mld. Kč), z čehož 222 mil. USD (4,97 mld. Kč) je určeno továrně v Huntsville v Alabamě, kde se pohonné jednotky budou montovat.

Jsem vážně zvědav, jak to s autama bude za rok dva vypadat. Jestli snílci bez technických a ekonomických znalostí budou mít pořád navrch ("zdrojem elektické energie je elektrická síť") nebo už svět konečně dostane rozum.

Proti elektromobilům jako principu nic nemám, jen zatím neumíme spolehlivostí, cenou, časovou výdrží a infrastrukturou konkurovat moderním spalovacím motorům.

Elektromotor je spolehlivý, levný, dlouho vydrží, prostě má všechny přednosti před spalovacím motorem, neexistuje žádná nevýhoda. Vlastně jedna jo, netýká se přímo elektromotoru, ale problému, že bez pevného spojení s elektrickou sítí funguje jen s baterií a po velmi krátkou dobu. Pokud bychom namítli, že baterie můžeme měnit, tak ano, ale baterie jsou drahé, mají malou časovou výdrž a nejsou ani moc spolehlivé. ;-)

No a co ze tam pisou?

Magazín Which? upozorňuje na to, že důvody, proč elektromobily selžou při startu, nesouvisí zpravidla s jejich hnací soustavou, protože elektromotory i trakční baterie jsou spolehlivé. Problémy se týkají hlavně software a 12V baterií.

Zároveň však upozorňuje, že spolehlivost elektromobilů závisí také na konkrétní značce. A rozdíly jsou dramatické. Nejhorší ve spolehlivosti jsou obecně elektromobily Tesla, naopak nejspolehlivější je Kia e-Niro.

Takze ne motor, ale elektronika a nekupovat Teslu. :!:

Vzdyt ja to ale nerozporuju. Jen rikam, ze to neni vina elektromotoru, chyby jsou predevsim v tune elektroniky a v softwaru a je mozny, ze si u elektromobilu, ktere jsou drahe, aby ospravedlnili "premiovou" cenu, troufaji vyrobci to osadit dalsima tisici zbytecnostma, ktere pak zpusobuji poruchy.
Naopak me prekvapilo, ze samotne baterie jsou sice porad extremne drahe a asi vzdy budou (pouzite materialy), ale uz nejsou nespolehlive jako driv.

Ta představa autodromu mě taky vždy napadne. Ale trolejbus je přecejenom trochu realističtější, navíc se to na východ od nás i používá. Ovšem v západním německu trolejbus neznají (říkaly se takové vtipy, že zóna sovětského vlivu se pozná podle trolejbusů, dokud jsme kolegům z Hannoveru nemuseli vysvětlovat, co to je trolejbus, bral jsem to opravdu jako vtip), proto přichází s takovými nápady.
S tou železnicí, to je to, co říkám od počátků když někdo frfňá, že se nedostane na dovolenou. Evropa (a nejen ta) je protkaná sítí kolejí, včetně napájecího vedení, takže by se ani nemuselo tolik stavět. V takovém autovlaku by se auto mohlo za jízdy i nabíjet. Lokomotiva má normálně výkon pár tisíc koní, takže nějakých těch pár megawatů na dobíjení aut by se v trakční energii ztratilo (samozřejmě by to člověk v ceně jízdenky zaplatil mnohonásobně). Proč ještě nikdo s takovým nápadem na nějakou páteřní síť autovlaků nepřišel? (Nevěřím, že bych byl originální.)
Momentálně je nabídka autovlaků dost chudá, z Prahy jezdí do Košic, z Vídně už nejezdí do Říma (už přepravuje jen lidi, ne auta a motorky; ostatně při průměrné cestovní rychlosti 60 km/hod se ani nedivim nezájmu (autobus dal stovku, auto dá určitě víc, protože tam nemá limit jako autobus), nevím jak to bylo cenově, za člověka se platilo €30 ovšem k autu se povinně kupovalo lehátkové kupé, což stojí daleko víc), ale jinak nějaké autovlaky ještě jezdí. Ovšem to dobíjení za jízdy, to zatím nikdo nevymyslel.
No chtělo by to příslušné terminály dostatečně hustě rozmístěné, aby na ně bylo možné dojet po vlastní ose.
Já vím, že odpůrci železnice teď začnou počítat auta na dálnici a budou tvrdit, že to vlaky nepoberou. Možná že opravdu ne, ale přece neni cílem ta auta tam narvat všechna, co bychom pak dělali s prázdnou dálnicí.

Souhlas. Třeba v ČR je problém u vlaků jasně pojmenovaný. Veškeré peníze na opravu železnice se vždycky rozkradou, tudíž se železnice vyvíjí jen velmi pomalu. Ono na jednokolejkách, kde se musí neustále hlídat, ze kterého směru to má právě jet, tam jde ta průchodnost železnice rapidně dolu. Kdyby se většina peněz neustále nerozkrádala, mohly by lehce jezdit i autovlaky.
Třeba u nas na jihu: Hlavní trať Praha - Budějice je elektrifikovaná, ale vedlejší už nejsou, třeba Veselí - Velenice. Takže se ve Veselí musí u vlaků měnit lokomotiva, potom to samozřejmě navyšuje dobu jízdy vlakem a lidi to odrazuje tím jezdit. Přitom ČR má s Rakouskem smlouvu o elektrifikaci tratí Veselí - Velenice na české straně a Linz - Gmund na rakouské straně. No Rakušáci to postavili okamžitě po podpisu smlouvy, to jest mají to elektrifikované už 10 let. U nás už je prý dokončený projekt a začíná se se stavbou trafostanic. Jako šílený!

Evropská unie nyní řeší u spotřebního zboží jeho opravitelnost a prodloužení životnosti. Auto se spalovacím motorem mohlo sloužit i více jak 20 let. U elektromobilu do deseti let končí na šrotišti (dosud však nevím kdo v ČR zlikviduje ekologicky baterie). Je to výsledek vládnutí politiků, kteří nejsou odborníci a různých ekoteroristů a nátlakových skupin. Asi nám ale zakážou vycházet z domova, nákup nám dovezou, roboti za nás budou pracovat v továrnách a sportovat budeme na trenažérech. Nebude potřeba nikam jezdit, jelikož budou všude kamery a budeš vše doma sledovat u počítače. V Číně už lidi testují jak dlouho vydrží při zákazu vycházení.:-)

Nový typ spalovacího motoru: Dieselové a benzínové motory mají revolučního nástupce. Elektroauta se mohou jít zahrabat

Technické řešení totiž počítá s rozdělením čtyřtaktního cyklu mezi dvě nezávislé a propojené komory. Tím pádem nemá problémy s těsněním a jako rotační je také zcela lineární. Motor má čtyři rotory uspořádané v dvou párech na dvou hlavních hřídelích. Ty jsou spojené ozubenými koly a otáčí se opačným směrem. Přední rotor zajišťuje vstupní a kompresní fázi, zadní spalovací a výfukovou. Dokáže si poradit s různými druhy paliva, a vyniká velmi malými emisemi.

Kdo by to řekl, že se na spalovacím motoru dá něco podstatnýho vylepšit?

A výsledek jejich řešení je opravdu skvostný: dvoukomorový rotační motor nazvaný Omega 1 má při 15,9 kg hmotnosti výkon 160 koní a kroutící moment 231 Nm. To jsou hodně působivé parametry. Navíc se dá modulárně rozšiřovat na 320 koní, případně více.

Trocha informací na dané téma: Česko se brání zákazu spalovacích motorů

Nové auto se spalovacím motorem si od roku 2035 lidé už nebudou moci koupit, schválil minulý týden Evropský parlament na návrh Evropské komise. Nyní o tom definitivně rozhodnou členské státy. Výhrady znějí z ČR, ale i Francie a Německa.

ČR není se svým stanoviskem osamocená. Proti návrhu se postavil například i německý ministr dopravy Volker Wissing s tím, že v sázce je obrovské množství pracovních míst. Záporně se vyjadřují také zástupci Francie. Záležitost mají projednat ministři životního prostředí členských zemí EU koncem června v Lucemburku.

Zákaz spalovacích motorů se podle návrhu má týkat nově vyrobených osobních aut a lehkých užitkových vozů. Ojetá motorová vozidla by si tedy lidé mohli kupovat i po roce 2035. Zpřísněná legislativa je součástí balíku klimatických opatření Fit for 55, který má vést k uhlíkové neutralitě EU v roce 2050.

Zpřísnit se mají i postupné cíle snižování emisí aut. V roce 2025 mají mít osobní vozy o 15 procent nižší emise CO2 než v roce 2021, do roku 2030 to má být o 55 procent méně. V roce 2035 by měly být emise nulové, přičemž dosavadní plány počítaly s redukcí CO2 do roku 2030 „jen“ o 37,5 procenta.

Dá se spolehnout na zdravej rozum?

Máme naději, že zákaz prodeje aut se spalovákem od roku 2035 nebude:

Německo nebude souhlasit se zákazem spalovacích motorů

...
Lindner upozornil, že ve světě budou ještě několik desetiletí existovat regiony, kde se budou automobily se spalovacími motory používat.

Navrhovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v Unii by podle něj zastavil jejich další vývoj, a to přinejmenším v Evropě a Německu.

„Proto jsem rozhodl, že já ve spolkové vládě, že my ve spolkové vládě s touto evropskou legislativou nebudeme souhlasit,“ citovala Lindnera agentura DPA.

Upozornila nicméně, že postoj německé vládní koalice v této otázce není jednotný. Lindner a ministr dopravy Volker Wissing, oba liberální svobodní demokraté (FDP), již dali jasně najevo, že návrh odmítají.

Jenže: většina automobilek hodlá se spalovákama končit a vyrábět jen elektromobily.

Jenže: většina automobilek hodlá se spalovákama končit a vyrábět jen elektromobily.

Pokud bude existovat jediná automobilka, která bude vyrábět auta se spalovacím motorem, tak to v pohodě stačí. Doporučuji takové automobilce přistavět další provozy, lidi se o její auta budou rvát!

Jinak osobně jsem pro to, aby zákaz spalovacích motorů byl klidně i dřív než v 2035. Viděl bych to tak, že zákaz spalovacích motoů by mohl být 2 roky potom, co někdo v praxi ukáže funkčnost ekologické konkurence se stejnými nebo lepšími vlastnostmi. :-)
To samozřejmě elektromobil na baterku, která nesmírně ekologicky zatěžuje planetu, je extrémně drahá a navíc auto nemá žádný dojezd a palivo se "čepuje" 8 hodin, rozhodně není.
Myslel jsem, že by náhradou mohl být vodík a jsem velký fanoušek. Ovšem zatím neumíme dostat vodík do nádoby s tlakem 700 bar (potřeba na natankování osobního vozidla) levným a ekologickým způsobem a navíc jediný levný vodík se dá získat za vzniku značného množství CO2 štěpením ze zemního plynu, takže taky to eko není.
Nemáme žádnou náhradu, jízda na koňském povozu je týrání zvířat, to není sluníčková náhrada spalovacího motoru!!! ]:)

Z diskuse pod tímhle článkem:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/politika/energetika-odmitnuti-jadra-by-byla-pro-evropu-sebevrazda.A220627_223516_p_politika_nef

...Dana Drábová popsala (skutečně - ne po lazárkovsku) situaci s německými jadernými elektrárnami zhruba takto (parafrázuji): vláda si pozvala provozovatele tří posledních dosud fungujících JE v Německu na poradu, jestli by neprodloužili jejich využívání.

Načež ti odpověděli, že už nebudou riskovat, že už zažili tolik obratů o 180°, že je radši zavřou. Nebudou narychlo investovat obrovské prostředky do údržby zařízení, do kterého na vládní žádost neinvestovali, aby za rok, za dva nebo za tři zjistili, že vláda opět udělala piruetu a opět nařizuje JE zastavit, aniž by se úpravy zaplatily.

Žádný zodpovědný investor nemohl zareagovat jinak,...

:-(

Tady je zajímavý článek. I články co jsou na ně v tom článku odkazy.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zeleny-sampion-narazi-na-realitu-zemi-hrozi-blackouty-169502
V diskusi pod těmi články se naráží i na nabíjení elektromobilů. Nějaký rozumbrada tam rozumuje, že je potřeba natáhnout silnější kabely, aby to nabíjení elektromobilů vydržely a neshořely.
Já se ptám (tady, protože mi nestojí za to, abych se do diskuse přihlašoval u nich a sděloval jim kvůli tomu údaje co tajím i před vlastní manželkou). kdo bude sypat elektrony do druhého konce toho silného kabelu.

Napadlo mne, jak se diskutuje o možnosti, že vybuchne některý za supervulkánů a na dlouhé roky zasviní atmosféru zplodinami výbuchu, k čemu nám budou solární elektrárny a co se týká větrů které by měly foukat na větrníky, to asi taky není jednoznačně pořešené a předtím moudře odstavíme a zbouráme všechny špinavé elektrárny včetně jaderných, tak to se budeme moci (nebo naši potomci co jim připravujeme zářivou budoucnost) akorát jít klouzat. Obrazně a pokud se potvrdí prognózy o ochlazení tak i reálně.

To radši ten komunizmus.
:-(:x::beer:

Ten článek v odkazu jsem si nechal přeložit.
U těch aut, které kolik zvládne na dálnici mne v tom překladu zaujalo slůvko "". Já taky se neřídím počítačem v autě a nedojíždím nádrž až na dno.
Taky ta rychlost mi připomněla jeden článek, kde testovali, jak optimálně jezdit po dálnici, aby baterka vydržela co nejdále. Vyšla jim rychlost 110km/h. Takže kromě kamionů další zdržovači.
Tohle je taky pěkné:
https://fdrive.cz/clanky/ve-vendryni-havaroval-elektrobus-a-ukazal-na-jeden-velmi-vazny-problem-9390

Už zase vítězí dobrá myšlenka nad zdravým rozumem.
:-(:beer:

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru

loading...