Škoda uvádí, že v jejím případě půjde o malé městské SUV, v čemž můžeme tušit ekvivalent kamiqu. Tento model má lákat i cenou; základ má být okolo 25 tisíc eur, což znamená zhruba 586 tisíc korun. Má přijít na trh v roce 2025. Platforma MEB Entry má za cíl právě nabídnout elektromobily s lidovější pořizovací cenou. Znamená zejména pohon předních kol a pravděpodobně také baterii s menší kapacitou.
V případě Skody tipuju dojezd až 200km. Nekup to v zakladu za 600k. Zaklad u Skodovky znamena, že to nebude mít na dveřích ani kliky a misto blinktu budeš ukazovat rukou z okenka (nadsazuju, ale poslední Skodovky jsou tragedie).
Videl jsem video, kde american ukazoval, kolik jej stoji v Tesle cesta 500 mil (800km) San Diego do San Francisco Bay. Ve vysledku to bylo $64,5 a 1.5h zdrzeni na nabijeckach. To ma byt ten rozdil, co nam vnucuji zelene mozky? Cena za nabijeni skoro stejna jako ja u naftaku jen s rozdilem, ze ja natankuju pred jizdou (stejne jako on dobil) a ujedu to na nadrz.
Plán na spuštění přísné emisní normy omezující spalovací motory od roku 2035 má opět velké trhliny. Polsko chce totiž rozhodnutí zažalovat u Evropského soudního dvora. V případné žalobě očekává, že se připojí i další země sedmadvacítky.
Polsko už nyní doufá, že se k žalobě připojí i další členské státy EU. Evropský parlament už přitom dříve schválil další omezení, která by měla zajistit, že nová vozidla se spalovacími motory zmizí z katalogů prodejců už za 12 let. Rok 2034 by tak podle rozhodnutí, které ovšem okamžitě napadlo několik států měl být poslední, kdy se budou nové vozy spalující ropné produkty v EU prodávat.
Tak snad se toho dobra nadobro zbavíme.
Jak vypada ideologie zelenych mozku v praxi - podivejme se do Danska
Třeba si na tu předraženou oktávku vydělají nakonec rychleji než my tady na tu "levnou".
Urcite si vydelaji, ale jde o tlak na zbaveni se spalovacich aut. Protoze neplatis jen vysokou cenu, kterou ti navysi jednorazova dan, ale platis i nejakych 100k (pro ne treba mecicni vyplatu v cistem) kazdy rok. A co udaje o propadu prodeje aut? To by se prece nijak nemelo projevit, kdyz podle tveho b) maji tak vysoke platy
Když tolik vydělávají, proč v prodejích dominují malinkatý a levný auta? Protože to zdanění je prostě brutální i na Dány. Navíc jak píše Honza Fiala, je to zelenej teror.
No to právě není, je to jen teror. Teda pokud používáš zelený jako synonymum pro vypatlaný, tak souhlas. Ale ekologický to není ani trochu. Ty auta na baterie se nedají po několika letém použití prodat do bazaru, aby mohly sloužit dalšímu méně movitému zákazníkovi.
Vem si u nás, že po silnicích jezdí běžně 15, 20 i 25 let stará auta několikátého majitele. U aut na baterku to nejde, tam prostě 5 let a vyhodit, sešrotovat a koupit fungl nové. Většina pořizovací ceny je baterka a její výměna je taky nákladnou záležitostí, takže nic jiného nedává ekonomicky smysl. Je to teda naprosto neekologické a zelené to v původním významu slova není ani trochu.
Jasně, že je to zelený tlak, a řadu lidí to od nákupu většího a dražšího auta odradí. Na druhé straně existují i lidi, kteří by si mohli dovolit pořídit mnohem větší, luxusnější a dražší auta - a ne jedno - a přesto jezdí v něčem malém, levném. Mají třeba jinou hierarchii svého "must have" žebříčku.
My si tu hrajeme na zelený pozéry, ale dokud jinde budou mít tohle tak Evropa nejen že planetu nezachrání, ale ještě se ekonomicky zničí.
Mně celý ten humbuk kolem elektroaut trochu připomíná Krále Lávru od Karla Havlíčka Borovského nebo Císařovy nové šaty od Hanse Christiana Andersena. Všichni vědí, že překlopit všechna auta na eletriku během dejme tomu 10-15 let je naprostý nesmysl, ale všichni se tváří, že to tak určitě půjde zvládnout. Jednou to praskne.
Tím el. auta šmahem neodsuzuji, pro některé to může být docela výhodné, obzvláště, až/pokud poklesnou ceny třeba vlivem čínské konkurence. Pár panelů na střeše RD navíc a jezdíš zadarmo (pokud nejezdíš moc a dlouhé cesty, spíše takové to "kolem komína" jako třeba já).
3/4 ceny elektromobilu je cena za baterii. Auta s elektrickým pohonem jsou dobrá, protože elektromotor je výrobně lehčí i levnější než spalovací motor a má i vyšší účinnost. Prostě elektroauta jsou budoucnost. Ale nejsou pořád vyřešený baterie a nezdá se, že by bylo řešení v dohledu.
Alternativou je vodík, ten se v generátoru elektřiny převede na elektrickou energii a tou je poháněn elektromotor. Zase je to levnější řešení, účinější a dneska už se dají i vyrobit obaly, aby ten vodík neměl tendenci bouchnout. Problém je získávání vodíku a to buď vedle zemního plynu z Ruska (pro část světa momentálně velký problém) nebo elektrolýzou, která si žádá velké množství energie. Tu je nutné někde získat bokem a ještě to vodík hrozně prodraží.
Prostě nic nenapovídá, že by řešení mělo být do 10 let i při té největší snaze celého světa.
Ten panel na střeše je prostě jen část problému, ta nejmenší.
Já sice nejezdím zadarmo, ale dneska jsem tankoval plnou nádrž. Vždy při tankování vynuluji počítadlo. Najeto 523 km, zaplaceno 633 Kč. A to jsem jezdil po dálnici na plnej knedlík. Litr LPG 15,30 Kč a to beru ten dražší, kvalitnější
Pro zelebe mozky je LPG, CNG a dalsi plyny taky nezkousnutelne fosilni palivo. Tem by vyhovovala hromadna doprava a v idealnim pripade slapaci. Takovy slapaci autobus...
Redaktoři na webu autofórum se netají tím, že jsou proti hurá akci s elektromobily, jak je tlačí politici a automobilky jim vychází jásavě vstříc. Proto je na webu dost kritických článků.
V poslední době se ale zdá, že s elektromobilitou to opravdu není jen růžový a že budoucnost nevypadá vůbec jednoznačně ve prospěch e-aut.
Ale máme to ve vedení EU kabrňáky, ti prostě přehlasují jak trh, tak i fyziku. Pod vedením strany vpřed!
Připomněl jsem si vyjádření jedné tiskové slepice na dotaz jak její ministerstvo hodlá prošustrovat miliony co dostalo na vzdělávání romských/cikánských dětí.
"Předpokládáme revizi stávajících analýz, využití validních a aktuálních dat a pochopitelně i realizaci šetření v oblastech a tématech, které dosud monitorovány nebyly, a přesto jsou pro zabezpečení efektivního proinkluzivního prostředí nezbytné."
IMHO to vyjádření je univerzální a šlo by použít i v těchto případech.
Kdy mocní už konečně dostanou zdravý selský rozum?
Ale oni určitě selský rozum mají a používají. Aby ze všeho pokud možno profitovali. Že profit někoho může znamenat ztrátu, problémy jiného, je pochopitelně možné.
Kritici mocných by se na jejich místě nechovali jinak
Doporučuju na Silvestra, jeden z nejzábavnějších rozhovorů na ABJ.
Důležité to je, ale kdo z mocných neselže? Kdo z těch, kteří se mermomocí snaží dostat k lízu, neselže? Nemusí přímo krást, stačí všelijaké boční výhody. A že těch je k dispozici spousta!
A nedělám si žádnou iluzi o nikom. Když se A.B. před x lety tlačil do politiky, myslel jsem si, že hlavní důvod, proč ho ostatní/dosavadní politici nějak nemají rádi, je ten, že on (dolarový multimiliardář) na rozdíl od nich nemá potřebu být jakkoliv uplácen, že to nemá zapotřebí. A za pár roků… kvůli uprděným 50 mio za čapák ten hypotetický glanc neúplatnosti (z pohledu prostého lidu, nekoupeného koblihou) je zcela fuč.
Z mýho pohledu - člověk, co má peněz, že by se do konce života mohl válet v koksu, tak není lidumil, když leze do politiky. Pokud chce dělat něco pro lidi, tak jsou jiný způsoby, viz Bill Gates. Takoví jdou do politiky jen kvůli sobě, svýmu egu a dalším penězům. Nejen AB, ale i třeba Trump.
No a když lezou do politiky ti, co peníze nemají, tak proto, aby je na náš účet získali. Takže si nevyberem.
Zastupitelská demokracie musí vždycky vést k úplatkům a rozhodování peněz, protože lidi nedokáží vybrat ze svého středu neúplatné za politiky. Už jenom proto, že ten neúplatný si nemá jak obstarat bez peněz volební kampaň a na rozdíl od úplatného ty peníze na kampaň z nikoho nevyrazí. Možnost teda je, že je sám natolik bohatý, že si kampaň dokáže zaplatit sám, ale jak vidíme třeba u AB, tak v těchto případech někdy hrozí zase jiný extrém, že s jídlem roste chuť a takový člověk nemá nikdy dost.
Za mě je teda pořád nejlepší systém přímá demokracie, kde si lidi rozhodují, co nejvíc sami, protože stovky zastupitelů uplatit lze, milióny voličů nikoli. Ale samozřejmě u přímé demokracie zase hrozí, že se promění v mediální demokracii, teda že budou ve skutečnosti rozhodovat vlastníci médií, protože skrz ně dokáží milióny lidí ovlivňovat. Nicméně momentálně je v tomto směru poměrně dobrá doba, protože internet dokázal média rozdrobit do menších celků a teda menší ovlivnitelnosti lidí. Jistě by mohlo být lépe hlavně ve vztahu k televizním médiím, kde je ta moc stále soustředěna hodně úzce. Zde by hodně pomohla privatizace ČT ideálně po částech, což by minimálně rozdělit na dvě půlky šlo a nesměli by se toho účastnit ostatní majitelé celostátních tv. Navíc význam tv bude zcela jistě nadále klesat, takže ono se to i tak časem vyřeší.
Když lezou do politiky ti bez peněz, tak si (asi) jdou taky nahrabat, to jo, ale nemají tolik nitek a pák v pozadí, jako ti, co prachy mají, takže urvou řádově méně a (snad) dají pokoj. Je to rozdíl miliony vs. miliardy. Ti bohatí si nepůjdou do politiky pro pár drobných.
Vybrat ze svého středu neúplatné? Demokracie je o tom, že do politiky jdou lidi dobrovolně a Mirek Dušín by se tam velmi rychle pozvracel.
Přímá demokracie se může jevit jako cesta, třeba ve Švýcarsku tak fungují. Jenže úskalí jsi dobře popsal, snadnou ovlivnitelnost médii a stejně tak by davy lidí rozhodovaly o něčem, čemu vlastně sami nerozumí. Musela by každému hlasování předcházet důkladná osvětová kampaň a i tak mám obavy, že by stejně spousta lidí volila "jednoduché a rychlé řešení" a taky to, co jim aktuálně vyhovuje a může být cestou do pekel. Copak by si plebs dobrovolně odhlasoval vyšší daně? Já absolutně nemám přehled o tom, jak funguje ekonomika státu a v jaké jsme ekonomické kondici a jak nás může ovlivnit úprava DPH. Můžu akorát věřit tomu, co by mi naservírovali "odborníci" z médií. Nebo taky nevěřit. Určitě jsi taky členem SVJ, takže víš, jak se hlasuje o ekonomice společnýho baráku. Ti v přízemí se vůbec nezajímají o to, že těm nahoře zatíká střechou a proč by se tedy kvůli tomu měly navyšovat platby do fondu. A takto chceš řídit stát? Ani omylem.
Určitě jsi taky členem SVJ, takže víš, jak se hlasuje o ekonomice společnýho baráku. Ti v přízemí se vůbec nezajímají o to, že těm nahoře zatíká střechou a proč by se tedy kvůli tomu měly navyšovat platby do fondu. A takto chceš řídit stát? Ani omylem.
Je to dobrý příměr a právě proto považuju přímou demokracii za proveditelnou. Problém toho SVJ je často ten, že je tam podmínka, že se hlasování musí účastnit aspoň 50% členů. Tuhle podmínku bych do přímé demokracie nezatahoval, protože by to dopadalo jako u toho SVJ, že často nejsme usnášení schopní. Ale co to zároveň znamená? Že se ti, kterým je u prdele, jak se dům vede, neúčastní a nepředpokládám, že by se nějak výrazně chtěli účastnit i rozhodovacího procesu okolo státu.
Takže tím se ti, co jsou úplně mimo, vyloučí přirozeně sami. Když ten zbytek bude mít zájem, tak si dokáže zařídit, aby dokázal hlasovat ku prospěchu věci. Nakonec i v tom domě vyhrává většina a ikdyž poslední patro vícepatrového domu tvoří jen desetina hlasujících, nakonec zvítězí rozum a i někteří, které to okamžitě nebolí, tu ruku pro novou střechu zvednou!
Myslím, že Babiš nám ukázal docela jasně, že i tohle jde.
A proto nastoupila pětikolka, aby dokazala voličům, že Babiš nebyl zdaleka to nejhorší, co nás mohlo potkat
WTF?
...ani bych žádné nové nekoupil. Člevěka to jenom vytáčí. Zlatá Felda. Maká, musí se řídit, nic neodpustí, ale věrně slouží, nebuzeruje a hlavně jediný displej jsou hodiny. Za odměnu dostává olejíček do 10tkm a do nádrže prémium
Z ekonomickýho pohledu možná, ale bourat v tom šrotu může být fatální.
To máš velkou pravdu. Bourat vvtom je fatální. Proto je potřeba v autě typu Felicia jezdit defenzivně a ne jako idiot. Tohle mám nepaměti pořád a hodně mě to vycvičilo. Stejně nenaženeš vůbec nic. Tohle je důležité. Vím, na co mám, co si můžu dovolit a tak když za mnou i třeba po městě poletí trotl 100 v SUV, nemám problém okamžitě uhnout (tohle platí hlavně pro dvouproudové silnice, kde je trochu divočina a levý pruh neodolatelné afrodiziakum pro asi tak 80 % egošílenců).
P.S. není to šrot. Mám to v dokonalém pořadku a není shnilá. Brzdy mám komplet nové atd. Nejsem hazardér. Na to moje cukání 10 km sem a tam je to idealní. Neřeším nic jako rozvody, egr ventily, DPF, netěsnící spojkové válce (ten spojkový válec jsem zmínil schválně, protože Felicia má spojku ovládanou lankem, stejně jako plyn např. oproti Fabii 1) a plno dalších, byť běžných oprav. Ačkoliv opakuji, že s tebou souhlasím a z hlediska bezpečnosti je to hrozba.
Kdyby to měla z hlediska bezpečnosti být hrozba, tak by bylo hrozbou každé malé autíčko. Žádné nemá proti obrněným SUV šanci a na druhou stranu, aby se kvůli tomu příznivci normálních aut vzdávali, také nemá smysl. Jak píšeš, je třeba jezdit defenzivně.
Jinak na dálnici bych s hodně starým autem nejel, protože častým problémem je upadnutí kola. Hřídele stárnou a vnitřní mikrotrhlinky nikdo nevidí. V malých rychlostech to zastavíš, na dálnici je to bez šance.
Tak přeci jen ta nová malá autíčka mají lepší deformační zóny a jsou tuhá. To nemluvím o vyspělosti ovládání a zpracování a stabilizaci náprav. Když se podíváš na sloupky u Felicie, nosníky a výztuhy nárazníku, tak je to směšné, říkám tomu motokára. Je prostě potřeba na tohle myslet. Dálničku na tom ani nemám. Je fakt, že ve Fabii se nebojím. Ta má i ty tebou zmíněné poloosy jednou takové.
Defenzivní jízda ti je k prdu, když tě naboří někdo jinej. Já taky jel vklidu domů a proti nám se vyřítila v zatáčce 18 letá královna silnic s mokrým řidičákem. Bylo po dešti a už jsem jen mohl sledovat, jak smykuje přesně na moje auto. Chudák Citroen šel do šrotu, ale naštěstí jsme z něj vylezli všichni zdraví a relativně nepoškození. Bylo to 6 letý auto a jsem rád, že to nebyla právě nějaká Felicie. To bych taky mohl mít přední kolo pod prdelí. Taky že to mělo airbagy všude možně, ne jen ve volantu, bylo moc dobře.
Jojo, to beru. Furt je lepší defenzivní jízda s maximální rychlostí oněch 80 km/h ve městě, než čelit situacím na okreskách. Když už jedu ven, tak ne sice záměrné, ale většinou pozdě večer nebo v noci.
Musím ale říct na obhajobu Felicie, že do té doby mě žádné auto tak nevyškolilo - myšleno řidičsky. Sám jsem v ní málem boural hned na začátku, sice asi ve 30 km/h, ale po zkušenosti s nehodou v podobně nízké rychlosti a ve Feli bych to opravdu nechtěl. Zapomněl jsem, že tam není ABS, auto má přes tunu, malá kolečka 13" a ještě bylo mokro. Začal jsem brzdit pozdě a už jsem klouzal. Naštěstí birec v mercedesu byl asi polobůh, protože se během asi sekundy naprosto zdekoval. Od té doby i v běžném autě reaguji daleko dříve. Od té doby už se nic podobného neopakovalo. Pro mě je to veliký zdroj zkušeností a to už ty papíry mám hezkou řádku let.
Já už jsem se po letech taky vyblbnul a jezdím tak, abych dojel. Ne, že bych tomu občas nešlápnul, ale na zadek se nikomu nelepím, nepředjíždím za každou cenu, protože riziko za pár ušetřených minut nestojí. Ale taky nejezdím jak podělanej, abych vytvářel kolonu, ale stejně se najdou takoví, co by mi nejraději za jízdy šacovali kufr. Zrovna včera, cesta, kterou jsem projel nejmíň tisíckrát, jedu únosně svýmu autu, počasí a večerní hodině a stejně se mi lepil na prdel auta. V místech, kde se nedá předjíždět, je to prostě hovadina. Nedej Bože potkat školitele-vybržďovače. Nejsem si jist, asi už je to dávno, ale asi jsem se s jedním takovým potkal. Ale to už je jiná pohádka.
Tak já tomu obcas také trochubpokouřím, to zase ne, že ne, ale to jsou cesty, kde skutečně za den projede polovina jednoho auta
Agrese je dost, to je fakt. Porad se nekam systemove spěchá, lidí je víc a víc, aut je víc a víc a je to nedvládní začarovaný kruch velkolichvářů.
Když si pak vezmu, jak 50 kW stačí člověku úplně bohatě a s přehledem, pousmívám se nad tím, jak doba spěje. Furt méně a méně emisí a víc a víc nevyužitelného výkonu, respektive točivého momentu a účinnosti agregátů jako takové.
V jeho případě šlo klidně o 50 liber (asi 1 408 Kč) za doplnění asi 70 procent kapacity (z cca 10 na více jak 80 procent). To by neznělo až tak špatně, kdyby šlo o 70 procent nádrže běžného spalovacího auta, ale to nejde. Enyaq iV 80 SportLine má použitelnou kapacitu baterek 77 kWh, což je ekvivalentem asi 19,7litrové nádrže na naftu. A platit přes 1 400 Kč za 13,8 litru nafty? Navíc na to čekat desítky minut, když to dobře půjde? Děkujeme pěkně, tohle opravdu není dobrá vize pro nikoho, ani pro relativně „připravené” Brity.
EURO7 neprosla, jak byla vymyšlená, tal vam hajzl..vé zdrazime elektroauta
nařízení EU také stanoví, že od roku 2024 musí být nejméně 45 % hodnoty elektromobilu vyrobeno z dílů pocházejících z EU nebo Velké Británie. Evropská unie tím chce docílit menší závislosti na Asii, zejména pokud jde o baterie. Baterie totiž obvykle tvoří 40 % hodnoty elektromobilů, uvádí německý deník Bild.
Super. To už ta elektroauta nebude kupovat nikdo.
Baterie totiž obvykle tvoří 40 % hodnoty elektromobilů
Nejsem si jist, jestli to byla Toyota nebo Honda, bylo to určitě v některém pořadu Auto.cz na youtube. Přivezli elektromobil za 1.600.000 Kč do autorizovaného servisu, dělali tam nějaké testy a chtěli vědět stav baterie. Technik jim řekl, že baterie je ve stavu 100% funkčnost, ale že nedokáže zaručit, že zítra neodejde. Není tam prostě ten průběh stárnutí lineární, což v podstatě všichni známe z různých mobilních zařízení, že se to stává. Takže se redaktor toho magazínu zeptal, kolik by tam stála výměna baterie za novou, technik to překontroloval v ceníku a poměrně suveréně řekl, že 1.190.000 Kč. To ani náhodou není 40% ceny auta!
Jinak je to dobře, elektromobily nejsou budoucnost, jen ať je zdraží.
Někde okolo 38:00 říká, že zapomněl, že je v Coloradu, tam mají vlaky zdarma, aby bylo čistější životní prostředí. Osobně ne, že bych z toho byl nadšenej po ekonomický stránce pro stát, ale ve výsledku ano, rozhodně mnohem lepší podpora ekologie než zakazování aut. Prostě se zvýhodní ten nejekologičtější způsob dopravy (narozdíl od ČR jsou vlaky elektrifikované) a rázem je vyřešeno.
V USA nemuzes zakazovat auta. Hromadna doprava tam neni tak rozsirena (ani ve mestech) a navic mesta pro prsi dopravu nejsou moc zarizena. A o okoli mest ani nemluvim
Plynovody jsou špatné, tak holt LNG. A kdo by nahodou chtěl topit elektřinou, tak ta se vyrábí i v plynových elektrárnách, které to LNG spaluji ve velkém. A navíc těm tepelným čerpadlářům tu elektřinu (na rozdíl od zbytku Evropy) zdražíme. Vlastně ne, protože to řekl sám velký signál. Sice zdražíme, ale lidi to nepoznají.
Milé děti, bylo jedno město, kde se lidé měli rádi, milovali čistou přírodu a mysleli na budoucnost. Všichni se v tom městě měli dobře, protože věděli, že nesmí používat fosilní paliva, protože..., protože..., no zkrátka místo nich na všechno používali jen elektřinu. A elektřinu v tom pohádkově krásném městě používali opravdu na všechno. Na vaření, topení, pro práci strojů i pro svoje auta.
Takový nádherný život to byl! Každý chtěl bydlet v takovém městě! Úplná pohádka, milé děti.
Všechno by bylo v pořádku, kdyby elektřinu vyráběly třením liščího ocasu o ebonitovou tyč. Bohužel tato výroba elektřiny je opomíjena i když každý kdo je dostatečně starý se jí učil na základní škole.
Ono by stačilo, kdyby si elektrické vozy pořizovali jen lidi s vlastní fotovoltaikou a auta používali spíše na kratší cesty, ne na okružní cesty zimní Evropou. Pokud si pořídí Tesly padesát zbohatlíků z každého vchodu panelákového sídliště někde ve městě, problém je na světě :)
Zbohatlíci nebydlí v paneláku. Celý problém je že EU nutí do elektrických vozidel i ty nízkopříjmové skupiny.
...kdyby elektřinu vyráběly třením liščího ocasu o ebonitovou tyč...
Tak pozor!!! Do toho by měli co mluvit spolky přátel zvířat.
Co takhle dát do šrotu celou Evropskou Ůnyji, už se naškodila dost.
Faktem je, že se Evropa všemi prostředky snaží omladit vozový park, jehož stáří v posledních letech vlivem po sobě jdoucích krizí, vysoké inflace, růstu cen aut, ale i tlaku na rozšíření elektromobility roste.
To je omyl. EU (stejně jako další zájmové skupiny v ostatních částech světa) se snaží omezit mobilitu obyvatel tím, že jim znemožní si vozidlo pořídit. Spalovací se zakážou, případně se na ně uvalí takové daně, aby se jich lidi zbavovali, předražená elektro auta s životností 6 let si každý dovolit nebude moct.
Nejhorší je že nebudeš moc jezdit ani na koni, jelikož také produkuje nebezpečné látky. Jsem pro to, vrátit se k nosítkům, jako v pohádce Šíleně smutná princezna. Jsou vyrobené ze dřeva a pokud je nebudeš natírat tak se to bude ekologům líbit. No jako další krok uzákonit, že nosiči nosítek budou ekologové. Nic ekologičtějšího asi na individuální přepravu osob nepůjde vymyslet.
Tak si čtu rozhovor s ex-ministryní za ANO a jejich jedničkou do eurovoleb, Klárou Dostálovou, tady.
…nebránila bych se nějakým motivacím na elektromobily. Ve městech bychom skutečně mohli zakázat vjezd aut se spalovacími motory nebo to nějak zpoplatnit…
Tak si říkám, jestli ti, kteří se těší, až tu zlou pětikolku konečně vystřídá vláda ANO a že bude líp, se netěší předčasně
Spjujes 2 veci: 1 az se zbavime petikolky 2 az zase povladne ANO
Bohuzel ta 2, pokud stale bude vlada dana politickymi stranami, dopadne. To jsme si rikali uz v dobe ANO, ze hur uz byt nemuze. Muze a soucasna vlada je toho dukazem.
Článek o tom, jak se projeví nedostatečná infrastruktura v situaci, kdy roste počet elektromobilů. Netýká se to jednoho města, ale oblasti. Nejde o zemi třetího světa, ale o Nizozemí.
Nizozemský operátor sítě Stedin, státní firma obsluhující Randstad, největší metropolitní oblast v zemi zahrnující i Amstredam, Rotterdam, Haag a právě Utrecht, totiž vzal ručník a hodil ho do ringu s tím, že není schopen dále garantovat soustavné dodávky elektrické energie ve špičkách, pakliže nedojde k úplné eliminaci části spotřeby v problematických časech. A uhádli jste, první na ráně jsou elektrická auta, kterých neustále přibývá a síť zatěžují masivními odběry v těch nejnevhodnějších momentech.
Další info je v článku. Kupředu levá, zpátky ni krok!
Utrechtská RTV informuje, že situace se stává stále více neudržitelnou a místní politici přemýšlí, jak nejefektivněji síti ulevit. Všechna řešení zahrnují omezení pro elektrická auta, která kvůli svým energetickým nárokům přináší v nizozemském prostředí náhlou a výraznou zátěž pro celou síť nejméně dvakrát denně - ráno a v podvečer. A i když jejich omezování je pochopitelně nepříjemné, politici nemají moc na výběr - pokud nechtějí, aby se síť skutečně zhroutila a nikdo neměl nic, musí snížit odběr elektřiny ve špičkách. A omezit auta se zdá být pořád přijatelnější než zakázat lidem vařit nebo topit.
Politici za PvdA (něco jako česká sociální demokracie) a ChristenUnie (něco mezi místní KDU-ČSL a TOP09), tedy žádní pravicově smýšlející lidé, ale součást levicově-progresivistické kliky, navrhují omezení vjezdu elektromobilů do města. Do centra Utrechtu je dnes jako ve správné „Zelené pevnosti” zakázáno jezdit s dieselovými auty, naopak elektromobily byly halasně vítány. A teď mají být pod tlakem okolností preferované benzinové motory, protože - když už nic jiného - aspoň neshodí síť? Není divu, že místní kroutí hlavou. Politici jim nejprve řekli, že mají na elektřinu, protože jen pak budou moci dál jezdit do města, a teď o 180 stupňů otočí?
Co mi to jen připomíná? Poručíme větru, dešti. Levice vyrobí uměle problém tam, kde není a pak si neví rady a nemá řešení.
No jo, když o tom rozhodují jedinci, kteří vidí jen to, co chtějí a vůbec tomu nerozumí, ale mají tu moc rozhodovat.
Porsche nové centrum potřebuje, je asi 2,5krát větší než dosavadní dealerství, které padá na ústa. Má také nasmlouvané nové lidi, v dealerství má pracovat mezi 90 a 100 zaměstnanci, z nichž je víc jak polovina má nový kontrakt. Porsche je tak odhodláno nové středisko přece otevřít. Jak? S pomocí vlastních generátorů spalujících fosilní paliva.
V pondělí 4. 3. vybuchla v sídle EU v Bruselu bomba. Klíčová média si toho nevšimla: Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz. Protlačovaným e-autům zazvonil v EU umíráček.
Nejlépe tak emisně vycházejí tradiční spalovací auta na benzín a naftu, e-auta obsadila předposlední místo, když emisně nejhorší je dle tohoto hodnocení pohon na tzv. šedý vodík vyráběný ze zemního plynu. Vedení EU tak obrací svou dosavadní politiku prosazování nulových emisí ve prospěch elektromobilů o 180 stupňů.
Jak trefně poznamenal německý ministr financí za liberální FDP Christian Lindner, za peníze německých datových poplatníků se utratilo do 18. prosince 2023, do konce dotací na elektromobily, v přepočtu přes 250 miliard korun, aby si bohatí Němci mohli s dotací koupit elektromobil jako 2. či 3 vůz do rodiny.
Článek stojí za přečtení.
To ale nic nemeni na přitvrzování norem pro spalovací motory a ukončení jejich používání. Ve vysledku tedy zakaz všech aut?
No je totiž rozdiel zákaz spaľovacích motorov a normy pre spaľovacie motory. Pri zákaze by sa museli používať výlučne elektromobily (a ako to už konečne €urohujeri konštatovali - ani ony nie sú ekologicky "čisté"), ale pri normách by sa spaľováky používali ďalej, ale konštruktéri a výrobcovia by museli riešiť zníženie emisí, účinnosť motorov a používanie alternatívnych palív - napr. bionaftu, benzín s biozložkou (už sa používa, ale biozložky by sa pridávalo viacej a viacej). Okrem toho - ani likvidácia batérií z el.mobilov nie je taká jednoduchá, ako likvidácia spaľovacieho motora.
Pridavat se bude lih, jako se uz deje, ale problem je v tom, ze vyssi podil likviduje motory a je to drazsi nez stavajici paliva. Zprisneni norem = nebudes schopny takovy motor vyrobit. Povinne pridavani asistentu = zdrazeni aut. Spolu s tim zavedou ekofasos zakaz vjezdu spalovacich aut do mest.
Ono nejde ani o emise jako spíš o to, kolik těch emisí pochází z fosilních zdrojů (teda do ovzduší se dostávají látky, které byly dlouhá léta kdesi ukryté). Dneska jsou to prakticky všechny. To že se benzín i nafta dají vyrobit i jinak než z ropy, uhlí atd je pravda. Ale zatím nikdo nepřišel na to, jak to vyrobit za rozumnou cenu. Kromě toho tady máme moderní motory, které jsou na složení paliva citlivé (právě tím, jak jsou přesně seřízené na nejvyšší účinnost). To neni ruský motor, který bylo možné provozovat na cokoliv (ovšem s příšernou spotřebou). Asi před dvěma roky jsem někde viděl prezentaci postupu, kterým se z odpadu (hlavně plastového) vyrábí olejovitá tekutina, něco jako nafta, co se dá po drobné úpravě použít pro motory. To ale taky neni moc čisté, protože plasty jsou z ropy a je to zase fosilní uhlík. Nedávno jsem někde slyšel o barevném odlišení vodíku, přičemž ten zelený měl být z elektřiny z obnovitelných zdrojů (kromě toho měl být nějaký modrý, šedý, červený, růžový a co já vím jaké ještě). Byl u toho obrázek nějakého bublajícího zařízení. Ale tady to s účinností není nic moc, voda je vodivá (a co teprve mořská; destilku tam budou lít těžko), takže spousta elektřiny přijde nazmar tím, že namísto aby rozbíjela chemickou vazbu tak prostě jen projde a promění se v teplo. Další teplo vznikne při stlačování, ale to neni takový problém, to si při expanzi ten vodík zase vezme zpět (jen na jiném místě). Asi by mělo smysl takové výrobny vodíku kombinovat s výrobnou tepla. A potom palivový článek zase nemá nijak oslnivou účinnost, nevím, kam se posunula technika, ono o tomto se taktně mlčí, ale dřív platilo, že je mnohonásobně výhodnější ten vodík spálit (spalovací motor se dá vyrobit i na vodík) něž z něj dělat elektřinu. Z elektromobilu se zatím má za to, že se baterie budou nějakou dobu používat v BES (bateriové úložiště) pro vyrovnávání výkyvů výroby a spoteby, kde jěště nějakou dobu poslouží, ale na tu likvidaci stejně dřív nebo pozdějc dojde. Výrobky dneška jsou odpadky budoucnosti. Ale pořád tvrdím, že osobní auta jsou to nejmenší. Co nákladní auta, autobusy, vlaky, letadla, pracovní stroje, to vše má daleko větší výkony, než nějaký osobák, kde to je spíš otázka přestřelené ceny takových automobilů. Na ropu jede tolik věcí, že si to ani neumíme představit. A rok 50 (že to nebude 40 už víme jistě, možná to posunou na 70) se nezadržitelně blíží.
Největší bordel je při splování mazutu na nákladních a velkých osobních lodích. Vše ostatní jsou celosvětově jen jednotky procent. EU nás svojí politikou ohledně emisí vede do záhuby. Nic víc k tomu není potřeba dodávat.
...Přechod komplet na elektroauta má tolik potíží, technických, finančních, sociálních, společenských..., že jeden neví, kde začít.
IMHO tohle je asi lidem jejichž IQ je vyšší než dnešní datum jasné. Ale to nevadí, hlavně že je za co a proti něčemu jinému "bojovat". Za tučné peníze pro "bojovníky". Z našich daní.
Navrhuji začít od podlahy. CZexitem. C. & K. Slavná Evropská Ůnyje je v současnosti totiž úplně jinde než ta co jsme do ní s velkým nadšením vlezli (já už jsem byl tehdy proti).
Ono to je možná v Unii na levačku, ale myslíš, že máme na to, abychom z Unie vystoupili? To je ekonomická sebevražda. A ty jsi snad dost starý na to, abys to věděl a nepodlehnul vábení "snadných" řešení.
Ono by možná stačilo, kdyby se o tom začalo vážně mluvit. Že by se Eurosoudruzi začali bát o svá teplá místečka a začali by se chovat oploceněji.
Už kvůli tomu letos nebudu ignorovat EU volby a minimálně se podívám na kandidáty. Aby tam nebyli jen uvědomělí levičáci, kteří si myslí, že elektrika je prostě v zásuvce a basta.
No výběr ti nezávidím. Heslo všech kandidátů je "Slibem nezarmoutíš" a výběr mezi Babišovcemi a Pětikoalicí, kdy už teď si dělají strany čistky mezi kandidáty, také není procházka růžovým sadem.
...Statisíce obytných domů potřebují zateplit. Aby se tak do roku 2050 stalo, rychlost renovací se musí ztrojnásobit. Jinak Česko nesplní požadavky na energetickou náročnost budov, které stanovuje Evropská unie...
Evropská Unie иди нахуй! V té době už budu čuchat k fialkám zdola.
Upravený vtip "O Zlatou mříž":
Budujeme Green Deal. Svou prací. Pro své potomky. Ti haranti si nic lepšího nezaslouží.
Z diskuse pod tím článkem:
...Až půjde tzv. z tlustého do tenkého, tak volby vyhraje ta strana, co bude mít v programu na předním místě referendum o vystoupení z EU, pokud se tedy do té doby EU sama nerozpadne a nebo jí neopustí většina států a zůstane v podobě jejího původního složení v době vzniku...
Jak informuje Financieel Dagblad, stále více spotřebitelů elektrické energie v Nizozemsku dostává od operátorů sítí výhrůžné dopisy, kterými jsou peskování za každý větší než domluvený odběr elektrické energie. Dodavatelé by za takových okolností měli být rádi, dostanou peníze na víc za větší množství prodané elektřiny, pokud je ale té málo a kapacita sítě nestačí na její distribuci, je jakýkoli výkyv nežádoucí. Firemní zákazníci jsou tak výslovně varování, že pokud se vysoké odběry budou opakovat a způsobí přetížení elektrické sítě, ponesou za to odpovědnost s veškerými finančními důsledky.
Při současných omezeních elektrické sítě není reálné dál postupovat standardními cestami, takže van Antwerpen zvažuje tři alternativy: Nizozemskou výrobu přestěhovat do USA, kde už firma také působí, koupit si obří baterii a vyrovnávat odběry skrze ní anebo koupit dieselový či plynový generátor. První je složité a pro něj osobně nežádoucí, druhé drahé a neudržitelné, takže...
Já se taky cítím jako Putinův trojský kůň. Je možné, abych jako člověk odešel z EU aby pro mne neplatily míčoviny z Brusele?
Jistě, že to možné je. Stav se v Praze na ambasádě a poptej se po možnostech získání občanství. Pak se přestěhuješ, českého se zřekneš (pokud to jde, ale snad ano) a budeš za vodou.
Pak už ho čeká jen ruský blahobyt a výsady.
Zbavíš se píčovin z Brusele, půjdeš jinam a narazíš na jiný kokotiny. Všude je prdel o dvou půlkách, průser nastane ve chvíli, kdy chceš vidět jen jednu. Ale možná bude stačit, když vypneš internet a nebudeš čučet na TV, bude ti pak líp.
Doporučuji Kubu nebo Severní Koreu tam o EU určitě nic neuslyšíš.
Mimo EU je trebárs aj Švajčiarsko, Nórsko, USA, Japonsko, Nový Zéland.... a celá rada vyspelých krajín. Vyťahovanie Severnej Kórei a Kuby ako protikladu EU nerozumiem. Práve vďaka EU to tu možno raz dotiahneme na tú Kubu.
On chtěl nějakou zemi kde se nechovají jako v EU. Samozřejmě, že jsem mohl nabídnout např. Indii , či jakoukoliv zemi v Africe, ale já to dal jako nadsázku, s tím že v těchto zemích o EU ani neuslyší. V těch co jsi jmenoval také prosazují například elektromobilitu jako v EU.
Příliš mnoho elektroaut a tepelných čerpadel. V německém Oranienburgu kolabuje elektrická síť
Přibývání tepelných čerpadel a zvýšení počtu elektrických aut dovedly německé rychle rostoucí město Oranienburg ke kolapsu elektrické sítě, píše web týdeníku Focus. Odborníci varují, že je to začátek dominového efektu, a totéž hrozí nejen Německu, ale i mnohým dalším evropským městům.
To jen zelene mozky to stale nevidi a budou tlacit tepelna cerpadla a elektroauta. Dokud bude vznikat elektrina v zasuvce, tak se nic nezmeni.
A Skodovka dal míří do zapomenutí
https://www.novinky.cz/clanek/auto-levne-suv-kombi-a-dalsi-skoda-odhalila-predobrazy-sesti-elektromobilu-ktere-uvede-do-roku-2026-40429685
V případě Skody tipuju dojezd až 200km. Nekup to v zakladu za 600k. Zaklad u Skodovky znamena, že to nebude mít na dveřích ani kliky a misto blinktu budeš ukazovat rukou z okenka (nadsazuju, ale poslední Skodovky jsou tragedie).
Videl jsem video, kde american ukazoval, kolik jej stoji v Tesle cesta 500 mil (800km) San Diego do San Francisco Bay.
Ve vysledku to bylo $64,5 a 1.5h zdrzeni na nabijeckach. To ma byt ten rozdil, co nam vnucuji zelene mozky? Cena za nabijeni skoro stejna jako ja u naftaku jen s rozdilem, ze ja natankuju pred jizdou (stejne jako on dobil) a ujedu to na nadrz.
https://www.facebook.com/reel/899553254658951?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Další rána pro přísnou normu, která by mohla omezit spalovací motory. Polsko kvůli ní chce zažalovat EU
Tak snad se toho dobra nadobro zbavíme.
Jak vypada ideologie zelenych mozku v praxi - podivejme se do Danska
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/obycejna-nova-octavia-za-1-13-milionu-kc-dan-z-ni-100-tisic-kc-za-rok-vitejte-v-dansku-zemi-chudych-bohatych/
Když to tak čtu, tak si říkám, jak může být vláda tak krutá k vlastním občanům. Očividně ani volby tam nejsou šancí na změnu.
Kromě A je potřeba zjistit i B. Kolik ti utlačovaní chudáci vydělávají.
2 roky starý článek: https://www.fondik.cz/clanky/srovnani-platu-cr-vs-dansko-platy-v-dansku-se-vyrazne-lisi
Třeba si na tu předraženou oktávku vydělají nakonec rychleji než my tady na tu "levnou".
Urcite si vydelaji, ale jde o tlak na zbaveni se spalovacich aut. Protoze neplatis jen vysokou cenu, kterou ti navysi jednorazova dan, ale platis i nejakych 100k (pro ne treba mecicni vyplatu v cistem) kazdy rok.
A co udaje o propadu prodeje aut? To by se prece nijak nemelo projevit, kdyz podle tveho b) maji tak vysoke platy
Když tolik vydělávají, proč v prodejích dominují malinkatý a levný auta? Protože to zdanění je prostě brutální i na Dány.
Navíc jak píše Honza Fiala, je to zelenej teror.
No to právě není, je to jen teror. Teda pokud používáš zelený jako synonymum pro vypatlaný, tak souhlas. Ale ekologický to není ani trochu. Ty auta na baterie se nedají po několika letém použití prodat do bazaru, aby mohly sloužit dalšímu méně movitému zákazníkovi.
Vem si u nás, že po silnicích jezdí běžně 15, 20 i 25 let stará auta několikátého majitele. U aut na baterku to nejde, tam prostě 5 let a vyhodit, sešrotovat a koupit fungl nové. Většina pořizovací ceny je baterka a její výměna je taky nákladnou záležitostí, takže nic jiného nedává ekonomicky smysl. Je to teda naprosto neekologické a zelené to v původním významu slova není ani trochu.
Jasně, že je to zelený tlak, a řadu lidí to od nákupu většího a dražšího auta odradí. Na druhé straně existují i lidi, kteří by si mohli dovolit pořídit mnohem větší, luxusnější a dražší auta - a ne jedno - a přesto jezdí v něčem malém, levném. Mají třeba jinou hierarchii svého "must have" žebříčku.
My si tu hrajeme na zelený pozéry, ale dokud jinde budou mít
tohle
tak Evropa nejen že planetu nezachrání, ale ještě se ekonomicky zničí.
Mně celý ten humbuk kolem elektroaut trochu připomíná Krále Lávru od Karla Havlíčka Borovského nebo Císařovy nové šaty od Hanse Christiana Andersena. Všichni vědí, že překlopit všechna auta na eletriku během dejme tomu 10-15 let je naprostý nesmysl, ale všichni se tváří, že to tak určitě půjde zvládnout. Jednou to praskne.
Tím el. auta šmahem neodsuzuji, pro některé to může být docela výhodné, obzvláště, až/pokud poklesnou ceny třeba vlivem čínské konkurence. Pár panelů na střeše RD navíc a jezdíš zadarmo (pokud nejezdíš moc a dlouhé cesty, spíše takové to "kolem komína" jako třeba já).
3/4 ceny elektromobilu je cena za baterii. Auta s elektrickým pohonem jsou dobrá, protože elektromotor je výrobně lehčí i levnější než spalovací motor a má i vyšší účinnost. Prostě elektroauta jsou budoucnost. Ale nejsou pořád vyřešený baterie a nezdá se, že by bylo řešení v dohledu.
Alternativou je vodík, ten se v generátoru elektřiny převede na elektrickou energii a tou je poháněn elektromotor. Zase je to levnější řešení, účinější a dneska už se dají i vyrobit obaly, aby ten vodík neměl tendenci bouchnout. Problém je získávání vodíku a to buď vedle zemního plynu z Ruska (pro část světa momentálně velký problém) nebo elektrolýzou, která si žádá velké množství energie. Tu je nutné někde získat bokem a ještě to vodík hrozně prodraží.
Prostě nic nenapovídá, že by řešení mělo být do 10 let i při té největší snaze celého světa.
Ten panel na střeše je prostě jen část problému, ta nejmenší.
Já sice nejezdím zadarmo, ale dneska jsem tankoval plnou nádrž. Vždy při tankování vynuluji počítadlo. Najeto 523 km, zaplaceno 633 Kč. A to jsem jezdil po dálnici na plnej knedlík. Litr LPG 15,30 Kč a to beru ten dražší, kvalitnější
Pro zelebe mozky je LPG, CNG a dalsi plyny taky nezkousnutelne fosilni palivo.
Tem by vyhovovala hromadna doprava a v idealnim pripade slapaci. Takovy slapaci autobus...
Tady je pár článků s debatovaným tématem:
První německá firma se otevřeně postavila proti nařizování elektromobilů, podává žalobu, aby EU zastavila
Německý výrobce elektromobilů zkrachoval necelý měsíc poté, co firmu navštívil kancléř a dával ji světu za příklad
Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou
I elektromobil s nejloajálnějšími zákazníky opouští 30 procent kupců a vrací se ke spalovacím autům
Redaktoři na webu autofórum se netají tím, že jsou proti hurá akci s elektromobily, jak je tlačí politici a automobilky jim vychází jásavě vstříc. Proto je na webu dost kritických článků.
V poslední době se ale zdá, že s elektromobilitou to opravdu není jen růžový a že budoucnost nevypadá vůbec jednoznačně ve prospěch e-aut.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/plany-na-ciste-elektrickou-nahradu-dalsiho-spalovaciho-auta-vyletely-kominem-dostane-take-benzinovy-sestivalec/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/gm-zastavil-zacatek-vyroby-hned-nekolika-elektromobilu-vysvetleni-sefky-je-jako-z-orwella/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/ja-jsem-vam-to-rikal-lidi-konecne-vidi-realitu-elektromobilu-konstatuje-sef-toyoty-pri-tezkostech-souperu/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/nezajem-o-elektromobily-pohrbil-nekolik-dalsich-elektrickych-novinek-honda-s-gm-zarizly-spolecny-projekt-za-117-miliard/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/akcie-automobilek-se-hrouti-pod-tihou-neuspechu-elektromobilu-mercedes-po-nekolika-ranach-mluvi-o-brutalnim-trhu/
Ale máme to ve vedení EU kabrňáky, ti prostě přehlasují jak trh, tak i fyziku. Pod vedením strany vpřed!
Připomněl jsem si vyjádření jedné tiskové slepice na dotaz jak její ministerstvo hodlá prošustrovat miliony co dostalo na vzdělávání romských/cikánských dětí.
IMHO to vyjádření je univerzální a šlo by použít i v těchto případech.
Kdy mocní už konečně dostanou zdravý selský rozum?
Ale oni určitě selský rozum mají a používají. Aby ze všeho pokud možno profitovali.
Že profit někoho může znamenat ztrátu, problémy jiného, je pochopitelně možné.
Kritici mocných by se na jejich místě nechovali jinak
Důležité je nekrást:
https://www.youtube.com/watch?v=0CMPtWD92h4
Doporučuju na Silvestra, jeden z nejzábavnějších rozhovorů na ABJ.
Důležité to je, ale kdo z mocných neselže? Kdo z těch, kteří se mermomocí snaží dostat k lízu, neselže? Nemusí přímo krást, stačí všelijaké boční výhody. A že těch je k dispozici spousta!
A nedělám si žádnou iluzi o nikom. Když se A.B. před x lety tlačil do politiky, myslel jsem si, že hlavní důvod, proč ho ostatní/dosavadní politici nějak nemají rádi, je ten, že on (dolarový multimiliardář) na rozdíl od nich nemá potřebu být jakkoliv uplácen, že to nemá zapotřebí. A za pár roků… kvůli uprděným 50 mio za čapák ten hypotetický glanc neúplatnosti (z pohledu prostého lidu, nekoupeného koblihou) je zcela fuč.
Z mýho pohledu - člověk, co má peněz, že by se do konce života mohl válet v koksu, tak není lidumil, když leze do politiky. Pokud chce dělat něco pro lidi, tak jsou jiný způsoby, viz Bill Gates. Takoví jdou do politiky jen kvůli sobě, svýmu egu a dalším penězům. Nejen AB, ale i třeba Trump.
No a když lezou do politiky ti, co peníze nemají, tak proto, aby je na náš účet získali. Takže si nevyberem.
Zastupitelská demokracie musí vždycky vést k úplatkům a rozhodování peněz, protože lidi nedokáží vybrat ze svého středu neúplatné za politiky. Už jenom proto, že ten neúplatný si nemá jak obstarat bez peněz volební kampaň a na rozdíl od úplatného ty peníze na kampaň z nikoho nevyrazí. Možnost teda je, že je sám natolik bohatý, že si kampaň dokáže zaplatit sám, ale jak vidíme třeba u AB, tak v těchto případech někdy hrozí zase jiný extrém, že s jídlem roste chuť a takový člověk nemá nikdy dost.
Za mě je teda pořád nejlepší systém přímá demokracie, kde si lidi rozhodují, co nejvíc sami, protože stovky zastupitelů uplatit lze, milióny voličů nikoli. Ale samozřejmě u přímé demokracie zase hrozí, že se promění v mediální demokracii, teda že budou ve skutečnosti rozhodovat vlastníci médií, protože skrz ně dokáží milióny lidí ovlivňovat.
Nicméně momentálně je v tomto směru poměrně dobrá doba, protože internet dokázal média rozdrobit do menších celků a teda menší ovlivnitelnosti lidí. Jistě by mohlo být lépe hlavně ve vztahu k televizním médiím, kde je ta moc stále soustředěna hodně úzce. Zde by hodně pomohla privatizace ČT ideálně po částech, což by minimálně rozdělit na dvě půlky šlo a nesměli by se toho účastnit ostatní majitelé celostátních tv. Navíc význam tv bude zcela jistě nadále klesat, takže ono se to i tak časem vyřeší.
Když lezou do politiky ti bez peněz, tak si (asi) jdou taky nahrabat, to jo, ale nemají tolik nitek a pák v pozadí, jako ti, co prachy mají, takže urvou řádově méně a (snad) dají pokoj. Je to rozdíl miliony vs. miliardy. Ti bohatí si nepůjdou do politiky pro pár drobných.
Vybrat ze svého středu neúplatné? Demokracie je o tom, že do politiky jdou lidi dobrovolně a Mirek Dušín by se tam velmi rychle pozvracel.
Přímá demokracie se může jevit jako cesta, třeba ve Švýcarsku tak fungují. Jenže úskalí jsi dobře popsal, snadnou ovlivnitelnost médii a stejně tak by davy lidí rozhodovaly o něčem, čemu vlastně sami nerozumí. Musela by každému hlasování předcházet důkladná osvětová kampaň a i tak mám obavy, že by stejně spousta lidí volila "jednoduché a rychlé řešení" a taky to, co jim aktuálně vyhovuje a může být cestou do pekel. Copak by si plebs dobrovolně odhlasoval vyšší daně? Já absolutně nemám přehled o tom, jak funguje ekonomika státu a v jaké jsme ekonomické kondici a jak nás může ovlivnit úprava DPH. Můžu akorát věřit tomu, co by mi naservírovali "odborníci" z médií. Nebo taky nevěřit.
Určitě jsi taky členem SVJ, takže víš, jak se hlasuje o ekonomice společnýho baráku. Ti v přízemí se vůbec nezajímají o to, že těm nahoře zatíká střechou a proč by se tedy kvůli tomu měly navyšovat platby do fondu. A takto chceš řídit stát? Ani omylem.
Je to dobrý příměr a právě proto považuju přímou demokracii za proveditelnou. Problém toho SVJ je často ten, že je tam podmínka, že se hlasování musí účastnit aspoň 50% členů. Tuhle podmínku bych do přímé demokracie nezatahoval, protože by to dopadalo jako u toho SVJ, že často nejsme usnášení schopní. Ale co to zároveň znamená? Že se ti, kterým je u prdele, jak se dům vede, neúčastní a nepředpokládám, že by se nějak výrazně chtěli účastnit i rozhodovacího procesu okolo státu.
Takže tím se ti, co jsou úplně mimo, vyloučí přirozeně sami. Když ten zbytek bude mít zájem, tak si dokáže zařídit, aby dokázal hlasovat ku prospěchu věci. Nakonec i v tom domě vyhrává většina a ikdyž poslední patro vícepatrového domu tvoří jen desetina hlasujících, nakonec zvítězí rozum a i někteří, které to okamžitě nebolí, tu ruku pro novou střechu zvednou!
Myslím, že Babiš nám ukázal docela jasně, že i tohle jde.
A proto nastoupila pětikolka, aby dokazala voličům, že Babiš nebyl zdaleka to nejhorší, co nás mohlo potkat
WTF?
...ani bych žádné nové nekoupil. Člevěka to jenom vytáčí. Zlatá Felda. Maká, musí se řídit, nic neodpustí, ale věrně slouží, nebuzeruje a hlavně jediný displej jsou hodiny. Za odměnu dostává olejíček do 10tkm a do nádrže prémium
Z ekonomickýho pohledu možná, ale bourat v tom šrotu může být fatální.
To máš velkou pravdu. Bourat vvtom je fatální. Proto je potřeba v autě typu Felicia jezdit defenzivně a ne jako idiot. Tohle mám nepaměti pořád a hodně mě to vycvičilo. Stejně nenaženeš vůbec nic. Tohle je důležité. Vím, na co mám, co si můžu dovolit a tak když za mnou i třeba po městě poletí trotl 100 v SUV, nemám problém okamžitě uhnout (tohle platí hlavně pro dvouproudové silnice, kde je trochu divočina a levý pruh neodolatelné afrodiziakum pro asi tak 80 % egošílenců).
P.S. není to šrot. Mám to v dokonalém pořadku a není shnilá. Brzdy mám komplet nové atd. Nejsem hazardér. Na to moje cukání 10 km sem a tam je to idealní. Neřeším nic jako rozvody, egr ventily, DPF, netěsnící spojkové válce (ten spojkový válec jsem zmínil schválně, protože Felicia má spojku ovládanou lankem, stejně jako plyn např. oproti Fabii 1) a plno dalších, byť běžných oprav. Ačkoliv opakuji, že s tebou souhlasím a z hlediska bezpečnosti je to hrozba.
Kdyby to měla z hlediska bezpečnosti být hrozba, tak by bylo hrozbou každé malé autíčko. Žádné nemá proti obrněným SUV šanci a na druhou stranu, aby se kvůli tomu příznivci normálních aut vzdávali, také nemá smysl. Jak píšeš, je třeba jezdit defenzivně.
Jinak na dálnici bych s hodně starým autem nejel, protože častým problémem je upadnutí kola. Hřídele stárnou a vnitřní mikrotrhlinky nikdo nevidí. V malých rychlostech to zastavíš, na dálnici je to bez šance.
Tak přeci jen ta nová malá autíčka mají lepší deformační zóny a jsou tuhá. To nemluvím o vyspělosti ovládání a zpracování a stabilizaci náprav. Když se podíváš na sloupky u Felicie, nosníky a výztuhy nárazníku, tak je to směšné, říkám tomu motokára. Je prostě potřeba na tohle myslet. Dálničku na tom ani nemám. Je fakt, že ve Fabii se nebojím. Ta má i ty tebou zmíněné poloosy jednou takové.
Defenzivní jízda ti je k prdu, když tě naboří někdo jinej. Já taky jel vklidu domů a proti nám se vyřítila v zatáčce 18 letá královna silnic s mokrým řidičákem. Bylo po dešti a už jsem jen mohl sledovat, jak smykuje přesně na moje auto. Chudák Citroen šel do šrotu, ale naštěstí jsme z něj vylezli všichni zdraví a relativně nepoškození. Bylo to 6 letý auto a jsem rád, že to nebyla právě nějaká Felicie. To bych taky mohl mít přední kolo pod prdelí. Taky že to mělo airbagy všude možně, ne jen ve volantu, bylo moc dobře.
Jojo, to beru. Furt je lepší defenzivní jízda s maximální rychlostí oněch 80 km/h ve městě, než čelit situacím na okreskách. Když už jedu ven, tak ne sice záměrné, ale většinou pozdě večer nebo v noci.
Musím ale říct na obhajobu Felicie, že do té doby mě žádné auto tak nevyškolilo - myšleno řidičsky. Sám jsem v ní málem boural hned na začátku, sice asi ve 30 km/h, ale po zkušenosti s nehodou v podobně nízké rychlosti a ve Feli bych to opravdu nechtěl. Zapomněl jsem, že tam není ABS, auto má přes tunu, malá kolečka 13" a ještě bylo mokro. Začal jsem brzdit pozdě a už jsem klouzal. Naštěstí birec v mercedesu byl asi polobůh, protože se během asi sekundy naprosto zdekoval. Od té doby i v běžném autě reaguji daleko dříve. Od té doby už se nic podobného neopakovalo. Pro mě je to veliký zdroj zkušeností a to už ty papíry mám hezkou řádku let.
Já už jsem se po letech taky vyblbnul a jezdím tak, abych dojel. Ne, že bych tomu občas nešlápnul, ale na zadek se nikomu nelepím, nepředjíždím za každou cenu, protože riziko za pár ušetřených minut nestojí. Ale taky nejezdím jak podělanej, abych vytvářel kolonu, ale stejně se najdou takoví, co by mi nejraději za jízdy šacovali kufr. Zrovna včera, cesta, kterou jsem projel nejmíň tisíckrát, jedu únosně svýmu autu, počasí a večerní hodině a stejně se mi lepil na prdel auta. V místech, kde se nedá předjíždět, je to prostě hovadina.
Nedej Bože potkat školitele-vybržďovače. Nejsem si jist, asi už je to dávno, ale asi jsem se s jedním takovým potkal. Ale to už je jiná pohádka.
Tak já tomu obcas také trochubpokouřím, to zase ne, že ne, ale to jsou cesty, kde skutečně za den projede polovina jednoho auta
Agrese je dost, to je fakt. Porad se nekam systemove spěchá, lidí je víc a víc, aut je víc a víc a je to nedvládní začarovaný kruch velkolichvářů.
Když si pak vezmu, jak 50 kW stačí člověku úplně bohatě a s přehledem, pousmívám se nad tím, jak doba spěje. Furt méně a méně emisí a víc a víc nevyužitelného výkonu, respektive točivého momentu a účinnosti agregátů jako takové.
Pohled Brita, ktery zkousel zit s Enyaqem
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/britsky-novinar-zkusil-zit-s-elektrickou-skodou-enyaq-bez-domu-s-garazi-nejde-to-a-navic-to-leze-do-penez/
EURO7 neprosla, jak byla vymyšlená, tal vam hajzl..vé zdrazime elektroauta
Super. To už ta elektroauta nebude kupovat nikdo.
Nejsem si jist, jestli to byla Toyota nebo Honda, bylo to určitě v některém pořadu Auto.cz na youtube. Přivezli elektromobil za 1.600.000 Kč do autorizovaného servisu, dělali tam nějaké testy a chtěli vědět stav baterie. Technik jim řekl, že baterie je ve stavu 100% funkčnost, ale že nedokáže zaručit, že zítra neodejde. Není tam prostě ten průběh stárnutí lineární, což v podstatě všichni známe z různých mobilních zařízení, že se to stává.
Takže se redaktor toho magazínu zeptal, kolik by tam stála výměna baterie za novou, technik to překontroloval v ceníku a poměrně suveréně řekl, že 1.190.000 Kč. To ani náhodou není 40% ceny auta!
Jinak je to dobře, elektromobily nejsou budoucnost, jen ať je zdraží.
čočík má nový video:
https://www.youtube.com/watch?v=U4JM_I-hj1o&t=1533s
Někde okolo 38:00 říká, že zapomněl, že je v Coloradu, tam mají vlaky zdarma, aby bylo čistější životní prostředí. Osobně ne, že bych z toho byl nadšenej po ekonomický stránce pro stát, ale ve výsledku ano, rozhodně mnohem lepší podpora ekologie než zakazování aut. Prostě se zvýhodní ten nejekologičtější způsob dopravy (narozdíl od ČR jsou vlaky elektrifikované) a rázem je vyřešeno.
V USA nemuzes zakazovat auta. Hromadna doprava tam neni tak rozsirena (ani ve mestech) a navic mesta pro prsi dopravu nejsou moc zarizena. A o okoli mest ani nemluvim
Jen na dokreslení situace.
https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-prestizni-studie-usa-lng-je-pro-zemi-emisne-mnohem-horsi-nez-spalovani-uhli-30776#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Plynovody jsou špatné, tak holt LNG.
A kdo by nahodou chtěl topit elektřinou, tak ta se vyrábí i v plynových elektrárnách, které to LNG spaluji ve velkém. A navíc těm tepelným čerpadlářům tu elektřinu (na rozdíl od zbytku Evropy) zdražíme. Vlastně ne, protože to řekl sám velký signál. Sice zdražíme, ale lidi to nepoznají.
Milé děti, bylo jedno město, kde se lidé měli rádi, milovali čistou přírodu a mysleli na budoucnost. Všichni se v tom městě měli dobře, protože věděli, že nesmí používat fosilní paliva, protože..., protože..., no zkrátka místo nich na všechno používali jen elektřinu. A elektřinu v tom pohádkově krásném městě používali opravdu na všechno. Na vaření, topení, pro práci strojů i pro svoje auta.
Takový nádherný život to byl! Každý chtěl bydlet v takovém městě! Úplná pohádka, milé děti.
Nizozemská „Zelená pevnost” přestala zvládat nápor elektromobilů. Nabíjení je omezováno, řešení je v nedohlednu
Všechno by bylo v pořádku, kdyby elektřinu vyráběly třením liščího ocasu o ebonitovou tyč. Bohužel tato výroba elektřiny je opomíjena i když každý kdo je dostatečně starý se jí učil na základní škole.
Ono by stačilo, kdyby si elektrické vozy pořizovali jen lidi s vlastní fotovoltaikou a auta používali spíše na kratší cesty, ne na okružní cesty zimní Evropou. Pokud si pořídí Tesly padesát zbohatlíků z každého vchodu panelákového sídliště někde ve městě, problém je na světě :)
Zbohatlíci nebydlí v paneláku. Celý problém je že EU nutí do elektrických vozidel i ty nízkopříjmové skupiny.
Tak pozor!!! Do toho by měli co mluvit spolky přátel zvířat.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/veteran-srotovani-evropska-komise.A240129_142018_automoto_lobl
Co takhle dát do šrotu celou Evropskou Ůnyji, už se naškodila dost.
To je omyl. EU (stejně jako další zájmové skupiny v ostatních částech světa) se snaží omezit mobilitu obyvatel tím, že jim znemožní si vozidlo pořídit. Spalovací se zakážou, případně se na ně uvalí takové daně, aby se jich lidi zbavovali, předražená elektro auta s životností 6 let si každý dovolit nebude moct.
Nejhorší je že nebudeš moc jezdit ani na koni, jelikož také produkuje nebezpečné látky. Jsem pro to, vrátit se k nosítkům, jako v pohádce Šíleně smutná princezna. Jsou vyrobené ze dřeva a pokud je nebudeš natírat tak se to bude ekologům líbit. No jako další krok uzákonit, že nosiči nosítek budou ekologové. Nic ekologičtějšího asi na individuální přepravu osob nepůjde vymyslet.
Tak si čtu rozhovor s ex-ministryní za ANO a jejich jedničkou do eurovoleb, Klárou Dostálovou, tady.
Tak si říkám, jestli ti, kteří se těší, až tu zlou pětikolku konečně vystřídá vláda ANO a že bude líp, se netěší předčasně
Spjujes 2 veci:
1 az se zbavime petikolky
2 az zase povladne ANO
Bohuzel ta 2, pokud stale bude vlada dana politickymi stranami, dopadne.
To jsme si rikali uz v dobe ANO, ze hur uz byt nemuze. Muze a soucasna vlada je toho dukazem.
Článek o tom, jak se projeví nedostatečná infrastruktura v situaci, kdy roste počet elektromobilů. Netýká se to jednoho města, ale oblasti. Nejde o zemi třetího světa, ale o Nizozemí.
Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
Další info je v článku. Kupředu levá, zpátky ni krok!
Je tu další článek popisující aktuální situaci: Nizozemská elektrická síť se dál hroutí. V Utrechtu nabíjení aut omezili, možná ho zakážou, popř. vykážou elektromobily z města
Co mi to jen připomíná? Poručíme větru, dešti. Levice vyrobí uměle problém tam, kde není a pak si neví rady a nemá řešení.
No jo, když o tom rozhodují jedinci, kteří vidí jen to, co chtějí a vůbec tomu nerozumí, ale mají tu moc rozhodovat.
Stejné místo/město, stejný problém: Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
Tohle je obzvlášť pikantní
Těžko říct, zda opravdu dochází k obratu, ale vypadá to tak. Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec
Článek stojí za přečtení.
To ale nic nemeni na přitvrzování norem pro spalovací motory a ukončení jejich používání.
Ve vysledku tedy zakaz všech aut?
No je totiž rozdiel zákaz spaľovacích motorov a normy pre spaľovacie motory. Pri zákaze by sa museli používať výlučne elektromobily (a ako to už konečne €urohujeri konštatovali - ani ony nie sú ekologicky "čisté"), ale pri normách by sa spaľováky používali ďalej, ale konštruktéri a výrobcovia by museli riešiť zníženie emisí, účinnosť motorov a používanie alternatívnych palív - napr. bionaftu, benzín s biozložkou (už sa používa, ale biozložky by sa pridávalo viacej a viacej). Okrem toho - ani likvidácia batérií z el.mobilov nie je taká jednoduchá, ako likvidácia spaľovacieho motora.
Pridavat se bude lih, jako se uz deje, ale problem je v tom, ze vyssi podil likviduje motory a je to drazsi nez stavajici paliva.
Zprisneni norem = nebudes schopny takovy motor vyrobit.
Povinne pridavani asistentu = zdrazeni aut.
Spolu s tim zavedou ekofasos zakaz vjezdu spalovacich aut do mest.
Ono nejde ani o emise jako spíš o to, kolik těch emisí pochází z fosilních zdrojů (teda do ovzduší se dostávají látky, které byly dlouhá léta kdesi ukryté). Dneska jsou to prakticky všechny. To že se benzín i nafta dají vyrobit i jinak než z ropy, uhlí atd je pravda. Ale zatím nikdo nepřišel na to, jak to vyrobit za rozumnou cenu. Kromě toho tady máme moderní motory, které jsou na složení paliva citlivé (právě tím, jak jsou přesně seřízené na nejvyšší účinnost). To neni ruský motor, který bylo možné provozovat na cokoliv (ovšem s příšernou spotřebou).
Asi před dvěma roky jsem někde viděl prezentaci postupu, kterým se z odpadu (hlavně plastového) vyrábí olejovitá tekutina, něco jako nafta, co se dá po drobné úpravě použít pro motory. To ale taky neni moc čisté, protože plasty jsou z ropy a je to zase fosilní uhlík.
Nedávno jsem někde slyšel o barevném odlišení vodíku, přičemž ten zelený měl být z elektřiny z obnovitelných zdrojů (kromě toho měl být nějaký modrý, šedý, červený, růžový a co já vím jaké ještě). Byl u toho obrázek nějakého bublajícího zařízení. Ale tady to s účinností není nic moc, voda je vodivá (a co teprve mořská; destilku tam budou lít těžko), takže spousta elektřiny přijde nazmar tím, že namísto aby rozbíjela chemickou vazbu tak prostě jen projde a promění se v teplo. Další teplo vznikne při stlačování, ale to neni takový problém, to si při expanzi ten vodík zase vezme zpět (jen na jiném místě). Asi by mělo smysl takové výrobny vodíku kombinovat s výrobnou tepla. A potom palivový článek zase nemá nijak oslnivou účinnost, nevím, kam se posunula technika, ono o tomto se taktně mlčí, ale dřív platilo, že je mnohonásobně výhodnější ten vodík spálit (spalovací motor se dá vyrobit i na vodík) něž z něj dělat elektřinu.
Z elektromobilu se zatím má za to, že se baterie budou nějakou dobu používat v BES (bateriové úložiště) pro vyrovnávání výkyvů výroby a spoteby, kde jěště nějakou dobu poslouží, ale na tu likvidaci stejně dřív nebo pozdějc dojde. Výrobky dneška jsou odpadky budoucnosti.
Ale pořád tvrdím, že osobní auta jsou to nejmenší. Co nákladní auta, autobusy, vlaky, letadla, pracovní stroje, to vše má daleko větší výkony, než nějaký osobák, kde to je spíš otázka přestřelené ceny takových automobilů. Na ropu jede tolik věcí, že si to ani neumíme představit. A rok 50 (že to nebude 40 už víme jistě, možná to posunou na 70) se nezadržitelně blíží.
Největší bordel je při splování mazutu na nákladních a velkých osobních lodích. Vše ostatní jsou celosvětově jen jednotky
procent. EU nás svojí politikou ohledně emisí vede do záhuby. Nic víc k tomu není potřeba dodávat.
No to je teda materiál, europoslanec Peksa. Video na platformě stream.cz, asi 25 minut.
Peksa: Auta na elektřinu budou i pro chudé. Chcete převychovávat společnost, opáčil Turek
IMHO tohle je asi lidem jejichž IQ je vyšší než dnešní datum jasné. Ale to nevadí, hlavně že je za co a proti něčemu jinému "bojovat". Za tučné peníze pro "bojovníky". Z našich daní.
Navrhuji začít od podlahy. CZexitem.
C. & K. Slavná Evropská Ůnyje je v současnosti totiž úplně jinde než ta co jsme do ní s velkým nadšením vlezli (já už jsem byl tehdy proti).
Ono to je možná v Unii na levačku, ale myslíš, že máme na to, abychom z Unie vystoupili? To je ekonomická sebevražda. A ty jsi snad dost starý na to, abys to věděl a nepodlehnul vábení "snadných" řešení.
Ono by možná stačilo, kdyby se o tom začalo vážně mluvit. Že by se Eurosoudruzi začali bát o svá teplá místečka a začali by se chovat oploceněji.
Už kvůli tomu letos nebudu ignorovat EU volby a minimálně se podívám na kandidáty. Aby tam nebyli jen uvědomělí levičáci, kteří si myslí, že elektrika je prostě v zásuvce a basta.
No výběr ti nezávidím. Heslo všech kandidátů je "Slibem nezarmoutíš" a výběr mezi Babišovcemi a Pětikoalicí, kdy už teď si dělají strany čistky mezi kandidáty, také není procházka růžovým sadem.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-vetsinu-domu-v-cesku-ceka-renovace-unie-urcila-do-kdy-je-chce-bez-emisi-248544
Evropská Unie иди нахуй! V té době už budu čuchat k fialkám zdola.
Upravený vtip "O Zlatou mříž":
Budujeme Green Deal.
Svou prací.
Pro své potomky.
Ti haranti si nic lepšího nezaslouží.
Z diskuse pod tím článkem:
Elektrická síť se v Nizozemsku přetěžuje tak moc, že lidé dostávají kvůli dobíjení elektromobilů od operátorů výhružné dopisy
https://www.novinky.cz/diskuze/zahranicni-odejdete-z-eu-nepotrebujeme-putinovy-trojske-kone-nemecky-poslanec-se-obul-do-slovenska-a-madarska-40467153
Já se taky cítím jako Putinův trojský kůň.
Je možné, abych jako člověk odešel z EU aby pro mne neplatily míčoviny z Brusele?
Jistě, že to možné je. Stav se v Praze na ambasádě a poptej se po možnostech získání občanství. Pak se přestěhuješ, českého se zřekneš (pokud to jde, ale snad ano) a budeš za vodou.
Pak už ho čeká jen ruský blahobyt a výsady.
Zbavíš se píčovin z Brusele, půjdeš jinam a narazíš na jiný kokotiny. Všude je prdel o dvou půlkách, průser nastane ve chvíli, kdy chceš vidět jen jednu.
Ale možná bude stačit, když vypneš internet a nebudeš čučet na TV, bude ti pak líp.
Doporučuji Kubu nebo Severní Koreu tam o EU určitě nic neuslyšíš.
Mimo EU je trebárs aj Švajčiarsko, Nórsko, USA, Japonsko, Nový Zéland.... a celá rada vyspelých krajín. Vyťahovanie Severnej Kórei a Kuby ako protikladu EU nerozumiem. Práve vďaka EU to tu možno raz dotiahneme na tú Kubu.
On chtěl nějakou zemi kde se nechovají jako v EU. Samozřejmě, že jsem mohl nabídnout např. Indii , či jakoukoliv zemi v Africe, ale já to dal jako nadsázku, s tím že v těchto zemích o EU ani neuslyší. V těch co jsi jmenoval také prosazují například elektromobilitu jako v EU.
A pokracujeme, tentokrat u sousedu
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-prilis-mnoho-elektroaut-a-tepelnych-cerpadel-v-nemeckem-oranienburgu-kolabuje-elektricka-sit-40467966
To jen zelene mozky to stale nevidi a budou tlacit tepelna cerpadla a elektroauta. Dokud bude vznikat elektrina v zasuvce, tak se nic nezmeni.