To rozhodně smysl má, na železnici se to používá dávno, tam teda bez baterky (aspoň prozatím, jsou takové koncepce hybridů, které by na širé trati jeli na spalovák a ve městě na baterky, no ale spíš než to dovedou do provozu, tak bude konec fosilních paliv). No i když také ne, minimálně poslední dýzláky z devadesátých let měly nějakou možnost jízdy na baterky (třeba pro výjezd z depa nebo nějaké takové přejezdy). Spalovací motor, pokud nepracuje v okolí optimálního pracovního bodu, má účinnost mizernou (elektromotor ji má proti tomu vysokou a víceméně stejnou v širokém rozsahu otáček a momentů). Mám-li věřit tomu, co nám říkali ve škole, tak u aut tohle (tj. spalovací motor-generátor-dráty(+řízení)-elektromotor) nevycházelo výhodně kvůli značné váze, ale to bylo před možná 20 lety, dnes to může být jinak. Proto se možná u hybridů přenáší část výkonu (a pokud se trefí do optimálního bodu, třeba při jízdě po dálnici, tak všechen) mechanicky (přitom by bylo konstrukčně jednodušší to tahat drátama, než vymýšlet nějaká soustrojí s mezirotory).
Vyvíjel se i spalovací motor, který by se netočil - on převod toho posunu pístů na otáčení taky nějakou energii sebere, a elektrika by se generovala přímo z toho posuvného pohybu. Nevím co se s tím stalo, dávno jsem o tom neslyšel, přitom to vypadalo nadějně a logicky (cívce je jedno, jestli se kolem ní magnet pohybuje dokola nebo jen tam a zpátky, motor je prý složitější řídit, tím jak nemá setrvačník), možná to ale byla jen slepá ulička.
V závodu půjde samozřejmě o jiné parametry než o spotřebu, ale jinak by mělo vyjít, že spotřeba (i přes veškeré ztráty během přeměn energie) proti přímému pohonu kol bude menší, a aby se to vyplatilo, mělo by to být výrazně. Jestli to opravdu tak vychází, to je věc jiná, některá zelená opatření mi prostě přijdou nejen zbytečně složitá, ale i kontraproduktivní.
Elektrický pohon je auta (a vozidla vůbec) ideální, na jeho nasazení zaostává jsou baterky. Pamatuju si ze školy, jak jeden učitel se snažil vymýtit představu, že stejnosměrný sériový motor je pro trakci to nejlepší (dodnes to uvádí učebnice i wikipedie, aniž by psali proč tomu tak je, nebo spíš už neni) a že ve skutečnosti tím ideálem je asynchronní motor. Že se používají spíš synchronní motory má řadu důvodů (za mě třeba protože jeho řízení je pochopitelnější, ale to platí pro lajky (představit si něco jako kompas a elektromagnety zvládne i malé dítě, pochopit otáčení asynchroňáku, to chce už větší bednu), a ne ty, co navrhujou regulace pohonů), ale on nedostatek neodymu to k těm asynchroňákům stejně dožene.
Každopádně do nějakých inovací hybridů při výhledu na konec fosilních paliv někdy mezi lety 40 a 50 se nikdo hrnout nebude. A že je nahradí biopaliva, to si můžou myslet jen ti největší optimisté (nahradit celou spotřebu ropy, plynu a uhlí biopalivy je prostě nesmysl) a jak jsem už několikrát napsal, myslím že (osobní) auta jsou opravdu to nejmenší.