Automatické spropitné - článek v Lidovkách.
V Lidovkách byl nedávno zveřejněn článek, jestli spropitné dávat nebo ne a kolik.
https://www.lidovky.cz/relax/dobra-chut/automaticke-spropitne-pokud-hoste-nejsou-spokojeni-platit-by-ho-nemeli.A200528_110655_dobra-chut_ape
Já ještě pamatuji, že jednu dobu automatické spropitné (nebo jak se tomu tehdy říkalo) bylo, snad těch 10% a bylo uvedené na účtu, je tomu už hodně dávno, setkal jsem se s tím na školním výletu snad v roce 1965.
IMHO je věcí jednoho každého šmudly, jestli při placení něco navíc dá a kolik. Ale aby to bylo dobrovolně povinné jako ocenění práce personálu...
Podle mne je ocenění restaurace, když přijdu i jindy a restauraci budu doporučovat svým známým, aby tam taky chodili a panu majiteli dali vydělat. A to hodně záleží na tom, jestli mne bude obsluhovat číšník z něhož čiší že tu práci má rád, dostává solidně zaplaceno a tuzér neodmítne, ale nevyžaduje. Nebo pingl co z něj bude koukat, že je placený mizerně a když mu nepřilepším spropitným, tak jeho dětičky budou hladovět a nejraději by se tady na to vy...
Do restaurací pokud možno nechodím. Pokud jsem chodil tak pouze kde jsem znal kuchaře a věděl jsem, že dobře vaří. Nevím zda jsem náročný ale vždy zažiji nějaké překvapení. V Puppu ohození celého saka mastnou vodou z poklopu hlavního jídla jelikož ho vozí z velké dálky aby nevychladlo. V jiné restauraci kde byla v nabídce kachna jsem na ní čekal bez patnácti minut 2 hodiny. O špatně spočítaných účtech, přepáleném tuku, studeném či přesoleném jídle ani nehovořím. Když koukám na pořad o restauracích v televizi tak nevím kdy byl hlavní protagonista a majitel několika restaurací na první návštěvě spokojen a to je známá osobnost a kuchaři se snaží. Nejsem nějak vybíravý jelikož jsem se stravoval v mládí mimo domov více jak 7 let. Navýsost spokojen jsem byl pouze jednou v Nové Pace na dálkovém pochodu. Byl jsem vyčerpán, žízniv a hladov. Byl jsem velmi rychle obsloužen a i pokrm byl chutný, ale to se psal rok 1981.
Pohlreich nemůže být na první návštěvě spokojen, protože je to pořad o hospodách, který jsou v řiti a potřebují pomoct. Pokud by to bylo hned skvělý, nebylo by co točit.
Jsou to ty co si řekly o pomoc jak píšeš, ale ani po měsících to není žádná hitparáda. Jak ale vysvětlíš ten neskutečný bordel v zázemí když si řekly o pomoc. Já bych si přinejmenším uklidil. Ještě jsem nezažil v tom pořadu, že by nebylo potřeba uklidit. Ještě na doplnění. Chodím nakupovat do Makra a vidím podnikatele vlastnící restaurace jak okupují "slevové koutky" s masem a uzeninami těsně před koncem spotřební doby. Vše co nakupují je většinou z velkoobchodu a ne od řezníka či na tržnici. Za mých mladých let bylo řeznictví v pondělí zavřeno jelikož se tento den začalo na jatkách teprve porážet. Od úterka do pátku masný průmysl zavážel restaurace čerstvým masem. Mrazáků bylo minimum a tak bylo vše čerstvé. Restaurace vařily jen několik druhů jídel, ne jak nyní kdy mají plné mrazáky a v podstatě vše na skladě. Mě to připadá, že se v tom našem světě vše otočilo. Dřív byly čerstvé potraviny a ve skladech podniků velké zásoby nepotravinářského zboží. Nyní výrobci mají na skladech materiál tak na týden a restaurace potraviny v mrazácích na měsíce.
Je to naprosty nesmysl. Automaticke spropitne = zdrazeni. Nic vic, nic min.
Pokud si zamestnanci gastronomie stezuji, ze berou malo, tak v tom jim nepomuzu, ale nejak nerozumim tomu, proc se nechaji majiteli restauraci vykoristovat a nejdou delat neco vynosnejsiho. Kdyby nebyl prebytek zamestnancu gastronomie, tak by si je majitele nedovolili brat u huby a platili by jim vic. Samozrejme by to nejspis vedlo ke zdrazeni jidel, ale zase nejak nevidim nic, co by jim melo branit si uctovat spravedlivou cenu.
Osobne teda musim konstatovat, ze nevim, zda a kolik bych byl ochoten dat spropitne. Prvne jsem zazil i restauraci, kde byla obsluha tak desiva, ze jsme sice meli objednane jidlo, ale dopili jsme rychle pivo, polozili penize za nej na stul a odesli. Predstava, ze by neco takoveho si snad chtelo narokovat spropitne, by me odpudila tak, ze bych nikdy nikam uz radsi nesel.
Jinak ale do restauraci chodim hodne malo, jestli se vzpomenu, tak nekdy priblizne pred rokem a pocitam, ze jsem jako skoro vzdy nejake spropitne dal, ale nevim, jestli teda neni 10% prilis. Pocitam, ze dneska asi utrati clovek v restauraci 5 stovku lehce a to uz je 50Kc. No, neni to moc, ale pamatuju, ze se davalo 10 az 20 a ted najednou vic nez dvounasobek. Vim, zdrazilo se jako vsude, takze v procentech to asi bude furt stejne, ale asi na to nejsem psychicky pripraven, tim, ze nekam jdu opravdu malokdy.
Edit: Ono taky, chodte dneska nekam, kdyz nemate jistotu, ze vam to neusmazili na teflonovy panvi.
Souhlasím. Proč právě hospoda by měla mít tuhle výjimku/výsadu? Proč ne běžný obchod, kadeřník, instalatér, opravář kol, účetní, notář či průvodce? Pokud mám dojem, že jako hospoda inkasuji za své produkty málo, prostě bych měl legálně zdražit.
Bohužel v USA tenhle systém musím akceptovat (tzv. tip ve výši 15-20%), tam to ale mají dotaženo k dokonalosti. S jakousi průměrnou výši tipu počítají i jejich daňové zákony a podle tržby je následně (rok?) spočítán a příjemcům přičten ke zdanění. Podrobnosti nevím, jejich daňové zákony neznám, bylo mi to takto několikrát vysvětlováno. A nemyslím si, že by to musela být nějaká urban legend, aby hosté obsluhující perzonál politovali a platili. Každopádně se raději najím doma u dcery :) I to mizerné pivo za dolar doma chutná líp jak venku za 4 (+15%).
Kdekoliv jinde (tedy prakticky skoro nikde - protože prakticky nikam do podniků nechodíme) jsem se spropitným hodně při zdi; v případě několikastovkové útraty (dvě večeře, nějaké pivo, kofola, možná kafe) to zaokrouhlím na desetikorunu nahoru. Kdybych měl platit třeba 288, dal bych to asi na 300 (a ne na 290). Nemám ale problém nedat ani halíř, jako v jakékoliv jiné provozovně či v obchodě. Platby kreditkou tohle za mě elegantně vyřešily; opravdu nebudu někde po kapsách hledat pětikorunu, abych ji obsluze podstrčil. Vlastně hotovost už ani nevedu, nepotřebuju.
Nedokážu si představit, že bych měl nějaký tryngelt dostat/očekávat já - přestože se občas s klientem zabavím (či až "naotravuji") mnohem více a déle, než nějaký číšník z hospody U nudle Felixe Holzmanna. V ceně jídla má být obsluha přímo započtena (a je). Že majitel platí svůj perzonál všelijak, je věc mezi nimi, nic mi to tom není. Na rozdíl od Reda si ale myslím, že zaměstnanců v gastru je nedostatek (ale nehodnotím teď situaci kolem korony); nechápu proto, že si nechají sr*t na hlavu a dělají za minimální mzdu.
Já to vidím taky velmi podobně.
Počítám s tím, že ceny v jídelním lístku jsou dané a určují obchodní vztah. Ne že si tam musím skrytě připočítávat 10 % navíc.
Když budu s jídlem a obsluhou spokojen, dám něco navíc, obvykle kolem 5 %, nebo to nějak zaokrouhlím, případně ke třem stovkám přidám dvacku. Ale nechci, aby mi k účtu, vycházejícímu z ceníku, něco automaticky přidával. Má to být odměna pro personál, ne součást ceny. U za párek v rohlíku, nebo langoš u stánku, taky nedávám automatický spropitný, ale zaplatím to, co mají napsáno na ceduli. Výdělek mají přece započítán v ceně zboží.
Případně Italie, kde jakmile si sedneš ke stolu, tak platíš za přípravu stolu podobnou přirážku, kterou ti rovnou namarkují. A není to zrovna málo.
Jo, tam jsem byl taky poprvé překvapen, že spropitné už bylo rovnou na účtence - coperto.
Pokud bych to "spropitné" MUSEL dát, tak bych ho rád viděl na účtence.
Dodám: Mám příbuzné v oboru a vím, že na tom spropitném mají měsíčně několik tisíc navíc k platu. Průšvih je, že v podnicích je často zaváděna platba platební kartou. A tím je možnost spropitného hodně omezená. Když někdo zaplatí kartou, těžko bude dávat bokem číšníkovi ještě hotovost. Takže "číšnická lobby" asi chce ten boční příjem nějakým způsobem zajistit.
To bude asi ono. A spropitné si pak rozdělí všichni, včetně kuchaře, možná i majitele.
Číšníka jde urazit spropitným nebo nízkým spropitným.
https://blog.homecredit.cz/zajimavosti/jak-spravne-davat-spropitne-abyste-obsluhu-neurazili/
Já dávám od 11,- Kč vždy zaokrouhleno na nejbližší vyšší desetikorunu. Dobrovolně.
Pokud by mě k tomu někdo nutil, tak by se projevil můj šprajcovací reflex.
Na takové kecy znám jen jednu odpověď. To, jak reagovali vojáci Napoleonovy gardy u Waterloo na výzvu Wellingtona a spol, aby se vzdali.
Mně na tom odkazu vadí slova "nepsané pravidlo". Pokud je to pravidlo co by se mělo dodržovat, mělo by být psané, třeba na jídelním lístku. Co když budu velmi spokojený s jídlem a budu chtít dát zvláštní ocenění kuchaři? To za ním mám jít do kuchyně? Nebo to dát pinglovi a informovat ho, že to není pro něj ale pro kuchaře? Nebo budu spokojený s tím, že na WC je čisto, voňavo a je tam hajzlpapír a u umývadla mejdlo tak tuzér poslat hajzlbábě - tedy managerce sociálního zařízení? Nebo že je hospoda u cesty kudy chodím, tak spropitně poslat majiteli?
Já tedy do hospod moc nechodím. Ale pokud jdu, chci mít pocit, že když to co je na účtu zaplatím (obvykle to okrouhlím na celé desetikoruny nahoru, aby pingl nemusel shánět korunky při vracení) a nevyžaduji od číšníka nějaké zvláštní služby, tak jsem s tou putykou vyrovnaný a nemusím se stydět tam přijít příště. Když platím kartou a hledal bych drobné pro pingla, měl bych pocit, že dávám almužnu žebrákovi.
Číšník nastoupí do práce s tím, že dostane od zaměstnavatele bakšiš, místo platu.
Spropitné existuje už dlouho, nikdo s tím neměl problémy. Dáš nebo nedáš - tvoje věc.
On je to dneska vlastně takový pokus o "legalizaci žebroty".
ja to klidne delam
Zbytečně komplikované. Proč rovnou nezaplatíš hotově?
Protoze treba te hotovosti nemam dost? Kdyz mam v penezence dve dvacetikoruny a utrata v restauraci je treba 190 Kc, tak mi ty dve dvacky asi na zaplaceni stacit nebudou, ale na dysko uz jo.
Já hotovost prakticky už vůbec nepoužívám, nepotřebuji - a takových lidí bude určitě přibývat. Nevadí mi, že kartová společnost ví, co, kdy a kde jsem nakupoval.
Vlastně hotovost jsem letos použil snad jen v kostele (tam karty nevedou).
Tam kartu nepotřebuju, chodím jenom vybírat...
Kolik bylo naposled v kasičce?
Já to nepočítám, beru to i se zvonečkem.
Ještě tam možná má pan farář schované Fidorky pro ministranty.
Za Fidorku dneska už kluci nedají...
Jakožto pravidelný návštěvník neboli štamgast, spropitné dávám, obvykle kolem těch deseti procent (nejčastější cena je oběd 144Kč, dávám 160Kč). Ony si to holky pamatujou a taky se podle toho chovají.
Ano ano. Standardně nechávám deset procent, ač nejsem nabob. Mne to nezruinuje a cérky od pípy potěší. V naší "domovské" putyce to tak dělají všichni štamgasti.
O takovem zvyku nevim, na bernaku si rekli, kolik mam zaplatit na danich, tak jsem zaplatil na korunu presne, v samosce mi vyjeli ucet, zaplatil jsem, vratili mi na korunu presne (a tam to taky musi nekdo ve skladu roztridit, doplnit do regalu, u pultu s masem nabrat, hodit na vahu, zabali, olepit cenovkou, zakaznikovi podat ... kdyz jsem jel MHD, tak jsem si stipnul jeden listek, ne jeden a kus, a vsichni ostatni taky tak, pri koupi zajezdu si rekli o castku z katalogu a taky dostali presne, i kdyz mi tech zajezdu nabizeli vic a popisovali rozdily mezi nimi, za elektrinu, plyn, telefon taky platim cenu, kterou si uctujou a jeste se mi nestalo, ze bych nekomu vyfakturoval castku a on mi k ni prihodil zpropitne, i kdyz spokojenost byla velika a vyresil jsem jim i par dalsich problemu, kdyz uz jsem tam byl. Restaurace maji vyveseny cenik, kde si ty ceny stanovuji dle vlastniho uvazeni a ja dle vlastniho uvazeni tam za tu cenu zajdu, nebo jdu jinam - naprosto nechapu, proc bych zrovna a jedine tam mel platit neco navic - ze tam maji uklizeno, prostrene stoly a tak je soucasti jejich podnikani, stejne jako v samosce nemaji na podlaze bahno a maji pravidelne doplnovane regaly. Kdyby tam byla spina a bordel, tak je to na zavolani hygieny, pro neplneni podminek prodeje, absence bordelu neni duvodem k platbam navic.
Pokud maji cisnici pocit, ze by meli mit o 10% obratu (nikoli jen zisku) provozovny vetsi plat, tak snad proboha vi, kdo je majitel a s kym uzavirali zamesnaneckou smlouvu - tak at to resi s nim. A pokud budou na jidelnim listku hodnoty o 10% vyssi, tak je zase na zakaznicich, zda je akceptuji a stejne tam zajdou, nebo zda se jim to bude zdat uz prehnane a zajdou jinam, nebo si uvari doma.
Jenže to nesmí být na jídelním lístku (a ani na účtence). Z toho by měl pingl prd.
Když se koukneš na ten článek nahoře, tak ty "změny" by rádi viděli restauratéři a majitelé podniků.
Jenom aby sami nemuseli sáhnout na svoje peníze.
Pingl si má svoje prd řešit se svým zaměstnavatelem a ne očekávat to od hosta.
Mně po jeho výplatě, po tom jak to má nastavené, je také prd. Stejně tak jako pingla nezajímá, jak to mám já. Také neočekávám, že když si mu budu stěžovat, že kšeft nejde, dá mi 10% slevu nebo pivo k jídlu zadarmo.
Zpropitné zaokroulím podle toho jak mi tam chutnalo. Buď nic nebo třeba 20kč dám. To nejde automaticky. Vše záleží na okolnostech. Obsluha, rychlost obsloužení, chuť jídla, atd. A že bych něco měl dát automaticky, je podle mě blbost. Dělám na bagru a mám nějakou sazbu na hodinu. Zákazník si mě objedná ať mu vykopu základy, nebo bazén, či přípojku atd. Jo stalo se že zákazník byl spokojen, protože tam měl někoho jiného a byl lempl a dal mi něco do kapsy, protože mi to šlo od ruky. Jasně pinkl asi bude mít jiný plat ale asi je to stará věc co je vidět i ve filmech kdy se vytahujou bankovky z kešeně a dává se bankovka do ruky. Ale připadne mi to divné dávat zpropitné.
Když jsem četl tenhle článek
https://neviditelnypes.lidovky.cz/cirkus/kabaret-za-padesat-mega.A230712_195603_p_cirkus_nef
a zprávy co na ně ten článek reagoval, vzpomněl jsem si, že na podobné téma jsem tu kdysi diskutoval.
Tak jsem to své téma oprášil.
BTW: na Psovi (ani na článek v Lidovkách) diskutovat nemohu od té doby co se tam pro registraci vyžaduje snad i PIN mé platební karty a číslo podprdy mé manželky úředně změřené notářem.
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-bez-spropitneho-muzete-na-jidlo-cekat-dele-oznamila-zakaznikum-dorucovaci-sluzba-40449479
Jiný kraj, jiný mrav?
V jednom dílu popisuje "Američanka v Praze" že když u nich něco nakupuje, u kasy platí víc než co je u zboží na cenovce, protože cenovka je bez daně a daň se připočítává až u kasy, protože v různých státech může být různá nebo tak něco.
Tak to opravdu netuším kde, nikdy a nikde jsem se s tím nesetkal (z vyšších desítek nákupů). A i ten tip v hospodě/restauraci je nakonec zcela dobrovolný. Jestli to není zas nějaký informační šum. Ono je to nějaké zmatečné, v různých státech může být různá daň, ale ta kasa v obchodě přece není "v různých státech", ne?
K tomu článku: může se také stát, že takové tlačení na pilu bude mít dopad na ochotu zákazníků u nich cokoliv objednávat. Za sebe vím naprosto jistě, že já bych takovou službu určitě oželel.
Tu epizodu jsem našel:
https://www.stream.cz/americanka-v-praze/proc-americane-plati-u-pokladny-vic-dph-vs-prodejni-dan-64356334
Já jsem tam nebyl, tak to nemohu posoudit z vlastní zkušenosti.
Mohu potvrdit a nejvíc mi na tom vadilo že u malých nákupů placených hotově jsem dostal vždycky nazpátek pytel měďáků. Důvod: na cenovce třeba 3.99, u pokladny naběhne 4.06. A už se měďáky sypou.
Čas 3:10
Narazil jsem na článek na tohle téma, tak ten odkaz přidávám sem:
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/spropitne-britanie-puby-zvyk-kultura-usa-dysko-ucet-penize.A240510_092112_eko-zahranicni_klak
Citace z článku v odkazu nahoře:
Napadlo mne, přímo v hlavě:
Co zavést systém, že pokud by host byl spokojený, nechal by vzkaz majiteli:
Dnes jsem byl spokojený (velmi spokojený) s kvalitou jídla i úrovní obsluhy, vyplaťte zvláštní odměnu kuchaři a číšníkovi ve výši 5% (10%) z mé dnešní útraty.
Hm, fyzicky náročných oborů je více, než jen v gastronomii. Některé jsou náročné i psychicky a to je často horší. A prachy navíc jim nikdo nedává. A někdo si drze říká rovnou o 10 %?
Ať si zvednou ceny o těch 10% a bude vymalováno. Už teď je všude předraženo a zákazníka se snaží ošulit. Číšníci se snaží obrat hosta i majitele a ještě bych jim měl dávat spropitné? Živě si pamatuji jak v 80 letech provozní jedné restaurace, který nebyl 20 let na dovolené, dostal za odměnu zájezd o Jugoslávie. Nechtěl jet, ale manželka ho přesvědčila a tak jel. Po návratu dával rok dohromady manko, které mu tam číšníci udělali během jeho 14 denní dovolené.
Já dýško dám, když jsem spokojen, ale chci to nechat na vlastní libovůli. V Kaflandu taky u pokladny nenechávám o 10 % víc, než je uvedeno na regále. A tu cenu obsluhy mají snad restauratéři započítánu do jídla a pití.
Jestli zvednou ceny o 10 %, protože "jinak už to nejde", tak já tam taky nemusím jít. Máme vedle baráku hospodu, během Covidu se jí taky týkaly restrikce, hospodskej lepil na dveře nápisy "oslavující" rozhodnutí vlády, ale přes to všechno vidím, jak si vozil prdel v Audi A8, teď má Superba, no tak asi hlady neumírají. Nasrat s povinným dýškem a ještě k tomu desetinovým!