Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Potřebují vůbec žáčci tablety, nebo notebooky?

Z článku na diit.cz je zmínka o experimentech na některých "Emerických" školách v podobě iPadů pro žáčky. Samotný článek není nic objevného, mimo "přetahování" mezi tablety a notebooky, ale samotná diskuze pod článkem je daleko zajímavější a signalizuje něco ošklivého, nepěkná to věc©, v našem školství a hlavně náhledu na jeho fungování a styl výuky. Názory, že psací písmo je "archaismus", považuji osobně za tupost nejvyššího zrna! "Comenia Script" za zrůdné zneužití jména a odkazu J.A. Komenského ve jménu komerce a výdělku a za cenu zneužití malých dětí. Dokonce bych neváhal navrhnout označení jako: "psací pedofilie".
Zrušíme psací písmo, pak matematiku, fyziku, ostatní přírodní vědy a nakonec by se mohla všeobecná školní docházka zrušit úplně - celé 1984!

Předmět Autor Datum
Školní docházka se jistě rušit nebude, ty vyjmenované předměty se ale omezovat budou. Trendem jsou s…
karel 14.08.2014 18:50
karel
Ta doba, kdy mohlo být cílem umět biologii, jako když se hlásím na přírodovědeckou fakultu, chemii j…
Zarniwúp 14.08.2014 18:57
Zarniwúp
Ad "tihle": No to teda potěš koště :x:. Plná planeta blbých a ukecaných. Eště že už su starý a nebud…
mif 14.08.2014 18:59
mif
Vidím to asi tak. Odborník bez obchodníka je na nic, stejně tak obchodník bez odborníka. Tyto skupin…
Niko Bellic 14.08.2014 19:09
Niko Bellic
Ono se zase říká toto: "Z technika obchodníka udělám, z obchodníka technika nikoliv." Důvod? Napíši…
ms 14.08.2014 19:20
ms
Z technika obchodníka udělám A já si právě myslím, že tak jednoduché to není. Že myšlení obchodníka…
Niko Bellic 14.08.2014 19:33
Niko Bellic
Hele, já ti nevím. Tihle oba mají původně ryze technické vzdělání. Víc mě narychlo nenapadlo, určitě…
Zarniwúp 14.08.2014 19:41
Zarniwúp
Tak samozřejmě jsou lidi, kteří mají jak technické tak obchodní nadání. To já nevylučuji. Jen bych n…
Niko Bellic 14.08.2014 20:08
Niko Bellic
tak daleko chodit nemusíš. Vem si třeba takového Baťu. ;-)
touchwood 15.08.2014 21:21
touchwood
No vidíš, ten mě hned nenapadl, přitom je to příklad jako fík. Ale je pravda, že to je brutální zjed…
Zarniwúp 15.08.2014 21:30
Zarniwúp
Souhlas, studovat na obchodnika opravdu netreba.
RedMaX 14.08.2014 20:22
RedMaX
Husty, vubec by me nenapadlo, ze osklive slovo okecavac ma svuj vzletny anglicky teda svetove znejic…
RedMaX 14.08.2014 20:20
RedMaX
Přesnější výklad je: "Vím prd, ale zato naprosto o všem!"
IQ37 14.08.2014 20:37
IQ37
jedním slovem: mamrd.
touchwood 15.08.2014 21:21
touchwood
Ano určitě má smysl učit se psací písmo. Ale to přece nevylučuje možnost používání tabletů/ntb ve vy…
Niko Bellic 14.08.2014 19:22
Niko Bellic
Tablet je pouze konzumní hračka, která je opravdu k ničemu. Notebook umožňuje i tvořivou činnost, al…
ms 17.08.2014 11:08
ms
No nevim, kdyz odhledneme od nejake tradice, ale budeme k tomu pristupovat ciste racionalne, tak pro…
RedMaX 14.08.2014 20:30
RedMaX
Ja s temi nazory vcelku souhlasim, proc zbytecne opisovat vyklad ucitele? Zaznamenat na diktafon, pr…
RedMaX 14.08.2014 20:43
RedMaX
Ono tím, že poznámky z tabule opisuješ do sešitu to vlastně rovnou tlačíš do hlavy. Ofocením tabule…
Prasak 15.08.2014 08:48
Prasak
Tak u mě to tak nikdy nefungovalo. Já si to raději přečtu, nebo udělám vlastní poznámky, kterým rozu…
Chocholoušek 17.08.2014 18:37
Chocholoušek
ŘEZÁME DŘEVO mi nepřipadá "normální" (viz. Comenia script). V anketě chybí možnost, že je nutné nauč…
IQ37 14.08.2014 20:54
IQ37
Skolstvo ide do sraciek, vidim to za tie roky, co pre skoly pracujem a potvrdzuju mi to ucitelia nap…
fleg 14.08.2014 21:13
fleg
Zřejmě to děláme špatně jen my. A přitom se stačí podívat na z hlediska vzdělávání úspěšnější země.
JR_Ewing 15.08.2014 08:52
JR_Ewing
mno... mám zkušenosti z nadnárodní firmy a musím říct, že ČR+SR je na tom v důsledku ještě docela do…
touchwood 15.08.2014 21:25
touchwood
Ved prave preto sa rutime do sraciek, ze sa snazime prinasat do edukacneho systemu ich prvky. Co vid…
fleg 16.08.2014 10:04
fleg
Je zvlastni, ze jako celosvetove nejuspesnejsi jsou hodnoceny tak protichudne vzdelavaci systemy jak…
JR_Ewing 16.08.2014 13:09
JR_Ewing
ono to jde IMHO tak i tak, problém je, že u nás se z (lehkého, možná trochu nedokonalého) drilu přeš…
touchwood 16.08.2014 14:47
touchwood
Kupodivu s tebou skoro ve vsem souhlasim. Co me ale sere je, ze jsem si tady precetl podobnou debatu…
Radek 16.08.2014 13:06
Radek
no a teď si do té své rovnice dosaď své chování. ;-)
touchwood 16.08.2014 14:48
touchwood
Rozlišoval bych psací a psané písmo. Psané písmo je samozřejmě třeba, nelze přece všechny informace…
Prasak 14.08.2014 21:38
Prasak
Ja jsem klidne pro comenia script. uz kdyz ja jsem se naucila psat tak si pamatuji jak jsem s babick…
kacislavka 15.08.2014 08:12
kacislavka
K te informatice. Z toho vždycky kvetu. V době, kdy dítě je schopné si nejvíc věcí zapamatovat, nauč…
JR_Ewing 15.08.2014 08:57
JR_Ewing
Ano, učí postupy, nikoliv principy.
Prasak 15.08.2014 09:01
Prasak
Z hlediska motoriky a manuální zručnosti je jedno, jestli se učí psací písmo, nebo Comenia Script. M…
JR_Ewing 15.08.2014 08:45
JR_Ewing
Reaguji na název debaty. Tablety i notebooky MOHOU být velmi užitečné, pokud učitelé vědí, jak je př…
Yarda 15.08.2014 11:18
Yarda
bojím se, že ani toto nikam nevede. Dnes školství upadá neuvěřitelně a myslím, že za tímto úpadkem j…
touchwood 15.08.2014 21:29
touchwood
Problem prave je v tom, ze ten dril se ukazal jako konkurence neschopny, respektive ze skol lezly na…
RedMaX 15.08.2014 21:36
RedMaX
vážně? Tak proč to donedávna velmi uspokojivě fungovalo? ;-)
touchwood 15.08.2014 22:37
touchwood
Protože dnešní děti ti nebudou skákat tak jak pískáš. To asi fungovalo dřív, byla jiná morálka a cel…
Niko Bellic 15.08.2014 22:47
Niko Bellic
No tak proč jim to nevtloukat do prdele, když do hlav to nezabírá? :-D edit: Motivace je ale spíš vě…
Zarniwúp 15.08.2014 22:49
Zarniwúp
Tak rodina může motivovat děti, aby do školy vůbec chodily. A ve škole zas může být motivace v tom,…
Niko Bellic 15.08.2014 22:59
Niko Bellic
Myslím, že rodina může motivovat víc, než děti jenom vyhnat do školy. Ale asi jsi to úplně takhle ne…
Zarniwúp 15.08.2014 23:12
Zarniwúp
Asi jo, v rodině je to víc osobní. Nejlepší asi je, když se v motivaci doplňuje rodina se školou. Im…
Niko Bellic 15.08.2014 23:33
Niko Bellic
ty děti, které se nechtěly nechat zaujmout jsou budoucí pobírači dávek. Tož asi tak.
touchwood 15.08.2014 23:08
touchwood
Ono to neni o tom, co fungovalo driv z hlediska moralky atp. Je to o tom, ze dril uz proste nefunguj…
RedMaX 15.08.2014 23:20
RedMaX
Já spíš vidím problém v tom, že školu opouštějí po úspěšném absolvování děti, které číst ani psát mo…
karel 15.08.2014 23:24
karel
Pochopitelně, děti na ZŠ byly zaneprázdněny drilem astrofyziky. :-)
Zarniwúp 15.08.2014 23:30
Zarniwúp
V tomhle s tebou nebudu souhlasit. Do nedávna to fungovalo, to je pravda. Ale zkus se zeptat takovéh…
JR_Ewing 16.08.2014 07:41
JR_Ewing
pokud byl fakt dobrý, tak ten CAD buď nepotřebuje vůbec, nebo ho umí jako když bičem mrská a NEBO má…
touchwood 16.08.2014 14:50
touchwood
No ale Touchwoode, tohle je reakce na minoritní částo toho příspěvku a ještě navíc příklad, kterých…
JR_Ewing 16.08.2014 15:10
JR_Ewing
samozřejmě to souhlasím, jen že to není vždy tak, že "ti staří" dnes už nic neumí, resp. jsou neupla…
touchwood 16.08.2014 16:04
touchwood
...Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), kt…
Yarda 16.08.2014 16:24
Yarda
Proč furt obchodníci? Vy nemáte v rachotě "manažery" (to jsou ti, co žerou námi produkovanou manu)?…
mif 16.08.2014 15:23
mif
Postoval jsem to do vedlejsiho tematu: http://www.loupak.cz/video/srandicky/19281-expert-ve-firme Z…
RedMaX 17.08.2014 07:23
RedMaX
Já si nějak pletu slovo manager se slovem magor.
Yarda 17.08.2014 08:45
Yarda
Správně je managor, tj. podruh magora s debilitou a tzv. "zdravým" sebevědomím na vyšší úrovni.
ms 17.08.2014 11:10
ms
Zajímavý rozhovor s Ivo Tomanem. http://youtu.be/oV9tKsZH3Zo Mimo jiné se tam zmiňuje i o školství v…
Niko Bellic 18.08.2014 13:54
Niko Bellic
Svoje deti sa snazim vychovavat, aby boli multifunckne. Pre mna za mna nech je niekto expertom na ho…
fleg 18.08.2014 15:08
fleg
Snaž se znát od všeho něco a od něčeho všechno :-) Tohle heslo razím já a učím ho i děti.
JR_Ewing 18.08.2014 19:14
JR_Ewing
Palec nahoru! ;-)
Roker 18.08.2014 19:48
Roker
dnes mnoho vecí funguje podla známeho murphyho pravidla,že kto tomu rozumie,ten to nerobí,kto tomu n… poslední
audax 18.08.2014 22:49
audax

Školní docházka se jistě rušit nebude, ty vyjmenované předměty se ale omezovat budou. Trendem jsou soft skills, k tomu není potřeba dokonce ani umět plynule číst a psát, stačí to umět okecat.

Ta doba, kdy mohlo být cílem umět biologii, jako když se hlásím na přírodovědeckou fakultu, chemii jako když se hlásím na Vysokou školu chemicko-technologickou a fyziku a matiku jako když se hlásím na "Matfyz", je pryč a dál mizí neuvěřitelnou rychlostí.

zdroj

I tihle se musí nějak živit.

Ta doba, kdy mohlo být cílem umět biologii, jako když se hlásím na přírodovědeckou fakultu, chemii jako když se hlásím na Vysokou školu chemicko-technologickou a fyziku a matiku jako když se hlásím na "Matfyz", je pryč a dál mizí neuvěřitelnou rychlostí.

Občas si říkám, že se neumím dobře vyjádřit, ale na tohle nemám. Příšerná věta.

Vidím to asi tak. Odborník bez obchodníka je na nic, stejně tak obchodník bez odborníka. Tyto skupiny se musí doplňovat. Špičkové vzdělání v nějakém oboru je fajn, ale neznamená to automaticky, že ten daný člověk bude umět svou práci prodat. Na to je potřeba mít určitý talent. Někomu jde komunikace, vyjednávání apod. samo, jiný se musí tyto soft skills učit. Nesouhlasím s názorem, že vzdělání je cesta ke spáse. Lidé kreativní, s obchodním duchem, s komunikačními schopnostmi apod. jsou potřeba taky, minimálně stejně jako ti odborníci.

Ono se zase říká toto: "Z technika obchodníka udělám, z obchodníka technika nikoliv." Důvod? Napíši to otevřeně a tím i politicky nekorektně. Technik musí být schopen řešit různé problémy a vybrat to nejméně špatné řešení - na rozdíl od růžového světa měkkých humanitních fakult jsou v praxi pouze špatná řešení, matka Příroda je holt potvora. Technik tedy musí brát v úvahu mnoho vlivů, včetně těch mimo jeho specializaci, pokud má dojít k nějakému výsledku. Tedy jeho inteligence je na mnohem vyšší úrovni než je u absolventů různých OA, ekonomických fakult a jiným "měkkých" směrů (ne)vzdělání... Schopnost něco okecat a odpowerpointovat není projevem inteligence. To by pak zákožka svrabová, nebo škvor (srovnání je čistě záměrné) byli nejinteligentnější tvorové na planetě Zemi.

Z technika obchodníka udělám

A já si právě myslím, že tak jednoduché to není. Že myšlení obchodníka a celý ten "prostor" ve kterém se pohybuje, je docela odlišný od myšlení technika. Technik myslí racionálně, ale imho postrádá dravost a snaží se neriskovat. S tímto přístupem by na trhu neuspěl.

Tak samozřejmě jsou lidi, kteří mají jak technické tak obchodní nadání. To já nevylučuji. Jen bych netvrdil, že z každého technika se dá udělat dobrý obchodník. Mám hodně kamarádů, kterým jde studium, jsou inteligentní, dobře se s nimi pracuje v týmu, ale třeba prezentace nějakého projektu je problém. Ostatně ani já nejsem výjimkou. Nejsem typ, co by se rád někde prodíral. Moje místo bude nejspíš navždy v odborné sféře. Tady je patrný ten nepoměr mezi technickými znalostmi a soft skills. A s těmi se na škole téměř nepotkáme (několik volitelných předmětů s velmi nízkou kapacitou). Na to narážím. Naučit se to asi dá, ale pokud má někdo tyto schopnosti vrozené, tak určitě není hodný zatracení. Prostě jedni umí to, druzí ono a těch co umí obojí je málo..

No vidíš, ten mě hned nenapadl, přitom je to příklad jako fík.
Ale je pravda, že to je brutální zjednodušení. Já si osobně myslím, že ty lidi by se prosadili, i kdyby byli bez vzdělání. A rozdíl mezi vynikajícím obchodníkem s technickým vzděláním a vynikajícím obchodníkem s obchodním (myšleno netechnickým) vzděláním je ten, že každý akorát zvolil jinou cestu. Kdyby si to vzdělání prohodili, dopadli by stejně. Znovu by se prosadili. Oba šli za stejným cílem - prosadit se jako manažer, obchodník.
Proto člověk vídá přerody techniků v manažery a obchodníky (v drtivé většině ve svém oboru), ale obráceně ne. A jestli jsou i opačné případy, nebudou tolik mediálně zajímavé - kdo se o tom pak dozví.

Ano určitě má smysl učit se psací písmo. Ale to přece nevylučuje možnost používání tabletů/ntb ve vyuce. Hlavní výhodou je podle mě vizualizace. Ta nabízí na počítačích neomezené možnosti.

ani integrovat se na tabletu nenaučíte lépe neže s perem v ruce

Naučit znamená pochopit. Jaké jsou asi vizualizační schopnosti učitele s křídou a tabulí ve srovnání s počítačem.. Pravda ale je, že někdo musí ten obsah vytvořit. Jsou v tom takové možnosti, ale v současnosti je imho spíš problém v nedostatku obsahu.

Tablet je pouze konzumní hračka, která je opravdu k ničemu. Notebook umožňuje i tvořivou činnost, ale ne vždy a na základním a středním stupni při výuce je též zbytečný. Ono jde též o finanční zájmy, viz Indoš.
To spíše považuji za užitečný pokus Raspberry Pi, který původně měl sloužit právě k výukovým účelům. Ono totiž něco vytvářet a konzumovat již vytvořené je zásadní rozdíl.

Obávám se, že tabule a křída je zatím nenahraditelná a zatím nikdo nic lepšího nevymyslel, stejně jako tužku a papír. Psací písmo učí disciplině, procvičuje jemnou motoriku, soustředění a přesnost. Právě "navazování" písmenek zahazuje ta zrůdnost holčiny a viz také kde je umístěná čárka nad samohláskami. Co se týče školství, problém je státem prováděné snižování vážnosti a postavení učitele/ky a masivní feminizace, což je též důsledkem mzdové politiky. Kdejaký tupý pucflek na ministerstvu má více než zkušený učitel/ka. Mno, a rok 1989 znamenal též revoluční běsnění, kdy kdejaký blb na pozici ministra vymýšlel kraviny a nejlépe vše opačně než předchůdce a ta banda aparátčiků slintala a slintá blahem dosud.

No nevim, kdyz odhledneme od nejake tradice, ale budeme k tomu pristupovat ciste racionalne, tak proc se vubec ucit rucne psat? Nevidim okolo sebe lidi, kteri by brali do ruky propisku a psali. Kdyz se podivam na sebe, tak sice ted zrovna jsem zmenil praci a v te soucasne na stole propiska je a obcas s ni nejakou drobnou poznamku napisu a zrovna dneska jsem po napsani asi 5 slov konstatoval, ze po nejakych 7 letech bez propisky to nebylo uplne jednoduche a to jsem psal tiskacim. V predchozi praci jsem totiz psal pouze a jen do PC a teda na klavesnici. Myslim, ze soucasni studenti mnohem vic potrebuji umet psat obstojne na PC nez psacim rucne. Jiste muzes rict, ze i psanim se rozviji osobnost, ale to i treba kreslenim a taky snad vytvarna vychova porad ve skolach je, ale je to okrajovy predmet a psani je totez, dokonce by mozna nebylo od veci to spojit a psani trenovat v ramci vytvarky, psaci pismo urcite, to stejnak v zivote clovek prakticky nijak nevyuzije.

Ja s temi nazory vcelku souhlasim, proc zbytecne opisovat vyklad ucitele? Zaznamenat na diktafon, prevest mluvene slovo na text, nakresy na tabuli ofotit a vsechno nacpat do tabletu, zadne sesity, poznamky, propisky netreba.
V tomhle je proste amerika napred, ze umi jit s dobou (s vyvojem) a ne stale trvat jako konzerva na papiru.

Jinak jestli tablet nebo notebook neumim rict, me prijde praktictejsi tablet, ale nekdo muze davat prednost notebooku, to bude asi stejne jako kdyz si nekdo dela poznamky psacim a nekdo tiskacim pismem.

Ono tím, že poznámky z tabule opisuješ do sešitu to vlastně rovnou tlačíš do hlavy. Ofocením tabule by to pro 99% studentů skončilo a už by se na to nikdy nepodívali. To by ty poznámky z tabule mohl učitel rovnou rozdat natisknutý na papíře, aby se náhodou studentíci psaním neunavili.

Skolstvo ide do sraciek, vidim to za tie roky, co pre skoly pracujem a potvrdzuju mi to ucitelia napriec celym spektrom, od mladych, cerstvo dostudovanych az po starych matadorov so 40 rocnou praxou. Je jedno, ci ide o ZS, SS alebo VS.
Chodievame ako byvali studenti pravidelne na lyziarske vycviky so strojarmi (SjF STU BA). Tento rok prisiel pozriet aj dekan a mali sme s nim zaujimavy rozhovor o skolstve. Opis situacie by zabral dlhsi odstavec, takze vypichnem aspon svetly bod, ze dekani vsetkych fakult STU bojuju za zrusenie bakalarskych studii, pretoze sa zistilo, ze je to blbost a vychovavaju rychlokvasky. Strojari, chemici, architekti, stavbari...vsetky technicke vedy. Pritom studia vyrazne ubudlo, priklad...ja som mal 4 matematiky + statistiku, 3 semestra fyziky, 2 semestre Pruznosti a pevnosti (na tom koncilo asi 80% studentov v skole). A dnes? 1 matika, Fyzika spojena s niecim inym v jednom semestri, Pruznost jedna a aj to este okliestena.
Dekan (ucil este nas) si len smutne povzdychol, ze uroven studentov z roka na rok klesa a ze dnesni sa s nami nedaju porovnat (zo skoly som asi 15 rokov).
Stredne skoly je deto a na ZS sa to zacina rodit. Deti su stale "pretazovane", takze sa vymyslaju chujoviny nad chujoviny. Deti su coraz sprostejsie, rodicia menej tolerantni a sebakriticki. S duchom upadna vyrazne aj telo, siestaci z hokejov triedy okrem 2 nevedia spravit kotul vzad! Kurva sportova trieda a oni nezvladaju zakladny cvik? To, co za motovidla potom su tie deti?
Skolstvo sa furt modernizuje a pritom aj podla vysledkov a statistiky vychovavame celu generaciu degradovanych jedincov. Je mi z toho zle a velmi fandim zopar jedincom, ktory sa pokusaju bojovat s veternymi mlynmi (to su ucitelia, co seru na furt sa meniace nariadenia z ministerstva a ucia po svojom).
Btw dnes je uz pomaly v kazdej triede na skole interaktivna tabula, ktora vlastne vytlaca (vytlacila) klasicku tabulu, pritom polovica ucitelov v nej napriek mnohym skoleniam nevie takmer nic robit.
A naposledy ma dostal nastupca Meotaru (starsia generacia pamata). Vyzera to ako mala stolna lampa s podsvietenim, ma to podradny CMOS cip a blbu optiku. Napriklad si to nevedelo poradit s vymalovanou omalovankou a farbami v nej. Proste to videlo len bielu. Stoji to pekny peniaz, nevie to o nic viac ako bezna web kamera. Ale ministerstvo zakupilo tisice tychto predrazenych nezmyslov.
Skoda hovorit.

mno... mám zkušenosti z nadnárodní firmy a musím říct, že ČR+SR je na tom v důsledku ještě docela dobře (samozřejmě, na Čínu, Koreu, Japy, Finy, Švédy a podobnou dnešní elitu nemáme ani zdaleka). Takový průměrný anglouš, usák, frantík ti nespočítá zamotanější trojčlenku..

Je zvlastni, ze jako celosvetove nejuspesnejsi jsou hodnoceny tak protichudne vzdelavaci systemy jako je finsky a korejsky. Finsky je zalozeny na motivaci, individualnim pristupu a pomoci, zatimco ten korejsky na drilu a discipline. Jestli ono to nebude i pristupem ke vzdelani v dane spolecnosti a v mimoskolnim vzdelavani (v rodine). A tvrzeni, ze "mame malo zaku na ucnacich" jasne ukazuje, jaky tady mame pristup k urovni vzdelani.

Kupodivu s tebou skoro ve vsem souhlasim. Co me ale sere je, ze jsem si tady precetl podobnou debatu, kde zabacek s kunkajicim prasakem, kterymu couha ze zabiho zadku jen hlava, precetl neco o tom, ze jsme porad stejni, ze se to o te zmene tvrdi po generace, ze to neni pravda, atd. atd. a pak si na jinych mistech prectes od stejnych lidi jiny nazory na stejnou vec.

Souhlasim s tebou jak se vzdelanim, tak s telocvikem (ten mimochodem povazuju za minimalne stejny pruser, jako to "zdelani").

Zmeny jsou mimoradne patrny na skolach, kde uci ucitele uz par desetileti a zmeny vidi. Ti to vidi nejlip, ale pak to vidim i sam, protoze se na skolach pohybuju taky cca 8 let.
Co me ale sere mnohem vic a je to taky moc dobre videt, je neucta/vztah/... k cloveku, treba ke starsim (mluvim obecne), k rodicum, ke kamosum apod. To je taky moc dobre videt, jak se zmenily vztahy mezi mladema od tech dob, co pamatuju ja, a od toho, co jsem zazival na nasi dedine pred rekneme 10 lety. Zmena je to obrovska. A neni to tak, ze se to nekde vzalo, zacina to doma u rodicu. Samozrejme plati to obecne, vyjimky se najdou porad a par slusnejch se najde i ted.

Rozlišoval bych psací a psané písmo.
Psané písmo je samozřejmě třeba, nelze přece všechny informace a formuláře datlovat přes elektronická zařízení.

Jinej případ je psací písmo. Já jsem zastáncem Comenia scriptu, je jednodušší a rychlejší, než století starej pohrobek švabachu plnej krucánků a kudrlinek, kterej polovina jeho uživatelů ani po mnoha letech neumí dostatečně pěkně psát a často i po sobě přečíst, takže jich opravdu mnoho samo začalo používat nějakou napodobeninu tištěných znaků, což prakticky Comenia script je. Jediné použití psacího písma pak zůstává pro signaturu, která je jen naučeným pozůstatkem ze školních let a i tak je často zdeformována k totání nečitelnosti a tím pádem neidentifikovatelnosti signatáře.
Však taky ve formulářích je často napsáno, aby vyplňovatel použil HŮLKOVÉ PÍSMO, protože tvůrci formuláře jsou si vědomi, že mnoho osvojitelů psacího písma jej používá hůř, než slepice pařáty.

Názory, že psací písmo je "archaismus", považuji osobně za tupost nejvyššího zrna!

Správně! Nic novýho, to nedovolíme, jako kdysi to na nás zkoušel Giordano Bruno a ty jeho nesmysly.

Ja jsem klidne pro comenia script. uz kdyz ja jsem se naucila psat tak si pamatuji jak jsem s babickou trenovala pismenka a ona mi pod "moji" abecedu napsala pismenka tak jak se to ucila ona a taky tam byl rozdil ve spouste pismenek...proste pismo se vyvyji a ja to tak beru... to ze v dnesni dobe je spousta elektronickych pomucek a VETSINA ucitelu s nimi neumi zachazet a vyuzivat je je druha vec. pokud ma totiz ucitel s xx letou praxi na prednasce vytahnout poznamky ze sesitu ktery si napsal na zacatku kariery pri nastupu do skoly tak je neco hodne spatne a hovori to o naproste nepripravenosti a jen tupem prednaseni porad stejne veci. ja bych dala take vetsi duraz na informatiku protoze pc v dnesni dobe potrebujeme vsichni a ucit se v prvnim rocniku na ss byt chemickeho zamereni po cely rok jak se pracuje v malovani je teda vazne ulet (vlastni zkusenost)...dalsi veci co mi na skole vadila byl dejepis. muzu vam dopodrobna rict co se stalo ve sparte nebo atenach, co mel alexandr makedonsky k veceri ale o dejinach 1.,2. sv valky nevim temer nic protoze se na to proste nedostalo...coz je chyba...takze nejaka zmena pisma je vlastne jen pidi problem...

K te informatice. Z toho vždycky kvetu. V době, kdy dítě je schopné si nejvíc věcí zapamatovat, naučit, vstřebat, tak místo principů a obcenějšího rozhledu učíme "návody" bod po dobu. Only Windows, only word - a klikněte sem, pak sem. Místo aby se učily obecné fungování a ovládání operačního systému (všechny mají velice podobné fungování - z hlediska uživatele), tak se učít klikněte sem a to najdete v tomhle menu. Při vytváření dokumentů se neučí styly, k čemu a jak je používat, ale klikněte tady a zadejte tohle. O programování ani nemluvě :-/.

Z hlediska motoriky a manuální zručnosti je jedno, jestli se učí psací písmo, nebo Comenia Script. Mě například se Comenia script fakt líbí. Osobně jsem psal psacím písměm do prváku na střední škole. Když jsem si na konci roku přečetl poznámky ze začátku, nepřečetl jsem to po sobě. Od té doby už jen tiskací písmo. Docela jsem to vypiloval, stíhal jsem s tím v klidu i na vejšce poznámky při přednáškách. A dodnes to po sobě přečtu. Fenomén tzv. doktorského písma, o kterém netuším, jak někdo vůbec dokáže přečíst (blíží se spíš arabštině) jistě znáš. Psací písmo skýtá myslím podstatně menší prostor pro prasení (a tím nečitelnosti pro ostatní).

Reaguji na název debaty.
Tablety i notebooky MOHOU být velmi užitečné, pokud učitelé vědí, jak je při výuce používat. Například v matematice, když se probírá nějaká funkce, tak si žáčci mohou nechat vykreslit její průběh. A nebo taky mohou celou vyučovací hodinu pařit pod lavicí na xychtoknize.

bojím se, že ani toto nikam nevede. Dnes školství upadá neuvěřitelně a myslím, že za tímto úpadkem jsou paradoxně právě tyto moderní výukové metody. Místo drilu (který jediný má šanci uchovat v dětech dlouhodobou znalost) se používá vizuální "škola hrou", jenže bez jakékoli zpětné vazby. V podstatě se technika hodí dětem do škamen, pustí se jim tam nějaký nablblý didaktický program a zelená fajka odškrtávající splněný úkol modernizace školství je na světě.

Problem prave je v tom, ze ten dril se ukazal jako konkurence neschopny, respektive ze skol lezly nadrilovane deti, ktere nic neumely, proto se zacalo resit co s tim a moderni vyukove metody jsou vysledek, otazka samozrejme je, jestli to nejak pomohlo nebo ne.

Protože dnešní děti ti nebudou skákat tak jak pískáš. To asi fungovalo dřív, byla jiná morálka a celkově jiná situace. Dnešní děti musíš zaujmout, aby ti věnovali nějakou pozornost. A musíš jim dát nějakou motivaci. Vtloukání do hlavy už nefunguje, tomu se ti vysmějí. Bohužel, přístup se měnit musí.

Myslím, že rodina může motivovat víc, než děti jenom vyhnat do školy. Ale asi jsi to úplně takhle nemyslel.
Osobně si myslím, že ta důležitější část motivace je prostě na rodině.

edit: Rodinou nemyslím jen rodiče. Můžou to být příbuzní, koneckonců i rodinní známí, ale není to prostě na škole...

Asi jo, v rodině je to víc osobní. Nejlepší asi je, když se v motivaci doplňuje rodina se školou. Imho ideální případ: ve škole se dětem řekne, co se budou učit a proč se to budou učit. Doma rodiče dětem řeknou "ano, tohle se fakt musíš naučit, protože to je důležité atd." Mě třeba chybělo to "proč". Ve škole něco učili, rodiče byli sice na straně školy a podporovali ji, ale taky pořádně nedokázali odpovědět, proč se to a tam to učí.

Ono to neni o tom, co fungovalo driv z hlediska moralky atp. Je to o tom, ze dril uz proste nefunguje, staci se podivat do ucebnice astrofyziky stare 10 let a zjistis, ze polovina veci uz tam neni pravda, protoze se mezitim ucinily nove objevy. Jakou pak ma cenu se to nadrilovat. (Zadnou.) Stejne tak je treba videt i mnozstvi informaci, ktere do deti musis dostat. Byla doba, kdy gramotny musel umet cist a psat, dneska si pomalu negramotny, pokud k tomu jeste navic neovladas pocitac. (Tohle je jen priklad, ale je to tak v jakemkoli ucivu, ze potrebujes znat vic.) A tady uz proste ten dril nefunguje, je treba veci chapat a neustale si znalosti doplnovat a korigovat aktivnim vyhledavanim, proto se zkousi moderni vyukove metody a verim, ze moderni technologie tomu muzou napomoci.

Já spíš vidím problém v tom, že školu opouštějí po úspěšném absolvování děti, které číst ani psát moc neumí. Jestli třetina patnáctiletých není schopná pochopit smysl psané věty, je něco v nepořádku. Ovládání počítače znamená, že umí něco napsat na fejsbůk. Tohle moderní technologie nezachrání.

V tomhle s tebou nebudu souhlasit. Do nedávna to fungovalo, to je pravda. Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), ktery dokončil školu řekněme třeba před třiceti lety, jak je na tom třeba s konstrukcí v CADu (když už jsme u té strojařiny). Ale nemusí jít jen o počítač, mohou to být různé konstrukce, fyzikální principy. Prostě bude dost pravděpodobně tápat, protože to nebylo součástí jeho drillu. Myslím si, že v dnešní strašně rychle se měnící době, kdy v podstatě musíme deti připravit na povolání, o kterých ani netušíme, že budou existovat, jsou důležité následující věci (pořadí nerozhoduje):
1) Motivovat dítě, aby se samo chtělo neustále učit a zdokonolavat (a to i po opuštění školy) - celoživotní vzdělávání, a samozřejmě k tomu utvořit i podmínky (místo shánění místa na pracáku jít studovat - při aktivní finanční podpoře státu po dobu studia). Třeba matematika základní školy se dá učít tím způsobem, že dítě na všechno přijde v podstatě samo (nevzpomenu si, jak se ta metoda jmenuje) a učitel je jen moderátor a rádce.
2) Naučit děti obcné principy fungování věcí (ne návody, jak je používat), neučit se třídit informace, vyhledávat, efektivně využívat
3) Naučit se vytvořit informace, zformovat a vyjádřit (i pro ostatní srozumitelně) myšlenku.

K tomu bych dodal, že matiku si člověk musí započítat, aby to dostal do ruky (určitě množství spočítaných příklad), jazyk je nejlepší načíst či naposlouchat (To je ten dril, který by měl zůstat) atd.

No ale Touchwoode, tohle je reakce na minoritní částo toho příspěvku a ještě navíc příklad, kterých lze při troše snahy vymyslet docela dost. Ostatně nádherným příkladem (neustálého vzdělávání) je naše krásné IT. Tam se nelze přestat učit, pořád je něco nového, ITak, který by se na pár let přestal učit nové věci by tak leda mohl měnit náplně v tiskárnách.

...Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), ktery dokončil školu řekněme třeba před třiceti lety, jak je na tom třeba s konstrukcí v CADu (když už jsme u té strojařiny)....

Pokud se těch třicet let živil něčím jiným, třeba uměním nebo vrcholovým sportem, tak asi bledě. Ale pokud těch třicet let věnoval konstruování, napřed na prkně, pak jim do kanclu koupili počítač s AutoCADem (případně jen počítač a ten AutoCAD někde ukradl mlamoj co tam přišel po škole:-) on napřed myslel, že se bez toho obejde, ale pak viděl, že to je k něčemu dobré a naučil se to taky, tak teď před důchodem to docela obstojně zvládá. Pravda, občas si musí nechat poradit od mladších, ale ti mladší zase chodí pro rozumy k němu (nové koště dobře mete, ale to staré ví, kde je špína).

Proč furt obchodníci? Vy nemáte v rachotě "manažery" (to jsou ti, co žerou námi produkovanou manu)? Tvor, který se neumí ani podepsat, mi káže, kterak mám pracovat a myslet (!). Blbé je to jak hadí hlava, ale ukecal by i Smrtku. V hubě zlato, v palici hovno.

Svoje deti sa snazim vychovavat, aby boli multifunckne. Pre mna za mna nech je niekto expertom na hocico, ale musi mat nejake zaklady z co najsirsieho okruhu v zivote.
Od svojich potomkov v buducnosti ocakavam, ze budu vediet zalozit ohen, budu si vediet vyrobit jednoduche nastroje, dezinfikovat vodu, poznat prirodu, spocitat 2 a 2, mat vseobecny prehlad o tom, co sa deje mimo nich, analyticky a logicke myslenie a pod.
Preco?
Prvy dovod je, ze napriklad pre zenu je velmi pohodlne ak ma doma sikovneho muza, ktory si dokaze doma poradit s roznymi vecami, cim setri rodine napriklad financie. Uz v romanoch Julesa Verna boli hlavny hrdinovia inziniermi vo vsetkych dolezitych oblastiach, co sa tyka prezitia. Boli to chemici, fyzici, matematici a astronomovia v jednom. Navyse sa vedeli bit a presne strielat;o).
A teraz druhy dovod. Neverim tejto civilizacii a myslim si, ze nas caka uz coskoro nieco nepekne. Kto ma vacsie sance na prezitie v buducnosti? Nesikovny manazer, expert na marketing alebo vseobecne vzdelany muz pracujuci za pasom? Co sa stane ak zlyha elektrina, plyn a nebude voda? Co, ked zlyha socialny system a rozpadne sa spolocnost na mensie bunky? Nemali by sme vychovavat zivotaschopnych jedincov namiesto sebavedomych specialistov nepouzitelnych v praktickom zivote?
Prave vseobecne vzdelanie bolo nieco cim sme porazali napriklad americke skolstvo, a aj preto mal(maju) ludia z vychodneho bloku velmi dobre meno v zahranici. A toto postupne stracame, prave preto, ze sme sa tomu zapadu zacali prisposobovat.

dnes mnoho vecí funguje podla známeho murphyho pravidla,že kto tomu rozumie,ten to nerobí,kto tomu nerozumie,ten to robí a kto to nerobí,ani tomu nerozumie,ten to riadi....všade sa začalo v podstate likvidovať to,čo tu roky fungovalo a mnohé z toho bolo obdivované aj tými západniarmi,dnes sa preberá americký model,kde sa učí len úzka špecializácia na určitú oblasť,jeden pozná dokonale šrouby,druhý matice,problém nastane v tom,že ani jeden poriadne nevie,ako šrouby a matice použiť spolu,to sa nikto neučí,to riadi manažér,ktorý nemá obvykle ani šajnu,čo je to šroub,ako vyzerá matica,kde je závit,čo je to závit a ktorým smerom treba točiť maticu oproti šroubu alebo šroub do matice,ale vie,že každé školenie plebsu musí byť zapísané v bezpečnostnej karte a vodovodné trubky musia mať osadené predpisovo vyfarbené šípky,ktorým smerom v nich tečie voda.....

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru