Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Potřebují vůbec žáčci tablety, nebo notebooky?

Z článku na diit.cz je zmínka o experimentech na některých "Emerických" školách v podobě iPadů pro žáčky. Samotný článek není nic objevného, mimo "přetahování" mezi tablety a notebooky, ale samotná diskuze pod článkem je daleko zajímavější a signalizuje něco ošklivého, nepěkná to věc©, v našem školství a hlavně náhledu na jeho fungování a styl výuky. Názory, že psací písmo je "archaismus", považuji osobně za tupost nejvyššího zrna! "Comenia Script" za zrůdné zneužití jména a odkazu J.A. Komenského ve jménu komerce a výdělku a za cenu zneužití malých dětí. Dokonce bych neváhal navrhnout označení jako: "psací pedofilie".
Zrušíme psací písmo, pak matematiku, fyziku, ostatní přírodní vědy a nakonec by se mohla všeobecná školní docházka zrušit úplně - celé 1984!

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Ano určitě má smysl učit se psací písmo. Ale to přece nevylučuje možnost používání tabletů/ntb ve vy…
Niko Bellic 14.08.2014 19:22
Niko Bellic
Tablet je pouze konzumní hračka, která je opravdu k ničemu. Notebook umožňuje i tvořivou činnost, al… nový
ms 17.08.2014 11:08
ms
Ja s temi nazory vcelku souhlasim, proc zbytecne opisovat vyklad ucitele? Zaznamenat na diktafon, pr…
RedMaX 14.08.2014 20:43
RedMaX
Ono tím, že poznámky z tabule opisuješ do sešitu to vlastně rovnou tlačíš do hlavy. Ofocením tabule…
Prasak 15.08.2014 08:48
Prasak
Tak u mě to tak nikdy nefungovalo. Já si to raději přečtu, nebo udělám vlastní poznámky, kterým rozu… nový
Chocholoušek 17.08.2014 18:37
Chocholoušek
Reaguji na název debaty. Tablety i notebooky MOHOU být velmi užitečné, pokud učitelé vědí, jak je př…
Yarda 15.08.2014 11:18
Yarda
bojím se, že ani toto nikam nevede. Dnes školství upadá neuvěřitelně a myslím, že za tímto úpadkem j…
touchwood 15.08.2014 21:29
touchwood
Problem prave je v tom, ze ten dril se ukazal jako konkurence neschopny, respektive ze skol lezly na…
RedMaX 15.08.2014 21:36
RedMaX
vážně? Tak proč to donedávna velmi uspokojivě fungovalo? ;-)
touchwood 15.08.2014 22:37
touchwood
V tomhle s tebou nebudu souhlasit. Do nedávna to fungovalo, to je pravda. Ale zkus se zeptat takovéh…
JR_Ewing 16.08.2014 07:41
JR_Ewing
pokud byl fakt dobrý, tak ten CAD buď nepotřebuje vůbec, nebo ho umí jako když bičem mrská a NEBO má…
touchwood 16.08.2014 14:50
touchwood
No ale Touchwoode, tohle je reakce na minoritní částo toho příspěvku a ještě navíc příklad, kterých… nový
JR_Ewing 16.08.2014 15:10
JR_Ewing
samozřejmě to souhlasím, jen že to není vždy tak, že "ti staří" dnes už nic neumí, resp. jsou neupla… nový
touchwood 16.08.2014 16:04
touchwood
...Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), kt… nový
Yarda 16.08.2014 16:24
Yarda
Proč furt obchodníci? Vy nemáte v rachotě "manažery" (to jsou ti, co žerou námi produkovanou manu)?… nový
mif 16.08.2014 15:23
mif
Postoval jsem to do vedlejsiho tematu: http://www.loupak.cz/video/srandicky/19281-expert-ve-firme Z… nový
RedMaX 17.08.2014 07:23
RedMaX
Já si nějak pletu slovo manager se slovem magor. nový
Yarda 17.08.2014 08:45
Yarda
Správně je managor, tj. podruh magora s debilitou a tzv. "zdravým" sebevědomím na vyšší úrovni. nový
ms 17.08.2014 11:10
ms
Zajímavý rozhovor s Ivo Tomanem. http://youtu.be/oV9tKsZH3Zo Mimo jiné se tam zmiňuje i o školství v… nový
Niko Bellic 18.08.2014 13:54
Niko Bellic
Svoje deti sa snazim vychovavat, aby boli multifunckne. Pre mna za mna nech je niekto expertom na ho… nový
fleg 18.08.2014 15:08
fleg
Snaž se znát od všeho něco a od něčeho všechno :-) Tohle heslo razím já a učím ho i děti. nový
JR_Ewing 18.08.2014 19:14
JR_Ewing
Palec nahoru! ;-) nový
Roker 18.08.2014 19:48
Roker
dnes mnoho vecí funguje podla známeho murphyho pravidla,že kto tomu rozumie,ten to nerobí,kto tomu n… poslední
audax 18.08.2014 22:49
audax

Ano určitě má smysl učit se psací písmo. Ale to přece nevylučuje možnost používání tabletů/ntb ve vyuce. Hlavní výhodou je podle mě vizualizace. Ta nabízí na počítačích neomezené možnosti.

ani integrovat se na tabletu nenaučíte lépe neže s perem v ruce

Naučit znamená pochopit. Jaké jsou asi vizualizační schopnosti učitele s křídou a tabulí ve srovnání s počítačem.. Pravda ale je, že někdo musí ten obsah vytvořit. Jsou v tom takové možnosti, ale v současnosti je imho spíš problém v nedostatku obsahu.

Tablet je pouze konzumní hračka, která je opravdu k ničemu. Notebook umožňuje i tvořivou činnost, ale ne vždy a na základním a středním stupni při výuce je též zbytečný. Ono jde též o finanční zájmy, viz Indoš.
To spíše považuji za užitečný pokus Raspberry Pi, který původně měl sloužit právě k výukovým účelům. Ono totiž něco vytvářet a konzumovat již vytvořené je zásadní rozdíl.

Obávám se, že tabule a křída je zatím nenahraditelná a zatím nikdo nic lepšího nevymyslel, stejně jako tužku a papír. Psací písmo učí disciplině, procvičuje jemnou motoriku, soustředění a přesnost. Právě "navazování" písmenek zahazuje ta zrůdnost holčiny a viz také kde je umístěná čárka nad samohláskami. Co se týče školství, problém je státem prováděné snižování vážnosti a postavení učitele/ky a masivní feminizace, což je též důsledkem mzdové politiky. Kdejaký tupý pucflek na ministerstvu má více než zkušený učitel/ka. Mno, a rok 1989 znamenal též revoluční běsnění, kdy kdejaký blb na pozici ministra vymýšlel kraviny a nejlépe vše opačně než předchůdce a ta banda aparátčiků slintala a slintá blahem dosud.

Ja s temi nazory vcelku souhlasim, proc zbytecne opisovat vyklad ucitele? Zaznamenat na diktafon, prevest mluvene slovo na text, nakresy na tabuli ofotit a vsechno nacpat do tabletu, zadne sesity, poznamky, propisky netreba.
V tomhle je proste amerika napred, ze umi jit s dobou (s vyvojem) a ne stale trvat jako konzerva na papiru.

Jinak jestli tablet nebo notebook neumim rict, me prijde praktictejsi tablet, ale nekdo muze davat prednost notebooku, to bude asi stejne jako kdyz si nekdo dela poznamky psacim a nekdo tiskacim pismem.

Ono tím, že poznámky z tabule opisuješ do sešitu to vlastně rovnou tlačíš do hlavy. Ofocením tabule by to pro 99% studentů skončilo a už by se na to nikdy nepodívali. To by ty poznámky z tabule mohl učitel rovnou rozdat natisknutý na papíře, aby se náhodou studentíci psaním neunavili.

Reaguji na název debaty.
Tablety i notebooky MOHOU být velmi užitečné, pokud učitelé vědí, jak je při výuce používat. Například v matematice, když se probírá nějaká funkce, tak si žáčci mohou nechat vykreslit její průběh. A nebo taky mohou celou vyučovací hodinu pařit pod lavicí na xychtoknize.

bojím se, že ani toto nikam nevede. Dnes školství upadá neuvěřitelně a myslím, že za tímto úpadkem jsou paradoxně právě tyto moderní výukové metody. Místo drilu (který jediný má šanci uchovat v dětech dlouhodobou znalost) se používá vizuální "škola hrou", jenže bez jakékoli zpětné vazby. V podstatě se technika hodí dětem do škamen, pustí se jim tam nějaký nablblý didaktický program a zelená fajka odškrtávající splněný úkol modernizace školství je na světě.

Problem prave je v tom, ze ten dril se ukazal jako konkurence neschopny, respektive ze skol lezly nadrilovane deti, ktere nic neumely, proto se zacalo resit co s tim a moderni vyukove metody jsou vysledek, otazka samozrejme je, jestli to nejak pomohlo nebo ne.

V tomhle s tebou nebudu souhlasit. Do nedávna to fungovalo, to je pravda. Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), ktery dokončil školu řekněme třeba před třiceti lety, jak je na tom třeba s konstrukcí v CADu (když už jsme u té strojařiny). Ale nemusí jít jen o počítač, mohou to být různé konstrukce, fyzikální principy. Prostě bude dost pravděpodobně tápat, protože to nebylo součástí jeho drillu. Myslím si, že v dnešní strašně rychle se měnící době, kdy v podstatě musíme deti připravit na povolání, o kterých ani netušíme, že budou existovat, jsou důležité následující věci (pořadí nerozhoduje):
1) Motivovat dítě, aby se samo chtělo neustále učit a zdokonolavat (a to i po opuštění školy) - celoživotní vzdělávání, a samozřejmě k tomu utvořit i podmínky (místo shánění místa na pracáku jít studovat - při aktivní finanční podpoře státu po dobu studia). Třeba matematika základní školy se dá učít tím způsobem, že dítě na všechno přijde v podstatě samo (nevzpomenu si, jak se ta metoda jmenuje) a učitel je jen moderátor a rádce.
2) Naučit děti obcné principy fungování věcí (ne návody, jak je používat), neučit se třídit informace, vyhledávat, efektivně využívat
3) Naučit se vytvořit informace, zformovat a vyjádřit (i pro ostatní srozumitelně) myšlenku.

K tomu bych dodal, že matiku si člověk musí započítat, aby to dostal do ruky (určitě množství spočítaných příklad), jazyk je nejlepší načíst či naposlouchat (To je ten dril, který by měl zůstat) atd.

No ale Touchwoode, tohle je reakce na minoritní částo toho příspěvku a ještě navíc příklad, kterých lze při troše snahy vymyslet docela dost. Ostatně nádherným příkladem (neustálého vzdělávání) je naše krásné IT. Tam se nelze přestat učit, pořád je něco nového, ITak, který by se na pár let přestal učit nové věci by tak leda mohl měnit náplně v tiskárnách.

...Ale zkus se zeptat takového premianta z gymnazia či dokonce techniky (vejšky - třeba strojař), ktery dokončil školu řekněme třeba před třiceti lety, jak je na tom třeba s konstrukcí v CADu (když už jsme u té strojařiny)....

Pokud se těch třicet let živil něčím jiným, třeba uměním nebo vrcholovým sportem, tak asi bledě. Ale pokud těch třicet let věnoval konstruování, napřed na prkně, pak jim do kanclu koupili počítač s AutoCADem (případně jen počítač a ten AutoCAD někde ukradl mlamoj co tam přišel po škole:-) on napřed myslel, že se bez toho obejde, ale pak viděl, že to je k něčemu dobré a naučil se to taky, tak teď před důchodem to docela obstojně zvládá. Pravda, občas si musí nechat poradit od mladších, ale ti mladší zase chodí pro rozumy k němu (nové koště dobře mete, ale to staré ví, kde je špína).

Proč furt obchodníci? Vy nemáte v rachotě "manažery" (to jsou ti, co žerou námi produkovanou manu)? Tvor, který se neumí ani podepsat, mi káže, kterak mám pracovat a myslet (!). Blbé je to jak hadí hlava, ale ukecal by i Smrtku. V hubě zlato, v palici hovno.

Svoje deti sa snazim vychovavat, aby boli multifunckne. Pre mna za mna nech je niekto expertom na hocico, ale musi mat nejake zaklady z co najsirsieho okruhu v zivote.
Od svojich potomkov v buducnosti ocakavam, ze budu vediet zalozit ohen, budu si vediet vyrobit jednoduche nastroje, dezinfikovat vodu, poznat prirodu, spocitat 2 a 2, mat vseobecny prehlad o tom, co sa deje mimo nich, analyticky a logicke myslenie a pod.
Preco?
Prvy dovod je, ze napriklad pre zenu je velmi pohodlne ak ma doma sikovneho muza, ktory si dokaze doma poradit s roznymi vecami, cim setri rodine napriklad financie. Uz v romanoch Julesa Verna boli hlavny hrdinovia inziniermi vo vsetkych dolezitych oblastiach, co sa tyka prezitia. Boli to chemici, fyzici, matematici a astronomovia v jednom. Navyse sa vedeli bit a presne strielat;o).
A teraz druhy dovod. Neverim tejto civilizacii a myslim si, ze nas caka uz coskoro nieco nepekne. Kto ma vacsie sance na prezitie v buducnosti? Nesikovny manazer, expert na marketing alebo vseobecne vzdelany muz pracujuci za pasom? Co sa stane ak zlyha elektrina, plyn a nebude voda? Co, ked zlyha socialny system a rozpadne sa spolocnost na mensie bunky? Nemali by sme vychovavat zivotaschopnych jedincov namiesto sebavedomych specialistov nepouzitelnych v praktickom zivote?
Prave vseobecne vzdelanie bolo nieco cim sme porazali napriklad americke skolstvo, a aj preto mal(maju) ludia z vychodneho bloku velmi dobre meno v zahranici. A toto postupne stracame, prave preto, ze sme sa tomu zapadu zacali prisposobovat.

dnes mnoho vecí funguje podla známeho murphyho pravidla,že kto tomu rozumie,ten to nerobí,kto tomu nerozumie,ten to robí a kto to nerobí,ani tomu nerozumie,ten to riadi....všade sa začalo v podstate likvidovať to,čo tu roky fungovalo a mnohé z toho bolo obdivované aj tými západniarmi,dnes sa preberá americký model,kde sa učí len úzka špecializácia na určitú oblasť,jeden pozná dokonale šrouby,druhý matice,problém nastane v tom,že ani jeden poriadne nevie,ako šrouby a matice použiť spolu,to sa nikto neučí,to riadi manažér,ktorý nemá obvykle ani šajnu,čo je to šroub,ako vyzerá matica,kde je závit,čo je to závit a ktorým smerom treba točiť maticu oproti šroubu alebo šroub do matice,ale vie,že každé školenie plebsu musí byť zapísané v bezpečnostnej karte a vodovodné trubky musia mať osadené predpisovo vyfarbené šípky,ktorým smerom v nich tečie voda.....

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru