
AI: Kterou a jak používáte?
Otevírám debatu o praktickém použití AI. Podělte se o služby AI a způsob, jak ji používáte.
Já mám zkušenost jen s Bardem od Googlu, ale často mi odpoví, že úkol nedokáže vyřešit, protože je jen jazykový model. Jindy mi zase na naprosto technický dotaz odpoví lživě (např. rozměry konkrétního modelu telefonu).
Jak jste na tom s AI vy?
Začněte brát AI konečně vážně, za pár let může být 20% nezaměstnanost, varuje šéf Anthropicu
Změny byly vždy a profese už v minulosti zanikly: ladič pian, kočí, zametač, kamelot, ... Jenže teď jsou změny ve vývoji AI a náhradě lidské práce neustále akcelerovány. Dnes AI navrhuje efektivnější učení a optimalizaci AI. Tentokrát budou změny rychlejší a rozsáhlejší než v minulosti.
Vidíte to pro sebe jako hrozbu nebo příležitost?
Pro sebe to vidím jako příležitost a využívám ji docela často (ChatGPT), AI mě nemá jak, míněno pracovně, ohrozit.
Zrovna pro uctovani si dokazu predstavit vycviceny model, kteremu predhodis naskenovane doklady, das mu pristup k IS a on ti to vse bude uctovat.
Vcetne toho, ze ti nabidne danove optimalizace apod.
Jen to nebude ta obecna AI typu kecalka.
Suhlasim s tebou a potvrdili mi to uz aj 2 zakaznici...uctovne firmy.
Takeho senior uctovnika, kde uz treba pouzivat aj hlavu to este nenahradi, ale junior uctovnik (bezny zamestnanec uctovnej firmy) to ma uz spocitane.
Dokážu si představit velkou pomoc AI u firem, používající samy nějaké komplexní systémy (systém fakturace, skladů např.). Ale v situaci, kdy klient donese "měsíční" krabici všelijakých účtenek, ručně psaných vydaných i přijatých faktur, část z toho je nepoužitelné, protože tam omylem dal i věci, které s jeho podnikáním nemá vůbec nic společného, atd. atd., tam si nedokážu jakoukoliv pomoc AI představit. Dnes.
Já měl takových klientů skoro 100%. Byli schopni akorát vygenerovat své faktury (pokud jsem jim to nedělal sám) v nějaké své nebo mé fakturační aplikaci (která je volitelně propojitelná s mou aplikací skladu) v Excelu. Jeden používal (pouze!) na fakturaci Pohodu, já použil ty vytištěné. A jeden používal na fakturaci iDoklad a protože má zároveň malinký e-shop, který s tím neměl spárovaný (kvůli jemu se nerentující vysoké ceně), trápil se vždy s napasováním s prodanými věcmi z e-shopu do iDokladu tak, že by to snad měl rychleji naklováno ve Wordu.
Osobně mám raději přesně takové klienty, než ty, kteří by si skoro vše udělali sami - a já bych měl pomalu jen kontrolovat, jestli není někde nějaká bota.
Dnes už mi je to naprosto jedno
AI je schopna doklady vytezit - pozna fakturu, pokladni doklad apod. i obsah tech dokladu
Vycviceny model je schopny posoudit, jestli to do ucta muze dat nebo ne, pripadne to oznaci pro zpracovanim zivym ucetnim, kdyz si s tim neporadi.
Tak z tve krabice dokladu, kterou ty budes datlovat 14 dnu zustane 10 dokladu, o kterych rozhodnes, jestli tam patri.
Dostanes fakturu, tak bud mas zakaznika zadaneho, pak to bude dalsi doklad nebo si ho zada, zkontroluje proti rejstrikum, jestli treba neni v insolvenci nebo to neni nespolehlivy platce a dle toho zauctuje fakturu. Otazka max desitek sekund. Jak dlouho by to trvalo tobe?
Nedokážu to posoudit, protože nic takového jsem nepoužíval a neznám. Neznám ani cenu takového AI-účetního systému, ale láce to nebude - na rozdíl od mého současného stavu, kdy mě účetní sw pro neomezeně klientů a provozovaný na neomezeném počtu PC (ve skutečnosti na 4 PC) stojí ročně přesně nula korun českých, jelikož je vše mé vlastní výroby a změna z roku na rok představuje obvykle minimální zásah do aplikací.
Mám informace od jednoho bývalého klienta, kterému jsem účto dělal - a určitě ne levně![]:)](https://static.poradna.net/images/smiley/evilsmile.gif)
Dnes (u nového účetního) musí vše skenovat a odesílat jakési firmě kdoví kde, respektive jednotlivě nahrávat do jejich API. Mně to jednou měsíčně donesl. Výsledek je pro něj stejný jako byl za mě, má hotové mzdy, DPH, atd. Jen platí ještě o 2kKč měsíčně více. A jak to má s "fyzičnem" dokladů, netuším. Od mě měl šanony se vším, vše roztříděné, s účetními zápisy každého dokladu… když měl nějaký můj klient kontrolu FÚ, kontroloři můj systém znali, snadno se v něm orientovali a… za těch cca 35 let už to fungovalo tak, že "...a jó, tomu to dělá L-Core, to bude určitě v pořádku".
Tím samozřejmě nechci se stavět proti AI v tomhle, časem to prostě bude rozšířené i v účtování. Jen za to to drobní klienti budou platit více.
----
Ne poslední otázku nedokážu odpovědět. Ale mám x krát vyzkoušeno, že v mém účetním systému se dělá mnohem rychleji než v kompletních systémech se spoustou často nepotřebných voleb a možností (nejhorší z nich je IMHO používání rozklikávacích seznamů a myši obecně). Zkoušel jsem spousty účetních balíků za spousty peněz, vždy to i na rychlost s tím mým výrazně prohrály.
Jak už jsem psal. Pokud budeš schopný odstřihnout mzdové náklady a necháš si jen několik senior účetních na kontroly, pak bez problému zvládneš stovky nebo víc klientů. Pak můžeš jít s cenou za správu účetnictví dolů.
Navíc AI model se bude dál učit, takže když mu "ukážeš", co má s dokladem, se kterým si neví rady dělat, příště už to zvládne sám.
My už dneska používáme český Digitoo. Telefonem klidně z podniku naskenuješ účtenku, ono to automaticky vytěží, zařadí a ty to pak jen odbouchneš, že je to ončo. Nedovedu si představit, že bych dnes jako ředitel firmy vyhazoval prachy za člověka, co bude ručně přepisovat účtenky...
no a jak se z junior ucetni(ho) stane senior ucetni, kdyz je nahradi AI a nebudou mit kde brat novy?
V principe asi jedine tak, ze si zalozi vlastnu firmu.
Nastoupi na praxi do firmy, ktera ucetniho potrebuje a ona si jej zaskoli od zacatku. Tyka se i firem, ktere budou mit v budoucnu jen seniory