Kam spěje automobilový průmysl?
Na začátek uvefu, že nejsem odpůrce elektromobility, ale nemyslím si, že jsme už ve stavu, kdy můžeme zrušit spalovací motory.
Velká Britanie chce zakaz prodeje aut se spalovacími motory od 2030.
EU chce od 2025 zavést normu Euro 7, která v podstatě znamená konec spalovacích motorů.
Možná budete argumentovat dotacemi na elektromobiy, koupí ojetých elektromobilů atd.
1. Dotace na elektromobily se financují z daní aut se spalovacími motory. Země, které dotace dosud poskytovaky od nich pomalu ustupují a dotace nejsou dlouhodobě udržitelné.
2. Ojetý elektromobil, treba 6-7 let starý znamená, že kromě ceny auta, která je srovnatelná s cenou ujetiny klasického auta budete muset zainvestovat do nové baterie, což venu ojetiny prodraží o dalších min.100k
3. Nepripravena infrastruktura, teď nemyslím jen počet dobijecich stanic, ale rozvody a elektrárny. Fakt jsme schopni při současném zavírání elektráren na fosilní paliva a jaderných elektráren pokrýt zvýšenou spotřebu?
4. Velkou část příjmů státního rozpočtu tvoří spotřební daň z benzínu a nafty. Tento vypadek se pokryje čím?
5. Tristní dojezd, v zimě ještě podstatně zkrácený, protože v elektromobilu topite elektřinou, nevzniká žádné teplo z motoru jako u klasických aut. Mráz likvuduje baterie, takže je treba u venku zaparkovaného elektromobilu vyhřívat baterii. Čím? Elektřinou z baterie. Alternativou je vytápěná garáž.
6. Problémy výrobců automobilů, včetně všech napojenych služeb a výroby - to se dotkne fakt velkeho počtu pracovních mist. To souvisí s menším prodejem elektromobilů, menšími požadavky na servis, náhradní díly,...
K čemu to povede?
Možná jsem moc velký pesimista a přesvědčíte mě, že to vidím moc černě a budoucnost je růžovo-zelená
Vynimocne nevidis, ale zbytocne tam vsuvas veci, ktore nemaju az taky velky vplyv.
Hlavne problemy su samozrejme je vyvoj EU automobiliek a s tym suvisiace veci ako dojazd a infrastruktura. Cena nie je teraz podstatna, pretoze hromadnou vyrobou a dotaciami sa tam daju robit cary.
EU automobilky vo vseobecnosti zaostavaju vo vyvoji elektromobilov za zvyskom sveta, nie je tam dokonca ani svetielko na konci tunela, pretoze nevidim ziadne spoluprace napriec statmi a spolocny koncept. Kazdy si ide solo a to samozrejme nikam nevedie.
Kazdemu je snad jasne, ze sucasny koncept soliterneho nabijania mnoho hodin nie je v praxi pouzitelny, takze ak nepridu zazracne baterie schopne sa nabit za 10min napriklad na 80% kapacity je jedinou moznostou NIO koncept, cize pumpy s robotmi, kde ti vymenia bateriu za 5-10min.
Samozrejme musela by sa vybudvoat infrastruktura takychto stanic a hlavne by sa musel dohodnut jednotny koncept baterii pre vsetky automobilky (rozmery, sposob zapojenia a pod).
Riesenia tam su, ale dohoda v buducnosti zatial nehrozi.
Obcas mam pocit akoby EU vyrobcovia cakali co spravia CInania ako lidri v tejto oblasti a potom ich len sprosto okopiruju.
JaFi obcas si az naivne detsky. Ak by od roku 2025 skoncili spalovacie motory mas pocit, ze sa prestane predavat benzin a nafta? Co s uz vyrobenymi autami? Budu jazdit na vzduch? A su auta jedine zariadenia, co potrebuju naftu a benzin? Myslis si, ze auta si najvacsim spotrebitelom benzinu a nafty?
Ziaden vypadok sa konat nebude, akurat predaj benzinu a nafty bude mozno veeeelmi pozvolne z roka na roka klesat.
Pokud v roce 2025 skonci spalovací motory a bude snaha protlačit elektromobily, tak se zvýší spotrebka na benzín a naftu, zavedou se další daně na klasická auta (silniční daň, zákonné pojištění atd.), zavedou se zakazy vjezdu klasických aut do měst.
Z tvých 10-15 let po 2025, kdy budou klasická auta dosluhovat se jejich reálná vyuzitelnost smrskne na nějakých 5 let.
Ano, můj příspěvek obsahuje mé subjektivní nazoru a můj pohled. Budu rád, pokud se to bude vyvíjet jinak.
Ty jsi naopak bezbřehý optimista, který věří, že v čele EU vládne zdravý rozum a zájem o blaho obyvatel.
Toto je podpasovka, pretoze bud mas kratku pamat, alebo umyselne skatulkujes.
Vies, ze som zastanca EU a zaroven urcite vies, ze som sa viackrat vyjadril, ze na cele EU stoja casto ludia bez vizie, ktori robia zle rozhodnutia.
Ten optimista byl myšlen hlavně na ten zbytek (na tu mou dětskou naivitu), že ti dovolí jezdit auty se spalovacím motorem další desitky let a že ten přechod bude veeelmi pozvolný.
Možná ti nebudou bránit mít klasické auto, ale zneprijemni ti to tak, že bude lepší ho nemít.
Nebudeš s ním smět do města, takže jej budeš muset nechat na parkovišti pred městem.
Zavede se daň z auta, protože to bude přepych a udělá se daňové zvýhodnění elektromobilů, kterým tu daň odpustíš.
Vždyť jsi to zažil nedávno s dobrovolným testováním na Slovensku
Opat sa mylis, ziadne obmedzovanie nebude...pretoze tu uz davno je. Vid obmedzovanie naftovych motorov od roku XY pri vstupe do niektorych miest.
Alebo (nielen) v Cine su napriklad povolene vstupy do mesta parnym a neparnym cislam v rozne dni. Nie je to len z dovodu znizenia smogu, ale pripadne aj znizenie trafficu, ktory je enormny a robi automobilovu dopravu neefektivnou.
Videl si zabery z LA, pripadne traffic z Moskvy o 2 hodine rano? Auto za autom, upchate 4, ci 8 prudove dialnice...toto nie je dlhodobo udrzatelne.
Videl si novovybudovanie obrie parkoviska pred Bratislavou? Ano su presne na to, co pises...auto nechas na kraji mesta a dalej sa presuvas MHD. Zatial sa to pouziva len pri velkych akciach, ale verim, ze za par rokov to bude proste povinne. JaFi toto tu uz davno mamea nema to s elektromobilitou vobec ziaden suvis.
Neni ani potreba zachazet az do Asie, v nekterych Evropskych mestech to funguje stejne.
Preto som napisal nielen v Cine, viem, ze nieco uz bolo(je) aj v Parizi napriklad.
Nieco vymyslala s naftakmi aj Vieden sa mi zda.
Ako som pisal najvacsia zapchy co som kedy videl boli napriklad tie moskovske.
Máme na spoustu věcí odlišný názor.
Od 2025 má platit EURO7. Pokud zabranis vjezdu do města autům, které nesplňují EURO7, bude se to týkat všech aut se spalovacimi motory. Možná to podle tebe není omezování, podle mne je.
Neřeš tu problémy velkých měst Číny nebo LA. Ta města jsou, co se počtu lidí v nich větší než naše země dohromady. Navíc v LA v podstatě není veřejná doprava (ve srovnání s našimi městy), takže vsude musíš autem.
Někdy mám pocit, že tu Unii chce někdo cíleně zlikvidovat.
Opat narazame na ma...malo by a pod.
Euro7 zatial schvalene nie je.
Ak bude, bude platit pre vyrobcov.
Mesta doteraz nikdy nezavadzali nejake obmedzenia ihned po zavedeni novej normy.
Ukaz mi jedno europske mesto, ktore ma zavedene zakaz vstupu automobilov nesplnajucich Euro6 napriklad.
Euro6 je tu od 2013 a mame nejake zakazy v mestach?
Mam zakazy pre auta s Euro5, ci Euro4? Euro4 je tu uz 15 rokov a kde su tie zakazy co predpovedas?
Ano, zakazy pro euro 4 i 5 uz jsou
https://www.ekologickaznamka.cz/zakaz-dieselu-v-nemecku/
Zakazy pro 6 zatim ne, protoze je to nejvyšší norma. Ty prijdou az s Euro 7.
Skutocne?
Aka je realita dnes?
Navyse ak citas s pochopenim pise sa len a desielovych autach, benzin sa tam nespomina.
Precti si:
https://www.zelena-plaketa.cz/cz.html
Rozklikni si v tom clanku klasifikaci podle norem a uvidis, ze se to tyka i benzinu. Odvíjí se to od uvedení auta do provozu. Nová auta už jen s EURO6.
A co mam z tej tabulky vycitat? Nieco bombasticke? Zelenu tabulku maju aj auta z 93, cize 27 rokov stare.
Modre neboli zavedene doteraz.
Po "diesel gate" je uz ticho a chvilami to vyzera, ze diesle budu zase zobrane na milost, pretoze ekobojovnici akoby stracali dych.
Takze este raz, kde si tie tvoje temne predpovede?
Ukaz mi ako sa v EU hromadne nasadzuju eko zony v mestach a kde vsade nemozem ist s trebars 20 rocnym benzinakom.
JaFi este dlhe, predlhe roky sa bude s tymi autami jazdit vsade a ked pride zakaz bude to skor kvoli trafficu a nie kvoli emisiam.
Abych řekl pravdu, je mi to úplně jedno…
A nemyslím si, že by české silnice v roku 2030 křižovalo více než 20% elektrických osobních aut. U náklaďáků to bude ještě výrazně méně.
IMHO je dobře, že elektromobily a další alternativní pohony vyšly z laboratoří do normálního provozu. Ale teď jsou ve stádiu, kdy se teprve ukáže, jestli je to k něčemu nebo jestli se dojde ke konstatování: "Tak tudy ne, přátelé".
Na jiné poradně je popsán případ, že kdosi kamsi jel, podle palubního počítače měl dost elektriky na cestu tam i zpátky, při jízdě zpátky počítač upřesnil, že domů už nedojede, ale ke známému po cestě, kde by mohl dobít ještě dojede.
A nedojel, musel zavolat odtah.
Nic nepotěší víc než smůla druhého.
Perfektní nápad na podnikání - powerbank pro elektrická auta!
Anebo otroka do kufru...
4. Zruší se spotřební daň na paliva a každej dostane GPS krabičku a budeš platit podle ujeté vzdálenosti.
To je normální silniční daň, kterou podnikatelé už platí spolu s tou SPD za benzín a naftu. Chceš říct, že slevní paliva na polovinu (když tam nebude SPD)?
Třeba. Prostě budeme platit silniční daň naprosto všichni, třeba korunu na kilometr, což aktuálně vychází podobně na dani z benzínu. Jestli to slevní na polovinu, těžko říct, ale určitě by se to muselo zavést minimálně na EU úrovni, jinak by hrozily přeshraniční černý kšefty s palivem.
V zemi kde žiju ty fondy stále jsou, a do budoucbna se chystají naopak ještě větší výhody (auta pošty uz jsou prakticky jen elektrické), nevím jestli placené státem nebo EU fondy, ale neplatí jen pro automobili ale také když si chceš na barak posadit solární panely, nebo cokoliv ECO hodně lidi ted tímto způsobem v rodinných domech přihřívá vodu.
U těch el automobilů to nejsou jen příspěvky ale i jiné výhody, treba přístup do větších měst do mist, ktreré jsou automobilum se spalovacím motorem zakázany v rakousku el auta můžou jet rychleji po dálnici, vyhneš se některým poplatkům dalnice/peage každý stat nabízí nějaké sve výhody - "neni to jen o penězích".
Propouští se i teď a uz se propouštelo davno předtím, ale ne kvůli elektro motorům. Přední výrobci automobilu aby ušetřili se přemístují do hospodářsky mene vyspělých zemí jako rumunsko = plat 350$, FR plat = 1450$ za pasového pracovnika, nekolik desitek tisic pracovnich míst a utomobilkach bylo tedy v puvodni zemi zrušeno.
Prodej aut za poslední roky hodně klesá, každý preferuje ojetinu. Proto hodně výrobců hledá, jak se udržet, buď výhodné splátky, nebo malá cena.
Když někdo začne s výrobou El automobilů již dnes jako BMW které dokonce vyrábí i své vlastní baterie a automobilka X která začne až za pár let bude BMW totálně prevalcovana, už jen pro budoucí možný trh má každý nějaký ten hybrid, / El v záloze.
(je to neco, co je v podstate jeste v plenkach, a vse se postupne teprve resi. Kdyz lidé poprvé videly parni automobil taky si nedokazali predstavit ze by to nekdy jezdilo po ulici. )
PS: Je nas na tak malou planetu moc, potrebujeme najit jinou alternativni energii.
Já jsem velmi zvědav, čím v GB ty miliony elektromobilů budou krmit.
Postavit, ozkoušet a uvést do provozu jadernou elektrárnu trvá běžně více než deset let. Nevšimnul jsem si, že by v GB začali masivně stavět nové jaderky, aby za deset let mohli začít denně nabíjet dramaticky více a více elektroaut.
Ale nejen v GB - asi nikde.
Alternativními elektrárnami není šance to ukrmit - v poměru k zastavěné ploše, energetické efektivitě a materiálové náročnost vychází jaderka bezkonkurenčně.
Však oni se proberou, až vize a plánu utopistů narazí na realitu.
Ono to nejspíše nebude tak horké. I kdyby na baterky jezdilo 100% osobáků, tak traktor či náklaďák na baterky si představit nedokážu. Nehledě na to, že naftu spalují ve velkém i další stroje, třeba generátory elektřiny, čerpadla, atd. v místech, kde není k elektřině přístup, anebo výkon baterií je nedostačující.
Ona ta elektromobilita zavání něčím podobným, jako jsou současné miliardové kšefty v souvislosti s koronavirem. Prostě se určitá skupina podnikatelů řádně napakuje, protože jejich lobby jim to zajistí.
V čem je problém? Ke každýmu elektroautu dostaneš při nákupu benzínovou elektrocentrálu a je vyřešeno!
Tak ono je prdel třeba koukat jak v "ekologické" formuli E jsou všechna auta nabíjena z 850kW naftového generátoru Cummins KTA50, který se musí napřed rozehřát na normální naftu a pak do něj lijou ekologický glycerin, aby se mohli prsit, jak je emission-free. Nabíjejí 20 aut souběžně cca 40kW každé. Ale podstata problému - že ani na moderních závodních okruzích není šance nabíjet souběžně 20 elektromobilů - nikoho nezajímá. A což teprve až tam zanedlouho začne jezdit čím dál víc majitelů elektromobilů, kteří se doplazí přes půl Evropy a budou se vehementně dožadovat toho, aby se mohli někam na to závodní odpoledne připojit, aby měli vůbec šanci se v pozávodních kolonách vymotat na dálnici a dojet na nejbližší nabíjecí místo...
Už to začíná
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elekromobil-spotrebni-dan-benzin-elektromobil-britanie-mytne.A201120_192840_automoto_fdv
Na tomhle bych při našich "jízdách kolem komína" neprodělal Nové auto jsme kupovali v 9/2020, ještě nemáme najeto 2400km
Ať počítám jak počítám, tak za rok najedete minimálně 10 tisíc, to máte tedy hodně tlustý komín.
Ajaj, 9/2019, chybka se vloudila...
BTW:
Co je to zase za vymyšlenost vkládat reklamy doprostřed diskusních příspěvků?
Že prej to hodne sype.
To bude ta nová vyfikundace od Googlu, které se zatím vyhýbám - automaticky umísťované reklamy. Kde Google je vkládá, kam ho napadne.
No právě, dva bannery doprostřed textu v jednom příspěvku. Google je fakt debil.
Je to vůbec genderově vyvážené? Není to správně ta Gugle?
když už, tak to gůgle...
Jo, ty myslíš Gouglího?
To by mě taky zajímalo, kam to dospěje. Mám k tomu také několik myšlenek
1. Někdy v roce 2010 jsem zachytil informaci, že se prý EU (nebo kdo to byl) dohodla, kolik ještě vypustí CO2 fosilního původu a z toho vycházel konec fosilních paliv za 20-40 let podle toho, jak ten konec bude vypadat (pokud by se jelo dále jako dnes (tj. 2010), platí 20 let (tj. rok 2030), což je za rohem, pokud by se závislost na fosilních zdrojích postupně snižovala až by nikomu nechyběly, platí 40 let). Vzhledem k tomu, že není na světě ekonomická náhrada za paliva do aut, znamená to zároveň konec spalovacích aut. Ale ještě si dovedu představit, že by někdo zprovoznil nějakou linku na přeměnu biomasy (nebo odpadu nebo čehokoliv) na benzín a naftu (na tomto poli se ostatně čile pracuje). Ale co si nedovedu představit je náhrada uhlí pro elektrárny, ty biomasou a odpadem nenakrmíme. Což my v ČR můžeme být v pohodě, máme atom, ale co třeba takové Rakousko, které má díky Greenpeace nejdražší technické muzeum na světě (postavenou ale nikdy nespuštěnou atomovou elektrárnu), nebo Německo, které atomové elektrárny ruší.
2. Na ropný průmysl je navázána řada dalších věcí, benzín a nafta neni to jediné, co se z ropy vyrábí. Určitě by měl problémy i další průmysl. Z ropy se dělají plasty, prací prášky, a nechce se mi vymýšlet spousta dalších věcí (včetně margarínů a bublinek do limonád). A vzhledem k tomu, že toto všechno potenciálně skončí jako CO2, tak to asi taky skončí.
3. Malý dojezd je problém, ten pohřbil elektromobily už jednou (i když který elektromobil dneska slibuje pod 100 kilometrů, neni to sice ještě na denní pendlování z Prahy do Kolína, ale na městské ježdění je to až dost). A neni ani tak problém dojezdu (když je dojezd 100 kilometrů, tak by stačilo na té vzdálenosti potkat 2-3 nabíječky, to snad neni nemožné), problém je jeho obnova. I to nejrychlejší rychlonabíjení zabere čtvrthodinu a baterie z něj nejsou moc nadšené (roz. neprospívá to jejich životu). Dobré řešení by byly erární akumulátory, které by se vyměňovaly, to by zabralo minutu dvě, ale je tu spousta potenciálních problémů, proto na to asi žádná automobilka nepřistoupila (bylo několik takových pokusů v USA).
4. Stále nechápu, co může být na elektromobilu tak šíleně drahé. Elektromobil je celkem jednoduchá věc, je to krabička s elektromotorem a nějakou řídicí elektronikou. Protitomu spalovací auto je velice složité. A tady zase bude problém, že spousta firem co dělá komponenty do aut nebude potřeba. Jediná problematická (drahá) část je baterie. (Vše ostatní vyjde mnohem levněji, a je toho míň.) Ale i tak by neměl elektromobil stát ani půlku toho, co stojí normální auto.
ad 3. To je taky zajímavé, to se řeší poslední roky (myslím že jsem první úvahy na toto téma zachytil v roce 15 ale nesleduju to systematicky). Ze začátku tu byl optimizmus, že je elektriky dost, i kdyby celá evropa na ni jezdila a pak se to obrátilo o 180 stupňů a tvrdí se pravý opak. Pravda bude asi někde mezi tím. Ze dne na den to nepůjde, ale to nebyla ani současná síť rafinerií a čerpacích stanic. Tady mě nejvíc dostává, jak odpůrci elektromobilů počítaji cestu elektriky od uhelného dolu (uhlí má přitom v energetickém mixu nejvýš 30%) přes rozvody a prostě celou cestu, ale benzín berou jako že se načerpá na nejbližší benzinové stanici. Když chci počítat elektriku od zdroje a započítávat tam i stavbu elektrárny, musím totéž udělat pro ropu a ne se tvářit jakože benzín je přece na stojanu benzínky (to bych se stejně mohl tvářit jakože elektrika je přece v zásuvce).
Mimochodem v této souvislosti jsem zjistil, že naše republika je světově známá kauzou kolem přímotopů, přinejmenším mezi energetiky.
Ovšem i kdyby se měla elektrika pro auta generovat někde centrálně z benzínu, pořád to vyjde lépe, než spalovací motor (stacionární spalovací motor bude mít větší účinnost navíc jeho ztrátové teplo půjde využít a ne ho bez užitku vypouštět).
Tohle se do tématu také hodí. Ve zkratce - v Nizozemí omezili rychlost na dálnicích na 100km/h kvůli snižování NOx. Ale šlo to řešit i jinak. Krocani prdí víc než krávy.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/politici-omezuji-rychlost-aut-krocani-jedne-farmy-ale-vyvazi-cely-efekt-100-km-h-na-dalnicich/
Hurá, Britové mají velkokapacitní stanici 70km od Londýna
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3239218-britove-si-nabiji-elektromobily-v-prvni-velkokapacitni-stanici-budou-pry-po-cele-zemi
Nějak mi to nevychází. kapacita je 350kW a nabije současně až 36 aut za 20 minut. Nebudeme troškařit a současně budeme nabíjet jen 35 aut.
Takže 350 / 35 = 10kW na jedno auto. Budu nabíjet 20 minut, takže do auta dostanu 3kWh. Jestli na 3kWh ujedu 300 km, tak takové auto beru hned.
Nevim kde to uz funguje nebo testuje, ale uz jsou i dobijeci silnice. Silnicni pas ktery dobiji auto zachodu (imho jde spis o udrzeni energie jako dobijeni takove), ale myslim ze to bude pro plynuly chod, k prodlouzeni trasy stejne jedine reseni jak zastavovat a dobijet. Az FR spusti nejvetsi mikrovlnku tak to budou milardove obraty v prodeji eneregie jestli jen 30% lidi prejde na EL.
Sebevrazi to ted budou mit holt tezsi bez vyfuku :)
A jaká asi bude účinnost přenosu energie (pás -> aku) na vzdálenost desítek cm? Nic moc. A zbytek je co? Ztráty. A kde všude se ty pásy budou instalovat, jak dlouho vydrží, z čeho se budou napájet?
Taky bych chtěl umět přizpůsobovat fyzikální zákony svým přáním, panečku, to by byl svět!
Protoze ty vis jak to funguje ?
Tak tem vyvojarum, doktorum, fyzikum napis, ze je to blbost a ty to vis prece lip.
Ani nevis o co jde a uz pises o přizpůsobovani fyzikálních zakonu.
Pokud je to bezkontaktní, pak tipuju, že jde o přenos magnetickým polem. A účinnost přenosu bude nízká.
Myslim ze je to ve svedsku a na japonske technologii. Nevim jestli slo o WiTricity nebo VF modulátor.
V ucinosti budes mit pravdu, padlo tam neco az o sto nasobku vykonu k dosahnuti nejake efektivity..
Když to bude kontaktní, něco jako trolej, je to OK: První silnice na světě umí dobíjet auta za jízdy. Otevřeli ji ve Švédsku
Když to bude bezkontaktní, magnetickým polem, je to kravina; bezdrátový nabíjení mobilu, když ho doslova položíš na nabíječku, má účinnost 72 %: Qi (standard bezdrátového nabíjení) Dej si tam nějakou podložku, aby byl mobil deset cm nad tou dobíjecí stanicí a máš účinnost jakou? Škoda mluvit. No a mezi autem a silnicí bude jistě pár decimetrů.
Asi na to jdes dobre, protoze jsi blyzko tveho pohledu. Tady je jeden ten clanek, bohuzel musis zvolit preklad :
https://www.futura-sciences.com/tech/actualites/technologie-renault-teste-route-recharge-voitures-electriques-33574/
Pisou, ze kdyz auto jede v tom kolidoru, tak to dokaze dobit 20kW pri 100Km/h.
Nekde jsem zahledl, ze psali o stonasobnem zesileni, kde by jsi mel take pravdu. Pak jak je na tom vyvoj dnes, nebo co japonci zmenili nevim, stale na testovaci urovni.
Ale tak ci tak, dobijeci silnice budou i tak, jelikoz by to nabizelo reseni hned na nekolik problemu.
Tady je podobnej článek česky: Qualcomm ukázal dynamické napájení vozů přímo ze silnice, ale o účinnosti se tam nikde nemluví.
Matne sa mi marí, že niečo také bolo vo Francúzsku a tuším z toho bol dosť veľký prúser, rentabilita nulová, ba záporná.
Myslis ITER?
Myslel som asi toto.
https://www.caradvice.com.au/552197/wireless-charging-road-demonstrated-in-france-planned-for-israel/
Niekde som už ale čítal, že náklady na vybudovanie cesty (a jej prevádzkovanie) stále presahujú náklady za ušetrenú, hm, čo vlastne, ekologickú záťaž? Energiu? Či čo tým vôbec chceli ušetriť?
EDIT: Asi jednoducho sa ukázalo, že efektivita takej cesty je úplne mizivá. Pohľadám neskôr nejaké údaje k tomu ak sú.
Moc počítáš a málo věříš!
Emisní norma Euro 7 může přinést konec spalovacích motorů
Když vás tak čtu všechny, nechápu proč tady někdo nezmíní palivové články. Ty mět v autě, tak nemusím řešit nabíjení baterek a naprostá pohoda. Jenže tahle technika tam jen tak nebude, protože by to zničilo ropné společnosti a také ty co vyrábějí baterky že...
Přesně. Technologie jsou, ale lobby je silnější.
Tohle je cesta:
https://vid.pr0gramm.com/2020/12/28/2cde17fcf1d8e9d2.mp4
Dalsi zajimavy článek
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/expert-rika-ze-elektromobily-jsou-nejhorsi-formou-boje-proti-klimatickym-zmenam/
A jeste citace z jineho clanku
Nikdo to sem zdá se nedal, tak jen pro zpřesnění - Euro 7 bylo upraveno, takže i když představuje výzvu, tak je dosažitelné se spalovacími motory.
S tou elektromobilitou to nie je take horuce...tie terminy, ktore si stanovila EU, staty a rozne automobilky su nedodrzatelne...na tom nemusim byt Einstein, aby som videl, ze su nerealne.
Takze je logicke, ze sa budu robit taketo ustupky.