
Kam spěje automobilový průmysl?
Na začátek uvefu, že nejsem odpůrce elektromobility, ale nemyslím si, že jsme už ve stavu, kdy můžeme zrušit spalovací motory.
Velká Britanie chce zakaz prodeje aut se spalovacími motory od 2030.
EU chce od 2025 zavést normu Euro 7, která v podstatě znamená konec spalovacích motorů.
Možná budete argumentovat dotacemi na elektromobiy, koupí ojetých elektromobilů atd.
1. Dotace na elektromobily se financují z daní aut se spalovacími motory. Země, které dotace dosud poskytovaky od nich pomalu ustupují a dotace nejsou dlouhodobě udržitelné.
2. Ojetý elektromobil, treba 6-7 let starý znamená, že kromě ceny auta, která je srovnatelná s cenou ujetiny klasického auta budete muset zainvestovat do nové baterie, což venu ojetiny prodraží o dalších min.100k
3. Nepripravena infrastruktura, teď nemyslím jen počet dobijecich stanic, ale rozvody a elektrárny. Fakt jsme schopni při současném zavírání elektráren na fosilní paliva a jaderných elektráren pokrýt zvýšenou spotřebu?
4. Velkou část příjmů státního rozpočtu tvoří spotřební daň z benzínu a nafty. Tento vypadek se pokryje čím?
5. Tristní dojezd, v zimě ještě podstatně zkrácený, protože v elektromobilu topite elektřinou, nevzniká žádné teplo z motoru jako u klasických aut. Mráz likvuduje baterie, takže je treba u venku zaparkovaného elektromobilu vyhřívat baterii. Čím? Elektřinou z baterie. Alternativou je vytápěná garáž.
6. Problémy výrobců automobilů, včetně všech napojenych služeb a výroby - to se dotkne fakt velkeho počtu pracovních mist. To souvisí s menším prodejem elektromobilů, menšími požadavky na servis, náhradní díly,...
K čemu to povede?
Možná jsem moc velký pesimista a přesvědčíte mě, že to vidím moc černě a budoucnost je růžovo-zelená
IMHO je dobře, že elektromobily a další alternativní pohony vyšly z laboratoří do normálního provozu. Ale teď jsou ve stádiu, kdy se teprve ukáže, jestli je to k něčemu nebo jestli se dojde ke konstatování: "Tak tudy ne, přátelé".

Na jiné poradně je popsán případ, že kdosi kamsi jel, podle palubního počítače měl dost elektriky na cestu tam i zpátky, při jízdě zpátky počítač upřesnil, že domů už nedojede, ale ke známému po cestě, kde by mohl dobít ještě dojede.
A nedojel, musel zavolat odtah.
Nic nepotěší víc než smůla druhého.
Perfektní nápad na podnikání - powerbank pro elektrická auta!
Anebo otroka do kufru...
To by mě taky zajímalo, kam to dospěje. Mám k tomu také několik myšlenek
1. Někdy v roce 2010 jsem zachytil informaci, že se prý EU (nebo kdo to byl) dohodla, kolik ještě vypustí CO2 fosilního původu a z toho vycházel konec fosilních paliv za 20-40 let podle toho, jak ten konec bude vypadat (pokud by se jelo dále jako dnes (tj. 2010), platí 20 let (tj. rok 2030), což je za rohem, pokud by se závislost na fosilních zdrojích postupně snižovala až by nikomu nechyběly, platí 40 let). Vzhledem k tomu, že není na světě ekonomická náhrada za paliva do aut, znamená to zároveň konec spalovacích aut. Ale ještě si dovedu představit, že by někdo zprovoznil nějakou linku na přeměnu biomasy (nebo odpadu nebo čehokoliv) na benzín a naftu (na tomto poli se ostatně čile pracuje). Ale co si nedovedu představit je náhrada uhlí pro elektrárny, ty biomasou a odpadem nenakrmíme. Což my v ČR můžeme být v pohodě, máme atom, ale co třeba takové Rakousko, které má díky Greenpeace nejdražší technické muzeum na světě (postavenou ale nikdy nespuštěnou atomovou elektrárnu), nebo Německo, které atomové elektrárny ruší.
2. Na ropný průmysl je navázána řada dalších věcí, benzín a nafta neni to jediné, co se z ropy vyrábí. Určitě by měl problémy i další průmysl. Z ropy se dělají plasty, prací prášky, a nechce se mi vymýšlet spousta dalších věcí (včetně margarínů a bublinek do limonád). A vzhledem k tomu, že toto všechno potenciálně skončí jako CO2, tak to asi taky skončí.
3. Malý dojezd je problém, ten pohřbil elektromobily už jednou (i když který elektromobil dneska slibuje pod 100 kilometrů, neni to sice ještě na denní pendlování z Prahy do Kolína, ale na městské ježdění je to až dost). A neni ani tak problém dojezdu (když je dojezd 100 kilometrů, tak by stačilo na té vzdálenosti potkat 2-3 nabíječky, to snad neni nemožné), problém je jeho obnova. I to nejrychlejší rychlonabíjení zabere čtvrthodinu a baterie z něj nejsou moc nadšené (roz. neprospívá to jejich životu). Dobré řešení by byly erární akumulátory, které by se vyměňovaly, to by zabralo minutu dvě, ale je tu spousta potenciálních problémů, proto na to asi žádná automobilka nepřistoupila (bylo několik takových pokusů v USA).
4. Stále nechápu, co může být na elektromobilu tak šíleně drahé. Elektromobil je celkem jednoduchá věc, je to krabička s elektromotorem a nějakou řídicí elektronikou. Protitomu spalovací auto je velice složité. A tady zase bude problém, že spousta firem co dělá komponenty do aut nebude potřeba. Jediná problematická (drahá) část je baterie. (Vše ostatní vyjde mnohem levněji, a je toho míň.) Ale i tak by neměl elektromobil stát ani půlku toho, co stojí normální auto.
ad 3. To je taky zajímavé, to se řeší poslední roky (myslím že jsem první úvahy na toto téma zachytil v roce 15 ale nesleduju to systematicky). Ze začátku tu byl optimizmus, že je elektriky dost, i kdyby celá evropa na ni jezdila a pak se to obrátilo o 180 stupňů a tvrdí se pravý opak. Pravda bude asi někde mezi tím. Ze dne na den to nepůjde, ale to nebyla ani současná síť rafinerií a čerpacích stanic. Tady mě nejvíc dostává, jak odpůrci elektromobilů počítaji cestu elektriky od uhelného dolu (uhlí má přitom v energetickém mixu nejvýš 30%) přes rozvody a prostě celou cestu, ale benzín berou jako že se načerpá na nejbližší benzinové stanici. Když chci počítat elektriku od zdroje a započítávat tam i stavbu elektrárny, musím totéž udělat pro ropu a ne se tvářit jakože benzín je přece na stojanu benzínky (to bych se stejně mohl tvářit jakože elektrika je přece v zásuvce).
Mimochodem v této souvislosti jsem zjistil, že naše republika je světově známá kauzou kolem přímotopů, přinejmenším mezi energetiky.
Ovšem i kdyby se měla elektrika pro auta generovat někde centrálně z benzínu, pořád to vyjde lépe, než spalovací motor (stacionární spalovací motor bude mít větší účinnost navíc jeho ztrátové teplo půjde využít a ne ho bez užitku vypouštět).
Tohle se do tématu také hodí. Ve zkratce - v Nizozemí omezili rychlost na dálnicích na 100km/h kvůli snižování NOx. Ale šlo to řešit i jinak. Krocani prdí víc než krávy.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/politici-omezuji-rychlost-aut-krocani-jedne-farmy-ale-vyvazi-cely-efekt-100-km-h-na-dalnicich/
Hurá, Britové mají velkokapacitní stanici 70km od Londýna
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3239218-britove-si-nabiji-elektromobily-v-prvni-velkokapacitni-stanici-budou-pry-po-cele-zemi
Nějak mi to nevychází. kapacita je 350kW a nabije současně až 36 aut za 20 minut. Nebudeme troškařit a současně budeme nabíjet jen 35 aut.
Takže 350 / 35 = 10kW na jedno auto. Budu nabíjet 20 minut, takže do auta dostanu 3kWh. Jestli na 3kWh ujedu 300 km, tak takové auto beru hned.
Nevim kde to uz funguje nebo testuje, ale uz jsou i dobijeci silnice. Silnicni pas ktery dobiji auto zachodu (imho jde spis o udrzeni energie jako dobijeni takove), ale myslim ze to bude pro plynuly chod, k prodlouzeni trasy stejne jedine reseni jak zastavovat a dobijet. Az FR spusti nejvetsi mikrovlnku tak to budou milardove obraty v prodeji eneregie jestli jen 30% lidi prejde na EL.
Sebevrazi to ted budou mit holt tezsi bez vyfuku :)
A jaká asi bude účinnost přenosu energie (pás -> aku) na vzdálenost desítek cm? Nic moc. A zbytek je co? Ztráty. A kde všude se ty pásy budou instalovat, jak dlouho vydrží, z čeho se budou napájet?
Taky bych chtěl umět přizpůsobovat fyzikální zákony svým přáním, panečku, to by byl svět!
Protoze ty vis jak to funguje ?
Tak tem vyvojarum, doktorum, fyzikum napis, ze je to blbost a ty to vis prece lip.
Ani nevis o co jde a uz pises o přizpůsobovani fyzikálních zakonu.
Pokud je to bezkontaktní, pak tipuju, že jde o přenos magnetickým polem. A účinnost přenosu bude nízká.
Myslim ze je to ve svedsku a na japonske technologii. Nevim jestli slo o WiTricity nebo VF modulátor.
V ucinosti budes mit pravdu, padlo tam neco az o sto nasobku vykonu k dosahnuti nejake efektivity..
Když to bude kontaktní, něco jako trolej, je to OK: První silnice na světě umí dobíjet auta za jízdy. Otevřeli ji ve Švédsku
Když to bude bezkontaktní, magnetickým polem, je to kravina; bezdrátový nabíjení mobilu, když ho doslova položíš na nabíječku, má účinnost 72 %: Qi (standard bezdrátového nabíjení) Dej si tam nějakou podložku, aby byl mobil deset cm nad tou dobíjecí stanicí a máš účinnost jakou? Škoda mluvit. No a mezi autem a silnicí bude jistě pár decimetrů.
Asi na to jdes dobre, protoze jsi blyzko tveho pohledu. Tady je jeden ten clanek, bohuzel musis zvolit preklad :
https://www.futura-sciences.com/tech/actualites/technologie-renault-teste-route-recharge-voitures-electriques-33574/
Pisou, ze kdyz auto jede v tom kolidoru, tak to dokaze dobit 20kW pri 100Km/h.
Nekde jsem zahledl, ze psali o stonasobnem zesileni, kde by jsi mel take pravdu. Pak jak je na tom vyvoj dnes, nebo co japonci zmenili nevim, stale na testovaci urovni.
Ale tak ci tak, dobijeci silnice budou i tak, jelikoz by to nabizelo reseni hned na nekolik problemu.
Tady je podobnej článek česky: Qualcomm ukázal dynamické napájení vozů přímo ze silnice, ale o účinnosti se tam nikde nemluví.
Matne sa mi marí, že niečo také bolo vo Francúzsku a tuším z toho bol dosť veľký prúser, rentabilita nulová, ba záporná.
Myslis ITER?
Myslel som asi toto.
https://www.caradvice.com.au/552197/wireless-charging-road-demonstrated-in-france-planned-for-israel/
Niekde som už ale čítal, že náklady na vybudovanie cesty (a jej prevádzkovanie) stále presahujú náklady za ušetrenú, hm, čo vlastne, ekologickú záťaž? Energiu? Či čo tým vôbec chceli ušetriť?
EDIT: Asi jednoducho sa ukázalo, že efektivita takej cesty je úplne mizivá. Pohľadám neskôr nejaké údaje k tomu ak sú.
Moc počítáš a málo věříš!
Emisní norma Euro 7 může přinést konec spalovacích motorů
Když vás tak čtu všechny, nechápu proč tady někdo nezmíní palivové články. Ty mět v autě, tak nemusím řešit nabíjení baterek a naprostá pohoda. Jenže tahle technika tam jen tak nebude, protože by to zničilo ropné společnosti a také ty co vyrábějí baterky že...
Přesně. Technologie jsou, ale lobby je silnější.
Tohle je cesta:
https://vid.pr0gramm.com/2020/12/28/2cde17fcf1d8e9d2.mp4
Dalsi zajimavy článek
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/expert-rika-ze-elektromobily-jsou-nejhorsi-formou-boje-proti-klimatickym-zmenam/
A jeste citace z jineho clanku
Nikdo to sem zdá se nedal, tak jen pro zpřesnění - Euro 7 bylo upraveno, takže i když představuje výzvu, tak je dosažitelné se spalovacími motory.
S tou elektromobilitou to nie je take horuce...tie terminy, ktore si stanovila EU, staty a rozne automobilky su nedodrzatelne...na tom nemusim byt Einstein, aby som videl, ze su nerealne.
Takze je logicke, ze sa budu robit taketo ustupky.