Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Kam spěje automobilový průmysl?

Na začátek uvefu, že nejsem odpůrce elektromobility, ale nemyslím si, že jsme už ve stavu, kdy můžeme zrušit spalovací motory.

Velká Britanie chce zakaz prodeje aut se spalovacími motory od 2030.
EU chce od 2025 zavést normu Euro 7, která v podstatě znamená konec spalovacích motorů.

Možná budete argumentovat dotacemi na elektromobiy, koupí ojetých elektromobilů atd.

1. Dotace na elektromobily se financují z daní aut se spalovacími motory. Země, které dotace dosud poskytovaky od nich pomalu ustupují a dotace nejsou dlouhodobě udržitelné.

2. Ojetý elektromobil, treba 6-7 let starý znamená, že kromě ceny auta, která je srovnatelná s cenou ujetiny klasického auta budete muset zainvestovat do nové baterie, což venu ojetiny prodraží o dalších min.100k

3. Nepripravena infrastruktura, teď nemyslím jen počet dobijecich stanic, ale rozvody a elektrárny. Fakt jsme schopni při současném zavírání elektráren na fosilní paliva a jaderných elektráren pokrýt zvýšenou spotřebu?

4. Velkou část příjmů státního rozpočtu tvoří spotřební daň z benzínu a nafty. Tento vypadek se pokryje čím?

5. Tristní dojezd, v zimě ještě podstatně zkrácený, protože v elektromobilu topite elektřinou, nevzniká žádné teplo z motoru jako u klasických aut. Mráz likvuduje baterie, takže je treba u venku zaparkovaného elektromobilu vyhřívat baterii. Čím? Elektřinou z baterie. Alternativou je vytápěná garáž.

6. Problémy výrobců automobilů, včetně všech napojenych služeb a výroby - to se dotkne fakt velkeho počtu pracovních mist. To souvisí s menším prodejem elektromobilů, menšími požadavky na servis, náhradní díly,...

K čemu to povede?
Možná jsem moc velký pesimista a přesvědčíte mě, že to vidím moc černě a budoucnost je růžovo-zelená

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
IMHO je dobře, že elektromobily a další alternativní pohony vyšly z laboratoří do normálního provozu…
Yarda 25.11.2020 12:04
Yarda
Perfektní nápad na podnikání - powerbank pro elektrická auta! :-D nový
jege 29.12.2020 13:09
jege
Anebo otroka do kufru... nový
IQ37 29.12.2020 18:43
IQ37
BTW: Co je to zase za vymyšlenost vkládat reklamy doprostřed diskusních příspěvků? 3-[ [91738-reklam…
Yarda 26.11.2020 14:05
Yarda
To bude ta nová vyfikundace od Googlu, které se zatím vyhýbám - automaticky umísťované reklamy. Kde…
Jan Fiala 26.11.2020 16:55
Jan Fiala
kam ho napadne Je to vůbec genderově vyvážené? Není to správně ta Gugle?
IQ37 26.11.2020 18:37
IQ37
když už, tak to gůgle... nový
jirka44 27.11.2020 07:34
jirka44
Jo, ty myslíš Gouglího? :-) nový
IQ37 27.11.2020 11:33
IQ37
To by mě taky zajímalo, kam to dospěje. Mám k tomu také několik myšlenek 1. Někdy v roce 2010 jsem… nový
ml1 27.11.2020 15:32
ml1
Tohle se do tématu také hodí. Ve zkratce - v Nizozemí omezili rychlost na dálnicích na 100km/h kvůli… nový
Jan Fiala 27.11.2020 16:35
Jan Fiala
Hurá, Britové mají velkokapacitní stanici 70km od Londýna https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3239218… nový
Jan Fiala 11.12.2020 09:37
Jan Fiala
Nevim kde to uz funguje nebo testuje, ale uz jsou i dobijeci silnice. Silnicni pas ktery dobiji auto… nový
HPET 11.12.2020 16:04
HPET
A jaká asi bude účinnost přenosu energie (pás -> aku) na vzdálenost desítek cm? Nic moc. A zbytek je… nový
Pavel 11.12.2020 16:38
Pavel
Protoze ty vis jak to funguje ? Taky bych chtěl umět přizpůsobovat fyzikální zákony svým přáním, pa… nový
HPET 11.12.2020 16:57
HPET
Pokud je to bezkontaktní, pak tipuju, že jde o přenos magnetickým polem. A účinnost přenosu bude níz… nový
Pavel 11.12.2020 17:04
Pavel
Myslim ze je to ve svedsku a na japonske technologii. Nevim jestli slo o WiTricity nebo VF modulátor… nový
HPET 11.12.2020 17:07
HPET
Když to bude kontaktní, něco jako trolej, je to OK: První silnice na světě umí dobíjet auta za jízdy… nový
Pavel 11.12.2020 17:09
Pavel
Asi na to jdes dobre, protoze jsi blyzko tveho pohledu. Tady je jeden ten clanek, bohuzel musis zvol… nový
HPET 11.12.2020 17:14
HPET
Tady je podobnej článek česky: Qualcomm ukázal dynamické napájení vozů přímo ze silnice, ale o účinn… nový
Pavel 11.12.2020 17:22
Pavel
Matne sa mi marí, že niečo také bolo vo Francúzsku a tuším z toho bol dosť veľký prúser, rentabilita… nový
Hastrman 11.12.2020 16:58
Hastrman
Myslis ITER? nový
HPET 11.12.2020 17:01
HPET
Myslel som asi toto. https://www.caradvice.com.au/552197/wireless-charging-road-demonstrated-in-fran… nový
Hastrman 11.12.2020 17:16
Hastrman
Moc počítáš a málo věříš! :-) nový
IQ37 11.12.2020 18:02
IQ37
Emisní norma Euro 7 může přinést konec spalovacích motorů Evropské státy už ohlásily data, kdy plán… nový
Pavel 11.12.2020 14:41
Pavel
Když vás tak čtu všechny, nechápu proč tady někdo nezmíní palivové články. Ty mět v autě, tak nemusí… nový
jezekhifi 12.12.2020 20:24
jezekhifi
Přesně. Technologie jsou, ale lobby je silnější. nový
Jan Fiala 12.12.2020 22:20
Jan Fiala
Tohle je cesta: https://vid.pr0gramm.com/2020/12/28/2cde17fcf1d8e9d2.mp4 nový
Moas 29.12.2020 11:44
Moas
Dalsi zajimavy článek https://www.autoforum.cz/zajimavosti/expert-rika-ze-elektromobily-jsou-nejhor… nový
Jan Fiala 24.04.2021 07:25
Jan Fiala
Nikdo to sem zdá se nedal, tak jen pro zpřesnění - Euro 7 bylo upraveno, takže i když představuje vý… nový
Moas 25.04.2021 22:28
Moas
S tou elektromobilitou to nie je take horuce...tie terminy, ktore si stanovila EU, staty a rozne aut… poslední
fleg 26.04.2021 08:29
fleg

IMHO je dobře, že elektromobily a další alternativní pohony vyšly z laboratoří do normálního provozu. Ale teď jsou ve stádiu, kdy se teprve ukáže, jestli je to k něčemu nebo jestli se dojde ke konstatování: "Tak tudy ne, přátelé".
Na jiné poradně je popsán případ, že kdosi kamsi jel, podle palubního počítače měl dost elektriky na cestu tam i zpátky, při jízdě zpátky počítač upřesnil, že domů už nedojede, ale ke známému po cestě, kde by mohl dobít ještě dojede.
A nedojel, musel zavolat odtah.
Nic nepotěší víc než smůla druhého.
:beer:

To by mě taky zajímalo, kam to dospěje. Mám k tomu také několik myšlenek

1. Někdy v roce 2010 jsem zachytil informaci, že se prý EU (nebo kdo to byl) dohodla, kolik ještě vypustí CO2 fosilního původu a z toho vycházel konec fosilních paliv za 20-40 let podle toho, jak ten konec bude vypadat (pokud by se jelo dále jako dnes (tj. 2010), platí 20 let (tj. rok 2030), což je za rohem, pokud by se závislost na fosilních zdrojích postupně snižovala až by nikomu nechyběly, platí 40 let). Vzhledem k tomu, že není na světě ekonomická náhrada za paliva do aut, znamená to zároveň konec spalovacích aut. Ale ještě si dovedu představit, že by někdo zprovoznil nějakou linku na přeměnu biomasy (nebo odpadu nebo čehokoliv) na benzín a naftu (na tomto poli se ostatně čile pracuje). Ale co si nedovedu představit je náhrada uhlí pro elektrárny, ty biomasou a odpadem nenakrmíme. Což my v ČR můžeme být v pohodě, máme atom, ale co třeba takové Rakousko, které má díky Greenpeace nejdražší technické muzeum na světě (postavenou ale nikdy nespuštěnou atomovou elektrárnu), nebo Německo, které atomové elektrárny ruší.

2. Na ropný průmysl je navázána řada dalších věcí, benzín a nafta neni to jediné, co se z ropy vyrábí. Určitě by měl problémy i další průmysl. Z ropy se dělají plasty, prací prášky, a nechce se mi vymýšlet spousta dalších věcí (včetně margarínů a bublinek do limonád). A vzhledem k tomu, že toto všechno potenciálně skončí jako CO2, tak to asi taky skončí.

3. Malý dojezd je problém, ten pohřbil elektromobily už jednou (i když který elektromobil dneska slibuje pod 100 kilometrů, neni to sice ještě na denní pendlování z Prahy do Kolína, ale na městské ježdění je to až dost). A neni ani tak problém dojezdu (když je dojezd 100 kilometrů, tak by stačilo na té vzdálenosti potkat 2-3 nabíječky, to snad neni nemožné), problém je jeho obnova. I to nejrychlejší rychlonabíjení zabere čtvrthodinu a baterie z něj nejsou moc nadšené (roz. neprospívá to jejich životu). Dobré řešení by byly erární akumulátory, které by se vyměňovaly, to by zabralo minutu dvě, ale je tu spousta potenciálních problémů, proto na to asi žádná automobilka nepřistoupila (bylo několik takových pokusů v USA).

4. Stále nechápu, co může být na elektromobilu tak šíleně drahé. Elektromobil je celkem jednoduchá věc, je to krabička s elektromotorem a nějakou řídicí elektronikou. Protitomu spalovací auto je velice složité. A tady zase bude problém, že spousta firem co dělá komponenty do aut nebude potřeba. Jediná problematická (drahá) část je baterie. (Vše ostatní vyjde mnohem levněji, a je toho míň.) Ale i tak by neměl elektromobil stát ani půlku toho, co stojí normální auto.

ad 3. To je taky zajímavé, to se řeší poslední roky (myslím že jsem první úvahy na toto téma zachytil v roce 15 ale nesleduju to systematicky). Ze začátku tu byl optimizmus, že je elektriky dost, i kdyby celá evropa na ni jezdila a pak se to obrátilo o 180 stupňů a tvrdí se pravý opak. Pravda bude asi někde mezi tím. Ze dne na den to nepůjde, ale to nebyla ani současná síť rafinerií a čerpacích stanic. Tady mě nejvíc dostává, jak odpůrci elektromobilů počítaji cestu elektriky od uhelného dolu (uhlí má přitom v energetickém mixu nejvýš 30%) přes rozvody a prostě celou cestu, ale benzín berou jako že se načerpá na nejbližší benzinové stanici. Když chci počítat elektriku od zdroje a započítávat tam i stavbu elektrárny, musím totéž udělat pro ropu a ne se tvářit jakože benzín je přece na stojanu benzínky (to bych se stejně mohl tvářit jakože elektrika je přece v zásuvce).
Mimochodem v této souvislosti jsem zjistil, že naše republika je světově známá kauzou kolem přímotopů, přinejmenším mezi energetiky.
Ovšem i kdyby se měla elektrika pro auta generovat někde centrálně z benzínu, pořád to vyjde lépe, než spalovací motor (stacionární spalovací motor bude mít větší účinnost navíc jeho ztrátové teplo půjde využít a ne ho bez užitku vypouštět).

Hurá, Britové mají velkokapacitní stanici 70km od Londýna
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3239218-britove-si-nabiji-elektromobily-v-prvni-velkokapacitni-stanici-budou-pry-po-cele-zemi

Nějak mi to nevychází. kapacita je 350kW a nabije současně až 36 aut za 20 minut. Nebudeme troškařit a současně budeme nabíjet jen 35 aut.
Takže 350 / 35 = 10kW na jedno auto. Budu nabíjet 20 minut, takže do auta dostanu 3kWh. Jestli na 3kWh ujedu 300 km, tak takové auto beru hned.

Nevim kde to uz funguje nebo testuje, ale uz jsou i dobijeci silnice. Silnicni pas ktery dobiji auto zachodu (imho jde spis o udrzeni energie jako dobijeni takove), ale myslim ze to bude pro plynuly chod, k prodlouzeni trasy stejne jedine reseni jak zastavovat a dobijet. Az FR spusti nejvetsi mikrovlnku tak to budou milardove obraty v prodeji eneregie jestli jen 30% lidi prejde na EL.

Sebevrazi to ted budou mit holt tezsi bez vyfuku :)

A jaká asi bude účinnost přenosu energie (pás -> aku) na vzdálenost desítek cm? Nic moc. A zbytek je co? Ztráty. A kde všude se ty pásy budou instalovat, jak dlouho vydrží, z čeho se budou napájet?

Taky bych chtěl umět přizpůsobovat fyzikální zákony svým přáním, panečku, to by byl svět!

Protoze ty vis jak to funguje ?

Taky bych chtěl umět přizpůsobovat fyzikální zákony svým přáním, panečku, to by byl svět!

Tak tem vyvojarum, doktorum, fyzikum napis, ze je to blbost a ty to vis prece lip.
Ani nevis o co jde a uz pises o přizpůsobovani fyzikálních zakonu.

Když to bude kontaktní, něco jako trolej, je to OK: První silnice na světě umí dobíjet auta za jízdy. Otevřeli ji ve Švédsku

Když to bude bezkontaktní, magnetickým polem, je to kravina; bezdrátový nabíjení mobilu, když ho doslova položíš na nabíječku, má účinnost 72 %: Qi (standard bezdrátového nabíjení) Dej si tam nějakou podložku, aby byl mobil deset cm nad tou dobíjecí stanicí a máš účinnost jakou? Škoda mluvit. No a mezi autem a silnicí bude jistě pár decimetrů.

Asi na to jdes dobre, protoze jsi blyzko tveho pohledu. Tady je jeden ten clanek, bohuzel musis zvolit preklad :
https://www.futura-sciences.com/tech/actualites/technologie-renault-teste-route-recharge-voitures-electriques-33574/

Pisou, ze kdyz auto jede v tom kolidoru, tak to dokaze dobit 20kW pri 100Km/h.
Nekde jsem zahledl, ze psali o stonasobnem zesileni, kde by jsi mel take pravdu. Pak jak je na tom vyvoj dnes, nebo co japonci zmenili nevim, stale na testovaci urovni.
Ale tak ci tak, dobijeci silnice budou i tak, jelikoz by to nabizelo reseni hned na nekolik problemu.

Myslel som asi toto.
https://www.caradvice.com.au/552197/wireless-charging-road-demonstrated-in-france-planned-for-israel/

Niekde som už ale čítal, že náklady na vybudovanie cesty (a jej prevádzkovanie) stále presahujú náklady za ušetrenú, hm, čo vlastne, ekologickú záťaž? Energiu? Či čo tým vôbec chceli ušetriť?

EDIT: Asi jednoducho sa ukázalo, že efektivita takej cesty je úplne mizivá. Pohľadám neskôr nejaké údaje k tomu ak sú.

Dalsi zajimavy článek

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/expert-rika-ze-elektromobily-jsou-nejhorsi-formou-boje-proti-klimatickym-zmenam/

A jeste citace z jineho clanku

koronavirus má totiž ještě jeden dopad, o němž se zatím nemluvilo. Zejména zvýšená poptávka po gumových rukavicích způsobuje nedostatek kaučuku, který se začíná týkat i automobilek. Jednak jsou tu samozřejmě pneumatiky, ale to se výrobců aut týká jen zprostředkovaně, problémem jsou ale i těsnění a další pryžové součásti, kterých je v autech požehnaně. Není tak vyloučeno, že po nedostatku čipů bude výrobu aut omezovat nedostatek gumových komponentů.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru