Ako si dnes mozete niekoho umyselne zrazit a nic sa vam nestane
Pocul som zaujimavu prihodu.
Mame v meste cyklisticky oddiel. Vacsinou starsi pani, ja sam sa k nim chystam pripojit uz roky, ale nikdy nenajazdim dostatok km, aby sa mi to podarilo...mozno buduci rok;o).
Jazdi s nimi moj kamos a od neho je tato prihoda.
Cyklisti sli v pelotone (mozno 10-15ks) a vracali sa uz domov. V susednom meste ich nevidel vodic, ktory sa pripajal z vedlajsieho pruhu a takmer sposobil koliziu.
Pred blizkym kruhovym objazdom ho dobehli a vacsinou sa v takychto pripadoch, ked vas vodic hrubo ohrozi prejavuju emocie, takze mu ostriekali auto vodou a patricne vypindali (ak mal otvorene okno asi si vypocul vselico).
Vodic bol mlady a prchky a tak na kruhovom objazde siel dokolecka, cim sa dotal za peloton a za kruhacom to zozadu do nich umyselne napalil. Z mieste "nehody" usiel, po par desiatkach m sa mu asi rozlezalo v hlave, co spravil tak zastal a zamkol sa v aute (co bolo pochopitelne, prezivsi cyklisti by ho asi zlyncovali).
Takze tu mame pokus o hromadne umyselne zabitie niekolkych ludi a teraz pride pointa.
Nervavy vodic ako sa ukazalo je synom riaditela miestnej policie, ktora cely incident vysetrovala. Policajti boli na zaciaktu celkom objektivni a zlom nastal po telefonate jednemu z nich, ked sa prudko zmenil ton a z obeti sa stali obvineni, nakolko priamo na mieste obvinil partiu cyklistov, ze napadli chudaka vodica a dokonca mu ukradli znacku (asi ju mali schovanu pod dresom), pretoze prave im volal svedok, ktory to cele oznamil.
Odkial mal svedok cislo priamo na vysetrujuceho policajta na mieste uz vysvetlene nebolo.
Pointa je pomerne smutna, hlavny zrazeny cyklista podavat trestne oznamenie nechce, takze sa to cele bude klasifikovat ako nehoda, skoda na bicykloch (vacsina z nich ma 4-5k bicykle) sa bude hradit z poistky a zivot pojde dalej.
Dotycny zabijak cyklistov mooozno dostane malu pokutu (ak takto vybavi ani to nie) a zivot pojde dalej. Pritom pripad by mal byt jasny, min klasifikovany ako pokus o zabitie, neposkytnutie prvej pomoci, pretoze je tam vela svedkov.
Btw asi pol roka dozadu, velky kruhac, pozriem sa nic nejde a tak vchadzam donho cca 50km/h a zrazu zlava cyklista prudko brzdi....sakra nevidel som ho. Stat sa to moze kazdemu, moj mozog asi patral po aute a cyklistu prehliadol, ale ani sa nedivim, ze som v spatnom zrkadle videl ako mi hrozi rukami a rozculuje sa. Keby mi vtedy vypinda, alebo mi obleje auto flasou urcite si neobidem kruhac a nepojdem ho za to umyselne sundat autom.
No jo, rovnost před zákonem je jen iluze. Kamarádi a příbuzní mocných byli vždycky ve výhodě, už od počátku věků.
Je to sviňárna. "Pomáhat si a chránit se" platí asi svorně v obou státech.
Po kom chceme nějakou spravedlnost, když její domnělí ochránci jsou prasata?
Hnus, velebnosti. Jsme si zřejmě rovni, ale někteří jsou "rovnější".
Nevidim problem, policista tezko obvini sveho syna stejne tak, jako by se za sveho syna bil kazdy jiny clovek.
Pokud to postizeny cyklista resit nechce, tak co s tim jineho delat?
Nevim, jak to chodi u vas, ale my snad doufam jeste mame Inspekci ministerstva vnitra. Uz je to dobrych 15 let, co mel s policii problem muj tata a protoze se nenechal zastrasit a obratil se prave na Inspekci, tak byl problem velmi rychle vyresen. Ani policiste nenechali nic Inspekci vysetrovat a urychlene to vyridili k tatove spokojenosti radeji sami.
Jaka je aktualni situace nevim, mohu jen doufat, ze se nic nezmenilo a policajti policajtu i v CR stale existuji. Je to nutne prave kvuli pripadum jaky popisujes.
No, právěže vzhledem k nenadálému obratu situace pocítil bezmoc a vysral se na to, než se tahat po policajtech. Vzpomeň si, jak dopadnul ten případ, kdy policajti v civilu vytáhli bouchačku na borca v autě za to, že je probliknul. Samozřejmě je z toho soud pěkně vyvlíknul a ve finále to vypadá, jako by se vlastně nic nestalo. Ale toho týpka, co na něj naběhli, tak toho tahali na výslechy, jako by byl on pachatel.
"Takze tu mame pokus o hromadne umyselne zabitie niekolkych ludi a teraz pride pointa."
Já to vidím tak, že nejdřív vzali "spravedlnost" do rukou cyklisti a záhy zjistili, že jít s kolem proti autu (byť to byl dav) nebylo zrovna nejchytřejší ... (kdybych měl použít parafrázi z filmu: jako když si útočník vezme nůž tam, kde se bude střílet ;))
Tvůj příklad s osamoceným cyklistou je trochu mimo mísu. Ono stát proti jednotlivci je něco úplně jiného než když tě obklopí dav a dožaduje se na tobě jakési "spravedlnosti" z jejich pohledu, kterou mají v plánu vykonat.
Obecně kdyby se na mě vrhl dav lidí tak:
1. Téměř jistě by mě to dostalo do stavu, kdy by se mi snížili mé rozlišovací schopnosti. Když ničím jiným tak vlivem stresu a adrenalinu.
2. Kdybych měl po ruce cokoli, co by šlo použít jako zbraň, tak bych opravdu neváhal to použít.
3. Bránil bych se tak, abych znemožnil co nejvíce útočníkům pokračování jejich útoku a to jakýmkoli způsobem vědom si toho, že i tomu největšímu pitomci musí být zřejmé, že osamocený člověk proti davu fakt nemůže být ten agresor a stav nouze či nutná sebeobrana je na mé straně.
Moj priklad som uviedol z 2 pricin. Po prve, ze stat sa to moze kazdemu, ze pochybi, dokonca aj v tak prehladnom useku ako sa to stalo mne.
Po druhe, ze mam dost empatie na to, aby keby mi vtedy rozzureny cyklista obleje na krizovatke auto vodou, opluje mi ho, alebo donho kopne nebudem mu to oplacat (mohol som ho pred chvilkou zabit) a urcite nevyuzijem auto ako zbran.
Citis ten rozdiel? Podla mojich informacii mu akurat vynadali a obliali auto vodou, ale keby tomu aj tak nebolo a mozno by doslo aj k fyzickemu kontaktu s autom (kopanec) opravnuje toto vodica na umyselne a zakerne zrazenie cyklistu zozadu?
Preco, ked sa vodic citil ohrozeny nevolal hliadku, ked mu "ukradli znacku" a neriesil problem civilizovane?
CI mas pocit, ze ked si ohrozeny mozes sa spravat hocijako? Ze mu slo o zivot, a preto je jeho "obrana" primerana?
"Preco, ked sa vodic citil ohrozeny nevolal hliadku, ked mu "ukradli znacku" a neriesil problem civilizovane?
CI mas pocit, ze ked si ohrozeny mozes sa spravat hocijako? Ze mu slo o zivot, a preto je jeho "obrana" primerana?"
Protože moje zkušenost je taková, že když druhá strana nechce problém řešit civilizovaně, je snaha o takové řešení z tvé strany zbytečnou ztrátou času. Co víc, lůza si často vykládá takové slušné a civilizované chování jako slabost, kterou je třeba po zásluze potrestat/využít.
Proč řidič nevolal policii ? Nevím. Každopádně první otázka, která by se měla zodpovědět před touto je ta, proč policii nevolali cyklisti a protizákonné chování motoristy (resp. v tomto směru pouze porušení dopravních předpisů bez jakýchkoli následků - nebudeme se doufám bavit jako malé děti ve smyslu co mohlo být. Kdyby byli v zadku ryby nemusely by být rybníky..) "řešili" svým protizákonným chováním ?
Nemohu se ubránit dojmu, že se stále snažíš bagatelizovat/pomíjet vzetí spravedlnosti do vlastních rukou jedním subjektem a toto právo následně upíráš tomu druhému.
Zacnem od konca.
Bingo..az na to, ze toto je moj pocit z teba. Z mojho pohladu zobral (a to velmi nebezpecne) spravodlivost do vlastnych ruk prave vodic a umyselne vrazenie do cyklistu zozadu povazujem za neporovnatelne s cimkolvek co sa stalo predtym. Nehovoriac o tom, ze mne bol pribeh podany tak, ze to schytal maximalne slovne a s vodou. A teraz akoze tebe pride normalne, ze ta niekto nastve na ulici, pretoze ta verbalne napadol a ty zakerne vyuzijes svojej fyzickej prevahy a zrazis ho autom....pre istotu zozadu, aby o tom nevedel a nemal cas zareagovat.
Budme prakticki...ked idem na bicykli a mal by som nahlasit kazde porusenie predpisov, ktore zazijem tak vela km nespravim a hliadku privolam asi kazdych 20min.
Ty stale hovoris, ze vodicova skratova reakcia bol nasledok na reakciu cyklistov...ale akosi si zabudol, ze celu situaciu sposobil ako prvy svojim konanim vodic, takze ak pouzijem rovnaku obranu aj ja, tak reakcia cyklistov bola prirodzena na akciu vodica.
Zakladny princip...vodic ohrozil cyklistov, ti reagovali prirodzene (na bicykli ide o zivot, sam som prezil uz jedno "smrtelnu" nehodu), vodic namiesto sklopenia usi reagoval tym, ze cely konflikt vyeskaloval do krajnosti.
Ak by sme sli na to zakonom a pravne, tak vodicove konanie nebola obrana, uz vobec nie primerana, pretoze v case, ked on zakerne zozadu nabural do cyklistu uz "utok na neho" bol skonceny a nema mat preco pocit ohrozenia. Z tohoto by ta nevysekalo ani pravne eso, naopak umyselne zrazenie nejde klasifikovat nijako inak ako pokus o zabitie/vrazdu.
Samozrejme obhajoba vodica "ja som ho nevidel" je postavena na vode, pretoz sa otacal na kruhovom objazde s jasnym umyslom, ktory nasledne dokonal. Ale mozno tu by ho uz dobry pravnik vysekal len na ublizenie na zdravi.
To se velmi mýlíš. Já neschvaluji v žádném případě chování řidiče. Ani jeho první dopravní přestupek, ani jeho následný čin na hranici trestného činu.
Pokud bych chtěl "porovnávat" to první co udělal motorista a to co udělali cyklisti v reakci, tak se nabízí celkem snadné srovnání dle kterého rozhodují i soudy a sice úmyslný a neúmyslný čin.
Já v žádném případě nejsem přívržencem braní "spravedlnosti" do vlastních rukou. Důsledky opačného si snad dokáže každý domyslet sám a není třeba je tu rozepisovat.
Řidič neúmyslně svojí hloupostí ohrozil cyklisty. Správnou reakcí na to je buď zavolat policii nebo to nechat být. Tečka. Pokud si myslíš, že je logické, že dav cyklistů potom obestoupí motoristu a začnou na něj dorážet, tak se mýlíš. Není to ani pochopitelné ani omluvitelné. Když nic jiného, tak určitě neohrozil celou skupinu cykllistů, ale jen toho jednoho. Tedy promluvit si s ním měl jít pouze ten jeden. NIKDO jiný.
Co se týče tvého výroku, co by soud určitě odsoudil a neodsoudil tak bych si tím nebyl tak jistý. Pro zkratkovité chování by mohl být dostatečnou omluvou pocit ohrožení. A to, když tě obestoupí dav, je dle mého nezpochybnitelné... Schválně si počti.
https://zpravy.idnes.cz/policie-berdar-strilel-na-mladiky-v-mezich-zakona-fbu-/domaci.aspx?c=A050914_174658_domaci_pat
Asi necitas s porozumenim...prave kvoli tejto pripadnej obrane som pisal, ze toto by v ziadnom pripade neuspelo....auto sa otocilo na kruhovom objazde, cyklisti si uz davno sli svojou cestou a fakt, ze sa vydal za nimi prenasledovat ich a nasledne ich zramoval nemoze sudny clovek brat, ze konal pod dojmom ohrozenia.
Mimochodom pouzivas slovne spojenia, ktore sa ti hodia...napriklad dav cyklistov obstupil motoristu...to som predsa nikde nepisal a to si si sam domyslel.
Danu cestu poznam, aj kruhovy objazd a prijazt k nemu. Je to cesta 1.triedy, ale je uzka, vedie cez mesto a nie je moznez, zeby dav cyklistov obkolesil motorove vozidlo.
Představ si, že projíždíš Chánovem a za zatáčkou ti mimo přechod před auto vběhne příslušník dané obce. Vzhledem k tomu, že zatáčkou projíždíš krokem, tak do něj jen drcneš a nic se nestane a zrazu se za tebou rozeběhne dav příslušníků dané obce (mozno 10-15ks). Zřejmě ti budou chtít jen auto ostriekat vodou a patričně vypindat ... Předpokládám, že budeš v pohodě.
Opat si vyberas hrozienka z kolaca a davas priklady, ktore maju pramalo spolocne s povodnym pripadom. Nie si tak trosku demagog?
Porovnavat partiu cyklistov v priemernom veku okolo 40 rokov z "lepsich" vrstiev (doktor, pravnik, podnikatelia...atd) s partickou ciernych jednoduchych ludi so sklonom k nasiliu a hysterie...ti pride evidentne fer, ze?
Ak chces odpoved nie, urcite nebudem v pohode a zdrhem odtial cim skor. Navyse v takejto osade je kontroverzne uz len podanie prvej pomoci, kedze su zname pripady z praxe, kedy boli napadnuti aj zachranari, ktori ratovali clenov osady.
Navyse ja mam bohate skusenosti s tymto etnikom, neboj viem ako treba k nim spravat.
Protože mám právní povědomí (právník ale nejsem), čistě pragmaticky souhlasím s Araneusem. Jako prostý občan bez vzdělání a vášnivý fanoušek Novy, Blesku a podobných médií bych asi byl na tvé straně; záleží, jak by mi to ta média podala. Tím ale nijak nevyjadřuji, co si o tom lidsky myslím.
No, ty lepší vrstvy se tedy moc nepředvedly Ale dokážu je pochopit.
Chápu, o co ti jde, ale taky se musím částečně zastat řidiče v první polovině příběhu, přestože jezdím na kole celoročně téměř denně. Když to napíšu schválně z druhého pohledu, tak se řidič připojoval z vedlejšího pruhu, koukal po autech, půlku cyklistů měl schovanou, nemohl je vidět, druhou půlku přehlédl, protože čekal v zrcátku auto (velké, široké, svítící), ne bandu úzkých cyklistů.
Pak přichází dost zásadní parametr, který podle debaty ignoruješ. Když tě dojede jeden cyklista, začne na tebe hulákat, co jsi to za vola a polije ti auto vodou, asi to ustojíš. Když jich na tebe naletí 10 až 15, tak v ten moment vypne mozek půlka populace, protože jsou v situaci sám proti zásadní přesile o které neví, čeho je schopná. A že jde o úspěšné lidi, tedy pravděpodobně mě nebudou chtít z auta vytáhnout a na místě ubít? Pardon, jezdím na velmi dobře vybaveném RB, takže samozřejmě sleduju, na čem jezdí ostatní, ale v takové situaci bych na to opravdu neměl čas. V tu chvíli nemohl tušit, co bude následovat.
Co pak udělal řidič a jak se jeho chování řešilo, je už samozřejmě špatně, to nepopírám, jen bys měl být schopný podívat se na to i z druhé strany. Protože co z pohledu kamaráda vypadalo jako velká drzost, mohla být z pohledu řidiče únava, přehlédnutí, zrovna ho oslnilo sluníčko, nebo vletěla moucha do oka a pak na něj naletěla rzzuřená banda.
Mimochodem na horáku po silnicích téměř nejezdím, přesto mě hrubě ohrozilo mnoho řidičů, srazil mě náklaďák do příkopu, otevřeli mi dveře těsně před kolem tak, že jsem ho musel zahodit a letět na zem. Vždycky jsem si na ně zanadával, zkontroloval, co mi je, sebral kolo a jel dál. Rozhodně jsem to nepotřeboval oplácet, byť politím auta vodou.
Všetky tieto vaše úvahy maju podla mna zásadnú logicky chybu. Vodic zautocil, ked sa uz cítiť ohrozený nemohol. Ten kruhac poznam, mohol stať na nom par sekund, naozaj asi na to, aby k nemu prisli a vypindali mu. Predpokladam, ze potom sli oni rovno a on keďže bol miestny mal odbočiť dolava.
Ale on neodbocil spravil na kruhovom objazd a vydal sa za nimi.
Toto je reakcia cloveka v ohrozeni? Z mojho pohladu je to reakcia pomsty, zbytocnej a zakernej. Práve preto si myslím, ze toto by mu na ziadnom sude nepreslo, on uz davno ohrozeny nebol a napriek tomu vyhladal dalsi kontakt. Vedome. A siel tam ublizit, zabit. Navyse chcel potom utiect co aj ucinil,
Ak by nabural do nich hned po incidente este vam to ako tak akceptujem, ale fakt, ze sa tocil na kruhaku ho v mojich očiach zhadzuje na uroven vraha amatera.
A este jedna vec...auo je zbran, velmi mocna zbran, pretoze autom zabijes cokolvek slabsie ako si ty, co je na ceste praticky vsetko ostatne (okrem vacsich a silnejsich aut). Uz dlhsiu dobu tvrdim, ze pocet smrtelnych nehod by sa dal znizit povinnymi psychotestami pri robeni vodicaku, pretoze auto je zbran a zbrane patria do ruk len psychicky stabilnym jedincom.
Myslim, ze keby bolo legalne nosenie zbrani ako napriklad v USA aj tak by auta zabili viacej ludi rocne ako zbrane. Bohuzial auta a hlavne nehody s nimi berieme tak akosik normalne...ze to patri k zivotu a moc sa nepremysla a nic nerobi ako znizit pocet nehod a umrti na cestach.
Napriklad vodicovi z tohoto pripadu skrat/neskrat by som zobral vodicak do konca zivota...mozno o 10 rokov nech poziada o psychotesty a ak spravi moze sa vratit na cestu.
Nevravim, ze je to len u nas, u nas este stale rezonuje pripad 3 Poliakov, co sa u nas nahanali na svojich autach a jeden z nich sejmul protiiduce auto, kde zomrel vodic. Tito Poliaci z lepsich rodin mali drahsie auta a kazdy za sebou desiatky pokut a priestupkov od domacich policajtov. A predsa jazdili dalej az kym u nas nezabili cloveka. Keby bolo syste nastaveny inak uz davno mali mat zobrate vodicaky.
Pokud někdo napíše, že na získání řidičáků by se měly dělat psychotesty, tak nemá vůbec ponětí o čem mluví...
Myslíš si, že stávající řidiči tramvají/busů/přprevci DPD či pošty a spousty dalších řidičů projde psychotesty ? Z logiky věci by to skončilo tak, že by zaměstnavatel měl sadu testů, kterou by dával uchazečům o práci k nastudování a dělali by se školení, které odpovědi zakoružkovat.
Potřeba řidičského průkazu je v populaci tak zásadní, že by zkouškové psychotesty byly vystaveny ke stažení na netu nejpozději do několika týdnů.
Tedy kromě nárůstu byrokracie a papírování by se změnilo přesně nic.... A to říkám jako někdo, kdo si dokázal sehnat i přesné znění zkouškových otázek na zbrojní pas ...
Takze psychotesty (vratane pohovru s psychologom) su podla teba zbytocne, pretoze sa daju zohnat na nete? Preco sa potom vyzaduju inde napriklad pri vstupe do ozbrojenych sil, pri vlastneni zbrojaku a pod?
To je argument jak svina.
A co tak inak? Keby sa potvrdilo, ze povinne psychotesty znizili umrtnost a nehodovost na cestach o par percent (o com som na 100% presedceny ze hej) aj tak by si ich povazoval za zbytocny byrokracizmus?
Este raz...auto je zbran, zbran v rukach kazdeho kto si sadne za volant a ked sa robia psychotesty pri vlastneni strelnej zbrane nevidim dovod preco by sa nemohli robit povinne aj pri skuskena vodicak. Dokonca by som pbol aj za povinne preskusanie po 3-5 rokoch. Kludne aj z pravidiel, aj ked tu mi ide predovsetkym o psychotesty.
Ak cez testy neprejde par debilov je vysoka pravdepodobnost, ze sme prave niekomu v buducnosti zachranili zivot.
Dufam, ze teraz nedas podpasovy argument, ze ti debili budu aj tak jazdit bez vodicaku, takze sme nikoho nezachranili;o).
Sorry mne tvoj postoj pripada ako postoj bojovnika proti drogam, ktory chce zatvarat ludi za gram travy vo vrecku, ale to, ze niekto fajci tabak a pije alkohol povazuje za normalne, pretoze ved tak to bolo vzdy a tym padom to predsa nie su drogy...pricom spolocenska nebezpecnost tabaku, ci dokonca alkoholu je z mojho pohladu vyrazne vyssia ako napriklad travy.
Cize psychotesty na zbrojak su podla teba ok lebo to je zbran, na auto netreba, lebo ved to je blbost a zbytocna byrokracia.
1. Na zbroják se psychotesty v ČR nedělají a nikdy nedělaly. Někde jinde na světe to můžou mít jinak, ale to se netýká české poradny.
2. Psychotesty pro vojáky se dělají a funguje to tam přesně tak, jak píšu. Dělají je "na nečisto" tak dlouho, dokud školitel neusoudí, že je může pustit na "ostrý test". Mám pár známých vojáků, takže vím, jak to funguje. Nebo máš pocit, že většina lidí hrnoucích se do armády nemají sklony k násilí a hlásí se tam zejména pacifisti ?
Tedy z tvých 3 argumentů pro podporu psychotestů ti zbyl jen argument: "apod."...
Abych odpověděl na tvou otázku, proč se vyžadují. Vyžadují se proto, protože v čele státu/EU jsou ti, co tam jsou.
Máš pocit, že zabít někoho nožem je těžší než někoho přejet autem ? Co kdybysme zavedli psychostesty na prodej nožů ? Psychotesty na chov zvířat vyžadujících zvláštní péči ? Psychotesty na chov bojových psů ? Psychotesty na nákup pyrotechniky ?
Takže než abychom eliminovali retardy/idioty/nesvéprávné/apod. z populace nadobro a jednou provždy, tak místo toho vymyslíme řešení omezit a zatížit celou populaci , aby v ní dokázali prosperovat i tato individua ? To je vskutku geniální plán. Mohl bys z fleku jít dělat úředníka do Bruselu.
Mimochodem zkus se na nějaké ty psychotesty podívat a pak se zkus seriózně zamyslet nad tím, zda tvá oblíbená barva nebo pocit uklidnění při pohledu do ohně či nakopnutí psa, který tě kousne do nohy má nějakou reálnou vypovídací hodnotu o tom, jak se zachováš při řízení auta. A to jsou jen unifikované otázky s pevným bodovým ohodnocením a vyhodnocením, které z podstaty věci nemohou mít takovou vypovídací hodnotu jako pohovor s psychiatrem. No a pak se taky podívej na pár případů. kdy se psychyatři do diagnózy "netrefili" ani při opakovaných pohovorech s dotyčným, když ho měli u sebe na oddělení.
Pak se podívej na film Minority report a pak se ještě jednou zamysli, jestli bys raději 99% předvídání vražd nebo psychotesty nebo ani jedno není vhodný nástroj a teze trestat někoho předem za něco, co nespáchal, je sama o sobě nesmyslná.
U nas sa testy robia, vychadzal som z toho, ze aj u vas.
Stale mam pocit, ze sa bavim s demagogom.
Sorry, ale porovnavat umrtia zapricinene autom a nozom???? Wtf? Kolko ludi bolo usmrtenych nozom v roku 2017? A kolko zranenych? Cisla neviem, ale moj odhad bude par mrtvych a desiatky, mozno stovky zranenych.
A teraz auta? 517 mrtvych a desiatky tisic zranenych. A pozor...rok 2017 bol rekordne nizky v CR od roku 61. Takze fakt budeme porovnavat hrusky s jablkami? Kolko krat ta v zivote pichli nozom? Mna ani raz. Zato som uz bol ucastnikom niekolkych nehod. A takto to ma takmer kazdy z nas.
Auta zabijaju jednoznacne najviac ludi zo vsetkych zbrani, ktore si spomenies a su po chorobach druhym najcastejsim zabijakom a zranovacom v CR.
Pozri si statistiku umrtnosti v CR a zober si napriklad ako sla prudko dole po zavedeni bodoveho systemu, ci znizeni rychlosti na 50km/h v obci (aj ked tam mozeme o prinose diskutovat). A porovnaj si to s nasou statistikou, ktora takyto pokles nevykazuje. Je jasne, ze bodovaci system urcite zabral a mali by ho zaviest aj u nas. A predsa najdes urcite kopec ludi, ktori ho budu spochybnovat.
Urcite najdeme ludi, ktori vedia oklamat psychotesty a dokonca prejdu aj cez pohovor psychologa. Ale najst agresora, ktory ma IQ tykve a nedat mu vodicak nemusi byt az tak tazke.
Navyse viem si predstavit psychotesty, ktore by neboli len klasicke, ale diali sa aj na modelovych situaciach na trenazeri, kde by sa vyhodnocovalo ako reaguje dany vodic.
Statistikou úmrtnosti se prosím neoháněj. Dělá ji statistický úřad, který data shání od lékařů, kteří za její vyplnění nedostávají žádné peníze/náhrady stráveného času a dle zákona ji vyplnit musí. Takže výsledky z ní jsou přesně na dvě věci. Rodiče jsou lékaři, takže ti uvedu příklad z reality (pro změnu).
Statistiku jsem za matku vyplňoval já tak, jak mě napadlo. Pár čísel pak po mě opravila, aby to prý bylo věrohodnější tam, kde jsem moc ulítnul. Takže když nějaký rok slyšíš ve zprávách, jak bylo o 10 procent méně úmrtí než loni a na základě těchto vyfabulovaných dat pak začne nějaký expert rozvíjet své teze a dohady, tak je přinejmenším k smíchu přinejhorším k pláči, protože všechny ty data jsou vycucané z prstů. A ne, toto není výjimečný stav. Namátkou jsem se ptal různých lékařů a spíše výjimky jsou ti, co zdarma ve svém volném čase pečlivě dohledávají po kartách pacientů úmrtí (osobně jsem na takovou výjimku nenarazil ani jednou, jen věřím, že asi existuje).
Když už bys chtěl vytahovat nejčastější příčiny smrti (které mohou v průměru cca sedět narozdíl od počtu úmrtí, které jsou vybájené)), tak větší zabiják než auta je jednoznačně alkohol a cigarety. Neměly by se první zakázat ty ?
Abych ti to nastínil v procentech: 98% úmrtí připadá na různé nemoci a nádory.
Dobře ale, pojďme řešit tedy těch několik promile. Zaujalo mě tvé tvzení , že po zavedení psychotestů na řidičák se těch několik promile smrkne o jistě závratně velké procento. Podepřené to samozřejmě ničím není, protože takovou pitomost kupodivu ještě nezavedli nikde ve světě. Ale já jsem si tím naprosto jist. Veď pohleďme 517 mrtvých !!! to je přece důkaz, to něco znamená, takže mám pravdu. Nikdo se přece neodváží nic namítnout proti takové hromadě mrtvol ....
Bodový systém je systém trestu za spáchaný čin. Ano, čím tvrdší trest, tím nižší vůle k porušování zákonů. S tím souhlasím bez výhrad. To je ale úplně jiná kategorie než plošné "preventivní" psychotesty.
50tka v obci neovlivnila zhola nic. To je nemyslný argument. Maximálně tak zvedla množství splodin v obcích.
Nedávat řidičák lidem s iq tykve nebo jim třeba sebrat rovnou i volební právo. Ano, s tím bych i souhlasil. Obávám se ale, že toto by nebylo společností akceptovatelné, protože řekněme si na rovinu, volby rozhodují lidé s iq tykve (jako jednoznačný důkaz by měl stačit náš prezident). Ne ta inteligentní menšina.
Statistika umrti zverejnuje Policia CR, odkial cerpa udaje netusim. Spochybnovat pocet umrti pri nehodach je trosku smiesne a porovnavat to s beznymi statistikami umrti je to taka klasicka podpasovka, ktoru si tu predviedol uz viackrat.
A furt budes davat dokopy tie hrusky a jablka.
Min by sa s tymi psychotestami mohol spravit experiment.
"Spochybnovat pocet umrti pri nehodach"
Ať už ty čísla sedí přesně nebo ne, tak to nemá nic společného s psychotesty, protože si jaksi pořád nijak neprokázal, že by zavedení plošných psychotestů pro řidiče mělo jakýkoli vliv na počet mrtvých na silnicích.
Já bych si například dovolil tvrdit, že plošné psychotesty pro řidiče budou znamenat úbytek řidičů (doufám, že souhlasíš) a tím větší stres pro ty zbylé řidiče (kamionů, dopravce, apod.) na které bude zaměstnavatel tlačit, aby stíhali termíny více než dnes, a tím větší nehodovost a více mrtvých.
"Min by sa s tymi psychotestami mohol spravit experiment."
To samé se řeklo před lety s programem prevence drog do škol na kterém si Janoušek nahrabal desítky miliónů a výsledek ? Zaručeně klesl počet uživatelů drog, viď ? Však je přece třeba společnost chránit před drogama a kdo je proti tomu, tak vůbec nevidí ty mrtvé předávkované drogami/přejeté na silnicích...
Proč by se měly dělat za stovky milionů nesmyslné ad hoc experimenty na základě nesmyslné lobby/názoru jednotlivců, které jsou podepřené JEN A POUZE jejich neochvějnou vírou ve vlastní pravdu a ničím jiným ?
Když by šlo někomu o ochranu lidského života, tak by se například mohlo začít tím, že odsouzení vrahové půjdou do vězení automaticky na doživotí, protože u nich je pravděpodobnost zabití člověka několikanásobně vyšší než u sebeagresivnějšího řidiče.
Zrovna dnes som stretol debila. Vraciam sa od zakaznika, dvojprudovka pred Piestanmi. Debil sa ponahla a tak sa lepi za auto v lavom pruhu. Lenze to auto zacina odbocovat tak sa debil zaraduje za mna...asi 50cm za mnou...vzdy ked vidim takehoto formulo-psychopata mam chut tuknut trosku na bzdu, pretoze on by si ani to brzdove nestihol vsimnut a uz by somm ho mal v sebe.
Vchadzame do mesta ja znizujem rychlost zaradenou 4 bez plynu na metsku...debil za mnou straca nervy a ide do odbocovacieho pruhu. Sme v meste on ide odhadom 90. Tesne za skoncenim odbocovaciei pruhu sa zaradujem predomna do priameho pruhu...samozrejme bez smerovky, nastasttie som to predpokladal a navyse ja uz siel predpisovo a on tych cca 90. Nastastie sa nikto do naseho pruhu nepripajal lebo keby ano stane sa nehoda, on bol v odbocovacom nemal co ist rovno.
Na kruhovom odbocuje zasadne bez smeroviek, prichadzame na dalsiu krizovatku, kde je uz rada aut v troch pruhoch. Pokusa sa este obehnut a dostat sa spat do stredneho, ale rozmysli si si to, pochopil, zeby ho nikto nepustil, ma totizto miestnu znacku.
Cakame na semaforoch, stojim za nim...kolona sa pomaly rozbieha, skace uz cervena, nestihame to. ale on to predsa este len da....lebo sak on sa ponahla a na cervenu sa chodit moze.
Auto starsia audina.
Na cca 1.5km som zachytil asi 7 poruseni predpisov, arogantnu jazdu, ktora mohla sposobit niekolko nehod. Je len otazka casu, kedy takyto ponahlajuci debil naozaj nejaku nehodu sposobi.
Ty si fakt myslis, ze takyto clovek je schopny prejst psychotestami?
Byt policajtom zoberiem mu vodicak na dozivotie.
Takovýto excesy potkávám na cestě do práce (asi 35 km jeden směr) denně. Spíš považuji za výjimku, když žádnýho takovýho nepotkám.
Já nezpochybňuji tvoji touhu vyřadit z provozu dementy. Můj názor na tyto lidi je mnohem extrémnější než tvůj, já bych je nejraději vyřadil z celé populace nadobro, protože ostatním lidem mohou být nebezpeční přece nejen když sedí v autě ...
Mě se prostě jen příčí ta úvaha ve směru: V populaci existuje spousta dementů (zejména díky sociální politice státu a jeho snaze držet takováto individua v populaci ať to stojí, co to stojí), takže bysme měli začít plošně buzerovat všechny lidi...
Nebylo by elegentnější řešení někoho, kdo bezdůvodně agresivní jízdou způsobí dopravní nehodu prostě zavřít na 5-10 let do vězení ? (já osobně bych byl pro řešení ala soudce Dreadd, ale je mi jasné, že v tom jsem osamocený)
To by mělo dle mého:
1. mnohem větší dopad na snížení agresivity řidičů.
2. postihlo by to JEN A POUZE tyto pitomce a nikoho jiného z populace.
A abych odpověděl na tvoji otázku. Ano, věřím, že člověk uvedený ve tvém příkladu by mohl být schopen zajistit si průchod psychotesty (to totiž nemá nic společného s tím, zda je to magor, ale pouze s tím jak schopný je to magor) .
Zavírat? To neprospěje nikomu, zničí to daňového poplatníka a budeme ho živit z rozpočtu. Veřejně prospěšný práce přinesou víc užitku.
A ty si fakt myslíš, že by tenhle člověk neprošel psychotesty? Přečti si tenhle rozhovor s PhDr. Jiřím Brančíkem, primářem psychologického oddělení Vojenské nemocnice Brno (po přeskočení úvodních keců):
To su zvasty...psychotesty nemaju odhalit tvoje spravanie v krizovych situaciach, ale v beznych situaciach. Navyse nikto nechce, aby psychotesty boli 100%, dokonca ani nie 50%...staci ak odfiltruju len zopar percent pacientov a uz si splnili svoju ulohu, pretoze niekomu prave zachranili zivot.
Navyse nie je problem spravit specialne psychotesty pre autoskoly. Hned z fleku ma napadlo par situacii na simulatorocch, napr jazdenie za pomalsim vozidlom v sepretinach, kde psychicky labilny jedinec zacne predbiehat bez ohladu an prehladnost terenu, pretoze strati trpezlivost.
Samozrejme nemusime robit hned rozhodnutie, ze po nezvladnuti jednej situacie mu nedame vodicak, ale nie je problem nasimulovat na trenazeri 10 situacii a urcit nejake minimalne skore, ktore musi uchadzac dosiahnut. Psychtoesty predsa niemusia byt len pisomne a pohovorove.
Moja manzelka je celkom dobry sofer na zenu, ale trpi tym, cim vacsina zien...nema odhad. Nerada obieha aj v uplne jasnych situaciach, pretoze nevie odhadnut kolko casu potrebuje na obiehanie, za ako dlho sa stretne s autom v protismere a pod a obiehanei vacinou schvalujem ja, ked sedim vedla.
Takisto si nie je ista pri parkovani, aj ked ma vodicak uz 25 rokov.
Testy z odhadu by mali byt sucastou vyucby v autoskole tiez, najviac nehod sa stava prave, ked vodic zle vyhodnoti situaciu a najhorsie zrazky su protismerne, ktore takmer vzdy koncia tragicky, kedze rychlosti sa tam scitavaju.
Ale pak už to nebudou psychotesty.
Navíc - co si pamatuji z autoškoly, tam jsme byli rádi, že jsme to "nějak" odjezdili, většinou hodně pomalu. Nedokážu si představit, že by někdo chtěl předjíždět v serpentinách. Skoro nikdo nejezdí hned jak blázen, je potřeba určitá vyježděnost. A pak se můžou projevit eventuální psychotické sklony, které ovšem ani klasické psychotesty na 100% neodhalí.
Mimocodm auto je pre mna osobne fenomen aj to, ako meni ludi.
Ja osobne sameho seba povazujem za cloveka, ktoremu dokonca chyba zdrava davka agresivity.
Napriek tomu sa mi pomerne casto stava, ze za volantom reagujem agresivne. Typicka situacia je, ked niekto porusuje predpisy, ako som spominal prve co ma napadne, ak vidim za sebou lepiace auto, ze ho jemne vybrzdim (stupidny napad), dalsie situacie su ak sa niekto obieha cez odbocovacie pruhy a pokusa sa potom zaradovat medzi stojace auta, hned prva myslienka je, ze ho nepustim debila, pricom on uz vacsinou blokuje auta, ktore idu za nim a ktore za nic nemozu.
Dalsi (velmi nebezpecny priklad) je, ked vas napadne, ze auto, ktore vas obieha a ktore vam nie je z nejakeho dovodu sympaticke pri obiehani potrapim tym, ze pridam plyn....staci aby nieco vyletelo z protismeru a nestastie je na svete. A veruze ma to velakra napadlo, ked niekto obiehal a podla mna nemal lebo napriklad oproti slo auto. To su situacie, ked sa musis rozhodnut zanho, zrychlim a on pochopi, ze to nestihne a zaradi sa za mna alebo naopak spomalim a uhnedm sa nech sa moze zaradit a neohrozuje to auto oproti? Co ked zacnem spomalovat a on zrovna tiez lebo zisti, ze to nestiha?
Sam seba som pristihol pritom, ze som obcas za volantom zlomyselny, obcas dokonca nadavam a to aj pred detmi (v ramci slusnosti), ked niekto napriklad zablokuje krizovatku lebo tam vosiel pricom videl, ze ju nemoze opustit lebo zapcha a tak pod.
Auto meni ludi, auto je zbran a ja povazujem sucasny system ziskavania opravnenia na vedenie motoroveho vozidla za nedostatocny.
Nesouhlasím, auto lidi nemění. Jen se při řízení dostávají pod psychický tlak a v něm se právě projeví povahové rysy, které v klidu zůstávají skryty a člověk o nich ani nemusí tušit.
Blbost, nikde inde pod tlakom nereagujem agresivne, nenadavam takmer vobec na to nemam povahu, iba v aute som tak trosku iny. Navyse si to sam uvedomujem, keby sa to prejavovalo aj inde viem o tom.
Tak prostě nikde jinde nejseš pod takovým tlakem. Nebo si to v autě víc připouštíš.
Český řidič očima psychiatra