
Arabesky 50% gramáž
Všiml si někdo že arabesky postupně snižujou gramáž a tedy zdražujou v přepočtu na kilo ? možná to nepřekvapí ale 50% to se nedá slušně vyjádřit
dnes mají 209g
původně měli 400g až do roku 22 v roce 23 350g a letos 209g
Týká se to všech cukrovinek. To co dříve vážilo 100 gramů nyní váží 80 gramů a méně a to co vážilo 50 gramů nyní váží 35 gramů. Všichni výrobci tak dbají o naše zdraví a aby nedocházelo k "přežírání", akorát cena se zvyšuje. A já pořád na základní škole nechápal "přímou úměrnost".
A na některé to dokonce psali. Pamatuji na dobré griliášové Vlnky, které už v prodeji nejsou, u kterých před lety snížili váhu a na novém obalu byl i nápis Nové a lehčí. Asi aby se zákazníci moc nenadřeli, když koupí celou krabici.
Hytlerkrámy se o nás starají, a vy na ně takhle?!
Já pamatuju, že původně měly vrstvu s vlnkama a pod ní byly 3 pláty oplatků s náplní. Postupně to snížili jen na ten jeden krycí oplatek vespod a pak Vlnky zmizely úplně. Třeba postupně taky zmizí všechno.
Taková Margotka, při té velikosti to byla malá svačina. Teď je to jen chuťovka, co má 80 gramů a stojí to raketu.
Jo a ještě si vzpomínám na sušenky Disco. Strašně rád jsem je rozdělil a vyjídal z toho tu čokoládu. Postupně z toho udělali mazlavou hmotu a reklamou z toho udělali přednost - "Ještě krémovější!" Bylo to menší, tenčí a hnusnější. A dražší. Neměl jsem je v hubě už desítky let. Naštěstí jsou alternativy.
A Zlaté oplatky, ty taky bývaly super, štos oplatků ve 4 vrstvách v balíku.. Teď jsou v balíčku jen dvě vrstvy a je to taky takový mazlavý.
Ještě že Sedita dělá pořád dobrý oplatky.
Souhlas.
Kupujeme jen sediťácké Horalky (50g drží) a jinak čokolády, bonbóny a pod. výhradně v Rakousku. Naše oblíbené 30 ks Mon Chéri (u nás za 290 kaček), konkrétně tyhle: https://www.nemeckyeshop.cz/cokolady/mon-cheri-30-ks--315g/ mají (dnes) za 157,68 Kč (Hofer, karta Partners).
Na ty naše prodejce se patří zvysoka víte co… nakonec budou prodávat super krémové prázdné obaly.
Jinak naštěstí sladkosti nemusíme moc řešit, manželka je vynikající kuchařka/cukrářka. A baví ji to!
Nevím jak ostatním, ale mě nyní připadá Margotka přeslazená a už mi nechutná. Před rokem 1990 jsem si kupoval tyčinky Arfemis a ty už se nedělají. V podstatě stejně chutnají jen oplatky ze Sereďe (Sedita). Byl jsem tam druhým rokem na vojně a ta vůně oplatek byla cítit až v kasárnách, do vedlejšího cukrovaru jsme chodili na brigády, v pečivárních jsem byl jen jednou v neděli něco betonovat.
Já Margotku moc nejím, manželka z toho umí udělat dobrou buchtu, ale že bych to snědl, si ani nepamatuju. Ale synátor na tom ujíždí, jenže ten logicky nebude vědět, jak to chutnalo kdysi.
Když jsme byly malé děti, byly ty vlny napříč, pamatuju si, jak nás baivlo ukusovat to po vlnkách, pak se nějak otočily a jsou tak dodnes. Ale to by bylo to nejmenší. Dřív byly plné náplně, dneska jsou jen umazané nějakou pěnou. Já to počítám podle těch náplní a opravdu to byly tři oplatky plus ta vlnková, protože bylo vlnkové patro a dvě normální patra.
Zlaté to už je novinka a ty mi nikdy nechutnaly, protože byly opravdu zlaté (kakaové). Tehdy to byl název konkrétního produktu, dneska říkají zlaté všemu možnému takže to je něco jiného. Ale ty ostatní, co nebyly zlaté, ale třeba oříškové nebo malinové byly dobré.
Disko sušenky, to jsme měli rádi. A přesně tímhle způsobem (náplň zvlášť).
Margotka si dlouho držela váhu, ale už o ni taky přišla.
Ještě pamatuju Deli. Deli tyčinky snad už ani nedělaji, naposledy pamatuju cosi těžko poživatelného. Ale dřív jsme je měli rádi.
Sedita je ještě jakžtakž, takový jednooký mezi slepými. Orion nebo Opavia neni nic moc. Svého času, celkem nedávno (i když 5 let to klidně už být může), jsme kupovali máslové sušenky popsané v azbuce (ruské, ukrajinské nevím, česky to tam bylo jen přelepené), chutnaly jako ty klasické, co pamatujeme jako děti. Už jsem je taky dlouho neměl, asi už je k nám nevozí (nebo místo sušenek třeba pečou granáty). Co jsem z těch bukvic vyluštil bylo něco jako alenka (spíš jestli jsem si to nevsugeroval podle té holčičky, co tam byla vyražená na každé sušence).
Asi chtějí, abychom byli zdravější, tak produkují nepoživatelnou hmotu, abychom tolik nemlsali. Ale betre to jenom jako konspiraci, stejně tak bych mohl vymýšlet, že je to podle nařízení EU.
Jak dnes a dodnes? Vlnky se nedělají už skoro 15 let.
„No jo, Vlnky – to byly dobré oplatky. Škoda, že se přestaly prodávat.“
Nic nového, dokonce pro to existuje i odborný termín - smrskflace (anglicky shrinkflation) neboli zdražení zmenšením.
Coz taky nejde delat do nekonecna. Pres 20Kc za 80 g margotku je uz mimo cena/vykon, podobne je to s ostatnimi vyrobky.
Takze co dal? Z 80g margotky udelame 20g artemis pri zachovani ceny?
Dokud to lidi kupujou, tak to dělat jde.
Stává se z toho zboží, který je koupitelný jen v akci. Za normální cenu to nikdo nebere, podobně jako Studentská pečeť, ta stojí raketu, jen v akci je to za přijatelnou cenu. A taky to prošlo smrskflací.
Dostalo se to do stejné kategorie, jako káva, prostě jen ve slevové akci.
Ale Margotka má pořád ještě alternativu v privátních značkách řetězců a je to chuťově hodně podobný. A cenově normální. Takže hlasuji peněženkou, nejsem ožralej milionář.
Což u nás mě to nepřekvapuje, to se děje dávno a se vším a právě takovými nekulatými čísly, že ze 400 se stane 398 a pak 375 až dojdou na 70 gramů.
Už ani ta margotka nemá 15 nebo 10 deka naposledy měla myslím 7. A ta se dlouho na těch 15 deka držela, pak 10, ještě nedávno 9 a naposledy jestli to bylo 75 nebo jen 70 už nevím (a to nemluvím o té 50 gramové miniatuře).
Vánoční kolekce z kilových přešly na půlkilové (ty dvoupatrové, prostě dali víc vzduchu, jinak půlkilové bývaly ty jednopatrové, z těch se stalo těch 450...400 gramů a smrskflace asi pokračuje), možná byl nějaký mezikrok. Poslední roky už to nekupujeme, protože je to drahé a čím dál menší. Stejně jaka bonboniéry.
U nás se tomu snad už ani nedivím. Ale v Itálii mě to letos překvapilo. Tam se normálně moc šidit nedaji, takže tyhle tendence se u nich tak neuplatňovaly. Naopak měli všeho šíleně velká balení. Ne jako u nás 25 nebo 8 vajíčková plata místo 30 a 10 jsme tam letos neviděli, vloni se to tam objevovalo, ale asi s tím pohořeli, ostatně i u nás se vrací ke starým mírám. Stejně tak jako máslo, vrátili se zase k obvyklým velikostem 125, 250, 500 a 1000 gramů. Ale vloni (pokud to už nebylo předloni) taky zkoušeli 197 gramů (samozřejmě tvarované, aby na pohled měl člověk pocit, že kupuje 250) a podobné nesmysly, zase i u nás se vracejí ke klasickým 250 gramům, i když to občas nějaký ten řetězec zkusí a pár důchodců, co si pořádně nepřečte prospekt nebo cedulku, nakoupí tohle "levné" máslo. Letos se tam daly na bonbóny. Ještě loni měli takové ty jejich 400 gramové pytlíky (hlavně želé), letos samé malé, nejvejš 150 gramů (jako u nás za starých časů), ne že by to bylo málo, ale může to být jen začátek a příští rok tam třeba bude taky jen 80 gramů jako u nás. A kafe, a kakao, mají je tam dobré (taky ne zrovna levné, u nás bychom to za ty peníze nekoupili). Bývaly čtvrtkilové. Letos jsme našli nejvejš 75 gramů, a tak jsme z toho byli otrávení, že jsme nakonec nic nekoupili. Na nápoj je to asi jedno, to stačí cokoliv (navíc to stejně nepiju), ale na polevy a vánoční "čokoládu" je potřeba pořádné kakao minulé roky jsme měli právě to italské, někdo vozí kakao z Polska, ale to ze středních čech máme trochu z ruky.
Když jsme u té Itálie, tam bylo zajímavé, že měli sladčí cukr, prostě jsme museli do čaje dávat polovinu toho, co doma. Myslel jsem, že cukr (stejně jako třeba sůl) je tak jednoduchá věc, že musí být všude stejný.
Zase taková Fidorka má pořád 30 gramů, ve svém archivu jsem ale našel i 20 gramové, ale asi to byla nějaká epizoda. Ale to je asi jediné, jinak se všechno zmenšuje.
veď to od covid-tragikomédie robia všetci výrobcovia všetkého možného a ešte sa chvália tým,že zachovali sme cenu u viac ako x výrobkov,ano cena zostáva rovnaká,mení,obvykle zmenšuje sa len obsah/objem výrobku.......stačí si pozrieť napr.xxl týždne v lídli,xxl balenia napr. rybacie výrobky pred covidom boli obvykle 980-1200g,dnes za tú istú cenu 420-480g atď.....netýka sa to len cukroviniek,ale aj nápojov,miesto "akčného" 2,25l dnes už len "akčné" balenie 1,5l za tú istú cenu.....a na vine nieje len tvz.inflácia......
To už se dělalo dávno před covidem.
Velmi nepopulární názor, mně to vyhovuje. Týká se to hlavně sladkostí a dalších nezdravých pochutin. Půl kila těstovin má stále půl kila, kilo mouky má kilo a kilo paprik má taky kilo. Na mě je to neskutečně přeslazené, ale sem tam, párkrát za rok, dostanu na něco takového chuť. Jak nejsem zvyklý na kvanta cukru a soli, tak zrovna pro mě je velká čokoláda nebo balení solených chipsů něco, co musím jíst na víckrát. Prodávat za cenu jako před 20 lety chápu, že nejde a radši si koupím 50g balíček bonbonů za 25 korun, který dokážu v přijatelném čase zkonzumovat, než poctivé původní balení za trojnásobek a budu kolem něj chodit od Vánoc ještě na Velikonoce.
A proto kupujes kilo paprik za stovku a jabka v sezone za 60![]:)](https://static.poradna.net/images/smiley/evilsmile.gif)
Asi nejznámější příklad.
Také u tohoto výrobku s tebou musím souhlasit. Kdysi jsem dostal k narozeninám Toblerone o váze 4,5 kg a už se nevyrábí. No prostě hrůza co s námi ti výrobci dělají.

Když k nám přišla návštěva tak každý dostal kus. Zbavoval jsem se toho půl roku.
„Výrobci v poslední době zmenšují všechna balení, a to ani nemluvím o másle, chlazených výrobcích nebo chlebu.“
vysvětlení
Výrobci zmenšují balení potravin hlavně kvůli ekonomickým tlakům — a tahle taktika má dokonce jméno: smrskflace (anglicky shrinkflation). Tady jsou hlavní důvody, proč to dělají:
💸 Proč výrobci zmenšují balení
Inflace a rostoucí náklady: Ceny surovin, energií i dopravy rostou. Místo toho, aby výrobci zdražili, raději zmenší balení, aby cena na regálu zůstala stejná.
Psychologie zákazníka: Výrobci vědí, že zákazníci citlivě reagují na vyšší cenu. Menší balení si často nevšimnou, ale vyšší cenovky ano.
Zachování konkurenceschopnosti: Pokud by jeden výrobce zdražil a konkurence ne, zákazníci by mohli přejít jinam. Zmenšení balení je méně nápadné než zdražení.
Změna obalu bez upozornění: Balení se často zmenší, ale vizuálně vypadá stejně. Obsah je menší, ale cena zůstává.
📉 Nejčastěji zmenšované produkty
Máslo a pomazánky – gramáž se často snižuje o 10–20 g, aniž by se změnil obal.
Chléb a pečivo – menší bochníky nebo méně krajíců v balení, ale cena zůstává stejná.
Čokolády a sladkosti – méně gramů, někdy i menší počet kousků v tyčinkách nebo bonboniérách.
Brambůrky a snacky – obaly vypadají stejně, ale obsah je lehčí.
Jogurty a mléčné výrobky – kelímky s menším objemem, často bez upozornění.
Nápoje – například džusy nebo limonády v menších lahvích, ale za stejnou cenu.
Mražené potraviny – pizza, zelenina, hotová jídla – méně gramů, stejné balení.
🛒 Proč si toho nevšimneme
Obaly se často nemění, takže rozdíl v hmotnosti nebo objemu je nenápadný.
Výrobci spoléhají na to, že zákazníci sledují hlavně cenu, ne gramáž.
„A jak teď říkám, už to nebude jako dřív.“
Tys musel mít v mládí přezdívku Kolumbus, že jo?!
Jako že má nakřáplý vejce?
No to možná taky.
Ale aby přišel s něčím, co ještě nevíme, tak to ne.
Tenhle radiátor je chytřejší než Google.
A jdu měřit čas, za jak dlouho mi dá nesouhlas.![]:)](https://static.poradna.net/images/smiley/evilsmile.gif)