Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
„Výrobci v poslední době zmenšují všechna balení, a to ani nemluvím o másle, chlazených výrobcích ne…
topné těleso 123 21.10.2025 12:32
topné těleso 123
Tys musel mít v mládí přezdívku Kolumbus, že jo?!
Prasak 21.10.2025 17:58
Prasak
Jako že má nakřáplý vejce? nový
Wikan 21.10.2025 19:32
Wikan
No to možná taky. Ale aby přišel s něčím, co ještě nevíme, tak to ne. poslední
Prasak 22.10.2025 14:33
Prasak
Tenhle radiátor je chytřejší než Google.:-) A jdu měřit čas, za jak dlouho mi dá nesouhlas.]:) nový
Karel04 22.10.2025 11:39
Karel04

„Výrobci v poslední době zmenšují všechna balení, a to ani nemluvím o másle, chlazených výrobcích nebo chlebu.“

vysvětlení

Výrobci zmenšují balení potravin hlavně kvůli ekonomickým tlakům — a tahle taktika má dokonce jméno: smrskflace (anglicky shrinkflation). Tady jsou hlavní důvody, proč to dělají:

💸 Proč výrobci zmenšují balení
Inflace a rostoucí náklady: Ceny surovin, energií i dopravy rostou. Místo toho, aby výrobci zdražili, raději zmenší balení, aby cena na regálu zůstala stejná.

Psychologie zákazníka: Výrobci vědí, že zákazníci citlivě reagují na vyšší cenu. Menší balení si často nevšimnou, ale vyšší cenovky ano.

Zachování konkurenceschopnosti: Pokud by jeden výrobce zdražil a konkurence ne, zákazníci by mohli přejít jinam. Zmenšení balení je méně nápadné než zdražení.

Změna obalu bez upozornění: Balení se často zmenší, ale vizuálně vypadá stejně. Obsah je menší, ale cena zůstává.

📉 Nejčastěji zmenšované produkty
Máslo a pomazánky – gramáž se často snižuje o 10–20 g, aniž by se změnil obal.

Chléb a pečivo – menší bochníky nebo méně krajíců v balení, ale cena zůstává stejná.

Čokolády a sladkosti – méně gramů, někdy i menší počet kousků v tyčinkách nebo bonboniérách.

Brambůrky a snacky – obaly vypadají stejně, ale obsah je lehčí.

Jogurty a mléčné výrobky – kelímky s menším objemem, často bez upozornění.

Nápoje – například džusy nebo limonády v menších lahvích, ale za stejnou cenu.

Mražené potraviny – pizza, zelenina, hotová jídla – méně gramů, stejné balení.

🛒 Proč si toho nevšimneme
Obaly se často nemění, takže rozdíl v hmotnosti nebo objemu je nenápadný.

Výrobci spoléhají na to, že zákazníci sledují hlavně cenu, ne gramáž.

„A jak teď říkám, už to nebude jako dřív.“

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru