Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Revize výuky ICT na středních školách

Občas se dostanu k nějaké informaci ze školství; často z toho jde hlava kolem.

Stručně: stát redukuje výuku na školách, školy jsou nuceny snižovat počty hodin napříč ročníky, obory a předměty. Kromě toho stát vymyslel, že se naprosto změní výuka ICT předmětů na maturitních oborech středních škol.

Přikládám PDF dokument, vytvořil jsem ho exportem z DOCX souboru, kde jsem provedl pouze vizuální změnu a podbarvil zajímavé části textu.

Originální dokument je veřejně přístupný z tohoto webu https://revize-ict-sov.rvp.cz/ na odkazu s textem "kategorie dosaženého vzdělávání M, L0" přímo tady: https://revize-ict-sov.rvp.cz/files/priloha-3b-ict-sov-m-l0.docx - to uvádím pro případnou kontrolu mnou přiloženého PDF.

Tím, jak stát nutí školy šetřit se bude učivo na většině těchto škol učit v týdenní hodinové dotaci 4 hodiny; může to být v jednom ročníku (to asi nepůjde reálně) nebo v ročnících dvou vždy po dvou hodinách týdně; či v libovolné jiné kombinaci počtu ročníků a hodin týdně. Podstatou je, že školy na to vyčlení 4 hodiny týdně (nějak rozložených) během celého studia.

Jděte rovnou na stranu 4.

Můžete prosím na ten dokument mrknout a vyjádřit se k tomu? Ve smyslu: co si pod tím představujete, kdo a jak to asi bude učit, co vlastně budou ty děcka v hodinách dělat. Já totiž některý pojmy neznám a nedokážu si je nikam zařadit.

Jo a zkuste uvážit, že na spoustě středních škol se to bude učit v prvním a druhým ročníku.

Jděte rovnou na stranu 4.

V levém sloupci je info "tohle musí umět" a v pravém sloupci je "tohle se musí učit".

Co na to říkáte?

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Což o to, pojmy znám. Jen si nedokážu představit, jak tohle všechno chtějí stihnout. Leda by šli jen…
Wikan 30.05.2024 14:51
Wikan
A ty si dokážeš představit, co konkrétně a jakým způsobem se bude učit? Ať mne kopne hajtra z votoč… nový
Pavel 31.05.2024 08:04
Pavel
Představit si to dokážu. Ale jako program na celou střední školu s IT zaměřením. Jako jeden ročník n… nový
Wikan 31.05.2024 09:37
Wikan
Navíc na běžné (tedy ne s IT zaměřením) střední škole je to tak trochu nesmysl. Učit se sítě či html… nový
L-Core 31.05.2024 10:47
L-Core
Na škole to vezmou jako seznam volitelných témat, ze kterých si učitel pár vybere nový
Jan Fiala 31.05.2024 10:21
Jan Fiala
Takhle to nefunguje :-) Tohle všechno je závazný. Může se k tomu přidat něco dalšího, ale ubrat se… nový
Pavel 31.05.2024 10:28
Pavel
Státní instituce zveřejnila PDF k revizi výuky ICT na všech středních školách s maturitou. https://… nový
Pavel 02.02.2025 18:58
Pavel
Psi štěkají, ale karavana táhne dál. nový
L-Core 02.02.2025 19:15
L-Core
Spousta spolužáků by tohle nedala ani v prvním ročníku na VŠ. A to byli lidi se zájmem o IT. nový
Wikan 02.02.2025 19:19
Wikan
Buď v klidu, tohle nedají učitelé ]:) nový
Jan Fiala 02.02.2025 19:29
Jan Fiala
Bude prosím někdo ochotný podívat se na čtyři PDF, je to (oficiální) představa "co a jak učit". Je t… nový
Pavel 01.09.2025 10:48
Pavel
Jen jsem to narychlo projel, co slovo to perla. Jestli to bude v papírovém vydání, mělo by se to tis… nový
Yarda 01.09.2025 11:46
Yarda
Pavle, zkus si položit otázku, kterou z těch dovedností bude reálně člověk v živote potřebovat. Větš… nový
Sharkjd 07.09.2025 07:20
Sharkjd
Také by se měli učit jak přežít až nepůjde elektřina a nastane kolaps, jak posílit zabezpečení bytu… nový
nerady 07.09.2025 07:51
nerady
Omlouvám se za reakci směrem k Pavlovi. Špatně jsem si přečetl jeho dotaz. Bylo to tedy obecně reak… nový
Sharkjd 07.09.2025 14:51
Sharkjd
No jo, jenže teď opravdu řeším problém, který s tím má: co a jak se má učit; fakt si s tím neví rady… nový
Pavel 08.09.2025 02:37
Pavel
Od toho je prece ministerstvo, kde tyto a dalsi kraviny vznikají, Mají k tomu být pokyny, kde by byl… nový
Jan Fiala 08.09.2025 06:12
Jan Fiala
Nejsou k tomu učebnice? Tam by to snad mělo být aspoň trochu srozumitelně. Tak držet se jich a v kli… nový
Yarda 08.09.2025 07:17
Yarda
Díky všem za reakci. PDF v úvodním příspěvku je od ministerstva, je to tzv. Rámcový vzdělávací prog… nový
Pavel 08.09.2025 19:03
Pavel
Mas tam priklady. Osobne bych cekal, ze budou k dispozici ucebnice, ze budou k dispozici vzorova dat… poslední
Jan Fiala 08.09.2025 23:09
Jan Fiala
Trosku OT...kedysi bezal u nas na SK taky projekt, ze "IT vodicak"...asi to slo aj z eurofondov lebo… nový
fleg 08.09.2025 07:52
fleg
Vtip(?): Přijde pán domů a říká manželce. "Tak mne dnes napadlo, že jsem řekl sekretářce, aby mne pů… nový
Yarda 08.09.2025 08:35
Yarda

Státní instituce zveřejnila PDF k revizi výuky ICT na všech středních školách s maturitou.

https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-data.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-testovani.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-systemy.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-technologie.pdf

Znovu upozorním na fakt, že tohle se musí (!) učit na všech maturitních oborech, např. mechanik, zdravotní sestra, ...

Vývoj webové aplikace pro správu
úkolů. Začít formulací problému
a cíle. S pomocí jednoduché webové aplikace pro efektivní správu
denních úkolů a povinností zvýšit
produktivitu a snížit stres z nevyřízených úkolů. Umožnit uživatelům
přidávat, organizovat a sledovat
své úkoly.

Vývoj aplikace pro správu osobních financí. Nejprve definovat
problém, například ve znění: řada
lidí má potíže s udržením přehledu o svých financích, což vede
k neefektivnímu využívání peněz
a finančním potížím. Cílem bude
vytvořit intuitivní aplikaci, která
pomůže uživatelům lépe spravovat
své finance. Poskytnout nástroje
pro sledování příjmů a výdajů a plánování rozpočtu.

Vytvoření systému pro správu knižního fondu školní
knihovny. Nejprve stanovit proměnné a datové struktury potřebné pro správu dat. Definovat proměnné pro
knihy a výpůjčky. Rozhodnout o vhodných datových typech: řetězce pro název knihy, autora a žánr; číslo nebo
datum pro záznamy o půjčkách. Vybrat řídicí struktury
pro operace, jako je vyhledávání knih nebo sledování
stavu výpůjček

Systém správy skladu. Pro udržení přehledu o produktech na skladě maloobchodního řetězce je potřeba
pochopit, že v systému správy skladu každý produkt
představuje entitu s určitými atributy (název produktu,
cena, množství na skladě a dodavatel). Tedy každý
záznam v databázi obsahuje informace o jednom
produktu.

Správa skladových zásob v maloobchodě. Pro získání přehledu
o tom, kde se nacházejí informace
o dostupnosti zboží v jednotlivých
skladech, je potřeba zaměřit se
na interní skladový systém. Porozumět, že každý produkt má svůj
záznam s aktuální dostupností.
Seznámit se s procesem naskladnění zboží a jeho důsledky a projevy v informačním systému.

Kdo máte děti na střední, máte se na co těšit. Kdo to bude učit? A jak to bude učit? Klasická střední s maturitou: výpočetka je v 1. a 2. ročníku, dvě hodiny týdně.

Zešíleli?

Bude prosím někdo ochotný podívat se na čtyři PDF, je to (oficiální) představa "co a jak učit". Je to pro všechny maturitní obory v celé republice, v IT předmětu ("výpočetka"), typicky první a druhý ročník na střední škole (i zdravotní škola, automechanik, ...).

Snažím se s tím pomoci člověku, co neví a nechápe, jak to uchopit a jak to učit.

Díky za nápady!

https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-data.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-testovani.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-systemy.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-technologie.pdf

Jen jsem to narychlo projel, co slovo to perla. Jestli to bude v papírovém vydání, mělo by se to tisknout na jemný papír, aby to mělo aspoň nějaké smysluplné využití. Nebo naopak vytesat do kamene a ten kamen otlouct o hlavu co to zplodila.
Možná je autor placený od stránky.

Fyzik Richard Feynman popsal, jak kdysi četl práci napsanou proslulým sociologem a zjistil, že nechápe, o čem ten pán píše. Příkladem věty bylo: "Jednotlivý člen sociální skupiny často přijímá informace cestou vizuálních symbolických kanálů."
Feynman posléze pochopil, že věta znamená "lidé čtou".

:-(3-[:x::beer:

Pavle, zkus si položit otázku, kterou z těch dovedností bude reálně člověk v živote potřebovat. Většina věci jsou tam nesmysly už teď, natož za pár let.

Historie PC a mobilů? K čemu by to lidem bylo? Programování vlivem AI a Vibecodingu je taky s otazníkem, ale je fakt, že algoritmizace jako způsob myšlení uplatnění má.

Místo těch nesmyslů by se lidi měli učit digitální bezpečnost, kritické myšlení a práce s AI. Tohle jsou osnovy pro IT pro rok 2000…

Od toho je prece ministerstvo, kde tyto a dalsi kraviny vznikají, Mají k tomu být pokyny, kde by bylo popsáno jak to uchopit, do jaké hloubky zajít a co vse v rámci toho bodu probrat.
Pokud ti popis nedodá škola, ať se obrátí přímo na ministerstvo nebo na autory.

Díky všem za reakci.

PDF v úvodním příspěvku je od ministerstva, je to tzv. Rámcový vzdělávací program (RVP) a musí (!) se to učit.

Tyhle čtyři PDF, to už mají být konkrétní postupy, jak realizovat ty požadavky z toho úvodního PDF.

https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-data.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-testovani.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-systemy.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-technologie.pdf

Ať mě kopne hajtra z votočky, stejně tomu nerozumím a nedokážu si pod tím nic konkrétního představit. Školy to musí učit a nikdo neví, jak na to a co vlastně si má pod tím představit. Typicky je to na střední v prvním a druhým ročníku.

Proto jsem poprosil o pomoc, ale zdá se, že ani tady si s tím nikdo neví rady, natož pak na školách.

I tak všem díky.

Trosku OT...kedysi bezal u nas na SK taky projekt, ze "IT vodicak"...asi to slo aj z eurofondov lebo sa na to dost tlacilo.
Pointa mala byt dat zakladne IT vzdelanie ludom ako su nezamestnany, dochodcovia a pod a vytvorit nieco ako standard pre IT znalosti.
Nieco so si mozes dat ptom do CV a HR pracovnik bude vediet ako si priblizne na tom s IT.
Myslienka pekna...vysledky nevalne.
Problemom neboli len firmy, ktore sa na to nalepili, aby z toho vycucali peniaze, problemom bol hlavne ten "standard", ktory vytvaral nejaky blbec.
Ja, clovek s x-rocnou praxou a da sa povedat, ze IT expert som bol opakovane vabeny do toho systemu ako skolitel, ale ked som si cvicne robil par testov tak som....proste neuspel.
Nielenze som nevedel odpovede, ale ja som niektorym ani nerozumel, co sa vlastne pytaju.
Nehovoriac o praktickom prinose tych veci, ktore mal absolvent ovladat.

Vtip(?):
Přijde pán domů a říká manželce.
"Tak mne dnes napadlo, že jsem řekl sekretářce, aby mne půl hodiny nikdo nerušil, že vyřizuji něco důležitého, zamknul jsem se v kanceláři a zkusil jsem vyplnit test co dáváme uchazečům o zaměstnání.
...
Já mám štěstí že už jsem ředitelem."

:beer:

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru