Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Revize výuky ICT na středních školách

Občas se dostanu k nějaké informaci ze školství; často z toho jde hlava kolem.

Stručně: stát redukuje výuku na školách, školy jsou nuceny snižovat počty hodin napříč ročníky, obory a předměty. Kromě toho stát vymyslel, že se naprosto změní výuka ICT předmětů na maturitních oborech středních škol.

Přikládám PDF dokument, vytvořil jsem ho exportem z DOCX souboru, kde jsem provedl pouze vizuální změnu a podbarvil zajímavé části textu.

Originální dokument je veřejně přístupný z tohoto webu https://revize-ict-sov.rvp.cz/ na odkazu s textem "kategorie dosaženého vzdělávání M, L0" přímo tady: https://revize-ict-sov.rvp.cz/files/priloha-3b-ict-sov-m-l0.docx - to uvádím pro případnou kontrolu mnou přiloženého PDF.

Tím, jak stát nutí školy šetřit se bude učivo na většině těchto škol učit v týdenní hodinové dotaci 4 hodiny; může to být v jednom ročníku (to asi nepůjde reálně) nebo v ročnících dvou vždy po dvou hodinách týdně; či v libovolné jiné kombinaci počtu ročníků a hodin týdně. Podstatou je, že školy na to vyčlení 4 hodiny týdně (nějak rozložených) během celého studia.

Jděte rovnou na stranu 4.

Můžete prosím na ten dokument mrknout a vyjádřit se k tomu? Ve smyslu: co si pod tím představujete, kdo a jak to asi bude učit, co vlastně budou ty děcka v hodinách dělat. Já totiž některý pojmy neznám a nedokážu si je nikam zařadit.

Jo a zkuste uvážit, že na spoustě středních škol se to bude učit v prvním a druhým ročníku.

Jděte rovnou na stranu 4.

V levém sloupci je info "tohle musí umět" a v pravém sloupci je "tohle se musí učit".

Co na to říkáte?

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Bude prosím někdo ochotný podívat se na čtyři PDF, je to (oficiální) představa "co a jak učit". Je t…
Pavel 01.09.2025 10:48
Pavel
Pavle, zkus si položit otázku, kterou z těch dovedností bude reálně člověk v živote potřebovat. Větš…
Sharkjd 07.09.2025 07:20
Sharkjd
Omlouvám se za reakci směrem k Pavlovi. Špatně jsem si přečetl jeho dotaz. Bylo to tedy obecně reak…
Sharkjd 07.09.2025 14:51
Sharkjd
No jo, jenže teď opravdu řeším problém, který s tím má: co a jak se má učit; fakt si s tím neví rady… nový
Pavel 08.09.2025 02:37
Pavel
Od toho je prece ministerstvo, kde tyto a dalsi kraviny vznikají, Mají k tomu být pokyny, kde by byl… nový
Jan Fiala 08.09.2025 06:12
Jan Fiala
Nejsou k tomu učebnice? Tam by to snad mělo být aspoň trochu srozumitelně. Tak držet se jich a v kli… nový
Yarda 08.09.2025 07:17
Yarda
Díky všem za reakci. PDF v úvodním příspěvku je od ministerstva, je to tzv. Rámcový vzdělávací prog… nový
Pavel 08.09.2025 19:03
Pavel
Mas tam priklady. Osobne bych cekal, ze budou k dispozici ucebnice, ze budou k dispozici vzorova dat… poslední
Jan Fiala 08.09.2025 23:09
Jan Fiala
Trosku OT...kedysi bezal u nas na SK taky projekt, ze "IT vodicak"...asi to slo aj z eurofondov lebo… nový
fleg 08.09.2025 07:52
fleg
Vtip(?): Přijde pán domů a říká manželce. "Tak mne dnes napadlo, že jsem řekl sekretářce, aby mne pů… nový
Yarda 08.09.2025 08:35
Yarda

Bude prosím někdo ochotný podívat se na čtyři PDF, je to (oficiální) představa "co a jak učit". Je to pro všechny maturitní obory v celé republice, v IT předmětu ("výpočetka"), typicky první a druhý ročník na střední škole (i zdravotní škola, automechanik, ...).

Snažím se s tím pomoci člověku, co neví a nechápe, jak to uchopit a jak to učit.

Díky za nápady!

https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-data.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-testovani.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-systemy.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-technologie.pdf

Pavle, zkus si položit otázku, kterou z těch dovedností bude reálně člověk v živote potřebovat. Většina věci jsou tam nesmysly už teď, natož za pár let.

Historie PC a mobilů? K čemu by to lidem bylo? Programování vlivem AI a Vibecodingu je taky s otazníkem, ale je fakt, že algoritmizace jako způsob myšlení uplatnění má.

Místo těch nesmyslů by se lidi měli učit digitální bezpečnost, kritické myšlení a práce s AI. Tohle jsou osnovy pro IT pro rok 2000…

Od toho je prece ministerstvo, kde tyto a dalsi kraviny vznikají, Mají k tomu být pokyny, kde by bylo popsáno jak to uchopit, do jaké hloubky zajít a co vse v rámci toho bodu probrat.
Pokud ti popis nedodá škola, ať se obrátí přímo na ministerstvo nebo na autory.

Díky všem za reakci.

PDF v úvodním příspěvku je od ministerstva, je to tzv. Rámcový vzdělávací program (RVP) a musí (!) se to učit.

Tyhle čtyři PDF, to už mají být konkrétní postupy, jak realizovat ty požadavky z toho úvodního PDF.

https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-data.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-testovani.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-systemy.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/vystup-rvp-m-technologie.pdf

Ať mě kopne hajtra z votočky, stejně tomu nerozumím a nedokážu si pod tím nic konkrétního představit. Školy to musí učit a nikdo neví, jak na to a co vlastně si má pod tím představit. Typicky je to na střední v prvním a druhým ročníku.

Proto jsem poprosil o pomoc, ale zdá se, že ani tady si s tím nikdo neví rady, natož pak na školách.

I tak všem díky.

Trosku OT...kedysi bezal u nas na SK taky projekt, ze "IT vodicak"...asi to slo aj z eurofondov lebo sa na to dost tlacilo.
Pointa mala byt dat zakladne IT vzdelanie ludom ako su nezamestnany, dochodcovia a pod a vytvorit nieco ako standard pre IT znalosti.
Nieco so si mozes dat ptom do CV a HR pracovnik bude vediet ako si priblizne na tom s IT.
Myslienka pekna...vysledky nevalne.
Problemom neboli len firmy, ktore sa na to nalepili, aby z toho vycucali peniaze, problemom bol hlavne ten "standard", ktory vytvaral nejaky blbec.
Ja, clovek s x-rocnou praxou a da sa povedat, ze IT expert som bol opakovane vabeny do toho systemu ako skolitel, ale ked som si cvicne robil par testov tak som....proste neuspel.
Nielenze som nevedel odpovede, ale ja som niektorym ani nerozumel, co sa vlastne pytaju.
Nehovoriac o praktickom prinose tych veci, ktore mal absolvent ovladat.

Vtip(?):
Přijde pán domů a říká manželce.
"Tak mne dnes napadlo, že jsem řekl sekretářce, aby mne půl hodiny nikdo nerušil, že vyřizuji něco důležitého, zamknul jsem se v kanceláři a zkusil jsem vyplnit test co dáváme uchazečům o zaměstnání.
...
Já mám štěstí že už jsem ředitelem."

:beer:

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru