Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Další reforma školství.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-hudebni-a-vytvarna-vychova-maji-skoncit-novy-plan-skolni-vyuky-celi-kritice-227962

Není to málo, Antone Pavloviči?
Já bych rovnou zrušil školy. A taky ministerstvo školství.

A tohle je taky roztomilé:
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-studenti-maji-smulu-skola-se-jim-do-penze-nezapocita-40426122

Aspoň zbyde víc peněz na fedrpuše, šněrovačky a stíhačky F35.
:beer:

Předmět Autor Datum
To sloučení hudebky a výtvarky není zas tak úplně mimo, dokážu si to představit. Je to podobné jako…
Zdenál 21.03.2023 08:00
Zdenál
35 let třeba dají. Ale za každý rok započítaný máš 1,5% do výpočtu nahoru. 35*1,5 je míň než třeba 4…
L-Core 21.03.2023 13:10
L-Core
Nevim, jaká je současná praxe, ale za nás se v rámci dějepisu učili povšechné dějiny, v rámci českéh…
RedMaX 21.03.2023 13:41
RedMaX
My meli na gymplu ve vytvarce i nejake dejiny umeni a podobne blbosti. Ne ze by me to nejak extra za…
merlouska 21.03.2023 13:58
merlouska
My tohle měli už na základce. To je na tom právě to blbé, že se to jmenuje všelijak, ale ve skutečno…
ml1 21.03.2023 15:03
ml1
Neboj, při klesajících nárocích na obsah výuky se spoustu nesmyslných předmětů (metametika, fyzika a…
Jan Fiala 21.03.2023 15:20
Jan Fiala
Ostré předměty do rukou mládeži <15? Taková nezodpovědnost.
Prim 21.03.2023 15:25
Prim
Vlastní kapesní nůž jsem v první třídě už dávno měl, ale to měl snad každý kluk ... Nezodpovědnost j…
gilhad 22.03.2023 17:33
gilhad
Měli jsme to v sedmdesátkách stejně. V hudebce ještě něco o Smetanovi (nevyvětraný duch Nejedlého).
Prim 21.03.2023 15:22
Prim
Ale to je podle mne v pořádku. V hudebce ses dozvěděl i něco o historii hudby, o zápisu not, ve výtv…
Jan Fiala 21.03.2023 15:49
Jan Fiala
Jo, to souhlasím - hudebka = zpěv a trochu noty, o hudebních skladatelích zanedbatelný minimum, hude…
Prasak 21.03.2023 17:11
Prasak
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45219 https://www.jcted.cz/co-si-m…
Yarda 21.03.2023 17:08
Yarda
Jo a ještě něco, aby se malí blbečci necítili dotčeni, že jsou blbečci a těm chytrým nedáš najevo, ž…
Prasak 21.03.2023 17:20
Prasak
Zas by som to hneď neodsudzoval. Známkovací systém je fakt debilný, zastaralý, vyjadriť celé tvoje d…
Hastrman 21.03.2023 21:25
Hastrman
Já vím, že samotný známky nejsou až tak důležitý, ale je to jednoduchý měřítko výkonnosti, záleží na…
Prasak 21.03.2023 22:04
Prasak
Jako montovna pro celou Evropu nepotřebujeme žádné vzdělance. V podstatě bude stačit jako v minulost…
nerady 21.03.2023 19:45
nerady
IMHO základní škola by se neměla pokoušet vychovat ze žáka muzikanta, spisovatele, olympionika, vědc…
Yarda 21.03.2023 22:12
Yarda
Ja cetl vic nez jen titulek, takze nejak nevidim problem (zadne ruseni se nekona). Kdyz zavzpominam…
Dwane Dibbley 22.03.2023 19:11
Dwane Dibbley
Já vlastně na to nemám vyhraněný názor :) V hudebce na základce jsme se učili ty všelijaké lidovky…
L-Core 22.03.2023 20:39
L-Core
... tyhle předměty byly dobré pro zlepšení průměru známek na vysvědčení ... Nevím, jak mi trojka z…
Zdenál 23.03.2023 07:39
Zdenál
...Nevím, jak mi trojka z výtvarky zlepšila vysvědčení, naopak mi znemožnila mít vyznamenání.... ..… poslední
Yarda 26.03.2023 10:16
Yarda
...mi jsme si to museli protrpet... Ty jsi asi v češtině moc netrpěl. :-D Co se týká kreslení (výtv…
Yarda 23.03.2023 07:54
Yarda
Inu u nás to k takovému cíli rozhodně nevedlo ... :-(
gilhad 23.03.2023 09:55
gilhad

To sloučení hudebky a výtvarky není zas tak úplně mimo, dokážu si to představit. Je to podobné jako tělesná výchova - také se v ní učí různé sporty a má to jeden název. Proč není třeba Výuka fotbalu, Výuka atletiky?

A to nezapočtení studia? Vzhledem k věku odchodu do důchodu těch 35 let v práci lehce dají, i kdyby studovali do 30 let. A kratší dobu pojištění oproti manuálně pracujícím kompenzují vyšší platy - takže za mě taky OK.

35 let třeba dají. Ale za každý rok započítaný máš 1,5% do výpočtu nahoru. 35*1,5 je míň než třeba 40*1,5.
Starší páky mají započítané vše, vč. střední školy od 1. ročníku. Není pak problém při odchodu do důchodu napočítat 45, 46, 47 let. To ale končí…

Nevim, jaká je současná praxe, ale za nás se v rámci dějepisu učili povšechné dějiny, v rámci českého jazyka se učilo o historických knihách a jejich autorech, ale v hudební výchově se učili jen noty a zpěv a ve výtvarce se jen kreslilo. Děti, které neměly nějaký vlastní zájem, tak vůbec neznaly nic z oblasti historie hudby ani malířství, sochařství atp., ale znali historii knih a životopisy spisovatelů.

Přišlo mi to už tehdy nesmyslné. Ale nevím, jak je to dnes.

My meli na gymplu ve vytvarce i nejake dejiny umeni a podobne blbosti. Ne ze by me to nejak extra zajimalo :-)

Byl to osmilety gympl, prvni dva roky jsme meli vytvarku i hudebku, na dalsi tri roky jsme si meli vybrat bud vytvarku, nebo hudebku. My meli ty dejiny umeni tusim hlavne ty posledni dva roky vytvarky, na stridacku s malovanim. Co delali hudebkari, netusim.
Cca 20-25 let zpatky. Fuj, ja jsem stara.

My tohle měli už na základce. To je na tom právě to blbé, že se to jmenuje všelijak, ale ve skutečnosti to je dějepis a na známku z hudebky nemá ani tak vliv zpěv jako vyblití nějakých zbytných vědomostí. Ale zase na druhou stranu v hudební výchově jsme měli i ten tanec (pamatuju třeba mazurku).
Jistě by bylo dobré učit to v souvislostech, když to tak řeknu mít jeden dějepis a ne několik. Český jazyk by pak mohl být českým jazykem a ne dějinami literatury (které by právě obsahoval tento umělecký předmět).
A jistě že se daleko snáze a objektivněji známkují odpovědi v nějakém znalostním testu než třeba výkres nebo sádrový odlitek.
Ale tohle nevznikne přes noc, rok 24 je za dveřma, nikdo takovou věc za rok dohromady nedá.
Osobně bych si myslel, že by to měly být aspoň dva předměty. V tom jednom by se to bralo teoreticky, prostě taková nalejvárna (a boj bude o to, co nalejvat). Ve druhém by se právě prováděl umělecký projev. Ale stejně nevím, co se tím získá, hodiny ani učitele to neušetří a žákům to možná udělá větší zmatek. Ještě by to chtělo, ale to už určitě je, nějaký předmět, kde by se studenti učili i normální ("neumělecký") projev. Prostě vystoupení před publikem, prezentaci něčeho, výsledků své práce, prostě to, co někteří z nich budou provádět celý život.

Zase musím uznat, že třeba ve výtvarné výchově jsme se sice nějaké takové věci učili, ale nikdy se to nezkoušelo. V té hudební ale ano. A literaturu snad ani nemusím zmiňovat, tam to na základce byla podstatná část. Na střední jsme za 4 roky měli hodin jiných než dějepisných méně než prstů. Ne že by mi to vadilo, diktát se mi tehdy povedl (jediný diktát za celé 4 roky). Slohovku už ani nevím, psali jsme ji v prváku, pan učitel to přinesl opravené ve třeťáku. Pak jsme psali ještě jednu. A to byla asi veškerá čeština. Jo ještě asi jedna mluvnice, kdy jsme hledali nějaké archaismy ve slovníku spisovné češtiny.

No ale my třeba na základce ještě měli dílny a pěstitelské práce; na bývalých šklních pozemcích nyní stojí sportovní hala (a mají to tak i ostatní školy i gympl), zřejmě se tyto obětované hodiny přidělily tělocviku a "absolventi" pak neumí vzít do ruky hrábě nebo motyku.

Neboj, při klesajících nárocích na obsah výuky se spoustu nesmyslných předmětů (metametika, fyzika apod.) zruší, v češtině se budou učit základní věty, abys byl schopný dojít do restaurace a říct: Já hlad. Moc.
Místo lidí s všeobecným rozhledem a selským rozumem budeme konečně mít stádo tupých voličů, kteří budou s otevřenou hubou hltat zprávy veřejnoprávní televize a jednohlasně volit voly, kteří jim budou naservírováni na jednom volebním lístku.

Vlastní kapesní nůž jsem v první třídě už dávno měl, ale to měl snad každý kluk ...
Nezodpovědnost je nenaučit děti s ostrými věcmi zacházet. Stejně tak se základním nářadím a nástroji.
V těch 15 letech má mládež nejvyšší čas na soustruhy, frézy, svařování a jiné užitečné dovednosti.

Ale to je podle mne v pořádku. V hudebce ses dozvěděl i něco o historii hudby, o zápisu not, ve výtvarce zase kromě pokusů o umění o historii umění. To vše je pro všeobecný rozhled, protože na základce žádné hluboké znalosti nezískáš a nikdo s tím ani nepočítá.

Jo, to souhlasím - hudebka = zpěv a trochu noty, o hudebních skladatelích zanedbatelný minimum, hudební styly (poslední století) nula nula nic. Výtvarka - různé kreslící techniky, o slavných malířích a sochařích ani slovo. Mohli nám toho říct víc.
Zato v literatuře, jak tu psal jeden kolega výše, jsme toho probrali až příliš mnoho, zvláště na střední škole. Ano, základní rozhled je potřeba, ale když to vztáhnu poměrovně k právě zmíněné hudební výchově, tak známe spoustu spisovatelů 19. století, který už nikdo nečte, ale hraje se spousta hudby staré stovky let, jejichž autory si nikdo nevybaví, protože jim o nich ani neřekli (Pachelbel - Canon D dur).

Zas by som to hneď neodsudzoval. Známkovací systém je fakt debilný, zastaralý, vyjadriť celé tvoje dovednosti a ohodnotiť výkon od 1 do 5 je debilina na entú. Z čoho si si vyvodil, že pri prechode na kriteriálne hodnotenie nedáš chytrému najavo, čo dokáže? Veď práve naopak, o to viac ho motivuješ, keď bude mať plný počet vo všetkých kritériach. Ja som nad kritérialným hodnotením tiež premýšľal už +- 10 rokov dozadu na strednej škole, udeľovaniu čísiel, z ktorých nevyčítaš, čo presne robíš dobre a čo si dosral, nerozumiem a som rád, že sa to konečne po takej dlhej dobe frustrácie a zmarených životoch uberá iným smerom. Keď decko bude pravidelne chodiť so štvorkami z matematiky domov, kde ešte doma dostane od rodičov cirkus, ktorí ale na základe debilnej cifry ani netušia, v čom je presne problém, tak ho to spoľahlivo presvedčí o tom, že matematiku nevie a že nemá zmysel sa jej v budúcnosti venovať.

A čo je totálna ultra mega chujovina, je honba za dobrým priemerom. To ti stačí dojebať jednu písomku, alebo prísť na hodinu nenabiflený a byť náhodne vyvolaný k tabuli, a už sa môžeš celý polrok jebať s "opravovaním" priemeru. Celá naša stredná škola bola iba o opravovaní a udržiavaní toho správneho priemeru, nie o genuínnom záujme nadobudnúť nejaké relevantné vedomosti. Len ja jediný som na to jebal, bol som za exota, ale skutočne som nechápal to vzrúšo okolo krásnych známočiek, môj mozog odmieta robiť veci, ktoré si nedokáže racionálne odôvodniť.

Jebať známky.

Já vím, že samotný známky nejsou až tak důležitý, ale je to jednoduchý měřítko výkonnosti, záleží na učiteli, jak ho použije. Děcka alespoň jasně poznají, jak kdo umí a vyvinou trochu snahy v rámci soutěživosti.
Život se s nikým nesere a když budeme dětičkám od malička dělat, že se nic neděje, tak pak budou v prdeli, až se něco dít začne. Další sněhový vločky, kterých už teď máme 3 prdele. Systém, kterej fungoval staletí a máme tu další sociální pokusy o jeho úpravu. Nikdy se nelze zavděčit všem a když vymyslíš nový "dobro", tak tím uděláš zlo jinde.
Sám říkám synkovi, že podstatný je to, co si ze školy odnese a ne jakou známku aktuálně dostane z písemky, ale když vidím, že začíná nosit horší známky, než doposud, tak z toho snadněji vydedukuji, že na to mladej začíná srát. Jak dlouho bych se musel probírat a vyhodnocovat slovní hodnocení učitelů, abych z toho dostal jasný indikátor flákavosti synátora?

Ja cetl vic nez jen titulek, takze nejak nevidim problem (zadne ruseni se nekona).
Kdyz zavzpominam na hudebku/vytvarku, tak to byla strasna spousta zabiteho casu. Navic z hudebky jsem si neodnesl asi to nejdulezitejsi - hudebni teorii ktera je asi nejdulezitejsi pro pochopeni "fungovani" hudby, zato mam v hlave spoustu vyslovene debilnich a nepouzitelnych "lidovych" pisni.
Takze kdyby se to skrouhlo na opravdu podstatne/uzitecne znalosti, urcite se najde spousta casu na ostatni "umelecke" predmety. Rozhodne je dnes mnohem uzitecnejsi mit nejake zakladni znalosti teorie fotografovani, nez stravit dvouhodinu dloubanim linoritu.

Ale chapu, konzervativcum se to nelibi, mi jsme si to museli protrpet, at trpi i ti dnesni sigri.

Já vlastně na to nemám vyhraněný názor :)

V hudebce na základce jsme se učili ty všelijaké lidovky (dnes si z toho opravdu moc nepamatuji, tahle hudba šla mimo mě). V kreslení jsme prostě něco kreslili, občas i v různé perspektivě (což jsem znal snad už ve školce..). Měli jsme i pracovní vyučování (dílny a pozemky), kde jsme něco řezali, brousili, pilníkovali - nebo také ryli, okopávali, pleli. Do té kategorie nakonec patřila i tělesná výchova; nebavil mě fotbal a gymnastika, jiné disciplíny jo (TV jsme měli i celý gympl).

Je mi jasné, že současná sociálně sesíťovaná omladina o tohle nijaký extra zájem nemá. To ostatně jsme neměli před těmi desítkami let ani my. Ale tyhle předměty byly dobré pro zlepšení průměru známek na vysvědčení, žák pak vypadal papírově chytřejší. Neplatilo pro kusy se samými jedničkami, těm to bylo jedno ;-)

... tyhle předměty byly dobré pro zlepšení průměru známek na vysvědčení ...

Nevím, jak mi trojka z výtvarky zlepšila vysvědčení, naopak mi znemožnila mít vyznamenání. Ano, malovat dodnes vůbec neumím - když chci nakreslit psa, není předem jasné, jestli z toho vyjde slon nebo autobus.
Znám kluka, kterej už v 11 letech hrál se svým otcem v kapele na kytaru (třeba na dětských karnevalech) a přitom měl trojku z hudebky...

...Nevím, jak mi trojka z výtvarky zlepšila vysvědčení, naopak mi znemožnila mít vyznamenání....

.....
.
Vybavilo se mi, na vysvědčení co se přikládalo k přijímačkám na SŠ jsem dostal z kreslení jedničku. Ale učitelka ji podmínila, že je jen aby mi nekazila vysvědčení a že se nebudu hlásit na výtvarnou školu. Taky jsem se nehlásil.
Ale když jsem pak kreslil schemata zapojení, co jsem se tím živil, snažil jsem se, aby měla hlavu a patu a vyznal se v nich i někdo jiný než já.
Třeba v jedné odborné diskusi jeden šmudla vypotil schema co by se v něm prase nevyznalo a když ti co se zapojili do diskuse mu vytýkali nepřehlednost, byl ještě na ně drzý.
Já jsem zkopíroval kousek a jako příklad jsem vyznačil tři zbytečně lomené spoje a nakreslil jsem, jak by měly vypadat podle mne (ne, že by se tam nedalo opravovat dál, ale nechtěl jsem se dřít na lempla).
http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums/files/schema1_813.jpg
Vpravo je to původní, vlevo to ode mne opravené.
.....
.

BTW: Kdysi se zavedla v našem kanclu řeč o školství, kdosi prohodil, že někteří vystudovalo peďák, protože je nevzali na AMU ani na medicínu.
A taky jsem slyšel moudro:
Kdo to umí ten to dělá.
Kdo to neumí dělat, ten to učí.
Kdo to neumí dělat ani učit, ten to řídí.

.....
Pedagogů co své povolání berou jako životní poslání a snaží se, aby si žáčci aspoň něco odnesli do života se to netýká.

...mi jsme si to museli protrpet...

Ty jsi asi v češtině moc netrpěl.
:-D
Co se týká kreslení (výtvarné výchovy), žák co by nechodil do výtvarného kroužku by nemusel umět nakreslit kopii Mony Lisy co by zmátla odborníky, ale když by v zaměstnání páchal něco co by mělo posloužit někomu jinému k pochopení co tím chtěl básník říci, tak by to mělo mít hlavu a patu.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru