Předmět Autor Datum
mám to brát osobně s tou žábou? ;-) Jinak mně to přijde totálně uhozené, spotřebka v PHM je vysoká,…
touchwood 03.12.2015 08:49
touchwood
Ne, nebylo to osobní, já mám stejně Touchwooda zafixovaného spíš s Čáryfukem, než s žábou. Frankenst…
Zarniwúp 04.12.2015 12:08
Zarniwúp
Na polích pěstujeme řepku a dobrej řepkovej olej lijeme do nafty, zatímco do žrádla se používá levne… nový
Prasak 07.12.2015 20:09
Prasak
Chysta sa to aj u nas a nemam s tym problem, aj ked... Nechapem naco trilion dani, to fakt nestaci j…
fleg 03.12.2015 09:50
fleg
Ty jsi flegu dobrý idealista. Nebo hulíš nějaký fakt hustý matroš? nezdania viacej tie auta, ktore…
Dale Cooper 03.12.2015 20:09
Dale Cooper
Navíc - koleje nejsou nafukovací To nejsou ani silnice, btw. Ten rozdíl je v tom, že silnice 25 let… nový
touchwood 07.12.2015 08:59
touchwood
Problémem železnic není (ne-)hustota sítě, ale kapacita hlavních tratí. Třeba ten koridor Praha - Bo… nový
Dale Cooper 07.12.2015 10:02
Dale Cooper
jak píšeš - všechno jde, jen se musí chtít. A u nás ČD asi moc nechtějí.. nový
touchwood 08.12.2015 08:20
touchwood
Jo, dá se tomu říkat nepružnost železnice. Na nádraží přivezou ve tři v noci (a nevíš to dopředu), t… nový
Zarniwúp 07.12.2015 14:48
Zarniwúp
Asi tak. Většina přeprav kamiony je spíš zavážení kvelbů a skladů, nebo transit. Dle modrého mozku b… nový
Dale Cooper 07.12.2015 21:00
Dale Cooper
Na nádraží přivezou ve tři v noci (a nevíš to dopředu), telefon na firmu - vyložit si do určitého te… nový
touchwood 08.12.2015 08:24
touchwood
Kdyby ČP řešila tohle Tak to je joke dne :-) Lepší je platit armádu lidí (obchodních zástupců pro r… nový
Dale Cooper 08.12.2015 14:45
Dale Cooper
Mohly, musely by ale zajistit i navazující automobilovou dopravu na místo, kam už koleje nevedou a u… poslední
Zarniwúp 08.12.2015 16:16
Zarniwúp
U nás v BK jsou ve špičce šraňky víc jak 50 % času dole. Celá městská část je prakticky odříznuta, a… nový
Prasak 07.12.2015 20:15
Prasak
Tak tak. A to je jen jedna větev koridoru, vem si to třeba někde u Pardubic, kde jede jak to, co jed… nový
Dale Cooper 07.12.2015 21:09
Dale Cooper
„Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ argumentuje ředitel sdružení Antonín Šípek. Zdroj: ht… nový
Prasak 07.12.2015 20:19
Prasak
Ale na neomezenou rychlost v DE na dálnicích hned zazní "ale nemají to všude!" a šmitec. Stejně tak,… nový
Dale Cooper 07.12.2015 20:57
Dale Cooper

mám to brát osobně s tou žábou? ;-)

Jinak mně to přijde totálně uhozené, spotřebka v PHM je vysoká, dálniční známky drahé. Kdyby místo ptákovin, když už chtějí vybrat víc, rozšířili povinnost použití dálniční známky i na další cesty (např. 1. třídy) a případně známku zdražili o pár stovek, vyjde to nastejno. Tím nedávám návod, ale sere mě, že se zase vybírá další nesystémová daň ze zpěvu ve sprše. Stejně všichni víme, že spotřebka z PHM nejde ani na silnice, ani na životní prostředí..

Ne, nebylo to osobní, já mám stejně Touchwooda zafixovaného spíš s Čáryfukem, než s žábou. Frankenstein byl taky vynálezce a ne to monstrum, ale říká se tak monstru. :-D

Mě na tom sejří ta argumentace prodaněním se ke světlým zítřkům - daně mají jít na podporu ekologické dopravy. Tedy - někde prachy seberou, aby s tím něco, aktuálně dobrého, podpořili. Aktuálně dobrého.
V sedmdesátých a osmdesátých letech německá vláda podporovala vývoj turbodieslů německými automobilkami (ropná krize v sedmdesátých letech) a teď jsou turbodiesly (a vůbec spalovací motory) to nejhorší. To byla tehdejší německá vláda blbější, než ta dnešní a nemohla vidět následky?
Kdyby ty přesuny peněz fungovaly tak, jak se deklaruje, tak už bysme se museli mít za ta desetiletí úplně pohádkově. Ale to ne, furt se bude něco předělávat, vylepšovat, měnit (čti: kejklovat s tím pomocí peněz sem a tam) nejspíš jen z toho důvodu, aby se s těma penězma kejklovalo.
Jak dopadnou například pole, na kterých se za pomocí státní (EU...) podpory imrvére pěstuje řepka? Budou se za pomocí státu a dalších investic zase dávat dohromady a pokurví se zase něco jiného a bude zase potřeba někde brát na další zachraňování a vylepšování.
A tak pořád dokola, perpétum móbile... :-)

Na polích pěstujeme řepku a dobrej řepkovej olej lijeme do nafty, zatímco do žrádla se používá levnej palmovej sajrajt. Máme kapánek přeházený životní hodnoty, nebo spíš ta naše soudružská EU.
Stejně by mě zajímalo, zda olejný výnos z pole řepky je vyšší (a o kolik), než kolik nafty se projede na obdělání toho pole?

Chysta sa to aj u nas a nemam s tym problem, aj ked...
Nechapem naco trilion dani, to fakt nestaci jedna? A preco nezdania viacej tie auta, ktore najviac nicia cesty a robia zlobu, t.z. tazke nakladiaky? Preco sa stale vyplati audoprava, ktora patri medzi tie menej efektivne a nevyuziva sa viac pri preprave tovaru vlakova?
Ale samozrejme som za to, co to bolo naznacene, to znamema, ze dane vybrate od vodicov, by nesmeli byt pouzite na nic ine ako udrzbu,budovanie a opravu cestnych komunikacii, cize v doprave.

Ty jsi flegu dobrý idealista. Nebo hulíš nějaký fakt hustý matroš?

nezdania viacej tie auta, ktore najviac nicia cesty a robia zlobu, t.z. tazke nakladiaky

Silniční daň, spotřební daň na palivo (kamion fakt chlastá víc, než osobák), mýto. DPH při nákupu vozidla.

ktora patri medzi tie menej efektivne a nevyuziva sa viac pri preprave tovaru vlakova

Ty myslíš, že je železniční nákladní doprava efektivnější? Jak se asi vlakem zaveze hypersuperkvelb? Vlak je dobrý na ucelené zásilky, na přepravu substrátů a podobně. Ale na "just in time" přepravu kusových zásilek (i toho, co pobere jeden kamion) je to naprosto nevhodné. Navíc - koleje nejsou nafukovací, viděl jsi třeba grafikon hlavního koridoru BA - KE (nebo Praha - Bohumín)? Tam se sotva něco vleze... A vozit to jinudy? Zase se to místo půl dne až dne poveze dny dva. Leda bys to nařídil direktivně, ale to by trochu začalo kulhat zásobování.

dane vybrate od vodicov, by nesmeli byt pouzite na nic ine ako udrzbu,budovanie a opravu cestnych komunikacii

V současné době čirý idealismus...

Navíc - koleje nejsou nafukovací

To nejsou ani silnice, btw. Ten rozdíl je v tom, že silnice 25 let masivně budujeme, zatím co trať stavíme jen jednu a větší opravy se dočkal jen koridor.
Tím nechci tvrdit, že do určité míry nemáš pravdu, ale že železnice dnes nemá preferenci, ačkoli tu jistý potenciál je, kdyby se chtělo.. Dříve třeba jezdily skoro s každým osobákem poštovní vozy (to ti asi je blízké ;-)), totéž by mohlo fungovat pro malé parcel zakázky (do velikosti europalety, resp. menší sbalené až do velikosti palet.) Přitom dnes už v tom poštavagónu/parcvelvagonu by nemusel jezdit vůbec nikdo, automatizace je dneska na takové úrovni, že vyložit/naložit náklad ve stanici by šlo i v rámci 2-3 minut, protože informace o zásilce dorazí dříve, než samotný vlak, takže pokud je co naložit/vyložit, bude to ve stanici obsluha místního dodání/příjmu vědět napřed..

Co já vidím jako problém, je nepružnost železnice. To ale není vlastnost tohoto dopravního prostředku, ale "zatuhlost" z dob minulých.

Problémem železnic není (ne-)hustota sítě, ale kapacita hlavních tratí. Třeba ten koridor Praha - Bohumín, dělí se o to tři osobní dopravci, ještě mezi to musíš nacpat osobní zastávkové vlaky a náklady... Kdyby to bylo v celé délce tříkolejné, tak to bude tak akorát.
Jasný, dřív se vozívala pošta i osobáky, dnes jede jen pár ucelených vlaků v relaci Ostrava - Olomouc - Třebová - Praha. Řekl bych, že dnes je již nemyslitelné na osobáky věšet nákladní vůz, vždyť 90% výkonů na Os vlacích zajišťují elektrické nebo motorové jednotky. A představ si za Elefantem připojený služební vůz.
Na rychlících by přeprava kusovek mohla fungovat, jenže když ČD a SŽDC (stejně jako pošta) provádí personální optimalizaci, tak by to moc neměl kdo dělat.
V Rakousku a myslím, že i ve Švýcarsku vozí kamiony po kolejích, najedou na vlak, řidiči mají zázemí v ubytovacím voze. U nás by to taky asi šlo, třeba na směr Ústí - Mělník - Kolín - do Brna přes Vysočinu a dál někam (SK, A, HU). Odlehčilo by se D1. Jen by bylo potřeba postavit ty terminály.....

Jo, dá se tomu říkat nepružnost železnice. Na nádraží přivezou ve tři v noci (a nevíš to dopředu), telefon na firmu - vyložit si do určitého termínu (což bude v řádu hodin) a pak běží penále. Komfort. Tohle dávají jen skutečně velké firmy. Možná už to zlepšili, ale nevěřím.
Co s tím nákladem ve stanici, já ho potřebuju v dohodnutý čas ve firmě.
Běžně nám naváží papír kamion (někdy návěs, někdy prostý náklaďák) cca každý třetí den v čas dohodnutý při objednávce. I častěji. Nedá se to objednat v delším časovém horizontu z důvodů různých požadavků na druh papíru a krátkých termínů pro zákazníka.
Já si fakt nedokážu představit součinnost se železnicí, to bysme to opravdu mohli do půl roku zabalit. Pár prošvihnutých termínů a v tom případě platíme (když to dobře dopadne) penále my zákazníkovi za pozdní dodání a ne zákazník nám za pozdní převzetí - jako na železnici, kde se dějou věci. :-)

Co si dokážu představit je státní řešení. Ajznboňáci (a používám toto oslovení s láskou, protože se mi líbí) nebudou tlačeni do "pružnosti", ale formou zvyšování/vymýšlení dalších daní pro automobilovou (i nákladní :-) ) dopravu bude tato alespoň cenou stahována na úroveň železnice. Až se automobilová nákladní doprava stane natolik drahou, že skutečně bude jedno, jestli se to poveze náklaďákem, nebo vlakem, protože zakázka (převoz zboží) ztratí smysl.

Podle mě jsme geograficky příliš malý stát na honění dvou palet s hrnkama až do kvelbu vlakem. Mluví se o dopravování nákladů a přitom se jedná o zavážku salátu na kiosek.

Na nádraží přivezou ve tři v noci (a nevíš to dopředu), telefon na firmu - vyložit si do určitého termínu

No a tohle je přesně případ toho, kde by ČD mohly mít velkou konkurenční výhodu, kdyby se chovaly tržně, případně se domluvily a šábly s nějakým parcelem nebo ČP..

To státní řešení si dokážu taky představit, ale kurňa proč takto křivit trh, když stačí mít v těch firmách lidi, kteří dokáží využít tyto tržní výhody a synergie? Kdyby ČP řešila tohle, namísto sledování benzinek a podomního prodeje!

Navíc jsme sice malý stát, ale koncipovaný jako "nudle", k tomu jsme magistrálou Evropy. Ať mi nikdo netvrdí, že to nejde..

Kdyby ČP řešila tohle

Tak to je joke dne :-) Lepší je platit armádu lidí (obchodních zástupců pro retail nebo AP), kteří ti přijedou na poštu a jsou schopní hodinu řešit, že aromatické visačky mají být na přepážce vlevo a ve vitríně máš mít víc kalendářů a že jsou blbě vidět nůžky... Že ti chybí dvě pětiny osazenstva, nemáš na co tisknout a kopírovat? Že nemáš proškolené lidi na Czech Point, protože lidi objednaní v prosinci se dostanou na řadu v březnu? Koho sere... To, co jsi nastínil, fakt nevidím reálně.

Mohly, musely by ale zajistit i navazující automobilovou dopravu na místo, kam už koleje nevedou a už nikdy nepovedou (navrhuješ ČP), dočasné uskladnění a překládku. Já do toho nevidím tak moc, ale imho to bude logistický bonbónek. To vycházím z toho, že i u silničních špeditérů bývají logistici přepravy ti nejvíce cenění zaměstnanci (když jsou dobří, mohou ušetřit hromady peněz).
Co mám informace se zkušenostmi s přepravou po dráze - a mám je tedy zprostředkovaně, ale z rodinného zdroje, kterému celkem důvěřuji a jsou také staršího data. Asi tak pět-sedm let dozadu.
Předpokládám, že se zase tak moc nezměnilo:
Různé firmy i vlakovou dopravu zkoušely. Dovezení ve tři ráno s telefonem se konalo ve středních čechách na příměstské nádražíčko malého městečka, kde sídlí firma příjemce zásilky. Vagon (jeden) přijel z ostravska, z hutí, nějaký plechy, nebo co, firma se zabývá konstrukcemi. Ty plechy nesmí ani zmoknout, hned to rezaví a jsou nepoužitelné. S tím trochu kolidují i záruky, které ČD poskytují na dopravu. Poškození živlem... nějaké záruky zkrátka dávají, ale výsledek je ten, že v podstatě neručí za nic. Když jsem to slyšel vyprávět, tak jsem říkal: to přece není možný, vezou to, musí za to ručit. Ručí-neručí, pro normálního špeditéra jasná věc, ČD mají ale vlastní výklady.
Majitel firmy v noci zburcoval nějaký dva zaměsnance, popadli náklaďáček a ještěrku a v půl čtvrtý ráno vyložili (nádražíčko je asi čtyři kilometry od městečka).
Překvapivě - nadále už si to nechá vozit kamionem.

Jak si na to rozvzpomínám, tak snad právě ty záruky během přepravy byly jedním z hlavních důvodů, proč to menší firmy nerady používají. Když jim přiveze (a zodpovídá za celou dopravu) zboží jeden špeditér kamionem, je odpovědnost jasná.
U ČD se v případě problémů dohadují s molochem, kde nikdo za nic nezodpovídá.
Ona ani Škodovka to nemá s dopravou aut (a dohadováním se o příčinách škod) jednoduché, ne vždy přijedou auta ve stavu, jak odjela. A že už je Škodovka nějaký hráč.

Je to staršího data, těch pět-sedm let. Třeba se to už změnilo.

Tak tak. A to je jen jedna větev koridoru, vem si to třeba někde u Pardubic, kde jede jak to, co jede k vám, tak i to co v Třebové jede dál na Olomouc a Ostravu... Tam se zpozdí jeden osobák o pět minut a už se to přenese na ranec vlaků okolo. Na náklady (ve směru na Brno ze západu) je víc využívána trať přes Vysočinu... Ta trať je taky dobrou ukázkou českého uvažování. Místo toho, aby se na koridor použila tato, tak se nákladně a dlouho modernizoval úsek Třebová - Brno, kde stejně je v lepším případě traťová rychlost max. 120 km/h. Podstatná část tratě přes Vysočinu byla postavena v padesátých letech, rovnou to bylo stavěné dvoukolejné (Třebová - Brno nikoli), s drátama (Třebová - Brno bez) a bez úrovňových křížení. IMHO by ta modernizace přišla levněji. A taky, bez pejorativního nádechu, má to na trase významnější sídla, než Třebová - Brno. Ale to jsem jen odbočil.
Trochu brzdou bude i to, že ač jsme malý stát, tak máme zbytečně dvě napájecí soustavy. A až Slováci komplet přezbrojí na 25 kV stř, tak si budeme moci se stejnosměrnými loko jezdit akorát do Hradce a do Ostravy.

„Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ argumentuje ředitel sdružení Antonín Šípek.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/vlada-zvazuje-silnicni-dan-pro-osobni-vozidla-fow-/ekonomika.aspx?c=A151129_144634_domaci_ane

Tohle miluju - mají to jinde, budeme to mít taky. Nevadí, že je ta daň vytržena z kontextu ostatních poplatků, ale musíme to nějak obhájit.
No a tento postup se dá aplikovat na cokoliv dalšího, co mají jiný země (zvláště na západ od nás) a taky se to aplikuje. Ještě že někoho nenapadlo zavést Barnevernet, ten přece taky jinde mají a "funguje to tam".

Ale na neomezenou rychlost v DE na dálnicích hned zazní "ale nemají to všude!" a šmitec. Stejně tak, když se mluvilo o zavedení tolerance alc v krvi u řidičů, tak nějaký socan hned "no jo, ale Rakušáci", jako kdybychom byli něco míň nebo tak. Funguje to tak, že se něco někde okouká, vybere se z toho to, co se líbí a nevidí se to okolo. Naopak, když někde mají něco, co se tady až tak nelíbí (a lhostejno, že to třeba funguje), tak se to bagatelizuje, případně se řekne, že nejsme ukáznění a podobně.

Zpět na aktuality Přidat komentář k aktualitě Nahoru