Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Elektromobilita

Firma Nyobolt vynalezla baterii, která dokáže plně nabít elektromobil za šest minut,“ prezentuje výkonný ředitel společnosti Sai Shivareddy. Firma tvrdí, že baterie s kapacitou 35 kilowatthodin (kWh) zvládla dva tisíce rychlonabíjecích cyklů bez zjevného opotřebení.

https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3593539-dlouhe-dobijeni-patri-k-nevyhodam-elektromobilu-start-prisel-s-akumulatorem-kteremu-ma

Fiha. 35kWh nabit za 6 minut. Vzhledem k tomu, ze vykon cpany do baterky klesa s urovni nabití, potrebovalo by to auto ze začátku nabijet tak 500kW.
Máme takovou infrastrukturu?

Předmět Autor Datum
Kuwa a já si zrovna nedávno koupil ojetinu na benzín. ::) Ale jsou to pěkné údaje. Ale nabíjení asi…
IQ37 15.06.2023 10:47
IQ37
To těch Temelínů musíme postavit trochu víc a sehnat někde hromadu mědi na dráty.
Prasak 15.06.2023 18:38
Prasak
Chtěl jsem sem napsat příspěvek o skvělých elektromobilech, ale zrovna někdo nějaké nabíjel a na síd…
RedMaX 15.06.2023 21:05
RedMaX
Kurna na palivové články kašlou. To by bylo lepší než blbé baterky.
jezekhifi 17.06.2023 12:38
jezekhifi
Baterky špatné nejsou, ale muselo by to splňovat dvě podmínky. Baterie nebude součástí koupě auta a…
RedMaX 17.06.2023 14:36
RedMaX
Pokud bys baterky menil, tak je nemusis na .místě dobijet. Můžeš je svazet na velke dobijeci stanice…
Jan Fiala 17.06.2023 16:21
Jan Fiala
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/to-byste-nevymysleli-aktiviste-si-vynutili-elektromobily-ted-je…
jezekhifi 16.09.2023 08:10
jezekhifi
Nerozumím tomu, proč si nikdo netroufne věci nazývat pravými jmény. To nejsou žádní ekoaktivisté, to…
RedMaX 16.09.2023 08:57
RedMaX
Říká se jim ekoteroristé. Bohužel v dnešní době tě zavřou spíš za křivé slovo než za trestný čin.:-)
nerady 16.09.2023 09:51
nerady
Tohle jsem třeba nevěděl. Měnit pneumatiky po najetí necelých 15k km? zákazníkům Rivianu se jejich…
Jan Fiala 26.08.2023 12:13
Jan Fiala
Baterie s tak rychlým dobíjením už existují dávno. Jde o LTO články (vymyslela je Toshiba - obchodní…
JoPe 26.08.2023 21:46
JoPe
Zapomněl jsi dodat, že nevýhodou je i mnohem vyšší cena než používané LiOn
Jan Fiala 26.08.2023 22:55
Jan Fiala
Ať žije elektromobilita. Proč se drbat za uchem takhle: [97474-1-jpg] když to jde i takhle? [97475-2…
Yarda 26.08.2023 23:00
Yarda
Levné elektromobily z Číny, aneb není dotace jako dotace https://www.novinky.cz/clanek/auto-eu-zaha…
Jan Fiala 13.09.2023 14:24
Jan Fiala
Je to tak, Zelení Khmerové mají "skrytou" agendu, se kterou se čas od času vůbec netají, zakázat mob…
RedMaX 13.09.2023 21:20
RedMaX
Další zajímavý článek, který porovnává nabíjecí stanici pro 180 aut ve VB s klasickým tankováním ht…
Jan Fiala 14.09.2023 10:55
Jan Fiala
A to ještě ta dobíjecí stanice zabre místo asi jako 4 benzínky. Do města jak dělaný.
Prasak 14.09.2023 17:12
Prasak
Electromobily sú skvelé a úsporné... ale systém akým sa dobýjajú je hlúpy. Prečo nemáme systém: 1.…
Ale 15.09.2023 14:12
Ale
Tohle jsem navrhoval už před x lety. Některé čínské automobilky to tak mají. Zajedeš do přístřešku,…
Jan Fiala 15.09.2023 14:34
Jan Fiala
Zajímavé je, že Apple EU donutit nasadit kompatibilní nabíječku donutila, nechápu teda proč to nejde…
RedMaX 15.09.2023 17:27
RedMaX
Ale to víš, že by to šlo. Pak by se vidělo, zda je silnější zdravý rozum nebo lobbing
Jan Fiala 15.09.2023 18:23
Jan Fiala
Na automobilech byly dříve stejné závity na ventilcích a stejné patice na žárovkách. Nyní už jsou as…
nerady 15.09.2023 18:56
nerady
LED světla se obvykle dělají jako celek, když to odejde, tak se nemění jen žárovka", ale celé svítid…
RedMaX 15.09.2023 20:12
RedMaX
Co říct na tohle? https://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesle-hori-bateriove-uloziste-skoro-za-miliar…
JoPe 29.09.2023 21:24
JoPe
Záleží na tom jak je postavená pojistka.:-)
nerady 29.09.2023 22:22
nerady
Elektrická, nebo finanční?
Prasak 29.09.2023 23:00
Prasak
Prostě jsou věci, které se rozumně uhasit nedají a míň zbytků bude, když to nechají prohořet, než kd…
gilhad 29.09.2023 23:02
gilhad
Akorát že se do ovzduší dostane dost sajrajtu. Nejde o zbytky, ale prostě to nejde uhasit, protože s…
Prasak 29.09.2023 23:07
Prasak
Klasický argument zastánců elektromobility je, že nehoří každé elektrické auto, které je v provozu a…
Astrné 01.10.2023 13:04
Astrné
Pokud jedna loď na Vltavě udělá tolik co 100 autobusů, zjištění výzkumu ČVUT, tak náš hlavní problém…
RedMaX 01.10.2023 19:49
RedMaX
Protoze ta skupina, kterou vybrali je nejsnaze ovlivnitelna prostym zakazem.
Jan Fiala 01.10.2023 20:12
Jan Fiala
A točí se v ní mnohem více peněz. Je to skoro páteř evropskýho průmyslu.
Prasak 01.10.2023 21:32
Prasak
A není to také tím, že osobních aut jsou na světě miliardy, tedy naprostá většina.
jezekhifi 17.11.2023 06:48
jezekhifi
Může to tak být, ale ten nárůst těch škodlivin je proti osobním autům tak rapidní, že i omezení lodn…
RedMaX 18.11.2023 23:51
RedMaX
EU a e-paliva. se budou e-paliva považovat za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě použív…
Jan Fiala 02.10.2023 14:00
Jan Fiala
Zpoplatnění nejen, že zabíráte místo po ukončení nabijeni, ale už i za nabíjení nad 90% Tesla už dř…
Jan Fiala 26.11.2023 10:33
Jan Fiala
Na druhou stranu to uživatele motivuje k šetrnějšímu zacházení s akumulátorem a snižuje riziko přehř…
jirka44 26.11.2023 10:58
jirka44
A o tom to je. Mas elektromobil za skoro dvojnasobek spalovaciho auta s nadrzi odpovidajici 25l benz…
Jan Fiala 26.11.2023 11:06
Jan Fiala
https://www.denik.cz/komentare/cas-elektromobilu-jeste-nenastal.html ...Elektroauta jsou prostě mno…
Yarda 26.11.2023 11:52
Yarda
Elektromotor je co se týká složitosti tak 5% spalovacího, tudíž jsou i podstatně levnější. Na druhou…
RedMaX 26.11.2023 17:21
RedMaX
Čerpací stanice Shell v Česku odstartovala vlastní síť dobíjecích stanic „Cena za kWh je 14 Kč, při…
Jan Fiala 01.12.2023 15:41
Jan Fiala
Inu, není a nekoná se. Ono se toho děje víc, namátkou: Jako v Kocourkově: nabíječky pro elektroauta…
Pavel 01.12.2023 15:50
Pavel
To není o úspoře, to je o pocitu! U elektroauta tě má hřát dobrý pocit, že nelikviduješ provozem au…
RedMaX 01.12.2023 17:55
RedMaX
No u "benzínky" to není žádná sláva, nabíjet za draho. Doma ale kilowatthodinu za 15 kaček nemáš, ta…
L-Core 02.12.2023 15:53
L-Core
Majitel rekordně ojeté Tesly pokořil metu 1,9 milionu km, potřeboval k tomu ale 13 motorů a 4 bateri…
Jan Fiala 07.12.2023 17:55
Jan Fiala
Slovy Divadla J. C.: "Ten pokrok! Kde se to zastaví?"
Pavel 07.12.2023 20:10
Pavel
Já bych byl spokojen, 1.900.000/13, tolik km určitě nenajedeme, jeden motor by nám bohatě stačil. :-…
L-Core 08.12.2023 06:13
L-Core
Je to v podstatě úspěch. Osobně jsem měl během třiceti let asi 7 Trabantů. Nenajel jsem cca 2 mil ki…
nerady 08.12.2023 08:36
nerady
4 baterie beru, to je spotřební materiál a 250 tisíc kilometrů na baterii, ať si každý udělá sám úsu…
mll 02.01.2024 14:28
mll
Jestli to nebude tím, že elektronika měniče je součástí motoru jako celku a servis to pak také jako…
JoPe 02.01.2024 17:45
JoPe
To by mohlo být, u takto malého motoru se to dá očekávat (a plyne z toho řada výhod, ono řešit třeba…
mll 03.01.2024 13:09
mll
Pro lidi bez vlastní garáže a domácího dobíjení nic moc situace... https://www.idnes.cz/auto/zpravod…
L-Core 22.01.2024 18:09
L-Core
Toyota odmítá dál vyhazovat peníze za nechtěné elektromobily, raději zaplatí pokuty za neplnění emis…
Jan Fiala 11.03.2024 18:44
Jan Fiala
https://medium.seznam.cz/clanek/pisalek-00-drama-na-vlastni-kuzi-z-prahy-do-brna-elektromobilem-aneb…
Yarda 25.11.2024 21:02
Yarda
Pěkný článek (i ten druhý, před jízdou). Elektrovůz v relativně lidové ceně je opravdu spíše na tako… poslední
L-Core 26.11.2024 07:20
L-Core

Baterky špatné nejsou, ale muselo by to splňovat dvě podmínky. Baterie nebude součástí koupě auta a bude se pronajímat stylem, že přijedeš k výměnné stanici, kde ti jí za 10 minut vymění za plnou, zaplatíš a pokračuješ v cestě dál. A druhá podmínka, že by musel být dostatek elektriky, takže třeba na území ČR takových 6 Temelínů minimálně.

Mně přijde jako nejlepší řešení pohon na zemní plyn, kterého sice není neomezeně, ale pořešilo by to dalších 100 let a mezitím by se mohla dořešit ta elektrika.

Nerozumím tomu, proč si nikdo netroufne věci nazývat pravými jmény. To nejsou žádní ekoaktivisté, to jsou regulérní teroristické skupiny patřící za mříže.

Když nad tím přemýšlím, tak vidíme, jak moc jsou evropští politici arogantní. Ono to má své opodstatnění v tom, že vůbec vyšší vrstvy obyvatelstva v Západní Evropě dost trpí arogancí. Tvrdí, že Evropa se dostala na úroveň, ve které některé jevy nejsou již možné a pravděpodobně tím myslí i terorismus. Takže před ním zakrývají oči.
Přitom ještě před čtyřiceti lety Německem procházela vlna strachu z ohrožení Frakcí Rudé armády, normální teroristické organizace. Přesto, že by si to mnozí přáli, vývoj člověka není rozhodně tak rychlý, aby podobné excesy vymizely okamžitě. Je teda vlastně přirozené, že následníci nejen německých teroristů stále musí existovat, akorát Evropa vymazala samotné slovo. Dokud si lidé v Evropě realitu nepřiznají, bude situace dál eskalovat.

Tohle jsem třeba nevěděl. Měnit pneumatiky po najetí necelých 15k km?

zákazníkům Rivianu se jejich už tak drahé životy s elektrickými auty dál prodražují, neboť některým z nich odchází obutí po ujetí necelých 10 tisíc kilometrů.

Aby si totiž majitelé elektromobilů mohli užívat slibovaného ticha, museli výrobci pneumatik přistoupit k poněkud odlišné konstrukci. Její součástí je i tlumící hmota, která umocňuje komfort ve vozidle. Pochopitelně ale není zdarma, je třeba za ní zaplatit. To samé platí o snaze výrobců minimalizovat valivý odpor, a tedy snížit spotřebu věčně nedostačující energie při zachování maxima přilnavosti obutí. Také to vyžaduje specifický přístup je konstrukci a volbě materiálů. Ani jedno opět není zdarma.

Proto jsou pneumatiky elektromobilů tak drahé, přesto vydrží méně.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/slavny-mechanik-vysvetlil-proc-se-elektromobilum-tak-rychle-opotrebovavaji-pneumatiky-i-kdyz-jsou-velmi-drahe/

Baterie s tak rychlým dobíjením už existují dávno. Jde o LTO články (vymyslela je Toshiba - obchodní značka SCiB), které navíc patří z hlediska lithiových baterií k nejbezpečnějším a mají i velmi dobrou životnost. Nevýhodou je relativně malá enegetická hustota. Ideální využití bych viděl v MHD, kde by "trolejbus" měl přípojná místa jen v zastávkách a na konečných.

Levné elektromobily z Číny, aneb není dotace jako dotace

https://www.novinky.cz/clanek/auto-eu-zahaji-setreni-ohledne-elektromobilu-z-ciny-40443519

EU zahájí šetření ohledně elektromobilů z Číny
Čína uměle udržuje na nízké úrovni ceny svých elektromobilů skrze státní dotace. Řekla to ve středečním projevu v Evropském parlamentu o stavu unie šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. To podle ní křiví trh, a proto Evropská komise zahájí šetření. Podle šéfky EK se unie musí bránit neférovým praktikám ze strany Číny.

Zato křivení trhu dotacemi na elektromobilitu ze strany států EU je v pořádku, takže asi záleží na tom, kdo ten trh křiví. Někdo může, někdo ne. V zemích, kde s dotacemi přestali poklesl zájem o elektromobily o víc jak 80%.
Je zvláštní jak ty tlaky zelených ideologů jdou proti sobě. Chceme uhlíkovou neutralitu, ale nechceme, aby lidé měli levné elektromobily. Vypadá to, že není zájem přejít na elektromobilitu, ale naopak zrušit mobilitu běžných lidí, kteří si žádné auto dovolit nebudou moct.

Další zajímavý článek, který porovnává nabíjecí stanici pro 180 aut ve VB s klasickým tankováním

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejvetsi-dobijeci-stanice-ve-velke-britanii-pro-180-aut-je-vtip-ma-mensi-vykon-nez-jedna-jedina-tankovaci-pistole/

Na tomto místě je skutečně dohromady 180 dobíječek - 30 pracuje s výkonem až 300 kW, 150 s výkonem 7 kW. Jednoduchá matematika, máme tu 150x7+30x300 kW, takže přes 10 MW dobíjecího výkonu, ne? No, skoro, všechny totiž nedovedou pracovat najednou naplno, takže stanice jako celek dokáže ze sítě brát nejvýš 6,5 MVA, což zjednodušeně můžeme vzít jako 6,5 MW, i když to reálně bude méně. Když se tedy na místě sejde 180 aut, všem pojede nabíjení ani ne na 2/3 maximálního výkonu, ale dobře, to je pořád dost.

Tankovací pistole používané u čerpacích stanic mají průtok až okolo 80 litrů paliva za minutu. Reálně to bývá méně, ale polovinu maximální kapacity využívají celkem běžně, tak řekněme 40 litrů za minutu. Znamená to, že za hodinu takto do auta natankujete ekvivalent 9 360 kWh neboli 9,36 MWh elektrické energie. Jedna tankovací pistole tedy může být ekvivalentem dobíjení výkonem 9,3 MW

Znamená to, že za hodinu jedna jediná blbá benzinka s několika stojany dotankuje do aut řádově víc energie než ta gigantická dobíjecí stanice od BP.

Electromobily sú skvelé a úsporné... ale systém akým sa dobýjajú je hlúpy.

Prečo nemáme systém:

1. Mám takmer vybitú batériu, idem do nabíjarne.
2. Z auta jednoducho (skrz nejaký systém) oddelím batériu (ktorá by bola štandardizovaná pre všetky autá), a dám ju do docku.
3. Zoberem inú batériu z docku, ktorá je nabitá.
4. Idem

Zatiaľ čo batéria ktorú som dal do docku sa nabíja pre ďalšie auto. Ak stav batérie sa zhorší, dock to oznámi, a personál (vlastník nabíjarne) vymení.
Za každé vyzdvihnutie nabitej batérie zaplatíme poplatok, z ktorého sa hradia nové batérie.

- Auto môže mať navyše solárny panel na streche, zabudovaný aby dobíjal batériu počas jazdy a predĺžil výdrž na výmenu batérie.

Takto nepotrebujeme riešiť problémy:

1. Rýchle nabíjanie
2. Životnosť nabíjania
3. Čas strávení pripojený na nabíjačke
4. Problémy kompatibility, rozdielov batérií.
5. Netreba stavať nabíjarne všade, ani riešiť priestor.

Tohle jsem navrhoval už před x lety.
Některé čínské automobilky to tak mají. Zajedeš do přístřešku, robot ti vymění baterii a odjíždíš.
Baterie se dokonce ani nemusí nabíjet ve stanici, mohou je svézt do nějaké velké dobíjecí stanice, která bude mít dostatečnou kapacitu na dobíjení - ušetříš infrastrukturu.
Mohly by být baterie A/B/C podle stáří a kapacity, odlišené cenou.

Ale znamená to standardizaci baterií, což by se nelíbilo automobilkám, stejně jako se to nelíbí výrobcům nářadí.
Vem si, že by pak lidi mohli srovnávat že s tím předraženým značkovým elektromobilem ujedou na stejnou baterii mnohem kratší vzdálenost než s nějakou levnou čínskou šunkou.

Představ si ten bordel, kdyby všichni výrobci akunářadí používali standardní konektor a lidi by si mohli vybrat nářadí od koho by chtěli. Kam bychom přišli?

LED světla se obvykle dělají jako celek, když to odejde, tak se nemění jen žárovka", ale celé svítidlo. (pokud člověk není domácí kutil) Bylo třeba stropní svítidlo docela fuška sehnat nějaké slušné s E27, kam jsem si samozřejmě nahodil LED žárovku, ale vim, že když odejde, tak ji odmontuju a koupim novou.

Prostě jsou věci, které se rozumně uhasit nedají a míň zbytků bude, když to nechají prohořet, než když to budou tak lehce přidušovat.

To jsou postupy známé minimálně od středověku, někdy se skutečně vyplatí jen chránit od vzplanutí okolní budovy (pokud nějaké jsou).

Klasický argument zastánců elektromobility je, že nehoří každé elektrické auto, které je v provozu a že hoří i spalováky, což občas hoří. Docela by mě zajímal bajas toho, kolik hoří elektro vs spalo. Sajrajt ve vzduchu neřešme..
Podle stejných zastánců je na druhou stranu prý vzduchu tolik, že ho dopravní letadla, v poměru atmosféry, nedokážou NIJAK ovlivnit, přičemž chemtrails je samozřejmě naprostý nesmysl... Pokud se ale zamyslíme, že contrails můžou být jen jedna z variant chemtrails, protože každé letadlo opravdu něco vypouští, tak se dostáváme do velkýho sporu samotných autorů myšlenky, že letadla jakkoli ovlivňují ovzduší. To jen k zamyšlení.. Je opravdu zem kulatá?

Pokud jedna loď na Vltavě udělá tolik co 100 autobusů, zjištění výzkumu ČVUT, tak náš hlavní problém nejsou malé osobní automobily, že. Podobně je to s těma letadlama. Jako můžeme si říct, že prostě balíme veškerý provoz na benzín a naftu, ale místo toho debilové z EU vybrali jen jednu skupinu, která sama o sobě žádný velký znečisťovatel není a tu šikanují!

Může to tak být, ale ten nárůst těch škodlivin je proti osobním autům tak rapidní, že i omezení lodní dopravy by značně přispělo k redukci znečišťování. Podobně super škodlivé jsou i letadla, omezením lodní a zároveň letecké dopravy už by ta redukce byla opravdu hodně významná, že by se ani osobní auta redukovat nemusela. Samozřejmě ale spravedlivé by bylo, kdyby se redukovalo všem stejně a ne vybrat jen jednu skupinu a druhou neřešit vůbec.

EU a e-paliva.

se budou e-paliva považovat za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě používají zachycené emise CO2, které vyrovnávají emise CO2 uvolněné při spalování paliva v motoru. Jak však nezávisle na sobě upozornila řada odborníků, takové požadavky není možné reálně splnit.

Takze spalovaci auta muzeme pouzivat i po roce 2035, jen je nebude cim krmit.

vhodnou alternativu přitom pochvaloval také český ministr dopravy Martin Kupka: „Kromě elektromobility a vodíku vidíme potenciál i ve vývoji syntetických paliv pro spalovací motory, které mohou hrát důležitou roli při snižování emisí v letecké, námořní i lodní dopravě a také v oblasti těžké nákladní dopravy a specializovaných vozidel, jako jsou například vozy IZS, kde bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život mnoha dopravním prostředkům se spalovacími motory,“ uvedl začátkem září ministr dopravy Martin Kupka, který zároveň připomněl, že právě díky aktivitě České republiky a Německa se podařilo letos na jaře prosadit na evropské úrovni právně závaznou výjimku pro vozy se spalovacími motory na syntetická paliva.

Bud je Kupka blbej (nevi o cem mluvi) nebo navedenej/podvedenej. V pripade současné vlady to vyjde na stejno

Zpoplatnění nejen, že zabíráte místo po ukončení nabijeni, ale už i za nabíjení nad 90%

Tesla už dříve zavedla u svých Superchargerů tzv. Idle Fee, tedy „poplatek za nečinnost”, kdy majitelé museli platit 50 centů (asi 11 Kč) za každou minutu, kdy „okupovali” dobíjecí místo po plném nabití baterie.

Nově se tak místo 50 centů alias 11 Kč za minutu bude platit 1 dolar, tedy asi 22 Kč za minutu. Ale za co? Už nepůjde o zbytečné blokování nabíječky, ale jen o nabíjení kapacity baterie na víc jak 90 procent. To je relativně pomalé a neefektivní, ale pokud chcete beztak mizerný dojezd maximalizovat, abyste dojeli k další nabíječce, 100 procent můžete oprávněně potřebovat. Tesla vám takovou věc i v rušnější dny umožní, ale jen za peníze.

Nově se tak místo 50 centů alias 11 Kč za minutu bude platit 1 dolar, tedy asi 22 Kč za minutu. Ale za co? Už nepůjde o zbytečné blokování nabíječky, ale jen o nabíjení kapacity baterie na víc jak 90 procent. To je relativně pomalé a neefektivní, ale pokud chcete beztak mizerný dojezd maximalizovat, abyste dojeli k další nabíječce, 100 procent můžete oprávněně potřebovat. Tesla vám takovou věc i v rušnější dny umožní, ale jen za peníze

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-zavadi-zacpove-poplatky-minuta-cekani-na-nabiti-bude-majitele-stat-22-kc/

https://www.denik.cz/komentare/cas-elektromobilu-jeste-nenastal.html

...Elektroauta jsou prostě mnohem jednodušší. Proto ale není žádný důvod, aby stála víc než klasická auta. Takže až budou za dvě stě padesát tisíc a ujedou na jedno nabití spolehlivě tisíc kilometrů, tak si je taky pořídíme. Do té doby to ale bude evoluční nábližka. A řidiči, kteří je stále sami od sebe moc nekupují, to dávají najevo.

:beer:

Elektromotor je co se týká složitosti tak 5% spalovacího, tudíž jsou i podstatně levnější. Na druhou stranu motor tvoří jen část ceny, dneska asi nejvíc netvoří ani tak karosérie, ale všelijaké doplňky, displeje atp. Takže ano elektromobily by měly být levnější, ale nečekal bych nějaké podstatné zlevnění. Jestliže normální auto je dneska dejme tomu okolo 500.000, není možné, aby elektromobil stál 250.000. To jsou nějaké vlhké sny, ale těžko to nastane. Stejný elektromobil bych cenově odhadnul na 400.000, což také přibližně stojí.
Pokud se zeptáš, proč teda stojí reálně ten samý elektromobil 1.000.000, tak odpověď je jednoduchá, zbytek ceny je baterie. Udává se, že baterie stojí víc než polovinu ceny auta.

Čas na elektromobily nastane za 12 let, pokud lidi neudělají revoluci proti EU, na což to zatím nevypadá. Použitelná baterie tu při nemístně optimistické předpovědi může být nejdřív za 50 let. Neexistuje totiž jediná informace o tom, že by někdo v této oblasti udělal jakýkoli průlom a nelze očekávat, že od případného vynálezu použitelné baterie do její realizace neuběhne spousta let.

Čerpací stanice Shell v Česku odstartovala vlastní síť dobíjecích stanic

„Cena za kWh je 14 Kč, při platbě kartou bezkontaktně nebo QR se ale připočítává transakční poplatek 7,15 %, takže ve výsledku 15 Kč/kWh,“ upozorňuje.
Jelikož mobilní aplikace Shell Recharge není v Česku stále dostupná a bezkontaktní platební terminály jsou zatím mimo provoz, je aktivace nabíječek možná pouze platbou přes QR kód, platební kartou nebo přes roaming – nabíjecí karty od automobilek apod.

Skoda Enyaq 80i, kombinovaná spotřeba 16,6kWh/100km => 249 Kč / 100 km
Skoda Kodiaq nafta, kombinovaná spotřeba 6,4l/100km. To mi při ceně 40Kc/l vychází na 256 Kč /100 km

Kde je nějaká úspora u elektroauta za o polovinu vyšší pořizovací cenu s mizernou životností?

Inu, není a nekoná se.

Ono se toho děje víc, namátkou: Jako v Kocourkově: nabíječky pro elektroauta koupené z veřejných peněz nesmí používat veřejnost

Úřady, vysoké školy, galerie i knihovny, všichni nakupují dobíječky pro elektroauta z veřejných financí. Jenže podmínky zakazují těmto institucím nechat u nich nabíjet jiné vozy než jejich služební. Dobíječky postavené z veřejných peněz jsou tak paradoxně veřejnosti nepřístupné.

Škarohlíd by řekl, že ta vrchem spodem tlačená elektromobilita jako univerzální dobro připomíná heslo "Poručíme větru, dešti", ovšem s tím, že nám zůstalo jen to "poručíme".

Lidstvo, lidstvo, co se to s tebou děje? Bývalos kdys normální...

To není o úspoře, to je o pocitu!

U elektroauta tě má hřát dobrý pocit, že nelikviduješ provozem auta životní prostředí sobě ani svým známým a sousedům. Že ho likviduješ někde daleko v Číně při výrobě autobaterií, ti může být ukradené a navíc je to odplata za Tibet.

Je to v podstatě úspěch. Osobně jsem měl během třiceti let asi 7 Trabantů. Nenajel jsem cca 2 mil kilometrů, ale životnost motoru u Trabantu byla cca 100.000 Km. Bylo to díky jehlovým ložiskům na klikovce, tam se vždy roztrhla klec a jehličky se nasály do prostoru nad pístem. No a Tesla má průměrnou životnost motoru 146.000 Km a to je jistě po padesáti letech kdy se přešlo u bronzových šál u Trabantu k ložiskům velký úspěch. Tak prosím diskutující, aby to nebylo podceňováno.:-D

4 baterie beru, to je spotřební materiál a 250 tisíc kilometrů na baterii, ať si každý udělá sám úsudek, je-li to málo nebo hodně. Už jsem se k tomu dočetl, za 9 let, to máme novou baterku co dva roky, to mi přijde trochu moc, ale na druhou stranu mám stejnou zkušenost s nabíjecíma baterkama (NiMH). Baterie vydrží 2 roky víceméně bez ohledu na intenzitu jejich používání, i když ty lithiové v noteboocích a mobilech přecejenom o něco déle.
ALE těch 13 motorů, to snad ani neni možné. Měl jsem za to, že elektromotor je jedna z nejspolehlivějších součástí. Při řízení měničem ani nehrozí jeho spálení, měnič mu prostě na to nedá energii. A zůstává teda jen mechanické opotřebení, a to neni na roky, ale spíš na desetiletí. Prostě elektromotor je součástka normálním užíváním nezničitelná. Holt dělá čest svému jménu, tedy TEchnicky SLAbé.
Je otázkou, proč ještě nepočkal 100 tisíc kilometrů, možná by to bylo 10 let a lépe by se nám to počítalo.
Pokud jde o ekonomickou stránku, tam bych to tak černě neviděl. Pro něj jako pro zákazníka je štěstím, že se to událo všechno v záruce a jenom musel objíždět servisy (což sice nase** ale horší by bylo ty opravy platit). To že by oprava mimo záruku stála nějakou částku neznamená, že o stejnou částku Tesla přišla (jistě jsou ceny nadsazené právě i proto, aby se takovéto případy zaplatily), takže bych z toho rozhodně černé svědomí neměl.

To by mohlo být, u takto malého motoru se to dá očekávat (a plyne z toho řada výhod, ono řešit třeba byť jen metrový kabel mezi motorem a měničem neni tak jednoduché, ať už jde o nějaké vlnové jevy nebo vyzařování rušení, když je to vcelku, spoje jsou krátké a tyhle problémy odpadnou), i když tolhle mě nenapadlo. Pak by ten počet zničených motorů dával smysl (neni to ovšem porucha motoru, ale jeho měniče), protože jinak si nedovedu představit způsob, jak odpálit motor řízený měničem (kromě nějakých výrobních nebo návrhových vad). Elektronika je slabým článkem všeho, k radosti výrobců spotřební techniky (proto ji taky dávají do všeho, chápu to u pračky, kde nehradila mechanicky složitý programátor, ale lednička nebo sporák přece elektroniku nepotřebujou).

Pěkný článek (i ten druhý, před jízdou). Elektrovůz v relativně lidové ceně je opravdu spíše na takové to pomalejší ježdění kolem komína.

Pokud bychom neměli 5 roků staré důchodcovské SUV ix20, pokud bychom nový EV koupili za stejnou cenu, bylo by to pro nás ideální. Poklidné dobíjení v garáži RD, kde nikdy nemrzne, nočním proudem nebo ideálně s pár panely na střeše. Nejdelší vzdálenost v kuse, jakou jsem tímto autem ujeli, bylo 127 km, druhý den zpět. V létě, tak to by snad bez nabíjení vyšlo. Nejdelší celodenní ježdění mělo hodnotu 140 km. Průměrný roční nájezd máme pod 3.000 km.

Jasně, kdyby pisatel článku jel novou Teslou, třeba by to měl jednodušší. Nejhorší je ale ta popisovaná otrava ohledně čekání na nabíjecí pistoli a případně hledání místa k zaparkování.
Docela by mě zajímalo, jak to bude elektroojetinami. Kdo si něco takového koupí.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru