Elektromobilita
Firma Nyobolt vynalezla baterii, která dokáže plně nabít elektromobil za šest minut,“ prezentuje výkonný ředitel společnosti Sai Shivareddy. Firma tvrdí, že baterie s kapacitou 35 kilowatthodin (kWh) zvládla dva tisíce rychlonabíjecích cyklů bez zjevného opotřebení.
Fiha. 35kWh nabit za 6 minut. Vzhledem k tomu, ze vykon cpany do baterky klesa s urovni nabití, potrebovalo by to auto ze začátku nabijet tak 500kW.
Máme takovou infrastrukturu?
Kuwa a já si zrovna nedávno koupil ojetinu na benzín.
Ale jsou to pěkné údaje. Ale nabíjení asi bude trvat podle možnosti nabíječky... trošku déle.
To těch Temelínů musíme postavit trochu víc a sehnat někde hromadu mědi na dráty.
Chtěl jsem sem napsat příspěvek o skvělých elektromobilech, ale zrovna někdo nějaké nabíjel a na sídlišti nešel 60 minut proud. Nabito 10 aut.
Kurna na palivové články kašlou. To by bylo lepší než blbé baterky.
Baterky špatné nejsou, ale muselo by to splňovat dvě podmínky. Baterie nebude součástí koupě auta a bude se pronajímat stylem, že přijedeš k výměnné stanici, kde ti jí za 10 minut vymění za plnou, zaplatíš a pokračuješ v cestě dál. A druhá podmínka, že by musel být dostatek elektriky, takže třeba na území ČR takových 6 Temelínů minimálně.
Mně přijde jako nejlepší řešení pohon na zemní plyn, kterého sice není neomezeně, ale pořešilo by to dalších 100 let a mezitím by se mohla dořešit ta elektrika.
Pokud bys baterky menil, tak je nemusis na .místě dobijet. Můžeš je svazet na velke dobijeci stanice, ktere umistis blizko elektraren. Soucasne bys tim poresil prebytky
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/to-byste-nevymysleli-aktiviste-si-vynutili-elektromobily-ted-je-zapaluji-coby-hrozbu-pro-celou-planetu/
Nerozumím tomu, proč si nikdo netroufne věci nazývat pravými jmény. To nejsou žádní ekoaktivisté, to jsou regulérní teroristické skupiny patřící za mříže.
Když nad tím přemýšlím, tak vidíme, jak moc jsou evropští politici arogantní. Ono to má své opodstatnění v tom, že vůbec vyšší vrstvy obyvatelstva v Západní Evropě dost trpí arogancí. Tvrdí, že Evropa se dostala na úroveň, ve které některé jevy nejsou již možné a pravděpodobně tím myslí i terorismus. Takže před ním zakrývají oči.
Přitom ještě před čtyřiceti lety Německem procházela vlna strachu z ohrožení Frakcí Rudé armády, normální teroristické organizace. Přesto, že by si to mnozí přáli, vývoj člověka není rozhodně tak rychlý, aby podobné excesy vymizely okamžitě. Je teda vlastně přirozené, že následníci nejen německých teroristů stále musí existovat, akorát Evropa vymazala samotné slovo. Dokud si lidé v Evropě realitu nepřiznají, bude situace dál eskalovat.
Říká se jim ekoteroristé. Bohužel v dnešní době tě zavřou spíš za křivé slovo než za trestný čin.
Tohle jsem třeba nevěděl. Měnit pneumatiky po najetí necelých 15k km?
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/slavny-mechanik-vysvetlil-proc-se-elektromobilum-tak-rychle-opotrebovavaji-pneumatiky-i-kdyz-jsou-velmi-drahe/
Baterie s tak rychlým dobíjením už existují dávno. Jde o LTO články (vymyslela je Toshiba - obchodní značka SCiB), které navíc patří z hlediska lithiových baterií k nejbezpečnějším a mají i velmi dobrou životnost. Nevýhodou je relativně malá enegetická hustota. Ideální využití bych viděl v MHD, kde by "trolejbus" měl přípojná místa jen v zastávkách a na konečných.
Zapomněl jsi dodat, že nevýhodou je i mnohem vyšší cena než používané LiOn
Ať žije elektromobilita.
Proč se drbat za uchem takhle:
když to jde i takhle?
¨
Levné elektromobily z Číny, aneb není dotace jako dotace
https://www.novinky.cz/clanek/auto-eu-zahaji-setreni-ohledne-elektromobilu-z-ciny-40443519
Zato křivení trhu dotacemi na elektromobilitu ze strany států EU je v pořádku, takže asi záleží na tom, kdo ten trh křiví. Někdo může, někdo ne. V zemích, kde s dotacemi přestali poklesl zájem o elektromobily o víc jak 80%.
Je zvláštní jak ty tlaky zelených ideologů jdou proti sobě. Chceme uhlíkovou neutralitu, ale nechceme, aby lidé měli levné elektromobily. Vypadá to, že není zájem přejít na elektromobilitu, ale naopak zrušit mobilitu běžných lidí, kteří si žádné auto dovolit nebudou moct.
Je to tak, Zelení Khmerové mají "skrytou" agendu, se kterou se čas od času vůbec netají, zakázat mobilitu lidí. Kdo chce někam cestovat, tak pěšky a basta.
Další zajímavý článek, který porovnává nabíjecí stanici pro 180 aut ve VB s klasickým tankováním
https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejvetsi-dobijeci-stanice-ve-velke-britanii-pro-180-aut-je-vtip-ma-mensi-vykon-nez-jedna-jedina-tankovaci-pistole/
Znamená to, že za hodinu jedna jediná blbá benzinka s několika stojany dotankuje do aut řádově víc energie než ta gigantická dobíjecí stanice od BP.
A to ještě ta dobíjecí stanice zabre místo asi jako 4 benzínky. Do města jak dělaný.
Electromobily sú skvelé a úsporné... ale systém akým sa dobýjajú je hlúpy.
Prečo nemáme systém:
1. Mám takmer vybitú batériu, idem do nabíjarne.
2. Z auta jednoducho (skrz nejaký systém) oddelím batériu (ktorá by bola štandardizovaná pre všetky autá), a dám ju do docku.
3. Zoberem inú batériu z docku, ktorá je nabitá.
4. Idem
Zatiaľ čo batéria ktorú som dal do docku sa nabíja pre ďalšie auto. Ak stav batérie sa zhorší, dock to oznámi, a personál (vlastník nabíjarne) vymení.
Za každé vyzdvihnutie nabitej batérie zaplatíme poplatok, z ktorého sa hradia nové batérie.
- Auto môže mať navyše solárny panel na streche, zabudovaný aby dobíjal batériu počas jazdy a predĺžil výdrž na výmenu batérie.
Takto nepotrebujeme riešiť problémy:
1. Rýchle nabíjanie
2. Životnosť nabíjania
3. Čas strávení pripojený na nabíjačke
4. Problémy kompatibility, rozdielov batérií.
5. Netreba stavať nabíjarne všade, ani riešiť priestor.
Tohle jsem navrhoval už před x lety.
Některé čínské automobilky to tak mají. Zajedeš do přístřešku, robot ti vymění baterii a odjíždíš.
Baterie se dokonce ani nemusí nabíjet ve stanici, mohou je svézt do nějaké velké dobíjecí stanice, která bude mít dostatečnou kapacitu na dobíjení - ušetříš infrastrukturu.
Mohly by být baterie A/B/C podle stáří a kapacity, odlišené cenou.
Ale znamená to standardizaci baterií, což by se nelíbilo automobilkám, stejně jako se to nelíbí výrobcům nářadí.
Vem si, že by pak lidi mohli srovnávat že s tím předraženým značkovým elektromobilem ujedou na stejnou baterii mnohem kratší vzdálenost než s nějakou levnou čínskou šunkou.
Představ si ten bordel, kdyby všichni výrobci akunářadí používali standardní konektor a lidi by si mohli vybrat nářadí od koho by chtěli. Kam bychom přišli?
Zajímavé je, že Apple EU donutit nasadit kompatibilní nabíječku donutila, nechápu teda proč to nejde u nářadí a elektroaut. Asi by pak v obojím vyhráli číňani.
Ale to víš, že by to šlo. Pak by se vidělo, zda je silnější zdravý rozum nebo lobbing
Na automobilech byly dříve stejné závity na ventilcích a stejné patice na žárovkách. Nyní už jsou asi jen ty ventilky. Jen se divím, že ještě vydržel závit E 27 na žárovkách ve světlech v domácnosti.
LED světla se obvykle dělají jako celek, když to odejde, tak se nemění jen žárovka", ale celé svítidlo. (pokud člověk není domácí kutil) Bylo třeba stropní svítidlo docela fuška sehnat nějaké slušné s E27, kam jsem si samozřejmě nahodil LED žárovku, ale vim, že když odejde, tak ji odmontuju a koupim novou.
Co říct na tohle?
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesle-hori-bateriove-uloziste-skoro-za-miliardu-korun-hasici-dostali-instrukce-at-ho-radeji-ani-nezkousi-hasit/
Záleží na tom jak je postavená pojistka.
Elektrická, nebo finanční?
Prostě jsou věci, které se rozumně uhasit nedají a míň zbytků bude, když to nechají prohořet, než když to budou tak lehce přidušovat.
To jsou postupy známé minimálně od středověku, někdy se skutečně vyplatí jen chránit od vzplanutí okolní budovy (pokud nějaké jsou).
Akorát že se do ovzduší dostane dost sajrajtu. Nejde o zbytky, ale prostě to nejde uhasit, protože si to dělá vlastní oxidy.
V souhrnu tyhle spálený baterky budou produkovat více bordelu, než kolik by ho ušetřily za svou životnost.
Klasický argument zastánců elektromobility je, že nehoří každé elektrické auto, které je v provozu a že hoří i spalováky, což občas hoří. Docela by mě zajímal bajas toho, kolik hoří elektro vs spalo. Sajrajt ve vzduchu neřešme..
Podle stejných zastánců je na druhou stranu prý vzduchu tolik, že ho dopravní letadla, v poměru atmosféry, nedokážou NIJAK ovlivnit, přičemž chemtrails je samozřejmě naprostý nesmysl... Pokud se ale zamyslíme, že contrails můžou být jen jedna z variant chemtrails, protože každé letadlo opravdu něco vypouští, tak se dostáváme do velkýho sporu samotných autorů myšlenky, že letadla jakkoli ovlivňují ovzduší. To jen k zamyšlení.. Je opravdu zem kulatá?
Pokud jedna loď na Vltavě udělá tolik co 100 autobusů, zjištění výzkumu ČVUT, tak náš hlavní problém nejsou malé osobní automobily, že. Podobně je to s těma letadlama. Jako můžeme si říct, že prostě balíme veškerý provoz na benzín a naftu, ale místo toho debilové z EU vybrali jen jednu skupinu, která sama o sobě žádný velký znečisťovatel není a tu šikanují!
Protoze ta skupina, kterou vybrali je nejsnaze ovlivnitelna prostym zakazem.
A točí se v ní mnohem více peněz. Je to skoro páteř evropskýho průmyslu.
A není to také tím, že osobních aut jsou na světě miliardy, tedy naprostá většina.
Může to tak být, ale ten nárůst těch škodlivin je proti osobním autům tak rapidní, že i omezení lodní dopravy by značně přispělo k redukci znečišťování. Podobně super škodlivé jsou i letadla, omezením lodní a zároveň letecké dopravy už by ta redukce byla opravdu hodně významná, že by se ani osobní auta redukovat nemusela. Samozřejmě ale spravedlivé by bylo, kdyby se redukovalo všem stejně a ne vybrat jen jednu skupinu a druhou neřešit vůbec.
EU a e-paliva.
Takze spalovaci auta muzeme pouzivat i po roce 2035, jen je nebude cim krmit.
Bud je Kupka blbej (nevi o cem mluvi) nebo navedenej/podvedenej. V pripade současné vlady to vyjde na stejno
Zpoplatnění nejen, že zabíráte místo po ukončení nabijeni, ale už i za nabíjení nad 90%
https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-zavadi-zacpove-poplatky-minuta-cekani-na-nabiti-bude-majitele-stat-22-kc/
Na druhou stranu to uživatele motivuje k šetrnějšímu zacházení s akumulátorem a snižuje riziko přehřátí aku.
A o tom to je. Mas elektromobil za skoro dvojnasobek spalovaciho auta s nadrzi odpovidajici 25l benzinu a jeste platis, kdyz dotankovavas do plné. A musíš to auto opečovávat, aby se ti ta nádrž nezačala předčasně smrskávat. No neber to.
https://www.denik.cz/komentare/cas-elektromobilu-jeste-nenastal.html
Elektromotor je co se týká složitosti tak 5% spalovacího, tudíž jsou i podstatně levnější. Na druhou stranu motor tvoří jen část ceny, dneska asi nejvíc netvoří ani tak karosérie, ale všelijaké doplňky, displeje atp. Takže ano elektromobily by měly být levnější, ale nečekal bych nějaké podstatné zlevnění. Jestliže normální auto je dneska dejme tomu okolo 500.000, není možné, aby elektromobil stál 250.000. To jsou nějaké vlhké sny, ale těžko to nastane. Stejný elektromobil bych cenově odhadnul na 400.000, což také přibližně stojí.
Pokud se zeptáš, proč teda stojí reálně ten samý elektromobil 1.000.000, tak odpověď je jednoduchá, zbytek ceny je baterie. Udává se, že baterie stojí víc než polovinu ceny auta.
Čas na elektromobily nastane za 12 let, pokud lidi neudělají revoluci proti EU, na což to zatím nevypadá. Použitelná baterie tu při nemístně optimistické předpovědi může být nejdřív za 50 let. Neexistuje totiž jediná informace o tom, že by někdo v této oblasti udělal jakýkoli průlom a nelze očekávat, že od případného vynálezu použitelné baterie do její realizace neuběhne spousta let.
Skoda Enyaq 80i, kombinovaná spotřeba 16,6kWh/100km => 249 Kč / 100 km
Skoda Kodiaq nafta, kombinovaná spotřeba 6,4l/100km. To mi při ceně 40Kc/l vychází na 256 Kč /100 km
Kde je nějaká úspora u elektroauta za o polovinu vyšší pořizovací cenu s mizernou životností?
Inu, není a nekoná se.
Ono se toho děje víc, namátkou: Jako v Kocourkově: nabíječky pro elektroauta koupené z veřejných peněz nesmí používat veřejnost
Škarohlíd by řekl, že ta vrchem spodem tlačená elektromobilita jako univerzální dobro připomíná heslo "Poručíme větru, dešti", ovšem s tím, že nám zůstalo jen to "poručíme".
Lidstvo, lidstvo, co se to s tebou děje? Bývalos kdys normální...
To není o úspoře, to je o pocitu!
U elektroauta tě má hřát dobrý pocit, že nelikviduješ provozem auta životní prostředí sobě ani svým známým a sousedům. Že ho likviduješ někde daleko v Číně při výrobě autobaterií, ti může být ukradené a navíc je to odplata za Tibet.
No u "benzínky" to není žádná sláva, nabíjet za draho. Doma ale kilowatthodinu za 15 kaček nemáš, tak nabíjej tam (jasně, musíš mít RD a nesmíš mít velké nároky na dojezd, prostě na krátké jízdy a ne někam k moři). Míněno obecně.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitel-rekordne-ojete-tesly-pokoril-metu-1-9-milionu-km-potreboval-k-tomu-ale-13-motoru-4-baterie/
Slovy Divadla J. C.: "Ten pokrok! Kde se to zastaví?"
Já bych byl spokojen, 1.900.000/13, tolik km určitě nenajedeme, jeden motor by nám bohatě stačil.
Je to v podstatě úspěch. Osobně jsem měl během třiceti let asi 7 Trabantů. Nenajel jsem cca 2 mil kilometrů, ale životnost motoru u Trabantu byla cca 100.000 Km. Bylo to díky jehlovým ložiskům na klikovce, tam se vždy roztrhla klec a jehličky se nasály do prostoru nad pístem. No a Tesla má průměrnou životnost motoru 146.000 Km a to je jistě po padesáti letech kdy se přešlo u bronzových šál u Trabantu k ložiskům velký úspěch. Tak prosím diskutující, aby to nebylo podceňováno.
4 baterie beru, to je spotřební materiál a 250 tisíc kilometrů na baterii, ať si každý udělá sám úsudek, je-li to málo nebo hodně. Už jsem se k tomu dočetl, za 9 let, to máme novou baterku co dva roky, to mi přijde trochu moc, ale na druhou stranu mám stejnou zkušenost s nabíjecíma baterkama (NiMH). Baterie vydrží 2 roky víceméně bez ohledu na intenzitu jejich používání, i když ty lithiové v noteboocích a mobilech přecejenom o něco déle.
ALE těch 13 motorů, to snad ani neni možné. Měl jsem za to, že elektromotor je jedna z nejspolehlivějších součástí. Při řízení měničem ani nehrozí jeho spálení, měnič mu prostě na to nedá energii. A zůstává teda jen mechanické opotřebení, a to neni na roky, ale spíš na desetiletí. Prostě elektromotor je součástka normálním užíváním nezničitelná. Holt dělá čest svému jménu, tedy TEchnicky SLAbé.
Je otázkou, proč ještě nepočkal 100 tisíc kilometrů, možná by to bylo 10 let a lépe by se nám to počítalo.
Pokud jde o ekonomickou stránku, tam bych to tak černě neviděl. Pro něj jako pro zákazníka je štěstím, že se to událo všechno v záruce a jenom musel objíždět servisy (což sice nase** ale horší by bylo ty opravy platit). To že by oprava mimo záruku stála nějakou částku neznamená, že o stejnou částku Tesla přišla (jistě jsou ceny nadsazené právě i proto, aby se takovéto případy zaplatily), takže bych z toho rozhodně černé svědomí neměl.
Jestli to nebude tím, že elektronika měniče je součástí motoru jako celku a servis to pak také jako celek měmí.
To by mohlo být, u takto malého motoru se to dá očekávat (a plyne z toho řada výhod, ono řešit třeba byť jen metrový kabel mezi motorem a měničem neni tak jednoduché, ať už jde o nějaké vlnové jevy nebo vyzařování rušení, když je to vcelku, spoje jsou krátké a tyhle problémy odpadnou), i když tolhle mě nenapadlo. Pak by ten počet zničených motorů dával smysl (neni to ovšem porucha motoru, ale jeho měniče), protože jinak si nedovedu představit způsob, jak odpálit motor řízený měničem (kromě nějakých výrobních nebo návrhových vad). Elektronika je slabým článkem všeho, k radosti výrobců spotřební techniky (proto ji taky dávají do všeho, chápu to u pračky, kde nehradila mechanicky složitý programátor, ale lednička nebo sporák přece elektroniku nepotřebujou).
Pro lidi bez vlastní garáže a domácího dobíjení nic moc situace...
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ev-auta-dobijeni-usa-mraz-krize-elektromobilita-dojezd-zima.A240119_084552_automoto_dohr#cxrecs_s
Z mého pohledu (a mých potřeb auto využívat) pořád ale platí, že bych klidně stávající benzínové SUV za elektrické SUV vyměnil. Pokud by to byla Tesla, nějakou šestku bych i připlatil
Toyota odmítá dál vyhazovat peníze za nechtěné elektromobily, raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/toyota-odmita-dale-vyhazovat-penize-za-nechtene-elektromobily-radeji-zaplati-za-neplneni-emisnich-cilu/