Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Elektromobilita

Firma Nyobolt vynalezla baterii, která dokáže plně nabít elektromobil za šest minut,“ prezentuje výkonný ředitel společnosti Sai Shivareddy. Firma tvrdí, že baterie s kapacitou 35 kilowatthodin (kWh) zvládla dva tisíce rychlonabíjecích cyklů bez zjevného opotřebení.

https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3593539-dlouhe-dobijeni-patri-k-nevyhodam-elektromobilu-start-prisel-s-akumulatorem-kteremu-ma

Fiha. 35kWh nabit za 6 minut. Vzhledem k tomu, ze vykon cpany do baterky klesa s urovni nabití, potrebovalo by to auto ze začátku nabijet tak 500kW.
Máme takovou infrastrukturu?

Předmět Autor Datum
Kuwa a já si zrovna nedávno koupil ojetinu na benzín. ::) Ale jsou to pěkné údaje. Ale nabíjení asi…
IQ37 15.06.2023 10:47
IQ37
To těch Temelínů musíme postavit trochu víc a sehnat někde hromadu mědi na dráty.
Prasak 15.06.2023 18:38
Prasak
Chtěl jsem sem napsat příspěvek o skvělých elektromobilech, ale zrovna někdo nějaké nabíjel a na síd…
RedMaX 15.06.2023 21:05
RedMaX
Kurna na palivové články kašlou. To by bylo lepší než blbé baterky.
jezekhifi 17.06.2023 12:38
jezekhifi
Baterky špatné nejsou, ale muselo by to splňovat dvě podmínky. Baterie nebude součástí koupě auta a…
RedMaX 17.06.2023 14:36
RedMaX
Pokud bys baterky menil, tak je nemusis na .místě dobijet. Můžeš je svazet na velke dobijeci stanice…
Jan Fiala 17.06.2023 16:21
Jan Fiala
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/to-byste-nevymysleli-aktiviste-si-vynutili-elektromobily-ted-je…
jezekhifi 16.09.2023 08:10
jezekhifi
Nerozumím tomu, proč si nikdo netroufne věci nazývat pravými jmény. To nejsou žádní ekoaktivisté, to…
RedMaX 16.09.2023 08:57
RedMaX
Říká se jim ekoteroristé. Bohužel v dnešní době tě zavřou spíš za křivé slovo než za trestný čin.:-) poslední
nerady 16.09.2023 09:51
nerady
Tohle jsem třeba nevěděl. Měnit pneumatiky po najetí necelých 15k km? zákazníkům Rivianu se jejich…
Jan Fiala 26.08.2023 12:13
Jan Fiala
Baterie s tak rychlým dobíjením už existují dávno. Jde o LTO články (vymyslela je Toshiba - obchodní…
JoPe 26.08.2023 21:46
JoPe
Zapomněl jsi dodat, že nevýhodou je i mnohem vyšší cena než používané LiOn
Jan Fiala 26.08.2023 22:55
Jan Fiala
Ať žije elektromobilita. Proč se drbat za uchem takhle: [97474-1-jpg] když to jde i takhle? [97475-2…
Yarda 26.08.2023 23:00
Yarda
Levné elektromobily z Číny, aneb není dotace jako dotace https://www.novinky.cz/clanek/auto-eu-zaha…
Jan Fiala 13.09.2023 14:24
Jan Fiala
Je to tak, Zelení Khmerové mají "skrytou" agendu, se kterou se čas od času vůbec netají, zakázat mob…
RedMaX 13.09.2023 21:20
RedMaX
Další zajímavý článek, který porovnává nabíjecí stanici pro 180 aut ve VB s klasickým tankováním ht…
Jan Fiala 14.09.2023 10:55
Jan Fiala
A to ještě ta dobíjecí stanice zabre místo asi jako 4 benzínky. Do města jak dělaný.
Prasak 14.09.2023 17:12
Prasak
Electromobily sú skvelé a úsporné... ale systém akým sa dobýjajú je hlúpy. Prečo nemáme systém: 1.…
Ale 15.09.2023 14:12
Ale
Tohle jsem navrhoval už před x lety. Některé čínské automobilky to tak mají. Zajedeš do přístřešku,…
Jan Fiala 15.09.2023 14:34
Jan Fiala
Zajímavé je, že Apple EU donutit nasadit kompatibilní nabíječku donutila, nechápu teda proč to nejde…
RedMaX 15.09.2023 17:27
RedMaX
Ale to víš, že by to šlo. Pak by se vidělo, zda je silnější zdravý rozum nebo lobbing
Jan Fiala 15.09.2023 18:23
Jan Fiala
Na automobilech byly dříve stejné závity na ventilcích a stejné patice na žárovkách. Nyní už jsou as…
nerady 15.09.2023 18:56
nerady
LED světla se obvykle dělají jako celek, když to odejde, tak se nemění jen žárovka", ale celé svítid…
RedMaX 15.09.2023 20:12
RedMaX

Baterky špatné nejsou, ale muselo by to splňovat dvě podmínky. Baterie nebude součástí koupě auta a bude se pronajímat stylem, že přijedeš k výměnné stanici, kde ti jí za 10 minut vymění za plnou, zaplatíš a pokračuješ v cestě dál. A druhá podmínka, že by musel být dostatek elektriky, takže třeba na území ČR takových 6 Temelínů minimálně.

Mně přijde jako nejlepší řešení pohon na zemní plyn, kterého sice není neomezeně, ale pořešilo by to dalších 100 let a mezitím by se mohla dořešit ta elektrika.

Nerozumím tomu, proč si nikdo netroufne věci nazývat pravými jmény. To nejsou žádní ekoaktivisté, to jsou regulérní teroristické skupiny patřící za mříže.

Když nad tím přemýšlím, tak vidíme, jak moc jsou evropští politici arogantní. Ono to má své opodstatnění v tom, že vůbec vyšší vrstvy obyvatelstva v Západní Evropě dost trpí arogancí. Tvrdí, že Evropa se dostala na úroveň, ve které některé jevy nejsou již možné a pravděpodobně tím myslí i terorismus. Takže před ním zakrývají oči.
Přitom ještě před čtyřiceti lety Německem procházela vlna strachu z ohrožení Frakcí Rudé armády, normální teroristické organizace. Přesto, že by si to mnozí přáli, vývoj člověka není rozhodně tak rychlý, aby podobné excesy vymizely okamžitě. Je teda vlastně přirozené, že následníci nejen německých teroristů stále musí existovat, akorát Evropa vymazala samotné slovo. Dokud si lidé v Evropě realitu nepřiznají, bude situace dál eskalovat.

Tohle jsem třeba nevěděl. Měnit pneumatiky po najetí necelých 15k km?

zákazníkům Rivianu se jejich už tak drahé životy s elektrickými auty dál prodražují, neboť některým z nich odchází obutí po ujetí necelých 10 tisíc kilometrů.

Aby si totiž majitelé elektromobilů mohli užívat slibovaného ticha, museli výrobci pneumatik přistoupit k poněkud odlišné konstrukci. Její součástí je i tlumící hmota, která umocňuje komfort ve vozidle. Pochopitelně ale není zdarma, je třeba za ní zaplatit. To samé platí o snaze výrobců minimalizovat valivý odpor, a tedy snížit spotřebu věčně nedostačující energie při zachování maxima přilnavosti obutí. Také to vyžaduje specifický přístup je konstrukci a volbě materiálů. Ani jedno opět není zdarma.

Proto jsou pneumatiky elektromobilů tak drahé, přesto vydrží méně.

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/slavny-mechanik-vysvetlil-proc-se-elektromobilum-tak-rychle-opotrebovavaji-pneumatiky-i-kdyz-jsou-velmi-drahe/

Baterie s tak rychlým dobíjením už existují dávno. Jde o LTO články (vymyslela je Toshiba - obchodní značka SCiB), které navíc patří z hlediska lithiových baterií k nejbezpečnějším a mají i velmi dobrou životnost. Nevýhodou je relativně malá enegetická hustota. Ideální využití bych viděl v MHD, kde by "trolejbus" měl přípojná místa jen v zastávkách a na konečných.

Levné elektromobily z Číny, aneb není dotace jako dotace

https://www.novinky.cz/clanek/auto-eu-zahaji-setreni-ohledne-elektromobilu-z-ciny-40443519

EU zahájí šetření ohledně elektromobilů z Číny
Čína uměle udržuje na nízké úrovni ceny svých elektromobilů skrze státní dotace. Řekla to ve středečním projevu v Evropském parlamentu o stavu unie šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. To podle ní křiví trh, a proto Evropská komise zahájí šetření. Podle šéfky EK se unie musí bránit neférovým praktikám ze strany Číny.

Zato křivení trhu dotacemi na elektromobilitu ze strany států EU je v pořádku, takže asi záleží na tom, kdo ten trh křiví. Někdo může, někdo ne. V zemích, kde s dotacemi přestali poklesl zájem o elektromobily o víc jak 80%.
Je zvláštní jak ty tlaky zelených ideologů jdou proti sobě. Chceme uhlíkovou neutralitu, ale nechceme, aby lidé měli levné elektromobily. Vypadá to, že není zájem přejít na elektromobilitu, ale naopak zrušit mobilitu běžných lidí, kteří si žádné auto dovolit nebudou moct.

Další zajímavý článek, který porovnává nabíjecí stanici pro 180 aut ve VB s klasickým tankováním

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nejvetsi-dobijeci-stanice-ve-velke-britanii-pro-180-aut-je-vtip-ma-mensi-vykon-nez-jedna-jedina-tankovaci-pistole/

Na tomto místě je skutečně dohromady 180 dobíječek - 30 pracuje s výkonem až 300 kW, 150 s výkonem 7 kW. Jednoduchá matematika, máme tu 150x7+30x300 kW, takže přes 10 MW dobíjecího výkonu, ne? No, skoro, všechny totiž nedovedou pracovat najednou naplno, takže stanice jako celek dokáže ze sítě brát nejvýš 6,5 MVA, což zjednodušeně můžeme vzít jako 6,5 MW, i když to reálně bude méně. Když se tedy na místě sejde 180 aut, všem pojede nabíjení ani ne na 2/3 maximálního výkonu, ale dobře, to je pořád dost.

Tankovací pistole používané u čerpacích stanic mají průtok až okolo 80 litrů paliva za minutu. Reálně to bývá méně, ale polovinu maximální kapacity využívají celkem běžně, tak řekněme 40 litrů za minutu. Znamená to, že za hodinu takto do auta natankujete ekvivalent 9 360 kWh neboli 9,36 MWh elektrické energie. Jedna tankovací pistole tedy může být ekvivalentem dobíjení výkonem 9,3 MW

Znamená to, že za hodinu jedna jediná blbá benzinka s několika stojany dotankuje do aut řádově víc energie než ta gigantická dobíjecí stanice od BP.

Electromobily sú skvelé a úsporné... ale systém akým sa dobýjajú je hlúpy.

Prečo nemáme systém:

1. Mám takmer vybitú batériu, idem do nabíjarne.
2. Z auta jednoducho (skrz nejaký systém) oddelím batériu (ktorá by bola štandardizovaná pre všetky autá), a dám ju do docku.
3. Zoberem inú batériu z docku, ktorá je nabitá.
4. Idem

Zatiaľ čo batéria ktorú som dal do docku sa nabíja pre ďalšie auto. Ak stav batérie sa zhorší, dock to oznámi, a personál (vlastník nabíjarne) vymení.
Za každé vyzdvihnutie nabitej batérie zaplatíme poplatok, z ktorého sa hradia nové batérie.

- Auto môže mať navyše solárny panel na streche, zabudovaný aby dobíjal batériu počas jazdy a predĺžil výdrž na výmenu batérie.

Takto nepotrebujeme riešiť problémy:

1. Rýchle nabíjanie
2. Životnosť nabíjania
3. Čas strávení pripojený na nabíjačke
4. Problémy kompatibility, rozdielov batérií.
5. Netreba stavať nabíjarne všade, ani riešiť priestor.

Tohle jsem navrhoval už před x lety.
Některé čínské automobilky to tak mají. Zajedeš do přístřešku, robot ti vymění baterii a odjíždíš.
Baterie se dokonce ani nemusí nabíjet ve stanici, mohou je svézt do nějaké velké dobíjecí stanice, která bude mít dostatečnou kapacitu na dobíjení - ušetříš infrastrukturu.
Mohly by být baterie A/B/C podle stáří a kapacity, odlišené cenou.

Ale znamená to standardizaci baterií, což by se nelíbilo automobilkám, stejně jako se to nelíbí výrobcům nářadí.
Vem si, že by pak lidi mohli srovnávat že s tím předraženým značkovým elektromobilem ujedou na stejnou baterii mnohem kratší vzdálenost než s nějakou levnou čínskou šunkou.

Představ si ten bordel, kdyby všichni výrobci akunářadí používali standardní konektor a lidi by si mohli vybrat nářadí od koho by chtěli. Kam bychom přišli?

LED světla se obvykle dělají jako celek, když to odejde, tak se nemění jen žárovka", ale celé svítidlo. (pokud člověk není domácí kutil) Bylo třeba stropní svítidlo docela fuška sehnat nějaké slušné s E27, kam jsem si samozřejmě nahodil LED žárovku, ale vim, že když odejde, tak ji odmontuju a koupim novou.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru