
Elektromobilita
Firma Nyobolt vynalezla baterii, která dokáže plně nabít elektromobil za šest minut,“ prezentuje výkonný ředitel společnosti Sai Shivareddy. Firma tvrdí, že baterie s kapacitou 35 kilowatthodin (kWh) zvládla dva tisíce rychlonabíjecích cyklů bez zjevného opotřebení.
Fiha. 35kWh nabit za 6 minut. Vzhledem k tomu, ze vykon cpany do baterky klesa s urovni nabití, potrebovalo by to auto ze začátku nabijet tak 500kW.
Máme takovou infrastrukturu?
Zpoplatnění nejen, že zabíráte místo po ukončení nabijeni, ale už i za nabíjení nad 90%
https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-zavadi-zacpove-poplatky-minuta-cekani-na-nabiti-bude-majitele-stat-22-kc/
Na druhou stranu to uživatele motivuje k šetrnějšímu zacházení s akumulátorem a snižuje riziko přehřátí aku.
A o tom to je. Mas elektromobil za skoro dvojnasobek spalovaciho auta s nadrzi odpovidajici 25l benzinu a jeste platis, kdyz dotankovavas do plné. A musíš to auto opečovávat, aby se ti ta nádrž nezačala předčasně smrskávat. No neber to.
https://www.denik.cz/komentare/cas-elektromobilu-jeste-nenastal.html
Elektromotor je co se týká složitosti tak 5% spalovacího, tudíž jsou i podstatně levnější. Na druhou stranu motor tvoří jen část ceny, dneska asi nejvíc netvoří ani tak karosérie, ale všelijaké doplňky, displeje atp. Takže ano elektromobily by měly být levnější, ale nečekal bych nějaké podstatné zlevnění. Jestliže normální auto je dneska dejme tomu okolo 500.000, není možné, aby elektromobil stál 250.000. To jsou nějaké vlhké sny, ale těžko to nastane. Stejný elektromobil bych cenově odhadnul na 400.000, což také přibližně stojí.
Pokud se zeptáš, proč teda stojí reálně ten samý elektromobil 1.000.000, tak odpověď je jednoduchá, zbytek ceny je baterie. Udává se, že baterie stojí víc než polovinu ceny auta.
Čas na elektromobily nastane za 12 let, pokud lidi neudělají revoluci proti EU, na což to zatím nevypadá. Použitelná baterie tu při nemístně optimistické předpovědi může být nejdřív za 50 let. Neexistuje totiž jediná informace o tom, že by někdo v této oblasti udělal jakýkoli průlom a nelze očekávat, že od případného vynálezu použitelné baterie do její realizace neuběhne spousta let.
Skoda Enyaq 80i, kombinovaná spotřeba 16,6kWh/100km => 249 Kč / 100 km
Skoda Kodiaq nafta, kombinovaná spotřeba 6,4l/100km. To mi při ceně 40Kc/l vychází na 256 Kč /100 km
Kde je nějaká úspora u elektroauta za o polovinu vyšší pořizovací cenu s mizernou životností?
Inu, není a nekoná se.
Ono se toho děje víc, namátkou: Jako v Kocourkově: nabíječky pro elektroauta koupené z veřejných peněz nesmí používat veřejnost
Škarohlíd by řekl, že ta vrchem spodem tlačená elektromobilita jako univerzální dobro připomíná heslo "Poručíme větru, dešti", ovšem s tím, že nám zůstalo jen to "poručíme".
Lidstvo, lidstvo, co se to s tebou děje? Bývalos kdys normální...
To není o úspoře, to je o pocitu!
U elektroauta tě má hřát dobrý pocit, že nelikviduješ provozem auta životní prostředí sobě ani svým známým a sousedům. Že ho likviduješ někde daleko v Číně při výrobě autobaterií, ti může být ukradené a navíc je to odplata za Tibet.
No u "benzínky" to není žádná sláva, nabíjet za draho. Doma ale kilowatthodinu za 15 kaček nemáš, tak nabíjej tam (jasně, musíš mít RD a nesmíš mít velké nároky na dojezd, prostě na krátké jízdy a ne někam k moři). Míněno obecně.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitel-rekordne-ojete-tesly-pokoril-metu-1-9-milionu-km-potreboval-k-tomu-ale-13-motoru-4-baterie/
Slovy Divadla J. C.: "Ten pokrok! Kde se to zastaví?"
Já bych byl spokojen, 1.900.000/13, tolik km určitě nenajedeme, jeden motor by nám bohatě stačil.
Je to v podstatě úspěch. Osobně jsem měl během třiceti let asi 7 Trabantů. Nenajel jsem cca 2 mil kilometrů, ale životnost motoru u Trabantu byla cca 100.000 Km. Bylo to díky jehlovým ložiskům na klikovce, tam se vždy roztrhla klec a jehličky se nasály do prostoru nad pístem. No a Tesla má průměrnou životnost motoru 146.000 Km a to je jistě po padesáti letech kdy se přešlo u bronzových šál u Trabantu k ložiskům velký úspěch. Tak prosím diskutující, aby to nebylo podceňováno.
4 baterie beru, to je spotřební materiál a 250 tisíc kilometrů na baterii, ať si každý udělá sám úsudek, je-li to málo nebo hodně. Už jsem se k tomu dočetl, za 9 let, to máme novou baterku co dva roky, to mi přijde trochu moc, ale na druhou stranu mám stejnou zkušenost s nabíjecíma baterkama (NiMH). Baterie vydrží 2 roky víceméně bez ohledu na intenzitu jejich používání, i když ty lithiové v noteboocích a mobilech přecejenom o něco déle.
ALE těch 13 motorů, to snad ani neni možné. Měl jsem za to, že elektromotor je jedna z nejspolehlivějších součástí. Při řízení měničem ani nehrozí jeho spálení, měnič mu prostě na to nedá energii. A zůstává teda jen mechanické opotřebení, a to neni na roky, ale spíš na desetiletí. Prostě elektromotor je součástka normálním užíváním nezničitelná. Holt dělá čest svému jménu, tedy TEchnicky SLAbé.
Je otázkou, proč ještě nepočkal 100 tisíc kilometrů, možná by to bylo 10 let a lépe by se nám to počítalo.
Pokud jde o ekonomickou stránku, tam bych to tak černě neviděl. Pro něj jako pro zákazníka je štěstím, že se to událo všechno v záruce a jenom musel objíždět servisy (což sice nase** ale horší by bylo ty opravy platit). To že by oprava mimo záruku stála nějakou částku neznamená, že o stejnou částku Tesla přišla (jistě jsou ceny nadsazené právě i proto, aby se takovéto případy zaplatily), takže bych z toho rozhodně černé svědomí neměl.
Jestli to nebude tím, že elektronika měniče je součástí motoru jako celku a servis to pak také jako celek měmí.
To by mohlo být, u takto malého motoru se to dá očekávat (a plyne z toho řada výhod, ono řešit třeba byť jen metrový kabel mezi motorem a měničem neni tak jednoduché, ať už jde o nějaké vlnové jevy nebo vyzařování rušení, když je to vcelku, spoje jsou krátké a tyhle problémy odpadnou), i když tolhle mě nenapadlo. Pak by ten počet zničených motorů dával smysl (neni to ovšem porucha motoru, ale jeho měniče), protože jinak si nedovedu představit způsob, jak odpálit motor řízený měničem (kromě nějakých výrobních nebo návrhových vad). Elektronika je slabým článkem všeho, k radosti výrobců spotřební techniky (proto ji taky dávají do všeho, chápu to u pračky, kde nehradila mechanicky složitý programátor, ale lednička nebo sporák přece elektroniku nepotřebujou).
Pro lidi bez vlastní garáže a domácího dobíjení nic moc situace...
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ev-auta-dobijeni-usa-mraz-krize-elektromobilita-dojezd-zima.A240119_084552_automoto_dohr#cxrecs_s
Z mého pohledu (a mých potřeb auto využívat) pořád ale platí, že bych klidně stávající benzínové SUV za elektrické SUV vyměnil. Pokud by to byla Tesla, nějakou šestku bych i připlatil
Toyota odmítá dál vyhazovat peníze za nechtěné elektromobily, raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/toyota-odmita-dale-vyhazovat-penize-za-nechtene-elektromobily-radeji-zaplati-za-neplneni-emisnich-cilu/
https://medium.seznam.cz/clanek/pisalek-00-drama-na-vlastni-kuzi-z-prahy-do-brna-elektromobilem-aneb-sliby-automobilek-vs-drsna-realita-101194


Při čtení toho článku jsem si připomněl vtip(?):
Manželka pomáhá manželovi řešit problémy co by je neměl kdyby se neoženil.
Pěkný článek (i ten druhý, před jízdou). Elektrovůz v relativně lidové ceně je opravdu spíše na takové to pomalejší ježdění kolem komína.
Pokud bychom neměli 5 roků staré důchodcovské SUV ix20, pokud bychom nový EV koupili za stejnou cenu, bylo by to pro nás ideální. Poklidné dobíjení v garáži RD, kde nikdy nemrzne, nočním proudem nebo ideálně s pár panely na střeše. Nejdelší vzdálenost v kuse, jakou jsem tímto autem ujeli, bylo 127 km, druhý den zpět. V létě, tak to by snad bez nabíjení vyšlo. Nejdelší celodenní ježdění mělo hodnotu 140 km. Průměrný roční nájezd máme pod 3.000 km.
Jasně, kdyby pisatel článku jel novou Teslou, třeba by to měl jednodušší. Nejhorší je ale ta popisovaná otrava ohledně čekání na nabíjecí pistoli a případně hledání místa k zaparkování.
Docela by mě zajímalo, jak to bude elektroojetinami. Kdo si něco takového koupí.