Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Uz som to su mozno pisal...asi 2 rok dozadu som bol v najvacsej a najlepsej ZS v nasom meste a potre…
fleg 17.02.2021 15:21
fleg
Já jsem si kdysi koupil od Vietnamců multimetr - vlastně dva, jeden do garáže, jeden jsem měl v kanc…
Yarda 17.02.2021 17:55
Yarda
Ty čínské krabičky náhodou nemají chybu - měří celkem rychle, a když odejdou, netřeba ronit slzu skr…
mif 17.02.2021 18:12
mif
No jo, některý měří rychle, některý zase přesně.
Prasak 17.02.2021 18:36
Prasak
Jasně. Kdy ale potřebuješ "laboratorní" přesnost?
mif 18.02.2021 14:52
mif
Třeba když měřím 0-3 μA (viz obrázek výše), abych věděl, zda si nerozhodím měřenou sběrnici :-)
gilhad 18.02.2021 15:25
gilhad
A chybu měření z toho tvého vrabčího hnízda řešíš jak ]:)?
mif 18.02.2021 15:42
mif
Tady v podstate neresim, dulezite je, ze kdyz tam poslu ruzna napeti, tak se mi podle toho chova i t… nový
gilhad 18.02.2021 23:36
gilhad
Priznam se, ze tomu celymu vubec nerozumim. Proc nekam na IIC davat LED a vubec, proc tam merit prou… nový
bahno 06.04.2021 11:02
bahno
Pokud nechces indikaci na sbernici, ze funguje, tak si ji tam nedavej, to je jednoduche. Ja ji tam… nový
gilhad 06.04.2021 19:24
gilhad
Když se dozvídám, jaké hifikundace už jsou případně zanedlouho budou v "moderních" autech, aby to us… nový
Yarda 06.04.2021 07:55
Yarda
Cílem by mělo být mj. zatěžovat žáky tím, co užijou v běžném životě. Dneska děcka vyjdou že školy a… nový
Moas 06.04.2021 10:47
Moas
Tohle se ale učí na základní škole. A ze základky zase tolik lidí do pracovního procesu nejde. Na st… nový
Wikan 06.04.2021 16:56
Wikan
Já si ze školy dodnes pamatuju, že Svatopluk Čech napsal Výleta pana Broučka, ale bylo mi to naprost… nový
Prasak 06.04.2021 17:01
Prasak
Ale tohle přece už dokonale vyřešil český velikán narozený ve Vídni co má zakázáno stát se Největším… nový
Yarda 06.04.2021 17:22
Yarda
Já si třeba z výuky německého jazyka pamatuju, jak se německy řekne jedním slovem "Množství mléčné b… nový
L-Core 07.04.2021 09:42
L-Core
Ona ta osnova a vyuka je take rozdilna podle rezimu urciteho statu a podle toho co mladym manipulova… nový
HPET 07.04.2021 13:44
HPET
Hej, naprosto přesně! poslední
Prasak 07.04.2021 15:36
Prasak

Uz som to su mozno pisal...asi 2 rok dozadu som bol v najvacsej a najlepsej ZS v nasom meste a potreboval zmerat napatie...ok zrovna som merak nechal doma, behnem za fyzikarom, aj ked mi da stary analogovy nevadi ved som sa na takom ucil.
A mozno budu mat uz na fyzike moderne, sak nemusia ucit decka merat na tych starych kramoch.
Obehol som vsetkych fyzikarov...ale vsetci na mna kukali, ze co to od nich chcem...multimeter na ZS? Ze naco, oni to nemaju.
Toto nechapem, dnesne decka sa nenaucia na ZS zakladne veci o elektrike a nevedia si zmerat an napatie v zasuvke, ci na baterke?
Doeraz nechapem.

Já jsem si kdysi koupil od Vietnamců multimetr - vlastně dva, jeden do garáže, jeden jsem měl v kanclu, když jsem potřeboval něco změřit, abych nemusel běhat s každou blbostí do zkušebny (ale ten v kanclu jsem musel utajit, protože nebyl navázaný na firemní metrologický systém a tudíž ani cejchovaný a kdyby mne někdo přistihl, jak s ním neoprávněně něco měřím, tak by mne asi vrátná za svítání zastřelila služební zbraní u firemní zdi), za každý jsem dal asi 40Kč, no nekupte to, když je to tak levné. Samozřejmě mám doma DU10, ale tím měřím jen v neděli.
Myslím, že nějaké takové - ono se to prodává pod různými značkami za různé ceny.
[images]

Ty čínské krabičky náhodou nemají chybu - měří celkem rychle, a když odejdou, netřeba ronit slzu skrz ceny. Mám doma značkový Flukáč a je to celkem neštěstí: než se hodnota ustálí, vyroste na zahrádce pampeliška ]:). Používám tedy vietkonga za kilo - na takové to orientační měření stačí nad hlavu.

Tady v podstate neresim, dulezite je, ze kdyz tam poslu ruzna napeti, tak se mi podle toho chova i ten odber - pokud se pohybuje packa na pristroji mezi 0 a 3 μA, tak vidim, ze to docela dobre odpovida - i kdyby to snad melo byt 2 μA, nebo 4 μA tak to tolik nevadi, tady ta hodnota az tak kriticka neni, dulezite je, ze to reaguje plynule (necuka) a ocekavane (sleduje vstupni hodnotu), a ze se to pohybuje v tomhle radu.

Ze mi klasicky multimetr v ramci presnosti a zaokrouhleni bude nahodile skakat mezi 0 a 1 mA mi nerekne nic. Porad bychom mluvili o odporu kolem 2-5kΩ, ktery tu sbernici stahne do "zakazane" oblasti, kde rozhodne byt nema.

Pokud bych potreboval resit, musel bych mist vrabciho hnizda udelat podstatne solidnejsi prototyp. A taky asi pouzit vyrazne drazsi pristroje, nebo si to aspon presne zkalibrovat.

Tady je podstatne (jak plyne z linkovaneho clanku), ze se oproti "jednoduse diode s odporem" a odberem 20mA (tedy odpor ~250Ω) dostanu u jednoho transistoru do oblasti 30 μA (odpor ~ 160kΩ ), a se dvema do oblasti 3 μA, (odpor ~ 1.6 MΩ) - coz oboji pro I2C sbernici plne vyhovuje.

Takze prakticky jsem postavil zapojeni s jednim tranzistorem a vesel se na desticku s pudorysem te zelene uprostred, co na ni sviti modra LED, cili na breadboardu mi to zabira jen krajni radu (a obe napajeci) a muzu merit na kazdem sloupci (2.54 mm od sebe) nezavisle cokoli, bez obav o sbernice. A s jistotou, ze to chodi spravne z principu, nikoli, ze jsem nahodou narazil na zapojeni, kde to nahodou zrovna neskodi na prvni pohled zretelne :-D

Priznam se, ze tomu celymu vubec nerozumim. Proc nekam na IIC davat LED a vubec, proc tam merit proudy? Snad jedine kdybych vymejslel nejakej level-shifter, ale na to jsou svabi a delat to z tranzistoru je anachronismus.
A i kdybych nahodou chtel nejakou indkacni LED na sbernici(jakoze nechci, k cemu?), tak ji tam dam pres hradlo, prinejhorsim pres FET.
Muj levny proskit merak do baglu na cesty ma rozsah μA, meri je na 0.1 a ackoliv se mi vstupni odpor nedari dohledat, tipuju ze bude nizsi nez u avometu.
Jako chapu, ze koukat na dvacet rucicek co jsou v zelenym poli je prehlednejsi, nez 20 hodnot na displayi k nimz si musim pamatovat referencni hodnotu. Ale to se taky da resit digitalne a jednoduseji. Takze, analogovy meridla jsou prezitek.

Pokud nechces indikaci na sbernici, ze funguje, tak si ji tam nedavej, to je jednoduche.

Ja ji tam chci, protoze pak jednim pohledem poznam, zda tam behaji data a asi tak kolik, nebo zda nebehaji a sbernice je pritazena k zemi, nebo naopak k napajeni. A zda mam tedy nejdriv hledat chybu v zapojeni, nebo v programu a jakou asi tak radove.
Coz se mi uz nekolikrat pri vyvoji osvedcilo. Napriklad kdyz pripojim par modulu a kazdy z nich ma vlastni pulluppy, tak hned vidim, ze data netecou a sbernice je nahore a po odpojeni modulu se vrati do normalu -> znamena na modulu najit a odpajet ty pullupy. (A ano, zahlednul jsem v posledni dobe par vlaken o tom, jak nejake meridla nefunguji s jnejakym programem a jak ho upravit, aby fungovala - a nakonec se prave tohle ukazalo byt pricinou - kdyby dotycny mel indikaci na sbernici, videl by to hned a nemusel to tyden-dva resit na foru a delat ruzne pokusy, co nemely zadnou sanci to zlepsit.)

Proudy jsem meril u toho indikatoru, abych vedel, nakolik zatezuje sbernici a jaky je jeho vstupni odpor. Na sbernici je dulezite napeti a strmost hran, coz zavisi na pullup odporech a zarizenich na ni pripojenych - proto jsem potreboval promerit ten indikator, zda je pro sbernici vhodny, ci nikoli - a ukazalo se, ze vhodny byl a dal se resalizovat na dost male plose presne tam, kde byl lpotreba - a kde mista bylo malo na nejake svaby a digitalni zobrazovace.

Level-shifter z jednoho tranzistoru jsem uz take parkrat pouzil, vyhoda svaba s mnoha nohama je, pokud jich potrebuju vedle sebe radu - coz neni vzdy ten pripad.

U FETu je nevyhoda v kapacite gatu, I2C je na to docela hakliva, takze by bylo potreba opet peclive vybrat neco, co ji nezatizi nadmerne - coz znamena ze stejne potrebuju vedet, co si k ni dovolit smim a musi to zvladnout a co uz je mimo specifikace a nasledne podle toho vybirat soucastky.

Tady jsem pouzil analogove meridlo protoze melo lepsi citlivost nez to digitalni a i u malych hodnot ukazovalo dost dobre jakym zpusobem se meni - samozrejme, ze ve vyslednem obvodu uz nebylo ani meridlo, ani vrabci hnizdo, ale jen par smd soucastek na PCB na pole mensi, nez by zabral jakykoli bezny svab, natoz s nezbytnou bizuterii okolo.

Když se dozvídám, jaké hifikundace už jsou případně zanedlouho budou v "moderních" autech, aby to usnadnilo práci řidičům, tak si říkám, že pokud bych si, nedej Bože, takové auto pořídil, tak než bych si nastudoval, jak to všechno mám ovládat a mohl konečně sednout za volant (pokud tam nějaký vůbec bude), to auto bude prorostlé kopřivami. Naštěstí takové auto nemám, stačí, že občas se mi rozsvítí nějaká signálka co nevím, co znamená. Například nedávno se rozsvítila signálka žhavení. Možná že v autě mám naftový motor a nevím o tom. Tak tam leju jen benzín a zatím jezdím.
Nebo třeba "moderní" televizory, co všechno tam mají za funkce.
Smarfoun nemám a pokud nebude uzákoněné, že ho mít musím kvůli nějaké appce, aby mne Velký Bratr mohl sledovat, tak si ho pořizovat nebudu, nepotřebuji ho.

Jen jsem chtěl napsat, že naopak školy MUSÍ žáčky zatěžovat dalšími informacemi, aby žáčci, až vyjdou ze škol ty chytré věcičky dovedli používat.

Cílem by mělo být mj. zatěžovat žáky tím, co užijou v běžném životě.
Dneska děcka vyjdou že školy a vědí, že lávě pod zemí se říká magma, ale netuší, proč se platí daně a pojištění, neumí si spočítat jak vyjít s výplatou, neumí nic z toho, co je začne jako první v životě fackovat.

Já si ze školy dodnes pamatuju, že Svatopluk Čech napsal Výleta pana Broučka, ale bylo mi to naprosto k hovnu. V literatuře na základní škole jsme příliš mnoho biflovali "životopis a dílo" mnoha spisovatelů, zpětně to hodnotím jako mrhání výukovým potenciálem. Ano, naučit se o nich něco, ale tlačit to do hlavy, abych to mohl vyblít do písemky a zase zapomenout, byla naprosto zbytečná činnost. Snad se to za těch 30 let změnilo, to uvidím u svých děcek.

Aktuální situace s distanční výukou dost odhaluje, kolik učiva je dost možná ve škole zbytečnýho, učitelé musí důkladně vybírat, co by děcka opravdu měly vědět. Možná by to mohlo naše školství někam posunout, odstranit nepotřebné a relikty, tím by se uvolnil čas na výuku toho, co jsi uvedl. Současná doba přináší hodně věcí, co by děcka měly vědět, ale výukový čas není nafukovací, když se někde něco přidá, musí se jinde ubrat. Pokud někoho bude důkladněji zajímat literatura 19. století, má možnost si to snadno nastudovat jinde (dnes máme internet), ale upřímně řečeno - skoro nikdo to číst nebude. V tomto ohledu považuji za užitečnější znát literární dějiny především 20. století, kdy už se nás to historicky dotýká mnohem víc - Čapek, Hrabal, Škvorecký, Hemingway. Tím neříkám, že na zbytek můžeme zapomenout, Shakespeare, Homér, Boccaccio, to patří ke všeobcnýmu vzdělání.

My jsme ve 4. ročníku měli ještě Vlastivědu a Přírodovědu. Synátor to má spojeno do jednoho, pod předmětem Člověk a jeho svět (jiný školy to mají možná pojmenovaný jinak). Je tam od všeho něco, ale včetně výuky o tom, jak to o nás funguje, tedy uspořádání ČR, (vláda, kraje), místopis ČR, takže snad to s tím obecným rozhledem nebude až tak tragický. No každopádně mám možnost to sledovat.

Ale tohle přece už dokonale vyřešil český velikán narozený ve Vídni co má zakázáno stát se Největším Čechem.

SEPARACE PRŮTOKOVÝCH POZNATKŮ
Prof. Miloň Čepelka:
Podívejme se na druhou zásadu Cimrmanovy šesterky, na separaci průtokových poznatků. Po letech učitelského působení ve Struku udělal Cimrman namátkovou prověrku vědomostí svých bývalých žáků.
Výsledek byl skličující.
Zjistil, že si všichni pamatují jen asi jednu desetinu toho, čemu je ve škole učil. Devět desetin poznatků bylo průtokových – laicky řečeno: šly jedním uchem tam a druhým ven.
Cimrman se proto rozhodl udělat v procesech pamatování a zapomínání jednou provždy pořádek. Přímo určil, kterou látku si mají žáci zapamatovat a kterou zapomenout. Látka pro pamatování zabírala 1/10 a látka pro zapomenutí 9/10 učební doby, přesně jak to odpovídalo statistickému průzkumu.
Pro tyto dvě oblasti učiva zavedl Cimrman dva názvy: pomněnka a zapomněnka – v němčině Vergissmeinnicht und Nichtvergissmeinnicht.
Žáci se učili obojímu, ovšem jen pomněnku si směli pamatovat. Cimrman pak velice rafinovanými chytáky zkoušel, zda si nepamatují i zapomněnku.

BTW:
Já si třeba z výuky německého jazyka pamatuju, jak se německy řekne jedním slovem "Množství mléčné bílkoviny" - velmi užitečná znalost co ji každý den využiji aspoň dvakrát.
:-D:beer:

Já si třeba z výuky německého jazyka pamatuju, jak se německy řekne jedním slovem "Množství mléčné bílkoviny" - velmi užitečná znalost co ji každý den využiji aspoň dvakrát.

:-)
Já zase "Jednotné zemědělské družstvo" a "Kancelář vedoucího závodní odborové rady", taky jedním slovem.

Ona ta osnova a vyuka je take rozdilna podle rezimu urciteho statu a podle toho co mladym manipulovatelnym potrebuji nakukat ale Internet je stejne mocnejsi pan (my jsme internet nemeli, v 8 tride zacala teprve informatika na Norton Commander a pozdeji i vyhledavac Altavista). Takze zdroj informaci byly jen casopisy ABC, 7 a LEO se sfetovanou Pergnerovou.

Misto CS-GO jsme meli spalek, prilepenou fixu, kolicek na pradlo a gumu od teplaku co strilela spejle. V podstate jsem rad ze jsem zil v detsvi a puberty bez exesivniho pouzivani mobilnich telefonu (na Eriksonu tatrance toho stejne moc delat neslo). I kdyz dnesni deti maji materialne vse, v podstate nemaji az na iluzi nic. Nektere dnesni prerostle deti s vysezenyma prdelama od PC treba nikdy nebyli ani ni v lese.
Draka ted nahradili drony, BMX elektricke kolobezky.

Ale musim rict, jak jsem se priblizil 40citce tak mi jak zazrakem veci co jsem se ucil jeste i na zakladce nejak vystupuji na povrch a ani nevim jak jsem si na ne vzpomel nebo ze jsem je vubec vedel.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru