Ale tohle přece už dokonale vyřešil český velikán narozený ve Vídni co má zakázáno stát se Největším Čechem.
SEPARACE PRŮTOKOVÝCH POZNATKŮ
Prof. Miloň Čepelka:
Podívejme se na druhou zásadu Cimrmanovy šesterky, na separaci průtokových poznatků. Po letech učitelského působení ve Struku udělal Cimrman namátkovou prověrku vědomostí svých bývalých žáků.
Výsledek byl skličující.
Zjistil, že si všichni pamatují jen asi jednu desetinu toho, čemu je ve škole učil. Devět desetin poznatků bylo průtokových – laicky řečeno: šly jedním uchem tam a druhým ven.
Cimrman se proto rozhodl udělat v procesech pamatování a zapomínání jednou provždy pořádek. Přímo určil, kterou látku si mají žáci zapamatovat a kterou zapomenout. Látka pro pamatování zabírala 1/10 a látka pro zapomenutí 9/10 učební doby, přesně jak to odpovídalo statistickému průzkumu.
Pro tyto dvě oblasti učiva zavedl Cimrman dva názvy: pomněnka a zapomněnka – v němčině Vergissmeinnicht und Nichtvergissmeinnicht.
Žáci se učili obojímu, ovšem jen pomněnku si směli pamatovat. Cimrman pak velice rafinovanými chytáky zkoušel, zda si nepamatují i zapomněnku.
BTW:
Já si třeba z výuky německého jazyka pamatuju, jak se německy řekne jedním slovem "Množství mléčné bílkoviny" - velmi užitečná znalost co ji každý den využiji aspoň dvakrát.