Je lepší jít na VŠ nebo učňák?
Zdravím všechny, jelikož jsem letos maturoval, rozhodl jsem se dát rok pauzu na rozmyšlenou, avšak mě napadlo, že bych si zkusil podat přihlášky na pár vysokých škol, s technickým zaměřením hlavně elektro, avšak se tu vyskytl problém a to je samotná matika, se kterou jsem měl převážně čtyřky a dokonce mi zní hrozilo ve třeťáku a ve čtvrťáku propadnutí a co se týče fyziky té jsme na naší škole měli pouze letmo v prváku jen základy.
Stojím před rozhodnutím, zda má cenu a zda je možné a stojí za to se pokusit našrotit na přijímačky veškerou gympláckou matiku a fyziku do 7 měsíců, anebo jestli to už radši mám podle vás vzdát tuto utopii s vysokými školami, a jít rovnou do práce?
VŠ zvažuji, kvůli lepšímu uplatnění na trhu práce. Mám v úmyslu ČVUT, VUT, nebo VŠB.
Jako ještě krajní možnost zvažuji si dálkově udělat učňák, což mi, ale lidé z okolí říkají, že je v dnešní době na nic.
Jako SOŠ mám vystudovanou železniční průmku.
Jestli jsi měl na průmyslovce problémy s matikou, pak na elektrovýšce tě to bude stát obrovské úsilí, abys prošel. Tam se bere hlavně teorie. Fyzika jako takové je tam založena na matice. To, co se bralo na gymplu je jen začátek toho, co po tobě budou chtít na výšce - matematická analýza (derivace, integrály, limity), výpočty polí, statistika a nejen spočítat příklad, ale i důkazy o tom, že ten vzorec funguje.
Já šel z železničního učiliště s maturitou (tenkrát to ještě existovalo) na VUT a na začátku to byl masakr. Ve druháku naopak vypadli lidi z matematického gymnázia z Bílovce, kteří nemuseli na začátku dělat nic a pak se nechytli.
Co se týká učiliště, tak jakékoliv řemeslo dnes (vzhledem ke kvalitě a nedostatku řemeslníků) je lepší než výška. Zakázky si vybíráš. Jestli ti nevadí trochu manuální práce, tak je to dobré zabezpečení budoucí rodiny
Tohle jsi psal nedávno na Zpovědnici, nemohu to najít.
EDIT: Už jsem to našel https://www.zpovednice.eu/detail.php?statusik=1223897
EDIT 2: A dokonce i tady https://forum.root.cz/index.php?topic=28102.0
Jestli se ten rok budeš někde jen tak poflakovat, máš zařízené zdravotní a sociální pojištění?
Co konkrétně ti v matematice dělalo problémy?
Sociální nepotřebuješ, protože nejsi nikde zaměstnaný. Zdravotní ano, pokud nebudeš vedený na pracáku
Kombonatorika, Pravděpodobnost v podstatě celé učivo posledních 2 let
https://forum.root.cz/index.php?topic=28102.0
Logicky bych pokračoval v daném oboru dále. Ten roční odklad je jenom lenost?
Roční přestávkou ztratíš dost vědomostí, o pracovních návycích nemluvě.
Matematika na vysoké je něco úplně jiného než na střední. Je otázkou jestli to je příznivé nebo ne.
ČVUT jsem vystudoval před léty, od té doby se několikrát studijní plán změnil. V době mých studií bylo šest matematik (masakr byly hlavně ty první čtyři) a potom předměty podobné které se nejmenovaly matematika (úvod do algebry, matematická logika a pod.). Pak dvě fyziky, ale to nebyl až takový problém. Horší byla teorie obvodů (za nás dvousemestrová, ale byla prý dřív na 3 semestry) a teorie pole (povinná byla jednička, dvojku si zapisovali jen nadšenci), což obojí je taky fyzika. Pak bylo ještě několik takových předmětů, hlavně první 4 semestry.
Přijímačky tehdy byly z matiky a fyziky. Přičemž fyzika byla hlavně z elektriky, tam jsme my průmyslováci měli navrch. V matice zase měli navrch gympláci. Ale jak probíhají přijímačky teďkon to nevím. Ani nevím, jak je to s nabídkou versus poptávkou, za nás se přijímalo 1250 lidí a hlásilo se něco přes 1000 takže kdo dostal minimum bodů (tj. 50%) byl přijatý. Celkem pohoda. Horší bylo se tam udržet. Spolužáci pomalu mizeli. ČVUT si od svého založení drží průchodnost kolem 50% - traduje se, že vůbec první ročník zahájili 2 studenti a studia dokončil jen jeden.
Jak to chodí teď, to opravdu nevím. Nedávno jsem mluvil s jedním učitelem VUT a ten si stěžoval, jak ti studenti vůbec netuší. Vyjmenoval asi 7 věcí, (včetně toho, že netuší, co je to integrál nebo že z někoho neohl ani dostat nepřímou úměrnost) přišlo mi to skoro neuvěřitelné. Takže o matiku bych se tak nebál, když takoví lidé na VUT procházejí.
A to jsem před delší dobou považoval za dost divné, když mi někdo vyprávěl (nebo jsem dokonce byl u toho), když z nějakého studenta kybernetiky někdo tahal něco o kladné a záporné zpětné vazbě (prý kladná je ta dobrá a záporná je špatná).
Když si vzpomenu na studium FEL ČVUT, jsem rád, že už jsem v důchodu. Občas se mi zdá, že pořád studuji a když se probudím, oddechnu si, že to byl jen sen.
Pokud jsem potřeboval v matematice něco pochopit a ze zápisu co jsem si dělal na přednáškách ani ze skript jsem nebyl moc moudrý, sáhnul jsem po téhle knize:
https://www.databazeknih.cz/knihy/prehled-uzite-matematiky-127743
Ještě pořád se vydává:
https://www.luxor.cz/v/1607691/prehled-uzite-matematiky-i
https://www.databazeknih.cz/knihy/prehled-uzite-matematiky-ii-287933
Bylo to někdy o nervy, ale nelituji toho.
Soucasne studium se s tim driv neda srovnavat, naroky se porad snizuji. Vidim u dcery. Kdyz zacinala, tak byly predmety za 2 kredity, ted za ne dostanes 6. Takze misto tri predmetu ti staci jeden
Není počet kreditů určený tím, kolik hodin týdně má a jestli je z něj zkouška a případně za kolik semestrů ta zkouška je? Protože je pak úplně normální, že nějaké předměty mají 2 kredity a jiné třeba i 6.
Ten pocet kreditů za stejný předmět se navyšoval. Teď, pokud si to dobře rozvrhnes, tak jsi schopný zvladnout diky tomu výšku na netechnickem oboru za jeden den v tydnu.
Já byl z toho vypleskaný od začátku. Každopádně záleží na dotaci předmětu a asi důležitosti? Pořádně jsem to nikdy neřešil. 6 kreditů jsem zažil na odborné praxi, kde jsem v celku strávil 2 měsíce. Jinak předměty běžně 2 nebo 4 s tím, že "nezvládnout" předměty jde jenom 2 přibližně.
Upřímně dneska, a to tu nejsem žádný mazák co zažil dekády, mě nejvíc štve, jak se furt musí systémově čumět do bedny. Nikdy jsem neměl na přednášce notebook nebo tablet, všechno jedu rukou psacím. Snažím se to omezit na minimum. Co jde papírově, to mám na papíře.
Když jsem vystudoval já, to ještě žádné kredity nebyly. Když jsme nestihli složit všechny zkoušky v zimním zkouškovém období, byly termíny i během letního semestru.
Pak zkoušel vystudovat mladší syn, v prvním ročníku byl v zimním zkouškovém období nemocný (opravdu, s horečkami) a aby nasbíral potřebný počet kreditů pro postup do letního semestru, jel do Prahy s horečkou. Pak to vzdal, protože ty předměty co kvůli nemoci nestihl zkoušky by si musel zapsat v dalším ročníku a tam by se mu to nahromadilo. Pak vystudoval jinou VŠ.
Tu reformu VŠ nemohl vymyslet žádnej malej B. L. Bec. Oni se tam učili i pájet. Na druhé straně, pokud gymplák skončí jako Bc, aby se mohl rovnat člověku s elektroprůmkou.
https://debaty.net/discussions/2871123-ma-cenu-studovat-vs#r2871165
BTW: Odkaz na rozhovor s Ivanem Pilným už je jinde:
https://www.businessinfo.cz/clanky/ivan-pilny-mit-napad-nestaci-nekdo-o-nej-musi-stat/
On ten pohled lidí, kteří ukončili VŠ dávno, bude asi i dost zkreslený, podobně jako pohled starých psů na rozjívené mládežníky/mládežnice.
Já promoval před 40 lety (systémové inženýrství, ekonomická fakulta). Matiky jsme měli 4 semestry, 2 semestry statistiky, semestr algebry. Ač jsem na přírodovědném gymplu (mat-fyz-chem) nemusel těmto předmětům věnovat skoro žádné úsilí (a brali jsme i limity, goniometrické rovnice, řady a integrály), na VŠ to bylo (čistokrevná matika, zbytek pohoda) peklo, velkou měrou i kvůli přednášející, neschopné naprosto cokoliv vysvětlit… kromě politických blábolů a agitací. Fuente by mě mohl doplnit, dotyčnou také zná :) Ani se nedivím, že na ni jedna studentka spáchala atentát, prostě na ni šla s nožem na férovku, zepředu, a píchla ji (ne, nebylo to fatální). Jinak jsme ale měli celé studium docela vegáč :)
Naštěstí tehdy pro náš obor byla matika spíše podružným předmětem. A k programování (Cobol, Fortran, assembler) jsme ji zas tak moc nepotřebovali, moc do hloubky jsme nešli (asi abychom nezavařili školní počítač velikostí kulturního domu a výkonem dvacet roků staré kalkulačky). Nejpikantnější bylo, když se nám pokusili do kybernetiky vpašovat poučky o neustálém růstu socialistické ekonomiky
Na VŠ jsem šel (z pohledu hlubokých reálií socialismu na věčné časy) asi ze dvou důvodů: vojna jen na rok a práce v teple v kanclu.
Po ukončení VŠ jsme chtěli s manželkou (studovali jsme spolu) nastoupit na další VS, na práva. To nám soudruzi nedovolili, že prý máme vracet dělnické třídě, co do nás investovali.
Havrda a Matějková byli peklo.
Ta jména mi nic neříkají, my jsme měli jiná obávaná jména.
Když potřebuji inteligenci, tak není problém sehnat. Když řemeslníka či mechanika, tak je to obrovský problém. Sám přemýšlím nad rekvalifikací řemesla.
Vůbec bych nestavěl VŠ na pomyslný středobod schopnosti, toho nejvíc, co lze dosáhnout. Samozřejmě v hierarchii vzdělání ano, ale vypovídající hodnota o inteligenci nebo profesionalitě v budoucím zaměstnání to není. Šel bych podle toho, kam mě to táhne a co bych vlastně chtěl. Nemá smysl dělat něco co nechci, abych měl papír, to stejně nedopadne dobře. Šikovný člověk a ten kdo chce, se uživí. Ačkoliv vím, co se mi honilo hlavou na SŠ a jak to vidím dnes. Je to vlastně jen několik let, ale zcela zásadní v rozvoji, řekl bych.
Krapet nechápu, po dovednostech a zjevně nevášni matematice volit školy jako ČVUT nebo VUT, které na ni stojí. Mě třeba fascinovala strojírna. Vzpomínám rád i na den otevřených dveří, kdy jsem tam byl. Jenomže já vím, že na tu matematiku nemám. Neumím to popsat. Není to lenost, ale prostě nemám. Nemohl bych to dělat. Sice jsem se ji nevyhl, měl jsem ji jeden semestr, ale byl to takový VŠ standard. Zdejší kolegové by se tomu asi decentně vysmáli.
P.S. "VŠ zvažuji kvůli uplatnění na trhu práce..." Tak to je za mě ta nejhorší možná cesta a docela chytám rapla, když tohle někdo přednese Jsem přesvědčen, že takto to opravdu nejde, nemůže a nebude fungovat.