
Je lepší jít na VŠ nebo učňák?
Zdravím všechny, jelikož jsem letos maturoval, rozhodl jsem se dát rok pauzu na rozmyšlenou, avšak mě napadlo, že bych si zkusil podat přihlášky na pár vysokých škol, s technickým zaměřením hlavně elektro, avšak se tu vyskytl problém a to je samotná matika, se kterou jsem měl převážně čtyřky a dokonce mi zní hrozilo ve třeťáku a ve čtvrťáku propadnutí a co se týče fyziky té jsme na naší škole měli pouze letmo v prváku jen základy.
Stojím před rozhodnutím, zda má cenu a zda je možné a stojí za to se pokusit našrotit na přijímačky veškerou gympláckou matiku a fyziku do 7 měsíců, anebo jestli to už radši mám podle vás vzdát tuto utopii s vysokými školami, a jít rovnou do práce?
VŠ zvažuji, kvůli lepšímu uplatnění na trhu práce. Mám v úmyslu ČVUT, VUT, nebo VŠB.
Jako ještě krajní možnost zvažuji si dálkově udělat učňák, což mi, ale lidé z okolí říkají, že je v dnešní době na nic.
Jako SOŠ mám vystudovanou železniční průmku.
Matematika na vysoké je něco úplně jiného než na střední. Je otázkou jestli to je příznivé nebo ne.
ČVUT jsem vystudoval před léty, od té doby se několikrát studijní plán změnil. V době mých studií bylo šest matematik (masakr byly hlavně ty první čtyři) a potom předměty podobné které se nejmenovaly matematika (úvod do algebry, matematická logika a pod.). Pak dvě fyziky, ale to nebyl až takový problém. Horší byla teorie obvodů (za nás dvousemestrová, ale byla prý dřív na 3 semestry) a teorie pole (povinná byla jednička, dvojku si zapisovali jen nadšenci), což obojí je taky fyzika. Pak bylo ještě několik takových předmětů, hlavně první 4 semestry.
Přijímačky tehdy byly z matiky a fyziky. Přičemž fyzika byla hlavně z elektriky, tam jsme my průmyslováci měli navrch. V matice zase měli navrch gympláci. Ale jak probíhají přijímačky teďkon to nevím. Ani nevím, jak je to s nabídkou versus poptávkou, za nás se přijímalo 1250 lidí a hlásilo se něco přes 1000 takže kdo dostal minimum bodů (tj. 50%) byl přijatý. Celkem pohoda. Horší bylo se tam udržet. Spolužáci pomalu mizeli. ČVUT si od svého založení drží průchodnost kolem 50% - traduje se, že vůbec první ročník zahájili 2 studenti a studia dokončil jen jeden.
Jak to chodí teď, to opravdu nevím. Nedávno jsem mluvil s jedním učitelem VUT a ten si stěžoval, jak ti studenti vůbec netuší. Vyjmenoval asi 7 věcí, (včetně toho, že netuší, co je to integrál nebo že z někoho neohl ani dostat nepřímou úměrnost) přišlo mi to skoro neuvěřitelné. Takže o matiku bych se tak nebál, když takoví lidé na VUT procházejí.
A to jsem před delší dobou považoval za dost divné, když mi někdo vyprávěl (nebo jsem dokonce byl u toho), když z nějakého studenta kybernetiky někdo tahal něco o kladné a záporné zpětné vazbě (prý kladná je ta dobrá a záporná je špatná).
Když si vzpomenu na studium FEL ČVUT, jsem rád, že už jsem v důchodu. Občas se mi zdá, že pořád studuji a když se probudím, oddechnu si, že to byl jen sen.
Pokud jsem potřeboval v matematice něco pochopit a ze zápisu co jsem si dělal na přednáškách ani ze skript jsem nebyl moc moudrý, sáhnul jsem po téhle knize:
https://www.databazeknih.cz/knihy/prehled-uzite-matematiky-127743
Ještě pořád se vydává:
https://www.luxor.cz/v/1607691/prehled-uzite-matematiky-i
https://www.databazeknih.cz/knihy/prehled-uzite-matematiky-ii-287933
Bylo to někdy o nervy, ale nelituji toho.

Soucasne studium se s tim driv neda srovnavat, naroky se porad snizuji. Vidim u dcery. Kdyz zacinala, tak byly predmety za 2 kredity, ted za ne dostanes 6. Takze misto tri predmetu ti staci jeden
Není počet kreditů určený tím, kolik hodin týdně má a jestli je z něj zkouška a případně za kolik semestrů ta zkouška je? Protože je pak úplně normální, že nějaké předměty mají 2 kredity a jiné třeba i 6.
Já byl z toho vypleskaný od začátku. Každopádně záleží na dotaci předmětu a asi důležitosti? Pořádně jsem to nikdy neřešil. 6 kreditů jsem zažil na odborné praxi, kde jsem v celku strávil 2 měsíce. Jinak předměty běžně 2 nebo 4 s tím, že "nezvládnout" předměty jde jenom 2 přibližně.
Upřímně dneska, a to tu nejsem žádný mazák co zažil dekády, mě nejvíc štve, jak se furt musí systémově čumět do bedny. Nikdy jsem neměl na přednášce notebook nebo tablet, všechno jedu rukou psacím. Snažím se to omezit na minimum. Co jde papírově, to mám na papíře.