Což o to, návrh to není špatný. Jen by, když už je řečeno A mělo být řečeno i B, tzn. že cyklista pojede po kraji vozovky a ne jako prase uprostřed, protože na úzké cestě pak pojedu v příkopě v protisměru.
Tipuju, že úplně stejně, jako dvoumetrové rozestupy které platí kvůli pandemii (opravdu je asi těžké odhadnout 3 kroky, soudě podle toho, jak se to dodržuje) a spousta dalších kravin. Prostě se na to zapomene a sem tam se někdy někde udělá zátah.
To by museli mít figuranty, tedy agenty provokatéry a nějaký certifikovaný měřidlo k tomu. Bude se jezdit stejně, jako doposud.
Zas na kraji vozovky mas kolikrat vymoly, takze pro jednostopa vozidla jako je kolo to moc nejde.
Obavam se, ze ne vsechno jde nalinkovat jednoduchym zakonem, ze zrovna v tomto pripade to bez oboustranne tolerance nejde. Cyklista ma sledovat, co se okolo nej deje a pokud to lze, tak uhnout, aby ho auto mohlo jednoduse predjet a ridic auta zase ma predjizdet opatrne, aby cyklistu nesejmul.
Já ten metr a půl určitě dodržuji i dnes. Spíše dva. Počítám, že ve městech, kde jsou nakresleny pruhy pro cyklisty, to platit nebude, možná ani není jak, když jsem zase omezen plnou čárou, abych nepřejel do protisměru.
Čárou omezený nejsi pro předjíždění jednostopých vozidel a strojů.
Souhlasím s tebou. Jen pár poznámek. Na kole jsem aktivně jezdil do roku 1990. Po otevření západních hranic jsem z kola slezl a víc jak dvacet let na něj nevlezl. Nyní v důchodu jsem si koupil elektrokolo, ale na silnici s ním nejezdím. Skoro v celé republice je spoustu cyklostezek (nemyslím tím cyklotrasy ty kolidují s autoprovozem) kde lze jezdit bez toho, aby moje jízda kolidovala s auty. Co mě na cyklistech štve je, že jedou po silnici a souběžně několik desítek metrů vede cyklostezka a on se plete mezi auty. Týká se to hlavně pánů s bříškem v dresech různých profesionálních týmů a na silničním kole.
Zase je to o konkretni situaci. Kdyz jedes na silnicnim kole, tak pri 200km vyjizdce nebudes fakt zabocovat na kazde 2km cyklostezce, o ktere navic ani nevis, jestli po 500m nezahyba nekam jinam. Stejne tak mas cyklostezky, ktere jsou zaplnene lidma, nejen cyklisti, ale treba bruslari, maminky s kocarkama, tam proste silnicni cyklista s rychlosti jizdy 40km/h nepatri.
Samozrejme jsem jiz take videl, jak se jiz znacne vycerpany cyklista jedouci rychlosti rychlejsi chuze motal na silnici, kdyz pritom vedle byla cyklostezka. Proste jak jiz jsem predeslal, i ten cyklista by mel byt schopen si spravne vyhodnotit, jestli patri spis na cyklostezku nebo na silnici.
Ať si jednou silničkáři po silnici, ale oni při krajnici jsou kamínky a ty jsou fuj, tam oni nepojedou, tak i když je vpravo metrová krajnice, tak stejně si to hrnou ve vozovce. Když u nás nejsou silnice jak v Holandsku, tak proč jezdí na galuskách a diví se? No budiž, ale když už dostali toho půldruhýho metru, tak ať do prdele nejezdí vedle sebe a nežvaní u toho. Nemají tak jezdit, vědí to, ale dělají to a ještě rypákují, když se to řidičům nelíbí. Tohle jsou zmr*i. Sám občas taky jezdím na kole, ale jezdím tak, abych nenutil nikoho do rizikové situace a tím pádem neohrozil ani sebe. Takže znám situaci z obou stran.
Já bych viděl jako rozumné ten paskvil doplnit ustanovením, že pokud souběžně se silnicí vede cyklostezka, tak cyklisté na tu silnici nesmí.
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
To nestačí?
Podle toho co tu píše RedMaX zřejmě ne.
...Kdyz jedes na silnicnim kole, tak pri 200km vyjizdce nebudes fakt zabocovat na kazde 2km cyklostezce...
To nařízení je patrně v pravidlech silničního provozu co z nich cyklisti nejsou zkoušeni. Takže o tom jedenapůlmetru se to mezi pumpičkáři rozkřikne, ale o té povinnosti leckdo asi vědět nebude.
Takže jsme opět na začátku. Další nesmyslný nařízení, který stejně nejde vynutit - stejně, jako ta stávající.
Překážky v provozu se objíždějí přes plnou zcela normálně..
I přes dvě.
Dvojitá podélná čára souvislá – Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění.
A je předjíždění jedoucího cyklisty opravdu "objíždění"? Není objíždění jen kolem nějaké překážky v provozu? Např. hromady písku kvůli stavbě, zastaveného náklaďáku při vykládce materiálu apod.? Nebo je jedoucí cyklista "překážka v provozu"?
Máš pravdu, není. Ta daná nová úprava zní doslova:
(6) Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30km.h-1 je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1m.“
Jen mě tak napadlo, že pokud je na silnici nakreslený cyklopruh a (je to ve městě, nebo jede hodně aut,) tak se nejedná o předjíždění, ale souběžnou jízdu
Zákon o provozu na pozemních komunikacích
§ 12 Jízda v jízdních pruzích
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Přičemž si připomeňme rozdíl mezi vozidlem a motorovým vozidlem
§ 2 Vymezení základních pojmů
f) vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj,
g) motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus,
h) nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,
Když už se dělá úprava, proč se neudělá dopr... obecně pro jednostopá vozidla? Proč můžu bábu na mopedu štrejchnout a cyklistu abych pomalu objížděl v protisměru? Co koloběžkáři?
Řidičák jsem dělal před více jak 45 lety. Pokud si pamatuji, ještě z povinných přezkoušení tak je určitě cyklista překážkou na silnici I. třídy, kde nemá co dělat. Tam se přejetí plné čáry dá zdůvodnit. U silnic nižších tříd to ale neplatí. Pokud je to jinak tak mě nekamenujte.
Jasně, někde výmoly jsou, pak to chápu, že nejedeš po krajnici, ale i tak se budu držek na kraji. Ale nechápu krásnou asfaltku, kde si to cyklista šněruje u prostředního pruhu. A to ani nejedou 2 vedle sebe. Jsem řidič i cyklista.
+1
Na kraji výmoly, potom kanály a cyklista musí jet veprostřed nebo ještě dál. To je bohužel realita. Ovšem pokud za sebou slyším auto, nemám problém zajet ke kraji (což znamená ale trochu zpomalit), aby mě mohlo klidně předjet. Ohleduplnost je důležitá oběma směry.
Je to jenom o vzájemném respektu, o ničem jiném.
Minule ked som šiel na dedinu, jeden drzy cyklista (oblečený závodne) si išiel možno 20 a stredom, nedalo sa ho predbehnut. Co by ste robili v takom prípade. Ocividne to robil schválne. Nie netrubili sme, max. zlahka raz lebo som si nechcel kazit den.
Onehdy jsem se takto (jako spolujezdec v autě) plazil za autem, které jelo po státovce třicítkou. Prostě to jsou naschválníčci. S tím se rozumně nedá dělat nic.
Svině a idioty najdeš všude.
Zase zvítězila dobrá myšlenka nad zdravým rozumem. Jak se ta vzdálenost bude měřit? Představuji si, že ouřady budou zavalené udáními pumpičkářských kverulantů, že tenhle kamion je minul v menší vzdálenosti než je předepsáno. BTW: Někdy je metr od cyklisty docela dost, jindy, třeba když autobus nebo kamion míjí cyklistu při silném bočním větru ten jedenapůlmetr nemusí stačit.
Jinde co vim minimalne v EU to tak funguje normalne a v autoskolach je bezpecna vzdalenost 1.5M jiz nekolik let zahrnuta, nikdo s tim nema problem a nepotrebuje to urputne resit.
Ono i tady vidis z reakci nekterych lidi, ze jsou presvedceni, ze silnice patri autum. Pritom absolutni nesmysl, kola na nich jezdila driv a jeste pred nimi konske povozy treba a pritom z takoveho povozu u nas naskakuji ridicum aut dneska jeste vetsi pupinky nez z kola.
Obecne vidim problem v tom, ze spousta ridicu aut neumi v CR moc dobre ridit. Misto novych zakonu by statni urednici meli spis dojet do blizkeho zahranici, treba do Rakouska vyzjistit, jaktoze tam mistni ridici podobne problemy s objetim kola nemaji. Jestli treba maji o tolik lepsi autoskoly nebo kde je zakopan skutecny problem.
Já vidím problém třeba v tom, že objíždět musíš POUZE cyklisty. Nehrozí stejné nebezpečí i koloběžkářům nebo babce na mopedu? Proč jen cyklisté?
Normalne by to melo platit pro vsechny jednostopové vozidla. Cyklisti jsou jen mene chraneni a tak vice zranitelnejsi a proto se na ne klade duraz. Jen ted presne nevim jak je to s prilbama a jine ochrany. Jinde uz je prikazano i to, kdyz ridis motoped, musis mit chranene ruce a hlavu = prilba a rukavice i na babete :)
Cyklistická přilba je v ČR povinná jen u dětí. Což je s rozvojem elektrokolismu a masivním "čipováním" ekol, tedy odstraněním zákonného rychlostního limitu (viděl jsem to v prodejně: "No těch 25 je málo, ono by to zvládlo i 50, ale nastavíme vám tam 35") doslova průser. Asi by mi to bylo fuk, kdybych těm, co si na tom rozbijou hubu, neplatil operace a JIPku.
OT: s elektrokoly nemam zkusenosti, tak jen zvidavy dotaz - ten maximalni limit 25 km/h se vztahuje jen na to, do jake rychlosti pomaha ten motor? Tzn. kdyz si to uslapu sama nebo pojedu z kopce, tak to muze jet i vic nez tech 25?
Z kopce klidně sedmdesát (když to "dáš", já mám rekord 78km/h ). Do pětadvaceti funguje přípomoc motorem, pak se vypne a šlapeš vlastní silou.
Dik. By me stvalo, kdyby to samo brzdilo na tech 25
(az budu velka a bohata, tak si mozna nejake elektrokolo koupim )
Vpoho. Ten svůj "rekord" mám na Meridce bez přípomoci (ne-elektro). Teď jezdím na mámině elektrokole, protože už su starý a zdechlý... Mámě jsem zakoupil tříkolku skútr, protože je stará a nemocná (mívá motáky, takže na kole nemůže). Elektrokolo si určitě pořiď, je to ouplně jiný level.
Ja se asi na vic nez neco kolem 55-60 nedostala - uz tak jsem mela hruzu v ocich. Nepotrebuju trhat rekordy, ale plouzit se z kopce 25 by se mi nechtelo
Elektrokolo me laka prave proto, ze me na kole nikdy nebavilo jezdit do kopce, tak s timhle by to snad mohlo byt trosicku prijemnejsi. Ale ja celkove posledni roky na kole nejezdim vubec - mozna by me ekolo zase dokopalo, jenze v tuhle chvili je tady spis problem "kam s nim" (malej byt s naprosto idiotskym rozlozenim, takze nikde neni ani poradne misto pro poveseni na zed nebo neco podobneho - mam tady kolobezku a i ta solidne prekazi, kolo by bylo jeste horsi).
Tohle je uplne nejhorsi v provozu mezi autama, stalo se mi to nekolikrat, jel jsem z kopce rychleji nez auta a protoze samozrejme nejsem blazen, abych ty auta predjizdel, tak jsem pribrzdoval. Jenze dalsi ridic auta za mnou se me pokousel predjet, me predjel, ale auto prede mnou uz ne a proste se zase zaradil. Kdyz mi to udelal treti ridic, tak jsem posunul kolo do dvou tretin pruhu, aby se mi tam nikdo dalsi nedokazal nasrat. Samozrejme, ze blbec za mnou na me hned zacal troubit.
Naprosta nechopnost ridicu osobnich aut odhadnout rychlost jizdy, jak svoji, tak toho, co jede pred nima. Ja tvrdim, ze je to autoskolama, ze u nas proste autoskola nenauci ridice ridit kvalitne. Kdyz pak vidim v Rakousku nebo severni Italii, jakym zpusobem dokazou ridit mistni ridici tam a nemaji s cyklisty na silnici absolutne zadny problem, jaka lehkost v tom rizeni i predjizdeni je, proste nebe a dudy proti situaci v CR. A neni to jen o tech vymolech, kolikrat v ty Italii v horach na uzkych silnickach, sama zatacka a bezpecne a hladce jezdi jak auta, tak cyklisti.
A ano, uznavam, ze cesti cykliste by casto taky nejakou skolu na to umet ovladat kolo potrebovali. Tady je to podle meho nazoru hodne o nedostatku skutecnych cyklostezek (ne tich, ktere driv slouzily jako chodnik, chce to opravdovou cyklostezku), pak by se treba na silnici nemotali na kolech lidi, kteri na tom absolutne neumi jezdit. A neco o tom vim, protoze tam, odkud jsem, se poslednich deset let rozjel silenym zpusobem cykloturismus a to, co tam ti "kolari" na tich silnicich predvadi, opravdu naprosta zoufalost.
Souhlasim ovsem, ze porad lepsi stavajici stav nez do toho montovat zakonodarce, takze mohu jen ocitovat Kurta z prispevku dole: kdyby aspon neskodili.
...spousta ridicu aut neumi v CR moc dobre ridit...
A wo tom to je. Tak třeba jedu po téhle silnici https://goo.gl/maps/moLHcjJyVQHEzWpk6 za tím černým autem, to auto objede pumpičkáře, ale v protisměru jede kamion a mně čuchá ke kufru dodávka (označení "řidič dodávky" prý není povolání, ale diagnóza Tak mám dvě možnosti, pokud nechci skončit pod kamionem. Buď toho pumpičkáře opatrně objet s odstupem jaký mi provoz dovolí a riskovat, že mne napráší orgánům, případně že zrovna vybočí kvůli výmolu a já ho sestřelím nebo dupnout na brzdu a riskovat, že ten cvok za mnou nedobrzdí a udělá mi inventuru věcí v kufru.
BTW: Dřív jsem tamtudy na kole občas jel. Teď je tam takový provoz (jak je to na tom obrázku, to snad gůgl musel zajistit, aby silnice byla zablokovaná), že bych se tam na kole neodvážil.
Problém je ve stavu silniční sítě. V cizině se jako cyklista nemusíš vyhýbat dírám na silnici a jedeš rovně. Tady s pohledu řidiče automobilu kličkuješ ve městě mezi kanály a dírami na silnici. Jak jsem psal v předchozím příspěvku, na silnici jsem přestal jezdit již v roce 1990, kdy začalo rapidně přibývat automobilů. Mám známého, který na silnici jezdí celoročně, pokud to počasí dovolí. Má za sebou několik desítek střetů s auty z nichž více jak pět skončilo jeho pobytem v nemocnici. Pokud si cyklista myslí, že ze střetu s autem vyjde vítězně tak ať si jezdí. Znám tedy i případ kdy po srážce cyklisty s autobusem, musel majiteli autobusu nahradit rozbité čelní sklo cyklista. Cyklista byl pod vlivem alkoholu.
Problém je ve stavu silniční sítě. V cizině se jako cyklista nemusíš vyhýbat dírám na silnici a jedeš rovně.
Už zase. Už zase! Jasně, v cizině nemají v silnicích díry, tráva je tam zelenější a sníh bělejší. Zase tohle střílení do vlastní nohy.
Dnes u snídaně jsem poslouchal kolem toho reportáž na ČT24 s někým od BESIPu. Dodržovat tohle ve městě s hustým provozem prý bude… zajímavé. A nějak mi z toho rozhovoru vyplynulo(?), že tu plnou čáru při předjíždění cyklisty se opravdu přejet nesmí.
edit: Tak prý ano.
Součástí novely je i legalizace přejíždění plné bílé čáry při předjíždění kola. (Jde o to, aby cyklista nezdržoval, pokud naproti nic nejede, zároveň platí zákaz předjíždění a je potřeba dodržet bezpečný odstup.) Dnes je zakázáno podélnou čáru souvislou přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, povoleno je jen objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo ni. Změna rozumná, spoléhající na zdravý rozum řidičů, na to, že nebudou cyklistu přes plnou předjíždět, když jede proti nim náklaďák.
Obývám se, že ta legalizace přijíždění plné čáry bude v důsledku znamenat více havárek. V protisměru pojede cyklista, za ním odhodlaný kamióňák… no, nebude to žádná výhra jet naproti jim.
. Změna rozumná, spoléhající na zdravý rozum řidičů, na to, že nebudou cyklistu přes plnou předjíždět, když jede proti nim náklaďák.
Ti nevim, opravdu jsme na tohle potřebovali novelu zákona?
Ti nevim, opravdu jsme na tohle potřebovali novelu zákona?
Pochop, že poslanci musí vykazovat činnost. Přijmout tohle je mnohem snadnější než rozhodovat o skutečně vážných věcech.
Kdyby aspoň neškodili.
...Změna rozumná, spoléhající na zdravý rozum řidičů...
A co takhle spoléhat se na zdravý rozum pumpičkářů? Třeba že budou mít na kolech zpětné zrcátko a přehled o provozu i za sebou?
Třeba že budou mít na kolech zpětné zrcátko
A není to málo, Antone Pavloviči? Co takhle nárazníky, ABS a bezpečnostní pásy?
Cyklisti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Měli by si to uvědomit a dělat něco pro svou bezpečnost i když to třeba není v předpisech a nařízeních. Napadlo mne přirovnání: Je na mně, jestli se půjdu procházet ven jen v kraťasech, tričku s krátkými rukávy a sandálech (samozřejmě bez fuseklí, aby to neuráželo estetické cítění nějakého krasoducha) ve dvacetistupňovém mrazu a půlmetrových závějích. Ale je to rozumné?
Jen pro info: kolik máš tak cca najeto za posledních deset let na kole?
Také mě napadlo si to spočítat :)
Za sebe tipuji tak 500km, z toho velká většina v katastru bydliště. Akorát pár výletů (délka 15km) na blízky "kopec", kam jedeme po vyasfaltovaných polňačkách.
Super, tak takhle: není to na kole tak hrozné, jak to někdy vypadá - pokud si člověk vybírá trasy s nižším provozem, nebojí se na každé vyjížďce o život. Samozřejmě, ve městě je těch nástrah trochu víc, na druhou stranu třeba minulý rok mi do cesty vjel z pole traktor s vlekem a to bylo fakt na presdržku, už proto, že jsem si jist tím, že mě musel vidět. Čili pokud člověk trochu uvažuje a snaží se předvídat (to je zvyk z auta, na druhou stranu chování některých exotů by tě fakt nenapadlo), stačí mu zvonek, ruka na brzdě a helma. Jako autař si člověk všímá hlavně idiotů, co jezdí přes chodník na přechod, neukazují a jezdí bez blikaček, to je jasný. Jako cyklista zase vidíš blbý pejskaře, co venčí kundolízky přivázaný na neviditelný niti na cyklostezce (zpravidla napříč), nepřizpůsobivý řidiče nákladních aut, co tě musí za každou cenu předjet a lesní cesty rozbitý od lesáků. Jako koloběžkař a bruslař vidíš zase jiný problémy, ale o tom až jindy.
Jo zvonek, to by si pumpičkáři měli povinně namontovat všichni. Kolikrát vidím idioty, co nejsou schopni otevřít hubu, protože nemají zvonek a div pak někoho nesrazí, protože nejsou slyšet. Tuhle jsem viděl jednoho debila, co předjížděl malýho kluka na kole na úzké cestě a klučinu vytlačil i s kolem do potoka vedle. Protože ten kretén neměl zvonek a byl dostatečně asociální, aby kluka hubou upozornil, že by ho chtěl předjet. Pro info - já zvonek na kole mám a děckám jsem ho taky namontoval. Stojí 30 korun. Udělat "cink pink" není tak složitý a lidi rádi zavčas uhnou.
Na riditkach mam blikacku, tachometr, gpsku, nic vic uz se tam nevejde. Ikdyz ano, nekterym cyklistum by se zvonek mohl hodit, nutnost to rozhodne neni. Prvne jak pises, pokud si umi clovek zarvat, tak nepotrebuje zvonek a pak je to o tom, kde jezdis. Kdyz budes jezdit v mestskym parku, tak pro tebe bude pravdepodobne zvonek dulezitejsi nez blikacka, kdyz budes jezdit na silnici, tak uprednostnis tu blikacku, abys byl videt.
No jasně, výmluvy se najdou. GPS, tachometr, neskutečně důležitý věci na kole. Hotovej elektrokrám na kolečkách.
Borec nema 3 centimetry mista na rodlech.
Osobne tam nemam ani centimetr mista.
Jinak jak psal Prasak, ze GPSka je min dulezita, jak zvonek, tak jak jsem psal, pro nekoho muze byt zvonek dulezity, ja si nepamatuju, ze bych ho nekdy potreboval, za to uz se mi stalo kolikrat, ze jsem se nekde ztratil a bez GPS bych treba uz ani cestu nenasel a nekde zemrel zapomenut hluboko v lesich.
Osobne tam nemam ani centimetr mista
Tak znova: lžeš. Tohle sis prostě vymyslel.
ja si nepamatuju, ze bych ho nekdy potreboval,
Jdu se psem. Z kopečka za mnou po úzké lesní asfaltce jede cyklista, který není slyšet. Když se ozve, uhnu a chytím psa, nemusí brzdit. Když se mihne kolem, můžu ho sundat, protože se zrovna vyhýbám čemusi na cestě a udělám krok stranou, nebo po něm vyjede pes. Zvonek stojí pár šupů. Za mne, může třeba zapískat nebo hlasitě prdět, ale zvukový signál pro odvrácení nebezpečí je vhodný.
Nerikam nikde, ze se nekteremu cyklistovi nemuze zvonek hodit. Ja si nepamatuju, ze bych ho potreboval. Jeste na starem favoritovi jsem ho mel a fakt si nevzpomenu, kdy bych ho vyuzil. Jak jsem psal, nemam kam ten zvonek umistit, proste se na riditka neco nevleze a pokud si mam vybrat mezi GPS, tachometrem, blikackou a zvonkem, tak proste nejmene potrebny je pro me zvonek.
Na cyklostezce zvonek nebo hlasité řvaní potřebuješ. Spousta lidí má sluchátka a neslyší, co se děje kolem. Holky vedle sebe, roztazene pres cekou stezku. Ja pouzivam tohle
Jo, netyka se silnicniho kola, ale na horaku, kdyz jsem v situaci, ze je nekdo prede mnou a nevi o me a uz kvuli tomu cloveku prede mnou, aby se me nelekl, ho chci upozornit, ze je nekdo za nim, tak staci rychle castecne sepnout a pustit brzdu, ono to udela takovy duty zvuk, ktery je slyset a je to min lekave, nez zazvonit zvonkem. Jinak nemam problem si pribrzdit a zavolat na cloveka, ktery by mi v ceste prekazel "halo" nebo neco podobneho nebo se da proste pozdravit, fakt neni treba hledat problem, kde neni.
Dá se to lehce vyřešit. Na dráty dát "řehtačku" a máš polozávodní kolo jako v Obecné škole a seš slyšet.
S tím se dá souhlasit, ostatně sám jsem psal, že jsme tohle opatření vlastně nepotřebovali. Podle mne se nezmění nic a často jde o zbytečnou hysterii. Podobné, jako když se pred 20 lety uzákonila přednost chodců na přechodech.
Názor, jestli se smí nebo nesmí cyklista předjíždět přes plnou čáru je diskutabilní. IMHO by plné čáry měly být jen tam, kde jejich přejetí by bylo skutečně nebezpečné, například v nepřehledné zatáčce. A ne tam, kde je dobrý rozhled a řidič se může sám rozhodnout, jestli přejetí do protisměru je vzhledem k dopravní situaci bezpečné. https://goo.gl/maps/bJuB2zdkasdqGysb7
Ještě jsem si vzpomněl - nedávno jsem přecházel po tomhle přechodu https://goo.gl/maps/42Dxcs6DSAoXZq98A zprava doleva - v opačném směru na ten přechod není z kruháku vidět, tak se tomu vyhýbám. Když jsem byl už skoro na chodníku, od kruháku se vynořila skupina pumpičkářů, asi nějaký cyklistický oddíl, jeli v pelotonu, raději jsem na chodník popoběhl. Nechci uvažovat, co by se stalo, kdybych byl akorát na vozovce. Ti přední by možná zabrzdili, ti co jeli za nimi, asi těžko. Že by soudruzi sportovci měli v normálním provozu jet hezky za sebou asi ve sportovním řádu měli začerněné.
Jak to bude vypadat v praxi, se rozhodl vyzkoušet a řidičům ukázat reportér iDNES.cz. Vyrobil si 150 centimetrů dlouhou šipku, kterou připevnil pod sedlo a vyrazil do pražských ulic.
Pekny, jinak jsem koukal i na odkaz na hlasovani a je to tezky, kdyz polovina poslancu do prace zjevne nechodi a skoro ctvrtina se jich k te pitomine nedokazala vyjadrit. Jak jiz jsem psal, po 30 letech demokracie jsme to dotahli do situace, ze chodit k volbam nema smysl, protoze stejne nic zmenit nemuzeme a poslanci si bez ohledu na nase zadani delaji, co chteji oni a ani neexistuje zadna opozice. Tenhle zakon to dobre vystihuje.
Tak, doufam ze mu daji pokutu, kdyz se takhle hezky i s fotodokumentaci priznava k prestupku. Ta cedule je zjevne spatne oznacenej naklad, presahuje obrys o vice nez 400mm a nema na ni cervenej praporek, navic je tak ucineno vedomne, tak 2kKc aby ho to preslo.
Význam toho zákona snad je, aby auta zachovávala od cyklistů takový boční odstup, že do cyklisty nevrazí (asi ani pokud cyklista zrovna najede do rigolu nebo ho sfoukne poryv větru...). Pokud si pumpičkář přišroubuje ke kolu takovouhle ceduli - může být z paundeklu a při kolizi se ohne, ale nic se nestane, ale to řidič za volantem nemusí vědět - měla by být braná jako součást kola a auto by pak mělo mít ten nařízený boční odstup od špičky té cedule.
Chceš říct, že si na auto můžeš jen tak "připevnit" součást, která bude o 1,5 metru přesahovat obrys auta, pokud mluvíme o obdobě u kola?
Jestli smí, to by měli řešit ti co mají pomáhat a chránit. Ale když takového řízka potkám na silnici, tak mi nepřísluší to řešit tím, že se pokusím mu tu ceduli urazit u samé prdele.
Ten řízek měl ten rozměry přesahující náklad označit červeným hadrem.
Při předjíždění bez dostatečného bočního odstupu došlo zaviněním řidiče motorového vozidla k třiceti dopravním nehodám
Takze se resi 30 slovy tricet dopravnich nehod pri nekolika milionech cyklistu za rok. Fakt ty poslance nakopat do prdele.
Navrhuji doplnit zákon ještě o odstavec: před zahájením, po celou dobu předjížděcího manévru a ještě 10sec po jeho dokončení je řidič povinen dávat zvukové výstražné znamení
Myslíš s namontovanou lodní sirénou? Pak by ale zase cyklisté museli nosit hnědé elasťáky
Proč, plíny nosí už teď
Podle mě, pokud neni cyklista hluchej, tak auto za sebou slyší (přinejhorším ťuknout na klakson by stačilo). A pokud je hluchej, tak je na nic i lodní siréna. Zvuková znamení u nás nejsou tak běžná, všimnul jsem si ale třeba v itálii, že nejdůležitějším vybavením je klakson. Třeba troubení před zatáčkou (zvlášť poku jde o serpentiny na pobřeží) má svůj smysl.
Čím víc o tom přemýšlím, přijde mi to jako nesmysl, takové nařízení. Ovšem někde jsem četl, že v německu mají nařízené dva metry. A tím nastává několik dalších otázek: Pokud je to pravda, jaktože v německu doprava nekolabuje (a že je v německu cyklistů dost jsem viděl na vlastní oči a nevšimul jsem si, že by je auta objížděla obloukem). A když jsme u toho německa, jak to řeší jiné země, určitě nějaká nařízení na ochranu cyklistů budou mít také. A proč v tomto případě nefunguje konvergence tedy sbližování předpisů; proč zase vymýšlíme něco specificky českého a nekoordinuje se to minimálně na úrovni EU a spřátelených států (aby mohla fungovat evropa bez hranic, jak to mělo v programu české předsednictí EU před mnoha lety spolu s popularizací kostkového cukru (kampaň "evropě to osladíme")).
Pokud si myslíš, že tě cyklista vždy slyší tak seš na velkém omylu. Pokud jede proti náklaďák tak ani náhodou. Hybrid či elektromobil či některé benzíňáky také ne.
...pokud neni cyklista hluchej,...
a nemá v uších sluchátka s hlasitou muzikou!
A co takhle spoléhat se na zdravý rozum pumpičkářů? Třeba že budou mít na kolech zpětné zrcátko a přehled o provozu i za sebou?
Až polovina lidí prý nechápe ironii (a to jsem tam dal smajlíka)...
Az budou muset mit papiry na kolo, tak je zacnu respektovat. Do te doby to je skodna. A to na kole jezdim rad a casto, ale ne v lese, v prirode ne mezi vyfuky jako naprosty potrat.
Jsem moc zvědav, jak se to bude kontrolovat.
Tipuju, že úplně stejně, jako dvoumetrové rozestupy které platí kvůli pandemii (opravdu je asi těžké odhadnout 3 kroky, soudě podle toho, jak se to dodržuje) a spousta dalších kravin. Prostě se na to zapomene a sem tam se někdy někde udělá zátah.
To by museli mít figuranty, tedy agenty provokatéry a nějaký certifikovaný měřidlo k tomu. Bude se jezdit stejně, jako doposud.
Zas na kraji vozovky mas kolikrat vymoly, takze pro jednostopa vozidla jako je kolo to moc nejde.
Obavam se, ze ne vsechno jde nalinkovat jednoduchym zakonem, ze zrovna v tomto pripade to bez oboustranne tolerance nejde. Cyklista ma sledovat, co se okolo nej deje a pokud to lze, tak uhnout, aby ho auto mohlo jednoduse predjet a ridic auta zase ma predjizdet opatrne, aby cyklistu nesejmul.
Já ten metr a půl určitě dodržuji i dnes. Spíše dva.
Počítám, že ve městech, kde jsou nakresleny pruhy pro cyklisty, to platit nebude, možná ani není jak, když jsem zase omezen plnou čárou, abych nepřejel do protisměru.
Čárou omezený nejsi pro předjíždění jednostopých vozidel a strojů.
Souhlasím s tebou. Jen pár poznámek. Na kole jsem aktivně jezdil do roku 1990. Po otevření západních hranic jsem z kola slezl a víc jak dvacet let na něj nevlezl. Nyní v důchodu jsem si koupil elektrokolo, ale na silnici s ním nejezdím. Skoro v celé republice je spoustu cyklostezek (nemyslím tím cyklotrasy ty kolidují s autoprovozem) kde lze jezdit bez toho, aby moje jízda kolidovala s auty. Co mě na cyklistech štve je, že jedou po silnici a souběžně několik desítek metrů vede cyklostezka a on se plete mezi auty. Týká se to hlavně pánů s bříškem v dresech různých profesionálních týmů a na silničním kole.
Zase je to o konkretni situaci. Kdyz jedes na silnicnim kole, tak pri 200km vyjizdce nebudes fakt zabocovat na kazde 2km cyklostezce, o ktere navic ani nevis, jestli po 500m nezahyba nekam jinam. Stejne tak mas cyklostezky, ktere jsou zaplnene lidma, nejen cyklisti, ale treba bruslari, maminky s kocarkama, tam proste silnicni cyklista s rychlosti jizdy 40km/h nepatri.
Samozrejme jsem jiz take videl, jak se jiz znacne vycerpany cyklista jedouci rychlosti rychlejsi chuze motal na silnici, kdyz pritom vedle byla cyklostezka. Proste jak jiz jsem predeslal, i ten cyklista by mel byt schopen si spravne vyhodnotit, jestli patri spis na cyklostezku nebo na silnici.
Ať si jednou silničkáři po silnici, ale oni při krajnici jsou kamínky a ty jsou fuj, tam oni nepojedou, tak i když je vpravo metrová krajnice, tak stejně si to hrnou ve vozovce. Když u nás nejsou silnice jak v Holandsku, tak proč jezdí na galuskách a diví se? No budiž, ale když už dostali toho půldruhýho metru, tak ať do prdele nejezdí vedle sebe a nežvaní u toho. Nemají tak jezdit, vědí to, ale dělají to a ještě rypákují, když se to řidičům nelíbí. Tohle jsou zmr*i.
Sám občas taky jezdím na kole, ale jezdím tak, abych nenutil nikoho do rizikové situace a tím pádem neohrozil ani sebe. Takže znám situaci z obou stran.
Já bych viděl jako rozumné ten paskvil doplnit ustanovením, že pokud souběžně se silnicí vede cyklostezka, tak cyklisté na tu silnici nesmí.
To nestačí?
Podle toho co tu píše RedMaX zřejmě ne.
To nařízení je patrně v pravidlech silničního provozu co z nich cyklisti nejsou zkoušeni. Takže o tom jedenapůlmetru se to mezi pumpičkáři rozkřikne, ale o té povinnosti leckdo asi vědět nebude.
Takže jsme opět na začátku. Další nesmyslný nařízení, který stejně nejde vynutit - stejně, jako ta stávající.
Překážky v provozu se objíždějí přes plnou zcela normálně..
I přes dvě.
A je předjíždění jedoucího cyklisty opravdu "objíždění"? Není objíždění jen kolem nějaké překážky v provozu? Např. hromady písku kvůli stavbě, zastaveného náklaďáku při vykládce materiálu apod.? Nebo je jedoucí cyklista "překážka v provozu"?
Máš pravdu, není. Ta daná nová úprava zní doslova:
Jen mě tak napadlo, že pokud je na silnici nakreslený cyklopruh a (je to ve městě, nebo jede hodně aut,) tak se nejedná o předjíždění, ale souběžnou jízdu
Zákon o provozu na pozemních komunikacích
§ 12 Jízda v jízdních pruzích
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla, motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h a cyklista smí levý krajní jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Přičemž si připomeňme rozdíl mezi vozidlem a motorovým vozidlem
§ 2 Vymezení základních pojmů
f) vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj,
g) motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus,
h) nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,
Když už se dělá úprava, proč se neudělá dopr... obecně pro jednostopá vozidla? Proč můžu bábu na mopedu štrejchnout a cyklistu abych pomalu objížděl v protisměru?
Co koloběžkáři?
Autorem návrhu je Dolínek (ČSSD)
https://www.novinky.cz/auto/clanek/vlada-je-neutralni-k-navrhu-novych-pravidel-predjizdeni-cyklistu-40330641
Podle toho chtěl zrušit povinnost použít stezku pro cyklisty nebo vyhrazený pruh, chtěl povinnost zaměstnavatelů zřídit přístřešek pro kola atd.
Řidičák jsem dělal před více jak 45 lety. Pokud si pamatuji, ještě z povinných přezkoušení tak je určitě cyklista překážkou na silnici I. třídy, kde nemá co dělat. Tam se přejetí plné čáry dá zdůvodnit. U silnic nižších tříd to ale neplatí. Pokud je to jinak tak mě nekamenujte.
Jasně, někde výmoly jsou, pak to chápu, že nejedeš po krajnici, ale i tak se budu držek na kraji. Ale nechápu krásnou asfaltku, kde si to cyklista šněruje u prostředního pruhu. A to ani nejedou 2 vedle sebe.
Jsem řidič i cyklista.
+1
Na kraji výmoly, potom kanály a cyklista musí jet veprostřed nebo ještě dál. To je bohužel realita. Ovšem pokud za sebou slyším auto, nemám problém zajet ke kraji (což znamená ale trochu zpomalit), aby mě mohlo klidně předjet. Ohleduplnost je důležitá oběma směry.
Je to jenom o vzájemném respektu, o ničem jiném.
Minule ked som šiel na dedinu, jeden drzy cyklista (oblečený závodne) si išiel možno 20 a stredom, nedalo sa ho predbehnut. Co by ste robili v takom prípade. Ocividne to robil schválne. Nie netrubili sme, max. zlahka raz lebo som si nechcel kazit den.
Onehdy jsem se takto (jako spolujezdec v autě) plazil za autem, které jelo po státovce třicítkou. Prostě to jsou naschválníčci. S tím se rozumně nedá dělat nic.
Svině a idioty najdeš všude.
Zase zvítězila dobrá myšlenka nad zdravým rozumem.
Jak se ta vzdálenost bude měřit? Představuji si, že ouřady budou zavalené udáními pumpičkářských kverulantů, že tenhle kamion je minul v menší vzdálenosti než je předepsáno.
BTW: Někdy je metr od cyklisty docela dost, jindy, třeba když autobus nebo kamion míjí cyklistu při silném bočním větru ten jedenapůlmetr nemusí stačit.
Jinde co vim minimalne v EU to tak funguje normalne a v autoskolach je bezpecna vzdalenost 1.5M jiz nekolik let zahrnuta, nikdo s tim nema problem a nepotrebuje to urputne resit.
Ono i tady vidis z reakci nekterych lidi, ze jsou presvedceni, ze silnice patri autum. Pritom absolutni nesmysl, kola na nich jezdila driv a jeste pred nimi konske povozy treba a pritom z takoveho povozu u nas naskakuji ridicum aut dneska jeste vetsi pupinky nez z kola.
Obecne vidim problem v tom, ze spousta ridicu aut neumi v CR moc dobre ridit. Misto novych zakonu by statni urednici meli spis dojet do blizkeho zahranici, treba do Rakouska vyzjistit, jaktoze tam mistni ridici podobne problemy s objetim kola nemaji. Jestli treba maji o tolik lepsi autoskoly nebo kde je zakopan skutecny problem.
Já vidím problém třeba v tom, že objíždět musíš POUZE cyklisty. Nehrozí stejné nebezpečí i koloběžkářům nebo babce na mopedu? Proč jen cyklisté?
Normalne by to melo platit pro vsechny jednostopové vozidla.
Cyklisti jsou jen mene chraneni a tak vice zranitelnejsi a proto se na ne klade duraz. Jen ted presne nevim jak je to s prilbama a jine ochrany.
Jinde uz je prikazano i to, kdyz ridis motoped, musis mit chranene ruce a hlavu = prilba a rukavice i na babete :)
Cyklistická přilba je v ČR povinná jen u dětí. Což je s rozvojem elektrokolismu a masivním "čipováním" ekol, tedy odstraněním zákonného rychlostního limitu (viděl jsem to v prodejně: "No těch 25 je málo, ono by to zvládlo i 50, ale nastavíme vám tam 35") doslova průser. Asi by mi to bylo fuk, kdybych těm, co si na tom rozbijou hubu, neplatil operace a JIPku.
OT: s elektrokoly nemam zkusenosti, tak jen zvidavy dotaz - ten maximalni limit 25 km/h se vztahuje jen na to, do jake rychlosti pomaha ten motor? Tzn. kdyz si to uslapu sama nebo pojedu z kopce, tak to muze jet i vic nez tech 25?
Z kopce klidně sedmdesát (když to "dáš", já mám rekord 78km/h ). Do pětadvaceti funguje přípomoc motorem, pak se vypne a šlapeš vlastní silou.
Dik. By me stvalo, kdyby to samo brzdilo na tech 25
(az budu velka a bohata, tak si mozna nejake elektrokolo koupim )
Vpoho. Ten svůj "rekord" mám na Meridce bez přípomoci (ne-elektro). Teď jezdím na mámině elektrokole, protože už su starý a zdechlý... Mámě jsem zakoupil tříkolku skútr, protože je stará a nemocná (mívá motáky, takže na kole nemůže). Elektrokolo si určitě pořiď, je to ouplně jiný level.
Ja se asi na vic nez neco kolem 55-60 nedostala - uz tak jsem mela hruzu v ocich. Nepotrebuju trhat rekordy, ale plouzit se z kopce 25 by se mi nechtelo
Elektrokolo me laka prave proto, ze me na kole nikdy nebavilo jezdit do kopce, tak s timhle by to snad mohlo byt trosicku prijemnejsi. Ale ja celkove posledni roky na kole nejezdim vubec - mozna by me ekolo zase dokopalo, jenze v tuhle chvili je tady spis problem "kam s nim" (malej byt s naprosto idiotskym rozlozenim, takze nikde neni ani poradne misto pro poveseni na zed nebo neco podobneho - mam tady kolobezku a i ta solidne prekazi, kolo by bylo jeste horsi).
Tohle je uplne nejhorsi v provozu mezi autama, stalo se mi to nekolikrat, jel jsem z kopce rychleji nez auta a protoze samozrejme nejsem blazen, abych ty auta predjizdel, tak jsem pribrzdoval. Jenze dalsi ridic auta za mnou se me pokousel predjet, me predjel, ale auto prede mnou uz ne a proste se zase zaradil. Kdyz mi to udelal treti ridic, tak jsem posunul kolo do dvou tretin pruhu, aby se mi tam nikdo dalsi nedokazal nasrat. Samozrejme, ze blbec za mnou na me hned zacal troubit.
Naprosta nechopnost ridicu osobnich aut odhadnout rychlost jizdy, jak svoji, tak toho, co jede pred nima. Ja tvrdim, ze je to autoskolama, ze u nas proste autoskola nenauci ridice ridit kvalitne. Kdyz pak vidim v Rakousku nebo severni Italii, jakym zpusobem dokazou ridit mistni ridici tam a nemaji s cyklisty na silnici absolutne zadny problem, jaka lehkost v tom rizeni i predjizdeni je, proste nebe a dudy proti situaci v CR. A neni to jen o tech vymolech, kolikrat v ty Italii v horach na uzkych silnickach, sama zatacka a bezpecne a hladce jezdi jak auta, tak cyklisti.
A ano, uznavam, ze cesti cykliste by casto taky nejakou skolu na to umet ovladat kolo potrebovali. Tady je to podle meho nazoru hodne o nedostatku skutecnych cyklostezek (ne tich, ktere driv slouzily jako chodnik, chce to opravdovou cyklostezku), pak by se treba na silnici nemotali na kolech lidi, kteri na tom absolutne neumi jezdit. A neco o tom vim, protoze tam, odkud jsem, se poslednich deset let rozjel silenym zpusobem cykloturismus a to, co tam ti "kolari" na tich silnicich predvadi, opravdu naprosta zoufalost.
Souhlasim ovsem, ze porad lepsi stavajici stav nez do toho montovat zakonodarce, takze mohu jen ocitovat Kurta z prispevku dole: kdyby aspon neskodili.
A wo tom to je. Tak třeba jedu po téhle silnici
https://goo.gl/maps/moLHcjJyVQHEzWpk6
za tím černým autem, to auto objede pumpičkáře, ale v protisměru jede kamion a mně čuchá ke kufru dodávka (označení "řidič dodávky" prý není povolání, ale diagnóza
Tak mám dvě možnosti, pokud nechci skončit pod kamionem. Buď toho pumpičkáře opatrně objet s odstupem jaký mi provoz dovolí a riskovat, že mne napráší orgánům, případně že zrovna vybočí kvůli výmolu a já ho sestřelím nebo dupnout na brzdu a riskovat, že ten cvok za mnou nedobrzdí a udělá mi inventuru věcí v kufru.
BTW:
Dřív jsem tamtudy na kole občas jel. Teď je tam takový provoz (jak je to na tom obrázku, to snad gůgl musel zajistit, aby silnice byla zablokovaná), že bych se tam na kole neodvážil.
Problém je ve stavu silniční sítě. V cizině se jako cyklista nemusíš vyhýbat dírám na silnici a jedeš rovně. Tady s pohledu řidiče automobilu kličkuješ ve městě mezi kanály a dírami na silnici. Jak jsem psal v předchozím příspěvku, na silnici jsem přestal jezdit již v roce 1990, kdy začalo rapidně přibývat automobilů. Mám známého, který na silnici jezdí celoročně, pokud to počasí dovolí. Má za sebou několik desítek střetů s auty z nichž více jak pět skončilo jeho pobytem v nemocnici. Pokud si cyklista myslí, že ze střetu s autem vyjde vítězně tak ať si jezdí. Znám tedy i případ kdy po srážce cyklisty s autobusem, musel majiteli autobusu nahradit rozbité čelní sklo cyklista. Cyklista byl pod vlivem alkoholu.
Už zase. Už zase! Jasně, v cizině nemají v silnicích díry, tráva je tam zelenější a sníh bělejší.
Zase tohle střílení do vlastní nohy.
Dnes u snídaně jsem poslouchal kolem toho reportáž na ČT24 s někým od BESIPu. Dodržovat tohle ve městě s hustým provozem prý bude… zajímavé.
A nějak mi z toho rozhovoru vyplynulo(?), že tu plnou čáru při předjíždění cyklisty se opravdu přejet nesmí.
edit: Tak prý ano.
https://nazory.aktualne.cz/komentare/ceske-sci-fi-poslanci-prijali-odstup-1-5-metru-od-cyklisty/r~6ca43d3c9dc211ebb9860cc47ab5f122/
Obývám se, že ta legalizace přijíždění plné čáry bude v důsledku znamenat více havárek. V protisměru pojede cyklista, za ním odhodlaný kamióňák… no, nebude to žádná výhra jet naproti jim.
Ti nevim, opravdu jsme na tohle potřebovali novelu zákona?
Pochop, že poslanci musí vykazovat činnost. Přijmout tohle je mnohem snadnější než rozhodovat o skutečně vážných věcech.
Kdyby aspoň neškodili.
A co takhle spoléhat se na zdravý rozum pumpičkářů? Třeba že budou mít na kolech zpětné zrcátko a přehled o provozu i za sebou?
A není to málo, Antone Pavloviči? Co takhle nárazníky, ABS a bezpečnostní pásy?
Cyklisti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Měli by si to uvědomit a dělat něco pro svou bezpečnost i když to třeba není v předpisech a nařízeních.
Napadlo mne přirovnání:
Je na mně, jestli se půjdu procházet ven jen v kraťasech, tričku s krátkými rukávy a sandálech (samozřejmě bez fuseklí, aby to neuráželo estetické cítění nějakého krasoducha) ve dvacetistupňovém mrazu a půlmetrových závějích.
Ale je to rozumné?
Jen pro info: kolik máš tak cca najeto za posledních deset let na kole?
Také mě napadlo si to spočítat :)
Za sebe tipuji tak 500km, z toho velká většina v katastru bydliště. Akorát pár výletů (délka 15km) na blízky "kopec", kam jedeme po vyasfaltovaných polňačkách.
Pro info. Ani metr. Nepokládám za rozumné motat se v současném provozu na kole mezi auty. Pár kilometrů na motorce, ale už taky nic moc, zvykl jsem si mít kolem sebe plech, cítím se bezpečněji.
https://zivot.poradna.net/questions/2667501-tak-jsem-malem-volal-rychlovku
Super, tak takhle: není to na kole tak hrozné, jak to někdy vypadá - pokud si člověk vybírá trasy s nižším provozem, nebojí se na každé vyjížďce o život. Samozřejmě, ve městě je těch nástrah trochu víc, na druhou stranu třeba minulý rok mi do cesty vjel z pole traktor s vlekem a to bylo fakt na presdržku, už proto, že jsem si jist tím, že mě musel vidět.
Čili pokud člověk trochu uvažuje a snaží se předvídat (to je zvyk z auta, na druhou stranu chování některých exotů by tě fakt nenapadlo), stačí mu zvonek, ruka na brzdě a helma.
Jako autař si člověk všímá hlavně idiotů, co jezdí přes chodník na přechod, neukazují a jezdí bez blikaček, to je jasný.
Jako cyklista zase vidíš blbý pejskaře, co venčí kundolízky přivázaný na neviditelný niti na cyklostezce (zpravidla napříč), nepřizpůsobivý řidiče nákladních aut, co tě musí za každou cenu předjet a lesní cesty rozbitý od lesáků.
Jako koloběžkař a bruslař vidíš zase jiný problémy, ale o tom až jindy.
Jo zvonek, to by si pumpičkáři měli povinně namontovat všichni. Kolikrát vidím idioty, co nejsou schopni otevřít hubu, protože nemají zvonek a div pak někoho nesrazí, protože nejsou slyšet. Tuhle jsem viděl jednoho debila, co předjížděl malýho kluka na kole na úzké cestě a klučinu vytlačil i s kolem do potoka vedle. Protože ten kretén neměl zvonek a byl dostatečně asociální, aby kluka hubou upozornil, že by ho chtěl předjet.
Pro info - já zvonek na kole mám a děckám jsem ho taky namontoval. Stojí 30 korun. Udělat "cink pink" není tak složitý a lidi rádi zavčas uhnou.
Na riditkach mam blikacku, tachometr, gpsku, nic vic uz se tam nevejde. Ikdyz ano, nekterym cyklistum by se zvonek mohl hodit, nutnost to rozhodne neni. Prvne jak pises, pokud si umi clovek zarvat, tak nepotrebuje zvonek a pak je to o tom, kde jezdis. Kdyz budes jezdit v mestskym parku, tak pro tebe bude pravdepodobne zvonek dulezitejsi nez blikacka, kdyz budes jezdit na silnici, tak uprednostnis tu blikacku, abys byl videt.
No jasně, výmluvy se najdou. GPS, tachometr, neskutečně důležitý věci na kole. Hotovej elektrokrám na kolečkách.
Borec nema 3 centimetry mista na rodlech.
Osobne tam nemam ani centimetr mista.
Jinak jak psal Prasak, ze GPSka je min dulezita, jak zvonek, tak jak jsem psal, pro nekoho muze byt zvonek dulezity, ja si nepamatuju, ze bych ho nekdy potreboval, za to uz se mi stalo kolikrat, ze jsem se nekde ztratil a bez GPS bych treba uz ani cestu nenasel a nekde zemrel zapomenut hluboko v lesich.
Tak znova: lžeš. Tohle sis prostě vymyslel.
Jdu se psem.
Z kopečka za mnou po úzké lesní asfaltce jede cyklista, který není slyšet.
Když se ozve, uhnu a chytím psa, nemusí brzdit.
Když se mihne kolem, můžu ho sundat, protože se zrovna vyhýbám čemusi na cestě a udělám krok stranou, nebo po něm vyjede pes.
Zvonek stojí pár šupů.
Za mne, může třeba zapískat nebo hlasitě prdět, ale zvukový signál pro odvrácení nebezpečí je vhodný.
Nerikam nikde, ze se nekteremu cyklistovi nemuze zvonek hodit. Ja si nepamatuju, ze bych ho potreboval. Jeste na starem favoritovi jsem ho mel a fakt si nevzpomenu, kdy bych ho vyuzil. Jak jsem psal, nemam kam ten zvonek umistit, proste se na riditka neco nevleze a pokud si mam vybrat mezi GPS, tachometrem, blikackou a zvonkem, tak proste nejmene potrebny je pro me zvonek.
Na cyklostezce zvonek nebo hlasité řvaní potřebuješ.
Spousta lidí má sluchátka a neslyší, co se děje kolem. Holky vedle sebe, roztazene pres cekou stezku.
Ja pouzivam tohle
https://a.aliexpress.com/_mqWjnHt
Ten je pěknej.
Jo, netyka se silnicniho kola, ale na horaku, kdyz jsem v situaci, ze je nekdo prede mnou a nevi o me a uz kvuli tomu cloveku prede mnou, aby se me nelekl, ho chci upozornit, ze je nekdo za nim, tak staci rychle castecne sepnout a pustit brzdu, ono to udela takovy duty zvuk, ktery je slyset a je to min lekave, nez zazvonit zvonkem. Jinak nemam problem si pribrzdit a zavolat na cloveka, ktery by mi v ceste prekazel "halo" nebo neco podobneho nebo se da proste pozdravit, fakt neni treba hledat problem, kde neni.
Dá se to lehce vyřešit. Na dráty dát "řehtačku" a máš polozávodní kolo jako v Obecné škole a seš slyšet.
Myslíš tu špachtli z nanuku?
https://janprazak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=769149
S tím se dá souhlasit, ostatně sám jsem psal, že jsme tohle opatření vlastně nepotřebovali. Podle mne se nezmění nic a často jde o zbytečnou hysterii. Podobné, jako když se pred 20 lety uzákonila přednost chodců na přechodech.
bezpecny-odstup-od-cyklisty-neumime-zmerit-reaguje-sef-dopravaku-na-novelu-podle-poslance-ale-nejde.A210416_162951_ln_domov_sed
Názor, jestli se smí nebo nesmí cyklista předjíždět přes plnou čáru je diskutabilní. IMHO by plné čáry měly být jen tam, kde jejich přejetí by bylo skutečně nebezpečné, například v nepřehledné zatáčce.
A ne tam, kde je dobrý rozhled a řidič se může sám rozhodnout, jestli přejetí do protisměru je vzhledem k dopravní situaci bezpečné.
https://goo.gl/maps/bJuB2zdkasdqGysb7
Ještě jsem si vzpomněl - nedávno jsem přecházel po tomhle přechodu
https://goo.gl/maps/42Dxcs6DSAoXZq98A
zprava doleva - v opačném směru na ten přechod není z kruháku vidět, tak se tomu vyhýbám. Když jsem byl už skoro na chodníku, od kruháku se vynořila skupina pumpičkářů, asi nějaký cyklistický oddíl, jeli v pelotonu, raději jsem na chodník popoběhl. Nechci uvažovat, co by se stalo, kdybych byl akorát na vozovce. Ti přední by možná zabrzdili, ti co jeli za nimi, asi těžko. Že by soudruzi sportovci měli v normálním provozu jet hezky za sebou asi ve sportovním řádu měli začerněné.
A teď si představ, že by jeli v autech...
Jen mne tak napadlo, jak si asi s novým nařízením poradí samořídicí auta.
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/diskuze/pri-nehode-tesly-zemreli-dva-lide-za-volantem-nikdo-nesedel-40357422
Chlapec má odvahu - Nadávky i palce nahoru. Otestovali jsme povinný odstup od cyklistů:
Pekny, jinak jsem koukal i na odkaz na hlasovani a je to tezky, kdyz polovina poslancu do prace zjevne nechodi a skoro ctvrtina se jich k te pitomine nedokazala vyjadrit. Jak jiz jsem psal, po 30 letech demokracie jsme to dotahli do situace, ze chodit k volbam nema smysl, protoze stejne nic zmenit nemuzeme a poslanci si bez ohledu na nase zadani delaji, co chteji oni a ani neexistuje zadna opozice. Tenhle zakon to dobre vystihuje.
Tak, doufam ze mu daji pokutu, kdyz se takhle hezky i s fotodokumentaci priznava k prestupku. Ta cedule je zjevne spatne oznacenej naklad, presahuje obrys o vice nez 400mm a nema na ni cervenej praporek, navic je tak ucineno vedomne, tak 2kKc aby ho to preslo.
Význam toho zákona snad je, aby auta zachovávala od cyklistů takový boční odstup, že do cyklisty nevrazí (asi ani pokud cyklista zrovna najede do rigolu nebo ho sfoukne poryv větru...). Pokud si pumpičkář přišroubuje ke kolu takovouhle ceduli - může být z paundeklu a při kolizi se ohne, ale nic se nestane, ale to řidič za volantem nemusí vědět - měla by být braná jako součást kola a auto by pak mělo mít ten nařízený boční odstup od špičky té cedule.
Chceš říct, že si na auto můžeš jen tak "připevnit" součást, která bude o 1,5 metru přesahovat obrys auta, pokud mluvíme o obdobě u kola?
Jestli smí, to by měli řešit ti co mají pomáhat a chránit. Ale když takového řízka potkám na silnici, tak mi nepřísluší to řešit tím, že se pokusím mu tu ceduli urazit u samé prdele.
Ten řízek měl ten rozměry přesahující náklad označit červeným hadrem.
Takze se resi 30 slovy tricet dopravnich nehod pri nekolika milionech cyklistu za rok. Fakt ty poslance nakopat do prdele.
Navrhuji doplnit zákon ještě o odstavec: před zahájením, po celou dobu předjížděcího manévru a ještě 10sec po jeho dokončení je řidič povinen dávat zvukové výstražné znamení
Myslíš s namontovanou lodní sirénou? Pak by ale zase cyklisté museli nosit hnědé elasťáky
Proč, plíny nosí už teď
Podle mě, pokud neni cyklista hluchej, tak auto za sebou slyší (přinejhorším ťuknout na klakson by stačilo). A pokud je hluchej, tak je na nic i lodní siréna.
Zvuková znamení u nás nejsou tak běžná, všimnul jsem si ale třeba v itálii, že nejdůležitějším vybavením je klakson. Třeba troubení před zatáčkou (zvlášť poku jde o serpentiny na pobřeží) má svůj smysl.
Čím víc o tom přemýšlím, přijde mi to jako nesmysl, takové nařízení. Ovšem někde jsem četl, že v německu mají nařízené dva metry. A tím nastává několik dalších otázek: Pokud je to pravda, jaktože v německu doprava nekolabuje (a že je v německu cyklistů dost jsem viděl na vlastní oči a nevšimul jsem si, že by je auta objížděla obloukem). A když jsme u toho německa, jak to řeší jiné země, určitě nějaká nařízení na ochranu cyklistů budou mít také. A proč v tomto případě nefunguje konvergence tedy sbližování předpisů; proč zase vymýšlíme něco specificky českého a nekoordinuje se to minimálně na úrovni EU a spřátelených států (aby mohla fungovat evropa bez hranic, jak to mělo v programu české předsednictí EU před mnoha lety spolu s popularizací kostkového cukru (kampaň "evropě to osladíme")).
Pokud si myslíš, že tě cyklista vždy slyší tak seš na velkém omylu. Pokud jede proti náklaďák tak ani náhodou. Hybrid či elektromobil či některé benzíňáky také ne.
a nemá v uších sluchátka s hlasitou muzikou!
Až polovina lidí prý nechápe ironii (a to jsem tam dal smajlíka)...
Az budou muset mit papiry na kolo, tak je zacnu respektovat. Do te doby to je skodna. A to na kole jezdim rad a casto, ale ne v lese, v prirode ne mezi vyfuky jako naprosty potrat.
Zákon se může otočit i proti cyklistům
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/446657-zakaz-vjezdu-cyklistum-do-lesa-nekteri-majitele-lesu-o-tom-premysleji
Je to nesmysl:
Cesta, ikdyz prochazi pres tvuj pozemek, je bremeno, ktere nemuzes ani odstranit ani na nem vykonavat jine vlastnicke pravo, je to proste cesta.