PPL - jen diletantismus? Né tak úplně, jak by se mohlo zdát..
Dobrý den,
aby toto mé psaní nemohl nikdo napadnout, předem říkám, že se jedná jen o mé domněnky z výslechu kamaráda, který měl v této firmě v nedávné době pracovat. Berme to tedy tak, že se jedná o příběh na motivy skutečných událostí.
Protože se mi nelíbí, jak s mým kamarádem bylo vy*ebáno, rozhodl jsem se o tuto jeho zkušenost alespoň někde podělit. Myslím, že by z toho mohlo vzniknout zajímavé čtení a většina lidí by se mohla dozvědět něco o čem toho třeba moc neví.
Pracovní den kurýra PPL začíná většinou před pátou hodinou ranní, kdy si v depu stoupne k pásu, na kterém mu jezdí balíky s označením trasy, které si z pásu shazuje. Ty potom rovná dle trasy tak, jak ji pojede. Takhle to frčí většinou až třeba do 8:00 a pak se veškeré narovnané balíky skenují do scanneru. (Takovej docela fajn stroječek s androidem a zabudovaným scannerem, nicméně pro celodenní provoz má naprosto tristní kapacitu baterie). Z hlediska uživatelského rozhraní to jede plynule a relativně spolehlivě. (Aby taky ne, když sestava, včetně mobilního platebního terminálu "údajně" stojí přes 100 tisíc korun.)
Kurýr má běžně hradby ze 100-300 balíků, které musí každé ráno naskenovat a poté je skenuje znova pro kontrolu. Po dokončení této operace se všem adresátům odešle ze skeneru smska s časovým rozmezím, v kolik jim bude zásilka doručena. To musí u každého balíku řidič zvážit a podle trasy, kterou musí naprosto perfektně znát, vybere ručně čas, v kolik Vám tak asi bude schopen balík doručit. Rozmezí tohoto nastavení má 2 hodiny - tedy např. (9-11,11-13, etc...). Když klikne na hotovo, odešlou se rázem na všechna čísla z jeho trasy smsky.
Pak začne balíky rovnat od poslední zastávky po první do auta a mezitím mu při nakládání běžně zavolá 20 i víc lidí, že v danou dobu např. nebudou doma. Kurýr má plno práce s nakládáním, kolikrát i dost těžkých balíků, ale stejně všechno musí být už od rána "ano, madam, jistě, madam, děkuji, nashle.."
Před devátou je většinou auto naloženo, samozřejmě úplně po střechu nacpaný. Každý normální kurýr se vždycky snaží to tam naskládat tak, aby se tomu při přepravě něco nestalo, protože on má zodpovědnost za to, že zásilku doručí nepoškozenou. Jsou za to ohromné pokuty, takže se mu vůbec nevyplatí s tím zacházet neopatrně. Zásilka kolikrát přijede poškozena už na depo, ale třeba malou dírku v balíku řidič nemůže ráno řešit. Kdyby měl každý balík podrobně zkoumat, jestli mu něco není, tak by se to nedalo při tomto počtu dělat.
Pak sedne do dodávky a vyráží na trasu. Někdo ji má 8km od depa, někdo 50. Všechno se dělá za jízdy. Kurýr běžně telefonuje, čumí do papírů, řeší trasu a zapisuje si poznámky od potenciálně tříset volajících kontaktů, které mu konstantně volají, proč nemůžou balík v danou dobu vyzvednout a kam ho má místo toho dovézt nebo kde ho má nechat. Protože jich volá hodně najednou, velice často se stává, že se mu někdo nemůže dovolat a potom na něj řve, proč nebere telefony, v horším případě volá na dispečink, že nebere telefony.. A to jsme ještě nezačali vlastně ani rozvážet.
Po příjezdu na začátek trasy to začíná.
Dojet na adresu je v zásadě to nejjednodušší, pokud zrovna není někde uzavírka, náledí nebo jiný problém. Zkušený kurýr všem lidem vždycky třeba 5 minut dopředu volá, protože potřebuje, aby mu vylejzali ven. I kdyby na každého čekal byť 2 minuty, tak si spočítejte, v kolik při tomto tempu, při počtu 270 adres, skončí. A to musí ještě přejíždět mezi adresami/vesnicemi/městy, což stojí čas. V téhle práci je ztráta i čtyř minut strašně moc, protože jakmile přestanete stíhat nastavené časy, okamžitě začne zbytek nedoručených zásilek volat na scanner, kde jako jste? Vždyť už jste tu měl být v jednu a je deset po třetí. Do toho musíte stíhat firemní balíky, protože některé firmy to třeba ve 3 balí, takže se rozváží soukromky a když člověk přestane stíhat podle plánu, tak musí sjet z trasy a strašně nabírá.
POKRAČOVÁNÍ V PRVNÍM KOMENTÁŘI
Jaká je tedy odpověď na dennodenní otázku "kdy přijedete?"
Odpověď je jediná a naprosto jednoduchá. Vždycky je to jenom o tom, jak ho budou zdržovat lidi.
V 90% kurýr za zpoždění vůbec nemůže. Jen opravdový fragment z nich jsou neochotní lemplové, jinak jsou to lidé se svatou trpělivostí, vynikající řidičskou dovedností, ochotou a houževnatostí. To jsou všechno vlastnosti, bez kterých tam člověk nedá ani první den.
Mezitím mu chodí na scanner i svozy, takže mezi hradbami balíků má na autě naskládané i ty, které večer poveze na depo.
Naprosto jasně a zřetelně - kurýr ze 30% celý den nedělá nic jiného, než že na zákazníky čeká u branky a navolává další. Někdo je vzorně připravený, takže stačí zastavit, podat balíček - tady jsou prachy, děkuji, nashle.. Jinýmu to trvá 5 minut, 8 minut. A ono to naskakuje. Je to veliký rozdíl, když 10 adres uděláte za 6 minut, nebo za 60. A lidi jsou fakt schopni se 10 minut obouvat. Naprosto běžně. A zase, počítejme. Když bude každou adresu kurýr dělat 3 minuty, tak při startu v 9:00 jen čekáním na zákazníka stráví, při počtu 270 balíků 13,5 hodiny. Kde je hodina na trasu a hodina zpět z trasy? Sváča?
Samozřejmě je veliký rozdíl, jestli to veze do města nebo do vesnic. Na 25 vesnicích lze dát třeba 170 adres. Ve městě logicky i přes 300, když jich vyházíte v jedné ulici 15. Do toho samozřejmě chodí i svozy, které jsou důležitější.
Návrat na depo je běžně v 18-20 hodin večer a pak se ještě čeká na volnou rampu, aby člověk vyházel někdy i plné auto svozů. Když to končí před osmou večer, tak je to vlastně ohromnej úspěch. A ráno zase 4:30...
No, jenomže se dostáváme k tý největší palbě. Za tohle všechno můžou imho dopravci. Nedostatečnej počet vozidel, jejich tristní stav, nevhodné obutí, nedodržování pracovněprávních předpisů. O nějaké předepsané pracovní době za týden, pauzy, maximální počet hodin, co může člověk za den/týden řídit, žádná kniha jízd. Řidič musí jezdit nepřipoután! Takže vlastně neustále riskuje tučnou pokutu za pásy a volání, protože handsfree věčně nefunguje. Naštěstí tohle policie ví a kurýry neterorizuje - to zase všechna čest!
Nikdo by nikomu nic nevyčítal, kdyby to bylo z důvodu nátlaku doby koronaviru a Vánoc, jenomže když už se vyskytne možnost, že řidiči pojedou s přijatelným množstvím tak, aby jejich pracovní doba alespoň někdy nebyla 12-14 hodin, tak se místo osmi aut pošle 6, který se přetížej a 2 řidiči se pošlou domu. To je imho diletantismus.
Kamarád měl možnost tam odpracovat za měsíc a kousek 250 hodin a přes měsíc z nich tahal peníze. Dostal 13k.
Za to ale nemůže firma PPL. Ta má jen depo a najímá dopravce - dost často viditělně lemply a neplatiče, kolikrát se strašnými vozidly. Ofiko je tam člověk zaměstnanej za minimální mzdu a zbytek mu šéf možná někdy dá, čili nemocenská a dovolená ve výši obsluhy WC v pražském metru. Údajně si za tohle řidiči odnáší 30 čistého, přes pásku minimum.
Kdyby to bylo 80-100 balíků denně, za 23 tisíc čistého, byla by to nádherná práce. Utíká to, člověk si užije dost přírodu a pozná spoustu míst. Koho baví řídit, bomba. Možná záleží na lokalitě.
Budu rád, když se podělíte o zkušenosti s touto firmou. PPL jako taková na nás působí jako stabilní firma, příjemné vedení, světlo, teplo, čisto, záchody v pohodě. Má velice dobře vyřešený systém pokut pro řidiče, což se domnívám, že jedna z pák, jak si udržuje relativní kvalitu. Pro příklad - opuštění depa bez řádně vyplněných papírů 15 tisíc dolů. Když nedovezete večer prachy (řádově i přes sto tisíc denně) ráno automaticky dlužíte dvojnásobek toho, co Vám večer chybělo, takže když Vám někdo na trase ukradne bafli se čtvrt míčem, ráno už bez diskuse dlužíte "údajně" 500. Další den míč. Jestli je to v praxi pravda, to se přiznám, že nevím, ale takhle oni vyhrožují. Řekl bych, že tenhle způsob vymáhání peněz náš právní řád ani neumožňuje.
Kurýři nejsou zaměstnanci? Protože těm pokuty ukládat nelze.
Celé to posuzovat nebudu, ale "pokuta" ve výši 100% částky denně a opakovaně další dny je myslím nesmysl, to by nikdo právně neobhájil a asi to ani v žádných smlouvách nebo předpisech nemají, jen se to spíš traduje ústně.
Tomuto snad neveris, pretoze keby to aj nahodou bolo na papieri toto zmatie zo stola kazdy sudca, pretoze jednostranne postavene zmluva nie jezmluvou platnou.
A neviem ako v CR(u nas PPL nie je, ich zasielky prebera DPD na hraniciach), ale u nas je vacsina vodicov zivnostnikmi s vlastnymi autami a zarabaju cca 2x tolko, co pises.
Zvysok skoro sedi az na to, ze na depe nie su tak skoro a neodchadzaju tak neskoro...aspon u nas nie, kedze depo maju 30km od ich bydliska.
Btw vacsie spolocnosti (USP, DPD a pod) zamestnavaju vzdy miestnych ludi, kedze sa v mieste bydliska vyznaju, kdezto mensie prepravky posielaju do miest ludi z inych okresov, kedze dorucuju v idanom rajone menej balikov.
Věřím, že práce kurýra není jednoduchá, asi bych to dělat nechtěl.
Ale mne, zákazníka to nezajímá.
Když jako D. E. Bill tvrdnu doma celý den, nikdo nepřijede a ani s omluvou nezavolá (nepošle serepesku, emajl), že nestíhá a přijede jindy (stát se může leccos, už jsem zažil, že cesta co podle mapy měla trvat dvě a půl hodiny trvala pět a půl hodiny nebo že příbuzní co chtěli přijet na pohřeb, vzdálenost 60km si naplánovali s hodinovou rezervou a přijeli s křížkem po funuse) tak mne to na$ere.
Nemyslím, že by to byla vina jen kurýra, ale magoři ...eee manageři z kurýrní firmy by zasloužili, aby je někdo pověsil za koule do průvanu.
https://debaty.net/discussions/2872985-jdete-do-soudruzi-kuryri
V době koronaviru manželka objednává větší nákupy od firmy Košík - ta inzerovala, že do našich končin zajíždí. Za těch několik nákupů co od nich máme jsme s nimi neměli problém, jednou nám dokonce volali, jestli by nám nevadilo, kdyby přijeli o hodinu dřív než bylo dohodnuto (nevadilo).
Dnes jsme měli dohodnuté, že přijedou mezi devátou a desátou, asi v půl desáté telefonát, že už jedou, když jsem vyběhl před dům, abych případně zamával kdyby to hledal, už tam byl a vykládal. Připomněl jsem si, že si mám vzít roušku, on ji měl taky.
Když někdo souhlasí s pracovní dobou "od vidím do nevidím" a autem narvaným neúnosným množstvím zásilek, tak mu to asi nevadí. Pokud by bylo všechno tak špatné, jak píšeš, předpokládám, že by u PPL nastala velká fluktuace zaměstnanců a firma by byla donucená změnit přístup. Kdysi k tomu napomáhaly odbory... Nehledě na zákoník práce.
K nam jezdi kuryri snad od vsech firem. Vsude je to stejny a vsichni to vedi. Jediny diletantismus je Ceska Posta, ale tem je to jedno kdyz je plati stat.
A toto jsme vzali kde, hm? Pročti si výroční zprávu a zjistíš, že to tak není.
Problem je, ze ne kazdy kuryr je "zkuseny" a tak vetsinou prijede pozde a zavola, ze stoji pod barakem u vchodu.
Nez EUbezpecny vytah dole opatrne zavre dvere, vyjede k nam, opatrne je otevre, po stisknuti tlacitka jeste chvili pro jistotu pocka, pak opatrne zavre dvere, sjede pomalu dolu, opatrne otevre dvere a clovek muze vystoupit, tak to trva v prumeru prez 3 minuty. (Stary vytah jezdil rychleji, vnitrni dvere nemel a po stisknuti tlacitka jen cvaknul zamek, ze jsou vnejsi zavrene a hned se s hrkanim rozjel.) - A to jeste v pripade, ze je volny a ceka, pokud s nim nekdo jede, tak prihod dalsi minutu az dve.
Takze to mame 3 minuty na jizdu vytahem (pesky by to rychlejsi nebylo, uz mi neni 10 abych schody skakal pomalu shora dolu), jeste prihod nejaky cas na obuti, respirator a rukavice - takovy kuryr obleze za den par stovek lidi, kazdy den nejake jine, sance, ze nekde neco chytne a prinese je nezanedbatelna a nemusi jit jen o covid.
Nemluve o tom, ze pokud prijede pozdeji, tak uz me taky parkrat zastihnul na zachode. A kvuli kramum kde postovne dela vetsi cast ceny se fak neposeru.
A pokud uz vola z auta, tak vetsinou jeste vyzvida, kde se tu da ksakru zaparkovat a jak se tam dostat, takze mu zase cas bezi.
Takze chudak zavola (nebo zazvoni u vchodu) a pak tech 5+ minut ceka a nabira zpozdeni - kdyby zavolal, ze dorazi za 10-15 minut (ci 10-20) a casteji toi dodrzel, nez ne, tak na nej klidne cekam u vchodovych dveri a je to z ruky do ruky a tradaa. Ale cekat dole 2 hodiny s tim, ze to stejne nejspis nestihne, to uz je moc.
Nerikam, ze to maji lehke, ale to neni muj problem, ja si zaplatil sluzbu v cene, kterou navrhnul dopravce, takze cekam, ze dopravce splni svou cast smlouvy a nezajima me, jak si to konkretne zaridi, nebo co ho to stoji na nakladech - tu cenu navrhnul on vcetne podminek, mel si to spocitat a promyslet predem, par let uz tu pusobi, takze zkusenosti ma, kdyby to prepalil, tak zvolim jine reseni a nebudu ho obtezovat. (Coz nevycitam kuryrum, s tema jednam jako s kazdym jinym nahodnym clovekem slusne, ale jejich vedeni. Ovsem kvuli tomu fakt nebudu postavat cely den pred domem a doufat, ze vazne nekdy prijedou.)
Já už si to ani nenechávám vozit domů, kromě nějakých těžkých věcí a rovnou si balík přesměruji do parcelshopu nebo u jiných dopravců do zásilkovny, uloženky apod. Ve městě jich máme plno a mohu si to vyzvednout kdykoliv bez čekání doma. A když už to náhodou nepřesměruji a řidič zavolá, tak mu jen řeknu, kde to má nechat a pak mi hned přijde sms informace a kód na vyzvednutí.
Jo, já to dělám taky tak, do Parcelshopu. Má to jednodušší kurýr i já. On nemusí hledat kde bydlím, já na něj nemusím čekat. Zajdu si pro to, až budu mít čas.
Já tomu nevěřím, jelikož u nás PPL kurýr zavolá předem, počká 5 - 10 minut, než dorazím do firmy, přiveze balík později, kdy se mi to hodí, převezme neobjednaný svoz, počká, kým balík ke svozu dobalím, potká se se mnou na trase a předá/převezme balík mimo avízované doručovací okno a pod. Někdy si říkám, že musí být svatej!
Tak to vypadá, že ten "svatej" kurýr už je pryč ...
Současný taký není špatný, ale na předchozího nemá ani zdaleka ...