PPL
Tak jsem si něco objednal v GM. Protože toho bylo víc, tak nevím dopředu, kdy to dají dohromady (minule jsme čekali čtrnáct dní, než všechno naskladnili), takže ani nevím, kdy to přibližně pošlou. Dělám v nepřetržitém provozu, takže ani obecně nevím, kdy zrovna budu doma. Takže prostě termín a místo dodání dopředu neřeším a nedokážu upřesnit.
Asi po dvou dnech večer přišla SMS, že balík je předán přepravci. No a druhý den kolem osmý přišla SMS, že balík doručí mezi 13:00-15:00. Fajn, samozřejmě jsem v práci, zavolám na číslo uvedené v SMS pro změnu času doručení (je to tam výslovně uvedeno).
Volám poprvé, vyzvání, vyzvání a vyzvání a tak to po chvíli vzdám. Za půl hoďky to zkusím znovu, se stejným výsledkem. No a asi za hodinku to zkusím znovu (to už je skoro před polednem), nechám to vyzvánět ještě dýl a skončí to výsledkem "volaný nepřijímá hovory".
No tak si naser, nemám čas furt volat.
Asi tak ve 14:45 volá chlapík z PPL, že mi přivezl ten balík, že stojí před barákem. Fajn, v ulici XXX? Já jsem ale v práci, potřeboval bych to do ulice YYY.
Jé, tam už ale nejedu..
No tak mi to přivezte až v pátek (to budu doma a na ten balík nespěchám), ale volal jsem vám celý dopoledne, abych to změnil. Nebral jste telefon.
No to jsem asi telefonoval.
?? Určitě? Já poznám rozdíl mezi vyzváněcím a obsazovacím tónem..
Nechal mi nakonec balík ve městě v jednom krámě, kde mají "úložné místo", což mi nedělá problém, stejně tam v pátek pojedu.
Co mě ale fascinovalo, byla ta naprosto profesionální a pohodová lež ohledně telefonu. A to už naprosto vynechávám, že když už ten telefon nevezme, tak ani nemá tendenci třeba zavolat zpátky. Nic, vůbec nic, nulová aktivita. Na druhou stranu s ním jinak byl hovor normální, pohodový (je fakt, že jsem nebyl nijak vytočený, bylo mi to celkem jedno a i řešení nakonec vyhovovalo).
Někdo mi před časem říkal, že balíkáři z pošty hromadně kvůli penězům odcházeli z Pošty do PPL. Tohle by tomu celkem odpovídalo. Mrtvý telefon - ekvivalent lístku ve schránce o nedoručeném balíku stran nepřítomnosti adresáta "doma" (i když celej den načuhuje z okna, kdy ta pošta přijede).
Jinak nic, to je tak všechno.
Mám pocit, že jde i o individuální nastavení a to, jestli druhá strana má povoleny další příchozí hovory v situaci, kdy už jeden má. Pokud ano, mohls slyšet vyzváněcí tón a přesto dotyčný opravdu hovořil s někým jiným. Že mohl zavolat zpátky atp. je samozřejmě pravda.
Bohužel s PPL mám taky nedobré zkušenosti, když jsem chtěl nechat doručit balík jiný den, dočkal jsem se odpovědi "djó, to nevím, jestli půjde, to víte, denně desítky tisíc balíků...". Podotýkám, že to bylo v listopadu, ne týden před Vánoci. Připomnělo mi to okřídlenou větu, že "si otevřel hospodu, ale chodili mu tam lidi".
Teď před Vánoci to bude asi ještě horší, předpokládám, že si zasilatelské služby pronajímají všechno, co má kola, úložný prostor a joudu za volantem, jen aby nějak stihly rozvézt, co lidi nahamtají na Vánoce... takže nějaká empatie se konat nebude.
Jestli to jde individuálně nastavit - tak ale proč? Jakej důvod k tomu má?
Chápu, že už se mu odpoledne nechtělo/neměl čas jet zase přes město někam jinam, ale tohle jsem chtěl právě řešit tím telefonem prakticky hned, jak mi SMS přišla...
Beru, že to není žádná práce hitparáda, ale zase vodcaď pocaď..
Beru i to, že už ani nevolají a jen posílají tu SMS, ale ať aspoň na ten telefon reaguje.
Neviem, cim to je, ale u nas v meste uz asi 10 rokov kraluju vodici UPS. Nechapem ako sa im to podarilo, ale doteraz vsetci, co vozili (cca 5) boli vsetko prijemni ludia, nikdy nebol problem sa s nimi dohodnut, zavolat im, tovar donesu az ku dveram (hoci vraj maju tiez nariadenie len po prve zamknute dvere)...atd.
Naproti tomu mi nosia veci z DPD, Geis, Posta...na ostatne prepravne si uz spomenut neviem a tam je vzdy problem. Bud pride nervozny alebo este lepsie arogantny vodic, neochotny cokolvek pre vas spravit navyse, odmerany, ze tovar vam hodi k noham, alebo stroh oznami, ze on hore vytahom nejde, pretoze bude cakat dole...tak im to dam obcas vyzrat a necham ich tam cakat aj 10min, ked som nasraty. Unikatom je vodic DPD, ktory mi pred cca 6 rokmi, ked zacal jazdit namiesto povodneho (ten bol super, strasny pohodak a dalo sa s nim dokonca pokecat) odmietol dat svoje cislo, ze on to robit dlho nebude (jazdi doteraz) a parkrat mi klamal, ze uz mi neprevezme balik lebo nie je v meste (stal som za nim na krizovatke raz dokonca a volal mu). Proste debil.
Vzdy je o ludoch, ale fakt mi je divne, ze UPSka dokaze zamestnavat tak prijemnych vodicov a ostatne spolocnosti nie (cest vynimke vodicovi DPD pred par rokmi).
Edit:
Aby som sa ich trosku aj zastal robota to lahka nie je. Minimalne u DPD a UPS pouzivaju vodici svoje vlastne auta, nie su internymi zamestnancami spolocnosti, su to zivnostnici. Rezim je pomerne prisny, planovanie tras, pocet zastavok a minutaz naplanovana a viem si predstavit ako sa im takyto itinerar zacne rucat, ked tu jeden meska minutu, tamten nie je doma a chce dorucenie poobede a pod. Normy z ustredia su dost prisne a castokrat vidiet, ze uz toho maju plne zuby. Obeduju na pumpach alebo v aute za pochodu, dostat sa s dodavkou v meste, ktore je preplnene a nebodaj niekde zaparkovat je casto nemozne. Policajti su casto dementi, sam som videl ako pokutovali vodica za zastavanie pri predavani balika alebo za vjazd do zakazu...cize ziadne pochopenie, ze nemal, kde zaparkovat, ze sa tam musel dostat a ze ide len predat balicek...hm neviem, ci by som chcel byt vodicom takehoto auta.
Kvůli času doručování raději preferuji poštu. Buď mi to donesou dom, nebo to nechají na poště a mám jistotu, že to tam najdu, narozdíl od PPL, UPS a takových dalších.
Já mám s poštou u nás vcelku pozitivní zkušenosti. Balíky donesou i do třetího patra, když manželka kvůli děckám dolů nemůže a já nésu doma. A obvykle bez reptání, narozdíl od nervózních PPL řidičů, kteří jsou věčně ve skluzu a hlavně jezdí v době, kdy nikdo není doma.
Upozorňovací SMS pošta posílá taky.
Hm, když mi přijde z pošty SMS, dá se tam zavolat - nejsem doma, hoďte mi to na druhý konec města? Samozřejmě v rozumném předstihu. Ne že by to zrovna v tomhle případě zafungovalo...
Asi záleží jakého města. Jestli město jezdí jeden balíkář, tak určitě nebude problém. V Praze (Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Liberci...), kde jezdí X doručovatelů a třeba dvě depa (třeba Prahu jezdí čtyři depa) to problém bude. Ale stačí pak zavolat na poštu, kam to uloží a přepošle se to.
Dobré je se zeptat na své poště na číslo na balíkáře a mít k ho k ruce; když je potřeba něco.
Ty SMS z počty neposílá živý člověk, generuje je systém na základě evidovaných pohybů balíku v centrálním systému.
Já na DPD nedám dopustit, PPL už je trochu horší, ale taky dobrý. Ale je to jako všude - o lidech. Zažil jsem tam už několik řidičů a většinou spokojenost. Do práce nám pořád chodí nějaké balíky - několikrát týdně a tak když mezi tím mám nějaký soukromý balík, tak vše probíhá v pohodě. Jednoho řidiče jsem si vycvičil tak, že volá několik minut předem a pak když je před vraty, tak jen prozvoní - já jsem spokojen a on také, že mě nemusí nikde nahánět a čekat.
Ze začátku také PPL řidič posílal SMS, což jsem ze začátku vítal, bylo to něco neznámého.
Taky se mi u PPL líbí ty jejich partnerský místa - u nás třeba prodejna tabáku a novin a nebo také mountfield.
Ale občas co prohodíme pár slov, tak s penězma na tom moc dobře nejsou. Všechno mají navíc hlídané přes terminál, takže vedení ví v kolik balík předali atd.
Nejvíc mě naštvala pošta, od té nám přišlo několikrát něco a vždy problém- v baráku ani nebyli, nebo se nesnažili nás najít. Schránku sice nemáme, ale u schránek jsou zvonky a tam naše firma je. Nikdo nikdy nezvonil a já musel jet večer na poštu a balíku se domáhat.
Je to všechno o lidech, ne o firmě. Jak se pohybuji po více poštách, tak poznám různé lidi.
Příklad: Stejný okrsek, podobné období v roce (ne letní prázdniny vs. Vánoce, ale odstup třeba dvou týdnů)
balíkář A - průměrně ukládá 40-60 nedoručených balíků z 160, lidi řvou jak prokopnutí (právem) a podobně
balíkář B - průměrně ukládá max. 25 nedoručených balíků z podobného množství, klid.
Bohužel, toho A lze sice vyhodit, ale nejspíš místo něj přijde podobný "pracant" a jsme tam, kde jsme byli. Taktéž není možnost onoho B ohodnotit výrazně lépe, než pracanty typu A. To je ale na jinou debatu.