Proč se kupují hlavně horská kola?
Jezdím na MTB a když se bavím s někým dalším, nebo jim ukazuju záběry z kamery, označují mě za šílence, magora, sebevraha. To mě přivedlo na myšlenku, proč si lidé kupují horská kola. Znám jenom dva s jiným druhem kola.
Jedu po asfaltové cyklostezce a potkávám jednoho člověka za druhým na MTB, všichni pláště minimálně 2,1 na šířku a jezdí na tom po asfaltu, v lepším případě po štěrkové cestě. Co je na tom proboha za módu? Kola mají jako nová, evidentně je nikdy nevzali do terénu, přece by se jim daleko lépe jezdilo na trekovém / krosovém kole.
Já jezdím na horském, využívám jeho možnosti na hraně, dokud mám kam, pokračuju v jízdě, jezdím sjezdy lesem mimo cesty, lehce skáču, na lesních cestách často dosahuju rychlostí až kolem 50 km/h, výjimečně i víc, projíždím řeky po kolena ve vodě, sjíždím schody a spoustu dalšího. Jenže lidi nechápou, že když vyřadím rádoby horská kola z hypermarketu, tak přesně na to je stavěný ten jejich stroj jezdící jen po asfaltu a příležitostně pomalu a opatrně po polní cestě.
Všímáte si toho taky? Mě to prostě štve už z důvodu, že když se vracím a mám bahno až pod helmou, tak jsem za toho nenormálního, přitom jsem podle mě jeden z mála, který chápe, co si koupil.
Spousta lidí ani jinej typ bicyklu nezná, takže si koupí automaticky horský. Že pak pneumatiky při jízdě po silnici hučí jak sekačka na 50 metrů daleko, z mírnýho kopečka to vůbec nejede (valivý odpor) a převody jsou příliš lehký i na nejrychlejší stupeň a šlapu jak idioti, jim asi nevadí, považují to za normální, protože to tak mají přece všichni okolo.
Jo, znají ještě jeden typ kola, galuskáče, to jsou ti, co jezdí středem pruhu a brzdí provoz, protože na kraji jsou kamínky.
Proto jsem si koupil crossový kolo. Univerzální druh kola, který dobře jede na silnici a zvládne i polní a lesní cesty.
Kecas, nikdo stredem nejezdi, jezdime na silnicnim tam co ma auto kola na prave strane, neb auta odhazi z toho pruhu kaminky a nejlip se tam jezdi bez pichnuti. A ono mimochodem nejde ani tak o kaminky, ale hlavne o diry v silnici, ktere jsou u kraje bezne, velmi casto kdyz jedu po nejake opravdu spatne silnici, tak vidim auto, ktere vjede klidne do protismeru, aby se vyhnulo dire, ale urcite je to nejaky debil, ty se dire urcite nikdy nevyhybas a radeji ji projedes, hlavne abys jel po spravne strane silnice vid.
Potrefená husa se ozvala.
Tak vyhybas se diram, kdyz jedes autem nebo ne?
Proč sedláš galuskáč, když jsou všude díry a šutry?
Nemam galusku, mam obycejne plaste Continental GP 4000 S, ale pichnout se to da taky, ono teda jsem loni po zime pichnul i horaka na sterku, ktery zbyl na neuklizene silnici.
Jo určitě to plyne z neznalosti. Lidi prostě jdou koupit kolo, podívají se které se jim líbí a to vemou. Horské kola s širokými plášti a s mohutným odpružením jsou cool.
Já mám treka Meridu Crossway a je to kolo přesně pro mě. Většinu času jezdím po asfaltu a když už v lese, tak po vyježděných cestách. Mimo ně nikdy.
Taky mám Crossway I manželka.
Horské kolo je "ďáblův vynález" který ničí hory.
Rozježděné stesky, včetně pasek s borůvčím, odpadky všeho druhu a vyvalený řítící se kolista z kopců je pohled za všechny prachy.
Brejličky, helmičky, křiklavé papouškovské trikotky, všeliké brzdiče/chrániče kolen, loktů pokud se kutálí po svahu a v neposlední řadě digitální tachometr je absolutní povinná výbava tohoto "sportovce".
To, že vlastně přitom kalupu nic z hor nevnímá je fuk, hlavně když se někde v"občerstvovně", může s podobnými magory srovnávat najeté km při svém horském výletě.
Souhlasím s tebou. Ušetřil jsi mi klávesnici, neboť jsem chtěl napsat v jádru totéž. Hlavně kvetu, když někdo pindá, jak je cyklistika příroda-friendly...
Malý nedělní kvíz: Kolik cyklistů jsem potkal ve všední den v květnu na této stezce?
Pokud bych to porovnal s Jizerkama o víkendu, tak nepočítaně.
(autobusy je dopraví z Liberce, Jablonce ...... aby se výšlapem do hor moc neznavili)
Pokud se jezdí po silnicích a asfaltkách, případně po lesních cestách používanými třeba technikou, pak budiž. Ale kdo jezdí lesem mimo cesty je dobytek a kdo jede na stezku, kam nesmí, tak je dobytek tuplovaný.
Taky mě serou dementi, co se řítí lesní cestou z kopce co to dá, chodci nechodci... Jak by ta cesta byla jeho.
Však oni nějaké upozornění či zákaz ani v tom fofru nevnímají.
Už několik let, zásadně chodím nahoru, jen když počasí kolistům nepřeje, asi by jim ten krám "oreznul".
Me zase serou dementi, kteri jdou roztazeni po cele siroke ceste a neuhnou a neuhnou, idioti. Ta cesta opravdu neni jenom jejich!
Jsem snad v zivote nevidel kolo jet mimo cestu, problem se stezkama se zakazem je ten, ze je to typicky cesky kocourkov, proste nejakej zelenej idiot nekam necha umistit znacku, aby tam nemohl nikdo krome neho, sam tam potom samozrejme jezdi tu prirodu kontrolovat autem, ale to nevadi, on ma povolenku.
V Italii jsem nevidel, ze by horske kolo jelo nekam, kde byl zakaz, ale fakt je, ze ty zakazy mely smysl a nebyly to zadne naschvaly.
Myslíš, že území Národní přírodní rezervace (defacto nejvyšší stupeň ochrany přírody) není dostatečným důvodem pro zákaz vjezdu na kole? Mimochodem, ta stezka, z níž pochází můj snímek není sjízdná autem. Ani na kole to není nic snadného, ona nevypadá takhle po celé své délce. To, že to tam třeba není až tak účelné tě opravňuje tam jezdit a onen zákaz porušovat? OK, do tunelů v Praze dal nějaký blb sedmdesátku. Jsme kocourkov, je to tam na houby, tak to tam budu švihat stodvacet. Takhle nelze přece uvažovat...
O dementech co neuhnou - nevšiml jsem si takových. Ale věřím, že jsou toho lidi schopní... Ona by ale cyklistovi huba neupadla, kdyby třeba zavolal že jede (zvonek asi na kole nemá dnes nikdo) a po projetí zabučel. Takové taky potkávám, slyším, že jedou, uhnu a počkám až přejede. Nemálo z nich zabučí, případně pronese informaci "ještě nás jede šest". Ohleduplnost na obou stranách.
Souhlasim, ta ohleduplnost u nas prave schazi, vsimnes si toho, jakmile vyjedes nekam ven. A je jedno mluvime-li o ridicovi auta, cyklistovi nebo pesim turistovi, kazdy z nich je neustale presvedcen o sve maximalni opravnenosti a ostatni at tahnou, taky me to sere. Jezdim slusne, kdyz mi vcas uhnou a nemusim se doprosovat, podekuju, zvonek nemam, ale da se "pinknout" do brzd, je to slyset daleko, pripadne si i zavolam, ale stane se mi az moc casto, ze jsem 50m daleko, jeden chodec se ohledne a smele pokracujou tri vedle sebe a neuhnou, pritom me minimalne jeden z nich videl.
Uz jsem tu myslim i nekdy psal, jak otec rikal dvema kravam s kocarkem, ze jsou na cyklostezce, kde jezdi kola a inline brusle, ze nemuzou jit stredem cesty a vedle sebe a jeste ho servaly co se do nich sere, kdyz sam na kole ani na bruslich neni.
Jeste jedna poznamka, je dobry bejt az natolik slusnej a na tom podekovani za umozneni prujezdu netrvat, stalo se mi to zrovna minuly tyden, pani s kocarkem me opravdu ohleduplne poustela a ja nepodekoval, proste jsem si to v tu chvili navic po 100km, kdy uz jsem toho mel plny zuby neuvedomil a pak me to mrzelo.
Beru to podle sebe. Jdu lesem po cestě, slyším že někdo jede, uhnu. Ale párkrát se mi stalo, že byla na cestě třeba zatáčka a proti mě se z ní vyřítil blb na kole, mohl to klidně švihat třicet a měl jsem co dělat, abych uskočil. Někdy ti pitomci jezdí, jako kdyby nikoho nemohli potkat... Třeba dítě, jiného magora na kole a podobně.
Coby pěší na cyklostezky nelezu. Jo - pamatuješ si, jak jsi kdysi v podobné disputaci psal, že se pomalu stezky nestaví? Vím, že samotní cyklisté za to nemůžou, ale hněv necyklistů se sveze po nich. Třeba dnes jsem četl článek a pěkně mě nadzdvihl ze židle. Kilometr štěrkové cyklostezky za 10 mega... Pak že zdroje nejsou.
Ja ted jezdim vic "veprostred" na silnici. Ale byl jsem minuly tyden na horaku v Brdech a zase priasfaltovali, ach jo. Tak vyjezdy z Prahy vicemene nejsou, to se clovek musi motat mezi autama a oni to vesele asfaltujou v Brdech.
Buhuzel, porad to same - cesky kocourkov jako uplne ve vsem.
Vsak ja mam z podobnych blbu na tom horaku taky strach, ze se to vyriti v zatacce proti me a nestacim uhnout. Viz. myslim ze byl do Kralup doporucenej smer, kterym by se melo jezdit okolo Vltavy a stejne to nikdo nerespektoval a pritom tam se dve kola vedle sebe nevejdou. Na druhou stranu, kdyby Praha nechala vytrhat to krovi co tam je, tak by se to dalo i vyasfaltovat a vesly by se tam dve kola proti sobe v pohode, ale tak radeji asfaltujou Brdy.
Nemas upal? Nebo si opravdu myslis, ze kolo je tak tezke, ze dokaze neco rozjezdit? To si asi pletes s terenni motorkou, to je ale neco jineho nez horske kolo.
Ve Vysokych Tatrach zadne horske kola nejezdi, presto tam je neuveritelny bordel, oni totiz odpadky neodhazuji majitele horskych kol, ale predevsim Cesi, uplne jedno, jestli sedi na jakemkoli kole nebo jdou pesky. Bohuzel.
Upal máš asi ty, nebo jsi v horách nikdy nebyl.
Jedno trdlo s kolem tu paseku neudělá, ovšem bohužel pokud tím místem projede třeba stovka..... těch magorů a je po dešti, tak je to jako by tam prošlo "stádo slonů".
Vsadím čepici, že to poznáš i ty ač se ti to líbí nebo ne.
Je kolo dopravní prostředek?
Je a to do lesa do hor, vskutku nepatří!
(jen se podívej jak třeba vypadá park, když se tam pořádají cyklokrosové závody)
Neznam konkretni asi silne exponovane misto o kterem mluvis, nemyslim, ze by to prirode nejak vadilo. Kdyby se tam prohnalo stado slonu, tak bys taky stejne lamentoval? Mimochodem u nas lesem jezdi na konich a teda ani tisic cyklistu nenadela takovou paseku jako deset koni. Ale me teda na tech konich vadi hlavne to, ze na ty ceste serou a majitel neexistuje aby slezl a sebral si to. To cyklisti rozhodne nedelaj, takze bud rad, ze tam mate jenom cyklisty.
Horske kolo je prave urcene do prirody na vylety a rozhodne to neni dopravni prostredek ve smyslu, v kterem ho vidis ty necyklista.
Po srnách, jelenech a divočácích to má uklízet kdo? Kůň se vysere, dvakrát zaprší a je to pryč; ještě to pěkně v lese pohnojí.
Na srnce nebo na divocakovi snad nekdo jezdi? Navic vcetne toho jelena jsou obvykle tak ohleduplni, ze serou mimo cesty, coz je u koni presne naopak. Samozrejme to nedavam za vinu konikovi, ale tomu idiotovi co na nem jede.
Kdyby koňské sračky byly největším problémem současnosti, tak by bylo na světě nádherně. Osobně mi to vůbec nevadí, coby pěší se tomu vyhnu a je to. Navíc je to krásně biologicky odbouratelný materiál přírodě naprosto neškodící.
No ale vydrzi to na te ceste klidne 14 dni a kdyz chodis tim lesem z prace (v zime) potme, tak to nastve, kdyz do toho slapnes. Ale uz je to teda minulost, delam jinde.
http://etbikez.com/wp-content/images_clanky/215.jpg
Vynimocne stojim za Redmarxom. Ja sice uz nejazdim lebo hladam vyhovorky, ale ked dostavam budu na naradie donesiem si cestak aj horske a zacnem...slubujem.
Teraz k veci, jazdit po lesnych cestickach na horskom bicykli je vlemi prijemny zazitok. Som odchovancom cesty, horaky som zacal jazdit asi az v 17 a celkom ma to chytilo aj ked cesta vzdy prevazovala.
Kecy o erozii pody a niceni priorody asi najekologickejsim vozitkom ake ludia vymysleli snad ani nemozete mysliet vazne. To uz zakazme aj tych pesich, ked je poda maksia aj pesi turisti sposobuju eroziu, pretoze posobia cca rovnakou vahou. A je ich ovela viac ako ludia na bicykloch.
Takze v skratke, je to ekologicke, je to zdrave a skodi to minimalne, takze co tak trosku ohladuplnosti?
Dik, ze ses me zastal.
Myslim, ze je to jen o te ohleduplnosti, na Slovensku to bude pravdepodobne podobne jako v Cechach, ale staci vyjet do Rakouska nebo Italie a razem neni problem, pesi a cyklisti si v tech kopcich nevadej a dokazou se maximalne tolerovat, coz bohuzel tady chybi nejen pri te (cyklo)turistice.
No, mám tu zkušenost, že o ohleduplnosti mluví (a vyžadují ji) ti bezohlední. Ostatní ji provozují.
edit: Komické je, k jakému příspěvku jsi to přilepil...
edit2: Plně chápu M-pola a Dalea, na cestě, kde mají cyklisti zákaz bych ohleduplně strpěl (a uhnul mu) prvního, druhého, ale třetího bych asi skopl z kola, protože bych neměl náladu na to, dělat si z horské túry bojovku, kdy zase kdo pojede a bude vyžadovat ohleduplnost...
Ono je to daleko složitější.
Na horách jsem vyrůstal a pod horama žiju, takže jasně vidím, ty rozdíly.
(před módou horských kol a nyní)
Poměr pěších a bicyklistů se díky té módě obrátil, alespoň tam, kam to sváží hromadná doprava z měst.
(pro naprostou většinu, taky "sportovců", je naprosto nepředstavitelné, aby těch 10-15km si pěkně do hor vyšlapali, do kopce, ač mají horské krámy, jim to jaksi nešmakuje)
Znám místa kde se stačí posadit na balvan/skálu a o zábavu je postaráno.
Za zoufalého skřípění brzd, se "horský sportovec" řítící se z kopce a snaží zatočit na uzounké pěšině a tím odvrátit návštěvu potoka či nárazu do skály.
Leč síly, umění a znalost terénu jim vice méně nepřejí a polovic jich končí stejně na tlamě.
(pokud jich je skupina tak se o své kámoše a pochroumané stroje postarají, ovšem jedinci se jen tak pomoci nedočkají, už párkrát jsem, ač nerad, pomohl frajerovi na "nohy")
To je asi tak pohled z druhé/mé strany.
(spousta známých se už proto místům kde se "cyklorodina" může vyskytnout prostě vyhýbá nebo si počká na "lepší počasí")
Taky po horach chodim, tim ze provozuju jak turistiku, tak cykloturisticku, myslim, ze mam nejake zkusenosti z obojiho. Je pekny si nejaky ten kopec vyslapnout, proc ne, ale od doby kdy jsem zacal jezdit na horaku, me bavi spis ty na kole nezvladnutelne kopce. Tam kde to jde je super to vyjet na kole, uz z toho duvodu, ze toho clovek proste stihne vic a nejsem v duchodu, abych mel more casu. Spousta kopcu je na horskem kole vic narocna nez to vyjit pesky. Ze to smerem dolu jede rychle je vcelku logicke, je to kolo. A ke kolu patri i pady, vcelku normalni zalezitost.
Jinak ale co se tyka cyklistu, ti jsou obvykle v pohode a malokdy navstivi potok nebo narazi do skaly, rekl bych, ze ty mluvis o cykloturistech, tyto dva pojmy je nutne velmi rozlisovat. Ti prvni na tom kole jezdi pravidelne a vetsinou vedi co si mohou dovolit a nefrajeri. Naopak cast cykloturistu tedy tech, kteri sednou na kolo jednou za rok o dovolene, na tom kole ani poradne neumi, ale velmi casto se pres noc stavaji mistry sveta a podle toho to pak taky dopada, jedna takova krava srazila otce na stezce pro chodce a cyklisty.
Budeš se divit, ale ano, dokáže. O motorkách nemluvě, to jsou dementi na entou co jezdí po lese.
Lidem to nevysvětlíš, horák je prostě IN. Už mam druhé krosové kolo a po každém nákupu se mě všichni ptali proč jsem si nekoupil radši horáka, že je lepší. Když jsem jim vysvětlil proč je pro mě krosové kolo lepší a pro ně by bylo taky tak jenom nechápavě/nevěřícně čuměli.
Chodíme každou sobotu na takový malý pěší výšlap, většinou po lesích a rybnících (zatím ne jako Ježíš) v okolí. Potkávám 90% cyklistů s horskými koly, těch zbylých si většinou nevšimnu. Pěškobus je nejlepší způsob, jak se odreagovat, zklidnit a zárověň si prohlídnout nečekané krásy přírody, kterých si jinak vůbec nevšimnete. Včerejší:
Taky jsem (nebo spíš jsem býval) podobně postižený. Terén, les, bahno, kopečky. Horák je IMHO celkem univerzální záležitost: koupíš na to úzké sliky a máš treka. Koupíš drapáky a máš cross. Ale dávám ti za pravdu, že jsou lidi magoři - na horských balonech jezdí desítky kiláků po cyklostezkách, vrčí jim to jak nemocný šakal, nadřou se. Oni kolo prostě koupí podle módy a neptají se.
horák vypadá líp a sedí se na něm pohodlněji, zahneš s tím přes obrubník. trek vypadá jak eska.
na cestu z/do hospody je to jedno.
ale pokud tu existuje nějaký fašismus, který předepisuje co si smíš k čemu koupit, pak dík za info.
Trekove kolo je vlastne takovej klasickej cestak pro turisty jezdici po cyklostezkach. Do horsiho terenu bych se na nem bal, poridil jsem trekove kolo otcovi a je s nim moc spokojenej, on do terenu urcite nejezdi, nebavi ho to, jezdi predevsim asfaltovane cyklostezky a silnicky treti tridy s minimalnim provozem.
Naopak sam jsem si poridil horsky kolo ac nejaky terenni jezdec urcite nejsem, ale na vylete se dostanu i na mene sjizdne cesty a tam se potom horske kolo velmi hodi. Samozrejme ze na nem jedu kolikrat i 150km po silnici, ale ono potom 5km po kamenech prejedes jak, kdyz nebudes mit horaka? Stejne tak kolikrat ty asfaltky to je sila, na horaku na kterem mam pneu 2,1 vepredu, 2,2 vzadu se opravdu nebojim to po asfaltce z kopce pustit, protoze proste kdejakou diru, kterou prehlidnes projedes na pohodu a z kola te to nezkopne. Zrovna ted na TdF na kostkach hodili drzku, na horaku projedes jakykoli kostky na pohodu. Proste vyhoda horskeho kola je zrejma, ikdyz vim, ze ho nevyuzivam na 100%.
Jinak teda ja mam sve kola rad, takze je po jizde cistim a nasledne prejedu lestenkou, kolo pred kazdou vyjizdkou musi vypadat jako nove, naopak kdyz vidim nekoho na spinavem kole, tak pro sebe kroutim hlavou, ze tohle bych svemu kolu neudelal. Samozrejme neco jineho nekde v prirode je jasne, ze to kolo nemuze byt jak ze skatulky, ale nekolikatydenni nanos bahna je uz o tom cloveku, ktery to kolo az tak moc rad nema.
Jo a jinak samozrejme jsem puvodni prevodniky 44-32-22 jsem vymenil za myslim 48-36-26, ten nejmensi bych vubec nepotreboval, vetsinu stejne jezdim na velkej. Je to idealni na slapani po silnici.
Je to trend, tím je určeno téměř vše. Podobná otázka by mohla být, proč si každý kupuje inlajny a ne kolečkové brusle.
Tedy při vší účtě, je ti úplný shit po tom, co si kdo koupí a co s tím dělá. I kdyby to kolo tlačil.
..by v tom případě nevzniklo ani tohle debatní téma.
inlajny - slengove: brusle, ktere maji ctyri kolecka za sebou
koleckove brusle - brusle, ktere maji dve a dve kolecka vedle sebe
Je vcelku logicke, ze inlajny lidi bavi vic, protoze to jede rychleji a je to zabavnejsi, hodne se to podoba klasickemu brusleni na lede. Jinak ale takove to obdobi boomu zacina opadat, aspon to ruzne okolo sebe vidim, ze se situace dostava do normalu.
Jinak co se tohoto tyce, tak me fascinuji prave horska kola, od chvile, kdy zacaly byt IN uz uplynula hezka radka let, vlastne nastoupily hned po surfech, ktere uz dnes nikoho nezajimaji a inlajny, kde se situace zklidnuje nastoupily az po nich, ale horska kola jsou tu porad a naopak cykloturistu stale pribyva, sice uz malym tempem, ale zajem stale je, uzasne.
A co teprve, až se více prosadí zatím aktuálně nové kodaňské kolo Odvěký sen svátečních ciklistů. Do kopce pomáhá, z kopce brzdí (dobíjí se). To pak nebude problém i pro svátečního jezdce dát 100km za den jakoukoli (nepočítám horské terenní jízdy) krajinou. Pro přesun z místa A do místa B na dovolené naprosto ideální .
To nevyrobi z kopce stejne energie jako spotrebuje do kopce, takze tam furt bude muset bejt poradna baterka a ty jsou nastesti porad hodne tezke. Ale musim rict, ze tyhle elektrokola predjet na rovine je docela drina, do kopce jim zmizis pred ocima behem vteriny.
Neno to perpetum mobile, to snad pochopi kazdy zak zakladni skoly Nemyslim tim, ze se porad poveze, slapat se musi, ale nebude to tak narocne. Diky aplikaci je to schopne dokonce se ucit (tvoji kazdodenni trasu) a vybrat presne profil (kdy pomahat, kdy dobijet), aby to pasovalo. Muzes si menit jizdni rezimy Z kopce te to muze brzdit abys musel stale slapat, do kopce zase pomahat, aby to slapani bylo porad stejne. Takovy rovnomerny treningovy rezim v jakekoli krajine . U parametru toho kola pisou 25km/h max 50km (zrejme bez slapani). Je v tom Lithiovka.
Tady jde o to, ze zadny cyklista to chtit nebude, proc taky, ta zabava je to slapani a me treba bavi slapat hlavne do kopce. Problem je ale i u cykloturisty, kolo je dneska stavene tak, aby bylo co nejlehci, takze kola pod 10 kg neni zadna vyjimka, naopak, no a jak tam mas elektromotorek + baterku, tak tu hmotnost dost navysujes, takze potom ten cykloturista potrebuje do kopce motor naplno, protoze on kopec tak jako tak nezvladne a navic kvuli te vysoke hmotnosti potrebuje aby mu motorek pomahal i na rovine, to ze to bude rekuperovat energii z kopce to zase tak moc nezachrani, jiste oproti dnesnim elektrokolum bude moct bejt baterka o neco mensi a lehci, ale ne o moc.
Nerikam, ze je to uplna blbost, cast cykloturistu na to urcite prejde, ale rozhodne si nemyslim, ze by misto soucasnych 30km dokazali najet 100km. To je nesmysl.
Prechazi se na elektrokola docela masove a na 100km/den to linyho cykloturistu nesoupne, spis tak 70-80km/den. Coz ale muze bejt uz zajimavy, pac to cyklistovi umozni vzit sebou na vylet polocyklistu, aniz by jeden z nich vyrazneji nadaval.
80km to uz bude hodne tezka baterka, nedelaji se rovnou nejake elektromotorky? (Obycejnou benzinovou motorku ne, ta smrdi.)
Ta baterka má dojezd na 50km bez šlapání, 80 by měla vydržet v pohodě a pokud je rozumný majitel (a dobře si nastaví režim), tak se mu ani moc nevybije
Myslíš? Já bych tak optimistický nebyl: http://kutilska.poradna.net/q/view/93806-princip-alternatoru-dynama
Jenom nevím, jestli nebo ...
Tak nasravaci, dneska jsem byl behat a bezim po silnici a prede mnou tekl pres silnici takovy potucek, no potucek, to byla takova louzicka, kterou jsem probehl a ani jsem si nezacakal nohy. Predjel me frajer na horskym kole, pred louzi zabrzdil, slez z horaka, prenes ho pres louzi, nasednul a jel dal. Musel jsem ti to hned napsat, rikal jsem si, ze te to urcite potesi. (Bylo to silny kafe i na me. )