
Proč se kupují hlavně horská kola?
Jezdím na MTB a když se bavím s někým dalším, nebo jim ukazuju záběry z kamery, označují mě za šílence, magora, sebevraha. To mě přivedlo na myšlenku, proč si lidé kupují horská kola. Znám jenom dva s jiným druhem kola.
Jedu po asfaltové cyklostezce a potkávám jednoho člověka za druhým na MTB, všichni pláště minimálně 2,1 na šířku a jezdí na tom po asfaltu, v lepším případě po štěrkové cestě. Co je na tom proboha za módu? Kola mají jako nová, evidentně je nikdy nevzali do terénu, přece by se jim daleko lépe jezdilo na trekovém / krosovém kole.
Já jezdím na horském, využívám jeho možnosti na hraně, dokud mám kam, pokračuju v jízdě, jezdím sjezdy lesem mimo cesty, lehce skáču, na lesních cestách často dosahuju rychlostí až kolem 50 km/h, výjimečně i víc, projíždím řeky po kolena ve vodě, sjíždím schody a spoustu dalšího. Jenže lidi nechápou, že když vyřadím rádoby horská kola z hypermarketu, tak přesně na to je stavěný ten jejich stroj jezdící jen po asfaltu a příležitostně pomalu a opatrně po polní cestě.
Všímáte si toho taky? Mě to prostě štve už z důvodu, že když se vracím a mám bahno až pod helmou, tak jsem za toho nenormálního, přitom jsem podle mě jeden z mála, který chápe, co si koupil.
Horské kolo je "ďáblův vynález" který ničí hory.
Rozježděné stesky, včetně pasek s borůvčím, odpadky všeho druhu a vyvalený řítící se kolista z kopců je pohled za všechny prachy.
Brejličky, helmičky, křiklavé papouškovské trikotky, všeliké brzdiče/chrániče kolen, loktů pokud se kutálí po svahu a v neposlední řadě digitální tachometr je absolutní povinná výbava tohoto "sportovce".
To, že vlastně přitom kalupu nic z hor nevnímá je fuk, hlavně když se někde v"občerstvovně", může s podobnými magory srovnávat najeté km při svém horském výletě.
Nemas upal? Nebo si opravdu myslis, ze kolo je tak tezke, ze dokaze neco rozjezdit?
To si asi pletes s terenni motorkou, to je ale neco jineho nez horske kolo.
Ve Vysokych Tatrach zadne horske kola nejezdi, presto tam je neuveritelny bordel, oni totiz odpadky neodhazuji majitele horskych kol, ale predevsim Cesi, uplne jedno, jestli sedi na jakemkoli kole nebo jdou pesky. Bohuzel.
Upal máš asi ty, nebo jsi v horách nikdy nebyl.
Jedno trdlo s kolem tu paseku neudělá, ovšem bohužel pokud tím místem projede třeba stovka..... těch magorů a je po dešti, tak je to jako by tam prošlo "stádo slonů".
Vsadím čepici, že to poznáš i ty ač se ti to líbí nebo ne.
Je kolo dopravní prostředek?
Je a to do lesa do hor, vskutku nepatří!
(jen se podívej jak třeba vypadá park, když se tam pořádají cyklokrosové závody)
Vynimocne stojim za Redmarxom. Ja sice uz nejazdim lebo hladam vyhovorky, ale ked dostavam budu na naradie donesiem si cestak aj horske a zacnem...slubujem
.
Teraz k veci, jazdit po lesnych cestickach na horskom bicykli je vlemi prijemny zazitok. Som odchovancom cesty, horaky som zacal jazdit asi az v 17 a celkom ma to chytilo aj ked cesta vzdy prevazovala.
Kecy o erozii pody a niceni priorody asi najekologickejsim vozitkom ake ludia vymysleli snad ani nemozete mysliet vazne. To uz zakazme aj tych pesich, ked je poda maksia aj pesi turisti sposobuju eroziu, pretoze posobia cca rovnakou vahou. A je ich ovela viac ako ludia na bicykloch.
Takze v skratke, je to ekologicke, je to zdrave a skodi to minimalne, takze co tak trosku ohladuplnosti?
Dik, ze ses me zastal.
Myslim, ze je to jen o te ohleduplnosti, na Slovensku to bude pravdepodobne podobne jako v Cechach, ale staci vyjet do Rakouska nebo Italie a razem neni problem, pesi a cyklisti si v tech kopcich nevadej a dokazou se maximalne tolerovat, coz bohuzel tady chybi nejen pri te (cyklo)turistice.
No, mám tu zkušenost, že o ohleduplnosti mluví (a vyžadují ji) ti bezohlední. Ostatní ji provozují.
edit: Komické je, k jakému příspěvku jsi to přilepil...
edit2: Plně chápu M-pola a Dalea, na cestě, kde mají cyklisti zákaz bych ohleduplně strpěl (a uhnul mu) prvního, druhého, ale třetího bych asi skopl z kola, protože bych neměl náladu na to, dělat si z horské túry bojovku, kdy zase kdo pojede a bude vyžadovat ohleduplnost...
Ono je to daleko složitější.
Na horách jsem vyrůstal a pod horama žiju, takže jasně vidím, ty rozdíly.
(před módou horských kol a nyní)
Poměr pěších a bicyklistů se díky té módě obrátil, alespoň tam, kam to sváží hromadná doprava z měst.
(pro naprostou většinu, taky "sportovců", je naprosto nepředstavitelné, aby těch 10-15km si pěkně do hor vyšlapali, do kopce, ač mají horské krámy, jim to jaksi nešmakuje)
Znám místa kde se stačí posadit na balvan/skálu a o zábavu je postaráno.
Za zoufalého skřípění brzd, se "horský sportovec" řítící se z kopce a snaží zatočit na uzounké pěšině a tím odvrátit návštěvu potoka či nárazu do skály.
Leč síly, umění a znalost terénu jim vice méně nepřejí a polovic jich končí stejně na tlamě.
(pokud jich je skupina tak se o své kámoše a pochroumané stroje postarají, ovšem jedinci se jen tak pomoci nedočkají, už párkrát jsem, ač nerad, pomohl frajerovi na "nohy")
To je asi tak pohled z druhé/mé strany.
(spousta známých se už proto místům kde se "cyklorodina" může vyskytnout prostě vyhýbá nebo si počká na "lepší počasí")
Taky po horach chodim, tim ze provozuju jak turistiku, tak cykloturisticku, myslim, ze mam nejake zkusenosti z obojiho. Je pekny si nejaky ten kopec vyslapnout, proc ne, ale od doby kdy jsem zacal jezdit na horaku, me bavi spis ty na kole nezvladnutelne kopce. Tam kde to jde je super to vyjet na kole, uz z toho duvodu, ze toho clovek proste stihne vic a nejsem v duchodu, abych mel more casu. Spousta kopcu je na horskem kole vic narocna nez to vyjit pesky. Ze to smerem dolu jede rychle je vcelku logicke, je to kolo. A ke kolu patri i pady, vcelku normalni zalezitost.
Jinak ale co se tyka cyklistu, ti jsou obvykle v pohode a malokdy navstivi potok nebo narazi do skaly, rekl bych, ze ty mluvis o cykloturistech, tyto dva pojmy je nutne velmi rozlisovat. Ti prvni na tom kole jezdi pravidelne a vetsinou vedi co si mohou dovolit a nefrajeri. Naopak cast cykloturistu tedy tech, kteri sednou na kolo jednou za rok o dovolene, na tom kole ani poradne neumi, ale velmi casto se pres noc stavaji mistry sveta a podle toho to pak taky dopada, jedna takova krava srazila otce na stezce pro chodce a cyklisty.
Je to trend, tím je určeno téměř vše. Podobná otázka by mohla být, proč si každý kupuje inlajny a ne kolečkové brusle.
Tedy při vší účtě, je ti úplný shit po tom, co si kdo koupí a co s tím dělá. I kdyby to kolo tlačil.
..by v tom případě nevzniklo ani tohle debatní téma.
inlajny - slengove: brusle, ktere maji ctyri kolecka za sebou
koleckove brusle - brusle, ktere maji dve a dve kolecka vedle sebe
Je vcelku logicke, ze inlajny lidi bavi vic, protoze to jede rychleji a je to zabavnejsi, hodne se to podoba klasickemu brusleni na lede. Jinak ale takove to obdobi boomu zacina opadat, aspon to ruzne okolo sebe vidim, ze se situace dostava do normalu.
Jinak co se tohoto tyce, tak me fascinuji prave horska kola, od chvile, kdy zacaly byt IN uz uplynula hezka radka let, vlastne nastoupily hned po surfech, ktere uz dnes nikoho nezajimaji a inlajny, kde se situace zklidnuje nastoupily az po nich, ale horska kola jsou tu porad a naopak cykloturistu stale pribyva, sice uz malym tempem, ale zajem stale je, uzasne.
A co teprve, až se více prosadí zatím aktuálně nové kodaňské kolo
Odvěký sen svátečních ciklistů. Do kopce pomáhá, z kopce brzdí (dobíjí se). To pak nebude problém i pro svátečního jezdce dát 100km za den jakoukoli (nepočítám horské terenní jízdy) krajinou. Pro přesun z místa A do místa B na dovolené naprosto ideální
.
To nevyrobi z kopce stejne energie jako spotrebuje do kopce, takze tam furt bude muset bejt poradna baterka a ty jsou nastesti porad hodne tezke. Ale musim rict, ze tyhle elektrokola predjet na rovine je docela drina, do kopce jim zmizis pred ocima behem vteriny.
Neno to perpetum mobile, to snad pochopi kazdy zak zakladni skoly
Nemyslim tim, ze se porad poveze, slapat se musi, ale nebude to tak narocne. Diky aplikaci je to schopne dokonce se ucit (tvoji kazdodenni trasu) a vybrat presne profil (kdy pomahat, kdy dobijet), aby to pasovalo. Muzes si menit jizdni rezimy
Z kopce te to muze brzdit abys musel stale slapat, do kopce zase pomahat, aby to slapani bylo porad stejne. Takovy rovnomerny treningovy rezim v jakekoli krajine
. U parametru toho kola pisou 25km/h max 50km (zrejme bez slapani). Je v tom Lithiovka.
Tady jde o to, ze zadny cyklista to chtit nebude, proc taky, ta zabava je to slapani a me treba bavi slapat hlavne do kopce. Problem je ale i u cykloturisty, kolo je dneska stavene tak, aby bylo co nejlehci, takze kola pod 10 kg neni zadna vyjimka, naopak, no a jak tam mas elektromotorek + baterku, tak tu hmotnost dost navysujes, takze potom ten cykloturista potrebuje do kopce motor naplno, protoze on kopec tak jako tak nezvladne a navic kvuli te vysoke hmotnosti potrebuje aby mu motorek pomahal i na rovine, to ze to bude rekuperovat energii z kopce to zase tak moc nezachrani, jiste oproti dnesnim elektrokolum bude moct bejt baterka o neco mensi a lehci, ale ne o moc.
Nerikam, ze je to uplna blbost, cast cykloturistu na to urcite prejde, ale rozhodne si nemyslim, ze by misto soucasnych 30km dokazali najet 100km. To je nesmysl.
Prechazi se na elektrokola docela masove a na 100km/den to linyho cykloturistu nesoupne, spis tak 70-80km/den. Coz ale muze bejt uz zajimavy, pac to cyklistovi umozni vzit sebou na vylet polocyklistu, aniz by jeden z nich vyrazneji nadaval.
80km to uz bude hodne tezka baterka, nedelaji se rovnou nejake elektromotorky? (Obycejnou benzinovou motorku ne, ta smrdi.)
Ta baterka má dojezd na 50km bez šlapání, 80 by měla vydržet v pohodě a pokud je rozumný majitel (a dobře si nastaví režim), tak se mu ani moc nevybije
Myslíš? Já bych tak optimistický nebyl: http://kutilska.poradna.net/q/view/93806-princip-alternatoru-dynama
nebo
...
Jenom nevím, jestli
Tak nasravaci, dneska jsem byl behat a bezim po silnici a prede mnou tekl pres silnici takovy potucek, no potucek, to byla takova louzicka, kterou jsem probehl a ani jsem si nezacakal nohy. Predjel me frajer na horskym kole, pred louzi zabrzdil, slez z horaka, prenes ho pres louzi, nasednul a jel dal. Musel jsem ti to hned napsat, rikal jsem si, ze te to urcite potesi.
(Bylo to silny kafe i na me.
)