
Proč se kupují hlavně horská kola?
Jezdím na MTB a když se bavím s někým dalším, nebo jim ukazuju záběry z kamery, označují mě za šílence, magora, sebevraha. To mě přivedlo na myšlenku, proč si lidé kupují horská kola. Znám jenom dva s jiným druhem kola.
Jedu po asfaltové cyklostezce a potkávám jednoho člověka za druhým na MTB, všichni pláště minimálně 2,1 na šířku a jezdí na tom po asfaltu, v lepším případě po štěrkové cestě. Co je na tom proboha za módu? Kola mají jako nová, evidentně je nikdy nevzali do terénu, přece by se jim daleko lépe jezdilo na trekovém / krosovém kole.
Já jezdím na horském, využívám jeho možnosti na hraně, dokud mám kam, pokračuju v jízdě, jezdím sjezdy lesem mimo cesty, lehce skáču, na lesních cestách často dosahuju rychlostí až kolem 50 km/h, výjimečně i víc, projíždím řeky po kolena ve vodě, sjíždím schody a spoustu dalšího. Jenže lidi nechápou, že když vyřadím rádoby horská kola z hypermarketu, tak přesně na to je stavěný ten jejich stroj jezdící jen po asfaltu a příležitostně pomalu a opatrně po polní cestě.
Všímáte si toho taky? Mě to prostě štve už z důvodu, že když se vracím a mám bahno až pod helmou, tak jsem za toho nenormálního, přitom jsem podle mě jeden z mála, který chápe, co si koupil.
Je to trend, tím je určeno téměř vše. Podobná otázka by mohla být, proč si každý kupuje inlajny a ne kolečkové brusle.
Tedy při vší účtě, je ti úplný shit po tom, co si kdo koupí a co s tím dělá. I kdyby to kolo tlačil.
inlajny - slengove: brusle, ktere maji ctyri kolecka za sebou
koleckove brusle - brusle, ktere maji dve a dve kolecka vedle sebe
Je vcelku logicke, ze inlajny lidi bavi vic, protoze to jede rychleji a je to zabavnejsi, hodne se to podoba klasickemu brusleni na lede. Jinak ale takove to obdobi boomu zacina opadat, aspon to ruzne okolo sebe vidim, ze se situace dostava do normalu.
Jinak co se tohoto tyce, tak me fascinuji prave horska kola, od chvile, kdy zacaly byt IN uz uplynula hezka radka let, vlastne nastoupily hned po surfech, ktere uz dnes nikoho nezajimaji a inlajny, kde se situace zklidnuje nastoupily az po nich, ale horska kola jsou tu porad a naopak cykloturistu stale pribyva, sice uz malym tempem, ale zajem stale je, uzasne.
A co teprve, až se více prosadí zatím aktuálně nové kodaňské kolo
Odvěký sen svátečních ciklistů. Do kopce pomáhá, z kopce brzdí (dobíjí se). To pak nebude problém i pro svátečního jezdce dát 100km za den jakoukoli (nepočítám horské terenní jízdy) krajinou. Pro přesun z místa A do místa B na dovolené naprosto ideální
.
To nevyrobi z kopce stejne energie jako spotrebuje do kopce, takze tam furt bude muset bejt poradna baterka a ty jsou nastesti porad hodne tezke. Ale musim rict, ze tyhle elektrokola predjet na rovine je docela drina, do kopce jim zmizis pred ocima behem vteriny.
Neno to perpetum mobile, to snad pochopi kazdy zak zakladni skoly
Nemyslim tim, ze se porad poveze, slapat se musi, ale nebude to tak narocne. Diky aplikaci je to schopne dokonce se ucit (tvoji kazdodenni trasu) a vybrat presne profil (kdy pomahat, kdy dobijet), aby to pasovalo. Muzes si menit jizdni rezimy
Z kopce te to muze brzdit abys musel stale slapat, do kopce zase pomahat, aby to slapani bylo porad stejne. Takovy rovnomerny treningovy rezim v jakekoli krajine
. U parametru toho kola pisou 25km/h max 50km (zrejme bez slapani). Je v tom Lithiovka.
Tady jde o to, ze zadny cyklista to chtit nebude, proc taky, ta zabava je to slapani a me treba bavi slapat hlavne do kopce. Problem je ale i u cykloturisty, kolo je dneska stavene tak, aby bylo co nejlehci, takze kola pod 10 kg neni zadna vyjimka, naopak, no a jak tam mas elektromotorek + baterku, tak tu hmotnost dost navysujes, takze potom ten cykloturista potrebuje do kopce motor naplno, protoze on kopec tak jako tak nezvladne a navic kvuli te vysoke hmotnosti potrebuje aby mu motorek pomahal i na rovine, to ze to bude rekuperovat energii z kopce to zase tak moc nezachrani, jiste oproti dnesnim elektrokolum bude moct bejt baterka o neco mensi a lehci, ale ne o moc.
Nerikam, ze je to uplna blbost, cast cykloturistu na to urcite prejde, ale rozhodne si nemyslim, ze by misto soucasnych 30km dokazali najet 100km. To je nesmysl.
Prechazi se na elektrokola docela masove a na 100km/den to linyho cykloturistu nesoupne, spis tak 70-80km/den. Coz ale muze bejt uz zajimavy, pac to cyklistovi umozni vzit sebou na vylet polocyklistu, aniz by jeden z nich vyrazneji nadaval.
80km to uz bude hodne tezka baterka, nedelaji se rovnou nejake elektromotorky? (Obycejnou benzinovou motorku ne, ta smrdi.)
Ta baterka má dojezd na 50km bez šlapání, 80 by měla vydržet v pohodě a pokud je rozumný majitel (a dobře si nastaví režim), tak se mu ani moc nevybije
Myslíš? Já bych tak optimistický nebyl: http://kutilska.poradna.net/q/view/93806-princip-alternatoru-dynama
nebo
...
Jenom nevím, jestli
Tak nasravaci, dneska jsem byl behat a bezim po silnici a prede mnou tekl pres silnici takovy potucek, no potucek, to byla takova louzicka, kterou jsem probehl a ani jsem si nezacakal nohy. Predjel me frajer na horskym kole, pred louzi zabrzdil, slez z horaka, prenes ho pres louzi, nasednul a jel dal. Musel jsem ti to hned napsat, rikal jsem si, ze te to urcite potesi.
(Bylo to silny kafe i na me.
)