Hypermarket: škatulata, škatulata, hejbejte se!
Klasika v našem super-hyper. Člověk po příchodu zjistí, že je zase všechno jinak. Že zase netuší, kde je ocet, tatranka, hajzlpapír, kečup, cukr. Protože nějaký moudrý managor usoudil, že "…když všechno přehážeme, zákoši budou bloudit a koupí nejen to, co (ve slevě) chtěli, ale i další předražené věci".
Opravdu oni mají dojem, že kupující jsou takoví pitomci, aby jim to žrali a ještě se to pochvalovali, že díky takovéto změně objeví i jiné důležité věci, které by jinak zapomněli koupit? Opravdu si myslí, že když na barevně odlišenou cedulku k nějakému předraženému výrobku dají nápis "diskontní cena", "akce", že zákazník za 49,90 bezmyšlenkovitě koupí, když jinde stojí 27,90 (moje konkrétní včerejší zkušenost)?
Připadají mi úsměvné ty jejich marketingové zásady (např.: nejlépe se prodává zboží v regále ve výšce očí), ta jejich škatulata. Mě tedy takovéto manévry jednoznačně znechutí a než abych každou věc hledal po celé prodejně, koupím to nakonec jinde. Ale možná většina lidí to má jinak, jsem možná jenom chyba v systému.
Nebo je nás chyb více?
Funguje to.
Priklad...ideme do Tesca, ze len rozky nam treba, zostavam sediet v aute a este kricim nech sa ponahla (na manzelku). Pride po 20-30min, samozrejme plna igelitka blbosti. A to mi este povie, ze nieco zabudla.
Priklad c.2 ...vyklada doma nakup (manzelka) a vidim, ze su tam zase veci, ktore nepotrebujeme. Na moju otazku preco ich kupila povedala, ze sa nemam bat, pretoze boli v zlave. Vacsinou mam chut vtedy zomriet, pretoze uz roky jej vysvetlujem, ze veci v zlave su bud:
- menejcenne
- poskodene
- nepredajne
- tesne pred skoncenim zaruky
- drahsie ako inde bez zlavy
- inak nevyhodne
Bohuzial bez uspechu.
Osobne mam rad male obchodiky, od domu mame asi 6 domov vzdialene potraviny v rodinnom dome, pridem, poviem, co chcem, teta mi to poda, este ma vyspoveda, pretoze je zvedava a idem domov (v teplakoch, neumyty, v papuciach).
O co lepsie ako ist do Tesca a nadavat, kde zase premiestnili konzervy s kukuricou.
Inak tie veci s vyskou oci, posunutie tovaru, co chceme predat hned pri vchod a pod tiez funguju. Inak by to nerobili.
Taky se mi to nelíbí, ale chápu to jako jejich snahu o přinucení zákazníka změnit zaběhanou trasu po obchodě. Dělají to snad všechny super/hyper markety. "Normální" člověk tam jde a kupuje to, co opravdu chce/plánoval koupit. "Nenormální" člověk tam sice jde taky pro to, co plánoval koupit, ale protože mu změnili myší cestičku tím, že změnili polohu jeho zboží, tak musí obejít i regály s dalším zbožím, kde "najednou" narazí na to co sice nepotřebuje, ale je to buď ve slevě nebo "v akci". Je to prostě marketingový tah marketů.
Tohle je ale pravda. Zkušený zákazník ale ví, že např. v Tescu jsou nejlevnější věci úplně u podlahy...
Proto raději chodím do večerky, kterou mám dvě minuty pěšky od baráku (stejně jak Fleg v teplákách ). Výběr není sice tak široký jak v hypáči, ale hodná /ač hrbatá/ paní vedoucí mi nákup "sesbírá", nachystá, podá na pult, prohodí milé slovo. Já jen máchnu kartou nad čtečkou, strčím zboží do batohu, pozdravím a vypadnu. Na velké nákupy chodíme s mojú do marketu a tam trpím jak zvíře... Su staromilec? Jo.
Ještě zkušenější by Tesko obešel obloukem a šel do Globusu - je-li poblíž. Já už chodím do Globusu v Ivanovicích druhým vchodem,páč u prvního se jde kolem restaurace (jejich) a odolat čerstvému prejtu,nebo vůni grilovaných kuřátek prostě nejde. Pokud kolega trpí když jeho 1/2 nakupuje,bylo by příjemné strávit ty 3 hoďky v té restauračce.
Zkušenějsí chodí i do Globu(su), ale má to přes celé město. Nechodím tam moc často, tak nepoznám, jestli něco nešoupají jinam. Vzhledem k tomu, že si stejně houby pamatuju, tak je každá návštěva jako pátrací výprava.
Globus máme tak 70km daleko, tohle určitě absolvovat nebudu.
Už taky alespoň deset let jsem nebyl v Makru (50km, po dálnici); zabitého půl dne, člověk utáhaný jak po polní brigádě a už se to nevyplatí ani finančně (to jsme tam dělali nákupy >10kKč), započítám-li si čas a cestu.
Ty si žiješ jako v té pohádce. Za sedmero horami, za sedmero řekami... žila jedna princezna. A všude to měla kurevsky daleko!
Není tomu tak dávno, kdy nejbližší super-hyper jsme měli na severním okraji Vídně (Metro Cash & Carry Langenzersdorf, tehdy pouze pro podnikatelé, dnes nevím)
Kua, vy tam na jihu vůbec nic nemáte!
Kolem Globusu jezdím každej den, ale že bych měl čas se tam zastavit, tak ten nemám.
Nemít čas ? Hrozná představa. Tak já zase na domácí zabíjačku mám čas vždy. Práce nebo kancelář není zajíc.
Děcka voe, děcka!
Nj, nezastavit u hypermarketu s děckama - to je bezpečnostní opatření.
Já je nevezu, ale jedu vyzvednout ze školy a školky. Návštěva v hyper se nedá udělat pod půl hodiny.
ve výšce očí.. to bych koukal leda do blendy na mopru (to je okrasná dřevěná lišta na chladícím boxu). to je diskriminace. nedávno bylo v penny marketu vyhlášeno pátrání po hořčici. mezi těstovinama bych jí nehledal. blendu bych dovedl upotřebit.
Ty jsi na vozíčku?
ty jsi jen blbec. měřím dva metry. na znamená na.
Blbec jsi ty. Chladící box je vysoký cca 1,00 m. A tys napsal, že ho máš ve výši očí. Mi z toho vyšel vozíčkář, ne dvoumetrový chlápek.
mopro, znova mopro neměří metr. http://www.edeka-rees.de/im/img/bShu5FhuJFrufKrX5St3aKRD5FD3aGZdWs6dWpZLYSCQ5SDgJSj25SxLbSvd_I7LbIrR_IrRJe7EW0jq_F_/f,j/s,x,650,y,481/ asi se bavíme o jiné věci.
Já jsem nehledal, jak vypadá ten "tvůj" box. Boxy jsou holt různé.
surikato, neštvi. chladící, mrazící. vysoký, nízký. mopro je obecný název v kvelbu.
Já jsem se s tímhle (ani jiným) názvem či typem boxů nikdy nezabýval, takže to opravdu nevím.
mír.
Vůbec neměj strach, že by nevěděli, co dělají :) Marketing a psychologie prodeje jsou dneska už velmi propracované. Kdekdo si myslí, že reklama nefunguje, ale opak je pravdou. Ono by firmy nedávali miliardy do reklamy, kdyby to nefungovalo.
A psychologie prodeje funguje taky. Samozřejmě...inteligentní člověk jim na to tak lehko neskočí a dokáže si udělat vlastní názor a nepůsobí to na něj tak, jak na některé jiné lidi. Já jdu do obchodi s tím, že vím, co chci koupit a to koupím. Ale takových je menšina. Většina lidí jsou idioti, kteří dělají přesně to, co se po nich chce :)
Fígl psychologie prodeje není v přímým útoku na nakupující, ale na jejich podvědomí. Prakticky jsou to vyfiltrované vzorce chování nakupující většiny, získané desetiletími pozorování a zkušeností z prodejen.
Jsem prostě chyba v systému.
Když jdu sám do obchodu, potřebuji od manželky přesný seznam toho, co a kolik koupit. Když je na seznamu 27 položek, koupím 27. Žádné přemýšlení, fantazírování. Nakupování mě nijak netěší, nebaví. Ničeho - a uplně nejvíce nesnáším obchody s hadrama; ideální je, když mi manželka něco koupí beze mě (což u triček, mikin, tepláků, fuseklí, slipů a nočních košelí jde velmi jednoduše
Nejsi nakupující většina, ty seš jen doprovod, nakupuje tvoja manželka a právě na ni cílí psychologie prodeje. Cílová skupina nejsou "lovci", ale "sběrači". Tak je to už od pravěku, kdy muž - lovec šel do lesa a ulovil jelena a toho přitáhnul do jeskyně. Zatímco ženy, jakožto slabší pohlaví, nechá lov mužům a jde do lesa sbírat co kde najde, tedy bobule, ořechy, houby, tudíž je sběračka. Tvoje chvání v obchodě je typický lovec - jdeš pro něco, ulovíš, svoji trofej odneseš a hrdě předvedeš doma manželce. Žena naopak brousí po obchodě (po lese) a sbírá do košíku vše, co by se mohlo doma hodit/použít.
BTW - seš v tomto stejnej, jako můj tata, ten taky jde do obchodu jen pro konkrétní věci co má na seznamu a pokud to nenajde, tak to prostě neuloví. Nic navíc nepřinese. Já už jsem se za ty roky společnýho nakupování naučil i sbírat.
já k tomu potřebuju ještě překlad. Příkaz "kup šlehačku" nezpracuju, v regálu nic s nápisem šlehačka není (že prej mám hledat "smetana ke šlehání").