Hudební skladatel je v podstatě programátor
Párkrát jsem nad tím přemýšlel, protože můj děda a jeho otec byli hudebníci a živili se tím. Skladatelé vyloženě nebyli, ale nějaké skladby si třeba přepisovali z jedné tóniny do jiné, upravovali je pro komorní orchestr apod. A já jsem nemalou část svého života hrál na housle, takže vím zhruba o co jde. Programování se věnuji teprve cca 4 roky. Myslím si, že hudební skladatel a programátor přemýšlí v mnoha směrech stejně.
Noty jsou v podstatě jednoduché instrukce (jako v assembleru) a hudebník je interpret. Čte jednu notu za druhou a interpretuje ji tak, že zahraje na konkrétní nástroj
konkrétní tón (nebo i více tónů najednou). Noty mohou být různé délky. Rychlost interpretace určuje takt, např. 2/4, 4/4, 3/4 nebo 3/3 (to je jako taktovací frekvence). Mezi tóny mohou být vkládány pomlky (instrukce noop). Noty mohou obsahovat skok na jiné místo (instrukce skoku). Pokud si dobře vzpomínám, tak i opakovaně. Noty mohou určovat i způsob, jakým mají být zahrány, např. staccato, legato apod. Tóninu určuje klíč - houslový, basový atd. (to je takové počáteční nastavení, či inicializace nástroje). Hudební skladatel, který píše nějakou melodii, si ji musí v duchu přehrávat, stejně jako programátor musí mít představu, co jeho kód dělá. Skladatel často píše třeba u klavíru a melodii si hned zkouší (debuguje). Pokud skladatel píše skladbu pro více nástrojů, provádí v postatě paralelní programování. Musí mít představu, co který nástroj v dané chvíli hraje (interpretuje) a v jakých místech dochází k synchronizaci (programátor řeší semafory a kritické sekce). Větší skupinu hudebníků může synchronizovat dirigent, který udává takt (CLK). Hudebníci se mohou synchronizovat i mezi sebou, např. krátkým pozdvihnutím nástroje (jako signály wait/notify mezi vlákny). A jak jsem psal, je možné skladbu transformovat do jiné tóniny (jako přepsat program z jednoho jazyka do jiného) a nebo pro jiný orchestr (jako napsat program pro jiný typ CPU). Skladatel s tímhle vším musí počítat. Vemte si třeba Dvořáka nebo Smetanu, když psali své dílo pro celý orchestr. To byli vyloženě špičkoví "programátoři". A na vyzkoušení své melodie neměli kromě živých hudebníků žádné moderní technologie. Dnes pokud někdo tvoří třeba elektronickou hudbu, tak to dělá v pohodlí domova, za počítačem, má tam časovou osu, melodii skládá z předem definovaných bloků (moc jsem práci v FL studiu neviděl, tak neznám moc detaily).
Co tím chci říct? Ani nevím, je to spíš takový námět do diskuze. Možná teda, pokud někdo hraje na nějaký nástroj a opravdu ví co dělá, tak může vyzkoušet i programování. IMHO má k tomu dobré předpoklady (smysl pro systematickou práci, myšlení dopředu). Opačně to asi moc platit nebude - hudební sluch je vrozená vlastnost a nedá se naučit.
Zajimavy - libi se mi, jak sis pohral s tim porovnavanim jednotlivych akci
(Nejsem a nebudu ani jedno )
Hodnotná hudba v sobě skrývá emoce, což bych o programu v životě neprohlásil.
Blbě fungující program probudí v člověku také emoce
To nepochybně
A výraznější, než ty hudební
Jestli byl Pánbůh taky programátor, tak to pěkně zpackal. A ve velkém!
Cela uvaha ma jednu chybu. Program je dobry, ked funguje, hudba je dobra, ked sa paci. Hudba nema logiku, bud sa paci vacsine alebo len niekomu. Kazda hudba si najde svojho posluchaca.
Pointa uz bola povedana, hudba je robena na vysledny efekt, co ma byt emocia, program je robeny na to, aby robil to, co ma a ziadne emocie nevzbudzuje...mozno ak sa stretne particka programatorov budu onanovat nad nejakym zdrojakmom, ale inak si to predstavit neviem.
Ok, ale ista podobnost, co si uviedol tam je.
To není pravda. Já teda nejsem žádný hudebník, do hudební rodiny jsem se zatím jen skoropřiženil, ale hudba má imho docela přísnou logiku a pravidla. Pokud se nedodrží, tak je z toho asynchronní bordel, který nezní nikomu.
Nema, zober si take okrajove styly ako metal, ci ultrajednoduchy punk. A kolko priaznivcov maju vo svete.
Ale i metal a ultrajednoduchej punk má svá pravidla. To, že je neznáš nebo jim nerozumíš, neznamená, že nejsou....
Rad sa necham poucit, sem s nimi.
Nejsem žádnej velkej hudební teoretik, ale to ty podle všeho taky ne. Ale aspoň nějakej nástřel bys mohl získat na wiki...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal
http://cs.wikipedia.org/wiki/Punk_rock
Nie teoretik nie som, nemam ani hudobne vzdelania, sluch len taky priemerny, ale punk som hral uz ako 15 rocny bez akychkolvek pravidiel a metalistom som sa stal za jeden den hrania, ked si ma zobral do parady kamos gitarista. Inak hrat neviem, talent nie som, ale ak ti niekto ukaze par akordov a nauci ta pohravat sa s kombom stanes sa aj ty metalovym hracom za 1 den ako ja.
Inak super zazitok, obcas som mal pocit, ze som naozaj hudobnik a chvilu uvazoval, ze si to aj kupim;o). Nakoniec zvitazil vo mne realista, zeby som sa tomu nikdy nevenoval.
A o punku ti kazdy povie, ze ak sa naucis 3 akordy na gitare, ktorymi vies zahrat zjednodusene v podstate hocico a na tom je v podstate zalozeny punk.
Takže jsi hrál akord E-dur, basák k tomu brnkal C nebo Cis, vy oba jste hráli ve 4/4 rytmu a bubeník to mlátil na 3 doby? Pokud odpovíš že ne, tak jste samozřejmě určitá pravidla dodržovali.
Vies, ze ani neviem? Bolo to pred 25 rokmi a viem, ze nas vysledok znel "punkersky" a kedze som mal rad Exploited a Sex Pistols mal som pocit, ze som punker.
Potom som bol chvilku skinhead lebo prisiel Orlik a potom som uz dospel, takze som nebol uz nic.
Dnes hudbu delim na dobru a zlu a snivam, ze na stare kolena sa naucim na klavir, bubny, ci gitaru. Chodim adminovat do ZUSky a tam ma to vzdy chyti ked pocujem tie zvuky.
Ale suhlasim, ze take jezzove sessions su asi lepsi priklad bezpravidelnosti ako nejake pseudopunkove brnkanie v obdobi dospievania.
• RJ45,RJ12,LCS ?
Kapelu, v 15 jsem také hral v kapele, (na divaka) , ale to patri k tomu veku .
v 15 letech , nic te neboli, nejses unavenej, do prace nechodis, soulozis 2x do tydne, to se hraje (hlavne zpivat o zivote, jak to chodi)
Už ty tři akordy jsou vytvořeny podle daných pravidel.
To je mozna pravda, ale ze jsi zahral par akordu a ted si myslis, jak je vlastne metal "zadarmo", tak je to hrozne usmevny :) Z garaze jste nikdy nevylezli, nikdy jste nedali dohromady nic, co by stalo za rec, ale hazet ramena, to by slo :D Nic ve zlem...ale je to jako bych ja, ktery neumi nakreslit poradne nic zacal rikat, ze umet kreslit je vlastne sranda, staci se naucit drzet stetec a delat cary :) Ono to tak lehke opravdu nebude.
Ono treba metalovi Dream Theater, kteri jsou vsichni hudebne velmi vzdelani a pochazi z jedne nejprestiznejsich americkych konzervatori jsou preci jen nekde jinde. A obecne je v metalu spousta vybornych muzikantu...jako v kazdem zanru. Staci ten zanr jen poznat...
Niekedy mam fakt pocit, ze sa asi neviem vyjadrovat, respektive, ze ludia nachadzaju v mojich vetach to, co tam nikdy nebolo.
Ty si nepochopil, ze to cele bola ironia?
Ze som bol "hudobnik" a nie hudobnik, ze som bol "metalista" a nie metalista? Ze hram dobre, ze to pripadalo len mne? Myslis si, ze keby nemam sebareflexiu, zeby som nehral dalej?
Ano rad si 'zahram", trebars s kamosom sme na ointraku mali ohromnu zabavk, ze sme sa na dvoch pc pustali simulator bubenika a kombinovali navzajom rozne sample. Nas to bavilo, vznikala pre nas hudba, ale neotravovali sme s tym nikoho (snad okrem izieb okolo;o)) a netvarili sme sa, ze vieme hrat.
Takze nerozumiem preco tocis o ramenach a porovnavas ma s nejaky profesionalnymi hudobnikmi.
Ano moj metal bol zadarmo prave preto, ze som si ho hral sam pre seba. Bavilo ma to a to je to hlavne nie?
Ja sa nechvalim, ja proste spominam na moje hudobne zazitky a trosku lutujem, ze som toho talentu nedostal do vienka viac, ze nemam viac chuti a energie sa naucit na nieco hrat.
ano, metal a punk mají mnoho příznivců, takže nerozumím, proč jsou to okrajové styly. Ve srovnání s čím? S popem?
Myslíš Jazz?
Jazz obecně ne, leckterý se dá i poslouchat. Ale ačkoli jsem hudební všežravec, třeba free jazz fakt nemusím. I když existují lidé, kterým i free-jazz zní libozvučně (což respektuji, ale nechápu ).
Free jazz, myslíš něco jako Bitches Brew? To se fakt nedá - i když obsazení je skutečně hvězdné, že hvězdnější být nemůže.
https://www.youtube.com/watch?v=icKxlYZLJfo
Jinak, jazzrock mám rád.
Jojo, to je typická ukázka. Tohle mi někdy před 20 lety doporučil jeden známej jako reakci na mou tehdejší neznalost Milese Davise. Vydržel jsem to poslouchat asi 3 minuty a pak přeskakoval CD v naději, že přece někde musí být schovaná ta parádní muzika, jak mi známej tvrdil
Jazzrock taky můžu, třeba legendární živák od Colossea mám naposlouchanej opravdu hodně důkladně.
Úvaha je o tom, jak hudba vzniká a že je tam podobnost se vznikem programů (velmi podobné myšlenkové pochody). Výsledný efekt jsem vůbec neřešil. To je asi na jinou diskuzi
A co teprve podobnost programu a DNA, to je nářez...
Zajímavý názor, docela jsi mě zaujal a pobavil . Ačkoli jsem obojí - tedy programátor (resp. matematik) i hudebník - nikdy jsem nad tím takhle nepřemýšlel, i když jsem v mládí hodně často slýchal od svého dědy, že právě nadání pro matiku a hudbu jsou v mnoha případech svázány, tedy že dobrý matematik je velice často i dobrý hudebník a naopak.
Fakt je, že hudba má opravdu svou logiku, svá určitá pravidla, byť někdy hodně volná a připouští se i jejich porušení, které může do písniček vnést určité napětí a pocit něčeho nového. V tomto směru mi hodně otevřel oči vynikající časopis Hitbox, který vycházel v Brně v 90. letech. Pravidelně každý měsíc zde vycházely vytištěné noty a texty cca 20 - 30 známých písniček (právě proto po pár letech časopis skončil - autorská práva) a k tomu i rozbor těchto písní z pohledu hudební teorie - střídání akordů, pravidla a jejich případná porušení, ... Pak tam taky byl seriál o značení a tvorbě akordů právě z pohledu hudební logiky, takže od té doby už vím, co znamená a jak se hraje třeba Cmi9+ . Probíraly se různé možnosti akordického doprovodu jednoduché melodie, nebo jak je možné, že v některých chvílích se hlavní melodie pohybuje po tónech, které nejsou součástí právě hraného akordu a přesto to ladí, atd., atd.
Právě to uvědomění si logiky a pravidel mi docela pomohlo při hře na klávesy, kdy jsem se jako samouk začal pouštět do improvizací (protože můj hudební sluch není absolutní, musel jsem jít na to přes logiku) tak, aby to ladilo. Začal jsem vlastně při každém akordu "vidět", na jakých tńech se můžu pohybovat bezpečně i při delších tónech, jaké tóny mohu zahrnout bezpečně do melodie a jakým se musím spíše vyhnout, nebo maximálně rychle přelétnout.
A co jsem tím chtěl vlastně říci? Prostě jen přinést svůj názor a vlastně podpořit úvodní příspěvek...
Jo, hudba má nepochybně souvislost s matematikou. Tóny mají přesně danou frekvenci (teda přesněji rozdíl). Co oktáva, to dvojnásobná frekvence. Nedávno jsem se k hudbě na chvíli vrátil, když jsem tvořil tuto srandu (mikrokontroler + FPGA). Musel jsem si ve zdrojáku přesně definovat hodnoty frekvence pro každý tón. Melodii pak tvořily dvě pole unsigned int, kde byl vždycky tón a čas, po který má hrát. Všechno ručně nasázené. Klavír nemám, tak jsem ty melodie "debugoval" v nějakém online udělátku. Byla to práce asi na jedno odpoledne.
Pěkný, pohodička.
Jakožto totální nešika obdivuju každýho, kdo něco vyrobí...
kdys známý skladatel prohlásil něco v tomto smyslu: vážná hudba je druh vysoké matematiky. můžeme se přít, můžeme dokonce i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.
Hezký.
Co je ta šedá půlka játrovky na nepájivém poli?
Díky. To je regulátor hlasitosti ze starého rádia. To FPGA má docela silný výstup a bez regulátoru by to hrálo velmi hlasitě, možná bych riskoval i poškození výstupních pinů.
• "Veslé vanoce" v léte, to nema chybu
Skoda ze v mém okoli, nejsou také takovi lidi co si tak hraji s mikro technikou a jejim programovanim.
Trosku, neco malo jsem zkousel na "Raspberry Pi 2" uz silnejsi zaklad s 1Gb ramkou na Windows 10, kde uz opravdu muzes vyuzit i pohldne c# (které bohuzel nak neovladam, az na naké zaklady), na misto pouziti linuxové distribuce <MONO>,.
PS: Jinak ti dobre slapa ta Jawa, ale mels tam tomu trochu vic pustit
Rapsberry Pi si chci také pořídit a docela se na to těším.
Jawa šlape dobře, akorát je to dvoutakt - do paliva se musí míchat motorový olej - když tomu víc pustím, tak je za mnou ekologická katastrofa
pekné porovnanie,ktoré sa dá bez námietok aplikovať z jedného na druhé,skladatel skladá celok/funkčný program/ podla presne stanovených pravidiel -to sa dá prirovnať k programovaciemu jazyku a jeho syntaxi, a skladá/programuje/ tak,aby tomu rozumel aj konečný užívatel a vedel ho použiť/orchester hotové dielo kontra počítač hotový program/..a podobne ako programátor ladí svoj program a opravuje chyby,tak orchester skúša a dolaďuje detaily......pokial zoberiem do úvahy napr. virtuálne inštrumenty vo forme pluginov,je to v podstate kompletné programovanie hudby,kde treba nielen naprogramovať rozhranie pluginu a jeho možnosť spustenia ako nadstavby nad hostitelským programom-to je čistokrvná programátorština,ale navyše ten plugin musí vedieť pomocou ovládacích prvkov vydávať želaný zvuk,pokial sa virtualizuje reálny nástroj,programátor musí vedieť,čo tam dať,aby bol zvuk čo najvernejší v porovnaní s reálnym nástrojom,takže v takomto prípade je aj v podstate nutné,aby sa sklbil programátor s niekym,kto má hudobné cítenie a schopnosti....takže v dnešných časoch je často hudobný skladatel programátorom a dá sa to aplikovať aj na časy Smetanu,Dvořáka a spol,ktorí pomocou špecializovaného "programovacieho" jazyka/notového zápisu/ programovali hotové dielo/program/,ktorý následne hudobníci/počítače/ prehrávali presne tak,ako bolo dielo/program/ zapísané do notového zápisu/naprogramované skladatelom-programátorom/...
A navíc: notový zápis je - podobně jako zdrojový text programu - mezinárodně srozumitelný, nemá jazykové bariéry. Je jedno, jestli noty zapíše Čech, Francouz, Japonec, rozumí tomu každý, kdo umí noty - bez rozdílu národnosti či jazykového vybavení.
a ešte je to celé skoro skoro platformovo nezávislé,nerieši sa problém,ako spustiť/otvoriť/použiť exe,app,tlb,ocx,so,a,rpm.....aj keď nie všetko sa dá zahrať na lubovolnom nástroji,predsa len v globále sa nemusí riešiť že čo s programom,lebo ja mám linux,on má win,ten má macos,rieši sa len hardwarové vybavenie koncového užívatela....
Matematika i hudba vyzaduje abstraktni mysleni, takze neni nahoda, ze skladatele jsou casto dobri matematici, pripadne jim vzdycky sla. Spousta jinych cinnosti takoveto abstraktni mysleni nevyzaduje...mezi ucitely zemepisu uz tolik hudebniku nebude :)