pekné porovnanie,ktoré sa dá bez námietok aplikovať z jedného na druhé,skladatel skladá celok/funkčný program/ podla presne stanovených pravidiel -to sa dá prirovnať k programovaciemu jazyku a jeho syntaxi, a skladá/programuje/ tak,aby tomu rozumel aj konečný užívatel a vedel ho použiť/orchester hotové dielo kontra počítač hotový program/..a podobne ako programátor ladí svoj program a opravuje chyby,tak orchester skúša a dolaďuje detaily......pokial zoberiem do úvahy napr. virtuálne inštrumenty vo forme pluginov,je to v podstate kompletné programovanie hudby,kde treba nielen naprogramovať rozhranie pluginu a jeho možnosť spustenia ako nadstavby nad hostitelským programom-to je čistokrvná programátorština,ale navyše ten plugin musí vedieť pomocou ovládacích prvkov vydávať želaný zvuk,pokial sa virtualizuje reálny nástroj,programátor musí vedieť,čo tam dať,aby bol zvuk čo najvernejší v porovnaní s reálnym nástrojom,takže v takomto prípade je aj v podstate nutné,aby sa sklbil programátor s niekym,kto má hudobné cítenie a schopnosti....takže v dnešných časoch je často hudobný skladatel programátorom a dá sa to aplikovať aj na časy Smetanu,Dvořáka a spol,ktorí pomocou špecializovaného "programovacieho" jazyka/notového zápisu/ programovali hotové dielo/program/,ktorý následne hudobníci/počítače/ prehrávali presne tak,ako bolo dielo/program/ zapísané do notového zápisu/naprogramované skladatelom-programátorom/...