Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Hudební skladatel je v podstatě programátor

Párkrát jsem nad tím přemýšlel, protože můj děda a jeho otec byli hudebníci a živili se tím. Skladatelé vyloženě nebyli, ale nějaké skladby si třeba přepisovali z jedné tóniny do jiné, upravovali je pro komorní orchestr apod. A já jsem nemalou část svého života hrál na housle, takže vím zhruba o co jde. Programování se věnuji teprve cca 4 roky. Myslím si, že hudební skladatel a programátor přemýšlí v mnoha směrech stejně.

Noty jsou v podstatě jednoduché instrukce (jako v assembleru) a hudebník je interpret. Čte jednu notu za druhou a interpretuje ji tak, že zahraje na konkrétní nástroj
konkrétní tón (nebo i více tónů najednou). Noty mohou být různé délky. Rychlost interpretace určuje takt, např. 2/4, 4/4, 3/4 nebo 3/3 (to je jako taktovací frekvence). Mezi tóny mohou být vkládány pomlky (instrukce noop). Noty mohou obsahovat skok na jiné místo (instrukce skoku). Pokud si dobře vzpomínám, tak i opakovaně. Noty mohou určovat i způsob, jakým mají být zahrány, např. staccato, legato apod. Tóninu určuje klíč - houslový, basový atd. (to je takové počáteční nastavení, či inicializace nástroje). Hudební skladatel, který píše nějakou melodii, si ji musí v duchu přehrávat, stejně jako programátor musí mít představu, co jeho kód dělá. Skladatel často píše třeba u klavíru a melodii si hned zkouší (debuguje). Pokud skladatel píše skladbu pro více nástrojů, provádí v postatě paralelní programování. Musí mít představu, co který nástroj v dané chvíli hraje (interpretuje) a v jakých místech dochází k synchronizaci (programátor řeší semafory a kritické sekce). Větší skupinu hudebníků může synchronizovat dirigent, který udává takt (CLK). Hudebníci se mohou synchronizovat i mezi sebou, např. krátkým pozdvihnutím nástroje (jako signály wait/notify mezi vlákny). A jak jsem psal, je možné skladbu transformovat do jiné tóniny (jako přepsat program z jednoho jazyka do jiného) a nebo pro jiný orchestr (jako napsat program pro jiný typ CPU). Skladatel s tímhle vším musí počítat. Vemte si třeba Dvořáka nebo Smetanu, když psali své dílo pro celý orchestr. To byli vyloženě špičkoví "programátoři". A na vyzkoušení své melodie neměli kromě živých hudebníků žádné moderní technologie. Dnes pokud někdo tvoří třeba elektronickou hudbu, tak to dělá v pohodlí domova, za počítačem, má tam časovou osu, melodii skládá z předem definovaných bloků (moc jsem práci v FL studiu neviděl, tak neznám moc detaily).

Co tím chci říct? Ani nevím, je to spíš takový námět do diskuze. Možná teda, pokud někdo hraje na nějaký nástroj a opravdu ví co dělá, tak může vyzkoušet i programování. IMHO má k tomu dobré předpoklady (smysl pro systematickou práci, myšlení dopředu). Opačně to asi moc platit nebude - hudební sluch je vrozená vlastnost a nedá se naučit.

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Cela uvaha ma jednu chybu. Program je dobry, ked funguje, hudba je dobra, ked sa paci. Hudba nema lo…
fleg 28.05.2015 16:36
fleg
To není pravda. Já teda nejsem žádný hudebník, do hudební rodiny jsem se zatím jen skoropřiženil, al…
Redsnake 28.05.2015 16:38
Redsnake
Nema, zober si take okrajove styly ako metal, ci ultrajednoduchy punk. A kolko priaznivcov maju vo s…
fleg 28.05.2015 16:47
fleg
Ale i metal a ultrajednoduchej punk má svá pravidla. To, že je neznáš nebo jim nerozumíš, neznamená,…
cejna 28.05.2015 17:43
cejna
Rad sa necham poucit, sem s nimi.
fleg 28.05.2015 18:19
fleg
Nejsem žádnej velkej hudební teoretik, ale to ty podle všeho taky ne. Ale aspoň nějakej nástřel bys…
cejna 28.05.2015 18:43
cejna
Nie teoretik nie som, nemam ani hudobne vzdelania, sluch len taky priemerny, ale punk som hral uz ak…
fleg 28.05.2015 20:02
fleg
To je mozna pravda, ale ze jsi zahral par akordu a ted si myslis, jak je vlastne metal "zadarmo", ta… nový
helemese 14.07.2015 00:05
helemese
Niekedy mam fakt pocit, ze sa asi neviem vyjadrovat, respektive, ze ludia nachadzaju v mojich vetach… nový
fleg 14.07.2015 09:40
fleg
tak je z toho asynchronní bordel, který nezní nikomu. Myslíš Jazz? :-D
cejna 28.05.2015 17:41
cejna
Jazz obecně ne, leckterý se dá i poslouchat. Ale ačkoli jsem hudební všežravec, třeba free jazz fakt…
Zdenál 28.05.2015 20:15
Zdenál
Free jazz, myslíš něco jako Bitches Brew? To se fakt nedá - i když obsazení je skutečně hvězdné, že… nový
L-Core 14.07.2015 13:21
L-Core
Jojo, to je typická ukázka. Tohle mi někdy před 20 lety doporučil jeden známej jako reakci na mou te… poslední
Zdenál 14.07.2015 18:51
Zdenál
Matematika i hudba vyzaduje abstraktni mysleni, takze neni nahoda, ze skladatele jsou casto dobri ma… nový
helemese 14.07.2015 00:00
helemese

Cela uvaha ma jednu chybu. Program je dobry, ked funguje, hudba je dobra, ked sa paci. Hudba nema logiku, bud sa paci vacsine alebo len niekomu. Kazda hudba si najde svojho posluchaca.
Pointa uz bola povedana, hudba je robena na vysledny efekt, co ma byt emocia, program je robeny na to, aby robil to, co ma a ziadne emocie nevzbudzuje...mozno ak sa stretne particka programatorov budu onanovat nad nejakym zdrojakmom, ale inak si to predstavit neviem.
Ok, ale ista podobnost, co si uviedol tam je.

Nie teoretik nie som, nemam ani hudobne vzdelania, sluch len taky priemerny, ale punk som hral uz ako 15 rocny bez akychkolvek pravidiel a metalistom som sa stal za jeden den hrania, ked si ma zobral do parady kamos gitarista. Inak hrat neviem, talent nie som, ale ak ti niekto ukaze par akordov a nauci ta pohravat sa s kombom stanes sa aj ty metalovym hracom za 1 den ako ja.
Inak super zazitok, obcas som mal pocit, ze som naozaj hudobnik a chvilu uvazoval, ze si to aj kupim;o). Nakoniec zvitazil vo mne realista, zeby som sa tomu nikdy nevenoval.
A o punku ti kazdy povie, ze ak sa naucis 3 akordy na gitare, ktorymi vies zahrat zjednodusene v podstate hocico a na tom je v podstate zalozeny punk.

To je mozna pravda, ale ze jsi zahral par akordu a ted si myslis, jak je vlastne metal "zadarmo", tak je to hrozne usmevny :) Z garaze jste nikdy nevylezli, nikdy jste nedali dohromady nic, co by stalo za rec, ale hazet ramena, to by slo :D Nic ve zlem...ale je to jako bych ja, ktery neumi nakreslit poradne nic zacal rikat, ze umet kreslit je vlastne sranda, staci se naucit drzet stetec a delat cary :) Ono to tak lehke opravdu nebude.

Ono treba metalovi Dream Theater, kteri jsou vsichni hudebne velmi vzdelani a pochazi z jedne nejprestiznejsich americkych konzervatori jsou preci jen nekde jinde. A obecne je v metalu spousta vybornych muzikantu...jako v kazdem zanru. Staci ten zanr jen poznat...

Niekedy mam fakt pocit, ze sa asi neviem vyjadrovat, respektive, ze ludia nachadzaju v mojich vetach to, co tam nikdy nebolo.
Ty si nepochopil, ze to cele bola ironia?
Ze som bol "hudobnik" a nie hudobnik, ze som bol "metalista" a nie metalista? Ze hram dobre, ze to pripadalo len mne? Myslis si, ze keby nemam sebareflexiu, zeby som nehral dalej?
Ano rad si 'zahram", trebars s kamosom sme na ointraku mali ohromnu zabavk, ze sme sa na dvoch pc pustali simulator bubenika a kombinovali navzajom rozne sample. Nas to bavilo, vznikala pre nas hudba, ale neotravovali sme s tym nikoho (snad okrem izieb okolo;o)) a netvarili sme sa, ze vieme hrat.
Takze nerozumiem preco tocis o ramenach a porovnavas ma s nejaky profesionalnymi hudobnikmi.
Ano moj metal bol zadarmo prave preto, ze som si ho hral sam pre seba. Bavilo ma to a to je to hlavne nie?
Ja sa nechvalim, ja proste spominam na moje hudobne zazitky a trosku lutujem, ze som toho talentu nedostal do vienka viac, ze nemam viac chuti a energie sa naucit na nieco hrat.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru