To je takovej klasickej koloběh. Levicový strany naslibujou hory doly, jejich hloupý voliče nezajímá kde na to vezmou, takže volby vyhrajou. Pak nasekaj monstrózní dluhy a splní stejně jen malou část svejch slibů. Ty nesplněný sliby naserou jejich voliče, ty chytřejší naserou spíš ty dluhy. Takže další volby vyhraje "pravice", která bejvá přecijen zodpovědnější. Tudíž se pustí do reforem. Zastaví bezbřehý utrácení, v rozporu se svým programem a zdravým rozumem zvedne daně, začne brát lidi zvyklý na komfort levicovejch dávek u huby... Tím vším voliče zase nasere a v dalších volbách vyhraje zase levice. Takhle to je zařízený. Každej chvilku tahá pilku. Spokojený jsou nakonec všichni aktéři a jejich spřátelený firmy a sponzoři. Jedinej kdo to odsere je volič. Ale to je v pořádku, páč na lůzu je potřeba bič a jen malinko cukru...
Souhlasím, až na jednu nesrovnalost. Pravice není. Čili levice i "pravice" naslibuje a levice i "pravice" naseká dluhy. Dále viz. tvůj příspěvek.
Souhlasím, až na jednu nesrovnalost. Levice není. Čili "levice" i "pravice" naslibuje a "levice" i "pravice" naseká dluhy. Dále viz. tvůj příspěvek.
U nas mozna muzeme povazovat za levici KSCM, ono i o tehle strane je to odvazne tvrzeni, ale napriklad SPOZ nebo CSSD jsou vsechno jen ne levicove strany.
Jakou máš vlastně představu o tom, co je pravice a levice? Já se ztotožňuji zhruba s tímto pohledem: clanok.asp A z tohoto pohledu se mi zdá, že skutečně pravicový přístup tu mají možná dvě menší strany, ale zato levicových je tu plno a nejen komunisté.
Já pravici a levici vůbec nerozlišuju. Řadím se mezi liberální voliče. A takových stran je tu také málo.
Levičák vychází z toho, že nejvyšší autoritou je stát
To je samozrejme nesmysl a vylozene me to rozesmalo, staci si uvedomit, ze soucast levicoveho hnuti jsou anarchiste.
Jo, jinak osobne se mi libi definice, ze levice je spis kolektivismus a pravice zase individualismus. Sam bych se asi oznacil za levicaka prave proto, teda ze spoluprace je mnohem lepsi nez konkurence.
Ale to sis udělal oslí můstek, že spolupráce rovná se kolektivizace. Pravičák nechá na svobodné vůli jednotlivců, jestli chtějí spolupracovat. Levičák spolupráci nařídí (a to je kolektivizace).
Nikoli, pravicak se nemuze ucastnit spoluprace, protoze mu to jeho pravicove svedomi nedovoli, pro nej je zasadnim terminem konkurence. Jak zacnes spolupracovat, uz si levicak.
Ne. Pro pravičáka je spolupráce volbou, pro levičáka povinností. Rozdíl je v přístupu ke spolupráci, ne ve spolupráci.
Ne, to je nesmysl, pro levicaka je spoluprace jedinou moznosti, protoze kdyby ji odmitl, nebyl by levicakem, pro pravicaka je to presne naopak. Asi se neshodnem, ale je to tak jak rikam ja.
Neshodnem. Mluvíme každý o něčem jiném.
Je to tak, jak říká Zarniwúp. Já rád pracuji v týmu, ale ten tým si rád vyberu (případně mě oni přizvou). Vše založeno na individuální domluvě, nikoliv na nařízení někde shora.
Já rád pracuji v týmu
eeee, levicak.
No, ale k tomu chci nízké daně a minimální stát, tak jak můžu být levičák?
No, zamysli se nad sebou.
(Je to jen teorie, preci nikdo nerika, ze musis byt bud jenom napravo a chtit vsechno tak jak chce pravice nebo obracene.)
Byli Kolben a Daněk levičáci?
ale k tomu chci nízké daně a minimální stát
Asi nějaké nějaké sci fi? (můžeš nějaký takový vyjmenovat)
Švýcarsko např.
No to si mohl uvést rovnou Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Kuvajt .... Navíc celkové daňové zatížení dosahuje 29 % (Velké Británii 34 % HDP) se mi tak zase málo nezdá i když jeto asi v Evropě nejméně. A stát zasahuje dost neurvale i když vice pomocí referend.
to je vtip, že ano? už jen umístění toho článku jej jasně profiluje jako dílko neomylného, vševědoucího a zejména o své pravdě přesvědčeného tvora.
Navíc autorovo schizma "všichni hajzlíci jsou levičáci, a pokud nejsou, tak je za ně prohlásíme" je zcela mylné, protože si mýlí politickou orientaci (levo vs. pravo) se svobodou vs. diktaturou. Mimochodem, naprostá svoboda se jmenuje anarchie a je považována za jednu z ultralevicových ideologií.
Tedy nelze souhlasit s tím, že pravice hájí svobodu jako takovou, ale spíše svou svobodu exploatovat dle určitých pravidel lidskou společnost, ať už přímo, nebo pomocí korporací. Ostatně kdo zná Startrek, musí vidět velmi pěknou paralelu mezi Ferengy a českými libertariány neoliberály apod.
Špek.
Takže další volby vyhraje "pravice", která bejvá přecijen zodpovědnější.
Tohle je mozna problem Ceske republiky (ale nejen nas, i v Recku doslo k necemu podobnemu).
Nejvetsi dluhy nasraly tzv. pravicove vlady.
Stranu Pratel Organizovaneho Zlocinu urcite volit nebudu, ale on to vylozene blbej napad neni. Je to samozrejme za soucasne situace nerealne, ale mimochodem je to jedno z dalsich opatreni, ktere by melo navazat na Zakladni prijem. Podivej se, dneska ti Ceske drahy tvori ohromnou kazdorocni financni ztratu, ktera je vytvarena predevsim na reditelstvi teto statni firmy. Kdyz pominu vylozenou zlodejinu, tak obrovske mnozstvi lidi v Ceskych drahach dela neefektivni zbytecnou praci, od zbytecnych administrativcu az po vyber jizdneho. Na drahach potrebujes masinfiry, vypravci, posunovace vozu, atd. ale finance z vyberu jizdneho nestaci ani na ten zbytek, natoz na ty dulezite profese bez kterych se drahy opravdu neobejdou. Proc teda vybirat jizdne, kdyz navic jako pridanou hodnotu k preprave vlakem mas ochranu prirody a zivota lidi (vlak je nejekologictejsi zpusob prepravy).
Podivej je to podobne jako u prazske MHD, kdy se zjistilo, ze vyber jizdneho je drazsi nez vybrane jizdne, ale nejde to jizdne zrusit, protoze uz dnes je prazska MHD preplnena a po zruseni jizdneho by tak maximalne doslo ke kolapsu. Navic autobusova doprava nijak ekologicka neni, takze ta nema ani pridanou hodnotu a prazske metro je narvane porad, ikdyz jsou jizdenky pomerne drahe.
Prijde mi nesmyslne nevybirat jizdne jen mimo spicku, protoze tim nc moc neusetris, ty profese tam stejne budou muset zustat na dobu, kdy se vybira. Ale pokud by to bylo jen prechodne opatreni nez bude jizdne zruseno zcela, tak proc ne. A jak rikam, tohle nejde udelat jen tak bez dalsich navaznych temat. Napriklad dnes nemuze byt vlak zdarma, protoze bychom se do nej ve spicce vsichni nevlezli. Treba me to odradi a radeji jedu levnejsim, ale neekologickym autobusem, ktery mimochodem taky stat dotuje. Diky tomu, ale je v tom vlaku vic mista a vejdou se do nej vsichni. Je docela mozne, ze kdyby lidi nemuseli spechat, meli by zakladni prijem, pak by si mohli rozlozit cestovani i mimo spicku a teda by ve vlaku nenastavaly tlacenice, kvuli kterym je nutne to jizdne vybirat, protoze lepsi omezeni prilis monoha cestujicich zatim nikdo nevynalezl.
Proste vsechno souvisi se vsim a jak jsem rikal ve vlaknu o Zakladnim prijmu, to proste nelze realizovat jen tak bez dalsich veci jako je napriklad ono cestovani vlakem. (To je ale jen kapka v mori kolik by bylo potreba zmenit veci.)
Tohle je myslím nesmysl i vzhledem k základnímu příjmu. Jednak "všechno patří všem" období už jsme si zažili, ve výsledku si nikdo ničeho nevážil a náklady (údržba, opravy, obměňování) by proti dnešku enormě narostly. Naopak, na železnici, i ty státem dotované spoje patří zdravá konkurence. Vyhlásí se výběrové řízení na nějakou trať na 5 let a zvítězí zájemce, který bude ochotná jezdit nejlevněji. Na frekventovaných traťích by to mohlo dotace z odstranit úplně. Tj. správa dopravní cesty (státní správce) pronajíma traťoprostor a stará se o koleje a nádraží (tam by měli spadat dispečeři provozu, výpravčí, údržbáři) a ostatní dopravci (včetně českých drah) si pronajímají možnost jezdit a případně soutěží o provoz na dotovaných tratích.
PS: jízdné (vlak, MHD - i nejdražší z českých, Pražská, je levnější než většina v evropě, při jedné z nejlepších obslužností) je u nás obecně levnější, než ve státech EU. Ostatní ceny se neliší (nebo jsou u nás i vyšší), je tedy možné i jízdné porovnávat v absolutní hodnotě, nikoli poměřovat k platům.
Nemas pravdu a dokazat ti to je velice jednoduche.
Podivej Evropa je kontinent, navic vyjma Alp pomerne rovinaty a tedy pro zeleznici jako stvoreny, navic i v tech Alpach jsou tunely vybudovany a trate polozeny. Zeleznice je nakladove velice levny a hlavne super ekologicky zpusob dopravy, zeleznice nema snad zadnou nevyhodu krome teda toho, ze ti nedoveze prdel az pred barak a na posledni staci mezi nadrazim a domovem musis pouzit jiny druh prepravy. Zeleznice je (nebo muze byt) super rychla a pohodlna atd. Proste je to idealni dopravni prostredek, presto si v Evrope nicime zivotni prostredi neekologickymi autobusy, neekologickymi automobily a super neekologickou leteckou dopravou. Uvedom si, ze zeleznice neni jen o te jednorazove cene "dovez me odsud tam", ale hlavne o te ekologii, o tom, ze velice levne a zdrave roztlacis vlak, ktery pak jede tam, kam se potrebujes dostat.
Presto, ze dokonce i v CR uz na nekterych tratich zacala fungovat konkurence a zeleznice v Evrope funguje a obzvlaste v CR mame pomerne siroce vybudouvanou trat, je v tuto chvili nejdrazsim dopravnim prostredkem. Zcela evidentne zde ekonomika i zdravy rozum selhavaji a to nejen u nas ale temer vsude v Evrope.
Pokud se budeme bavit o nejakem udrzitelnem rozvoji, at uz treba o Zakladnim prijmu jako o nastroji jak zabranit opodstatnene vzrustajici nezamestnanosti, nebot praci lidi mohou nahradit stroje, patri k tomuto udrzitelnemu rozvoji jiste i cestovani (preprava) a jedinna opravdu "zelena" doprava je zeleznice.
Kdyz tedy vidime, ze tvuj napad (ten ktery se dnes realizuje - konkurence na zeleznici) nefunguje a pro lidi neni nejlepsi mozna preprava tou nejvyhodnejsi, znamena to, ze je potreba to zkusit jinak. Nebo muzeme na pomalu uvadajici zeleznici rezignovat, dal podporovat automobilovy a letecky prumysl a nakonec v tom smradu a znicenem zivotnim prostredi zemrit.
Pokud vím, konkurenci na lokálních tratích nemáme žádnou a na té hlavní, to funguje docela dobře. Znám pár managerů a ti radeji volí při cestě do Ostravy železnici, místo auta. Já osobně jezdím vlakem skoro všude. Na slovensku už nějakou tu trať provozuje Student Agency a tam se zvedl počet cestujících náramně.
Až stát zavede (a bude dodržovat) průhledné statní podniky, odměňování manageru a vymáhání odpovědnosti (jako správny akcionář) a nebudou to jen odkladiště pro kamarády, pak může být i státní firma k něčemu. Bez toho, bohužel, ne.
Ekologický aspekt je důležitý, ale je třeba koukat i na druhý konec drátů. U nás se elektřina příliš ekologicky nevyrábí. Je tu potenciál, že železnice může být ekologická, až se začne ekologicky vyrábět elekřina.
No ja volim autobus, pokud me doprava busem vyjde na 130,- a vlak 205,- tak nemam moc co resit, proste si zeleznici nemuzu dovolit. A podivam-li se kamkoli jinam, tak je to stejne, doprava po zeleznici treba do Italie te vyjde na dvounasobek ceny autobusu. To proste neni normalni. Do Francie je dokonce i letecky levnejsi nez zeleznici.
Podivam-li se na hlavni trat do Brna, tak cena za konkurencni dopravce porad vyjde draz nez bus.
Ekologicky aspekt je opravdu dulezity. A to i dnes, kdy se elektrina ekologicky prilis nevyrabi, protoze porad je zeleznice nejmene zatezujici zivotni prostredi. Jednoduse na rozjezd automobilu potrebujes mnohem vetsi silu (energii) nez na rozjezd vlaku. Velmi lehky priklad, jdi nekam na parkoviste kamionu a zkus roztlacit naves a popojet s nim par metru s tim, ze ho budes jen tlacit vlastni silou. Potom jdi nekam na nadrazi, na slepe koleji si najdi neaky odstaveny vagon a zkus ho roztlacit - pozor, abys ho pak zvladl i zastavit.
Pokud si vyhlédneš letenku v předstihu a nebude se ti vadit lítat s Ryanair či Wizzair (např. v Londýně neskončíš na Heathrow, ale na Stanstedu či Lutonu), je letecká doprava několika- až mnohonásobně levnější než dráha. IMHO postavené na hlavu, ale je to tak.
jj, presne tak, ikdyz s Ryanairem bych neletel (ne ze bych vlez do letadla nekomu jinymu ) uz vubec, onehda jsem cetl, ze v ramci setreni tankujou min paliva, takze kdyz prilitnou nekam kde to je ucpany, tak musej jit na predcasny pristani, protoze zadny letiste si neriskne, ze jim to spadne na hlavu.
No, zrovna ten příklad s Pařiží pokulhává, protože když si včas rezervuješ jízdenky, dostaneš se do Paříže za cenu letenky (osobně odzkoušeno). To, že je bus ovšem asi tak třikrát levnější je ale smutný fakt. Já tedy volil vlak 1) je mnohem pohodlnější než bus 2) chtěl jsem se projet TGV
I když, teď jsem u StudentAgency viděl přeprodávat akci DB - Praha - Paříž - Z Prahy busem do Norimberku a odtama rychlovlakem do Paříže - za €59, což už je cena konkurující i autobusu.
Co se týče dráhy, směrem z Prahy má tu smůlu, že žádná hlavní trať nevede přímo na západ a aní jedna z těch tratí neumožňuje na nějakém delším úseku jet alespoň těch 160.
Neradí jim Luftjarda nebo Paroubek? A jací to byli populisti; zdá se, že jim roste zdatná konkurence. Volit to pochopitelně nebudu.
Nejlepší je komunizmus-tam je zadarmo všechno. Nebuďte příštipkáři. Jinak ZADARMO je akorát špek v pasti na myši. A vůbec proč se bavit o ZADARMO když si můžem všichni všechno koupit. Životní úroveŇ stoupá a vy zde kňučíte k vůli každé Kč. Ale tema ZADARMO je velmi zapříspěvkované. Je to nosné tema mnoha diskuzí.
To je snad normální. Kdo víc naslibuje, dostane víc hlasů.
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Miroslav-Macek-Babisovy-kydy-o-minimalni-mzde-285213
To je takovej klasickej koloběh. Levicový strany naslibujou hory doly, jejich hloupý voliče nezajímá kde na to vezmou, takže volby vyhrajou. Pak nasekaj monstrózní dluhy a splní stejně jen malou část svejch slibů. Ty nesplněný sliby naserou jejich voliče, ty chytřejší naserou spíš ty dluhy. Takže další volby vyhraje "pravice", která bejvá přecijen zodpovědnější. Tudíž se pustí do reforem. Zastaví bezbřehý utrácení, v rozporu se svým programem a zdravým rozumem zvedne daně, začne brát lidi zvyklý na komfort levicovejch dávek u huby... Tím vším voliče zase nasere a v dalších volbách vyhraje zase levice. Takhle to je zařízený. Každej chvilku tahá pilku. Spokojený jsou nakonec všichni aktéři a jejich spřátelený firmy a sponzoři. Jedinej kdo to odsere je volič. Ale to je v pořádku, páč na lůzu je potřeba bič a jen malinko cukru...
Souhlasím, až na jednu nesrovnalost. Pravice není. Čili levice i "pravice" naslibuje a levice i "pravice" naseká dluhy. Dále viz. tvůj příspěvek.
Souhlasím, až na jednu nesrovnalost. Levice není. Čili "levice" i "pravice" naslibuje a "levice" i "pravice" naseká dluhy. Dále viz. tvůj příspěvek.
U nas mozna muzeme povazovat za levici KSCM, ono i o tehle strane je to odvazne tvrzeni, ale napriklad SPOZ nebo CSSD jsou vsechno jen ne levicove strany.
Jakou máš vlastně představu o tom, co je pravice a levice? Já se ztotožňuji zhruba s tímto pohledem:
clanok.asp
A z tohoto pohledu se mi zdá, že skutečně pravicový přístup tu mají možná dvě menší strany, ale zato levicových je tu plno a nejen komunisté.
Já pravici a levici vůbec nerozlišuju. Řadím se mezi liberální voliče. A takových stran je tu také málo.
To je samozrejme nesmysl a vylozene me to rozesmalo, staci si uvedomit, ze soucast levicoveho hnuti jsou anarchiste.
Fajn, očekávám tedy pohled Redmarxe..
https://cs.wikipedia.org/wiki/Levice
Ten clanek se mi nelibi, protoze i tam se autor uchyluje k dojmum, coz neni encyklopedicka zalezitost, ale jako prvni nahled to myslim staci.
Nejake vlastni dojmy tu ted psat nebudu, nemam na to zrovna naladu.
Definice pravice a levice.
Typicke zblebty, ktere nemaji pro vymezeni pojmu opodstatneni.
Tady je nahled na vyznam slov zpracovan mnohem lepe:
https://frantovo.cz/blog/?q=pojeti-pojmu-levice-pravice
Četl jsi to vůbec?
Jo,
jinak osobne se mi libi definice, ze levice je spis kolektivismus a pravice zase individualismus. Sam bych se asi oznacil za levicaka prave proto, teda ze spoluprace je mnohem lepsi nez konkurence.
Ale to sis udělal oslí můstek, že spolupráce rovná se kolektivizace.
Pravičák nechá na svobodné vůli jednotlivců, jestli chtějí spolupracovat. Levičák spolupráci nařídí (a to je kolektivizace).
Nikoli, pravicak se nemuze ucastnit spoluprace, protoze mu to jeho pravicove svedomi nedovoli, pro nej je zasadnim terminem konkurence. Jak zacnes spolupracovat, uz si levicak.
Ne.
Pro pravičáka je spolupráce volbou, pro levičáka povinností. Rozdíl je v přístupu ke spolupráci, ne ve spolupráci.
Ne, to je nesmysl, pro levicaka je spoluprace jedinou moznosti, protoze kdyby ji odmitl, nebyl by levicakem, pro pravicaka je to presne naopak. Asi se neshodnem, ale je to tak jak rikam ja.
Neshodnem. Mluvíme každý o něčem jiném.
Je to tak, jak říká Zarniwúp. Já rád pracuji v týmu, ale ten tým si rád vyberu (případně mě oni přizvou). Vše založeno na individuální domluvě, nikoliv na nařízení někde shora.
eeee, levicak.
No, ale k tomu chci nízké daně a minimální stát, tak jak můžu být levičák?
No, zamysli se nad sebou.
(Je to jen teorie, preci nikdo nerika, ze musis byt bud jenom napravo a chtit vsechno tak jak chce pravice nebo obracene.)
Byli Kolben a Daněk levičáci?
Asi nějaké nějaké sci fi?
(můžeš nějaký takový vyjmenovat)
Švýcarsko např.
No to si mohl uvést rovnou Spojené Arabské Emiráty, Saudská Arábie, Kuvajt ....
Navíc celkové daňové zatížení dosahuje 29 % (Velké Británii 34 % HDP) se mi tak zase málo nezdá i když jeto asi v Evropě nejméně.
A stát zasahuje dost neurvale i když vice pomocí referend.
to je vtip, že ano?
už jen umístění toho článku jej jasně profiluje jako dílko neomylného, vševědoucího a zejména o své pravdě přesvědčeného tvora.
Navíc autorovo schizma "všichni hajzlíci jsou levičáci, a pokud nejsou, tak je za ně prohlásíme" je zcela mylné, protože si mýlí politickou orientaci (levo vs. pravo) se svobodou vs. diktaturou. Mimochodem, naprostá svoboda se jmenuje anarchie a je považována za jednu z ultralevicových ideologií.
Tedy nelze souhlasit s tím, že pravice hájí svobodu jako takovou, ale spíše svou svobodu exploatovat dle určitých pravidel lidskou společnost, ať už přímo, nebo pomocí korporací. Ostatně kdo zná Startrek, musí vidět velmi pěknou paralelu mezi Ferengy a českými libertariány neoliberály apod.
Špek.
Tohle je mozna problem Ceske republiky (ale nejen nas, i v Recku doslo k necemu podobnemu).
Nejvetsi dluhy nasraly tzv. pravicove vlady.
Stranu Pratel Organizovaneho Zlocinu urcite volit nebudu, ale on to vylozene blbej napad neni. Je to samozrejme za soucasne situace nerealne, ale mimochodem je to jedno z dalsich opatreni, ktere by melo navazat na Zakladni prijem. Podivej se, dneska ti Ceske drahy tvori ohromnou kazdorocni financni ztratu, ktera je vytvarena predevsim na reditelstvi teto statni firmy. Kdyz pominu vylozenou zlodejinu, tak obrovske mnozstvi lidi v Ceskych drahach dela neefektivni zbytecnou praci, od zbytecnych administrativcu az po vyber jizdneho. Na drahach potrebujes masinfiry, vypravci, posunovace vozu, atd. ale finance z vyberu jizdneho nestaci ani na ten zbytek, natoz na ty dulezite profese bez kterych se drahy opravdu neobejdou. Proc teda vybirat jizdne, kdyz navic jako pridanou hodnotu k preprave vlakem mas ochranu prirody a zivota lidi (vlak je nejekologictejsi zpusob prepravy).
Podivej je to podobne jako u prazske MHD, kdy se zjistilo, ze vyber jizdneho je drazsi nez vybrane jizdne, ale nejde to jizdne zrusit, protoze uz dnes je prazska MHD preplnena a po zruseni jizdneho by tak maximalne doslo ke kolapsu. Navic autobusova doprava nijak ekologicka neni, takze ta nema ani pridanou hodnotu a prazske metro je narvane porad, ikdyz jsou jizdenky pomerne drahe.
Prijde mi nesmyslne nevybirat jizdne jen mimo spicku, protoze tim nc moc neusetris, ty profese tam stejne budou muset zustat na dobu, kdy se vybira. Ale pokud by to bylo jen prechodne opatreni nez bude jizdne zruseno zcela, tak proc ne. A jak rikam, tohle nejde udelat jen tak bez dalsich navaznych temat. Napriklad dnes nemuze byt vlak zdarma, protoze bychom se do nej ve spicce vsichni nevlezli. Treba me to odradi a radeji jedu levnejsim, ale neekologickym autobusem, ktery mimochodem taky stat dotuje. Diky tomu, ale je v tom vlaku vic mista a vejdou se do nej vsichni. Je docela mozne, ze kdyby lidi nemuseli spechat, meli by zakladni prijem, pak by si mohli rozlozit cestovani i mimo spicku a teda by ve vlaku nenastavaly tlacenice, kvuli kterym je nutne to jizdne vybirat, protoze lepsi omezeni prilis monoha cestujicich zatim nikdo nevynalezl.
Proste vsechno souvisi se vsim a jak jsem rikal ve vlaknu o Zakladnim prijmu, to proste nelze realizovat jen tak bez dalsich veci jako je napriklad ono cestovani vlakem. (To je ale jen kapka v mori kolik by bylo potreba zmenit veci.)
Tohle je myslím nesmysl i vzhledem k základnímu příjmu. Jednak "všechno patří všem" období už jsme si zažili, ve výsledku si nikdo ničeho nevážil a náklady (údržba, opravy, obměňování) by proti dnešku enormě narostly. Naopak, na železnici, i ty státem dotované spoje patří zdravá konkurence. Vyhlásí se výběrové řízení na nějakou trať na 5 let a zvítězí zájemce, který bude ochotná jezdit nejlevněji. Na frekventovaných traťích by to mohlo dotace z odstranit úplně. Tj. správa dopravní cesty (státní správce) pronajíma traťoprostor a stará se o koleje a nádraží (tam by měli spadat dispečeři provozu, výpravčí, údržbáři) a ostatní dopravci (včetně českých drah) si pronajímají možnost jezdit a případně soutěží o provoz na dotovaných tratích.
PS: jízdné (vlak, MHD - i nejdražší z českých, Pražská, je levnější než většina v evropě, při jedné z nejlepších obslužností) je u nás obecně levnější, než ve státech EU. Ostatní ceny se neliší (nebo jsou u nás i vyšší), je tedy možné i jízdné porovnávat v absolutní hodnotě, nikoli poměřovat k platům.
Nemas pravdu a dokazat ti to je velice jednoduche.
Podivej Evropa je kontinent, navic vyjma Alp pomerne rovinaty a tedy pro zeleznici jako stvoreny, navic i v tech Alpach jsou tunely vybudovany a trate polozeny. Zeleznice je nakladove velice levny a hlavne super ekologicky zpusob dopravy, zeleznice nema snad zadnou nevyhodu krome teda toho, ze ti nedoveze prdel az pred barak a na posledni staci mezi nadrazim a domovem musis pouzit jiny druh prepravy. Zeleznice je (nebo muze byt) super rychla a pohodlna atd. Proste je to idealni dopravni prostredek, presto si v Evrope nicime zivotni prostredi neekologickymi autobusy, neekologickymi automobily a super neekologickou leteckou dopravou. Uvedom si, ze zeleznice neni jen o te jednorazove cene "dovez me odsud tam", ale hlavne o te ekologii, o tom, ze velice levne a zdrave roztlacis vlak, ktery pak jede tam, kam se potrebujes dostat.
Presto, ze dokonce i v CR uz na nekterych tratich zacala fungovat konkurence a zeleznice v Evrope funguje a obzvlaste v CR mame pomerne siroce vybudouvanou trat, je v tuto chvili nejdrazsim dopravnim prostredkem. Zcela evidentne zde ekonomika i zdravy rozum selhavaji a to nejen u nas ale temer vsude v Evrope.
Pokud se budeme bavit o nejakem udrzitelnem rozvoji, at uz treba o Zakladnim prijmu jako o nastroji jak zabranit opodstatnene vzrustajici nezamestnanosti, nebot praci lidi mohou nahradit stroje, patri k tomuto udrzitelnemu rozvoji jiste i cestovani (preprava) a jedinna opravdu "zelena" doprava je zeleznice.
Kdyz tedy vidime, ze tvuj napad (ten ktery se dnes realizuje - konkurence na zeleznici) nefunguje a pro lidi neni nejlepsi mozna preprava tou nejvyhodnejsi, znamena to, ze je potreba to zkusit jinak. Nebo muzeme na pomalu uvadajici zeleznici rezignovat, dal podporovat automobilovy a letecky prumysl a nakonec v tom smradu a znicenem zivotnim prostredi zemrit.
Pokud vím, konkurenci na lokálních tratích nemáme žádnou a na té hlavní, to funguje docela dobře. Znám pár managerů a ti radeji volí při cestě do Ostravy železnici, místo auta. Já osobně jezdím vlakem skoro všude. Na slovensku už nějakou tu trať provozuje Student Agency a tam se zvedl počet cestujících náramně.
Až stát zavede (a bude dodržovat) průhledné statní podniky, odměňování manageru a vymáhání odpovědnosti (jako správny akcionář) a nebudou to jen odkladiště pro kamarády, pak může být i státní firma k něčemu. Bez toho, bohužel, ne.
Ekologický aspekt je důležitý, ale je třeba koukat i na druhý konec drátů. U nás se elektřina příliš ekologicky nevyrábí. Je tu potenciál, že železnice může být ekologická, až se začne ekologicky vyrábět elekřina.
No ja volim autobus, pokud me doprava busem vyjde na 130,- a vlak 205,- tak nemam moc co resit, proste si zeleznici nemuzu dovolit. A podivam-li se kamkoli jinam, tak je to stejne, doprava po zeleznici treba do Italie te vyjde na dvounasobek ceny autobusu. To proste neni normalni. Do Francie je dokonce i letecky levnejsi nez zeleznici.
Podivam-li se na hlavni trat do Brna, tak cena za konkurencni dopravce porad vyjde draz nez bus.
Ekologicky aspekt je opravdu dulezity. A to i dnes, kdy se elektrina ekologicky prilis nevyrabi, protoze porad je zeleznice nejmene zatezujici zivotni prostredi. Jednoduse na rozjezd automobilu potrebujes mnohem vetsi silu (energii) nez na rozjezd vlaku. Velmi lehky priklad, jdi nekam na parkoviste kamionu a zkus roztlacit naves a popojet s nim par metru s tim, ze ho budes jen tlacit vlastni silou. Potom jdi nekam na nadrazi, na slepe koleji si najdi neaky odstaveny vagon a zkus ho roztlacit - pozor, abys ho pak zvladl i zastavit.
Pokud si vyhlédneš letenku v předstihu a nebude se ti vadit lítat s Ryanair či Wizzair (např. v Londýně neskončíš na Heathrow, ale na Stanstedu či Lutonu), je letecká doprava několika- až mnohonásobně levnější než dráha. IMHO postavené na hlavu, ale je to tak.
jj, presne tak, ikdyz s Ryanairem bych neletel (ne ze bych vlez do letadla nekomu jinymu ) uz vubec, onehda jsem cetl, ze v ramci setreni tankujou min paliva, takze kdyz prilitnou nekam kde to je ucpany, tak musej jit na predcasny pristani, protoze zadny letiste si neriskne, ze jim to spadne na hlavu.
No, zrovna ten příklad s Pařiží pokulhává, protože když si včas rezervuješ jízdenky, dostaneš se do Paříže za cenu letenky (osobně odzkoušeno). To, že je bus ovšem asi tak třikrát levnější je ale smutný fakt. Já tedy volil vlak 1) je mnohem pohodlnější než bus 2) chtěl jsem se projet TGV
I když, teď jsem u StudentAgency viděl přeprodávat akci DB - Praha - Paříž - Z Prahy busem do Norimberku a odtama rychlovlakem do Paříže - za €59, což už je cena konkurující i autobusu.
Co se týče dráhy, směrem z Prahy má tu smůlu, že žádná hlavní trať nevede přímo na západ a aní jedna z těch tratí neumožňuje na nějakém delším úseku jet alespoň těch 160.
Neradí jim Luftjarda nebo Paroubek? A jací to byli populisti; zdá se, že jim roste zdatná konkurence. Volit to pochopitelně nebudu.
Nejlepší je komunizmus-tam je zadarmo všechno. Nebuďte příštipkáři. Jinak ZADARMO je akorát špek v pasti na myši. A vůbec proč se bavit o ZADARMO když si můžem všichni všechno koupit. Životní úroveŇ stoupá a vy zde kňučíte k vůli každé Kč. Ale tema ZADARMO je velmi zapříspěvkované. Je to nosné tema mnoha diskuzí.
Já nekňučím