Tohle je myslím nesmysl i vzhledem k základnímu příjmu. Jednak "všechno patří všem" období už jsme si zažili, ve výsledku si nikdo ničeho nevážil a náklady (údržba, opravy, obměňování) by proti dnešku enormě narostly. Naopak, na železnici, i ty státem dotované spoje patří zdravá konkurence. Vyhlásí se výběrové řízení na nějakou trať na 5 let a zvítězí zájemce, který bude ochotná jezdit nejlevněji. Na frekventovaných traťích by to mohlo dotace z odstranit úplně. Tj. správa dopravní cesty (státní správce) pronajíma traťoprostor a stará se o koleje a nádraží (tam by měli spadat dispečeři provozu, výpravčí, údržbáři) a ostatní dopravci (včetně českých drah) si pronajímají možnost jezdit a případně soutěží o provoz na dotovaných tratích.
PS: jízdné (vlak, MHD - i nejdražší z českých, Pražská, je levnější než většina v evropě, při jedné z nejlepších obslužností) je u nás obecně levnější, než ve státech EU. Ostatní ceny se neliší (nebo jsou u nás i vyšší), je tedy možné i jízdné porovnávat v absolutní hodnotě, nikoli poměřovat k platům.