DOL (pruplav Dunaj-Odra-Labe)
Tak jak jste na tom? Podporujete vystavbu pruplavu Dunaj-Odra-Labe?
Ja jsem zastance, byt je mi jasny ze takova stavba k tunelovani rozpoctu laka az prilis. Ale jinak vidim pouze pozitiva - vodni cesta je velkokapacitni a pri rozumnem provedeni velmi ekologicka, na liniovou stavbu zapada do krajiny velmi dobre. A myslim, ze napojeni na Dunaj, co by velmi vyznamnou trasu obchodu, by nam velmi pomohlo.
Zeptám se dětí - ty to budou platit.
BTW: většinu roku je Labe nesplavné, takže se to zboží asi bude převážet na Vydrách, ne?
Tak dulezitejsi a i levnejsi(a me by docela i stacila) cast je pruplav dunaj-odra. Ta labska vetev je sice taky dulezita, ale ne zas az tak zasadne.
A co se labe tyce - problemy se splavnosti jsou v useku Usti n. L. az Hrensko(tam jsou znacny), maximalne Drazdany(tam to neni sice zadna slava, ale ponor 1.6m je tam skoro furt). Dal uz je ta reka plne vyhovujici, i v sussich obdobich. S tou casti u nas muzeme neco delat, s tou casti v nemecku nemci momentalne nic delat nechtej, ale verim tomu ze by si snadno dali rict, kdyby to pro ne bylo vyhodny - coz by pri existenci pruplavu vyhodny bylo.
Nevím, je to docela mega.... Pochybuju o tom, že by se postavil průplav i k Labi, pokud by byl nejdříve hotový průplav Dunaj - Odra. A to by asi byl, na polské straně bude ten zájem určitě větší, než na německé.
Jedno plus by kanál D-O měl, horníci z Paskova by měli zase co dělat.
Pokud vim, tak postup praci ma bejt:
1) dotahnout dunaj do cech - coz je problem velkej, protoze na dolnim toku moravy je luzni les, kterej by mel byt zachovan. Jsou tam ve hre 4 varianty trasy, vsechny vyzaduji kooperaci se slovakama/rakusakama.
2) reka Morava, tam je relativne malo prace, to je jedna z nejvic zregulovanejch rek, navic se uz pri regulaci myslelo ze to jednou splavni
3) propojeni s Odrou - polaci ted postavili novou hraz u Kozle, komora tam sice neni ale pocita se s ni.
4) Pripojeni Labe a to bude drahy...
Hm, ještě mě napadá. Dunaj -> Maďarsko -> Rumunsko a končí v Černém moři a pak to mají pod kontrolou Turci. Co s takovým průplavem? Je skutečně nějaký ekonomický tlak na výstavbu, má o to někdo konkrétní zájem?
Aby to nedopadlo třeba jako tenhle most.
Jeste zapominas na dunaj na druhou stranu - via RMD kanal az do antverp...
(jsou v ni nejaky nedodelky, napr odra je Va cela, ale to je detail)
No dejme tomu. Co ten kousek Mulhouse -> Plagny směrem na Arles? Je to pořád I, II?
Bohuzel, projede maximalne Peniche(39x5m pri ponoru 1.8m). A nevypada to, ze by se melo jit nahoru, i kdyz v minulosti takovy plany byli. Ovsem francouzi tedkon kopou seina-sever, takze timto smerem to bude otevreny taky. A nahore jsou zase plany znovuotevrit a zvetsit dneprovsko-bugsky kanal, coz by otviralo cestu na dnepr.
Rozhodně proti.
V podstatě jsem pro. Až na to zmiňovaný tunelování. Z toho bych měl celkem obavy...
Jednak. Druhak nevidím přínos, doprava po vodě je sice ekologická (což asi nejde říci o nějakém kanálu), kapacitní, avšak pomalá a ve finále dražší než třeba železniční ucelené soupravy.
Neodvážil bych se tvrdit, že je jakákoliv doprava dražší, než železniční. Aspoň u nás.
Z něčeho bude potřeba ten kanál zaplatit. Z čeho myslíš, že to bude? Že se Mlhoš plácne přes kapsu, když o tom kanále tak sní? Bude to z daní a poplatků za vodní cestu.
Ale já ten kanál neobhajuji. Ale počítáš tedy do ceny ucelených železničních souprav například i cenu rekonstrukce železničního koridoru?
Je iluzorní se domnívat, že po takovéto megastavbě nedojde ke zvýšení poplatků za použití vodní cesty. Jistě, po nějaké rekonstrukci železničního koridoru ty ceny mohou stoupnout též, domnívám se však, že to není až tak dobře průchodné - už třeba kvůli státem objednávané a dotované osobní dopravě.
Abychom to nějak uzavřeli - stavbu kanálu považuji (jsem však spíš laik v oboru) za zbytečnou a za teprve zbytečnou považuji jakousi studii za 400 mil. Kč... Z toho, co jsem o kanálu četl vyplývá, že i mnozí odborníci to považují za spíše neproveditelné, třeba jen kvůli překonání vrchoviny v okolí České Třebové, kde by kanál musel překonat převýšení v řádu stovek metrů.
A onen propíraný tunel, který by to s sebou přineslo, je jen třešničkou na dortu.
Na ceny mam svuj nazor, ale co se tyce ty pomalosti - to vadi v mensim mnozstvi pripadu nez se zda. Ostatne kontajner pluje z Ciny 22-30 dni do Hamburku a jestli sem pak jede dva dny vlakem, nebo tejden lodi je uz jedno. Mnohem kritictejsi je otazka spolehlivosti. I kdyz fabrika jede "just in time", tak ji je jedno jak dlouho trva cesta(to zajima akorat planovace), dulezity je, ze material dorazi presne v nejakym case.
No a pak tu jsou vdecny materialy, jako ruda, obili, pisek, chemikalie, srot(zeleznej i sojovej), tam to je vsechno o nejlevnejsi cene a zbytek se prizpusobi.
Sorry, nedá mi to. Cena není nejlevnější; cena je nižší nebo vyšší. Levnější či nejlevnější je zboží či služba.
recht mas
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=l6Oz9tda0hk#t=17
Mě by se to docela líbilo. Sice by to vyšlo pekelně draho, ale potom by to bylo k užitku. Nelze se dívat pouze na přepravu z místa na místo, ale také by to dalo lidem práci.
Můžou třeba ti lidé stavět hladovou zeď, nebo opravovat silnice. To by dalo taky hodně lidem práci a potřeba je to víc, než nějaká Potěmkinova vesnice.
No, ma to dva aspekty. Cisla co reknu, sou od az nekritickejch priznivcu, ale: 35000lidi na 10 let zamestna stavba samotna - to je ta hladova zed, docasnost. Ale dalsich 5500 zamestna ten pruplav a okoli - hlavne pristavni delnici, lodnici, servismani, obsluhy komor... No a pak je otazka, kolik lidi dal bude mit praci. V tomhle punktu si netroufam odhadnout vubec nic. Prumysl je ted v utlumu, ale to nemuze jit do nekonecna, jednoho dne se zase neco tady bude vyrabet a ta vyroba, ktera bude tezit z levny dopravy, ta by mohla zamestnat spoustu lidi.
Nejspíš máš pravdu, resp. se jí blížíš. Jenže zkušenosti se stávajícími stavbami (mají rozsah kadibudky, přirovnáme-li je k tomu kanálu) ukazují, že tohle všechno je z říše snů. Jen deset let bude trvat, než se změní územní plány, vydají stavební povolení. Kolikpak pozemků farmářek Havránkových to má v cestě? Kolika lokalitami, kde žije nějaká chráněná splešťule? Potřebnost stavby se jeví jinak dnes, jinak se bude jevit za 20 let a jinak za 50.
Vzpomeňme D8 přes České středohoří, D11 u Hradce, Tunel Blanka v Praze (kde není jisté, zda se to nezakonzervuje a ende)...
Tady se neví, co bude za měsíc po volbách a řeší se stavba na třicet let.
to souhlasim, to vidim jako zasadni minus toho projektu. V uzemich planech ten pruplav je uz 40 let a jsou i stavebni uzavery, takze ty vykupy by snad takovej problem bejt nemuseli. Boje s "ekologama"(a ne, nenadavam na lidi kteri by eventualne bojovali za lepsi zacleneni kanalu do krajiny jako tunky a pribrezni zony, to jsou casto rozumny pripominky a ani to nestoji moc navic) ovsem budou nekonecny. A ze se z tech penez rozkrade - ostatne Reditelstvi Vodnich Cest, ktery to ma na starosti je pekelnej a neskutecne zkorumpovanej urad, horsich bude v republice pomalu. Ale prijde mi blby zabit dobrou myslenku jenom kvuli tomu, ze rozkradani v tyhle republice dosahlo takovejch rozmeru, ze uz neverime ani tomu, ze postavime lavku pres potok bez alespon dvou uplatku.
A jak poznáme, že je to dobrá myšlenka?
D8 do úst neber. Mám to kousek a rozhodně za veškeré průtahy (a teď i za velké komplikace v podobě sesuvu) může zadavatel, tedy stát.
1) všechny protesty, které stavbu zdržují poslední 3 roky se točí kolem nezákonných postupů státu. Je až z podivem, že si úředníci, kteří stavbu administrují nedovedou udělat vše podle zákonů (téhož státu, pro který pracují). Kdyby měli všechny dokumenty podle zákona, nikdo za posledních několik let nemohl podat žádnou stížnost
2) kdyby kraj přijal mnoha odborníky (živodní prostředí, geologové..) doporučovanou stavbu delšího tunelu, která byla asi o 1/3 dražší, než realizovaná varianta, už jsme mohli jezdit (po splnění bodu 1). Stavbu v současné podobě povolili na základě jednoho objenaného kladného geologického posudku (navzdory několika záporným).
Sečteno a podrženo
Do teď stál ten kus dálnice víc, než byla předpokládaná cena dražší varianty a to ještě neřešili sesuv.
Když by nebylo zdržování, tak by sesuv na hotové dálnici mohl také někoho zabít.
Mě z toho vychází, že jen a jen stát nese odpovědnost za prodražení, zdržování a teď i kritickou situaci na stavbě.
Bohužel, nikdo za to trestán nikdy nebude.
Tak tohohle se taky bojim, ve spojitosti s vodnima stavbama me napada akce splavneni do Pardubic. Kanal tam vede skrz slavikovy ostrovy - navzdory ekologum to neni buhvijak hodnotna zona, navic umele vytvorena pred cca 70 lety, ekologicky opatreni na stavbe jsou dostatecny. Jenom to ty jouzove na RVC neumi vypapirovat tak, aby to bylo v souladu se zakonem. Magori. Bohuzel, jak uz jsem napsal, RVC je urad na zruseni, a to fofrem. Zbytek pravomoci(a pokud mozno zadny lidi) prevest pod Statni plavebni spravu, tam aspon jsou rozumny a kvalifikovany lidi.
OK, ale ve finále je výsledek tentýž. Lze se domnívat, že při stavbě kanálu tomu bude jinak?
Ono - kanál není dle mého názoru stavba, která by nám trhala nějaký trn z paty (jako např. ona D8 nebo D11)... Existujeme bez toho docela v pohodě a přínos je více než diskutabilní.
Co v tom průplavu poteče? Voda? Ta časem nebude. Průplav stavět tak, aby se dal předělat na dálnici.