
DOL (pruplav Dunaj-Odra-Labe)
Tak jak jste na tom? Podporujete vystavbu pruplavu Dunaj-Odra-Labe?
Ja jsem zastance, byt je mi jasny ze takova stavba k tunelovani rozpoctu laka az prilis. Ale jinak vidim pouze pozitiva - vodni cesta je velkokapacitni a pri rozumnem provedeni velmi ekologicka, na liniovou stavbu zapada do krajiny velmi dobre. A myslim, ze napojeni na Dunaj, co by velmi vyznamnou trasu obchodu, by nam velmi pomohlo.
Mě by se to docela líbilo. Sice by to vyšlo pekelně draho, ale potom by to bylo k užitku. Nelze se dívat pouze na přepravu z místa na místo, ale také by to dalo lidem práci.
Můžou třeba ti lidé stavět hladovou zeď, nebo opravovat silnice. To by dalo taky hodně lidem práci a potřeba je to víc, než nějaká Potěmkinova vesnice.
No, ma to dva aspekty. Cisla co reknu, sou od az nekritickejch priznivcu, ale: 35000lidi na 10 let zamestna stavba samotna - to je ta hladova zed, docasnost. Ale dalsich 5500 zamestna ten pruplav a okoli - hlavne pristavni delnici, lodnici, servismani, obsluhy komor... No a pak je otazka, kolik lidi dal bude mit praci. V tomhle punktu si netroufam odhadnout vubec nic. Prumysl je ted v utlumu, ale to nemuze jit do nekonecna, jednoho dne se zase neco tady bude vyrabet a ta vyroba, ktera bude tezit z levny dopravy, ta by mohla zamestnat spoustu lidi.
Nejspíš máš pravdu, resp. se jí blížíš. Jenže zkušenosti se stávajícími stavbami (mají rozsah kadibudky, přirovnáme-li je k tomu kanálu) ukazují, že tohle všechno je z říše snů. Jen deset let bude trvat, než se změní územní plány, vydají stavební povolení. Kolikpak pozemků farmářek Havránkových to má v cestě? Kolika lokalitami, kde žije nějaká chráněná splešťule? Potřebnost stavby se jeví jinak dnes, jinak se bude jevit za 20 let a jinak za 50.
Vzpomeňme D8 přes České středohoří, D11 u Hradce, Tunel Blanka v Praze (kde není jisté, zda se to nezakonzervuje a ende)...
Tady se neví, co bude za měsíc po volbách a řeší se stavba na třicet let.
D8 do úst neber. Mám to kousek a rozhodně za veškeré průtahy (a teď i za velké komplikace v podobě sesuvu) může zadavatel, tedy stát.
1) všechny protesty, které stavbu zdržují poslední 3 roky se točí kolem nezákonných postupů státu. Je až z podivem, že si úředníci, kteří stavbu administrují nedovedou udělat vše podle zákonů (téhož státu, pro který pracují). Kdyby měli všechny dokumenty podle zákona, nikdo za posledních několik let nemohl podat žádnou stížnost
2) kdyby kraj přijal mnoha odborníky (živodní prostředí, geologové..) doporučovanou stavbu delšího tunelu, která byla asi o 1/3 dražší, než realizovaná varianta, už jsme mohli jezdit (po splnění bodu 1). Stavbu v současné podobě povolili na základě jednoho objenaného kladného geologického posudku (navzdory několika záporným).
Sečteno a podrženo
Do teď stál ten kus dálnice víc, než byla předpokládaná cena dražší varianty a to ještě neřešili sesuv.
Když by nebylo zdržování, tak by sesuv na hotové dálnici mohl také někoho zabít.
Mě z toho vychází, že jen a jen stát nese odpovědnost za prodražení, zdržování a teď i kritickou situaci na stavbě.
Bohužel, nikdo za to trestán nikdy nebude.
Tak tohohle se taky bojim, ve spojitosti s vodnima stavbama me napada akce splavneni do Pardubic. Kanal tam vede skrz slavikovy ostrovy - navzdory ekologum to neni buhvijak hodnotna zona, navic umele vytvorena pred cca 70 lety, ekologicky opatreni na stavbe jsou dostatecny. Jenom to ty jouzove na RVC neumi vypapirovat tak, aby to bylo v souladu se zakonem. Magori. Bohuzel, jak uz jsem napsal, RVC je urad na zruseni, a to fofrem. Zbytek pravomoci(a pokud mozno zadny lidi) prevest pod Statni plavebni spravu, tam aspon jsou rozumny a kvalifikovany lidi.
OK, ale ve finále je výsledek tentýž. Lze se domnívat, že při stavbě kanálu tomu bude jinak?
Ono - kanál není dle mého názoru stavba, která by nám trhala nějaký trn z paty (jako např. ona D8 nebo D11)... Existujeme bez toho docela v pohodě a přínos je více než diskutabilní.