Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

Když jsem četl tenhle článek,:
https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-8-max-ethiopian-airlines-et-302-lion-air.A190312_080930_tec_technika_kuz
vzpomněl jsem si na článek třeba tady:
https://tn.nova.cz/clanek/vase-zpravy/svedectvi-kam-smeruje-letecka-doprava.html
(mám k němu připomínku

...získá do zápisníku ODLÉTANÝCH 400 hodin a odznak stříbrného C...

mně k tomu stačilo asi 90 hodin a šlo by to i dřív)

Třeba při téhle nehodě
https://www.lidovky.cz/svet/hudsonsky-zazrak-pred-10-lety-nouzove-dosedl-letoun-v-ledovych-vodach-reky-hudson.A190114_112145_ln_zahranici_ele
seděl na levém sedadle PAN pilot co měl něco za sebou.

Předmět Autor Datum
Těžko říct. Tehdy na Hudsonu měli velkou kliku, že se letadlo nepotopilo. A to není o pilotáži, ale…
touchwood 14.03.2019 08:45
touchwood
Automaty selžou, protože se dostanou do situace se kterou autor automatu nepočítal. Konkrétně u těch… nový
Jan Fiala 14.03.2019 08:57
Jan Fiala
Na Hudsonu bylo hlavně "primární" štěstí, že se pilot vzepřel pokynům letového provozu (či koho) a o… nový
L-Core 14.03.2019 16:09
L-Core
Vždycky je nějaké "ale". Někde jsem četl (či viděl), že mu vyčítali ten manévr, přestože byl druhý m… nový
IQ37 15.03.2019 13:48
IQ37
Ja som pozeral film, neviem co bolo v skutocnosti na tom pravda, ale vo filme sudili toho pilota, ze… nový
fleg 15.03.2019 14:57
fleg
https://en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549 nový
L-Core 15.03.2019 15:37
L-Core
To je sice všechno pravda, ale přinejmenším ten indonézský se nemusel stát, protože ty problémy měli… nový
jirka44 14.03.2019 15:30
jirka44
Pozeravam dost casto dokumenty o leteckych nehodach a bohuzial drviva vacsina sa udeje po ludskej ch… nový
fleg 15.03.2019 15:02
fleg
Vyvíjím firmware pro IoT vodoměry, což je z hlediska odpovědnosti naprostá sranda oproti civilnímu l… nový
Niko Bellic 15.03.2019 18:44
Niko Bellic
Možná, že haváriím šlo lépe předejít. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/break-break-pilot-zricen… nový
L-Core 16.03.2019 08:51
L-Core
No ony se objevujou cim dal zajimavejsi zpravy... https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/boeing-737… poslední
merlouska 16.03.2019 12:44
merlouska

Těžko říct.
Tehdy na Hudsonu měli velkou kliku, že se letadlo nepotopilo. A to není o pilotáži, ale taky o štěstí.

Jinak mě trochu děsí automatizace u dopravy, nejen té letecké. Poslední "příběhy" (např. Uber) jednoznačně naznačují, že automaty chybují, a to čistě proto, že jim selžou čidla, nebo vyhodnocení z nich přijímaných dat. Proto si myslím, že automat je dobrý sluha, ale zlý pán. Tedy že automat coby "nejspolehlivější" pilot/řidič naopak zaručeně dříve či později selže.

Dá se to jednoduše zdůvodnit teorií automatizace o konečných/nekonečných automatech a determinismu/nedeterminismu takového automatu a okolního světa. Slovy neodbornými pak celkem jednoduše tak, že žádný automat nelze připravit na všechny možné eventuality, které mohou nastat - ať už dílem náhody, chyby obsluhy, chyby programu, nebo neočekávanými vnějšími podmínkami.

Dále si myslím, že další zesložiťování a "ochrana" lidského elementu má své racionální hranice - člověk kontrolovaný strojem má tendenci se spoléhat na tuto kontrolu (viz české vlakové přejezdy, semafory, nebo "autopiloti" v autech apod.) a pak je tu ještě problém snadného převzetí kontroly nad samočinným zařízením, které se leckdy svému vypnutí aktivně brání (protože to tak bylo -chybně- navrženo) a člověk snažící se o záchranu je pokládán za "narušitele."

Automaty selžou, protože se dostanou do situace se kterou autor automatu nepočítal.
Konkrétně u těchto ledadel jsou větší motory => podstatná změna těžiště a musí to automat vyrovnávat. Pak stačí nějaké nestandardní podmínky, letadlo se dostane do polohy, se kterou si automat neporadí a pak už to nikdo nesrovná.

V současné době je posádka v letadlech už skoro jen pro formu, aby se cestující nebáli, že tam nikdo nesedí. Letadlu do řízení moc sahat nemohou. A to se neodvážím uvažovat o tom, že by letadlo někdo hacknul a zasáhnul do řízení, protože letadla vzdálené řízení umožňují a má prioritu před posádkou.

Ja som pozeral film, neviem co bolo v skutocnosti na tom pravda, ale vo filme sudili toho pilota, ze vlastne on ohrozil ludi lebo neposluchol prikaz otocit to na letisko...on si totizto myslel, ze to nestihne a simulacie ukazali, ze vraj by to stihol.
Vo filme sa ukazalo, ze simulacie neboli dobre nakonfigurovane a pilot sa rozhodol spravne, keby posluchol nestihol by to.

Pozeravam dost casto dokumenty o leteckych nehodach a bohuzial drviva vacsina sa udeje po ludskej chybe.
Napriklad v strese ked robili predstartovnu kontrolu na 3x ju spravili zle a vynechali niektore veci a to ich stalo zivot.
Alebo sa dostali do situacie, kde manual urcoval co maju robit a zistilo sa, ze ten manual bol od zaciatku zly a ze ich ucili prave ako sa zabit a nie ako sa zachranit.
Pripadne pomerne caste su nepochopitelne konania posadky, ktore idu proti logike, vacsinou kapitana...typicke pre azijske aerolinky, kde sa rola kapitana stava rolou boha a druhy pilot sa neodvazi kapitanovi odporovat ani ked robi vyslovene blbosti.
Cize tvrdit, ze automat je to zle je celkom odvazne...aj ked ja s tym suhlasim ciastocne, tiez povazujem prilisne spoliehanie sa na automatiku za cestu do pekla.

Vyvíjím firmware pro IoT vodoměry, což je z hlediska odpovědnosti naprostá sranda oproti civilnímu letadlu. Nechtěl bych být v týmu Boeingu a zjistit, že tam třeba nějaký bug opravdu byl. A zbytek života žít s tím, že mám podíl na smrti stovek lidí. I u obyčejného IoT vodoměru, pokud se dekomponuje řešený problém, vznikne tolik věcí, co je potřeba řešit, ošetřit a otestovat. Přitom je tlak na čas a peníze.. Ve srovnání s letadlem sranda.. Jiný level no.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru