Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?

Když jsem četl tenhle článek,:
https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-8-max-ethiopian-airlines-et-302-lion-air.A190312_080930_tec_technika_kuz
vzpomněl jsem si na článek třeba tady:
https://tn.nova.cz/clanek/vase-zpravy/svedectvi-kam-smeruje-letecka-doprava.html
(mám k němu připomínku

...získá do zápisníku ODLÉTANÝCH 400 hodin a odznak stříbrného C...

mně k tomu stačilo asi 90 hodin a šlo by to i dřív)

Třeba při téhle nehodě
https://www.lidovky.cz/svet/hudsonsky-zazrak-pred-10-lety-nouzove-dosedl-letoun-v-ledovych-vodach-reky-hudson.A190114_112145_ln_zahranici_ele
seděl na levém sedadle PAN pilot co měl něco za sebou.

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Těžko říct. Tehdy na Hudsonu měli velkou kliku, že se letadlo nepotopilo. A to není o pilotáži, ale…
touchwood 14.03.2019 08:45
touchwood
Na Hudsonu bylo hlavně "primární" štěstí, že se pilot vzepřel pokynům letového provozu (či koho) a o… nový
L-Core 14.03.2019 16:09
L-Core
Vždycky je nějaké "ale". Někde jsem četl (či viděl), že mu vyčítali ten manévr, přestože byl druhý m… nový
IQ37 15.03.2019 13:48
IQ37
Ja som pozeral film, neviem co bolo v skutocnosti na tom pravda, ale vo filme sudili toho pilota, ze… nový
fleg 15.03.2019 14:57
fleg
https://en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549 nový
L-Core 15.03.2019 15:37
L-Core
To je sice všechno pravda, ale přinejmenším ten indonézský se nemusel stát, protože ty problémy měli… nový
jirka44 14.03.2019 15:30
jirka44
Pozeravam dost casto dokumenty o leteckych nehodach a bohuzial drviva vacsina sa udeje po ludskej ch… nový
fleg 15.03.2019 15:02
fleg
Vyvíjím firmware pro IoT vodoměry, což je z hlediska odpovědnosti naprostá sranda oproti civilnímu l… nový
Niko Bellic 15.03.2019 18:44
Niko Bellic
Možná, že haváriím šlo lépe předejít. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/break-break-pilot-zricen… nový
L-Core 16.03.2019 08:51
L-Core
No ony se objevujou cim dal zajimavejsi zpravy... https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/boeing-737… poslední
merlouska 16.03.2019 12:44
merlouska

Těžko říct.
Tehdy na Hudsonu měli velkou kliku, že se letadlo nepotopilo. A to není o pilotáži, ale taky o štěstí.

Jinak mě trochu děsí automatizace u dopravy, nejen té letecké. Poslední "příběhy" (např. Uber) jednoznačně naznačují, že automaty chybují, a to čistě proto, že jim selžou čidla, nebo vyhodnocení z nich přijímaných dat. Proto si myslím, že automat je dobrý sluha, ale zlý pán. Tedy že automat coby "nejspolehlivější" pilot/řidič naopak zaručeně dříve či později selže.

Dá se to jednoduše zdůvodnit teorií automatizace o konečných/nekonečných automatech a determinismu/nedeterminismu takového automatu a okolního světa. Slovy neodbornými pak celkem jednoduše tak, že žádný automat nelze připravit na všechny možné eventuality, které mohou nastat - ať už dílem náhody, chyby obsluhy, chyby programu, nebo neočekávanými vnějšími podmínkami.

Dále si myslím, že další zesložiťování a "ochrana" lidského elementu má své racionální hranice - člověk kontrolovaný strojem má tendenci se spoléhat na tuto kontrolu (viz české vlakové přejezdy, semafory, nebo "autopiloti" v autech apod.) a pak je tu ještě problém snadného převzetí kontroly nad samočinným zařízením, které se leckdy svému vypnutí aktivně brání (protože to tak bylo -chybně- navrženo) a člověk snažící se o záchranu je pokládán za "narušitele."

Ja som pozeral film, neviem co bolo v skutocnosti na tom pravda, ale vo filme sudili toho pilota, ze vlastne on ohrozil ludi lebo neposluchol prikaz otocit to na letisko...on si totizto myslel, ze to nestihne a simulacie ukazali, ze vraj by to stihol.
Vo filme sa ukazalo, ze simulacie neboli dobre nakonfigurovane a pilot sa rozhodol spravne, keby posluchol nestihol by to.

Pozeravam dost casto dokumenty o leteckych nehodach a bohuzial drviva vacsina sa udeje po ludskej chybe.
Napriklad v strese ked robili predstartovnu kontrolu na 3x ju spravili zle a vynechali niektore veci a to ich stalo zivot.
Alebo sa dostali do situacie, kde manual urcoval co maju robit a zistilo sa, ze ten manual bol od zaciatku zly a ze ich ucili prave ako sa zabit a nie ako sa zachranit.
Pripadne pomerne caste su nepochopitelne konania posadky, ktore idu proti logike, vacsinou kapitana...typicke pre azijske aerolinky, kde sa rola kapitana stava rolou boha a druhy pilot sa neodvazi kapitanovi odporovat ani ked robi vyslovene blbosti.
Cize tvrdit, ze automat je to zle je celkom odvazne...aj ked ja s tym suhlasim ciastocne, tiez povazujem prilisne spoliehanie sa na automatiku za cestu do pekla.

Vyvíjím firmware pro IoT vodoměry, což je z hlediska odpovědnosti naprostá sranda oproti civilnímu letadlu. Nechtěl bych být v týmu Boeingu a zjistit, že tam třeba nějaký bug opravdu byl. A zbytek života žít s tím, že mám podíl na smrti stovek lidí. I u obyčejného IoT vodoměru, pokud se dekomponuje řešený problém, vznikne tolik věcí, co je potřeba řešit, ošetřit a otestovat. Přitom je tlak na čas a peníze.. Ve srovnání s letadlem sranda.. Jiný level no.

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru