Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit?
Když jsem četl tenhle článek,:
https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-8-max-ethiopian-airlines-et-302-lion-air.A190312_080930_tec_technika_kuz
vzpomněl jsem si na článek třeba tady:
https://tn.nova.cz/clanek/vase-zpravy/svedectvi-kam-smeruje-letecka-doprava.html
(mám k němu připomínku
...získá do zápisníku ODLÉTANÝCH 400 hodin a odznak stříbrného C...
mně k tomu stačilo asi 90 hodin a šlo by to i dřív)
Třeba při téhle nehodě
https://www.lidovky.cz/svet/hudsonsky-zazrak-pred-10-lety-nouzove-dosedl-letoun-v-ledovych-vodach-reky-hudson.A190114_112145_ln_zahranici_ele
seděl na levém sedadle PAN pilot co měl něco za sebou.
Těžko říct.
Tehdy na Hudsonu měli velkou kliku, že se letadlo nepotopilo. A to není o pilotáži, ale taky o štěstí.
Jinak mě trochu děsí automatizace u dopravy, nejen té letecké. Poslední "příběhy" (např. Uber) jednoznačně naznačují, že automaty chybují, a to čistě proto, že jim selžou čidla, nebo vyhodnocení z nich přijímaných dat. Proto si myslím, že automat je dobrý sluha, ale zlý pán. Tedy že automat coby "nejspolehlivější" pilot/řidič naopak zaručeně dříve či později selže.
Dá se to jednoduše zdůvodnit teorií automatizace o konečných/nekonečných automatech a determinismu/nedeterminismu takového automatu a okolního světa. Slovy neodbornými pak celkem jednoduše tak, že žádný automat nelze připravit na všechny možné eventuality, které mohou nastat - ať už dílem náhody, chyby obsluhy, chyby programu, nebo neočekávanými vnějšími podmínkami.
Dále si myslím, že další zesložiťování a "ochrana" lidského elementu má své racionální hranice - člověk kontrolovaný strojem má tendenci se spoléhat na tuto kontrolu (viz české vlakové přejezdy, semafory, nebo "autopiloti" v autech apod.) a pak je tu ještě problém snadného převzetí kontroly nad samočinným zařízením, které se leckdy svému vypnutí aktivně brání (protože to tak bylo -chybně- navrženo) a člověk snažící se o záchranu je pokládán za "narušitele."
Automaty selžou, protože se dostanou do situace se kterou autor automatu nepočítal.
Konkrétně u těchto ledadel jsou větší motory => podstatná změna těžiště a musí to automat vyrovnávat. Pak stačí nějaké nestandardní podmínky, letadlo se dostane do polohy, se kterou si automat neporadí a pak už to nikdo nesrovná.
V současné době je posádka v letadlech už skoro jen pro formu, aby se cestující nebáli, že tam nikdo nesedí. Letadlu do řízení moc sahat nemohou. A to se neodvážím uvažovat o tom, že by letadlo někdo hacknul a zasáhnul do řízení, protože letadla vzdálené řízení umožňují a má prioritu před posádkou.
Na Hudsonu bylo hlavně "primární" štěstí, že se pilot vzepřel pokynům letového provozu (či koho) a otočil se. Kdyby tak učinil o minutu později, mnohonásobné R.I.P. se zárukou.
Přesně to takhle z hlavy nevím, četl a viděl jsem kolem toho nějaké dokumenty..
Vždycky je nějaké "ale". Někde jsem četl (či viděl), že mu vyčítali ten manévr, přestože byl druhý motor údajně funkční. Takže se životy pasažérů skutečně riskoval (hazardoval). Ale po boji je každý generál. Hlavně když to dobře dopadlo.
Ja som pozeral film, neviem co bolo v skutocnosti na tom pravda, ale vo filme sudili toho pilota, ze vlastne on ohrozil ludi lebo neposluchol prikaz otocit to na letisko...on si totizto myslel, ze to nestihne a simulacie ukazali, ze vraj by to stihol.
Vo filme sa ukazalo, ze simulacie neboli dobre nakonfigurovane a pilot sa rozhodol spravne, keby posluchol nestihol by to.
https://en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549
To je sice všechno pravda, ale přinejmenším ten indonézský se nemusel stát, protože ty problémy měli už na předchozím úseku trati, přesto se rozhodli pokračovat.
h
Pozeravam dost casto dokumenty o leteckych nehodach a bohuzial drviva vacsina sa udeje po ludskej chybe.
Napriklad v strese ked robili predstartovnu kontrolu na 3x ju spravili zle a vynechali niektore veci a to ich stalo zivot.
Alebo sa dostali do situacie, kde manual urcoval co maju robit a zistilo sa, ze ten manual bol od zaciatku zly a ze ich ucili prave ako sa zabit a nie ako sa zachranit.
Pripadne pomerne caste su nepochopitelne konania posadky, ktore idu proti logike, vacsinou kapitana...typicke pre azijske aerolinky, kde sa rola kapitana stava rolou boha a druhy pilot sa neodvazi kapitanovi odporovat ani ked robi vyslovene blbosti.
Cize tvrdit, ze automat je to zle je celkom odvazne...aj ked ja s tym suhlasim ciastocne, tiez povazujem prilisne spoliehanie sa na automatiku za cestu do pekla.
Vyvíjím firmware pro IoT vodoměry, což je z hlediska odpovědnosti naprostá sranda oproti civilnímu letadlu. Nechtěl bych být v týmu Boeingu a zjistit, že tam třeba nějaký bug opravdu byl. A zbytek života žít s tím, že mám podíl na smrti stovek lidí. I u obyčejného IoT vodoměru, pokud se dekomponuje řešený problém, vznikne tolik věcí, co je potřeba řešit, ošetřit a otestovat. Přitom je tlak na čas a peníze.. Ve srovnání s letadlem sranda.. Jiný level no.
Možná, že haváriím šlo lépe předejít.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/break-break-pilot-zriceneho-etiopskeho-boeingu-zadal-tri-min/r~e97207c0474f11e993a6ac1f6b220ee8/
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/499967-skoleni-pilotu-na-novy-system-boeingu-trvalo-necelou-hodinu-a-bylo-on-line.html
No ony se objevujou cim dal zajimavejsi zpravy...
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/boeing-737-max-bude-mit-novy-software.A190316_075809_zahranicni_kuce
Tohle docela smrdi tim, ze vedeli, ze tam neco neni uplne 100%, potichu chystali opravu a modlili se, aby nic dalsiho nespadlo... no, spadlo Takze jestli se prokaze, ze pricina byla i ted stejna, tak budou mit asi slusnej problem.