Křižovatky, doprava, provoz...
Ahojte,
troufám si tvrdit, že mám autem Brno celkem projeté a znám velmi dobře většinu křižovatek.
V Praze jsem byl naposledy před deseti lety, vlakem. Letos jsem se tam vydal už po několikáté autem, ono se svištěm to ani jinak nejde, když se objíždí návštěvy a zoo a já nevím co ještě.
Ale co chci říct: měl jsem z řízení po Praze celkem obavy a realita je úplně opačná. Perfektní značení, velmi přehledné křižovatky, široké silnice, dobře seřízené semafory (člověk má fůru času opustit křižovatku)... jezdí se mi tam vždy velmi dobře. Ano, provoz tam je hustší, na druhou stranu mi přijde, že řidiči tam jsou celkově mnohem předvídavější, zvyklejší na provoz a vstřícnější (chci změnit pruh a prakticky hned mě pustí, v Brně aby člověk žebral).
Samozřejmě sem tam se najde debil všude, ale celkový dojem to nemění.
Takže děkuji pražským řidičům.
Jo, doprava v Brně je labůžo. Neustále rozdrbanej městskej okruh, jakmile dodělají nějakou opravu/úpravu, tak to rozkopou o 200 metrů dál (Židenický kasárna -> křižovatka na Maloměřice). Kvůli tomu teď hledám objízdný trasy do práce, ale vyhlídky mizerný, zavřeli i Březinu, objížďka má 10 km.
V neděli jsem po dlouhé době zajel do Olympie. Tam ty křižovatky lepili jak šel čas - křižovatky o mnoha pruzích, každej vede jinam, megakruhový objezdy. Po cestě do Olympie jsem trefil špatnej pruh a musel jsem se otáčet na parkovišti, abych dojel zpátky tam, kam jsem chtěl. Při cestě domů zase přepruhováno, samozřejmě jsem trefil na kruháči odbočovák na Chrlice a musel se točit zpět na odpočívadle. Kdo tam jezdí častěji, nemá problém, pro občasnýho návštěvníka solidní bludiště.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6363121&y=49.1347360&z=18&l=0&base=ophoto
Mimochodem - ta dálnice na cestě do Modřic je taky teď v opravě, takže zúžení, samozřejmě kretén s olítaným vrakem od Audi se mi snažil nacpat před čumák na poslední chvíli, aby náhodou nemusel jel za tou krabicí, ve které jezdím (takový ponížení, přece nepojede za francouzem!).
Olympii lepší nepřipomínat. Ony ty pruhy jsou udělané sice chytře, takže kdyby měli řidiči tu křižovatku v hlavě, tak to má solidní propustnost, jenomže ti z nás, co tam nejezdí trávit čas každý víkend, to v hlavě neudrží a leckdy se tak musí řadit "na poslední chvíli" a akorát to brzdí desítky dalších aut.
To je přesně můj případ. Jedu tam tak jednou, dvakrát ročně. Navíc teď od křižovatky u Sconta ke kruháču naskládali mezi pruhy betonový panely, takže jsem tam kličkoval jak zajíc před myslivcem.
Všude kruháče, ale u Sconta je velká semaforová křižovatka. Přijde mi to trochu divný, když se dnes při stavbách silnic snaží semaforům vyhnout.
Taky už by mohli podkopat Kraví horu u Pisárek a rozšířit městský okruh z jednoho pruhu aspoň na dva. Je to tam šílené, i v opačném směru od Žabin, 3 pruhy do jednoho..
Brno je zvláštní - zatímco všechna města se snaží dělat obchvaty, jen Brno si libuje v přecpané dopravě. Hitlerova dálnice se hubou staví už třicet let.
Nemůžeš postavit dálnici a ohrozit Drchničku Rolní. To nejde.
No nevim jestli si libuje. Přijde mi že město docela zaspalo a teď logicky nejde udělat vše najednou.
Tak proč Haškovi tak dlouho trvalo schválit Zásady územního rozvoje a udělal to až těsně před volbama? Protože na to srali, všichni, i ti před ním. Na Hitlerovku se vydaly miliony peněz na různý studie vlivu a možný trasy už před mnoha lety, ale děje se něco? Ani protesty proti už nejsou, protože nikdo nic nechystá stavět, ba snad už ani plánovat.
protože kolem hitlerky už stojí domečky a majitelé dálnici za humny nechtějí... A to se pak kdejaký endemická žabička a brouček velmi dobře hodí.
Se podívej na Černou horu (letecká mapa), tam si postavili celej satelit a přesto všichni musí vědět, že o pár desítek metrů dál je trasa plánované dálnice. Ale zrovna z ČH protesty nejdou, to mají ti zahrádkáři z okolí Brna.
Jo, přál bych těm majitelům domečků bydlení na Lipůvce, to je labůžo!
Brno je divoké. Nejdřív mi to vadilo, ale pak mi došlo, že ostřílet se v provozu a zažít absurdní situace není na škodu. Člověka už pak překvapí málo co, je předvídavější a jezdí imho bezpečněji. To, co lze zažít v Brně, jsem neměl šanci poznat ve zhruba pětinovém krajském městě, kde jsem dělal autoškolu a pár let jezdil. Do Prahy se zatím nechystám, ale nejspíš mě tedy nemá co překvapit
V průměru jednou denně zažiju po cestě do práce minimálně jednu absurdní/nestandardní/nebezpečnou situaci. Ať už je to kloboučník, pipina s tabletem na volantu, nebo mladý hovado ve výkonným, starým křápu, nebo třeba plastovej kýbl uprostřed vozovky. Minulej týden jsem potkal opuštěný, z auta vypadený pytle s cementem (či omítkou) v půlce připojovacího pruhu.
Takze rikate, ze az si budu delat ridicak, radsi mam na Brno zapomenout?
Záleží, jestli se v Brně dlouhodobě pohybuješ a můžeš si nakoukat křižovatky aspoň z busu. Pokud Brno spíš neznáš, tak bych vřele doporučil v něm řidičák nedělat.
A hele, tematický článek :D
http://brno.idnes.cz/neuspesni-zaci-autoskola-v-brne-ridicak-pomocny-web-fh8-/brno-zpravy.aspx?c=A170710_2337705_brno-zpravy_daj
No, vicemene tam poslednich 6 let ziju Ale ze bych ho znala, to si asi uplne rict netroufam - maximalne tak centrum a kousek za nim, a to jeste jen pesky nebo z MHD
(Clanek uz jsem videla )
Brno je pohoda. Široké ulice, přehledné křižovatky vesměs. Praha je až na "spěchající nezippery" v pohodě.
Kdo chce zažít adrenalin, doporučuju Budapešť a Varšavu. Úzké pruhy, podivné značení, šílení řidiči. V Budapešti ale zase skvěle řešené křižovatky (vlevo se odbočuje objetím bloku 3x vpravo), zato maďarština na značkách (úthybák & pihenöhély na dálnicích!). Ve Varšavě agresivní řidiči autobusů.
Naopak na svou velikost je skvělá Vídeň. Německá města projetá moc nemám až na Hannover (skvělé dálnice a organizace dopravy), ale to málo co znám je OK.
Vídeň pohoda, až na jednu výjimku. Blbě jsem chytil v silnějším provozu pruh a táhlo mě to na dálnici, kam jsem tedy nechtěl, protože bych jel někam do tramtárie. I hodil jsem - ještě zdaleka v místech, kde to bylo "legální" blinkr a že změním pruh. Ani hovno, klakson vžum, klakson vžum, klakson vžum, dokud ten pruh nebyl prázdnej a já měnil pruh prakticky až na zebře, kam mě to zaneslo, protože jsem nechtěl brzdit ten předchozí pruh. Zlatá Praha, tohle jsem tam nezažil nikdy, zlatý nezipáči. Ve Vídni jsou kokoti.
Já dělal řidičák před nějakými 18 roky (to to letí), ale do Brna jsem neměl odvahu jet prvních 5 let. Tedy jednou jsem tam byl, spolužák ze střední měl slavnostní vojenskou přísahu na vojenské škole, ale to byl pro mě slušnej adrenalin. Teď už v pohodě, nemusím se soustředit na auto, ale na provoz.
Zjistil jsem, že velmi pomáhá mít na autě velký zpětný zrcátka, při přejíždění z pruhu do pruhu je v nich mnohem víc vidět, než u standardně velkých zrcátek (Octavia).
já dělal řidičák v 18 letech na střední škole v malém městě. Pak jsem asi 6 let nejezdil vůbec a následně jsem vyfasoval firemní auto a jezdil po Brně. Docela škola autoživota.
Já taky právě na malým městě, dokonce město s jedinou světelnou křížovatkou na celým okrese
Ale kolegyně naopak dělal řidičák v Brně, prakticky okamžitě byla instruktorem vržena do provozu, takže v tom Brněnským bordelu "vyrostla" a neměla s ním později problém.
Já trochu podobně. V jednadvaceti řidičák "udělaný" napůl v okresním městě a napůl po různých okreskách, podle toho kam instruktor potřeboval odvézt (při povinných hodinách s přívěsným vozíkem jsem mu vezl domů pračku a ještě ten pacholek nabral cestou známýho policajta, abych to měl veselejší). A to jsem přitom furt slyšel: "Všichni už to uměj...." (později jsem se dozvěděl, že to cpal každému). Dva roky jsem pak nejezdil, pak jsem si koupil první "plečku" a hurá do Prahy, protože jsem tam tehdy pracoval a přechodně bydlel.
No a teď zrovna nedávno jsem četl diskuzi na Paragraphosu, bavil se tam kdosi, kdo žije v Německu s někým, kdo asi u nás pracuje v autoškole. A nestačil jsem valit oči. Že u nás stojí autoškoly proti Německu za vyliž (no možná stojí.... ale ten důvod..), protože se vůbec nejezdí po státních silnicích a už vůbec ne po dálnici (v Německu jsou nějaké hodiny na dálnici povinné). Že prý protože lidi ty auta nezvládají, tak je instruktoři nechávají na pohodu jezdit po městě, kde mohou jet těch 30-50 a to je lehké.
Na pohodu, po městě! Já nevím, já měl teda pohodu na těch státovkách.
Ale to už je OT...
Nápodobně, jezdit po rychlých silnicích z dědiny do města v autoškole nebyl problém, ale proto jsme jeli do města, abysme se naučili křižovatky, parkoviště (joj, jedno v kopci pod kostelem, tam jsem měl chuť vystoupit a to auto nadzvednout a posunout rukama!), nezapomenutelný byly křižovatky s předností zprava, kde nám intruktor bez milosti dupal na brzdu, pokud jsme nezpomalili a nepodívali se.
Jo a taky jsme jeli minimálně jednou s vozejkem.
bejvalo jich naštěstí málo, teď přibejvají. Na Ořechovce minulý měsíc uřezali všechny značky a všude je přednost zprava. Prej budou řidiči jezdit opatrnějc...
paradoxně toto je opravdu funkční. Ve Vídni jsou celé čtvrtě řešeny tímto systémem (zejména jihozápad okolo Schönbrunu) vyjma hlavních tahů. Doprava je pomalejší, ale zároveň i plynulejší.
v emerice zase pro změnu někde mají na všech čtyřech stranách STOPku.
Parkoviště u hyper tak bývají řešená běžně. Ne všechna...
Krizovatky s prednosti zprava... pred par lety to tusim zavedli v Beroune. A u nas ve vesnici (tak 160 obyvatel, neprujezdna, jedna "hlavni" silnice s "pripojkami" k domum) se pro zmenu vydali opacnym trendem ... nasazeli vsude na vedlejsky znacky "dej prednost v jizde"
U nás je přednost zprava na parkovišti u Kauflandu. Vždycky se najde někdo, kdo si myslí, že ta příjezdová cesta je prostě hlavní. Obvykle to jsou ženský Tož si tam dávám bacha a mám ruku na klaksonu. Jak říkal otec, na silnici musíš myslet i za ostatní.
Pokud se ještě necítíte, kdo vám brání vyjednat a zaplatit si kondiční jízdu v prostředí, které vám dělá problémy? Případně ještě před nástupem do autoškoly si zjistit, jakou úroveň autoškoly mají a vybrat si tu co vám bude vyhovovat?
v té době (cca 20 let zpět) se něco jako kondiční jízdy moc nepraktikovalo, navíc tehdejší tržní kapitalismus fungoval asi takto:
- máš B-čko?
- jo, mám.
- Tak tady máš klíče a jeď.
Něco podobného se mi stalo, jmenovali mne řidičem - referentem, ani nevím, proč, nijak jsem o to neusiloval. Ale ani jsem proti tomu neprotestoval. Když jsem zašel za vedoucím dopravy, jestli chce vidět můj řidičák, prý ne, že mi věří. Tak jsem jednou vyfasoval dodávku a jel jsem do Vyškova. Hledat při jízdě po dálnici, kterou páčkou se spouští stěrače a ostřikovač, není to pravé ořechové.
Jednou mne švagr poprosil abych někam zajel jeho oktávkou, tak jsem mu musel zavolat, jak se zapínají světla, u auta co s ním obvykle jezdím to je trochu úplně jinak.
Řidič referent je prakticky každý, kdo alespoň občas jezdí služebně autem.
Nevím, jak kde, tam co jsem pracoval se to praktikovalo tak, že "řidič referent" dostal průkazku, mohl řídit firemní auta a chodil na školení. To školení bylo dobré, pravidelně jsem se dozvídal o novinkách v dopravních předpisech.
Jak říkal můj tatínek a taky starý Kutuzov: těžko na cvičišti, lehko na bojišti.
Brno je zlatá loď, za děvčaty z Brna choď
hmm jsou hezké, hmm a věrná