Nezůstavejte ve škole
tak jsem zjistil zase něco čeho lituju
pokud nevíte o čem mluvím jedná se o video (song[anglický]) který říká že škola neučí nic důležitého pouze zbytečnosti příklad fyzika, matematika atd
pod českým videem od Martina Roty komentující toto video jsou konverzace a komentáře komentující stav tady a že text má vlastně pravdu
že se máme učit jen důležité věci co skutečně využijeme(příklad jak se starat o rodinu, jak dělat daně atd.)
stručně řečeno
žádný všeobecný přehled
takže jsou tu 2 tábory
lidi co si myslí že škola má učit vše
a pak lidi co si myslí že škola má učit jen to co skutečně použíjeme
já se řadím do prvního tábora
ale chci vědět co vy
doporučuji pustit si aspoň kousek té písničky ať víte o čem mluvím
song s titulky
video Martina Roty
Podle tvého písemného projevu bych řekl, že potřebuješ školu jako sůl.
chtěl jsem to trochu upravit aby to nebylo jako drátem do oka
ale psal jsem to narychlo navíc se mi to nechtělo moc upravovat
takže prosím na slohovou a gramatickou část moc nehleďte
Něco jiného bude na ZDŠ a něco jiného na výšce.
Moje představa:
Základní škola + gympl - všeobecný přehled
Střední specializovaná škola + VŠ - učit to, co se využije.
Kdo stanoví, co budeme v životě potřebovat? Vzpomněl jsem si na kus z knihy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kronika_m%C4%9Bsta_Kocourkova
Kdyby se ten (anglicky mluvící) blb neučil všechny ty věci, o kterých tam pindá, tak by nikdy nemohl složit ten song.
Učíme se od všeho trochu, protože nikdy nevíme, kdy a kde to použijeme.
A hlavně si hlídejme prdel, ať nás někdo nečekaně neznásilní!
Nesmíš ji nastavovat.
To už by pak nebylo "nečekaně".
Vseobecny prehlad je znak inteligencie a a drviva vacsina ludi, ktori maju vseobecny prehlad su intelgentni. Naopak znak obmedzencov je prave zadubenost a zameranost len na ucity segment.
ZS je prave o tom pripravit vsetkych na to akym smerom sa budu v zivote uberat a kedze to nikto dopredu nevie musia sa ucit vseobecne veci.
Mavyse taka matematika je nutna pre vsetkych, pretoze uci logike a to je to co postradam u vela ludi, ovladanie materinskeho jazyka slovom aj pismom je snad bez debaty. Bolo by fajn vediet nieco aj o historii, pretoze mi pride trosku smutne, ked niekto par destaroci po vojne popiera holokaust alebo inak prekrucuje historiu a kopec ludi tomu naozaj veri.
Vediet nieco zo zemepisu, chemie, ci fyziky tiez nie je na skodu, ostatne predmety uz vynecham, pretoze je to na dlhsie.
Osobne som celkom hrdy na to, ze nase skolstvo ide vseobecnym smerom, pretoze priemerny Cech, ci Slovak ma urcite vacsi vseobecny prehlad ako priemerny Americam, ktory casto vie len, ze existuje EUropa, ale zo statov pozna mozno Spanielsko, Nemecko, ci GB.
P.S. Pesnicku ani text som sice nevidel, ale stacil mi len nazov, ktoru je stupidny , takze som s tym nechcel stracat cas.
což o to, já taky nevyjmenuju všech 50 států Unie, slepou mapu latinské Ameriky bych kromě Brazílie a Argentiny asi taky vyplňoval poměrně dlouho.
Amíci dělají slepou mapu evropy
Evropani dělají Americkou mapu
Evropani taky nejsou nejchytřejší.
takže že USA pořádně neví kde je ČR je jedno když evropani neví kde je např Kansas
PS: bohužel téměř nikdo netrefil ČR nebo státy okolo to dost mrzí
Ja nevim, jestli ses koukal na jiny video nebo co, ale mne prislo, ze celkem dost lidi trefilo minimalne ty "staty okolo" (Nemecko/Polsko/Rakousko) a az prekvapive celkem dost lidi trefilo i tu CR. (tedy pro me prekvapive, cekala jsem 0 nebo maximalne 1 exota)
Na to, jakej jsme zadek sveta, to neni spatny
Ja se teda priznam, ze jsem koukala jen asi prvni dve minuty, tak mozna jsem o neco prisla, ale myslim, ze na udelani nejakyho zakladniho obrazku to celkem staci. Nejvetsi problem je obecne ta vychodni Evropa, ale ono asi neni moc divu, protoze z hlediska nejakyho vlivu nebo znamosti ve svete je vychodni Evropa dost nepodstatna.
Ja taky v Americe se stoprocentni jistotou trefim Texas, Kalifornii, Floridu, Washington (stat, ne mesto), zbytek bych videla tak z poloviny na aspon priblizne poneti, kde zhruba to je, a druhou polovinu neco na zpusob "jo, tenhle stat existuje, ale nemam sajn, kde".
(jo a jako mala jsem milovala ruzne vyukove programy na pocitaci, meli jsme i nejakej na zemepis, slepe mapy.. tak tenkrat jsem byla prakticky geografickej expert.. ale uz se mi to z hlavy vykourilo )
státy okolo jsem myslel víc na jih a jihovýchod
kde jsem často viděl jen smajlíky nebo kraviny
Německo nebo Polsko snad tipne i polo gramot
Proč by průměrný američan měl vědět, kde leží ČR, tedy nějaká prdel s počtem obyvatel, jako jedno větší město tam u nich, např. L.A.? Se jim nedivím, že je to až tak nezajímá. Mají svých 50 států, když k tomu připočteme Kanadu a státy na jih až k Panamě, tak mají celej jeden kontinent na geografii. A vsadím boty, že půlka naší československé populace bude mít problém s určením států na Balkánu, nedejBože zajít kousek východněji, třeba najít Moldavsko. A to jsme furt v Evropě.
Když jsem se jedné bábovky v práci zeptal (když jsme narazili právě na téma určení ČR američany), jestli ona sama ví, kde je třeba Ázerbajdžán, tak mi odpověděla, že nějaká prdel v Asii ji nezajímá. Tak proč by američany zajímala ta naše díra?
Kdybysme zůstali nadále Rakousko - Uherskem, tak to by nás v USA určitě trefili, na mapě Evropy zabíralo mocnářství celkem slušně velkej flek.
Tak tomuhle ja uz moc neverim. Jak uz pise tw, prumerny Cech/Slovak ma vseobecny prehled stejne mizerny jako prumerny American. Jasne, lisi se objem tech vseobecnych znalosti - prumerny Cech/Slovak ti rekne kulovy o historii/geografii jineho kontinentu nez Evropy, prumerny American ti zase rekne kulovy o historii/geografii jineho nez severoamerickeho kontinentu, ale ten princip je porad stejny.
No a nadprumerni lidi maji zase ten prehled nadprumerny, at uz jsou odkudkoliv. A zase samozrejme zalezi na tom, odkud jsou, proste budou vedet neco vic o svem kontinentu a neco vic o jinych, ale ten pomer znalosti sveho/ciziho bude porad +- stejny.
Nemyslim si. Co sme mali kedysi na urovni bola prave uroven skolstva, kde sme USA hravo porazali.
Bohuzial myslim, ze skolstva oboch statov sa zacali priblizovat urovni toho vseobecneho v USA, takze vseobecny prehlad klesa a ludia nam pomaly debilneju.
Ak to chces v cislach tak primerny 40nik ma podla mna ovela lepsi prehlad ako priemerny 20nik.
Prumerny ctyricatnik ma taky dvacet let k dobru proti prumernemu dvacetiletemu. Clovek ziskava informace cely zivot. Takze kdyz uz to chces srovnavat, tak spis zkus srovnat znalosti prumerneho 20leteho cloveka pred 20 lety a dnes, pripadne prumerneho ctyricatnika pred 20 lety a dnes apod.
To nie je tak celkm pravda, ja som ziskal gro svojich informacii do svojcih mozno 15 rokov, pretoze som hltal vtedy vsetko co ma zaujimalo a teraz uz len tak zbezne spotrebovavam, aby som nebol celkom blby.
Porozpravaj sa s ucitelmi, ludmi, co robia s detmi desiatky rokov a dozvies sa, ze okrem toho, ze deti su dnes ine (to je mozno generacny klasicky generacny rozpor) tak su aj blbsie a to nielen podla subjektivnych nazorov ludi z praxe, ale aj podla cisel.
Alebo inak...ja so svojim talentom na matiku som v 80-tych rokoch mal asi na to, aby som nejako preliezol cez okresne kolko olympiady, ci Pythagoriady, ale na krajskom som uz koncil v strede, respektive hlboko v poli porazenych.
Dnes si myslim, zeby som sa dostal v pohode aj celoslovenskeho finale.
A aby nedoslo k omylu, na uroven studentov sa nestazuju len na ZS, ale aj na SS a aj na VS. A vo finale sa stazuju moju suputnici z praxe, ked prijimaju novych ludi, co za trubky sa to dnes dostava do praxe.
Holt bohuzial sa prisposobujeme trendu USA.
Úlohou školstva by malo vyučovať objektívnu históriu, resp. sa snažiť k objektivite čo najviac priblížiť, nie vyučovať rozprávky. Práve vďaka školským učebniciam sa človek po prvý krát stretne s prekrútenou históriou, takže som si neni istý, či je výučba dejepisu skutočne až tak prínosná.
Konkretne v com sucasne ucebnice prekrucuju historiu?
Konkrétne aj o tom holokauste, udalostiach druhej svetovej vojny všeobecne, SNP, Slovenskom štáte, neodlišujú medzi fašizmom a nacizmom, ale bolo by zbytočné tu o tom diskutovať, nechcem, aby sa z topicu o školstve stal topic o holokauste. Okrem toho sú v učebniciach chyby aj o úplných počiatkoch našich dejín, zmätok v sťahovaní národov konkrétne, kde učebnice majú nejasno či daný kmeň bol slovanský alebo germánsky, alebo napríklad výklad uhorských alebo maďarsko-slovenských dejín môže pôsobiť na takého žiaka veľmi zmätočne.
Urcit pravdu, najma historicku je takze svojim sposobom mas pravdu.
Typicky priklad "prekrutenia" su moje oblubene dokumenty Letecki stihaci v boji, kde napriklad o Vietname, ci Korei spievaju na americkych pilotov ody a clovek nadobudne dojem, ze ten vzduch tam ovaldali s istotou a mali minimalne straty, pretoze prevysovali nepriatela technicky. Aj som to isty cas veril len potom som v jednom interview cital rozhovor s jednym U.S. generalom, ktory naznacil ako dostavali na frak aj vo vzduchu. A v skutocnosti ak si porovnam celkove straty su na tom amici dost zle.
Ale konkretne, co sa tyka holokaustu tam toho moc na prekrucovanie nie je.
Sucasne ucebnice som nevidel, takze posudit neviem.
když už lidi hlasujete do tý ankety
TAK SAKRA
napište i ten názor
ten hlas v anketě je mi ukradenej když to nedokážete rozvést
Tak jsi to měl napsat.
to snad nemusím psát
Nemusíš. Ale pak se nemůžeš divit, že to spousta lidí neudělá. Pokud jsi chtěl udělat čistou diskusi, měl jsi udělat diskusi bez ankety.
No, video jsem shlednul a ackoliv v nem vidim par veci k zamysleni, tak s celkovym zaverem jednoznacne nesouhlasim. Zkusim to rozebrat:
1) Cast veci, ktery tam zminuje, se u nas ve skole uci. Namatkou treba prvni pomoc nebo ustavni poradek CR - takze jak LZPS tak i hruba informace o tom, jak probihaji volby se probira.
2) Veci, o kterejch tvrdi, ze je v zivote nepouzije, jsou veci v realite sakra prakticky. Jestli pochybujes o smysluplnosti vyuky fyziky a zejmena matematiky, tak za me je ve skole matematiky zoufale malo a melo by se zasadne pritvrdit v pozadavcich a pridat na hodinovy dotaci - v podstate nic lepsiho te skola nemuze naucit. Jen clovek s dostatecnym matematickym aparatem je schopnej porozumet svetu, a to vcetne oblasti, kde by to clovek necekal, jako treba pravo. Fyzika by se trochu transformovat mela, ale to je na hodne dlouhou debatu.
3) Nakonec zbejva cast veci, ktery te proste skola naucit nemuze a nesmi - nedovedu si predstavit, jak by nekoho mohla skola ucit vybrat si stranu ve volbach. Jsou proste rozhodnuti, ktery clovek musi v zivote udelat sam a krome jistyho zakladu, kterej skola polozit muze(coz je dejepis, ekonomika a zase matematika) neni dalsi ucast skoly pripustna.
+1
Možná si to moc neuvědomuješ, ale matematika, fyzika, chemie atd. atd. jsou všude kolem tebe. Bez nich by ses nenapil z kelímku s vodou, nejel bys nikam autem, neměl bys mobil, počítač atd. atd. atd.
Já si myslím, že ty základy, které se na střední škole učí, bys měl opravdu znát.. a ne být nějaký tupý ignorant.
Co se týká fyziky, tady je ke stažení kniha jednoho moudrého pána (ale je lepší si ji koupit):
http://www.zz.hastrman.com/knihy/data/To-nemyslite-vazne-pane-Feynmane.pdf
Ono to co se mnohdy učí ve školách může mít k fyzice dost daleko. Například od stránky 183 - jak se v Brazílii (ne)učí fyzika.
Nadpis ak z topiek