Boj s námrazou na automobilových sklech
Ahojte,
teploty sestupují k nule a my, majitelé negarážovaných vozů, se chystáme na pravidelná ranní škrábání oken.
Jaké používáte zbraně a co se vám osvědčilo nejlíp?
Já zkoušel jakousi trojúhelníkovou škrabku - propagační předmět. Letěla do koše. Pak jakýsi "rozmrazovač oken" ve flašce. Nepozoroval jsem rozdíl, aspoň že nepřimrznul.
Od loňské zimy používám jakési kombo škrabky, gumové stěrky a smetáčku:
Nějak ta okna vždycky ožužlám, ale... nic moc. Nemáte někdo nějaký skrytý tip na zázračnou škrabku, případně nějaké ošetření skel, aby z nich šla námraza snadněji sundat?
Od loňska používám tu nejobyčejnější plachu proti námraze čelního okna. Funguje to překvapivě dobře.
Na čelní sklo používám hliníkovou clonu co jsem dostal k zimním pneumatikám, na zbytek mám propagační škrabku s rukavicí od Jägermeisteru a na ometení auta mám obyčejné košťátko. Pokud je možnost tak auto nastartuji 10-15 min před plánovaným odjezdem, to taky ulehčí dost práce. Jinak doma parkuju v garáži.
Věčně dávat na sklo nějakou plachtu by mě nebavilo, to nedělám ani v létě, aby v autě nebylo takové horko. Nicméně pokud si na to někdo zvykne, tak to určitě funguje. Já používám klasickou škrabku a nebo nějaký lihový roztok s rozprašovačem a stačí pak chvilku počkat a pak to jen setřít stěračema. Ovšem pokud mrzne fest, je to nic moc a pak už pouze klasická škrabka. Škrabku co sem tam používám, tak pouze tu samostatnou, protože na těch smetáčcích je na dvě věci. Nejlepší jsou takové ty staré klasiky ve tvaru trojúhelníku, ale v zimě zase z toho studí ruce, pokud se nepoužívají rukavice, ale zase je to dobře skladné Koukám, dle tvého popisu, že už i nově vyráběné stojí za prd.
Plachtu používám hlavně v práci. Firmu máme v údolí na úrovni řeky, takže námrazu bych měl od konce října až do jara na okně pokaždé. Nasazení plachty je práce na dvě minuty, když po šichtě odjíždím, jen ji sundám (případný sníh oklepu) a hodím do kufru. Proti škrábání nulová činnost, nulová čekací doba. Taky jsem si ze začátku s tou plachtou připadal jak blázen, ale skutečně lepší, než se drásat s námrazou.
U baráku na parkovišti ji nepoužívám. Už jsme o něco výš a námrazu na okně mám tak dvakrát do roka. To oškrábu, ale většinou stejně nastartuju a nechám chvíli ofukovat. Pak to jde celkem rychle. Spíš ale ometám sníh.
Otec mi kdysi udělal škrabku z kusu plexiskla, rozměr asi 10x15 cm, tloušťka asi 5mm. Na jedné kratší hraně udělal do toho plexiskla drážku tvaru V, takže tam jsou dva ostrý břity - no neměl jsem v ruce lepší škrabku.
Kvůli zmrzlým rukám vozím v autě pracovní rukavice, mám je furt v kapse dveří.
Nejvíce se mi osvědčila taková stará s mosazným břitem. Trojúhelníkovou potkal stejný osud jako u předřečníka.
Pokud moc nemrzne, používám sprej.
Ja mám na mojom aute vyhrievané predné sklo (niečo ako zadné) - zapnem na pár sekúnd - max 1 minúta a námraza je roztopená. Inak najlepšia škrabka je stará kreditka...
Já mám v ostřikovači směs do -40°. Uvolním přimrzlé stěrače, párkrát ostříknu sklo (pokud bych měl směs na menší mrazy, tak se smíchá s rozpuštěnou námrazou a zase zmrzne) a nechám setřít. Na rozjezd než začne hřát ofukování předního skla to obvykle stačí.
Pokud bych měl potřebu odmrazovat sklo častěji, asi bych si pořídil něco takového (ale většinou mám auto v garáži tak to tak moc neřeším):
http://www.conrad.cz/keramicky-topny-ventilator-do-auta.k841650
Ten keramický topný ventilátor je naprosto na hovno. Na rozehřátí okna má malý výkon - možná tak kolem nuly, při větších mrazech si ani neškrtne. Mám ten krám, zdarma ho někomu za trest daruji. Vycucne to baterku a prd ohřeje. Nemám ho sice od Conrada, ale někde z Globusu, leč z toho leze snad větší kosa než dovnitř.
Spíš jsou zajímavější elektrické škarbky !
mno nevim.. http://www.auto.cz/elektricka-skrabka-na-okna-kazdoranni-rotovani-72552
Normální plastová škrabka. Tou oškrábu boční okénka, zatímco přední a zadní se mi odmrazí pomocí vyhřívání.
Momentálně je v Lidlu zase v prodeji směs do ostřikovačů, 5 litrů asi za 120 kč, do minus 60st.
Mám to nalitý do rozprašovače od nějakého čistidla, nenaředěné. Funguje to mnohem líp, než rozmrazovače prodávané k tomuto účelu. Je to díky tomu, že směs obsahuje glykol, tím se hned neodpaří jako samotný líh, který je v jiných rozmrazovačích.
Jinak mám letitou plastovou škrabku ve tvaru I, kde jedna strana je plastový břit a druhá strana gumová stěrka na vodu. Když nechci aby mi mrzla ruka tak mám ještě smetáček s tuhými štětinami na sníh, který má zpředu škrabku na led.
Tak jelikož bydlím v RD a vlastním dvoje klíče, tak můj recept je jednoduchý, nastartuju 10 - 15m před odjezdem a zapnu topení. Má to hned několik pozitivních efektů. Sedám do vytopeného auta, mám rozmrazené skla a co si budem povídat, i pro ten motor je lepší když vyjíždí zahřátý než když po celé noci v -15 nastartuju a jedu. Ale chápu, že to není pro každého, v paneláku bych si to nelajznul...
Moderní auta se mají zahřívat opatrnou jízdou, ne točením na volnoběh. Dáváš motoru docela na prdel .
Souhlas.
Co konkrétně těm motorům vadí?
Obecně zkráceně.
U Dieslu nic, u benzínu hlavně sytič/velké obohacení směsi u startu, většina aut má automaticky řízený, s blbě probíhající křivkou.
To má za následek, že směs je příliš bohatá (vše se nespálí) delší čas a smývá se olej.film na válcích, pokud zvýšíš volnoběh/otáčky jízdou tak se rychleji sytič vypíná.
(bývaly ruční sytiče a po startu se přidal "plyn" a sytič se ručně vypnul)
Dík za konkretizaci. Dnes to moc neřeším, hlavně taky proto, že zahřát na volnoběh diesel je skoro nemožné.
Když jsem měl Opel Vectra 1,6 16V, nechal jsem to vždycky chvilku (asi tak pět - deset vteřin) na volnoběh. U něj mi to naopak doporučili, aby se olej dostal až na vahadla ventilů (nebo tak nějak mi to zdůvodnili). No - taky mi důrazně zakázali hrabat se při startu po plynu.
Manuální sytič pamatuju - moje první auto byla Škoda 100.
On je tam ještě jeden problém a to rozvodový řemen, pokud po startu prudce přidáš, tak je to "šupa" pro řemen, vrch OHC motor - vačka, ventily u prochladlého/zmrzlého motorů jsou pro řemen velký odpor a může nastat přeskočení přes zuby rozvodového kola.
(to se násobí pokud jsou vačky dvě)
moment - sytic u auta s vstrikovanim? OK, jednotka tam napali na nastartovani o trochu vic, ale proc by to davalo vic.
Najdi si něco o chudě - bohaté směsi a jejich schopnost zážehu.
(sytič nemusí znamenat jenom sytič = ale poměr vzduch benzínu)
Ja tak trochu tusim, jak co funguje. Auta me zivi. Jenze proc by to ta ridici jednotka delala? Napali tomu bohatou, vrn vrn, nastaruje a zacne ubirat na bohatosti, pac uz taky leze neco z lambdasondy a tak. Ty ECU nejsou uplne blby a nevim, proc by nekolik minut bezicimu motoru davkovalo zbytecne bohatou smes.
Prostě studený start u benzínu je problém vzhledem na mnoho proměnných - venkovní teplota, vlhkost luftu, tlak, opotřebovanost motoru .... takže žádná řídící jednotka to neumí nastavit v daném okamžiku ideálně. V laboratorních stálých podmínkách ano, v reálu v proměnných ne.
Takže jde vždy o kompromis který zaručuje start vždy a to na úkor ideálu.
Vzpomínám jak nás jako děcka budilo startování warbeců,embéček,tisícovek atd.To byly chrchlance a pak tůrování....
Normálně garážuju, ale když jsem mimo dům, tak pustím rozmrazování čelního skla a drobek se o sebe postará sám. Když už jo hodně spěchám, tak klasická škrabka na tyčcce s rukavicí
Uvažoval jsem nad domontováním "bufíka", ale když jsem viděl tu palbu, tak to do mého "pašíka" z r. 2000 nevrazím... Ale byla by to super věc!
Asi si pořídím tu plachtu na skla. Sice to zabere večer čas, ale ráno to bude o poznání rychleji sklizené, než kdybych měl škrábat (patřím k těm, co nevyjedou, dokud nemají pečlivě oškrábán kažý rožek každého skla).
Jen mi uniká fyzikální princip toho, proč to sklo pod "obyčejnou hadrou" nebo i obyčejným kartonem vlastně nezamrzne.
Bo se na něm nesráží vzdušná vlhkost, ale pochytí ji hadra.
A jak to udělat, aby okno nenamrzalo i zevnitř? Zvenku mi to nevadí, to oškrábu, ale zvnitřku je sklo vydutý a klasická škrabka je k ničemu. Sice jsem si vyrobil speciální zahnutou škrabku, ale stejně to jde blbě a navíc to udělá na palubní desce pěknej bordel.
je potřeba auto zevnitř odvhlčit. Ideální je kombinace chemického přípravku a klimatizace.
Je mi docela proti srsti jezdit s klimačkou v zimě. Co máš na mysli tím chemickým sajrajtem? Měl bych někde sbírat takový ty kuličky proti vhlkosti a vždy, když opustím auto, otevřít krabičku s těma kuličkama a položit to na palubní desku?
Strč do auta Ceresit a pucuj si boty od sněhu.
Já si boty od sněhu čístím, ale někteří spolucestující jsou dobytek A můžu jim to říkat furt dokola. Luštěnina na cihly.
jo, přesně něco jako ten ceresit. Důležité je vaničku dobře fixovat a hlavně často vylévat
Jinak klima v zimě se ve škodovkách samočinně vypíná při tuším při teplotách pod 5°C.. Ale při plískanicích to fakt pomáhá. A hlavně je IMHO vlhko v autě dost kontraproduktivní - plísně etc. v kabině.
Jo, taky jsem už jel za vlhkýho počasí s klimou, sklo se jinak furt mlžilo.
Vypínání klimy ve škodovkách - tak možná u novějších, u těch starých o tom pochybuju. Navíc se škodovky do dvou týdnů zbavím.
ta moje z roku 2002 to tak měla. Starší škodárnu s klimou jsem jezdil už jen Feldu 1.6
Jo ten můj vehikl je o 4 roky starší.
Dávám hadr přes okno a v autě mám škrabku s mosazným břitem koupenou na benzínce.
Ten zázračný břit bude asi mosaz, co?
http://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=1051400060000001RYW