Zamykání vidlice kola v "runtime" a její životnost
Zdravím,
lohli mi kolo, takže jsem si koupil nové (bylo stejně na čase..) a mam tam novou featuru se kterou nemám zkušenosti - byl jsem zvyklý na možnost zamykat vidlici kolečkem na vidli. Nyní mam však vytažené zamykání vidlice přímo na řidítka jako další páčku vedle brzd. Moje otázka je jak to mam či mužu zamykat, abych to hned neodkurvil? Mohu na silnci když to nepruží vidlici zamknout nebo to klidně mužu locknout při sjezdu kdy toho má vidle plné zuby?
Kolo: Focus Black Raider 1.0 2013
Vidlice: RST Blaze RL 100 mm
http://www.bike-advisor.com/wp-content/uploads/2013/02/rst-blaze-2012-4.jpg
http://www.bike-advisor.com/wp-content/uploads/2013/02/rst-blaze-2012-1.jpg
http://www.bike-advisor.com/wp-content/uploads/2013/02/rst-blaze-2012-3.jpg
Haf !
Co vím, tak jsou dvě možnosti. První se zamyká pouze na silnici, při nárazu dojde k poškození. Druhá se zamyká taky jenom na silnici, ale v případě nárazu dojde k odjištění.
Jinak gratuluju k novému kolu a ať dlouho jezdí. Moje kolo je slušnej držák (Author Versus 2005), ale už toho zažilo až moc a hlavně hodně tvrdejch pádů v kombinaci s opakovanou jízdou vzhledem k technice značně bezohlednou. Rád bych si koupil něco nového, bohužel se mi nechce moc investovat a nechci si pohoršit, takže vlastně nereálná představa. Čekám, pozoruju, jak měním díl po dílu, praská a přeskakuje střed, praská v rámu, vidlice už má nejlepší léta za sebou a dalo by se pokračovat.
Tomuhle rozumím, taky se mi nechtělo kupovat nové - naštěstí jsem měl to štěstí, že mi ho ukradli, bez kola nebudu, takže mi přinutili ;)
Mě šlo o to kdy si jí mužu dovolit zamknout - tzn když ma tlačítko na řidítkách mužu ji klidně zamknout když jedu po schodech, otázka je jestli je to pro ní vhodné. Nebo ji mužu zamknout když vyhodim přední do vzduchu a tedy zrovna nebude pružit. Nevim jestli ji nevadi - z pohledu životnosti - když je třebas dole/pruží a v tu chvíli jí zakmnu. Tim, že jsem předtím měl možnost ji zamknout jen na vidli, jsem ji zamykal jen když jsem s kolem stál, protože jinak mi to ani nepadlo, ted to jde pži jízdě.
Já mám výhodu. Železa, dřeva ani patr se totiž před klubovnou zamykat nemusí.
Nikdy jsem neslyšel o uzamykatelné vidlici, u které by to bylo vhodné i v terénu, nebo obecně při větších nárazech, tam se vždycky jezdí s odemčenou. Na to je možné koupit pevnou vidlici. Párkrát jsem se s tím projel. Na řidítkách je ta páčka dobrá, do terénu jsem měl vidlici odemčenou a když jsem dojel pod asfaltový kopec, tak jsem si to na stoupání zamknul. Rozdílné jsou jenom ty dva způsoby, kdy jeden se při nárazu poškodí a druhý odemkne. Co je tohle konkrétně zač jsem nehledal, ale i kdyby se to dokázalo odemknout samo, tak bych se na to určitě nespoléhal.
edit: Na mírný kopec dlouhý 100 metrů se to snad ani nevyplatí zamykat, ale u delších kopců je to výhodné. Pár dní zpátky jsem jel 3 kilometry stoupání a záviděl jsem kamarádovi, který má možnost si vidlici zamknout.
Pořád jsem špatně pochopen - nebojím se o životnost vidlice jako takovou ani v zamčeném ani v otevřeném stavu (ani mi to nenapadlo a je to starost výrobce). Ale jde mi o ten okamžik přepínání kdy je pro vidli bolestné a kdy není.
Tzn jednu do kopce po polní cestě - zamykám, nárazy při 12% stoupní budou minimální budu hekat jako blázen ne jet 80. Za to energie se pochopitelně ztrácí ve vidli. A ted otázka spíš z ní když vidím rozbytější místo jestli v klinu mužu na dvě tři minuty udělat cvak-cvak za jísty nebo ji bude bytostně vadit, když jí rozpružím a pak jí locknu.
Jde mi o ten okamžik a kdy jí to vadí (při jízdě) přepnutí a jak moc jí to vadí. Fakt se nebojim, že když bude náhodou locknutá a vezmu obrubník v 50ti, že se odkurví. Pokud ano, tak at o takovýhle výrobek nestojím
Vidlici mozno zamykat i za jizdy, ale samozrejme nesmi bejt zrovna v cinnosti a pruzit to nekde po kamenech v drsnym sjezdu, myslim, ze jsi relevantni odpoved dostal hned v prvni vete prvniho prispevku.
dik, nevim ale v prvním příspěvku vidím spíše kde než kdy v runtime. Což je rozdíl. Člověk to neřeší, dokud jí nemá na řidítkách, když jí tam mám tak čekám, že to mužu na jízdy cvakat - a tedy na těch 100m co tu psal, se to vyplatí, je to jen posunutí palce. Ale jak píšeš Ty tak " samozrejme nesmi bejt zrovna v cinnosti" něco takového jsem si taky myslel. Doskočit na ní a v tom jí locknout když je dole jí asi nepotěší - ptal jsem se jestli s tim náhodou výrobce ale nepočítal a nemá to ošéfované.
Ke kolu je i DVD (wow) ale v němčině..
No, vidim to tak, ze bys mel vidlici zamykat v poloze nahore, teda neni v cinnosti. Pokud nadtim zauvazujeme, tak ono kdy jindy taky bude tu vidlici zamykat nez ve chvili, kdy ji stejne nepotrebujes a je v te poloze necinnosti (nahore)? Preci ji nebudes zamykat ve chvili, kdy ji potrebujes. Jinak na riditkach ji mas prave proto, abys nemusel slejzat z kola, takze jiste za jizdy, ale ono se i zamykani na vidlici da zamykat za jizdy, tohle je jen pohodlnost.
http://www.sport.cz/ostatni/cyklistika/clanek/498551-video-neskutecny-trik-ceskeho-bikera-soupere-predjel-po-zdi-ve-vysce-dvou-metru.html#hp-sez
Předně tenhle Blaze je především držák předního kola, než funkční vidlice (zdědil to po svém předchůdci, RST Gila). Funkční vidlici poznáš tak, že nestojí 2 litry, neváží 2 a půl kila, atd.
S tím souvisí i to, že nemá ty "pokročilé" funkce, které by zajistily odemčení v případě, že dojde k prudkému rázu.
Ten RL je výborná věc, ale pořád musíš používat hlavu - je tam proto, že když vyrazíš do terénu, tak obvykle jedeš nějaký čas po rovném a kompaktním povrchu (málokdo bydlí přímo na lavinovém svahu či na dně granodioritového lomu) a tak tu vidli zamkneš. Jakmile ale vjíždíš do terénu, musíš ji odemknout.
Je to kolo v cenové relaci jaké jsem měl minule a ač mi všichni řikali, že bych si zasloužil lepší vzhledem k tomu jak jezdím - byl jsem spokojen (předchozí verze RockMaChine Flash s Bomber vidlicí, vzduchovou). Vidlice byla ok, - co odešlo byly všechny ty ruzné verze kazet, co jsem tam měl Deore, Deore XT, SLX - je to jedno, prostě se to očeše.
S kolem jsem to (a tedy i vidlí) napral asi v 65 do stromu - kolo kupodivu přežilo, což jsem fakt nečekal. Silničky jsem čelným nárazem odrovnal dvě. Od tohodle kola čekám stejnou službu jako od Flashe.
Co se týče váhy - uvítal bych daleko těžší, i kolo - bohužel jsem ten exot, co by raději těžší. 99% ostatních chce co nejlehčí, takže nam smulu. 13,8kg celé kolo je spíše těžší, ale určitě bych uvítal těžší (at už díky vidli nebo něčemu jinému)
Tak nakonec je to zbyčná otázka, v praxi se ukázuje, že jí zamykám kdy potřebuji a většinou moc neřeším jestli se zrovna moc houpe nebo ne . V praxi se ukázala má otázka jako nevhodná, je to trapné, připadám si, jako bych pracoval pro Accenture