Maturita opakovane zrušená
Tak včera, či predvčerom minister školstva vyhlásil, že sa na Slovensku rovnako ako predošlý rok aj tento ruší maturita. Záverečná (maturitná) známka sa opäť bude vyvodzovať z priemerov maturitných ročníkov. Čo si myslíte o tomto kroku?
Pre mňa osobne je to len potvrdenie, že slovenská vláda je absolútne neschopná prísť s akýmkoľvek fungujúcim riešením a namiesto hľadania riešení spraví ten najzbabelejší krok a danú vec jednoducho zruší. To sa pritom špekulovalo, že maturitné ročníky sa vrátia v nejakom obmedzenom režíme do škôl aby sa na maturity mohli pripraviť, lenže panáčikovia si zrejme uvedomili, že vymyslieť niečo komplexnejšie je nad ich sily a najjednoduchšia cesta je všetko zrušiť. V tom duchu vlastne funguje celá vláda, namiesto hľadania kompromisov ako umožniť podnikanie a ako-taký život aj pod prísnymi podmienkami, zbabelo všetko zavrú.
Už minulý rok som tento krok vnímal dosť kriticky a hovoril som si, že sakra, veď to sa tak predsa nerobí do psej matere, keby sa chcelo, riešenie by sa našlo. V AT ani v Nemecku sa maturity nerušili a konali sa normálne prezenčne, s prísnymi hygienickými pravidlami samozrejme. Tam by bola až úplne posledná možnosť zrušiť takýto dôležitý pracovný/školský rituál. U nás úplne v pohode. Ono väčšina členov súčasnej slovenskej vlády totižto právoplatne ani nedosiahla vyššie vzdelanie ako maturitné, takže zrejme s ukončenými maturitami by pre nich vznikla obrovská neželená konkurencia.
Príde mi to dosť nešťastné a neférové voči ostatným ročníkom. Ono keď sa to ruší už druhýkrát tak sa to môže zrušiť rovno natrvalo. Neviem si predstaviť, že o 2 roky sa skončí pandemizmus a maturovať sa bude úplne normálne. Ja teda netvrdím, že maturita je skutočne skúška dospelosti a zmení ti to život. Štruktúra maturít je dosť diskutabilná, uvítal by som tam isté zmeny - ale to by bolo na inú diskusiu. V princípe si ale myslím, že nejaký riadny abschluss by mala mať aj stredná škola. Žiak by si aj tú strednú školu mal nejako zaslúžiť, navyše je to aj taká menšia príprava, ak sa chystá na výšku, keďže na výške sú takpovediac maturity na konci každého semestra.
Pritom som zachytil kritické hlasy aj od riaditeľov škôl, že takéto rozhodnutie je skutočne veľmi nešťastné a maturitu by zorganizovať dokázali. To len potvrdzuje moju tézu, že centralizované riadenie hocičoho je absolútne neefektívne, ministerstvo, ktoré je absolútne mimo školskej reality, nemá vôbec predstavu ako riešiť konkrétne problémy a tak zvolí to najprimitívnejšie riešenie.
Čo na to hovoríte vy? Pripájam aj anketu, otázku myslím všeobecne, nie na konkrétnu situáciu.
Nie je to sice k teme, ale aspon som zahlasoval proti zruseniu maturit.
Grohling bol paradoxne jeden z najlepsich ministrov za posledne roky (mozno dekady) a to nie je moc pocit, ale vyjadrilo sa tak aj par riaditelov uz predomnou.
Riesil veci, ktore predtym nikto neriesil (napriklad problem ZUS, ktore boli vyclenene zo skolstva pred par rokmi).
Je to bezpredmetne, kedze podal demisiu a budeme musiet cakat na noveho ministra.
Maturity v před-Covid době byly úplně k ničemu. Pokud jevil student aspoň známky života, maturitu vždycky nějak dostal.
Měly by být buďto reformovány (aby byly opravdu sítem a třeba 20 procent studentů končilo školu bez maturity, protože ji nezvládly) nebo zrušeny.
To říkám jako někdo, kdo se na maturitu poctivě připravoval a prošel jí zcela hladce. Bylo to k ničemu.
V podstate aj súhlasím. Ja keď som zmaturoval, tiež mi okamžite došlo, jaká je to strašná fraška a koľko zbytočného kriku sa preto robí. Ale či by som ju zrušil? To asi nie. Skôr by som sa prikláňal k tej reforme, presne ako píšeš, aby z nej bolo sito. Nevidel by som problém v tom, keby študent úspešne ukončil školu ale s nedostatočným maturitným vysvedčením.
Ale aj v dnešnom stave, hoci je to dosť fraška, stále je podľa mňa lepšie, že študenti vôbec sú s nejakou záverečnou skúškou konfrontovaní. Jednak to toho študenta prinúti danému predmetu venovať sa dôkladnejšie, čo nikdy nie je na škodu, keď sa rozhodne istej oblasti dedikovať viac času a úsilia než normálne a úspešne zvládnutá maturita keď už nič iné, aspoň prinesie pocit satisfakcie. Podľa mňa to je celá pointa maturity, naučiť študenta istému odhodlaniu. Ukončiť školu len tak zaokrúhlením známok mi príde moc lacné.
Nejde jen o maturity, ale třeba i o závěrečné zkoušky učňovských oborů.
Jen zopakuju, že budeme mít spoustu řemeslníků teoretiků, protože praxi obrazovka nenahradí.
Osobně si myslím, že by měla být jak u maturity tak u učňovského oboru praktická zkouška z toho co se během učení či školy adept naučil. Dělal jsem jak učňovskou zkoušku tak maturitu. Pokud se učím automechanikem tak bych měl při závěrečné zkoušce opravit automobil, pokud klempířem měl bych umět udělat oplechování komína atd. Pokud dělám maturitu na "zdrávce" tak bych měl umět ošetřit nemocného a splnit pokyny lékaře, pokud na jazykové škole bych měl umět přeložit nějaký text. Problém zde ale nastává co by měl umět student gymnázia (to opravdu nevím)? Matematiku či češtinu by měl ohodnotit vyučující a ne nějaká zkouška zda jsem dnes v pohodě či jsem něco přehlédl. Pro běžný život potřebuji maximálně spočítat procenta, obsah kruhu, trojúhelníku, válce, krychle atd. a napsat běžnou obchodní korespondenci. V současné době se skoro na všech postech u úředníků požaduje alespoň "částečná vysoká škola", jsou to ti různí Dis, Bc atd., takže maturita se v podstatě stává jen možností dále studovat a ne že na jejím základě bude adept vykonávat určité zaměstnání. To je v podstatě hlavní problém dneška.
Nejaká praktická skúška myslím že u učňovských odboroch je aj teraz. Samozrejme, asi to nebude nič extra náročné, ale lepšie jak nič (a momentálne teda máme nič ).
Aj gymnazisti majú predsa predmety, aj keď len čisto teoretické, takže gymnazista by mal mať tiež odborné znalosti vo svojom odbore. Problém je, že gymnázium užší výber odboru študentom moc neumožňuje. Každý sa musí učiť všetko, aj predmety, ktoré ho absolútne nezaujímajú a nechce mať s nimi nič. Pričom obsah tých predmetov je dosť plytký a nakoniec sa teda každý učí všetko a nikto z toho nemá nič. Ja osobne by som už gymnázium koncipoval viac ako vysokú školu, umožnil by som žiakom gymnázia, aby sa už na ňom nejako profilovali (trebárs prvý ročník ešte úplne všeobecný a potom by si vybrali zameranie) a vybraným predmetom sa venovali skutočne do hĺbky a odborne. Takto z gymnázia vyjde nepoužiteľný človek, ktorý sa nevie rozhodnúť pre vysokú a potom aj na tej výške stráca ďalšie roky, často na odbore, ktorý by kľudne mohol byť z veľkej časti pokrytý už na gymnáziu.