Osobně si myslím, že by měla být jak u maturity tak u učňovského oboru praktická zkouška z toho co se během učení či školy adept naučil. Dělal jsem jak učňovskou zkoušku tak maturitu. Pokud se učím automechanikem tak bych měl při závěrečné zkoušce opravit automobil, pokud klempířem měl bych umět udělat oplechování komína atd. Pokud dělám maturitu na "zdrávce" tak bych měl umět ošetřit nemocného a splnit pokyny lékaře, pokud na jazykové škole bych měl umět přeložit nějaký text. Problém zde ale nastává co by měl umět student gymnázia (to opravdu nevím)? Matematiku či češtinu by měl ohodnotit vyučující a ne nějaká zkouška zda jsem dnes v pohodě či jsem něco přehlédl. Pro běžný život potřebuji maximálně spočítat procenta, obsah kruhu, trojúhelníku, válce, krychle atd. a napsat běžnou obchodní korespondenci. V současné době se skoro na všech postech u úředníků požaduje alespoň "částečná vysoká škola", jsou to ti různí Dis, Bc atd., takže maturita se v podstatě stává jen možností dále studovat a ne že na jejím základě bude adept vykonávat určité zaměstnání. To je v podstatě hlavní problém dneška.