Omylem přistál na LVHP?
Tady jsem diskutoval u článku o nepovoleném přistání malého letadla na zavřené ranveji LVHP.
https://www.aeroweb.cz/clanky/7214-nepovolenemu-pristani-v-ruzyni-predchazela-ztrata-orientace-pise-ucl#prispevek-26849
Je tam zatím jedna odezva.
Počkám, jestli se tam ještě někdo neozve.
1. Za ty gripeny se omlouvám, budu si to pamatovat.
2. Když armáda nemá albatrosy, tak co to lítá z Čáslavi kromě gripenů? Alky? Na čem se cvičí budoucí vojenští piloti?
3. Nějak se mi to nezdá. Když vidím záznam jeho dráhy, poté co zakroužil nad německým městem si to namířil v podstatě přímo na Ruzyň.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/05/radar.jpg
A k přistání si vybral dráhu co byla zrovna zavřená. A letěl poněkud déle než co odpovídalo trase kterou asi letět chtěl. To nikomu nechyběl? A že měl dost benzínu.
Teď se ti co by je to mohlo zajímat dozvěděli, že malé letadlo se na LVHP může bez problémů dostat. A případné další malé letadlo co narazí do řídicí věže nebo do odbavovací budovy bude naložené kanystry s benzínem.
Já být na místě velícího důstojníka, tak toho albatrosa (no dobře, tu alku) pro jistotu k němu zvednu.
BTW: Když se stalo tohle
https://taborsky.denik.cz/z-regionu/vyroci-vrtulnikem-pres-lipno-na-svobodu-20150816-tfck.html
zrovna jsem sloužil vlasti, tedy ne tam, ale měl jsem známé co to tam prožili. A prý se to stalo trochu úplně jinak než jak to veřejnosti prezentoval socialistický tisk. Že na tom útvaru co se to stalo přistály vrtulníky z divize, armády a ministerstva a místní furťáci dostali před nastoupeným útvarem pojeb.
Co řešíš, přistál, protože měl poruchu elektroinstalace, takže asi nevěděl kde je, no tak přistál. Ono když nejde elektronika, tak v tom letedle nefunguje skoro nic.
Takže bych pilotovy dal metál, že se nic nestalo a v pohodě přistál.
Nevím, co je LVHP, ale na LKPR přistál proto, že přistát musel. Denně se nad ČR pohybují stovky malých letadel, není potřeba ke každému posílat armádu. Zvláště, když nenaruší žádnou PA.
Situace je jako incident řešena ÚZPLN, závěry budou veřejné, jako vždy, čili potom se můžeme bavit o příčinách a předcházení, do té doby jsou to jen spekulace vycházející z toho, že se jejich autor nudí.
Tenhle případ toho "kaskadéra" je zajímavý tím, že se v podstatě ututlává.
Nikde ani zmínka k tomu, že na Ruzyň nechali v klidu přistát cizí letadlo,
které neodpovídalo věži, mohlo mít na palubě třeba i bombu, o terorismu ani zmínka...
Možná to byla prověrka toho, jak funguje "ochrana" letiště.
Malé civilní letadlo bez bomby a teroristů přistálo bez předchozího povolení na uzavřené dráze civilního letiště.
Incident je vyšetřován, byla o něm zmínka v celostátním tisku i TV, závěry vyšetřování budou zveřejněny.
Tutlání je tam kde přesně?
Tutlání je v v tom, že se tomu - kupodivu - nevěnují masmédia.
A "ztratil orientaci, ale přistál na uzavřené dráze", když neměl
spojení s věží a ignoroval i červenou výstražnou raketu?
Překvapuje mě právě jen ta "zmínka v celostátním tisku i TV" a benevolence
ochrany letiště, když při vycestování prohlížejí cestujícím pomalu i konečník.
Možná to je návod, jak do republiky dopravit ricin.
Věnují se tomu masmédia, jenže o události už informace proběhla a více není do ukončení vyšetřování co řešit. Navíc tu máme korónu, rabování v USA a sucho, čili další informace je třeba hledat na odborných webech a nečekat, co vypadne z Korantenga nebo Šebrleho.
Edit: zapomněl jsem dodat, že při tom nikdo neumřel, takže tím atraktivita akce pro masmédia spadla až někam pod srážku vlaku s traktorem. Běžný stav.
OK, takže počkám, až se objeví informace, že ten pilot odkoukal smysl pro orientaci od holubů.
Protože jinak se ten skoro přímý let z Německa vysvětlit nedá. A tu "bezpečnost" přeskočím.
PS: Ztratil navigaci, ztratil spojení, přesto přistál na uzavřené dráze, aby se nikomu nic nestalo.
A nikomu to zřejmě nevadí (není podezřelé), jenom mi. A šťouralovi Yardovi.
Ten argument o věku raději přeskočím, ale řekněme, že pán nebyl nejmladší.
Můžu vědět, co byste v takové situaci dělal vy? Já si z dětství pamatuji, když jsem chodil s rodiči do lesa, že mi říkali, abych se hlavně neztratil. A kdybych se ztratil, mám volat, aby mě slyšeli. A kdyby mě neslyšeli, mám jít stále rovně, že tak určitě (dříve či později) narazím na cestu a na té buď někoho potkám, nebo mě dovede do vesnice, kde už se doptám.
Předpokládám, že pán ten postup s voláním na rodiče (i vzhledem k věku) přeskočil a prostě "šel stále rovně".
Já jsem o věku nic nepsal (i když o pilotovi v článku píší jako o starším).
Rovně za nosem až ze Stuttgartu? Asi i bez mobilu? A na uzavřenou dráhu? Prostě holub.
Vím, o věku jsem psal já, ale opatrně.
Ano, ze Stuttgartu, prostě velký les a nikde žádná cesta, kde by se mohl doptat. Mobil? Spekuloval bych a to nějak nemám potřebu, počkám na závěry šetření.
Vraví ti niečo magnetický azimut? V lietadle je totiž magnetický kompas. Pokiaľ vie, kde sa nachádzal - pri takom lietadielku stačí letecká mapa a pohľaď dole na zem, zistiť svoju pozíciu vizuálne, nastaviť magnetický kurz a držať sa ho - potom len letí rovne podľa neho. No a v Prahe - letisko nie je malé námestičko, je to veľká plocha - nemal spojenie, nevedel o uzavretej dráhe - tak pristál - vybral si dráhu 24 - je dosť dlhá, aby s tým malým lietadlom zastavi skôr, než sa pretne s dráhou 12 (teoreticky ju ani nepretína - dotýka sa. Okrem toho - veža môže v takom prípade pozastaviť vzlety a odlety pre ostatných, keďže on sa neozýval a nereagoval.
Takže - ŽIADNY HOLUB - jednoducho vyhodnotil situáciu, zhodnotil možnosti a konal - nebol to žiadny letecký nováčik.
Mimochodom - ty by si sa stratil aj na ulici. Bez mobilu ani na krok - jedine s GPS? Asi nevieš používať mapu, kompas, určiť podľa mapy svoju polohu a nastaviť azimut na cieľový bod.
Jsem rád, žes po dvou letech objevil téma. Ale já budu trvat na holubovi.
O holubech: Orientační schopnosti holubů
Nejlepší je tato věta z článku: "I řetězec několika chyb nezpůsobil leteckou nehodu, protože zafungovaly jiné záchranné mechanizmy." Jsem rád jak nám to tu přesně funguje a že do přistání letadla o něm nikdo nevěděl. Aspoň ňejaká svoboda.
Já tomuhle vůbec nerozumím.
Ale pokud by tohle letadlo naše armáda sundala, připadalo by mi to adekvátní a neřekl bych proti tomu ani popel. Skoro si jako laik a bez znalosti dalších okolností myslím, že to udělat měli.
Jako když Mathias Rust přistal za komárů kousek od Rudého náměstí Kdoví, kolik z těch, kteří tehdy nereagovali, skončilo kdovíjak…
Teď by mohla armáda začít řvát, že potřebujou víc peněz, aby se to nemohlo opakovat.
Mně moc ne. Za svobodna jsem trochu plachtil, jsem v tomhle seznamu:
https://www.lkuo.cz/soubory/odznaky/STPL85-3.HTM
Existují určité domluvené signály mezi letadlem co je někde kde nemá co dělat a letadlem co ho má umravnit (jste letoun narušitel, následujte mne, přistaňte na tomhle letišti..) a není potřeba, aby fungovala vysílačka. Pokud šmudla nedbá, střílí se nejdřív výstražná střelba a pak teprve mířená.
A to měla udělat a neudělala naše hrdinná armáda.
Jasně že ne hned vypálit střelu vzduch-vzduch :)
Ale vystartovat k němu asi měli hned po překročení hranice a donutit ho přistát tam, kde oni určí.
Co kdyby se rozhodl napálit to třeba do hotelu Forum?
Od té Ruzyně nad město je to kousíček, jakpak by ho pak usměrňovali? To by ho sestřelili nad Staromákem?
U článku z toho odkazu co mám na prvním místě je zajímavý příspěvek - ne vážně není ode mne.
Já bych za přiměřenou reakci odpovědných považoval přiznání, že se stala chyba, protože s něčím podobným se jaxi nepočítalo a že budou přijata účinná opatření, aby se nemohla opakovat.
Zatím se to jen okecává.
Takhle měl vypadat ten zákrok:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/my-jsme-ten-cil-co-se-deje-v-letadle-kvuli-kteremu-startuji-gripeny-148334
Hlavně že to mají nacvičené.
V době Svazarmu jsme vojenskému letectvu říkali "Sluneční letectvo", protože na rozdíl od nás lítali jen když svítilo Slunce.
No nevím, já byl v armadě, a tam létaly SU 22 i když padal sních. Takže není to pravda. Nebo že by kvalitní Ruské stroje....
Zase někdo:
https://www.aeroweb.cz/clanky/7760-letadlo-narusilo-vzdusny-prostor-sesti-statu-a-bylo-nalezeno-bez-posadky
V diskusi oponuje nějaký Tomáš, že se vlastně nic nestalo a podle současných předpisů k nějakému zásahu nebyl důvod.
No možná, já jsem s lítáním skončil ještě za dob Svazarmu (resp. tehdy jsem z rodinných důvodů požádal o přerušení výcviku na dva roky a ty dva roky ne a ne uplynout a od té doby rostu jako dříví v lese.
Tady bych to videl na to, že potřebovali někoho přehodit nepozorovaně kousek dál, tak dostali příkaz ?nezasahovat".
Jestli on to nebyl Mardok a A-Teamem...
Diskutoval jsem jinde (o pořízení F35):
Na jednu stranu stát osekává zdravotnictví. Nechce přidat statním zaměstnancům, jejichž tabulkové platy (ty nejnižší, i když požadavek je min, maturita) jsou pod minimem a musí se doplácet - podle toho pak kvalita práce vypadá.
Rozhazujeme peníze za nesmyslný energetický tarif.
Vyhazujeme peníze překupníkům za nákup plynu (když už musí ruský plyn nakupovat od překupníků, když rozjebali mezinárodní vztahy)
Ale bez problémů vyhodíme stovky miliard za pár letadel, i když můžeme mít Gripeny", které známe za hubičku". Jen proto, že jim někdo poručil (pardon doporučil) nakoupit z USA.
O F35 jsem taky četl. Nejde jen o letadla, je to celý systém, takže když někde uvedou cenu letadel, tak to klidně znásobte 2 až 3x.
Mně to přijde přehnané, ale nepastoval jsi ty ten článek, jak tam ten vojenský odborník psal, že tu částku je potřeba vynásobit 5x? Možná ne a četl jsem to jinde, ale je tu prostě i šance, že F-35 za 80 miliard budou stát 400 miliard.
K tomu bych dodal, že to bude stoprocentně víc, jak 80 miliard už jen z toho titulu, že my tich 80 miliard nemáme, stát si je musí půjčit. Neexistuje přitom nikdo, kdo by nám poskytl bezúročnou půjčku. Naopak, pokud nám půjčka navýší cenu stíhaček jen o 1/4, tak jsem ještě velký optimista, pravděpodobně bude ten úrok ještě mnohem vyšší.
Další věcí je, že ekonomové se poměrně shodnou na tom, že inflaci v ČR tvoří z části zadlužování státu a pro snížení vysoké inflace bychom potřebovali začít šetřit. Teda ani nepřidávat státním zaměstnancům, ani nekupovat vojenskou techniku, ale naopak rušit zbytečné úředníky nejen na ministerstvu války, ale i jinde a i rušit celé úřady, aby to mělo nějaký význam.
Takže kvůli nákupům stíhaček bude inflace ještě vyšší a lidé tak v přenesené formě za ně zaplatí ještě mnohem víc!
... tak Andrej by mohl, třeba...
Ale ten umí zadarmo jen z cizího.
Tady je problém spíš v tom, že jsme slibili NATO konečně plnit výdaje na armádu na 2 % HDP, což máme dělat už dávno, ale zatím jsme asi na 1,3 %. Takže oni ty peníze sehnat a investovat v příštích letech prostě musí a tak se logicky snaží nakoupit něco trvalejšího. Otázka je, jestli ty peníze budou stačit.
Rakousku jsme slíbili elektrifikaci železnice Veseli - Velenice před 15 lety, stále to není postavené.
Opravdu zrovna teď, když jde česká ekonomika do prdele, začneme plnit všechny své závazky?
Nemluvě o tom, že ta elektrifikace by lidem v ČR zlepšila život mnohem víc než nějaké nepotřebné stíhačky!