Havarijní pojištění
Rozflákal jsem auto.Posádka naštěstí bez šrámu.
Nemaje havarijko, platím si opravu ze svého. Kupoval jsem to ojeté za 130 tisíc, v současném stavu a kilometráži se to stále prodává za nějakých 100 tisíc. Oprava v neznačkovém servisu mě vyjde na 40 tisíc, což mi tedy prostou matematikou vyšlo, že má smysl.
A mám dilema. Mám si začít platit havarijko? Má to smysl u takto staré ojetiny? Já spíš vidím otázku ne jako "jakou má hodnotu současné auto" ale "jsi schopen a ochoten dát v případě totálky z fleku dalších 130k na další auto"? Nebo se ptám sám sebe blbě?
Zkus si nechat spočítat, kolik by ti z těch 40.000 pojišťovna proplatila při různé výši platby pojistného.
Já předpokládal, že když mám 10 procent spoluúčast, tak při škodě 40 000 Kč a po předložení dokladů ze servisu na 40 000 Kč mi pojišťovna bez řečí zaplatí 36 000 Kč.
To tak není?
U spoluúčasti bývá i minimální částka spoluúčasti , obvykle 10 tisíc.
No, pokud budeš platit havarijko, plácnu orientačně (jen pro pochopení věci) 20 tisíc ročně. Auto plánuješ mít ještě určitě, když neodejde po technické stránce, alespoň 4-5 let.
tj. 5 x 20 tisíc. = 100 tisíc za pojištění auta které má cenu maximálně kolem těch 100 tisíc.
Nyní, berme v potaz že pojištěný nejsi a auto za týden rozsekáš na totálku, je lepší ať už leasingem například (splácení měs.), z vlastních zdrojů, vzít si jiné, novější auto, technicky způsobilejší, bezpečnější a bůhví co dalšího, kde by jsi zaplatil za něj pořizovací cenu třeba zase těch 100-130 tisíc?
Když porovnáš mezní užitek z toho být havarijně pojištěný a mezní užitek nebýt, který je vyšší?
Mně by dávalo smysl a i vyšší užitek, nebýt pojištěný a v případě nenadálé události (auto zničím) za cenu mírně vyšší, či stejnou jako pojištění, seženu lepší a novější auto.
možná to píšu trošku zmateně, ale snad si myšlenku pochopil (zajímavé věci na tohle téma, se dají dočíst v učebnicích mikroekonomie)
Havarijko vyjde pod deset litrů ročně. V ceně je i povinné ručení.
to možná pro starý pardály, pro nás mladý máš i to blbý povinný ručení za 5-10 tisíc, takže pak k tomu přidej havarijko a jsi už u těch 20..
navíc to byl příklad, jak se dá dobrat výsledku, má si tam dosadit svoje proměnný, jako stav, stáří, cenu pojištění, cenu vozidla, jeho finanční situaci atd.