Havarijní pojištění
Rozflákal jsem auto.Posádka naštěstí bez šrámu.
Nemaje havarijko, platím si opravu ze svého. Kupoval jsem to ojeté za 130 tisíc, v současném stavu a kilometráži se to stále prodává za nějakých 100 tisíc. Oprava v neznačkovém servisu mě vyjde na 40 tisíc, což mi tedy prostou matematikou vyšlo, že má smysl.
A mám dilema. Mám si začít platit havarijko? Má to smysl u takto staré ojetiny? Já spíš vidím otázku ne jako "jakou má hodnotu současné auto" ale "jsi schopen a ochoten dát v případě totálky z fleku dalších 130k na další auto"? Nebo se ptám sám sebe blbě?
No, pokud budeš platit havarijko, plácnu orientačně (jen pro pochopení věci) 20 tisíc ročně. Auto plánuješ mít ještě určitě, když neodejde po technické stránce, alespoň 4-5 let.
tj. 5 x 20 tisíc. = 100 tisíc za pojištění auta které má cenu maximálně kolem těch 100 tisíc.
Nyní, berme v potaz že pojištěný nejsi a auto za týden rozsekáš na totálku, je lepší ať už leasingem například (splácení měs.), z vlastních zdrojů, vzít si jiné, novější auto, technicky způsobilejší, bezpečnější a bůhví co dalšího, kde by jsi zaplatil za něj pořizovací cenu třeba zase těch 100-130 tisíc?
Když porovnáš mezní užitek z toho být havarijně pojištěný a mezní užitek nebýt, který je vyšší?
Mně by dávalo smysl a i vyšší užitek, nebýt pojištěný a v případě nenadálé události (auto zničím) za cenu mírně vyšší, či stejnou jako pojištění, seženu lepší a novější auto.
možná to píšu trošku zmateně, ale snad si myšlenku pochopil (zajímavé věci na tohle téma, se dají dočíst v učebnicích mikroekonomie)
Havarijko vyjde pod deset litrů ročně. V ceně je i povinné ručení.
to možná pro starý pardály, pro nás mladý máš i to blbý povinný ručení za 5-10 tisíc, takže pak k tomu přidej havarijko a jsi už u těch 20..
navíc to byl příklad, jak se dá dobrat výsledku, má si tam dosadit svoje proměnný, jako stav, stáří, cenu pojištění, cenu vozidla, jeho finanční situaci atd.