Přidat debatu mezi oblíbenéZasílat nové příspěvky e-mailem ČR: Vládní útok na vzdělávací soustavu

Titulek vlákna je expresivní, ale vypovídající. Text se bude týkat základních a středních škol. Nejsem expertem, můžete mne opravit.

Současná situace
Dnes je financování výuky na státních školách (mimo jiné) závislé na počtu žáků ve škole, skladbě výuky a tzv. PHmax. PH = počet hodin (odučených), max je maximum.

Starší z nás znají pojem osnovy, což bylo povinné, předepsané učivo. Dnes se hraje na ŠVP a RVP. Pro daný obor vzdělávání je právně závazný aktuálně platný RVP (rámcový vzdělávací program). Neurčuje konkrétní předměty, ale rozsah znalostí a jejich praktické použití. Každá škola si vytvoří vlastní ŠVP (školní vzdělávací program) tak, aby odpovídal RVP. Učivo z RVP si může zařadit do svých předmětů tam, kde to škole vyhovuje. Stejné učivo se na jedné škole probírá ve Fyzice, na jiné škole třeba v Měření, atd.

RVP kromě učiva (na to se vlastně ani důraz neklade) a předpokládaných výstupů (na to se klade formálně největší důraz) - žák „umí, používá, aplikuje, rozezná, rozumí, zhodnotí, vyhledá…“ - stanoví také minimální počty hodin z daného okruhu (např. Člověk a příroda).

Školy mají možnost zvýšit si týdenní počet hodin v daném ročníku a oboru až po nějaké maximum. Přidají hodiny matematiky, tělocviku, cizího jazyka, dle oboru a zaměření školy. Třídy se dělí na předměty typu cizí jazyk, výpočetní technika, programování, počítačová grafika, … a samozřejmě dílny (odborný výcvik).

Stát proplácí školám finance na výuku podle počtu hodin, které se ve škole odučí (až po definované maximum).

Budoucí situace, vládní představa
Vláda hodlá omezit PHmax na základních a středních školách, což znamená, že se odučí méně hodin. Změna má platit od 1. 9. 2024, tj. od příštího školního roku.

Ředitelé dostanou míň peněz na zajištění výuky, na některých školách podstatně, může jít až o 15 %. Musí se tedy redukovat počty odučených hodin.

Tady vyvstává několik problémů:
1. Konkrétní ŠVP platí pro žáky od prvního do posledního ročníku; na středních školách tedy od 1. do 3. (učební obory) nebo od 1. do 4. (maturitní obory). Během studia se ŠVP měnit nesmí. Změna se udělat může, ale s platností od následujícího školního roku, změněné ŠVP bude v příštím školním roce platit pro budoucí prváky (jenom!), ostatní ročníky dokončí školu s jejich současným ŠVP.

Aby se mohly redukovat počty vyučovaných hodin, musí se to provést pro (příští) první ročník, nesmí se sáhnout do skladby učiva ve vyšších ročnících.

Jak tohle ředitelé zvládnou je záhadou; vláda to neřeší.

2. V důsledku snížení financování dojde k citelnému nedostatku financí, učitelé nebudou mít osobní ohodnocení, příplatky za předmětové komise, za starost o učebny, o PC techniku, atd., z některých škol už teď zní info, že půjdou s platy až na prostý základ.
Snížením financování a snížením počtu odučených hodin dojde k nucenému propouštění učitelů - nebo někteří odejdou sami.
Existuje nemalé riziko, že ze škol odejdou ti kvalifikovaní, a to tam, kde jim nabídnou lepší podmínky. Už v současnosti je problém sehnat (i nekvalifikovaného) učitele, natož toho s žádanou kvalifikací.

Je polovina listopadu a školy stále shání učitele, situace např. v Jihomoravském kraji vypadá takhle: https://www.vim-jmk.cz/educationjobs/volna-mista-skoly

Z toho mi vychází, že učitelů je nedostatek a nikoli nadbytek, ale stát se jich hodlá zbavit.

3. Redukce počtů hodin, redukce učiva
Ubráním počtu vyučovaných hodin dojde buď ke sloučení (doteď běžně rozdělených) skupiny v rámci jedné třídy nebo snížení počtu hodin v daném předmětu; tím se logicky sníží rozsah učiva a znalostí.

Vy, kteří máte širší zkušenost s absolventy středních škol, máte dojem, že toho umí zbytečně moc a prospělo by jim ubrat? Že umí sami řešit problémy, jsou spolehliví, mají znalosti v hlavě a ne v mobilu?

4. Platy pedagogických a nepedagogických pracovníků
Dle zákona mají být platy učitelů na úrovni 130 % průměrného platu; lišácky není v zákoně metodika, dle které se to počítá. Kvalifikované odhady tvrdí, že reálně to bude kolem 110 %. Učitelům jako jediným zaměstnancům ve státní sféře se mají platy zvýšit, ovšem zvýšení jde plně do nenárokové části; tabulkového platu se změna nedotkne. Zato se nepedagogům ve školách platy sníží o dvě procenta, jedná se o kuchařky, uklízečku, školníky atd.

Reálně tedy ředitelé použijí nenárokové peníze učitelů na alespoň mizivé přilepšení platů ostatním zaměstnancům.

5. Inkluze po Česku (s velkým Č)
Měli jsme vypracovanou metodiku a zaběhnutou praxi praktických škol (kdysi se tomu říkalo zvláštní škola), svět se k nám jezdil inspirovat. Vyškolení pedagogové, málo početné třídy, specifická výuka, specifický přístup.
Valachová (odmítám použít jiné označení než její příjmení) tento funkční systém torpédovala, většina těchto žáků je nyní inkluzí včleněna do běžných tříd. Jaké problémy to dělá na základkách se stačí poptat mezi známými. Aby se výuka dala zvládnout, jsou na školách asistenti učitele (podivné označení, jedná se o asistenty žáků).
V rámci šetření financí se budou silně redukovat počty asistentů na školách. Problémoví a obtížně zvládnutelní žáci zůstanou, ale asistentů podstatně ubude.
Vláda to neřeší, té je to jedno.

6. Malotřídky na vesnicích
Že je provoz malotřídek finančně náročný je fakt, který nikdo nerozporuje. Je spousta menších obcí, co si drží malou základku, třeba pro první tři, čtyři ročníky. Často má žáky nejen svoje, ale i z dalších okolních obcí. Obce na provoz školy doplácí a není to zrovna málo, jedná se o významnou položku z rozpočtu obce.

Snížením finančních prostředků hrozí spoustě malotřídek, že budou muset ukončit provoz. Děti budou od první třídy dojíždět do klasických základek. Bude tam pro ně místo? Posílí se adekvátně spoje hromadné dopravy?

Úspora pro státní rozpočet
Co dostaneme jako společnost za to, že vláda prosadí svou představu? Očekávaná roční úspora ve státním rozpočtu je asi 1.4 mld Kč.

Stojí nám to za to?


Pár odkazů na články s podobným tématem:
Plány dalšího šetření ve školství: zánik menších škol a škrtání učitelských míst. Již od září

Školy nedostanou peníze na všechny hodiny. Skončí němčina i půlené hodiny, odhadují

Úspory ohrozí kvalitu výuky, míní ředitelé škol v Královéhradeckém kraji

Stávka za děti, ne za učitele

Blíží se stávka škol, kterou mimochodem podporují i ředitelé škol.
Stávka na školách? Nejde o platy učitelů, říká odborářka. Je předčasná, upozorňuje poslankyně

Reportér: Školské odbory nestávkují kvůli platům učitelů

Školské odbory se chystají stávkovat. Připojí se k nim i desítky škol z Olomoucka

Stávka učitelů v brněnských Židenicích. Všechny základní školy na den zavřou

Co se děje ve školství a proč se chystá stávka

Jsou zobrazeny jen nové příspěvky. Zobrazit všechny
Předmět Autor Datum
Ministr školství Mikuláš Bek (za STAN) v rozhovoru pro iDNES.cz sdělil, že 130 % bylo jen předvolebn… poslední
Jan Fiala 26.11.2023 11:22
Jan Fiala

Ministr školství Mikuláš Bek (za STAN) v rozhovoru pro iDNES.cz sdělil, že 130 % bylo jen předvolební heslo, s nímž nemá nic společného.

Wow. Ministr vlády, která to má v programovem prohlášení s tím nemá nic společného?

„Garantujeme kvalitní platové ohodnocení učitelů a udržíme jejich platy na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy. Důraz budeme klást na udržení 20% podílu nadtarifních složek platu a jejich efektivní využívání. Zajistíme vyšší platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky a garantujeme jejich navyšování podle růstu průměrné mzdy v ČR,“ stojí ve zmíněném programovém prohlášení Fialovy vlády.

To je bohužel ta smutná strana současné vlady. Pred volbami všem lhali a teď lžou o tom, že lžou

Zpět do debat Přispět do debaty Nahoru